بیماری های مقعد, توده های ناحیه مقعد

درمان همورویید خارجی

درمان هموروئید خارجی

همورویید خارجی و همورویید ترومبوزه خارجی که در قسمت خارجی کانال مقعد به وجود می آید زائده ایست که با تورم و التهاب همراه می باشد. هموروئید خارجی به طور معمول در اثر فعالیت های سنگین، وارد آوردن فشار های مکرر در ناحیه تحتانی بدن، استرس، یبوست های طولانی مدت و … به وجود می آید. همورویید ترومبوزه می تواند با درد و خونریزی همراه باشد. در واقع اگر بیمار در هنگام یبوست فشار یا زور به این ناحیه وارد کند، بافت هموروئید سریعا پاره شده و خونریزی خواهد کرد. درمان هموروئید خارجی هم شامل روش های خانگی است و هم روش های پزشکی که با توجه به شرایط بیمار و پیشرفت هموروئید می توان راهکار مناسب را انتخاب نمود. درمان های خانگی بیشتر از یک هفته توصیه نمی شود.

درمان هموروئید خارجی در منزل

  • استحمام با آب گرم

به طور معمول بیمارانی که همورویید خارجی خفیف را تجربه می کنند می توانند از درمان های خانگی برای کاهش سطح التهابات و ناراحتی های این ناحیه بهره مند شوند. با قرار گرفتن در وان آب گرم آن هم به صورت روزانه طی مدت 15 تا 20 دقیقه، می توان به درمان هموروئید خارجی خفیف پرداخت. فراموش نکنید که نیازی نیست درون آب ولرم، ماده یا داروی خاصی را اضافه کنید.

  • کمپرس یخ

اگر دقت کنید متوجه خواهید شد که هموروئید خارجی شامل توده هایی متورم است که به دلیل آماس رگ های مقعد به وجود می آید. نگهداری کمپرس یخ به بیمار کمک زیادی می کند تا سطح التهابات و تورم های ناشی از آن را کمتر کرده و همچنین بر درد آن غلبه نماید.

درمان خانگی هموروئید با کمپرس یخ

  • آلوئه ورا

اگر شما هم به دنبال بهترین روش درمان همورئید خارجی با استفاده از گیاهان هستید، بهتر است از آلوئه ورا غافل نشوید. در واقع ژل درون آلوئه ورا اثر عجیبی در درمان هموروئید دارد. آلوئه ورا می تواند میزان درد، تورم و سوزش های ناشی از همورئید خارجی را به خوبی برطرف کند. درمان هموروئید خارجی با آلوئه ورا در طب سنتی نیز یک راهکار بسیار شناخته شده می باشد. از آلوئه ورا به عنوان معجزه درمان هموروئید یاد شده است.

  • نوشیدن آب فراوان

بیمارانی که به هموروئید مبتلا می شوند حتما باید آب فراوانی بنوشند. مصرف زیاد آب به طور مستقیم در دفع آن ها اثر می گذارد. در حقیقت این امر سبب می شود تا محتویات روده نرم شده و عمل دفع بسیار راحت تر اتفاق بیفتد. بسیاری از درد ها و خونریزی هایی که در همورئید خارجی مشاهده می شود ناشی از سخت و دشوار بودن اجابت مزاج در بیمار مبتلا به هموروئید است. در نتیجه مصرف آب نقش مهمی در درمان هموروئید خارجی و وارد نیامدن فشار بر این ناحیه دارد.

جلوگیری از هموروئید و درمان هموروئید با نوشیدن آب

درمان هموروئید خارجی با روش های پزشکی

  • درمان دارویی هموروئید خارجی

درمان دارویی هموروئید خارجی با پماد آنتی هموروئید تنها برای یک هفته و نهایتا 10 روز پیشنهاد می شود. توصیه می کنم درمان دارویی هموروئید خارجی را خودسرانه انجام ندهید و برای این که مورد مشکوکی وجود نداشته باشد حتما به یک متخصص جراحی در زمینه درمان هموروئید مراجعه کنید. مصرف بیش از اندازه پماد آنتی هموروئید عارضه نازک شدن پوست ناحیه را به همراه دارد زیرا این داروها غالبا استروئیدی هستند. درمان دارویی هموروئید طی یک هفته باید با بهبوید همراه باشد در غیر این صورت پزشک معالج روش دیگری را برای درمان هموروئید خارجی در نظر خواهد گرفت.

  • روش هموروئیدکتومی

هموروئیدکتومی یکی از شایع ترین روش هایی است برای درمان هموروئید خارجی به کار گرفته می شود. این جراحی هم با روش باز و هم با روش بسته قابل انجام است. در حقیقت در روش جراحی هموروئیدکتومی بافت هموروئید خارجی برش خورده و کاملا برداشته خواهد شد. پس از آن محل برش خورده با بخیه جمع می شود. برای اجرای این روش که هم می توان از بیهوشی و هم از بی حسی نخاعی استفاده کرد باید بیمار را به اتاق عمل انتقال داد و با بهره مندی از وسایل جراحی بافت هموروئید خارجی را حذف کرد. عمل جراحی هموروئید با لیزر پرتوان جراحی بسیار کارآمد است و برخلاف وسایل سنتی جراحی مثل تیغ و کوتر نیازی به بخیه ندارد. بستری شدن و دوران نقاهت بلند مدتی که در ادامه روش جراحی سنتی مشاهده می شود موجب خواهد شد تا بیمار مدتی را به استراحت طولانی سپری کند. اما در روش جراحی با لیزر تنها یک شب استراحت نیاز است و از فردای روز بعد بیمار به کارهای روزمره خود می رسد.

  • روش اسکلروتراپی

در روش اسکلروتراپی متخصص جراحی هموروئید میزان یک الی سه میل از محلول اسکلروزان را برای تزریق کردن به ناحیه هموروئید در نظر می گیرد. این موضوع سبب بسته شدن سیاهرگ های هموروئید و در نهایت خشک شدن آن خواهد شد. در روش اسکلروتراپی پزشک قصد دارد تا بافت هموروئید را کاملا خشک کرده و از بین ببرد. استفاده از محلول شیمیایی می تواند به راحتی وی را به مقصود خود برساند و به درمان هموروئید خارجی کمک کند. اما تا گرفتن نتیجه دلخواه ممکن است بیمار مدت زمان طولانی را تحمل کند و درد بکشد. طبق آمار میزان موفقیت این روش نسبت به لیزر هموروئید بسیار کمتر است

لیزر هموروئید خارجی مدرن ترین و بهترین روش درمان

  • لیزر هموروئید خارجی

لیزر هموروئید یکی از بهترین تکنیک های روز علم پزشکی برای درمان همورئید خارجی ترومبوزه است. اکثر جراحان عمومی از این متد جدید برای درمان هموروئید خارجی استفاده می کنند. در حال حاضر این روش بر سایر روش های موجود برتری دارد و بیماران نیز به علت مزایای ویژه ای که نسبت به سایر روش ها دارد، لیزر هموروئید را انتخاب می کنند.

نداشتن هیچگونه عوارض بعدی، پایین آمدن سطح درد و میزان خونریزی، بازگشت سریع به فعالیت های روزانه و عدم تحمل دوران نقاهتی طولانی همگی در ردیف مزایای لیزر هموروئید می باشند. بیماران از این روش استقبال گسترده ای می کنند و برای درمان هموروئید خارجی این روش را بر می گزینند.

author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674