آبسه

آبسه مقعدی چیست؟

آبسه مقعدی چیست تصویر و آناتومی

آبسه مقعدی به نام های آبسه آنورکتال، آبسه دورانی یا بیرونی هم شناخته می شود. این آبسه تاول یا دمل مانند مجاور مقعد است و زمانی ایجاد می شود که یک حفره در مقعد پر از چرک شود. به همین دلیل برخی بیماران به آن جوش مقعدی نیز می گویند. آبسه مقعدی باعث ایجاد درد شدید، خستگی، تب و ترشحات رکتوم می شود.

آبسه مقعدی اغلب به صورت پراکنده است. هرچند موقعیت های خاصی خطر مبتلا شدن به این بیماری را افزایش می دهند، مانند: دیابت، بیماری های کرون و رکتال، درمان کورتون، هموروئید و شقاق و فیستول مقعدی.

وقتی آبسه مقعدی بهبود نمی یابد و شکافی روی سطح پوست باز می شود، می تواند باعث ایجاد فیستول های مقعدی دردناک شود. در صورتی که این آبسه بهبود پیدا نکند باعث ایجاد درد زیادی می شود که ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد.

تخلیه آبسه مقعدی در اتاق عمل

تخلیه و درناژ آبسه مقعدی از اصول اولیه درمان این بیماری است

انواع آبسه مقعدی

آبسه های آنورکتال با توجه به مکان آناتومیکی آن ها طبقه بندی می شوند که موارد زیر رایج ترین هستند:

  1. آبسه دورانی
  2. آبسه ایسکئورکتال
  3. آبسه supralevator

در میان موارد بالا، آبسه دورانی رایج ترین نوع است که 60% موارد مربوط به آبسه مقعدی را شامل می شود. آبسه دورانی مجموعه های سطحی از مواد چرکی است که زیر پوست کانال مقعد قرار دارد. آبسه ایسکئورکتال زمانی که قسمتی از اسفنکتر مقعد خارجی به فضای ایسکئورکتال منتقل شود، تشکیل می شود.

علائم وجود آبسه مقعدی

شایع ترین علامت وجود آبسه مقعدی، درد مداوم در ناحیه دورانی مقعد است. درد ممکن است دردناک یا کسل کننده باشد. درد آبسه یا دمل معمولا همراه تورم در ناحیه مقعد است. در هنگامی که بیمار حرکات روده ای داشته باشد درد زیادتر می شود و بعد از آن کمتر خواهد شد. برخی بیماران آبسه مقعدی را با نام دمل مقعدی یا جوش مقعدی می شناسند. زیرا آبسه مقعدی مانند تاول یا دمل بسیار دردناک و سوزشی است.

علائم دیگر آبسه مقعدی شامل مواردی مثل یبوست، تخلیه روده، تب و لرز بر اثر عفونت، وجود توده قابل لمس در نزدیکی مقعد که قرمز، متورم و براق است. همچنین ترشحات رکتال یا خونریزی همراه با تورم و حساسیت پوست اطراف مقعد از دیگر علائم آبسه مقعدی می باشد. این گروه از بیماران معمولا با خستگی و مشکل در دفع ادرار مواجه می باشند.

بیماری آبسه مقعدی ممکن است بسیار دردناک شود و طی چند روز علائم بدتری داشته باشد. درد در این مورد ممکن است ابتدا پراکنده و محدود باشد اما به مرور یک درد ثابت برتر شود و با تغییر وضعیت بدن مثل ایستادن، نشستن، چرخیدن و… شدیدتر نیز بشود. توجه داشته باشید که هرچند از علائم آبسه مقعدی درد حین حرکات روده ای است، اما همیشه هم این گونه نیست.

گاهی نیز ممکن است آبسه مقعدی عمیق تر در روده رخ دهد که بیشتر در افرادی که بیماری التهابی روده دارند اتفاق می افتد. این مورد می تواند باعث ایجاد درد یا ناراحتی در ناحیه شکمی شود. در کودکان بیشتر علائم ناراحتی یا درد وجود دارد. همچنین توده یا گره ای اطراف مقعد مشاهده یا احساس می شود.

عفونت مقعدی در بیماری آبسه مقعد

عفونت مقعدی منجر به بروز آبسه و دردناک شدن و ملتهب شدن این ناحیه می شود.

تفاوت آبسه مقعدی با هموروئید

آبسه مقعدی با بروز ترشحات چرکی و عموما درد شدید همراه است. این در حالی است که هموروئید ترشح چرکی ندارد و گاها بیمار جز احساس توده و درد علامت خاصی را گزارش نمی کند. گاها هموروئید با خونریزی نیز همراه است. از نظر شکل ظاهری آبسه مقعدی برجسته و ملتهب است اما هموروئید به شکل یک گوشت اضافه دیده می شود. درد آبسه مقعدی بسیار شدید است و با درد هموروئید قابل مقایسه نیست. مگر در مواقعی که بیمار دچار هموروئید ترومبوزه شده است. این نوع هموروئید بسیار دردناک است و رنگ ناحیه به شکل کبود دیده می شود.

علت ایجاد آبسه مقعدی چیست؟

آبسه ها معمولا به دلیل تجمع عفونت با چگالی زیاد باکتری های رایجی در دستگاه گوارش هستند که به دلایل مختلف ممکن است در یک مکان جمع شده باشند. اگر آبسه های مقعدی درمان نشوند به احتمال زیاد در قسمت های دیگر بدن مانند لوزه، رکتوم و کشاله ران نیز پخش می شوند. در صورت درمان نکردن آبسه ها می توانند تبدیل به عفونت عمومی در بدن شوند که به درمان طولانی مدت نیاز دارند.

مواردی که می توانند باعث ایجاد آبسه مقعدی شوند را در ادامه آورده ایم.

  • ممکن است غده مقعد مسدود شده باشد.
  • ممکن است به دلیل یک عفونت مقاربتی ایجاد شود.
  • یک بیماری التهابی روده مثل بیماری کرون که باعث می شود بدن به بافت سالم حمله کند.
  • دیابت
  • زمانی که سیستم ایمنی بدن به خطر بیفتد که به دلیل بیماری های ضعف سیستم ایمنی مانند HIV یا ایدز به خطر می افتد.
  • رابطه جنسی مقعد نیز ابتلا به آبسه مقعد را در زنان و مردان افزایش می دهد.
  • شیمی درمانی در زمان حال یا اخیرا
  • استفاده از داروی پردنیزول یا بقیه استروئیدها
  • یبوست
  • اسهال
  • کودکان کم سن و سال یا کودکانی که سابقه شقاق مقعد داشته باشند برای ابتلا به آبسه مقعدی در معرض خطر بیشتری هستند. شکاف مقعدی در کودکانی که سابقه یبوست دارند رخ می دهد.

راه حل های جلوگیری از آبسه مقعدی

برای جلوگیری از ایجاد آبسه مقعدی راه های زیادی شناخته نشده است اما با انجام کارهای زیر می توانید از آن جلوگیری کنید:

  • درمان سریع هرگونه عفونت در بدن
  • محافظت در برابر STI ها
  • برای جلوگیری از ابتلا به STI که باعث ایجاد آبسه مقعدی نیز می شود، بهتر است در هنگام رابطه جنسی مقدماتی از کاندوم استفاده شود.
  • بهداشت خوب و پاکیزگی در ناحیه مقعد

دقت کنید که آبسه مقعدی عوارضی در پی دارد ولی قابل درمان است. بهتر است در همان ابتدای مشاهده آن به دکتر مراجعه کنید.

درمان آبسه مقعدی

اولین اصل درمان انواع آبسه به خصوص آبسه مقعدی درناژ و تخلیه آبسه است. مسلما با مصرف دارو و پماد آبسه مقعدی نمی توانید به درمان قطعی این بیماری دست یابید. بهتر است این تخلیه با لیزر انجام شود. زیرا ناحیه مقعد ناحیه فعالی است و ترمیم سریع و برش ظریف برای درمان آبسه مقعدی بسیار حائز اهمیت است. بنابراین لیزر آبسه مقعدی بهترین روش و کم عارضه ترین روش درمان آبسه مقعدی است.

پس از طی مرحله تخلیه و خشک کردن آبسه مقعدی متخصص جراحی عمومی و لیزر برای بیمار دارو و پماد مناسب تجویز می کند. با رعایت رژیم غذایی مناسب و مصرف مایعات و غذاهای پر فیبر می توانید دفع مدفوع راحتی داشته باشید و از بروز یبوست جلوگیری کنید. بعد از عمل جراحی آبسه صورت گرفته پزشک معالج به شدت توصیه می کند که یبوست نگیرید و داروها و آنتی بیوتیک های تجویز شده را به موقع مصرف کنید.

سوالات رایج آبسه مقعدی

1-برای درمان آبسه مقعدی به چه پزشکی باید مراجعه کنیم؟

برای درمان آبسه مقعدی باید به یک متخصص جراحی عمومی مراجعه کنید. زیرا اصول اولیه درمان این بیماری تخلیه و درناژ و در واقع جراحی آبسه مقعدی می باشد. به همین منظور توصیه می شود به یک متخصص جراحی عمومی و لیزر مراجعه کنید تا بهترین خدمات درمانی را برای این منظور دریافت کنید.

2-آیا درمان دارویی آبسه مقعدی امکان پذیر است؟

درمان دارویی آبسه مقعدی یک روش کمکی و موقت است و درمان قطعی این بیماری محسوب نمی شود. برای رسیدن به یک درمان مطلوب باید آبسه توسط جراح تخلیه شود. احتمالا قبل و بعد از جراحی آبسه مقعدی برای بیمار آنتی بیوتیک و یا پماد آبسه مقعدی جهت تکمیل فرآیند درمان تجویز می شود.

3-در صورتی که آبسه مقعدی بترکد چه باید کنیم؟

در صورت ترکیدن و سر باز کردن آبسه مقعدی باید به یک متخصص جراحی مراجعه کنید تا عمل جراحی تخلیه و خشک کردن آبسه را انجام دهند. همچنین نشستن در لگن آب گرم برای التیام درد و التهاب بسیار موثر است. در مواقعی که عفونت شدید باشد متخصص برای شما آنتی بیوتیک تجویز خواهد کرد.

4-بهترین راه درمان آبسه مقعدی چیست؟

بهترین راه و روش درمان آبسه مقعدی تخلیه و درناژ آن با لیزر پرتوان است. برای این منظور به یک متخصص جراحی عمومی و لیزر با تجربه مراجعه فرمایید. بهترین درمان آبسه مقعدی درمانی است که عود نداشته باشد و دوره نقاهت کوتاهی داشته باشد. با لیزر می توانید به این دو هدف اصلی درمان آبسه مقعدی دست یابید.

5-آیا آبسه مقعدی خود به خود درمان می شود؟

اگر آبسه ها سطحی باشند در مدت زمان کوتاهی سریعا بهبود می یابند. اما آبسه هایی که با دردی پیش رونده بروز می کنند و عمقی هستند حتما به مداخله پزشکی نیازمند می باشند. متخصص جراحی آبسه را تخلیه و خشک می کند و بلافاصله درد پیش رونده و طاقت فرسای آبسه فروکش می کند. دقت کنید که آبسه مقعدی را نباید خودتان دستکاری کنید.

6-آیا آبسه مقعدی با آنتی بیوتیک درمان می شود؟

ناحیه مقعد ناحیه فعالی است و نباید بیماری های این ناحیه را به حال خود رها کرد. در صورتی که آبسه مقعدی سطحی باشد ممکن است با دارو و آنتی بیوتیکی که پزشک تجویز می کند وضعیت شما بهبود یابد. اما تخلیه و جراحی آبسه مقعدی یک امر ضروری برای درمان قطعی این بیماری است. بسته به وسعت و عمق آبسه مقعدی شرایط عمل جراحی و یا لیزر آبسه نیز متفاوت خواهد بود.

7-درمان عفونت مقعدی زنان چگونه است؟

درمان عفونت و آبسه مقعدی در زنان و مردان به یک شکل است. اما آنچه که در مورد زنان لازم است در نظر داشته باشید این است که در دوران قاعدگی نیز همچنان از لگن آب گرم استفاده کنند. در این دوران دقت کنند که ناحیه تمیز و خشک بماند و مدت طولانی آلوده نشود. جلوگیری از فشار آوردن بر ناحیه مقعد و خودداری از زایمان و بارداری نیز برای درمان عفونت مقعدی زنان توصیه می شود.

8-آیا آبسه مقعدی خطرناک است؟

زمانی که آبسه مقعدی بروز می کند خطرناک نیست و با روش های پزشکی قابل درمان و کنترل است. اما اگر درمان نشود و خود به خود بترکد منجر به بروز آبسه های مکرر دیگر و در نهایت بروز فیستول مقعدی می شود. انتشار عفونت در بدن بیمار می تواند به مرحله خطرناکی برسد و کنترل و مهار آن به شدت سخت شود.

9-تفاوت کیست مقعد با آبسه مقعدی و جوش مقعدی چیست؟

آبسه مقعدی به زبان عامه جوش مقعدی نیز خوانده می شود. زیرا یک التهاب و عفونت جوش مانند می باشد و درد زیادی دارد. در ناحیه مقعد کیست تشکیل نمی شود و عموما بیماران هموروئید یا آبسه مقعدی را به اشتباه کیست مقعد می نامند.

10-درمان خانگی آبسه مقعدی چیست؟

درمان قطعی خانگی برای آبسه مقعدی وجود ندارد. اما بیماران می توانند در منزل برخی از اقدامات را برای کاهش درد و تخفیف التهاب ناشی از عفونت آبسه را انجام دهند. نشستن در لگن آب گرم، استفاده از نشیمنگاه نرم، رژیم غذایی پرفیبر و مصرف آب و آبمیوه فراوان و در نهایت استفاده از کمپرس آب گرم می تواند به کاهش درد و التهاب آبسه در منزل کمک کند.

author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

149 دیدگاه برای “آبسه مقعدی چیست؟

  1. Avatar photoمحمد تاجیک گفت:

    با سلام .دختر من شکمش مدتی کار نکرده و بعد از آن .به اندازه یک نخود کنار مخرج بیرون زدگی پیدا کرده .چکار کنم .

    1. دکتر زهرا سعادتیدکترزهرا سعادتی گفت:

      اگر مشکل یبوست را حل کنید ظرف یک هفته باید برجستگی رفع شود در غیر این صورت باید دارو مصرف کنند. در هر صورت چون کودکان کمتر در اینباره حرف می زنند و اگر درد یا خونریزی داشته باشند ممکن است خجالت بکشند و به شما توضیح ندهند بهتر است توسط متخصص جراحی ویزیت شوند تا از بهبودی کامل ایشان مطمئن شوید

  2. Avatar photoسیاوش گفت:

    خانم دکتر من یک برآمدگی کبود رنگ کنار مقعدم بیرون زده که خیلی داغ و دردناکه به نظرتون این آبسه مقعدی هست؟

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام ممکن است دچار هموروئید ترومبوزه شده باشید. همچنین اگر عفونت و ترشح داشته باشید می تواند آبسه مقعدی نیز باشد. به هر حال از یک متخصص جراحی و لیزر وقت معاینه بگیرید.

  3. Avatar photoسیاوش گفت:

    سلام خانم دکتر ممکنه رابطه مقعدی باعث آبسه مقعدی بشه؟

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام بله ممکن است بعد از بروز فشار و حتی زخم در ناحیه مقعد آبسه مقعدی در این ناحیه بروز کند. به شدت از رابطه مقعدی پرهیز کنید.

  4. Avatar photoSina گفت:

    سلام من فک کنم آبسه مقعدی گرفتم دردش خیلی زیاد نیست ولی روم نمیشه برم دکتر جراحیم تا حالا انجام ندادم به نظرم زشتم هست واسه همچین چیزی جراحی کنی چی کار کنم حالا سرپایی نمیشه کاریش کرد؟?

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام به یک متخصص جراحی عمومی و لیزر مراجعه بفرمایید. با مراجعه دیرهنگام برای درمان آبسه مقعدی ممکن است در زمان نامناسب مجبور شوید به طور اورژانسی درمان شوید. در این مواقع ممکن است دسترسی به متخصص نداشته باشید و درمان مناسبی دریافت نکنید و دچار عوارض گوناگون شوید. بنابراین درمان آبسه مقعدی را جدی بگیرید و سریعا اقدام کنید.

  5. Avatar photoمحمد گفت:

    سلام.من هفته ی پیش به آبسه ی مقعدی دچار شدم و خودش بعد سه چهار روز بعد از نشستن داخل آب گرم فروکش کرد و الان دوباره دوجا درومده باید چکار کنم به نظرتون؟خیلی دردناک هم نیستن.

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام به یک متخصص جراحی عمومی و لیزر مراجعه کنید تا برای تخلیه و درناژ آبسه اقدام کنند. در صورت عدم درمان به موقع ممکن است دچار عوارضی مثل فیستول مقعدی شوید.

  6. Avatar photoآرشان گفت:

    سلام خانم دکتر درد پائین مقعد بدون برآمدگی فقط وقتی لمس میکنی انگار اون قسمت خیلی سفت شده همراه با درده وقتی بعد از عادت مزاج درد و سفتی اون قسمت خیلی کم میشه یعنی قبل عادت مزاج به انداز دو سه سانتیمتر چسبیده به پائین مقعد به سمت بیضه سفت میشه بعد از عادت مزاج به اندازی نیم سانت تا یک سانت البته وقتی روی توالت فرنگی میشینم اون اندازه تو حالت ایستاده مشخص نمیشه ببخشید ولی داخل عادت مزاج کمی خون روشن و قرمز رنگ هست وقتی دراز میکشم درد نداره ولی وقتی میشنیم درد داره عفونت یا بوی بدی هم نداره تو این شرایط کرونایی هم نمیشه رفت دکتر خانم دکتر ممنون میشم اگه راه درمان خانگی داره بگید خدانگهدار

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام شرایط ویزیت از راه دور را در این سایت مطالعه کنید. احتمالا دچار هموروئید داخلی و حتی شقاق شده اید. اما حتما باید توسط یک متخصص جراحی عمومی ویزیت شوید تا وضعیت شما کاملا بررسی شود.

  7. Avatar photoابوالفضل گفت:

    سلام خانم دکتر من یک هفته هست یبوست گرفتم ۲بار به سختی وبازور تخلیه داشتم امروز یک ناحیه از مقعدم باد کرده داخلش حالت قوضروفی هست که درد داره مشکل من آبسه هست

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام شما باید معاینه شوید. ممکن است آبسه یا شقاق مقعدی باشد. در مواقعی که بیش از 3 روز است که اجابت مزاج نداشته اید از یک پرستار یا بهیار برای انجام عمل تنقیه کمک بگیرید تا دچار چنین عوارضی نشوید.

      1. Avatar photoابوالفضل گفت:

        ممنون خانم دکتر

        1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

          متشکرم

  8. Avatar photoقصری گفت:

    سلام من دیروز عمل کردم صبح تا حالا مدفوع سیاه هست موردی نداره

    1. سلام بیماران ما قبل از جراحی و لیزر از شیاف بیزاکودیل استفاده می کنند و تا 24 ساعت نیازی به دفع مدفوع ندارند. پس از آن هم با توجه به رژیم غذایی مناسبی که برای آنها تجویز می شود مدفوع نرم و نرمالی دارند. ممکن است چند قطره جزئی خون نیز بعد از دفع مدفوع مشاهده شود. رنگ تیره مدفوع می تواند ناشی از یبوست یا مصرف قرص آهن و یا هر نوع خوراکی دیگر باشد. همچنین می تواند ناشی از مشکلات گوارشی باشد. در هر صورت این مورد را با جراح معالج خود در میان بگذارید.

  9. Avatar photomajidi گفت:

    سلام‌ خانم دکتر سعادتی ،یک سوالی داشتم من ۵روز پیش عمل جراحی باز ابسه پری آنال در بیمارستان انجام دادم البته سونوگرافی انجام دادم گفتن ابعادش تقریبا ۵سی سی بودببخشید قدر نارنگی بزرگ شده بود ،سوالم اینه چرا ترشحاتم زیاد شده بعد ۵روز خونابه پس میده به دکتر جراحم گفتم گفت طبیعی چون خیلی قسمت جراحی باز میشه خواهشا نظرتونو بگید

    1. سلام بدون معاینه بیمار نمی توان نظر داد اما این وضعیت برای بیمارانی که آبسه مقعدی بزرگی یا متعددی داشته اند معمولا پیش می آید. آبسه های متعدد و مزمن ممکن است منجر به بروز فیستول مقعدی هم شوند که ترشح زیادی را به همراه دارد.

  10. Avatar photoگلستانی گفت:

    سلام چند روزی هست که آبسه مقعد های گرفتم و دیروز خودش سر باز کرد و چرکش ریخت حالا دکتر برم یا نه چون الان خوب شده درد ندارم

    1. سلام بله حتما به متخصص مراجعه کنید تا روند درناژ آبسه را به طور صحیح برای شما انجام دهند. در غیر این صورت آبسه مقعدی مجدد عود می کند و ممکن است با عارضه فیستول مقعدی بازگردد.

  11. Avatar photoسارا گفت:

    سلام خانم دکتر،۲ روز پیش از پودر دپی استفاده کردم برای ناحیه اطراف مقعد و الان نزدیک مقعد یه برآمدگی قرمز و حین تماس دردناک وجود دارد،به نظرتون جوش میتونه باشه؟باید به دکتر مراجعه کنم؟
    مشکل شقاق هم داشتم که آخرای درمان با کرم و شیاف هست میتونه این برآمدگی مربوط به همین شقاق باشه؟

    1. سلام احتمالا با کرم موبر به پوست و بافت ناحیه مقعد آسیب وارد کرده اید. به علاوه استفاده از پماد و داروهای مربوط به شقاق می تواند منجر به بروز حساسیت نیز بشود. با پزشک معالج خود تماس بگیرید تا در صورت نیاز داروهای شما را عوض کنند. به علاوه ناحیه را با کمی روغن نارگیل یا زیتون چرب کنید.

  12. Avatar photoAli گفت:

    سلام خانم دکتر خسته نباشید . یهویی از صبح تا ظهر تو چند ساعت یه دونه کنار مقعدم پیدا شد امکان داره ابسه باشه چکار کنم . میشه که ابسه مقعدی باشه

    1. سلام آبسه معمولا همراه با درد شدید است. احتمال هموروئید بیشتر است.

  13. Avatar photoمحمد گفت:

    با سلام، بعد از جراحی آبسه مقعدی تا چند روز ترشحات خارج میشه ، و آیا باید روی محل جراحی باز باشه یا گاز استریل گذاشت،؟ در کل بعد از عمل باید چه کرد؟با تشکر

    1. سلام بستگی به روش جراحی و وسعت آبسه دارد. مدت زمان بهبودی را از جراح معالج خود سوال کنید. مراقبت بعد از جراحی آبسه بر پایه تمیز نگهداشتن ناحیه، نداشتن یبوست و فشار نیاوردن به ناحیه عمل است.

  14. Avatar photoشقایق گفت:

    سلام خانم دکتر خسته نباشید دخترم ۶ماهشه قسمت بالای باسنش تقریبا کنار استخوان دنبالچه سمت راست وقتی دست میزنی یک چیزی ب اندازه آبنبات سفت هست و قرمزه خیلی بچه اذیت هستش ب پشت که میزاری خودشو بالا میده دردش میاد وبچه بادستش میخارونه میشه لطف کنید راهنمایی کنید ممنون میشم تشکر

    1. سلام به یک متخصص اطفال مراجعه کنید. اگر این توده در دهانه و نزدیکی مقعد باشد احتمال آبسه مقعدی و اگر بالاتر و در انتهای دنبالچه باشد احتمال کیست مویی وجود دارد. در هر صورت باید جراحی و تخلیه و درناژ شود و مراقب باشید که کودک به آن دست نزند که تحریک نشود.

  15. Avatar photoمینا گفت:

    سلام من سه هفته پیش عمل فیستول به روش جراحی باز انجام دادم.امروز کنار مقعدم درد احساس کردم یه قسمتش بادکرده و درد میکنه این چند روز هم ترشح چرک و عفونت داشتم ولی از ناحیه جراحی . این قسمت متورم با فاصله کمی از قسمت جراحی قرار داره.ایا امکان ابسه هست

    1. سلام بله امکان دارد که آبسه یا عفونت باشد. زیرا لازم است بعد از جراحی علائم بیمار رو به بهبودی باشد نه این که تشدید شود. با جراح معالج خود تماس بگیرید.

  16. Avatar photoسینا ف گفت:

    سلام خانم دکتر من شقاق دارم ولی الان چن روزه کل باسن سمت چپم ورم کرده البته کلش نه اینکه یک نقطه . حالا اینقدر ورمش زیاده گه دو روزه نمیتونم اجابت مزاج کنم . حالا به نظر شما این ابسه هستش با این حجم

    1. سلام احتمال عفونی شدن زخم شقاق و بروز آبسه مقعدی بسیار زیاد است. سریعا به متخصص مراجعه کنید تا در روزهای آینده مجبور نشوید اورژانسی به بیمارستان مراجعه کنید. به خصوص در این شرایط کرونا که پذیرش بیماران اورژانسی هم به کندی پیش می رود.

  17. Avatar photoامیر گفت:

    سلام خانم دکتر من حدود یک سال و نیم هست که دچار بیماری کولیت روده شدم در همان زمان یک آبسه دقیقا نزدیک به مقعد زدم ورم که کرد بسیار بسیار درد داشت حتی موقع بلند شدن دستم رو میگرفتن رفتم دکتر که تخلیه کنه موقع رفتن خودش سر باز کرد و چرک و خون اومد و تا الان هم نرفتم برای درمان سرش همینجوری بازه و چرک هم میاد یه یک ماهی میشه فهمیدم دو سانت بالاتر غده ای اندازه تیله تشکیل شده موقعی که فشار میدم ازش چرک میزنه بیرون اگر میشه لطفا راهنمایی چیکار کنم و به کجا مراجعه کنم و این چه مدل آبسه ای هست

    1. سلام احتمالا به دلیل عدم درمان آبسه مقعدی به طور اصولی دچار عارضه فیستول مقعدی شده اید. به یک متخصص مراجعه کنید و از خوددرمانی پرهیز کنید.

  18. Avatar photoمحمد گفت:

    سلام خانم دکتر
    من الان سه روزه ک برجستگی بالای معقدم ایجاد شده چی هست و خطرش چیه درد خیلی زیاده

    1. سلام احتمالا آبسه یا کیست مویی همراه با آبسه است. اگر درمان نشود ممکن است عفونت در کل بدن منتشر شود. در صورت تخلیه غیراصولی آبسه و عفونت امکان عود مجدد و فیستوله شدن آن نیز زیاد است. به یک متخصص جراحی عمومی یا متخصص جراحی و لیزر مراجعه بفرمایید و از خوددرمانی پرهیز کنید.

  19. Avatar photoتوحید گفت:

    سلام و خسته نباشید
    خانم دکتر من پری شب عمل ابسه داشتم دکتر جراح فرمودند ریشه ابسه یافت نشد و احتمالا درون روده ها باشد فرمودند Mri باید بدی تا ریشه مشخص شود و دوباره عمل بکنی
    و لوله ای را در محل بخیه قرار دادند تا عفونت ها خارج شوند الان ابسه تخلیه شده ولی همچنان ترشح و درد دارم،البته درد بابت عمل ولی با لیزر عمل نکردند

    1. سلام احتمالا دچار فیستول مقعدی نیز می باشید. با جراح معالج خود در ارتباط باشید و طبق دستورات ایشان عمل کنید.

  20. Avatar photoتوحید گفت:

    ادامه پیام قبل:
    البته یادم رفت بگم من چند سال کولیت روده یا سندروم تحریک پذیر دارم و چند سری هست که این ابسه متورم میشود و حتی ۴ سال پیش عمل کردم که فقط تخلیه شد ابسه ولی مجددا بعد ۴ سال رشد کرد و عمل کردم میشه کاملا و واضح توضیح دهید مشکل من چی هست و باید چکار کنم

    1. ام آر آی را در یک مرکز معتبر انجام دهید. وضعیت شما کاملا مشخص خواهد شد. بابت سندرم روده تحریک پذیر نیز تحت نظر متخصص باشید.

  21. Avatar photobabak گفت:

    تقریبا یک سال از جراحی ابسه مقعدی مگیذره ولی ترشحات کمی داشت بعد از یکسال چند روزه ترشحات زیاد شده و بوی بسیار بدیم داره!

    1. سلام بیمار شما عود کرده است. آبسه مقعدی مزمن و مکرر عوارضی مثل فیستول مقعدی را به وجود می آورد که لازم است سریعا پی گیری شود.

  22. Avatar photoمهدی گفت:

    سلام خسته نباشید عموی بنده سرطان روده بزرگ داره الان کنار مقعدش ابسه کرده و دکترا فقط بهش پماد تجویز میکنن که بعضیاشون یبوست اوره واسش چکار باید بکنم خیلی درد میکشه

    1. سلام آبسه مقعدی لازم است که تخلیه و درناژ شود. استفاده از غذای پرفیبر و ملین و مصرف آب فراوان برای جلوگیری از یبوست کمک کننده است.

      1. Avatar photoحسین گفت:

        سلام خانم دکترجسارتا بنده حدودا یک ماه پیش عمل بواسیر وشقاق داشتم بالیزر چند روز بعد ازعمل ابسه مقعدی دراوردم وچند روز بعدش خودش ترکید وزمانی که سرویس میرم ازاون چرک ومدفوع خارج میشود ودهانه ان باز است ومرتب حمام وداخل لگن بتادین ومرتب باشامپو بچه شستشومیدم ودارو ها هم استفاده میکنم حالاسوال بنده از این هست خانم دکترعزیز نیاز بخیه یا عمل دارد یا خیر چون به به اندازه یه نخود مجددا ورم کرده باتشکر فراوان

        1. سلام بواسیر و شقاق خود به خود درمان نمی شود و اگر درمان نشود عوارضی مثل آبسه مقعدی و فیستول مقعدی را بروز می دهد. حتما به یک متخصص مراجعه کنید.

  23. Avatar photoحامد گفت:

    سلام خانم دکتر،وقتتون بخیر.
    بنده یک چندروزی هست که دانه ای به شکل تاول که وسط آن یک دانه سیاه وجود دارد.
    میخواستم ببینم این چیست. اگر جواب بدید ممنون میشم.

    1. سلام اگر توده همراه با درد است احتمال آبسه مقعدی وجود دارد. در غیر این صورت کیست مویی نیز می تواند باشد. از مطب وقت ویزیت بگیرید.

  24. Avatar photoحامد گفت:

    این دانه روی دهانه مقعد قرار دارد

  25. Avatar photoکاوه گفت:

    با سلام.
    مدت سه چهار ماه بود که مدام خارش مقعد داشتم .. گاهی خوب میشد و گاهی بعد از یکی دو هفته مجدد به سراغم می یومد ..
    خودم احساس میکنم از نشستن های زیاد روی صندلی هستش که چون درس میخونم ، گاهی تا 10-15 ساعت تحرک خاصی ندارم .
    این چند روزه ، متوجه شدم دفع مدفوعم با درده خون ، اطراف مقعد رو که فشار میدادم دستم خونی می شد ( احساس میکردم از زیر پوست بود اون خونه ) …. و بعد خارش کمی کمتر میشد.
    رفتم دکتر عمومی ، گفت ممکنه هموروئید باشه ، پماد آنتی هموروئید و قرص ملین تجویز کرد ، و دارم استفاده میکنم ….
    چند روزه خون ندیدم ، شاید به علت ملین باشه ، اما دیگه مثل سابق به دیواره روده فشار وارد نمیشه …

    اما مشکلم حالا ، ترشح مقعده ، خیلی خیلی کمه ، اما تا مینشینم روی صندلی و یک دفعه تکون میخودم ، احساس سردی میکنم که داره سرازیر میشه و لباس زیرمو که نگاه میکنم میبینم خیلی کم خیس شده ….
    خیلی نگرانم .. لطفا راهنمایی کنید .

    1. سلام از مطب وقت ویزیت بگیرید. بعد از ویزیت برای شما داروی مناسب تجویز می شود. برای نشستن از یک رینگ یا بالش نرم استفاده کنید و هر 20 دقیقه وضعیت نشستن خود را تغییر دهید.

  26. Avatar photoحسین پرنیان گفت:

    سلام وقتتون بخیر
    من الان دور ۴ یا ۵ که یک‌ماه یبار کنار مقعدم باد میکنه و بعد ۲ ۳ روز تخلیه میشه، دکتر عمومی رفتم قرص و آمپول تاثیری نداشت الان چیکار کنم

    1. سلام اگر آبسه مقعدی به طور اصولی توسط متخصص جراحی تخلیه و درناژ نشود مجدد عود می کند. عود مکرر آبسه مقعدی نیز منجر به بروز فیستول مقعدی می شود. این مورد را به طور اصولی و تخصصی پی گیری بفرمایید.

  27. Avatar photoامیرحسین گفت:

    سلام وقت تون بخیر. من چند روزی هست که به اندازه یک نخود دچار آبسه مقعدی شدم. وقتی اسفنگتر خارجی مو که آزادی هست منقبض میکنم ی درد خیلی خیلی کمی حس میکنم. در هنگام مدفوع هم اصلا دردی ندارم. تا حالا سابقه هیچ نوع بیماری ای رو هم نداشتم

    1. سلام برای تشخیص دقیق بیماری از یک متخصص وقت ویزیت بگیرید. آبسه مقعدی همراه با درد بسیار شدید می باشد.

  28. Avatar photoسعید امانی گفت:

    سلام وقتتون بخیر ، چند روز پیش دچار یبوست شده بودم و بعد از رفتن دستشویی ، متوجه یه برآمدگی کوچیک توی حدودا نیم سانت داخل خروجی مقعدم شدم ، اندازه ش کوچیکه و زخم یا… هم نداره . و درد هم نداره ، و فقط هنگام شستن و با دست گذاشتن روش معلوم میشه(تقریبا حالتش مث غده های چربی که زیرپوستن هست) ، واقعا ممنون میشم اگه لطف کنین و راهنماییم کنین

    1. سلام با توجه به این که درد ندارید احتمال بروز هموروئید بالاست. از مطب وقت ویزیت بگیرید تا بعد از ویزیت برای شما داروی مناسب تجویز شود. مراقب باشید مجدد یبوست نگیرید.

  29. Avatar photoرضا گفت:

    سلام روز همه دوستان بخیر من ابسه معقدی زده بودم خوشبختانه الان دارم بهتر میشم ن دکتری رفتم ن لیزری و ن جراحی که خودمو عذاب بدم دکتر من این روشو انجام دادم جواب هم گرفتم بنظر شما این ابسه بوده یا چیز دیگه دقیقا جای که مدفوع انجام میشه ….ابسه زده بودم یه جوش ریز کاری نداشتم بزرگ شده اندازه یه نخود شاید هم بیشتر خون ازش بیرون اومد رفتم داروخانه کپسول آموکسی سیلین گرفتم 8ساعتی یه دونه خوردم در زمان اون 8ساعت خودمو با صابون شستم خوب 30ثانیه بعد اب کشی با دستمال خشک کردم با بتادین ضد عفونی دباره 8ساعت بعد همون کارو انجام دادم خدایا شکرت تو 3روز همون ابسه خیلی خیلی کوچیک شده دیگه اذیتم نمیکنه داره از بین میره بهبود یافته دکتر میشه ابسه باشه یا چیز دیگه

    1. سلام اگر یک جوش ساده و سطحی باشد با دارو درمان می شود (لازم است دارو، به خصوص آنتی بیوتیک از متخصص دریافت شود). اما آبسه مقعدی لازم است حتما به طور اصولی تخلیه و درناژ (خشک) شود. در غیر این صورت مجدد با شدت بیشتری عود می کند. عود بیش از اندازه آبسه نیز منجر به بروز فیستول مقعدی می شود. بنابراین حتما به یک متخصص مراجعه کنید و از خوددرمانی پرهیز کنید زیرا ابتلا به فیستول مقعدی و عارضه دار شدن آبسه ارزش این همه دردسر را ندارد. درضمن اگر آبسه مقعدی خود به خود بترکد باز هم باید به متخصص مراجعه کنید زیرا این ناحیه آلوده و فعال است و تا درناژ کامل آبسه بهبودی حاصل نمی شود.

  30. Avatar photoyeganeh گفت:

    سلام روزتون بخیر خانم دکتر من امروز متوجه شدم که یک دونه ی نسبتا ریزی در مقعدم زده شده و راستش من سیزده سالمه و نمیدونم باید چیکار کنم خودش خوب نمیشهه؟امیدوارم راه خلی باشه چون اصلا دلم نمیخواد به دکتر برم😦😭

    1. سلام متاسفانه بدون ویزیت بیمار نمی توان تشخیص قطعی و درمان صحیح را اعلام کرد. می توانید از مطب وقت ویزیت آنلاین بیماران راه دور بگیرید. بعد از ویزیت راهکار درمان مناسب برای شما تجویز می شود. اگر یبوست یا اسهال دارید حتما درمان آن را با رژیم غذایی مناسب پی گیری کنید.

  31. Avatar photoزهرا گفت:

    سلام خانم دکتر خسته نباشید
    من به طور ناگهانی سه روزه بیرون زدگی پیدا کردم سوزش خیلی زیادی داشت کم کم بهتر شده از دیروز ترشح خون ابی ازش حس میکنم.
    پماد انتی هموروئید و روغن داخل کپسول ویتامینEرا بهش میزنم
    دچار ابسه شده ام یا هموروئید ترومبوزهست؟؟
    برای درمانش چه کاری انجام بدم؟؟

    1. سلام شما باید معاینه شوید تا بتوان نظر داد. خوددرمانی نکنید و تا زمان رسیدن نوبت ویزیت از لگن آب گرم برای تسکین درد و بیرون زدگی استفاده کنید و ناحیه را تمیز و خشک نگهدارید. به شدت مراقب باشید که یبوست یا اسهال نگیرید. درمان آبسه مقعدی و هموروئید متفاوت است و حتما باید تشخیص و درمان توسط متخصص انجام شود.

  32. Avatar photoمحمد گفت:

    سلام خانوم دکتر من امروز متوجه یک چیزی شبیه به جوش کمی بزرگ به رنگ آبی مایل به بنفش در کنار مقعدم شدم بعضی موقع ها کمی درد داره چیست و باید چه کار کنم؟

    1. سلام احتمالا مبتلا به هموروئید ترومبوزه شده اید. از مطب وقت ویزیت بگیرید.

  33. Avatar photoمحمد گفت:

    سلام من دیروز متوجه شدم که یک چیز چوش مانندی که اندازه ی یک نخود هست در کنار مقعدم زده بوی بد نداره ولی بعضی موقع ها یکمی درد داره من باید چه کار کنم آیا می شه تو خونه این مشکل رو حلش کنم

    1. سلام ناحیه مقعد ناحیه حساس و فعالی است و بهتر است تا بدتر نشدن اوضاع این توده به یک متخصص مراجعه کنید. از خوددرمانی پرهیز کنید و فقط مراقب باشید یبوست و اسهال نداشته باشید.

  34. Avatar photoمحمد گفت:

    سلام من این مشکل را به یک دکتر داروساز که در داروخانه کار می کرد گفتم بهم پماد انتی هیمورءید و یک شربت که برای یبوست هست داد پماد را یک هفته روزی ۲ بار استفاده کردم و شربت را هم تا الان ۲۴ بار خوردم ولی هنوز ان برامدگی هست درزم این برامدگی کبود رنگ نیست و اندازه ی یک ادس شاید کمی بزرگتر است تا به حال هنگام دفع مدفوع خونی دیده نشده و بوی بد نمی ده بعضی وقت های خیلی کم خارش می کنه و درد نداره چه جوری می توانم بفهمم که یبوستم خوب شده دیروز دچار اسهال شدم من باید چه کار کنم؟

    1. سلام شما نباید برای مشکلات و بیماری های مقعدی به پزشک داروخانه مراجعه کنید. از یک متخصص جراحی عمومی یا متخصص جراحی و لیزر وقت ویزیت بگیرید تا درمان تخصصی برای شما انجام شود. اگر مبتلا به آبسه مقعدی باشید با دارو درمان نمی شوید و لازم است هرچه سریعتر آبسه تخلیه و خشک شود. هرچه روند درمان اصولی آبسه را به تاخیر بیاندازید احتمال عارضه دار شدن و تبدیل شدن آبسه به فیستول مقعدی وجود دارد. 50 درصد آبسه ها به فیستول تبدیل می شوند و این درصد بسیار بالاست. بنابراین برای درمان آبسه زمان را از دست ندهید.

      1. Avatar photoمحمد گفت:

        سلام من پیش یک دکتر رفتم گفت که یبوست داری ممکنه این برامدگی برای یبوست باشه

        1. یبوست مزمن منجر به بروز التهاب مقعدی، هموروئید و دیگر بیماری های نشیمنگاه می شود.

          1. Avatar photoمحمد گفت:

            ممنون از یک دکتر متخصص جراح عمومی با تجربه وقت گرفتم

          2. بسیار عالی سلامت باشید.

  35. Avatar photoAyuobsoltanian گفت:

    من آبسه دارم روم نمشه برم دکتر سیر بخورم حل میشه

    1. آبسه حتما باید توسط متخصص و با یک روش اصولی تخلیه و خشک شود و مصرف سیر و نگهداری های خانگی فقط از شدت درد یا پیشرفت بیماری کمی می کاهد. اگر آبسه به طور اصولی درمان نشود منجر به بروز عوارض گوناگونی مثل فیستول مقعدی می شود. این بیماری را جدی بگیرید و حتما به متخصص مراجعه کنید.

  36. Avatar photoاحمد درفشدار گفت:

    سلام در داخل مقعد من يک توده زير پوست به اندازه يک گندم پيدا شده که با لمس آن کمي درد دارد. هيچ علائم ديگري ندارم ايا لازم است براي معالجه آن اقدام کنم و اگ لازم است چه نوع درماني را پيشنهاد مي کنيد
    با سپاس فراوان

    1. سلام ممکن است دچار هموروئید شده باشید. ناحیه را دستکاری نکنید و خوددرمانی نکنید و از یک متخصص وقت ویزیت بگیرید. حتما رژیم غذایی پرفیبر داشته باشید و بعد از هر اجابت مزاج نیز 10 دقیقه در لگن آب گرم بنشینید.

  37. Avatar photoعلی گفت:

    سلام خسته نباشید من یه چند روزیه کنار مقعدم یه قسمتی متورم شده مثل اینکه خونابه توشع ولی نه درد داره نه چیزی مثل یه جوش سرسیاه میمونه تو ایترنت سرچ کردم رسیدم یه آبسه نمیدونم درسته یا یه جوشه البته اصلا قیافش به جوش نمیخوره چون تغیربا میشه گفت خونابه … توش وجود داره ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. سلام ممکن است آبسه یا هموروئید ترومبوزه باشد. بدون معاینه بیمار نمی توان تشخیص داد. از یک متخصص یا مطب من وقت ویزیت بگیرید و پی گیر درمان باشد. حتی اگر این توده خود به خود تخلیه شد مراجعه به متخصص را به تاخیر نیاندازید. نشستن در لگن آب گرم و شستوشوی روزانه ناحیه نیز بسیار به شما توصیه می شود.

  38. Avatar photoعلی گفت:

    سلام وقت بخیر.
    من یکهفته بعدازعمل دیسک کمر به علت اسهال شدید دچار شقاق وآبسه مقعدی شدم با مراجعه به جراح عمومی ایشان گفتند چون نمیتوانم به پشت بخوابم داروی سیپرو و پماد لیدوکایین و استامنوفن دادن.
    سوال داشتم آیا بااین داروها خوب میشم یانه؟
    درد عمل یک طرف در آبسه هم یک طرف امانم رو بریده

    1. سلام در اولین فرصت لازم است برای لیزر یا عمل جراحی آبسه مراجعه کنید و طی این مدت طبق دستور پزشک معالج عمل کنید. آبسه مقعدی خود به خود یا با مصرف دارو درمان نمی شود و برای درمان قطعی لازم است توسط جراح تخلیه و درناژ شود.

  39. Avatar photoکیانا گفت:

    سلام وقتتون بخیر خانم دکتر من روی ورودی مقعدم که نه خیلی دورتر،ببخشید ولی روی باسن یه ورم پر از خون داشتم و ظاهرش مثل یکی از عکس‌های آبسه مقعدی بوده ولی محلش نه!و دقیقا براق بوده انگار سوختگی بود و هیچ سر چرکی سفیدی نداشت کبود بوده.
    میخواستم بدونم آیا اینم جزو آبسه مقعدی محسوب میشه؟
    من نشستن برای این سمتم کلا سخت بوده این چندروز.
    من خودم سرش رو باز کردم از درد،و الان خون و کمی چرک میده.تموم هم نمیشه.میشه بهم بگین این آبسه هست یا نه؟

    1. سریعا به یک جراح مراجعه کنید و زخم را دستکاری نکنید.

  40. Avatar photoماریا گفت:

    سلام و عرض ادب خانم دکتر ؛دکترم نگفت لیزر هم میتوانم انجام دهم و برای ابسه مقعدی جراحی کردند و زخمم باز ؛روش لیزر به چه صورت تخلیه میکرد ابسه را و ایا باز هم زخم باز میموند !؟ و ایا الان با لیزر برای بهبهود این زخم باز راه حلی هست !؟

    1. برش با لیزر و تیغ جراحی با یک روش انجام می شود. با این تفاوت که برش لیزر به سرعت ترمیم می شود و دوره نقاهت بیماری کوتاهتر می شود. احتمالا جراح شما صلاح دانسته اند که ناحیه را بخیه نزنند و زخم را باز بگذارند. جراحی با لیزر هم معمولا نیازی به بخیه ندارد زیرا زخم به سرعت بسته و ترمیم می شود. اما جراحی آبسه مقعدی با تیغ و کوتر بسیار تهاجمی تر است و ترمیم زخم ممکن است تا دو ماه طول بکشد. در حال حاضر می توانید از لیزر کم توان برای ترمیم سریعتر زخم سود ببرید.

  41. Avatar photoعلیرضا گفت:

    سلام وقت بخیر خانم دکتر من امروز لیزر کردم بیماری ابسه مقعدی داشتم خواستم بدونم‌ که این حفره که سوراخ کردن چقدر زمان میبره تا بهم جوش بخور و سوال بعدی اینکنه بعد از چند روز من میتونم ورزش کنم چون من ورزشکار هستم
    ممنون میشم جواب بدید 🌹🌹

    1. دوره نقاهت بعد از لیزر آبسه مقعدی بستگی به وسعت بیماری و وضعیت فیزیولوژیک بیمار و روش جراحی دارد. بین یک هفته تا دو ماه این مدت متغییر است. دو هفته بعد با اجازه جراح خود شروع کنید به انجام ورزش سبک.

  42. Avatar photoبابک گفت:

    خانم دکتر سلام
    ضمن سپاسگزاری از لطف و حوصله ای که دارید ، حدود 5 سال پیش یک برآمدگی کنار آنوس حس کردم که انگار داخلش آب و اون انتها یک توده غضروفی بود در این مدت نه بزرگتر شد و نه کوچکتر هیچ درد و ناراحتی و مزاحمتی هم برام نداشته ولی الان چند روزه که روی پوستش یک نقطه سفید زده و وقتی میخوام فشارش بدم شدیدا اون نقطه درد میکنه و ضمنا سفت تر از بقیه قسمتهاش هست .
    لطفا راهنمایی بفرمائید چه باید کرد و اینکه خودشما جراحی انجام میدید ؟ اگر بله ، بیمه هم قبول میکنید ؟ ممنون از راهنمایی تون

    1. سلام ممکن است به آبسه مقعدی و حتی فیستول مقعدی مبتلا شده باشید. من تمام جراحی ها از جمله جراحی های ناحیه مقعد را خودم انجام می دهم و با پزشک دیگری همکاری ندارم. به علاوه جراحی ها را با لیزر و در یک جلسه انجام می دهم و عود و بازگشتی هم ندارند. با بیمه ها قرارداد ندارم. من هم از قدردانی شما سپاسگزارم.

  43. Avatar photoصابر قادری گفت:

    سلام.من دو سالو نیم پیش ابسه جراحی کردم الان چن روزیه از همون جا ابه عود کرده چکار کنم.بعد یک سالیم هست که کشاله رانم بین بیضه و کشاله ران عرق میکنه با بوی عفونت( سمت راست) اما ابسم سمت چپ هست چکار کنم به نظرتون

    1. به متخصص مراجعه کنید و برای تخلیه و درناژ اصولی آبسه و عفونت ایجاد شده اقدام نمایید.

  44. Avatar photoKhadem گفت:

    سلام خانوم دکتر من بر اثر زمين خوردن بغل خط باسنم ابسه کرده خيلي شديد دردش ديگ تحمل دردشو ندارم ضعف و حالت تهوع شديد دارم جاي ابسه قرمز و کبود شده من چيکاري بايد انجام يدم ؟لطفا راهنمايي کنيد

    1. لازم است این آبسه توسط متخصص تخلیه و درناژ اصولی شود. ناحیه را تمیز و خشک نگهدارید و به یک متخصص مراجعه بفرمایید.

  45. Avatar photoفاطی گفت:

    سلا
    من حدود یه هفتس متوجه یه چیزی مثل جوش در کنار مقعدم شدم ، درد هم ندارم ولی اگه دستم بهش بخوره دردم میاد. یه نظرتون چیه ؟ چجوری درمان میشه؟ درمان خانگی داره ؟

    1. ممکن است کیست مویی یا آبسه باشد که لازم است با مراجعه به متخصص تخلیه و درناژ اصولی شود که منتشر و عارضه دار نشود.

  46. Avatar photoسیدابوالفضل قریشی گفت:

    سلام خانوم دکتر تشکر از مطالب ارزشمندتون
    بنده درد بسیار شدیدی در ناحیه مقعد داشتم که نشستن راه رفتن و حتی خوابیدن رو برام دردناک کرده بود به فوق تخصص جراحی عمومی مراجعه کردم تشخیص آبسه مقعدی دادند و آنتی بیوتیک تجویز کردند و گفتند نیازی به تخلیه نیست
    به نظر شما این بیماری من با آنتی بیوتیک حل میشه و یا در آینده نیاز به جراحی و تخلیه خواهم داشت؟ ممنون از لطف شما

    1. سلام از قدردانی شما متشکرم. احتمالا منظور جراح محترم را اشتباه متوجه شده اید. زیرا آبسه حتما باید تخلیه و خشک شود. گاهی جراح آنتی بیوتیک تجویز می نماید که تا حدودی عفونت کنترل شود. اما در نهایت لازم است آبسه با لیزر یا تیغ و کوتر جراحی و تخلیه شود. درمان آبسه مقعدی با مصرف آنتی بیوتیک امکانپذیر نیست.

  47. Avatar photoزهره گفت:

    باسلام. خانم دکتر مادر من دچار ابسه مقعدی شده که خود بخود تخلیه میشن. حدودا2سالی میشه. 8 ماه هم خبری از ابسه نبود ولی مجدد پیداشده. ایا احتمال فیستول مقعدی هست؟خارش روی دست ارتباطی به این بیماری داره؟ واخرین سوال اینکه تبدیل به سرطان میشه این بیماری؟

    1. بعد از تخلیه خود به خود اولین آبسه مقعدی خطر بروز فیستول مقعدی تا 50 درصد بالا می رود. منتظر بروز سرطان نباشید و به متخصص مراجعه کنید.

  48. Avatar photoمحمدی گفت:

    سلام من دو روز پیش مشکل ریه داشتم و سخت تخلیه شدم
    الان ی چیزی در مقعدم مثل جوش زده بالا باید جیکار کنم ؟

    1. اگر توده دردناک نیست احتمالا مبتلا به هموروئید شده اید. علاوه بر این که لازم است از متخصص دارو دریافت کنید توصیه می کنم روزی 2 بار در لگن آب گرم بنشینید و برای دفع مدفوع به هیچ عنوان زور نزنید و رژیم غذایی سالم و پرفیبر داشته باشید.

  49. Avatar photoحمید گفت:

    با سلام
    من ۶ روز هست که همیرویید داخلی و خارجی رو عمل کردم. ولی از روز سوم یک برامدگی نرم و شفاف و براق به قد یه لوبیا کنار معقد دراومده که ظاهرش شبیه جوش های گوشتیه… می تونه برگشت همورویید باشه یا آبسه معقدی

    1. اگر دردناک باشد احتمال آبسه وجود دارد. اما اگر دردناک نیست جای نگرانی ندارد و فقط با مراجعه به جراح معالج خود داروهای ضدالتهاب و ترمیم کننده دریافت کنید. مراقب باشید یبوست و اسهال نداشته باشید.

  50. Avatar photoعادل گفت:

    سلام مدتی پیش آبسه ی مقعدی داشتم، با فشاردست ازبین بردمش خونریزی کرد.. ممکنه عفونت کنه بزنه به روده هام؟
    کولونوسکوپی انجام بدم معلوم میکنه؟
    ناراحتی گوارشی داشتمو دارم، دارو ودرمان جواب نداده،،، ممکنه روده هام عفونت کرده باشه؟

    1. آبسه مقعدی را نباید دستکاری کنید و احتمالا مجدد عود خواهد کرد. عود مکرر آبسه مقعدی منجر به بروز فیستول مقعدی می شود.

      1. Avatar photoاحمد گفت:

        سلام خانم دکتر
        من ۳ ساله ابسه مقعد دارم
        یه بار عمل کردم ولی فقط جوش رو تخلیه کردند
        ولی جوش اصلی که حالت یه رک رو داره ما بین مخرج و بیضه مه
        هر ماه جوشم عود میکرد الان سه ماهه بیرون نزده
        فقط سه ماهه قوزک پام درد میکنه
        ترسم اینه عفونت زده باشه به کل بدنم

        روستا هستم دسترسی به متخصص ندارم

        1. احتمال زیاد آبسه شما تبدیل به فیستول مقعدی شده است و لازم است که برای درمان حتما به تهران و یک متخصص ماهر مراجعه کنید. متاسفانه درمان خانگی و دارو به تنهایی برای شما کاربرد ندارد.

          1. Avatar photoاحمد گفت:

            خانم دکتر بیام پیش خودتون هزینه عمل و دستمزد چقدره

  51. Avatar photoمهدی گفت:

    درمان جوش مقعدی که برای مریض زیاد آزار دهنده نمی باشد…دکتر به بستری کردن بیمار اقدام نموده …آیا چنین عمل سرپایی واقعا به دو یا سه روز بستری شدن نیاز دارد..

    1. در برخی مواقع که عفونت منتشر شده است و بیمار علائمی مثل تب را بروز داده است ممکن است متخصص تشخیص بدهد که بیمار را بستری کند. در مواقع عادی می توان آبسه یا جوش مقعدی را سرپایی تخلیه کرد و بعد از چند ساعت که وضعیت بیمار ثابت شد بیمار را مرخص نمود. همه چیز بستگی به نظر پزشک معالج دارد.

  52. Avatar photo... گفت:

    سلام من پدرم ۳دور آبسه شونو تخلیه کردن،و کامل عمل شدن،آبسه ایشون ۱۵ سانتی مترهستش،ودوباره برگشت کرده.چه راهی هست که دوباره برگشت نکنه؟ممنون میشم جوابمو رود تر بدیدچون لازم دارم واقعا،واینک ی بار هم تا حالا ترکیده

    1. احتمالا آبسه ایشان 15 میلی متر معادل 1.5 سانتی متر است. بهترین راه مراجعه منظم به جراح معالج و پانسمان و تمیز نگهداشتن زخم است. به علاوه داشتن رژیم غذایی سالم و پرفیبر و کنترل اسهال و مدفوع به جلوگیری از عود آبسه مقعدی کمک می کند.

  53. Avatar photoنعمت گفت:

    سلام من چندین بارجراحی کردم وابسه تخلیه شده وچندبارهم خود بخود بعداز یکهفته تخلیه شده و الان سه روزه دوباره پدیدارشده باید چیکار کنم که ریشه کن بشه الان سی سال بیشتر هستش که معمولا دوسال یکبار اینجوری میشه تقریبا یک ماه قبلش دفع ادرار همراه با درد و سوزش و دفع ناقص دارم وبعد آبسه ایجاد میشه دردش هم شدیده همراه با تب ولرز

    1. احتمالا به فیستول مقعدی مبتلا شده اید. حتما از یک متخصص یا مطب من وقت ویزیت بگیرید و این مورد را پیگیری نمایید.

      1. Avatar photoVahid muhammafi گفت:

        سلام خانوم دکتر من قبلا هم ابسه داشتم یه بار خودش ترکید بار دوم رفتم دکتر ترکوند بعد از اینکه ترکوند بعضی وقتا خودش چرک میداد الان دوباره ابسه شروع شده یکم پایین تر چیکار باید کنم لطفا کمک کنید؟گ

        1. شما باید بعد از تخلیه سطحی آبسه نسبت به عمل جراحی یا لیزر آبسه مقعدی اقدام می نمودید که مجدد عود نکند. درناژ کامل و اصولی آبسه ضروری است.

  54. Avatar photoمحمد ج گفت:

    سلام یه جوش سر سفید در کنار مقعد پیدا شده چیه بنظرتون

    1. اگر سطحی باشد همان جوش است! اگر عمقی باشد ممکن است آبسه و فیستول باشد. لازم است معاینه شوید.

  55. Avatar photoویونا گفت:

    با سلام
    حدود ۳۵ روز پیش در هلند تخلیه ابسه پریانال انجام دادم با تیغ حدود ۳ سانت رو بریدن و کاملا تخلیه کردن و بخیه نزدن و انتی بیوتیکم گفتن نمیخواد
    ولی هنوز دو- سه میل از زخم بسته نشده و پایین ترش کمی ورم داشت که فشار دادم مقدار خیلی کمی چرک سفید خارج شد بعد اون هم کمی مایع زردرنگ گاهی میاد (( همه این موارد بعد سه چهار روزی که دچار اسهال شده بودم و موقع اجابت دچار سوزش بودم که فکر میکنم شقاق بود، به وجود اومده ))
    خواستم بدونم علت چیه با توجه به اینکه هفته شش بارداری هستم
    ممنونم
    سلامت باشید

    1. لطفا از مطب من وقت ویزیت آتلاین بگیرید. حتما رژیم غذایی سالم داشته باشید که یبوست و اسهال نگیرید. ممکن است نیاز باشد برای تخلیه مجدد عفونت به جراح معالج خود نیز مراجعه کنید.

  56. Avatar photoربیع الله رفیعی گفت:

    بنده هرچندماهی یک باریه ابسه دم درب ورودی مقعدبوجود میاد، یکباربه صورت تاول وبزرگ بودبامصرف دارو خوب شدم بعدازچندماه دوباره مثل یه جوش گوشتی وکوچک هست ودارم ازدارواستفاده میکنم ، درمان کلی این موردچیست، البته یبوست دارم ، منظورازکمپرس اب گرم چیست وچگونه ،

    1. حتما برای درمان آبسه به متخصص مراجعه کنید که درناژ اصولی آن انجام شود در غیر این صورت تبدیل به فیستول مقعدی می شود.

  57. Avatar photoستایش گفت:

    سلام من حدود سه چهار روزه ی توده که رنگ پوستمه و فقط درد داره حدوده اوایل باسن و دقیقا وسط باسنم در اومده و امروز فهمیدم که داره ازش چرک خارج میشه ایا این ابسه هست یا نه و الان که چرکش داره خارج میشه دردش خیلی کمتر شده

    1. اگر این توده در بالای مقعد و در انتهای کمر بروز کرده است احتمالا کیست مویی پایین کمر می باشد. لازم است معاینه شوید تا بتوان تشخیص قطعی را اعلام کرد. این توده عفونی مجدد عود خواهد کرد. بنابراین برای درمان صحیح و درناژ اصولی آن حتما به یک متخصص مراجعه بفرمایید.

  58. Avatar photoامیرحسین گفت:

    سلام خانم دکتر
    من پسرم ۱۵ سالشه الان ۱ساله که کنار مقعدش انگار چرک‌ میکنه و خودش فشارش میده و میترکه بعضی وقت‌ها ک‌ فشارش میده درد میگیره و چند روزه یکبار له اندازه ی نصف بند انگشت چرک میاد و بعدش خون‌میاد و دیگه اینجوری هست خیلی نگرانیم‌نمیدونم چکار کنیم لطفا جواب بدید

    1. فورا به متخصص مراجعه کنید و توده را دستکاری نکنید. اگر آبسه مقعدی به موقع درمان نشود سریعا عارضه دار می شود و تبدیل به فیستول مقعدی می شود.

    2. Avatar photoحسین محمدی گفت:

      سلام خانم دوکتور
      محمدی هستم ممنون میشم جواب سوالم را بدهید
      پارسال پیش دوکتور در پاکستان مراجعه کردم گفت فیزولا می باشد عمل لیزری انجام دادم و الان دوباره پدیدارشده باید چیکار کنم که ریشه کن بشه دفع ادرار همراه با درد و سوزش و دفع ناقص دارم و دردش هم شدیده همراه با تب ولرز
      لطفاً راهنمایی ام کنید
      فعلن د کرج زندگی میکنم

      1. فورا از مطب وقت ویزیت بگیرید. برای شما ام آر آی فیستول مقعدی تجویز می شود و در صورت نیاز تخلیه سرپایی آبسه نیز انجام می شود. باتوجه به این که تب و لرز هم دارید اگر موفق به دریافت وقت فوری نشدید به اورژانس بیمارستان مراجعه کنید.

  59. Avatar photoامیرحسین گفت:

    ابسه مقعدی باید چکار کنیم

    1. برای تخلیه و درناژ اصولی آن به یک متخصص جراحی ماهر مراجعه کنید. بهتر است لیزر آبسه مقعدی را انجام دهید.

  60. Avatar photoعلی گفت:

    سلام خانوم دکتر،
    من همه نویشته هاتون رو اون بالا خوندم از جمله چند تا عکس بود که منم عین چیز مشکل دارم،
    متاسفانه کلی هفته را جای کار میکنم که دست شویی هاش آب نداره و از دستمال قاغذی استفاده می‌کنیم
    و نویشته هاتنو کمکم کرد که بفهمم به اندازه کافی نظافت را رعایت نکردم،
    من این مشکل را در طول سه سال سه بار داشتم
    ۲ بارش خودیش خوب شده و دیروز بازم این درد را حیس کردم وقتی امدم خانه تو حمام نگاه کردم و عکس انداختم این بار هم مثل دفعه قبلی ورم کرده و خیلی درد داره و هیچ قرق با اون عکس بالا سایت تون نداره
    لطفا اگر داروی هست و یا قرص پومادی که زود بحبود یابم برام ایمیل بزنید
    علی از سیدنی استرالیا ❤️

    1. متاسفانه آبسه مقعدی درمان دارویی ندارد. حتما به یک متخصص جراحی مراجعه کنید و نسبت به تخلیه و درناژ آن اقدام نمایید. توصیه می کنم از سیتز بث برای نشستن در لگن آب گرم بر روی توالت فرنگی استفاده کنید. همچنین استفاده از دستمال مرطوب مخصوص توالت برای تمیز کردن ناحیه استفاده کنید. اگر آبسه مقعدی درمان نشود دائما عود می کند و در نهایت تبدیل به فیستول مقعدی می شود. برای تشخیص دقیق بیماری نیز لازم است حتما به متخصص مراجعه کنید.

  61. Avatar photoمریم گفت:

    با سلام
    سه ماه میشه تخلیه ابسه سنتی انجام دادم
    مشکلی نداشتم ولی گاهی به اندازه عدس ورم میکنه که وقتی کمی فشار میدم کمی درد داره، ولی مثل جوش میمونه وقتی فشارش میدم فقط خون خارج میشه و از ورمش کم میشه
    خواستم بدونم علتش چی میتونه باشه
    ممنون از راهنمایی شما

    1. احتمالا به فیستول مقعدی مبتلا شده اید. از مطب وقت ویزیت بگیرید و زمان درمان را به تاخیر نیاندازید.

      1. Avatar photoمریم گفت:

        با توجه به اینکه من ماه چهارم بارداری هستم درمان به چه صورت انجام میشه؟

        1. یک تخلیه و درناژ سرپایی انجام می شود و داروی موضعی تجویز می شود.

      2. Avatar photoاشکان گفت:

        سلام و عرض ادب بنده یک مدتی یه برامدگی بسیار دردناک حتی نمیتونستم راه برم کنار مقعدم دراومد ولی الان برامدگی برطرف شده ولی همون ناحیه کبود شده و سفت مقعدمم خارش شدید داره و درد میخواستم ببینم باید چیکار کنم ممنون.

        1. ممکن است به هموروئید ترومبوزه مبتلا شده باشید. از مطب وقت ویزیت بگیرید. ممکن است نیاز باشد لیزر هموروئید انجام دهید. با تخلیه خون لخته شده در این ناحیه درد فروکش می کند اما درمان قطعی با جراحی یا لیزر امکانپذیر خواهد بود.

  62. Avatar photoمازیار گفت:

    سلام خانم دکتر من سی و چهار سالم هست خیلی سال پیش جرای پیلونیدال داشتم و بخاطر کارم زیاد پای کامپیوتر می نشینم
    الان یک هفتست که یبوست دارم و روزی چندبار دفع مدفوع به اندازه کم دارم دکترم برای اینکه رنگ مدفوعم تیره بوده آزمایش مدفوع سه مرحله ای وخون نوشته که اکنون در رژیم غذایی سه روزه پیش از شروع آزمایش هستم امروز متوجه بروز یک جوش قرمز آبسه مانند در پایین مقعدم شدم که درد سوزش و یا التهابی ندارد به نظر شما ابتدا روی رفع یبوست و دادن آزمایش مدفوع تمرکز کنم یا در این مرحله این جوش می تواند نتیجه آزمایش تحت تاثیر قرار دهد و بهتر هست اول به درمان ان بپردازم با تشکر

    1. آزمایش را بدهید و همزمان برای تخلیه جوش یا آبسه ایجاد شده به یک متخصص مراجعه کنید. اگر آبسه مقعدی بزرگ و دردناک شود تحمل آن برای بیمار مشکل خواهد بود و ممکن است بیمار از شدت درد به اورژانس نیز مراجعه کند. تخلیه اورژانسی آبسه در این مرحله ضروری خواهد بود.

  63. Avatar photoمهسا گفت:

    سلام وقتتون بخیر باشه ممنون میشم که در صورت امکان جواب سوال من و بدین
    من هفته پیش لیزر شقاق انجام دادم و همون موقع هم یک برآمدگی کوچیک با کمی فاصله از مقعدم داشتم که جراح گفتن که اونم لیزر کردن اما از روز بعد برآمدگی تقریبا در همون ناحیه بزرگ تر و متورم تر و دردناک تر شد که دوباره مراجعه کردم و گفتن که احتمال کانون دیگه از عفونت بوده و آبسه کرده که لیزر کردن و یک زخم تقریبا دو سانتی داره که بعد از یک هفته یک مقداری مواد سفید مثل پوست روشو کم کم گرفت ولی یک نقطه هنوز پوست نگرفته و ازش مقدار کمی خون و ترشح اب مانند میاد که از اول هم بود . با توجه به اینکه گفتن احتمال فیستول مقعدی بعد از لیزر آبسه ۵۰ درصد هست من خیلی ترسیدم . به نظر شما تبدیل به فیستول شده و آیا این درسته که احتمال فیستول بعد از لیزر آبسه ۵۰ درصد هست
    ممنونم از وقتی که برای پاسخگویی میذارید

  64. Avatar photo.... گفت:

    سلام وقتتون بخیر
    خانم دکتر من ۵یا ۶ روزی هست لبه ی مقعدم اندازه عدس شده
    فشارش ک دادم خون اومد ولی هنوز هم همونطور مونده نمیدونم ابسه هست یا خیر ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. آبسه با درد زیادی همراه است. برای تشخیص دقیق از یک متخصص وقت ویزیت بگیرید و ناحیه را دستکاری نکنید.

  65. Avatar photoوحید شیرازی گفت:

    سلام چند رور یه برامدگی زیر پوستی داشتم بدون درد کم کم قرمز شده و سوزش داره اندازه یه عدس هست علت چی میتونه باشه در ناحیه بین مقعد و بیضه بیشتر نزدیک مقعد. ممنون

    1. ممکن است کیست، توده چربی و حتی آبسه باشد. از مطب وقت ویزیت بگیرید.

      1. Avatar photoسعید گفت:

        سلام خانم دکتر
        من خیلی وقته از ناحیه مقعد رنج میبرم چون هر چند وقت از ناحیه مقعد چرک و خونریزی دارم ک دردم آروم میشه
        خواستم سوال کنم میشه با دارو و رژیم بدون عمل بهتر شد
        ممنون میشم راهنمایی کنید

        1. احتمالا به فیستول مقعدی مبتلا می باشید. حتما برای تشخیص بیماری به یک متخصص مراجعه کنید. این بیماری درمان دارویی ندارد. معمولا جراحی یا لیزر فیستول مقعدی پیشنهاد می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *