کیست مویی

سرطان کیست مویی

سرطان کیست مویی

کیست مویی یا بیماری پیلونیدال (PD) یک عارضه خوش خیم و به خوبی شناخته شده است که غالباً با عفونت همراه است. این بیماری یکی از شایعترین مشکلات پوستی است که بیشتر، مردان را درگیر می کند و شیوع آن در جمعیت عمومی، بین صفر تا پنج درصد است. علت بیماری کیست مویی، رشد بعضی از موها به درون پوست و برانگیختن واکنش التهابی بدن در آن نقطه است.

محل ایجاد کیست مویی معمولا 3 تا 5 سانتیمتری ناحیه شکاف بالای مقعد است، ولی بروز آن در سایر نواحی مانند ناف، زیر بغل، آلت تناسلی، و مجرای مقعد نیز مشاهده شده است. کیست پیلونیدال معمولا شامل یک یا چند سینوس مشخص است و غالبا به تشکیل آبسه، عفونت مزمن، سلولیت و فیستول منجر می شود.

اگر چه بسیار به ندرت، ولی التهاب مزمن ناشی از کیست مویی گاهی منجر به ایجاد بدخیمی می شود. سرطان کیست مویی بیشتر سلول های سنگفرشی پوست را درگیر می کند و موضوع بحث این مقاله است.

علت سرطان کیست مویی
کیست مویی یک عارضه خوش خیم است ولی، در موارد بسیار نادر، به سرطان تبدیل می شود

سرطان کیست مویی، پیامد بسیار نادر PD

چنانکه ذکر شد سرطان کیست مویی بسیار نادر است و در تقریباً 0.1% از بیمارانی که بیماری PD در آنها مزمن (بیش از 20 سال و با میانگین 23 سال)، درمان نشده، پیچیده و عود کننده شده است، اتفاق می افتد. سرطان کیست مویی اولین بار در سال 1900 توسط ولف (Wolf) توضیح داده شد و تاکنون بیش از 69 مورد آن گزارش شده است. این نوع سرطان در 90% موارد، سلول های سنگفرشی پوست را درگیر می کند، اما انواع دیگر نظیر سرطان سلول بازال، آدنوکارسینومای غدد عرق، و تومور نامشخص نیز گزارش شده است.

سرطان کیست مویی غالبا در مردان و با میانگین سنی 50 سال رخ می دهد، و با چاقی همراه است. تومور، تهاجم محلی بالایی دارد و قبل از متاستاز دادن به غدد لنفاوی کشاله ران، بصورت موضعی رشد می کند.

چگونگی ایجاد سرطان کیست مویی

مکانیزمی که توسط آن تحولات بدخیم در کیست مویی ایجاد می شود، احتمالاً مربوط به فرآیندهای التهابی مزمن ناشی از زخم های پوستی و فیستول ها است. مانند سایر اختلالات مزمن پوستی، اعتقاد بر این است که ایجاد سرطان کیست مویی، با آزاد شدن رادیکالهای آزاد اکسیژن توسط سلولهای التهابی فعال آغاز می شود، و به دنبال آن، آسیب ژنتیکی و تحولات سرطانی رخ می دهد. موارد زیر از عوامل مستعد کننده این بدخیمی هستند:

  • ایجاد اختلال در مکانیسم ترمیم طبیعی DNA که در اثر التهاب مزمن ایجاد می شود
  • سرکوب سیستم ایمنی
  • عفونت ویروس پاپیلومای انسانی
تشخیص سرطان کیست مویی
کیست مویی غالبا سلولهای سنگفرشی را درگیر می کند

تشخیص و ارزیابی سرطان کیست مویی

سرطان پیلونیدال یا کیست مویی غالباً ظاهری متمایز دارد و تشخیص آن در معاینه انجام می شود. ضایعات زخمی ناحیه، معمولا دارای یک زخم مرکزی با حاشیه های نامنظم، شکننده، به سرعت در حال رشد، خونریزی دهنده و نکروز شده می باشند. ارزیابی های تشخیصی پیچیده تر شامل روش های زیر است:

  • تصویربرداری (MRI یا سی تی اسکن لگن) به منظور ارزیابی وسعت محلی، و شناسایی متاستازهای داخل شکمی
  • بیوپسی های متعدد حاشیه زخم جهت تشخیص بافت شناسی
  • معاینه فیزیکی به منظور لمس دقیق گره های لنفاوی کشاله ران
  • معاینه راست روده از طریق آندوسکوپی تحتانی (سیگموئیدوسکوپی یا کولونوسکوپی)
  • فیلم های ستون فقرات در ناحیه کمر و پایین آن به منظور تشخیص استئومیلیت یا تهاجم استخوانی توسط تومور
  • توموگرافی گسیل پوزیترون (PET) برای یافتن متاستازها

درمان سرطان کیست مویی

تومورهای سرطان کیست مویی بزرگ هستند و غالباً بیش از 5 سانتی متر قطر دارند. به نظر می رسد که در حال حاضر عمل جراحی کیست مویی تنها راه درمان کیست مویی است. جراحی برای سرطان سلول های سنگفرشی معمولا نتایج خوبی دارد. استاندارد طلایی درمان، برداشتن تهاجمی بافت های سرطانی، و سپس منجمد کردن حاشیه های آزاد است. این کار باید با دقت زیادی انجام شود، چون احتمال گسترش سلولهای سرطانی وجود دارد.

درمان با جراحی گسترده و حاشیه های عاری از تومور، که در آن حاشیه وسیع پوست و بافت زیر جلدی، بعضی از عضلات، و در صورت لزوم، استخوان خاجی (ساکروم) و دنبالچه (کوکسیکس) را از بدن خارج میکند، بقای عاری از بیماری در 5 سال را به 61٪ افزایش داده است.

در صورتی که بافت سرطانی چسبندگی داشته باشد، برداشتن كامل آن توسط جراحی معمولی امكان پذیر نیست. پس از خاتمه جراحی، بر اساس شرایط، زخم ممکن است بسته شود یا باز گذاشته شود. یکی دیگر از روش های کاربردی برداشتن کامل پاکه و ریشه های کیست لیزر کیست مویی با لیزر پرتوان می باشد.

میزان عود سرطان کیست مویی بعد از عمل

میزان عود در بیماران مبتلا به سرطان پیلونیدال حدود 50% است و معمولاً 9 تا 16 ماه پس از عمل اتفاق می افتد. تأخیر در بهبود زخم و زخم باز مزمن نیز در 5 تا 20٪ موارد مشاهده می شود. عود موضعی، متداول و زود هنگام است و جراحی مجدد آن می تواند بقای بیمار را افزایش دهد.

درمان سرطان کیست مویی
استاندارد طلایی درمان سرطان کیست مویی، برداشتن تهاجمی بافت های سرطانی با حاشیه های بدون تومور است

رادیوتراپی و شیمی درمانی

تأثیر شیمی درمانی و رادیوتراپی بعد از عمل برای کاهش عود موضعی مورد بررسی است. در حال حاضر، رادیوتراپی و شیمی درمانی دارای ارزش درمانی محدودی هستند. رادیوتراپی کمکی، اگر در یک حاشیه سخاوتمندانه انجام شود، می تواند عود موضعی را تا 30٪ کاهش دهد. اما نقش شیمی درمانی کمکی نامشخص است، و اگرچه ممکن است در ترکیب با جراحی و رادیوتراپی برای ضایعات پرخطر مؤثر باشد، ولی تحقیقات کافی برای مقایسه اثر استفاده از آن در قبل از عمل و بعد از عمل وجود ندارد.

پیشگیری از سرطان کیست مویی

بهترین راه پیشگیری از سرطان کیست مویی، درمان مناسب و به موقع کیست مویی است. در کیست های مویی پیچیده و مزمن، همیشه باید احتمال سرطان را در نظر گرفت، اگرچه این احتمال سیار ضعیف باشد. نمونه های کیست پیلونیدال باید به طور منظم برای ارزیابی بافت شناسی ارسال شوند تا از نظر وجود بدخیمی مورد بررسی قرار گیرند. اگر شناسایی سرطان کیست مویی در مراحل اولیه انجام شود، نیاز کمتری به جراحی های وسیع خواهد بود.

author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

36 دیدگاه برای “سرطان کیست مویی

  1. Avatar photoرضا گفت:

    چه نوع میشه جلوشو گرفت یادرمان کرد

    1. سلام برای جلوگیری از کیست مویی باید موهای زائد ناحیه را با یک روش مناسب از بین ببرید و ناحیه را تمیز و خشک نگهدارید. برای درمان کیست مویی نیز لیزر کیست مویی توسط یک متخصص جراحی و لیزر ماهر به روش بسته توصیه می شود.

  2. Avatar photoمریم گفت:

    سلام.من خانم هستم کیست مویی خوشخیم بین دو کتف من ایجاد شده و در حال حاضر دردناک هست متخصص پوست رفتم گفته جراحی بین دو کتف راحت نیست ولی تحملش برام سخت شده باید چیکار کنم؟

    1. سلام به متخصصی مراجعه کنید که این جراحی را برای شما انجام دهند. کیست مویی لازم است که تخلیه شود.

  3. Avatar photoناشناس گفت:

    سلام خسته نباشید
    ببخشید من کیست مویی داشتم و اسفند ۹۸ لیزر کردم و درمان شد و‌ بعد از اون طبق توصیه هاتون همیشه موهای اون ناحیه رو یا با تیغ یا کرم موبر میزدم و هفته ای دوبار اصلاح میکنم. الان چند روز هست که دوباره همون ناحیه یک تورم به وجود اومده ممکنه کیست مویی باشه ؟

    1. سلام از کرم موبر استفاده نکنید زیرا ممکن است به پوست ناحیه آسیب برساند. از مطب وقت ویزیت بگیرید تا وضعیت شما بررسی شود.

  4. Avatar photoاعظم گفت:

    سلام من 4 ماه پیش عمل کیست مویی باز انجام دادم و زخم کوچیکی اما بسته میشه بعد چن روز دوباره چرک میاد و برآمده میشه… تخلیه و بعد باز میشه تا الان 3 یا 4 بار همین اتفاق افتاده پیش دکتر رفتم و دوبار آنتی بیوتیک داد و بعد قرصی داد برای اینکه گف پوست نازکی دارم دوباره الان جوش چرکی زده دیگه خسته شدم نمدونم چیکار کنم

    1. هم عفونت را کنترل کنید و هم برای سریعتر بسته شدن زخم از عسل استفاده کنید. اگر مویی در ناحیه رشد می کند که نمی توانید آن را شیو کنید با یک موچین ضدعفونی شده مو را خارج کنید و ناحیه را عاری از مو نگهدارید.

  5. Avatar photoni گفت:

    سلام. امکان اینکه کیست مویی روی سینه (پستان( پدید بیاد هست؟

    1. سلام بله در هر نقطه ای که رویش مو وجود دارد امکان بروز کیست مویی نیز وجود دارد. به خصوص در نقاطی که گرم هستند و یا اصطکاک و فشار زیادی وجود دارد.

  6. Avatar photoفاطمه گفت:

    سلام دکتر.من ۱۵روز پیش عمل کیست مویی داشتم ک البته بخیه هامم کشیدم.ولی پایین زخم هنوز کامل جوش نخورده و کمی خون میاد؟؟

    1. برای ترمیم سریعتر زخم کیست مویی از عسل استفاده کنید. موهای زائد ناحیه را نیز به خوبی از بین ببرید.

  7. Avatar photoیه بنده خدا :) گفت:

    سلام
    من ۳ روز پیش عمل کیست مویی انجام دادم و بیمارستان از کیست خارج شده از بدنم آزمایش گرفت میخواستم ببینم برای چی این کارو میکنن؟

    1. هر توده ای که از بدن بیمار جدا می شود برای پاتولوژی ارسال می شود و جای نگرانی نیست.

  8. Avatar photoیسرا گفت:

    سلام من ۴سال هست ک کیست مویی دارم و عمل نکردم چون محصل هستم نمیتونم.اما بعضی اوقات کنردرد میشم و همون ناحیه حالت سوزش داره.بنظرتون اگ ب این زودیا عمل نکنم چ ایرادی داره چون نمیتونم و امسال کنکور دارم

    1. زمانی که کیست مویی عفونی می شود دردناک می شود. در این مواقع به یک متخصص مراجعه کنید که عفونت را به طور سرپایی تخلیه کنند و تحت نظر باشید تا بعد از کنکور جراحی کیست مویی را انجام دهید. توصیه می کنم لیزر کیست مویی به روش بسته و پلاستیک را انجام دهید که دوره نقاهت سختی را تجربه نکنید.

  9. Avatar photo.... گفت:

    سلام من چند سال کیست مویی دارم هی عود میکنه و تخلیه میشه درد شدیدی داره شرایط اینکه عمل کنم رو نداشتم
    خیلی خطر ناکه که بخوام الان لیزر یا عمل کنم

    1. اگر عفونت کیست مویی در بدن منتشر شود می تواند خطرناک شود.

  10. Avatar photoمائده شعاع گفت:

    سلام خانم دکتر همسر من لیزر کیست مویی داشته الان بعد یک سال باز همون ناحیه سفت شده و کلا نمیتونه حرکت کنه زمینگیر شده ب نوعی الان چیکار کنیم باز بیایم تهران یا بعد مدتی خودش حل میشه

    1. سلام لطفا از مطب وقت ویزیت آنلاین با واتساپ بگیرید.

  11. Avatar photoحمید گفت:

    سلام .. من سالهاست که کیست مویی دارم و عمل نکردم و حقیقتا خیلی هراس دارم .. الانم به شکلی شده که دکتر گفت کیست مویی بسیار پیچیده شده و گفت باید سریتر عمل کنم‌.. الان سوالم اینکه امکانش هست بوسیله لیزر عمل کنم که نخواد دوران بسیار سخت نقاهت بعد عمل بازو بگذرونم ؟؟

    1. بله من انواع کیست مویی را با لیزر پرتوان درمان و جراحی می کنم. با این که در روش لیزر کیست مویی که من انجام می دهم کیست و محتویات آن کاملا تخلیه می شود اما مشکلات و عوارض جراحی باز را نخواهد داشت.

  12. Avatar photoمریم گفت:

    سلام ، ببخشید من ۲ سال کیست مویی زیر بغل داشتم و فقط یه حفره ریز ریز بود کمتر از یک میل بود حفره و نمیدونستم کیست موییه
    توی این مدت (۲سال) مام استفاده میکردم میخواستم ببینم
    مشکلی ایجاد میکنه ؟
    از مام بدون پارابن و سولفات آلومینیوم استفاده میکردم

    1. استفاده از مام مشکلی ایجاد نمی کند و از بین بردن مرتب موهای زائد این ناحیه نیز کمک کننده است. اما توصیه می کنم قبل از عفونی شدن و گسترده تر شدن کیست مویی نسبت به تخلیه آن توسط یک جراح ماهر اقدام نمایید.

  13. Avatar photoامیر گفت:

    سلام
    من 3 سال پیش عمل کیست مویی داشتم. از اون موقع تا الان در ناحیه نشیمنگاه در زمان های نشستن و بلند شدن درد دارم. MRI هم گرفتم. اولش به من گفتن که مشکل از دنبالچه هستش ولی دکتر ارتوپدی میگه مشکل از عمل کیست مویی هستش و اون عمل باعث چسبندگی و ایجاد التهاب شده و دلیل درد همینه. ممنون میشم نظر شما رو هم بدونم.

    1. به یک جراح مغز و اعصاب مراجعه کنید و برای درمان التهاب اقدام نمایید. احتمال عود کیست مویی نیز وجود دارد. معمولا عمل جراحی کیست مویی به روش باز عودهای اینچنین را دارد.

  14. Avatar photoاسماعیل علی نژاد گفت:

    خانم دکتر من کیست مویی داشتم جراحی کردم یک بار با فشار دادن تخلیه کردم عود کردن غدد لنفاوی نزدیک دستگاه تناسلی و گردن به ترتیب به اندازه های 20و 15تا20 می‌تونه عفونت وارد خون شده اگر شده احتمال سرطان است یا نه

    1. التهاب غدد لنفاوی و عفونت نمی تواند مستقیما نشانه سرطان باشد. اگر کیست مویی با روش مناسب تخلیه و جراحی شود و عفونت نیز کنترل شود علائم شما نیز بهبود می یابد. به علاوه هر جراحی پس از تخلیه کیست مویی آن را برای پاتولوژی ارسال می نماید و اگر توده سرطانی باشد در جواب پاتولوژی مشخص می شود.

      1. Avatar photoاسماعیل علی نژاد گفت:

        من در مطب دکتر عمومی این کار را کردم آیا آن را برای پاتولوژی ارسال میکنند یا نه

        1. دکتر عمومی جراحی انجام نمی دهند مگر این که متخصص جراحی عمومی باشند. هر پزشکی هر توده ای را از بدن خارج کند لازم است آن را به پاتولوژی ارسال نماید حتی اگر یک خال باشد.

  15. Avatar photoمرتضا گفت:

    سلام خانوم دکتر
    تقریبا یه سال پیش دردی تو کشاله ران داشتم بعدش این درد بیشتر شد از کشاله ران بر طرف شد بعد زد به جایی که کیست رشد میکنه رفتم دکتر گفت کیست مویی هرموقع رشد کرد بیای عمل کنم منم نمیدونم کی رشد میکنه دردم کم شد ولی همچنان درد کمی داشتم تا اینکه تو هوای سرد عود کرد باز جای رشدش درد گرفت الان وقتی راه میرم کشاله رانم درد میکنه و راه رفتن برام سخت شده. با چیز هایی که خوندم من نه تو اون ناحیه زخم دارم نه عفونت کرده نه خونریزی دارم فقط دردش رو دارم. یه سوال دیگه دارم اینه که عفونت داخلی که میکنه یا حالا هرچی میتونه انتقال پیدا کنه به زانو ها و کمر چون اخیرا دوبار کمرم بدگرفته که وسط خیابون فقط موندم تا یجا بشینم یبارم داخل باشگاه دراز کشیدم زانوهامم درد کم ولی تو مخی دارن.
    طولانی شد ولی ممنون میشم جواب سوال هایی که پرسیدم به درستی و واضح جواب داده بشه❤️❤️

    1. بله احتمال منتشر شدن عفونت و فیستوله شدن کیست مویی وجود دارد. به همین دلیل به بیماران توصیه می شود که در اولین فرصت برای تخلیه و جراحی کیست مویی اقدام نمایند. از مطب وقت ویزیت بگیرید.

      1. Avatar photoمحمد گفت:

        سلام وقتتون بخیر. تقریباً دو ساله که کیست مویی دارم و تا الان هم نتونستم برم دکتر اما چند وقته که ناحیه کیست خود ب خود جوش خرده و فکر میکنم دیگه چرکی داخلش نیست چون تقریباً هر روز حموم میرم و می‌شورم اون ناحیرو اما کنار ناحیه کیست ی برآمدگی هست ک هر یکی دو هفته انگار میترکه و یمقدار خون میاد(بدون چرک ) میخواستم بدونم اگر به دکتر مراجعه نکنم ممکنه خوب بشه ؟! یا اینکه بدتر میشه؟ ممنون میشم پاسخ بدین🙏

        1. کیست مویی خود به خود درمان نمی شود و تا زمانی که جراحی یا لیزر نشود دائم عود می کند. با تمیز نگهداشتن ناحیه می توانید از عفونت و التهاب ناحیه بکاهید اما درمان کیست مویی با این روش امکانپذیر نیست.

  16. Avatar photoحامد گفت:

    سلام خانم دکتر من ۱ سال میشد با کیست مویی درگیر بودم دکتر هم رفتم دارو نوشتن که عفونتش کم بشه بعد برای عمل برم که بعداز ۲ هفته خوب شدم با دارو ها اصلا کلا شکاف ناپدید شد و دردی هم نداشتم مثل روز اولش شد ولی الان بعداز ۶ یا۷ ماه ۳ روزه باز احساس میکنم دردم برگشته ،شکاف و عفونتی اصلا نیست ولی احساس میکنم میخواد باز شروع بشه .میخواستم بدونم کیست مویی اصلا با دارو شده خوب بشه

    1. کیست مویی با دارو درمان نمی شود و فقط عفونت آن با استفاده از آنتی بیوتیک به طور موقت کنترل می شود. تا زمانی که جدار کیست تخلیه و تخریب نشود و موهای کیست مویی خارج نشود مجدد عود خواهد کرد و در زیر پوست پیشرفت می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *