کیست مویی

کیست مویی در مردان

کیست مویی در مردان

کیست پیلونیدال در مردان یا کیست مویی در مردان یک بیماری پوستی بسیار شایع در مردان است که باعث ایجاد عفونت های مزمن در پوست بیمار می شود. خود کلمه پیلونیدال از دو بخش با ریشه لاتین pilus به معنی مو و nidus به معنی آشیانه برداشته شده است، از این رو به این بیماری آشیانه مو نیز گفته می شود که شامل حفره یا حفراتی در زیر پوست می باشد. در برخی از موارد کیست مویی در مردان، عفونت نیز وجود دارد و به صورت ترشحات عفونی بد بو و چرکی خود را نشان می دهد که در لایه های زیرین پوست قرار گرفته و به صورت آبسه دیده می شوند. این آبسه ها در برخی موارد از طریق ایجاد سینوس و سوراخ پوستی به بیرون ترشح می شوند. به عبارت ساده تر کیست مویی در مردان شامل یک کیسه کوچک پوستی حاوی مو می باشد که ممکن است عفونی نیز باشد. توجه کنید که بهترین روش درمان کیست مویی پایین کمر عمل جراحی کیست مویی با لیزر پرتوان و به روش بسته می باشد.

کیست مویی در مردان چیست

کیست مویی در مردان در جنگ جهانی دوم به نام بیماری رانندگان جیپ معروف بود، زیرا مبتلایان این بیماری جزو رانندگانی بودند که به مدت طولانی در یک جا می نشستند و مجبور بودند زمان زیادی را رانندگی کنند که باعث تعریق و مساعد شدن ایجاد بیماری می شد. سینوس مویی در اکثر اوقات به صورت یک منفذ پوستی کوچک در قسمت انتهایی کمر ایجاد می شود و چیزی جز یک فرورفتگی حاوی چند موی پیچیده نیست. این سینوس معمولا دارای آبسه ای می باشد که از طریق مجاری باریکی به سطح پوست راه پیدا می کنند که به این مجاری سینوس گفته می شود.

باید متذکر شد که بیماری کیست مویی در مردان در بیشتر اوقات به شکل یک آبسه حاد یا سینوس تخلیه شونده در ناحیه ساکرو کوسیکس بروز می کند، در این بیماری یک کیست بافتی که دارای نسج گرانولاسیون، توده های مویی و فیبروز هستند، وجود دارد.

تشخیص کیست مویی در مردان

بررسی شیوع بیماری کیست مویی در مردان و زنان

از گذشته تا به امروز کیست مویی در مردان بسیار شایع تر می باشد. یک از علل آن تفاوت های هورمونی در دو جنس زن و مرد است. همچنین میزان موی بدن خانم ها در مقایسه با آقایان کمتر است. و در مقابل پر مو بودن آقایان و عوامل شغلی و غیره عواملی هستند که باعث افزایش احتمال ابتلا می شوند. در حالت کلی طبق آمار میزان ابتلای آقایان به کیست مویی از خانم ها بیشتر می باشد. علائم کیست مویی در هر دو جنس به یک شکل می باشد.

سن ابتلا به کیست مویی در مردان

به طور معمول سن ابتلا به بیماری کیست مویی در مردان بیشتر در سنین 18 تا 40 سال می باشد اما امکان ابتلا افراد ۱8 تا 26 سال بسیار بیشتر از دیگران می باشد، به نحوی که در این رده سنی از هر صد هزار نفر، ۲۶ نفر به کیست مویی دچار می شوند. در این سنین به دلیل مساعد بودن شرایط ایجاد بیماری، افراد بیشتر به آن مبتلا می شوند.

شایع ترین محل ایجاد کیست مویی در مردان

امکان بروز کیست مویی در مردان در نقاط مختلف بدن و از جمله در مناطقی که دارای موهای پر پشت و ضخیم می باشد، وجود دارد. شایع ترین محل ابتلا به کیست مویی در مردان قسمت تحتانی ستون فقرات در ناحیه ساکروم و یا انتهای ستون فقرات و صورت آنها است و در خانم ها زیر بغل و ناحیه تناسلی و سپس ناحیه انتهای کمر بیشتر مبتلا می شوند، همچنین احتمال بروز سینوس پیلونیدال در ناحیه ناف نیز وجود دارد. ایجاد کیست مویی در مردان در قسمت تحتانی ستون فقرات و در ناحیه ساکروم و یا دنبالچه، هیچ ارتباطی به ستون فقرات یا کانال نخاعی ندارد. این انواع کیست مویی معمولا به دلیل وجود اصطکاک زیاد این ناحیه با لباس و رویش موهای ضخیم بروز می کند.

علائم کیست مویی در مردان

علائم کیست مویی در مردان در مراحل ابتدایی هیچ نشانه ای ندارد، به گونه ای که حتی شخص از وجود بیماری اطلاع نخواهد داشت، و در صورت عدم بروز عفونت،این بیماری با هیچ علامت خاصی همراه نخواهد بود و شاید تنها هنگام لمس پوست ناحیه، توده ای سفت و قابل لمس را احساس کند، اما در صورت بروز عفونت بیمار با علائم زیر به پزشک مراجعه می نماید:

  • ایجاد التهاب
  • درد
  • احساس درد در هنگام نشستن
  • ایجاد قرمزی بر روی پوست
  • ایجاد حفره های زیر پوستی در قسمت انتهای کمر
  • تب و لرز
  • ترشحات عفونی

مراحل بیماری کیست مویی در مردان

این بیماری را می توان بر اساس علائم فردی به دو دسته حاد و مزمن تقسیم بندی کرد.

  • مرحله حاد: در این مرحله از بیماری فرد هیچ علائمی ندارد و تنها هنگام لمس ناحیه مورد نظر، توده ای سفت و قابل لمس را احساس می کند. امکان دارد سوراخ های ریزی نیز در ناحیه مشاهده شود.
  • مرحله مزمن: در این مرحله از بیماری کیست مویی یا پیلونیدال دچار عفونت شده و فرد با احساس درد شدید به پزشک مراجعه می نماید. در برخی موارد علاوه بر کیست مویی و آبسه بیمار دچار عوارض بعدی مثل فیستول نیز می شود.

عوامل موثر در ابتلا به کیست مویی در مردان

هنوز دلیل اصلی بروز بیماری کیست مویی در مردان به طور کامل مشخص نشده است اما به طور کلی امکان ابتلا به بیماری سینوس مویی یا پیلونیدال در افراد پر مو و افرادی که مجبور به نشستن طولانی مدت هستند، بیشتر است. همچنین عوامل زیر نیز می تواند در بروز این بیماری موثر باشد:

  • زندگی بدون تحرک
  • وراثت
  • چاقی
  • تعریق زیاد
  • فرورفتن مو به داخل پوست
  • ضربه

عوامل افزایش دهنده خطر ابتلا به کیست مویی در مردان

همان گونه که می دانیم در بیماری کیست مویی در مردان عوامل متعددی می تواند باعث پیشرفت و یا عود مجدد بیماری شود. ازجمله این عوامل:

  • اختلال در ترشح هورمون ها و یا افزایش ترشح برخی هورمون ها
  • تعریق بیش از اندازه پوست
  • استفاده از لباس های تنگ و پلاستیکی

برای درمان کیست مویی به یک متخصص جراحی عمومی و لیزر با تجربه مراجعه کنید تا درکوتاهترین زمان ممکن بهترین نتیجه را از درمان بگیرید.

author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *