شقاق فیشر مقعد

شقاق در بارداری

شقاق در بارداری

شقاق در بارداری عارضه ایست که طیف گسترده ای از زنان باردار و زنانی که تازه زایمان کرده اند، در معرض خطر ابتلا به این مشکل دردناک روده ای که در کانال مقعد مشاهده می شود، می باشند. اکثرا ترشح هورمون های بارداری در پیدایش این بیماری نقش پررنگی دارد و با ایجاد تداخل در سطح جریان خون و اثرگذاری بر حرکات روده ای سبب پیدایش آن خواهند شد.

آشنایی با شقاق در دوران بارداری

زمانی که ترشح هورمون های بارداری بر روند عادی حرکات روده و دفع تاثیر می گذارند، می توانند به راحتی باعث ایجاد یبوست و افزایش خطر شقاق مقعدی و هموروئید شوند. این شرایط همچنین می تواند بعد از زایمان و به علت شدت فشار در مرحله دوم زایمان ایجاد شود.

زایمان یکی از دلایل اصلی شقاق مقعدی

یک شقاق مقعدی معمولا در ناحیه مقعد بروز می کند که یبوست مزمن و زایمان دو مورد از دلایل اصلی ایجاد آن می باشند، اما فراموش نکنید که این بیماری می تواند به دلایل مختلف دیگر نیز به وجود آید. شقاق در بارداری به علت تغییرات خاصی که در این دوران در بدن مادر به وجود می آید بروز خواهد کرد.

بارداری و شقاق مقعدی

دلایل ایجاد شقاق در بارداری

  • افزایش فشار وارده بر لگن که ناشی از رشد رحم می باشد.
  • کم تحرکی و عدم فعالیت مناسب و کافی در دوران بارداری بخصوص در مادرانی که استراحت مطلق هستند.
  • یبوست و عدم مصرف مواد غذایی حاوی فیبر
  • ایجاد تغییرات هورمونی و ترشح هورمون پروژسترون در بدن

علائم شقاق در بارداری چیست؟

علائم شقاق مقعد در دوران بارداری شامل موارد زیر است:

  • مشاهده خون پس از حرکات روده یا اجابت مزاج
  • درد هنگام دفع و گاهی اوقات پس از آن نیز درد همچنان در ناحیه مقعد ماندگار خواهد بود.
  • سوزش و خارش ناحیه

فرآیند درمان شقاق در بارداری

بسیاری از شکاف های مقعدی خودشان بهبود می یابند، اما بعضی از آن ها به مراقبت های پزشکی نیاز خواهند داشت. شقاق در بارداري عموما با رعایت یک رژيم غذايي مناسب و یا با استفاده از برخی دارو ها درمان مي شود و توصيه متخصصين جراحي اينست كه بعد از بارداري و برداشته شدن فشار از روي لگن اقدامات جدي تر در صورت نياز انجام شود.

ليزر شقاق معمولا در اين دوران توصيه نمي شود و بهتر است که در درجه اول با بهره مندی از راهکار های ساده درمان شقاق و کار کردن بر روی رژیم غذایی مادر به درمان پرداخت.

برخی از کار هایی که یک مادر باردار می تواند در خانه انجام دهد تا شقاق مقعد بهبود یابد در ادامه ذکر شده است:

اجرای تمرین های بهداشتی دقیق. همیشه بعد از اجابت مزاج منطقه را تمیز کنید و در وان آب گرم در طول روز سه بار و حدودا یک ربع الی بیست دقیقه بنشینید تا درد در ناحیه مقعد کاملا آرام شود و روند بهبودی سرعت یابد.

درمان شقاق در بارداری

با دکتر خود درباره استفاده از پماد یا کرم های مخصوص شقاق صحبت کنید که ممکن است روند بهبودی شما را افزایش دهد. استفاده از پماد یا روغن های تسکین دهنده درد کمک خواهد کرد منطقه مقعد برای عبور مدفوع در هنگام حرکات روده ای کمتر دچار آسیب شود.

پیاده روی و ورزش برای درمان شقاق در دوران بارداری بر روی بهتر شدن جریان خون روده ها و بهبود روند دفع تاثیر چشمگیری دارد.

نوشیدن آب فراوان، استفاده از سالاد های فصل همراه با روغن زیتون، استفاده از روغن زیتون با یک لیوان آب ولرم همگی مواردی هستند که دفع را برای یک مادر باردار بسیار آسان تر خواهند کرد و شقاق در بارداری را به سرعت درمان می کنند.

مراجعه به متخصص جراحی جهت درمان شقاق در بارداری

توجه داشته باشید که براي درمان هموروئيد و شقاق در بارداری بايد به متخصص جراحي مراجعه كرد نه به ماما يا دكتر زنان. درمان این نوع بیماری تنها از طریق مشورت و معاینه یک متخصص جراحی امکان پذیر است و او می تواند راهکار های مختلف درمانی را با توجه به عمق بیماری در اختیار فرد بگذارد.

جلوگیری از بروز شقاق در بارداری

قبل از بروز شقاق در بارداری به مواردی که در زیر ذکر می شود توجه کنید تا به این بیماری مبتلا نشوید:

  • مصرف هر روز میوه و سبزیجات تازه
  • نوشیدن مقدار زیادی آب در طول روز
  • ورزش حداقل 3 بار در هفته و حداقل 30 دقیقه هر بار
  • مصرف مکمل فیبر در صورت نیاز
  • جلوگیری از ایجاد فشار بر ناحیه لگن و مقعد در هنگام دفع
author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *