کیست مویی

کیست مویی در بارداری

کیست مویی در بارداری

کیست مویی در بارداری یکی از مشکلات پوستی غیر شایع در خانم هاست که می تواند رخ دهد. در خانم های باردار در اثر تغییرات هورمونی و سایر مواردی که در دوران بارداری وجود دارد، موهای فرد ضخیم تر شده و میزان رشد موها نیز افزایش می یابد. در این حالت در صورتی که زمینه مساعد برای ایجاد کیست وجود داشته باشد، فرد به کیست مویی یا کیست پیلونیدال مبتلا می شود.

کیست مویی در بارداری در صورتی که دارای علائم حاد مثل عفونت و ترشحات چرکی در داخل آبسه نباشد، نیازی به جراحی یا عمل لیزر ندارد و باید روند درمان آن را به بعد از دوران بارداری موکول کرد. بهترین روش این است که بعد از زایمان و وضع حمل کیست مویی با لیزر و به روش بسته تحت عمل جراحی قرار بگیرد. بدین ترتیب مادر دوره نقاهت طولانی و دردناک بعد از جراحی سنتی و روش باز کیست مویی را تحمل نخواهد کرد.

کیست مویی در بارداری به چه شکلی می باشد

کیست مویی در بارداری نوعی بیماری پوستی می باشد که در آن موی موجود در پوست به جای رشد بیرونی، به داخل پوست رشد کرده و باعث ایجاد یک حالت کیست مانند در پوست می شود. این بیماری در نواحی پر مو و نواحی مانند انتهای کمر و یا قسمت زیر بغل بسیار شایع می باشد. در بیماری کیست مویی، کانال ها و فضاهای به هم مرتبطی در زیر پوست ایجاد می شود به همین دلیل به این بیماری، سینوس مویی یا سینوس پیلونیدال نیز گفته می شود.

در بیماری کیست مویی در بارداری بافت کیست مانند زیر پوستی که دارای مو می باشد، از طریق یک کانال سطحی یا سینوس به پوست راه دارد که در صورت عفونی شدن کیست، ترشحات چرکی و بد بویی از این سینوس به بیرون ترشح می شود.

از جمله مواردی که در خانم های باردار می تواند زمینه ساز ابتلا به کیست مویی شود، عوامل ژنتیکی و عوامل محیطی می باشند. در عوامل ژنتیکی فرد به صورت ارثی مستعد ابتلا به سینوس مویی می باشد، اما در عوامل محیطی، انجام برخی کارها و عادت های روزمره از جمله زیاد نشستن و عدم اصلاح به موقع موها، می تواند زمینه ساز ابتلا فرد به بیماری کیست مویی گردد. همچنین چاقی و اضافه وزن منجر به افزایش بروز کیست مویی در زنان باردار می شود.

بارداری و درمان کیست مویی

علائم کیست مویی در بارداری شامل چه مواردی می باشد

کیست مویی در بارداری اگرچه یک بیماری نادر می باشد، اما در صورت مساعد بودن شرایط می تواند در فرد باعث بروز علائم زیر شود:

  • درد
  • قرمزی و التهاب
  • تب و لرز
  • ترشح چرک
  • بوی بد در هنگام خروج ترشحات

البته تمام این علائم تنها در صورتی بروز می یابند که آبسه ایجاد شده در سطح پوست، به صورت چرکی و دارای ترشحات باشد.

تشخیص کیست مویی در بارداری چگونه انجام می شود

برای تشخیص کیست مویی در بارداری شما باید به پزشک متخصص جراحی عمومی مراجعه نمایید تا با بررسی علائم کیست مویی و انجام معاینات فیزیکی کیست، این بیماری را تشخیص دهند. پس از انجام تشخیص، میزان وخامت بیماری نیز مورد ارزیابی قرار می گیرد تا در صورت امکان، انجام عمل جراحی و تخلیه کیست، به بعد از دوران فارغ شدن موکول شود.

در صورتی که کیست مویی در فاز خطرناک و دردناک برای بیمار باشد، از داروهایی که به جنین آسیبی وارد نمی کند، استفاده می شود. تا از انتشار بیشتر عفونت و کیست جلوگیری شود. در صورتی که آبسه چرک کرده باشد نیز پس از تخلیه چرک و ترشحات داخلی آبسه در بیمارستان یا کلینیک، به ضد عفونی کردن و پوشاندن محل آبسه می پردازند.

کیست مویی در بارداری باید از بیماری هایی مثل تراتوم و کیست درموئید افتراق داده شود. این بیماری ها به نسبت کیست مویی دارای علائم مشابهی هستند، اما روش درمان و نیاز به جراحی این دو بیماری با سینوس مویی متفاوت است. گاها نیز آبسه های پوستی در ناحیه انتهایی کمر ایجاد می شوند که کیست مویی نمی باشند، در نتیجه مراجعه به متخصص جراحی عمومی ماهر و باتجربه برای تشخیص و درمان بیماری از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.

درمان کیست مویی در بارداری

هرگونه کاربرد روش های درمانی در دوران بارداری باید با احتیاط و تحت نظارت کامل متخصص جراحی عمومی انجام شود. درمان کیست مویی در بارداری نیز دارای محدودیت هایی می باشد که پزشک متخصص آنها را در نظر دارد. انجام هرگونه بیهوشی عمومی یا بی حسی نخاعی و موضعی برای جنین و مادر می تواند بسیار خطرناک باشد و پزشک معمولا در شرایط بسیار ویژه تن به عمل جراحی می دهد.

در اکثر موارد برای درمان کیست مویی در بارداری، از داروهای ویژه استفاده می شود که برای جنین و مادر خطری به همراه نداشته باشد. این داروها در وهله اول آنتی بیوتیک و ضد میکروبی بوده و باعث کاهش التهاب و درد ناشی از کیست در پوست می شوند.

در حالت کلی پیشگیری از کیست مویی در بارداری از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد زیرا استفاده از هر روش درمانی قطعی در دوران بارداری امکان پذیر نیست. در نتیجه رعایت برخی نکات پیشگیرانه از جمله اصلاح دائم موها در نواحی خاص مثل پایین کمر، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

20 دیدگاه برای “کیست مویی در بارداری

  1. Avatar photoزهرا گفت:

    سلام خسته نباشید.ببخشید من کیست مویی درمویید و صرع دارم و حالت تهوع و تب و افسردگی گرفتم. و فقط قرص لوبل و ایزیپیم می خورم به نظرتون مشکلم از چیه

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام برای مشکل کیست مویی به یک متخصص جراحی و لیزر مراجعه کنید تا شما را راهنمایی کنند. می توانید از مطب من وقت ویزیت آنلاین بگیرد.

  2. Avatar photoموژان گفت:

    سلام من کیست مویی دارم و یکسال قبل من حامله شدم و هفته ششم یه دفعه سقط شد و تا به حال حامله نشدم و زیر دلم خیلی درد میکنه و پریودیم هم عقب جلو میوفته و بعضی وقتا این درد به لگن سمت راستم هم میرسه و دور نافم میپیچه دلیلش چیه؟

    1. سلام معمولا کیست مویی با این موارد ارتباطی ندارد. مگر این که کیست مویی همراه با فیستول باشد و عفونت و فیستول بسیار پیشرفته باشد. کیست مویی به تنهایی ارتباطی با عدم بارداری ندارد.

  3. Avatar photoمينا گفت:

    سلام من سينوس مويي دارم و يك بار ازش آب همراه با عفونت اومد و بعدش خون اومد البته قبل اينا من دوهفته درد خيلي كمي در ناحيه انتهاي كمر قسمت سينوس داشتم حالا ميخوام باردار بشم ولي نميدونم جراحي كنم يا نه

    1. سلام قبل از اقدام به بارداری توصیه می کنم لیزر کیست مویی به روش بسته نزد یک متخصص جراحی عمومی و لیزر باتجربه انجام دهید.

  4. Avatar photoحدیث گفت:

    سلام من سینوس پیلونیدال دارم به نظرتون میتونم طبیعی زایمان کنم یا باید سزارین شم

    1. سلام این مورد را باید با متخصص زنان در میان بگذارید. بعد از زایمان توصیه می کنم لیزر کیست مویی به روش بسته انجام دهید تا با وجود نوزاد دوره نقاهت طولانی و سختی نداشته باشید.

  5. Avatar photoمریم گفت:

    سلام وقت بخیرمن کیست مویی دارم ولی بسیاااارخفیفه ب طوری ک ب سختی دیده میشه چندبارهم زالوگذاشتم و پمادسیاه گیاهی زدم ک سربازکنه وعفونتش تخلیه شه ولی اصلا سربازنکرد فقط درحدسرسوزن…الان گاهی اوقات درددارم فقط ولی التهاب وچرک اصلاآیااگر عملش نکنم وباداربشم مشکلی برای خودم وجنینم ایجادنمیشه؟

    1. سلام از داروی سیاه به هیچ عنوان استفاده نکنید زیرا به بافت ناحیه آسیب می رساند و اسکار بدی بر روی بدن باقی می گذارد. موهای زائد ناحیه را مرتب از بین ببرید و بهتر است لیزر موهای زائد استفاده کنید. بهتر است قبل از بارداری کیست مویی را با لیزر کیست مویی و به روش بسته درمان کنید. این بیماری در این مرحله خطری برای جنین ندارد اما ممکن است در دوران بارداری بیماری شما تشدید شود و کیست مویی دچار عفونت و آبسه شود و دوران بارداری را برای شما طاقت فرسا نماید.

  6. Avatar photoالناز گفت:

    سلام خانم دکتر من کیست مویی دارم خیلی خیلی شدید درد مبکنه نه می تونم بخوابم نه دراز بکشم نه بشینم خودمم باردارم هفته ۳۵ هستم چیکار کنم

    1. سلام احتمالا کیست مویی شما دچار عفونت و آبسه شده است که درد شدیدی دارید. از مطب وقت ویزیت حضوری بگیرید که بعد از معاینه به طور سرپایی عفونت و آبسه کیست مویی تخلیه شود. بعد از بارداری می توانید لیزر کیست مویی به روش بسته را انجام دهید.

  7. Avatar photoSamira گفت:

    من کیست مویی دارم و 8ماهه باردارم خیلی درد دارد نمیتونم تحمل کنم و فردا میرم عمل سرپایی ایا بچه رو به دنیا میارن یا هیچ مشکلی ندارد

    1. سلام احتمالا تخلیه آبسه را انجام می دهند که درد ناشی از عفونت فروکش کند و بعد از زایمان کیست مویی را جراحی می کنند. در این مورد از جراح خود سوال کنید. مسلما برای جراحی کیست مویی بچه را زودتر به دنیا نمی آورند!!!!

  8. Avatar photoSamira گفت:

    کیست مویی دارم و باردارم فردا عمل سرپایی میکنن برای بچه خطر دارد?

    1. اگر جراحی شما خطر داشت متخصص این جراحی را انجام نمی داد.

  9. Avatar photoزیبا گفت:

    سلام وقتتون بخیر من کیست مویی دارم موقع خوابیدن و نشستن روی محل کیست درد میگیره و سیاه هستش اما ترشحی نداره…این ماه قرار هست برای بارداری اقدام کنم وخیلی برام مهم است…مشکلی نداره اگر فعلا کاری باهاش نداشته باشم

    1. حتما قبل از اقدام به بارداری نسبت به جراحی یا لیزر کیست مویی اقدام نمایید. زیرا اگر کیست مویی شما طی دوران بارداری آبسه کند بسیار دردناک می شود و تحمل آن بسیار سخت خواهد بود.

  10. Avatar photoفریما گفت:

    سلام وقت بخیر
    من چندسال پیش کیست مویی داشتم عمل کردم ولی کمتر از یکسال جاش عفونت کرد و مجدد عمل شدم و عفونتش تخلیه کردن بعد از اون چندماهی یک بار یه دردای خفیفی داشتم که یکی دو روز خوب میشد. الان اقدام به بارداری کردم و چند روزه که جای عملم به شدت درد میکنه و امروز دیدم حالت ورم داره. احتمال داره باردار باشم و این مریضی همراهش برگشته باشه؟ پریودیم هم یک روز به تاخیر افتاده

    1. احتمالا کیست مویی شما عود کرده است و نیاز به جراحی مجدد دارد. برای تشخیص بارداری می توانید به متخصص زنان مراجعه کنید یا از تست های بارداری استفاده کنید. توصیه من این است که قبل از اقدام به بارداری لیزر کیست مویی به روش بسته و پلاستیک را انجام دهید. اگر تست بارداری مثبت بود تمیز نگهداشتن ناحیه و برداشتن فشار از ناحیه کمر به کاهش عوارض کمک می کند. اگر کیست مویی شما عفونی شود تخلیه آبسه سرپایی برای کاهش درد انجام می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *