بیماری های عفونی, بیماری های مقعد, توده های ناحیه مقعد

تفاوت هموروئید و زگیل تناسلی

تفاوت هموروئید و زگیل تناسلی

برای تشخیص افتراقی همورویید از زگیل تناسلی در ناحیه مقعد کافی است علائم این دو بیماری را بدانید. علت نوشتن این مطلب این است که بارها بیمارانی از شهرستان و یا حتی تهران به من مراجعه کرده اند که بیماری هموروئید آنها با زگیل تناسلی اشتباه گرفته شده است. این در حالی است که این دو عارضه از نظر ظاهری تفاوت های زیادی با یکدیگر دارند. و مسلما روش های درمانی متفاوتی دارند. در صورت انتخاب روش درمانی نا به جا بیمار عوارض ناگواری تجربه خواهد کرد. تشخیص قطعی زگیل تناسلی تنها با انجام آزمایش و مثبت نشان دادن ویروس HPV است.

تفاوت ظاهری هموروئید با زگیل تناسلی

همورئید ها بالشتک های طبیعی نرمی هستند که به عمل دفع در هنگام اجابت مزاج کمک می کنند. هنگامی که این بالشتک ها دچار عارضه می شوند حساس، برجسته و دردناک می شوند برای آشنایی با انواع هموروئید مقاله مربوط به این مطلب را در همین سایت بخوانید.

همورویید در هفته اول با رعایت موارد بهداشتی و توصیه های جلوگیری از بروز هموروئید به حالت عادی باز خواهد گشت. این توصیه ها شامل داشتن رژیم غذایی مناسب و سبک زندگی صحیح می باشد. از درمان های خانگی نیز می توان طی یک هفته اول برای درمان و بهبود هموروئید کمک گرفت اما برای این که مطمئن شوید مورد خاص و خطرناکی وجود ندارد باید به متخصص جراحی عمومی مراجعه کنید.

اما شکل ظاهری زگیل تناسلی کاملا متفاوت از بالشتک های هموروئید می باشد. زگیل های تناسلی برجستگی های کلم شکلی هستند که در برخی موارد نیز به صورت دانه های ریز و قرمز و صاف دیده می شوند. توجه کنید اگر مو زیر پوست باشد ممکن است قرمز ملتهب و چرکی شود در این وضعیت عارضه پیش آمده را کیست مویی می گوییم نه زگیل تناسلی.

تفاوت روش درمان هموروئید و زگیل تناسلی

روش درمانی که برای این دو بیماری در نظر گرفته می شود کاملا متفاوت است به همین دلیل تشخیص درست هموروئید و زگیل تناسلی در سلامت بیمار نقش تعیین کننده ای دارد. بهترین روش درمانی هموروئید در یک جلسه برداشتن این پاکه ها با لیزر پرتوان دی اکسید کربن است. با برداشتن پاکه ها با لیزر بیماری همورئید یا بواسیر ریشه کن می شود و عود و بازگشت نخواهد داشت. اما روش درمانی زگیل تناسلی مصرف دارو و در نهایت کرایو و یا همان روش سرد کردن زگیل تناسلی است در مواقعی خاص با دستگاه و تجهیزات مخصوص لیزر می توان زگیل تناسلی را برداشت اما ریشه کن نمی شود. حال تصور کنید اگر بیمار مبتلا به هموروئید تحت درمان با کرایو قرار گیرد. طی جلسات متعدد و دردناک کرایو نه تنها بیماری هموروئید درمان نمی شود بلکه حادتر خواهد شد.

بنابراین یک متخصص جراحی عمومی در صورتی که به شکل ظاهری زگیل تناسلی اطمینان دارد و تشخیص را بر زگیل تناسلی می گذارد، با این حال یک آزمایش تشخیص ویروس HPV نیز تجویز می کند.

تفاوت آزمایش زگیل تناسلی و هموروئید

آزمایش تشخیصی زگیل تناسلی با برداشتن یک تگ کوچک از بافت مشکوک یا با آزمایش ترشحات ناحیه انجام می شود. تمامی سوش های HPV در این آزمایش قابل تشخیص است. انواع زگیل تناسلی در این آزمایش مشخص شده و درجه خطرزا بودن و یا حتی سرطان زا بودن هر یک از انواع آن در آزمایش ویروس HPV تعیین می شود.

در مورد آزمایش هموروئید نیز پس از این که اطمینان حاصل شد که بیمار مبتلا به زگیل تناسلی و یا ایدز نیست تحت عمل جراحی هموروئید قرار می گیرد و بعد از برداشتن پاکه هموروئید نمونه را برای تست پاتولوژی به آزمایشگاه ارسال می کنند. نیجه پاتولوژی بین یک هفته تا 10 روز بعد از ارسال مشخص می شود. در نتیجه پاتولوژی هموروئید و هرگونه ناهنجاری دیگری که در نمومه مشاهده شده باشد اعلام می شود. هرگونه بافتی که توسط جراح از بدن بیمار خارج می شود به پاتولوژی ارسال می شود تا از عدم حضور سلول های سرطانی اطمینان حاصل کند.

author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *