شقاق فیشر مقعد

شقاق مقعدی تشخیص و درمان

شقاق مقعدی

شقاق مقعد به انگلیسی آنال فیشر (Anal Fissure ) می شود. شقاق یک نوع بیماری ترک خوردگی و چاک خوردگی یا زخم شدن قسمت لبه داخلی مقعد بوده که نوعی زخم پوستی است. برخی بیماران شقاق را پارگی مقعد نیز می نامند و از درد و سوزش این ناحیه گلایه می کنند. این بیماری به دلایل مختلفی در لایه اپی تلیال به وجود می­ آید که همراه با احساس درد شدید، خونریزی و سوزش می ­باشد.

امروزه افراد زیادی به بیماری شقاق مبتلا می ­شوند. از عوامل ایجاد کننده این بیماری می­ توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اسهال به مدت طولانی: در زمینه بیماری ­های التهابی روده از جمله کولیت اولسره و کرون
  • یبوست: افزایش بیش از حد فشار درون شکم در زمان دفع مدفوع. معمولا مدفوع سفت به مقعد و عضلات آن ناحیه فشار زیادی وارد می­ کند. خون­رسانی به این قسمت در مدت طولانی کاهش یافته و عضلات آن سفت­تر خواهد شد؛ در نتیجه باعث پارگی و به وجود آمدن این بیماری می ­شود.
  • بیماری­های زمینه­ ای از جمله AIDS، سرطان مقعد، سل، ترومای ناحیه مقعد
تشخیص شقاق مقعدی

آناتومی شقاق مقعد همراه با عکس واقعی شقاق

علائم بیماری شقاق چیست؟

دقت کنید که علائم شقاق عود کننده است. ممکن است شقاق با یکی یا همه علائم زیر بروز کند. از جمله علائم شقاق به موارد زیر می توان اشاره کرد:

  • ایجاد خونریزی از ناحیه مقعد به ویژه در زمان اجابت مزاج یا بعد از آن
  • احساس درد شدید
  • خارش در ناحیه اطراف مقعد
  • احساس ضایعه گوشتی در ناحیه اطراف مقعد
  • احساس درد در ناحیه مقعد در زمان سرفه کردن و یا ادرار

بیمارانی که به اختلالات بافت دریچه مقعد مبتلا هستند، احتمال زیادی دارد که به آسیب شکاف و ترک مقعدی در اثر ضربه به آن دچار شوند. بر اساس مطالعات انجام شده توسط پزشکان، اکثر افرادی که به شقاق مقعدی مبتلا می­ شوند، حداقل دارای یک بیماری زمینه­ ای دریچه مقعدی هستند.

یکی از اختلالات شایع زمینه­ ای ناحیه مقعد، بزرگ شدن غیرطبیعی عضلات دریچه ­ای در این ناحیه بوده که باعث ایجاد فشار در کانال، حتی در زمان استراحت عضلات می­ گردد. در واقع اکثر بیماران مبتلا به شقاق همیشه، حتی در زمان استراحت عضله، این اختلال فشار مضاعف را دارند. احتمال ایجاد شقاق در قسمت خط وسط دیواره پشت کانال مقعد به علت حساسیت و ضعفی که دارد، بیشتر می ­باشد.

انواع شقاق مقعدی

شقاق در دو نوع حاد و مزمن می باشد. زمانی که شقاق تازه بروز کرده است به آن شقاق حاد می گوییم و با روش تغییر رژیم غذایی و مصرف داروی به جا درمان می شود. اما اگر 6 الی 8 هفته از بیماری شقاق حاد بگذرد و شقاق درمان نشود این بیماری وارد فاز جدیدی به نام شقاق مزمن می شود. معمولا شقاق مزمن منجر به بروز گوشت اضافه و اسکین تگ در ناحیه مقعد می شود. معمولا شقاق مزمن به درمان های دارویی و خانگی به تنهایی پاسخ مثبتی نمی دهد. در این مواقع توصیه می شود به یک متخصص جراحی و لیزر ماهر در زمینه لیزر شقاق مراجعه کنید تا تگ شقاق را با لیزر پرتوان بردارند. از آنجایی که روش های قدیمی مثل جراحی شقاق با تیغ و کوتر عوارض گوناگون و دوره نقاهت طولانی دارند به بیماران توصیه نمی شوند.

انواع شقاق یا فیشر مقعدی تصویر سمت چپ شقاق حاد و تصویر سمت راست شقاق مزمن

مقایسه زخم دو نوع شقاق حاد و مزمن

چرا زخم شقاق مقعدی درمان نمی شود؟

برای اکثر بیماران این سوال پیش می­ آید که با وجود توانایی ­های بدن در درمان سریع زخم­ های کوچک، چرا در اکثر موارد ترک­ های کوچک موجود در مخاط مقعد بهبود پیدا نمی­ کند و این بیماری ماه­ها طول می­ کشد؟ جواب سوال این است که عوامل موجود درون محیط مقعد از بهبود خود به­ خود ترک جلوگیری می­ کند. اولین عامل، عبور مدفوع بوده که با هر بار اجابت مزاج، باعث ایجاد سایش و تحریک شقاق خواهد شد و عامل دیگر، انقباضی بوده که در قسمت عضلات دریچه مقعد اتفاق می­افتد و خون رسانی به ناحیه شقاق را کاهش می­ دهد. در نتیجه احتمال گردش خون در قسمت بافت­های آسیب دیده و اطراف آن را کم می­ کند و بهبودی به تاخیر خواهد افتاد.

جوش خوردن زخم شقاق مقعدی با رعایت نکات بهداشتی و ترمیم کننده های زخم امکانپذیر است. برای تسریع روند بهبودی لازم است دفع مدفوع نرم و متعادل داشته باشید. در لگن آب گرم بنشینید و برای نشستن از بالش طبی نشیمنگاه استفاده کنید.

پماد شقاق نیتروگلیسیرین منجر به افزایش خونرسانی می شود و بدون تجویز پزشک ننباید مصرف شود

پماد نیتروگلیسیرین افزایش دهنده خونرسانی به منظور ترمیم سریعتر زخم شقاق تجویز می شود و مصرف بدون نسخه پزشک ممنوع است.

روش های معاینه شقاق مقعدی

بیماری که شقاق دارد نباید معاینه ی داخلی شود زیرا بسیار دردناک است و باعث بدتر شدن شقاق می شود در صورت لزوم معاینه شقاق این کار باید توسط دکتر متخصص جراحی عمومی و با بی حسی مناسب انجام شود.

  • گفت­­گو با بیمار
  • بررسی سونوگرافی یا عکس از ناحیه
  • معاینات بصری

درمان بیماری شقاق مقعدی

روش­ های مختلفی برای درمان بیماری شقاق وجود دارد. تمرکز درمان شقاق، بر شکستن چرخه درد، ایسکمی و اسپاسم بوده که عامل ایجاد این بیماری می ­باشد. خط اول درمان این بیماری، کم کردن تروما یا آسیب به کانال بوده که شامل تجویز مواد غذایی دارای فیبر از جمله میوه و سبزیجات و استفاده زیاد از مایعات است.

نشستن در لگن آب گرم و تجویز ملین­ ها نیز به روند بهبودی این بیماری کمک زیادی می­ کند.

برای کاهش درد معمولا ژل لیدوکائین 2 درصد به صورت موضعی، تجویز می ­شود. همچنین پماد نیتروگلیسیرین به صورت موضعی، موجب افزایش گردش خون در قسمت آسیب دیده می­ گردد. اما این پماد غالبا باعث ایجاد سردرد در بیماران می­ شود.

به گفته پزشکان، درمان طبی در شقاق حاد موثر بوده ولی در اکثر موارد برای درمان شقاق مزمن این روش­ها موثر نیستند و نیاز به عمل جراحی شقاق دارند.

7 روش درمان شقاق به طور شماتیک

7 روش درمان شقاق در 7 روز

دارو های موثر در درمان شقاق:

  • تری نیترات گلیسریل بوسیله ی باز کردن عروق سبب ترمیم زخم شقاق می شود
  • بلوک کننده های کانال کلسیم: این داروها عضله را شل می کنند و سبب افزایش جریان خون به ناحیه و زخم شقاق می شوند
  • پماد استروئید: این پماد سبب کاهش التهاب ،خارش مقعد و درد زخم شقاق می شود

تزریق بوتاکس برای درمان شقاق مقعدی

تزریق بوتاکس باعث می ­شود تا عضلات ناحیه مقعد، فلج شده و در بعضی مراکز درمانی از این مکانیسم به جای عمل جراحی، برای درمان شقاق مزمن استفاده می­ کنند. این روش با وجود آن که عوارض کمتری دارد اما نتیجه درمان قطعی شقاق با تزریق بوتاکس از درمان طبی بیشتر نمی­ باشد.

در بیمارانی که درمان طبی آن­ها ناموفق بوده، درمان جراحی به صورت سنتی با هدف درمان قطعی شقاق مزمن انجام می­ گیرد که این عمل باعث کاهش اسپاسم اسفنکتر داخلی خواهد شد.

در 95 درصد از بیماران مبتلا به شقاق، جراحی موفقیت آمیز است اما احتمال عود بیماری در کمتر از 10 درصد افراد وجود دارد. همچنین برای درمان شقاق مزمن، از فلپ­های موضعی همراه با یا بدون اسفنکتروتومی نیز استفاده می ­شود.

علت بروز شقاق مقعد

علت بروز شقاق معمولا مربوط می شود به: یبوست، اسپاسم عضلانی، حاملگی و زایمان، عفونت های منتقله از راه تماس جنسی، بیماری کرون، انال سکس. علت شقاق حاد، ايجاد خراشيدگي در پوست مقعد به دنبال اسهال طولاني مدت يا يبوست نیز می باشد. اين خراشيدگي باعث انقباض عضله داخلي مقعد مي شود و اين انقباض باعث ايجاد درد شديد مقعدی مي گردد. علت اصلی شقاق مزمن یبوست مزاج است. یعنی عبور مدفوع سفت و خشك، در مواقع اجابت مزاج و طولانی شدن فاصله اجابت مزاج ها است.

عوامل افزایش دهنده خطر شقاق مقعدی

یبوست، بیماری کرون، هموروئید درمان نشده، زایمان، معاینه داخلی مقعد، جسم خارجی، نخوردن مایعات کافی، نداشتن تحرک کافی و پیاده روی، بارداری، بیماری های قابل انتقال از راه تماس جنسی غذا های فرآوری شده، فست فود و مواد غذایی کم فیبر منجر به افزایش خطر شقاق می شود.

شماتیک مراحل جراحی شقاق مقعدی از چپ به راست

سه مرحله اصلی عمل جراحی شقاق

درمان و جراحی شقاق مقعدی

در مواردی که شقاق به درمان دارویی جواب ندهد یا بعد از درمان مجددا عود کند توصیه به عمل جراحی با تیغ یا لیزر پرتوان می شود. عمل جراحی شقاق مقعد معمولا به روش اسفنکتروتومی شقاق انجام می شود. در ۸٪ موارد بعد ازعمل جراحی سنتی شقاق بی اختیاری در دفع گاز یا مدفوع بروز می کند. اما اگر این جراحی با لیزر پرتوان دی اکسید کربن انجام شود احتمال بروز عوارض جراحی شقاق به صفر نزدیک می شود.

مراحل درمان شقاق مقعدی با جراحی

مراحل درمان شقاق با روش اسفنکتروتومی

لیزر شقاق مقعد

در شقاق حاد می توان از لیزر کم توان برای درمان استفاده کرد. لیزر هفته ای ۳-۲ جلسه و کلا تا ۱۲ جلسه می تواند ادامه یابد. در این روش لیزر شقاق به ترمیم زخم و کاهش درد کمک می کند.
در شقاق مزمن که به درمان های محافظه کارانه جواب نداده است می توان از لیزر های پر توان استفاده کرد. با این نوع لیزر زخم شقاق و زایده پوستی آن برداشته شده و عمل اسفنکتروتومی انجام می شود.

تشخیص دو نوع شقاق مقعدی مزمن

عکس واقعی دو نوع شقاق مقعدی مزمن و پیشرفته

مصاحبه رادیو تهران با دکتر زهرا سعادتی درباره شقاق

بر روی لینک زیر کلیک کنید و مصاحبه رادیو تهران با دکتر زهرا سعادتی درباره شقاق را بشنوید:

سوالات متداول شقاق مقعدی

1-آیا شقاق مقعدی خطرناک است؟

تنگی مقعد، فشار بر ناحیه مقعد و رژیم غذایی نامناسب و فعالیت بدنی نامناسب و نامنظم منجر به درمان دیر هنگام شقاق می شود. شقاق به خودی خود خطرناک نیست و منجر به بروز سرطان نمی شود اما مزاحم سر سختی برای ادامه زندگی عادی است.

2-چرا من دائما دچار شقاق می شوم؟

شقاق معمولا بر اثر فشار و تروما بر ناحیه مقعد ایجاد می شود. همچنین یبوست مزمن و حرکات دودی شکل کند روده ممکن است منجر به بروز شقاق شوند. یکی از دلایل نادر دیگر بروز شقاق ابتلا به بیماری روده تحریک پذیر یا IBS می باشد.

3-چطور می توان شقاق را به طور دائم درمان کرد؟

شقاق را می توان طی چند هفته به طور دائم درمان کرد. با کنترل یبوست و مصرف غذای پر فیبر و سالم. نوشیدن آب و آبمیوه کافی. نشستن در لگن آب گرم به مدت 10 تا 20 دقیقه برای چندین بار در روز به خصوص بعد از هر دفع مدفوع. این عمل منجر به آرامش و رفع تنش عضله این ناحیه می شود و بهبودی سریع بیماری کمک می کند. بیماران مبتلا به شقاق علاوه بر رعایت موارد بالا حتما به یک متخصص جراحی مراجعه کنند و درمان خود را زیر نظر ایشان پیگیری کنند.

4-درمان سریع شقاق چیست؟

به محض این که به بروز شقاق مشکوک شدید از یک متخصص وقت ویزیت بگیرید. بعد از هر اجابت مزاج ده دقیقه در لگن آب گرم بنشینید و اگر یبوست و یا اسهال دارید آن را کنترل کنید. آغشته کردن ناحیه به مقدار کمی روغن زیتون یا نارگیل به ترمیم زخم شقاق کمک می کند.

5-شقاق مزمن چیست؟

اگر بیماری شقاق بیش از سه ماه طول بکشد و درمان نشود به آن شقاق مزمن می گوییم. اگر بیمار در همان مراحل اولیه حاد بیماری رژیم غذایی مناسب داشته باشد و خود درمانی نکند و از متخصص داروی مناسب با شرایط خود دریافت کند به شقاق مزمن دچار نمی شود.

6-بهترین پماد برای درمان شقاق چیست؟

بهترین پماد برای درمان شقاق را متخصص جراحی ماهر در این زمینه بعد از معاینه بیمار تجویز می کند. از دریافت دارو و پمادهای مقعدی از داروخانه ها خودداری کنید. زیرا ممکن است بیماری شما تشدید شود. در صورت بروز هرگونه حساسیت یا تشدید علائم بیماری حتما به پزشک معالج خود مراجعه کنید و مصرف دارو را قطع کنید.

7-درمان شقاق با کپسول ویتامین ای چگونه انجام می شود؟

درمان شقاق با کپسول ویتامین ای به تنهایی انجام نمی شود. این کپسول برای تسریع ترمیم زخم های سطحی کاربرد دارد. روش استفاده به این شکل است که غشای کپسول را برش می زنید و محتویات کپسول ویتامین ای را بر روی زخم می ریزید. یک کپسول برای انجام این کار کافی است و به مدت یک هفته و روزانه یک بار بعد از تمیز و خشک کردن ناحیه استفاده می شود. دقت کنید که این روش خانگی درمان شقاق به تنهایی پاسخگوی نیاز بیمار نیست و برای درمان شقاق مزمن لازم است به متخصص مراجعه کنید.

8-اگر شقاق درمان نشود چه می شود؟

همانطور که میدانید شقاق یک زخم باز در ناحیه آلوده مقعد است. با هر بار دفع مدفوع این زخم آلوده تر و عفونی می شود و احتمال بروز آبسه مقعدی نیز زیاد می شود. همچنین به دلیل اسپاسم ناشی از زخم شقاق دفع مدفوع کامل انجام نمی شود احتمال بروز هموروئید نیز بسیار بالا می رود.

9-آیا شقاق خود به خود درمان می شود؟

بیماری شقاق خود به خود درمان نمی شود. در مراحل اولیه بیماری ممکن است با تغییر سبک زندگی و رژیم غذایی شقاق درمان شود. اما اگر زخم شقاق به موقع درمان نشود مزمن و عارضه دار می شود. استفاده از داروی قوی که توسط متخصص تجویز می شود می تواند در کنار درمان های خانگی بسیار موثر باشد. اما اگر شقاق عارضه دار شود حتما جراحی یا لیزر شقاق به همراه اصلاح رژیم غذایی توصیه می شود.

10-آیا قرص مترونیدازول برای درمان شقاق موثر است؟

برخی از بیماران علاوه بر زخم شقاق عفونت در ناحیه مقعد را تجربه می کنند اما این امر دلیل مناسبی برای مصرف قرص مترونیدازول برای درمان شقاق نیست. این قرص عوارض بیشماری دارد و از جمله مهمترین آنها بروز یبوست و اختلال در دفع می باشد که دشمن شقاق محسوب می شود. بنابراین بدون تجویز پزشک به هیچ عنوان از این قرص استفاده نکنید. به علاوه اگر مجبور به استفاده از هر نوع آنتی بیوتیک شدید حتما مقدار آب مصرفی را افزایش دهید.

author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

193 دیدگاه برای “شقاق مقعدی تشخیص و درمان

  1. Avatar photoسحر گفت:

    خانم دکتر سلام و خسته نباشید
    من پارسال خدمت شما لیزر شقاق انجام دادم و خدا را شکر درمان شدم الان یکی از آشنا ها هم شقاق دارند و هم هموروئید آیا با روشی که برای من لیزر انجام دادین امکانش هم برای این خانم هم لیزر کنید و به طور قطعی درمان بشن؟ ممنونم

    1. دکتر زهرا سعادتیدکترزهرا سعادتی گفت:

      سلام بله انجام میشه و اتفاقا یکی از مزیت های لیزر همینه که میشه بیماری های متعدد مقعدی را همزمان درمان کرد

      1. Avatar photoاشرف گفت:

        سلام خانوم دکتر میکم ک من باردار هستم تو ماه ۸ هستم الان ی هفته هس پشتم حالت ی جوش زده ولی درد نداره باید چیکار کنم..

        1. اگر در ناحیه موی زائد دارید موهای زائد را با یک روش مناسب از بین ببرید و هر روز ناحیه را با شامپو بچه به درستی بشویید و به آرامی خشک کنید. به یک متخصص جراحی عمومی نیز مراجعه کنید که بعد از معاینه برای شما داروی مناسب تجویز کنند.

      2. Avatar photoزارعي گفت:

        سلام خانم دكتر
        من ٣٢ ساله هستم تا الان مشكلي نداشتم فقط چون خيلي لاغرم ميزان اجابت مزاج در من كمتره اما در گذشته هم يبوست داشتم اما چند سالي هست خوب بود
        به تازگي و به يكباره متوجه يك ضايده گوشتي شدم كه بيرون مقعد قرار داره كه درد هم نداره و خونريزي هم ندارم فقط از نظر ظاهري ازارم ميده و اينكه اين چي هست نميدونم جزء كدام دسته از موارد بيماري ها هست و در مانش چيه كامل شبيه يك گلوله كوچك گوشتي كمي بالاتر از مقعد و بدون درد و خونريزي
        ممنون ميشم راهنمايي كنيد بايد چه كار كنم

        1. سلام ممکن است دچار هموروئید داخلی درجه سه شده باشید. هموروئید داخلی علامت درد و خونریزی ندارد. درضمن اجابت مزاج روزانه ارتباطی با لاغر یا چاق بودن افراد ندارد و شما باید هر روز اجابت مزاج نرم داشته باشید. از مطب وقت ویزیت بگیرید. در صورتی که با دارو درمان نشوید توصیه می شود لیزر هموروئید انجام دهید.

          1. Avatar photoمهدی گفت:

            سلام خانم دکتر، وقتتون بخیر
            تقریبا دو ماهه که کنار مقعد دچار تورم و گوشت آوردن شدم
            حس بدی دارم، به متخصص جراحی مراجعه کردم که گفت شقاق مقعدی یا فیشر هست
            پودر اسفرزه با قرص پروپنالول و یه پماد موضعی و قرص آنتی بیوتیک بهم داد
            الان تقریبا یکماهه که دارم استفاده میکنم که اتفاق خاصی نیفتاده و اون گوشت بزرگترم شده، میشه راهنماییم کنید که کجا برم و چیکار کنم

          2. سلام از مطب وقت ویزیت بگیرید. لازم است داروی جدید بگیرید. اگر به آبسه مقعدی مبتلا شده باشید لازم است تخلیه و جراحی آبسه نیز فورا انجام شود.

      3. Avatar photoz گفت:

        سلام خانوم دکتر وقتتون بخیر من ۱۸سالمه الان ی سالی میشه متوجه ی زائده گوشتی کنار مقعدم شدم نمیدونم هموروئیدهس یا شقاق موقع دستشویی رفتن خون و سوزش و درد هم دارم برای دکتر رفتن خجالت میکشم میشه بگین دردم چیع🤦🏻‍♀️
        بالیزر خوب میشه بعدش باید چند وقت استراحت داشته باشم

        1. بدون معاینه بیمار نمی توان تشخیص داد. درضمن این بیماری بسیار شایع است و خجالت و نگرانی ندارد. اگر به موقع مراجعه کنید می توانید با دریافت داروی قوی و تغییر رژیم غذایی درمان شوید. اگر بیماری پیشرفته و عارضه دار باشد با لیزر پرتوان درمان می شود.

  2. Avatar photoاام گفت:

    سلام خانم دکتر روزبخیر خواهش می کنم به سوال من پاسخ دهید.من مردی 50 ساله هستم از شهرستان ازچند سال پیش دچار همورویید وشقاق شدم که بعلت عدم رعایت خودم به یبوست گرفتار شدم وخیلی اذیت شدم .زائده بیرونی مقعددردشقاق زخم مقعدی باداروهای مختلف پمادها فقط بصورت موقت تسکین داده شد .شاید هم چون دوره درمان تکمیل نمی شد
    نتیجه ای نگرفتم .از طرفی مشکل سنگ کلیه وکیست کلیه دارم .درطول این سالها دردهای زیادی راتجربه وتحمل کردم. بااینکه تحت درمان بوده ام اماهیچوقت بهبودی کامل راپیدا نکردم.بااین وضعیت حتما پیشنهاد شماجراحی ومشکلات بعد از آن خواهد بود.اما فقط راهی را در حال حاضر پیشنهاد بفرمایید که این التهاب وسوزش کمی التیام یابد.تابتوانم اقدام بعدی راانجام دهم.ممنونم ازتوجه ومحبت شماهمیشه سالم وبرقرار باشید.

    1. دکتر زهرا سعادتیدکترزهرا سعادتی گفت:

      سلام برای گذراندن تعطیلات این موارد را رعایت فرمایید. از داروی ملین استفاده کنید در حدی که نه یبوست بگیرید و نه اسهال شدید زیرا هر دو ضرر دارد. روزانه در لگن آب گرم بشینید. از داروخانه داروی آنتی هموروئید و آنتی فیشر تهیه کنید اما بعد از تعطیلات حتما حتما به پزشک مراجعه کنید و برای جراحی اقدام کنید زیرا این روش ها معمولا برای یک هفته تا ۱۰ روز پیشنهاد می شود و بعد از آن استفاده بیش از اندازه از پمادهای ذکر شده مجاز نمی باشد

  3. Avatar photoمحسن گفت:

    سلام من بیوست دارم و همین بیوست باعث شده تا شقاق پیدا کنم مدفوع من در راست روده گیر میکنه و با زور زدن هم بیرون نمیاد کلافم کرده آیا با درمان بیوست مشکل گیر کردن بیوست در راست روده درمان میشه؟موقعی که کمی مدفوعم سفت باشه افتادگی مقعد پیدا میکنم.ملین هم مصرف میکنم

    1. دکتر زهرا سعادتیدکترزهرا سعادتی گفت:

      مشکل یبوست را حتما حل کنید در صورتی که مشکل شما رفع نشد به متخصص جراحی مراجعه فرمایید

  4. Avatar photoناصر گفت:

    سلام من یبوست دارم و همین یبوست باعث شده که به گیر کردن مدفوع در راست روده مبتلا بشم با مصرف دارو یبوستم بهتره ولی مدفوع رسات روده خوب نمیشه شقاق هم دارم .چطور درمان بشم؟

    1. دکتر زهرا سعادتیدکترزهرا سعادتی گفت:

      سلام به یک متخصص مراجعه کنید تا وضعیت به طور کامل بررسی شود

    2. دکتر زهرا سعادتیدکترزهرا سعادتی گفت:

      سلام باید معاینه شوید تا کاملا و ضعیت شما بررسی شود پس از تشخیص قطعی روش های مختلف درمانی به شما پیشنهاد خواهد شد.

    3. Avatar photoمینا گفت:

      سلام خانم دکتر وقت بخیر میشه بگید چجوری سریع وقت بگیرم پیشتون ویزیت بشم ؟

      1. لطفا در ساعات اداری با مطب تماس بگیرد و یا به تلفن واتساپ پیغام دهید.

  5. Avatar photoالهام گفت:

    سلام خانم دکتر خسته نباشید من نزدیک یک ساله درد در ناحیه مقعد دارم دکتر که رفتم گفت فیشر .بهم پماد و شیاف آنتی فیشر استفاده کردم خوب شدم حالا هر چند مدت یه بار دوباره درد خفیفی دارم چیکار کنم؟

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      بهترین روش درمان شقاق یا فیشر رعایت رژیم غذایی مناسب جلوگیری از یبوست است به علاوه دوش حمام آب گرم یا استفاده از لگن آب گرم بسیار کمک کننده است. به مدت طولانی بر روی سطوح سخت ننشینید و فعالیت ورزشی منظم داشته باشید. از همه مهمتر از همه پماد آنتی فیشر را در صورت عود شقاق بدون اجازه پزشک تمدید نکنید پماد شقاق دارای مواد استروئیدی است و در برخی شرایط بیماری را تشدید می کند

  6. Avatar photoمینا فرهادی گفت:

    سلام خانم دکتر عزیز
    من 2 سال پیش بعد از چندبار یبوست شدید دچار زخم و بعدش زایده در مقعد شدم که هرچند مدت یکبار بعد از دفع دچار خونریزی می شدم اما دکتر عمومی کلینیکی که برای لیزر مراجعه می کردم، تشخیص دادن که این زایده مقعدی، زگیل تناسلی است و دوبار منو کرایو کردند اما بدتر شدم . حالا چون هربار بعد از دفع، خون ریزی خفیف و درد (گاهی کم گاهی زیاد) دارم، به فوق تخصص گوارش مراجعه کردم، ایشان بدون هیچ معاینه ای گفتن که شقاق هست و بهم کلونوسکوپی دادند. و گفتند بعد از چک کردن التهاب روده در کلونوسکوپی خواهند گفت باید عمل کنم یا دارو مصرف کنم. حالا نمی دونم باید کلونوسکوپی برم یا نه. و اصلا برای این مورد واقعا باید به پزشک با چه تخصصی مراجعه کرد؟. در ضمن ساکن مشهد هستم.
    ممنون میشم اگر پاسخ بدید و منو از این سردرگمی طولانی خارج کنید.

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام حتما مطلب تفاوت هموروئید و زگیل تناسلی را مطالعه کنید. به یک متخصص جراحی عمومی مراجعه کنید.

  7. Avatar photoسمیرا گفت:

    سلام خسته نباشید من الان نزدیگ ۱۷روز عمل کردم فیشر و همورئید وبواسیر داشتم ولی هنوز خودم نمیتونم دارو بزنم درد دارم دکتر ب ام ملین نوشت ولی من من هنوز ملین نخورده شکم کار میکنه بعد من غذا هم کاهو ابپز مرغ خیار گوجه با میوه مثل پرتغال با لیمو میخورم هیچ روشی وجود نداره من زودتر خوب شم

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      در صورتی که یبوست ندارید نیازی به مصرف ملین نیست و بسیار عالی است که با رژیم غذایی مناسب وضعیت اجابت مزاج را کنترل می کنید. برای بهبود سریعتر زخم شقاق و هموروئید تمیز نگهداشتن ناحیه و جلوگیری از عفونت-مصرف سبزیجات و ویتامین ها و استفاده از یک پماد ترمیم کننده مناسب کمک کننده است. برای انتخاب پماد مناسب با پزشک جراح خود تماس بگیرید.

  8. Avatar photoامیر گفت:

    سلام خانم دکتر…من 29 سالمه…سه ماه و نیم هست که دچار شقاق شدم…دارو درمانی انجام دادم و میدم بعضا بهتر میشه ولی کامل نه…هنگام دفع سوزش دارم و بعضی اوقات مقدار کمی روی مدفوع خون هست…اکثرا احساس خشکی و سوزش و درد مبهم و وجود خار در مقعد دارم که طاقت فرسا نیست ولی نارحت کننده و مایوس کننده هست…کلونوسکوپی انجام دادم که همه بخشاش نرماله فقط در قسمت anus نوشته was seen hypertrophied papillae…..حالا من باید چکار کنم خانم دکتر؟باید درمان دارویی رو ادامه بدم یا نه….در مورد عوارض لیزر هم کمی ترس دارم…لطفا راهنماییم کنید…مشکلم درمان کامل میشه و به حالت قبل برمیگرده

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام اگر داروی مناسب و به جا استفاده کنید مشکل شما رفع خواهد شد. از خوددرمانی پرهیز کنید. از مطب وقت ویزیت بگیرید تا داروی مناسب و به جا بعد از معاینه برای شما تجویز شود.

  9. Avatar photoم گفت:

    سلام من فیشر دارم مشورت کردم گفتند عمل با لیزر دوباره فیشر برمی گردد می خواستم بدانم درسته یا خیر؟

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام خیر درست نیست. با لیزر پرتوان می توان انواع شقاق را درمان کرد.

  10. سلام خدمت خانم دکتر گرامی.
    دکتر عزیز بنده خانمی ۴۶ ساله ام.۱۵ سال پیش در اثر بارداری وزایمان دچار یبوست شدید شدم.که بعد از ان شاهد متورم شدن مقعد بودم
    در طول این سالها گاها با یبوست دچا رخونریزی شفاف نسبتا کم بودم.دقیقا نمیدانم از چه زمانی،ولی اکنون به تنگی مقعد دچارم بطوریکه اگر کمی مدفوع سفت باشد اجابت مزاج به سختی وبه کمک اگشتان دست با فشار به طرفین راست روده صورت میگیرد.ولی خونریزی وسوزش ندارم.اما زمان شستشوی مقعدمتوجه زبری عرضی از مقعد به داخل نشیمن میشوم.خواهش میکنم مرا راهنمایی کنید گه ایا به فیشر مبتلا هستم.واگر هستم نیاز به جراحی دارد یا با دارو قابل درمان میباشد.از لطف شما بسیار سپاسگذارم

    1. سلام برای تشخیص شقاق مقعدی ابتدا باید معاینه شوید. قبل از انجام عمل جراحی شقاق یا لیزر شقاق لازم است یم دوره داروی قوی مصرف کنید. به علاوه داشتن رژیم غذایی شقاق و هموروئید نیز ضروری است. در نهایت اگر با دارو درمانی شقاق و مراقبت های خانگی طی 10 روز به نتیجه نرسید توصیه بر لیزر شقاق است.

  11. Avatar photoعرفان گفت:

    سلام خانوم دکتر وقتتون بخیر
    بنده حدود دوسال هست درگیر شقاق هستم…اوایل به زخم و خارش توجهی نداشتم تا پارسال ک انگار زخمم بیشتر شد
    علتشم فک کنم نشستن زیاد بود و بی تحرکی
    پارسال رفتم پیش متخصص گفت زخمه
    واسم شربت ملین..شیاف هموریید..
    خوب نشدم رفتم پیش دکتر عمومی
    البته بیشتر بخاطر خارش و تا حدودی زخم هنگام دسشویی رفتن اذیت میشدم
    دکتر گفت خارشت بخاطر عفونته
    واسم مترونیدازول گرفت و شربت ملین و قرص اساکل و شیاف
    بهتر شدم چنماهی
    ولی حدود دوماهه مجدد خارشم شروع شده
    مجدد رفتم پیش دکتر
    واسم باز مترونیدازول .قطره سایمتیکون.شیاف..پماد تریامسینولون ان ان..و دو تا قرص دیگ ک یکیش مزالوور بود
    دو هفته خوب شدم
    ولی الان باز خارشم شروع شده
    تحرک هم دارم ورزش میکنم
    اما خارش واقعا امونمو بریده
    خواستم بدونم میتونم عمل کنم؟با عمل خوب میشم؟
    این مدت هم ترشی و چیزای تند نخوردم

    1. سلام احتمالا دچار آبسه مقعدی یا حتی فیستول مقعدی شده اید. زیرا عفونت های مکرر درمان نشده منجر به بروز فیستول و علائمی مثل ترشح چرکی و خارض می شود. به یک متخصص جراحی و لیزر ماهر مراجعه کنید تا در صورت نیاز جراحی با لیزر انجام دهید.

  12. Avatar photoیاسمن گفت:

    سلام خانم دکتر
    ۶روز پیش جراحی شقاق با لیزر انجام دادم. یبوست و خونریزی ندارم. از شربت ملین ومیوه و سبزی استفاده می کنم شکر خدا هیچ مشکلی ندارم فقط موقع رفتن به دستشویی درد و سوزش شدیدی دارم. لطفا من را راهنمایی کنید تا این درد ها تموم بشه

    1. سلام حتما با جراح خود در ارتباط باشید. از شربت ملین نیز در حدی که نه یبوست بگیرید و نه اسهال شوید استفاده کنید. بعد از هر اجابت مزاج نیز در لگن آب گرم بنشینید.

    2. Avatar photoیاس گفت:

      سلام خانم کتر عزیز خانمی ۳۸ ساله هستم حدود ۱ سال ونیم هست که زایمان کردم از قبل بارداری بعد دفع مدفوع خارش داشتم که با پماد رکتول وآنتی همورویید درمان کردم بعد زایمان هنگام دفع مدفوع باخونریزی همراه وخارش داشتم به متخصص مراجعه کردم شیاف آنتی همورویید به مدت دوهفته تجویز کردن ولی متاسفانه الان مجدد دچار خارش مقعد بعد دفع و و زمان های دیگه میشم ومتوجه یه زایده گوشتی کنار مقعد شدم که درد و خونریزی ندارم فقط خارش دارم وبا دستمال گه خشک میکنم گاهی اوقات دستمال آغشته به خون میشه وگاهی ترشح زرد شفاف دارم ممنون میشم راهنمایی کنید

    3. Avatar photoS گفت:

      سلام خانم دکتر وقتتون بخیر من یکی دوهفته هست دچار یکم خارش و یکم سوزش مقعد شدم هیچگونه علایم یبوست و اسهالی نداشتم و اینکه چندماهه ورزش بدنسازی و حرکات سنگین انجام میدهم و قهوه میخورم .. درد و یا سوزش غیرقابل تحملی ندارد ولی خب ذهنم رو درگیرخودش کرده و نگران شدم..لطفا راهنمایی کنید پیش چه متخصصی مراجعه کنم

      1. سلام ممکن است دچار هموروئید و شقاق شده باشید و اگر به موقع به متخصص مراجعه کنید می توانید با دریافت داروی مناسب و رژیم غذایی سالم بهبود یابید. از مطب من یا متخصص جراحی عمومی و لیزر می توانید وقت بگیرید.

  13. Avatar photoAzm گفت:

    سلام من ۴ روزه ک لیزر شقاق انجام دادم ک هم با لیزر بوده هم سنتی.و این ک جای عملم ترشح میکنه و این ک بوی بدی میده ایا درست میشه؟؟ب مرور زمان؟؟

    1. سلام خیر به مرور زمان بهبود نمی یابد. چون شما دچار عفونت شده اید و باید به جراح معالج مراجعه کنید تا اقدامات لازم را برای شما انجام دهند.

  14. Avatar photoامیر گفت:

    سلام خانم دکتر….دوتا سوال داشتم…شقاق میتونه یکم داخلی باشه بطوری که فرد خود تلاش کنه ببینه و نتونه یا متوجه نشه ؟ و اینکه بعد از لیزر شقاق بغیر از کنترل یبوست و دفع محدودیتی براش ایجاد میشه مثلا ورزش سنگین مثل بدنسازی نمیتونه انجام بده یا بعد از بهبود عادی میشه؟

    1. سلام بله ممکن است زخم شقاق داخلی باشد و امکان معاینه داخلی بیمار نیز وجود نداشته باشد. به طور ورزش سنگین بدون رعایت برخی از پروتکل ها منجر به بروز بیماری های مقعدی مثل هموروئید و شقاق می شود. مقاله مربوط به ارتباط ورزش با هموروئید و شقاق را در همین سایت مطالعه بفرمایید.

      1. Avatar photoامیر گفت:

        با تشکر از پاسخگویی و وقتی که میزارین…. ببخشید اون شقاق های داخلی هم با لیزر درمان میشن ؟

        1. از قدردانی شما سپاسگزارم. اگر مورد خاص و استثنائی وجود نداشته باشد بله امکان لیزر شقاق برای انواع شقاق امکانپذیر است.

  15. Avatar photoحسيني گفت:

    سلام خانم دكتر
    من ٣٠ سالم هست و اخيرا توسط پزشك متخصص جراحي عمومي ويزيت شدم ايشان گفتند مشكل شقاق دارم و گفتند اگر تنها علامت خارش رو داري و خونريزي و درد و سوزش نداريد فعلا انجام عمل ضرورتي ندارد چون در طول عمر فقط يك بار امكان انجام عمل شقاق وجود داره و توصيشون اين بود كه رژيم غذايي و فعاليت مناسب رو اگر داشته باشم زخم بيشتر نخواهد شد. حالا من نگران هستم كه اگر بخوام باردار بشم در طول بارداري مشكل شقاق بيشتر بشه. خواستم بپرسم من اگر با ليزر درمان شقاق رو انجام بدم باز هم تا اخر عمر اگر مشكلم عود كنه امكان عمل مجدد وجود نخواهد داشت؟

    1. سلام سعی بر این است که بیماری شقاق را به طور کامل با دارو درمان کنیم. اگر با دارو و رژیم غذایی مناسب درمان نشود توصیه به لیزر شقاق است. بیمار باید معاینه شود تا بتوان نظر قطعی داد. مسلما لیزر مشکلات و عوارض عمل جراحی شقاق را ندارد. اگر شقاق به طور کامل درمان نشود در دوران بارداری احتمال عود و تشدید بیماری زیاد است.

  16. Avatar photoسا گفت:

    سلام من بدون مدفوع خونریزی مقعد دارم رنگ خونم روشنه مثل خون دوران پریودی زیاده اما غلیظ نیست روانه
    درد و سوزش در ناحیه مقعد ندارم
    نشانه چی میتونه باشه!
    خیلی نگرانم و نمیدونم پیش چ متخصصی برم
    تو شهرمون پزشکای زیادی نیس

    1. سلام ممکن است هموروئید داخلی یا هموروئید ترومبوزه باشد. از یک متخصص جراحی عمومی وقت ویزیت بگیرید. از مطب من هم می توانید وقت ویزیت آنلاین بگیرید.

  17. Avatar photoسا گفت:

    بنده فعالیت بدنی هم دارم

    1. ایستادن طولانی و فعالیت سنگین منجر به خونریزی هموروئید می شود.

  18. Avatar photoعلی گفت:

    سلام خانم دکتر عزیز..خسته نباشی.من۳۳سالمه اقا هستم.الان بالای ۸ی۹ساله که بخاطر نشستن طولانی مدت بخاطر شغل و نشستن تو ماشین مسافرکشی دچار اسپاسم میشم و هر سال دارم بوتاکس تزریق میکنم.دیگه خسته شدم هر تقریبا 9یا 10ماه این مریضی به سراغم میاد زنگزدم مطب نوبت گرفتم ولی بخاطر درد زیاد نتونستم بیام.خواهشا راهنمایی کنید…ممنون

    1. سلام شما باید معاینه شوید. درضمن مراقبت های خانگی شقاق را هم انجام دهید. عوامل ایجاد کننده شقاق را کنترل کنید. اگر یبوست دارید از شربت ملین استفاده کنید. هر روز 10 دقیقه و سه مرتبه در روز در لگن آب گرم بنشینید. اگر چند روز است که دفع مدفوع نداشته اید زور نزنید و از یک پرستار یا بهیار باتجربه جهت انجام عمل تنقیه کمک بگیرید.

  19. Avatar photo.. گفت:

    سلام يه هفته است عمل فيشر انجام دادم درد ندارم ولي مقعدم كمي برجسته شده، دقيقا در همان جايي ك فيشر داشتم . ممكنه فيشر برگشته باشه!؟

    1. سلام خیر معمولا بعد از یک هفته بیمار دچار التهاب است. برای ویزیت بعد از عمل به موقع به جراح معالج مراجعه کنید و هر روز در لگن آب گرم هم بنشینید تا التهاب سریعتر کاهش یابد.

  20. Avatar photoسارا گفت:

    با سلام من حدودا دو ماه است که پس از تخلیه مدفوع مقداری خون روشن و تازه در کاسه توالت چکه میکند (معمولا یکی دو قطره بیش‌تر نیست) و البته گاهی اوقات هم انتهای مدفوع به صورت رگه‌ای آغشته می‌کند. همیشه هم در انتها این اتفاق می‌افتد و البته درد یا سوزش خاصی هم ندارد و در ناحیه مقعد به نظر زخمی وجود ندارد، به نظر شما مشکل چیه؟

    1. سلام ممکن است هموروئید داخلی یا شقاق باشد. لازم است از یک متخصص وقت ویزیت بگیرید و این مورد را پی گیری کنید.

  21. Avatar photoفروغ گفت:

    سلام خانم دکتر خسته نباشید
    من ۳۶ سالم هست سالهاست که یبوست را به وسیله خوردن میوه و ملینهای طبیعی مثل اسفرزه و آلو و… کنترل میکنم و هر روز یکبار معده من تخلیه میشد تا اینکه یک ماه قبل کرونا گرفتم و بعد از خوب شدن کرونا یبوست من شدید شده و کنترل آن سخت شده و هر ۲ یا ۳ روز معده ام کار میکنه چند روز پیش موقع دفع مدفوع مقعدم دچار فکر میکنم خراش شده که بسیار دردناک است . نمیدانم باید چکار کنم و یا پیش چه دکتری بروم
    مشهد زندگی میکنم. لطف میکنید اگه من راهنمایی کنید

    1. سلام احتمالا دچار شقاق مقعدی شده اید. به یک متخصص جراحی عمومی ماهر در این زمینه مراجعه کنید تا بعد از معاینه و تشخیص نهایی برای شما داروی مناسب تجویز کنند. چون راه دور هستید می توانید از مطب من هم وقت ویزیت آنلاین بگیرید. با مطب تماس بگیرید تا هماهنگی ها را برای شما انجام دهند.

  22. Avatar photoآریان0030 گفت:

    تورو خدا کمکم کنید من بیشتر از یک سال هست که احساس میکنم مشکلی در مقعدم دارم اوایل احساس میکردم مقعدم خود به خود قلقلکی میشه تحریک میشه به مدت یک ماه اینطوری بودم بعد ها که یک سالی میشه احساس شل شدگی مقعد میکنم وقتی تو حالت سجده میرم احساس بازشدن در مقعد میکنم وقتی تو باشگاه ورزش میکنم همین احساس رو دارم وقتی هم تو باشگاه بدن سازی کار میکنم احساس میکنم به مقعدم فشار زیادی وارد میشود بعضی وقت ها هم هنگام بلند شدن از زمین یا نشستن وقتی ناحیه مقعد با زمین برخورد میکنه احساس در میکنم

    1. سلام ممکن است دچار هموروئید شده باشید. از مطب وقت ویزیت بگیرید و این مورد را پی گیری و درمان بفرمایید. اگر ورزش سنگین می کنید بسیار مراقب باشید که مقعد فشار وارد نشود.

      1. Avatar photoA,y گفت:

        سلام خانم دکتر
        من حدود ۲ روزه که طبق تشخیص عمل لیزری شقاق انجام دادم (کلینیک تخصصی بود) ولی کمتر از ۲۴ ساعت مشکلی برام پیش اومد و عکسی که برای دکترم فرستادم گفتن هموروئید ترومبوزه، هست. و گفتن پماد آنتی هموروئید و لگن آب گرم استفاده کنم. تاثیری برای درمان داره؟
        درضمن من دوماه پیش چون فیبروم داشتم رحمم دراوردن و یک ماه پیش هم سنگ کیسه صفرا داشتم و مجبور به عمل شدم و دوروز پیش هم که لیزر شقاق داشتم. ممکنه این جراحی‌ها باعث همورویید شده باشه. واقعا خسته شدم از بس که این سه ماههدرد کشیدم.

        1. سلام من شما را معاینه نکرده ام بعد از ویزیت می توان نظر قطعی را اعلام کرد. اصولا لیزر شقاق ارتباطی با بروز هموروئید ترومبوزه ندارد. این نوع از هموروئید معمولا بر اثر فشار و در نهایت لخته شدن خون در پاکه هموروئید بروز می کند.

  23. Avatar photoمهران گفت:

    سلام خانم دکتر. مطالب بسیار مفید و آموزنده شمارو خوندم. منم الان ۲ ماهه دچار شقاق هستم. یعنی بعد از اینکه کرونا گرفتم و خوب شدم. چند هفته یبوست داشتم. که باعث زخم شقاق شد. سوزش و خارش هنگام نشستن و دفع اجابت دارم. پارگی قسمتی از دهانه مقعد هم دارم. خواستم بپرسم با درمان خانگی میشه درمان شد؟؟ چه دارویی تجویز میکنید؟؟ تشکر

    1. سلام از قدردانی شما سپاسگزارم. علاوه بر انجام درمان های خانگی شقاق لازم است از یک متخصص داروی مناسب دریافت کنید. از خوددرمانی با داروهای مختلف پرهیز کنید و اجازه ندهید که بیماری شما طولانی شود.

  24. Avatar photoمحمد گفت:

    سلام خانم دکتر وقت بخیر
    من یکماه پیش به دلیل فشار خیلی زیاد برای دفع دچار درد شدم که بعد از 2 روز متوجه ابسه شدم در ناحیه مقعد پیش جراح متخصص رفتم گفتن باید ابسه عمل و تخلیه بشه که در مطب انجام دادن ، به مدت 2 هفته بعد از عمل هر روز 3 بار پانسمان عوض کردم و از اب گرم هم استفاده میکردم که محل زخم خوب شد و نشانه ای از فیستول دیده نمیشه ولی از داخل ناحیه مقعد دچار سوزش و خارش خفیفی هستم حالت قلقلکه خیلی ازار دهنده است ، تو کل این مدت هم یبوست کنترل کردم و روزی 3 بار اجابت مزاج داشتم ولی این خارش و سوزش کلافم کرده باید چیکار کنم

    1. سلام از مطب وقت ویزیت بگیرید. اگر اسهال دارید مقدار مصرف شربت ملین و غذاهای ملین را کاهش دهید. ممکن است دچار عارضه جدیدی شده باشید که بعد از معاینه تشخیص داده می شود.

  25. Avatar photoZ گفت:

    سلام وقت بخیر خانم دکتر ۲۲ سالمه من حدودا یک سال میشه که دچار یبوست شدید شدم (عوارض یک قرص ) و باعث شد که مقعدم زخم بشه از پماد آنتی همروئید چندین بار استفاده کردم خوب میشه دوباره مدفوع کمی بیشتر نرم باشه یا سفت باشه انگار دوباره یه زخم باز میشه شکمم هم خوب کار میکنه در واقع هرروز شکمم کار میکنه ولی بعضی موقع ها حتی یه تیکه از مدفوع سفت باشه انگار زخم باز میشه دوباره درد و سوزش شروع میشه البته خون نمیاد باید چیکار کنم نه میتونم برم جای نه کاری میتونم انجام بدم.لطفا راهنمایی کنید این مسئله تا آخر عمر با من همراهه؟؟

    1. سلام علاوه بر این که باید وضعیت دفع مدفوع را کنترل کنید لازم است از یک متخصص داروی مناسب دریافت کنید و از خوددرمانی پرهیز کنید. این بیماری قابل درمان است و اگر به موقع مراجعه کنید دچار عوارض نمی شوید.

  26. Avatar photoمحمد گفت:

    سلام خانم دکتر…چند سوال از خدمتتون داشتم…تنها کسایی که درد وحشتناک و خونریزی دارن کاندید عمل لیزر هستند؟کسایی مدت طولانی شقاق دارن ولی خیلی شدید نیست و خونریزی قابل رویت ندارن ولی مشکلشون آزاردهنده و ناراحت کنندس چیکار کنن؟عود شقاق بعد از عمل لیزر چند درصده و منظور از عود الزاما همون زخم قبلی هست؟برا عمل لیزر چند روز باید مرخصی گرفت؟( برا کاری که پشت میز نشستنی هست)…بعد از لیزر رانندگی چقدر محدودیت داره، فردی که از شهرستان میاد دیگه نمیتونه خودش راننده باشه و برگرده؟

    1. سلام لیزر شقاق به بیمارانی پیشنهاد می شود که به درمان های دارویی جواب نمی دهند. بعد از لیزر یک شب می توانید در کلینیک یا منزل استراحت کنید و روز بعد به طور درازکش در پشت ماشین به شهر خود بازگردید. بعد از لیزر نباید رانندگی کنید. بسته به وسعت لیزر و تحمل بیمار بین 3 تا 7 روز مرخصی کفایت می کند. بهتر است برای نشستن از رینگ مخصوص نشستن استفاده کنید. این رینگ ها از داروخانه قابل تهیه است.

      1. Avatar photoمحمد گفت:

        ببخشید خانم دکتر…چون برام مهمه سوال میکنم…از پاسخگوییتون ممنونم…تا چند روز نباید رانندگی کرد؟ و هنگام برگشت به کار حتما باید از این رینگ ها استفاده شود؟

        1. تا یک روز نباید رانندگی کنید. تا یک هفته مسافت های طولانی را رانندگی نکنید. بهتر است اگر طولانی می نشینید از رینگ استفاده کنید.

  27. Avatar photoسارا. گفت:

    سلام خانم دکتر وقتتون بخیر..من یکماه دچار فیشر شدم به متخصص مراجعه کردم دارو بهم دادن ولی تاثیر نداشته هنوزم موقع دفع بشدت درد و خونریزی و سوزش دارم پماد انتی هموروئید و انتی فیشر و دلتیژل هم استفاده کردم الان چکار کنم؟؟

    1. سلام از مطب وقت ویزیت بگیرید. علاوه بر این که لازم است مجدد معاینه شوید مراقبت کنید که عوامل بروز شقاق و هموروئید مثل یبوست یا اسهال مزمن را هم رفع کنید.

    2. Avatar photoاعظم گفت:

      سلام خانم دکتر . من بعد از کرونا دچار درد در ناحیه مقعد شدم و حدود یک ماه درد بدتر شد و یک زائده در ناحیه مقعد شدم بد که به دکتر مراجعه کردم یک دوره شیاف ضد هموریید و پماد دیلتیازم استفاده کردم و دوباره دوهفته بعد از تمام شدن داروها اینباردرد شدید تر و با خونریزی اومد سراغم و باز هم دکتر همون داروها رو بهم داد به دکتر دیگه ای مراجعه کردم یک پماد ساختنی داد که تا حدودی دردهامو تسکین داد ولی باز با هربا دفع نصف روز درد شدیدی در ناحیه مقعدم دارم و برام خیلی درداوره اما اینبار خونریزی ندارم .و اینکه من اصلا یبوست نمیشم اما همان دفع معمولی باعث برگشتن درد و ملتهب شدن مقعدم میشه . به نظر شما من راه دیگه ای غیر از عمل ندارم؟ ایا دیگه امیدی به درمان طبی نباید داشته باشم؟

      1. سلام از مطب وقت ویزیت بگیرید. برای شما داروی قوی تری برای یک دوره 10 روزه تجویز می کنم. اگر بهبودی حاصل نشد روش های درمانی دیگر را در نظر می گیریم.

  28. Avatar photoعلی گفت:

    ایا واقعا شقاق از بین میرود باعمل

    1. سلام بیمار باید معاینه شود تا بتوان نظر داد. من جراحی و لیزر شقاق را در صورتی انجام می دهم که مطمئن باشم عود و بازگشت ندارد و بیمار درمان می شود.

  29. Avatar photoعلیرضا گفت:

    دکتر من پارگی دهانه مقعد دارم ودرد زیاد دارو زیاد مصرف کردم ایا با عمل مشکلم حل میشه

    1. سلام شما باید معاینه شوید. من برای بیمارانی که به درمان دارویی شقاق پاسخ نمی دهند لیزر شقاق با لیزر پرتوان دی اکسید کربن در نزد یک متخصص جراحی و لیزر ماهر را توصیه می کنم مگر در مواقع خاص.

  30. Avatar photoامیر گفت:

    سلام خانوم دکتر وقتتون بخیر من یک سال و نیم هستش که پیوسته در ناحیه مقعد درد دارم دکتر که رفتم گفتن شقاق داری و داروهایی رو استفاده کردم و بعد از مراجعه به چندین دکتر دیگه گفتن که خوب شدی و دیگه شقاق نداری حتی کلونوسکوپی هم انجام دادم و گفتن که مشکلی نداری ولی بازم درد شدید دارم نمیدونم دیگه چیکار باید کنم تا این درد ساکت بشه لطفا راهنماییم کنید تشکر

    1. سلام به یک متخصص دیگر مراجعه کنید و علت درد را پی گیری بفرمایید.

  31. Avatar photoامیر گفت:

    سلام وقتتون بخیر من یه آقای ۳۲ ساله و متاسفانه سیگاری هستم.. حدود یک سال و نیم پیش دچار شقاق شدم و به دکتر مراجعه کردم و بعد از معاینه بهم گفتن که شقاق داری ولی زیاد نیست و با دارو و رعایت غذایی خوب میشه و نیاز به عمل نیست، همون طور هم شد ولی بعد چند وقت متوجه یه زائده پوستی منگوله ای شکل هم کنار مقعدم شدم ولی درد نداشتم تا این اواخر که احساس سفتی عضله مقعد موقع دفع رو داشتم و اسپاسم عضلات مقعد هنگام دفع، که چند وقتی دچار این مشکل بودم و چند روز هم یبوست گرفتم به علت سفتی مقعد هم بهم فشار اومد و بعد از چند روز متوجه یه برآمدگی دور مقعدم شدم که اول درد نداشت ولی بعد چند روز موقع لمس و فشار کمی درد داشت که به جراح عمومی مراجعه کردم و بعد از معاینه تشخیص آبسه مقعدی دادن و گفتن فردا بیا برای عمل..من هم عمل رو انجام دادم ولی همچنان دچار اون اسپاسم هستم این موضوع رو هم با دکترم مطرح کردم ولی ایشون متاسفانه به حرف های من توجه نمیکنه و هر سوالی ازش میکنم تفره میره و میگه به خاطر سیگاره و اینکه من حتی جرات ندارم راجب عملم چیزی ازشون بپرسم.و اینکه ممنون میشم شما راهنماییم کنید علت اسپاسم مقعد من چیه؟آیا به خاطر عادت به شرایط داشتن شقاق قدیمی هست یا این که ممکنه شقاقم هنوز باشه و جراح فقط آبسه رو عمل کرده باشه و شقاق هنوز باشه؟ویه سوال دیگه اینکه من بعد ۱۰ روز به پزشکم مراجعه کردم و بهشون گفتم موقع دفع مدفوع یکم دچار مشکل هستم و ابتدای مدفوعم سفته و ایشون بهم شربت ملین دادن و گفتن هر ۸ ساعت روزی سه قاشق بخور ولی بعد از یک روز استفاده دچار اسهال شدید شدم و احساس بدی پیدا کردم انگار که یه مرغ هستم که در حال تخم گذاشتن هست و احساس وجود زخم و سوزش و درد تو ناحیه مقعدم داشتم دیگه اون شربتو نخوردم ولی هنوز احساس زخم و کمی سوزش و خارش رو دارم علت چیه ممکنه شقاق باشه؟

    1. سلام لازم است که معاینه شوید. یبوست و اسهال هر دو منجر به به عود بیماری و بروز زخم و التهاب می شود. بعد از معاینه می توان برای شما داروی جدید تجویز نمود. آبسه مقعدی معمولا عود کننده است. بنابراین به محض مشاهده هرگونه علائم به متخصص مراجعه کنید تا کاملا بهبود یابید.

  32. Avatar photoپویان گفت:

    سلام.خسته نباشید خانوم دکتر.جوانی هستم سی ساله قبلا دچار درد و سوزش و بیرون زدگی در مقعد میشدم و زود خوب میشدم اما چندماهی هست که به علت یبوست مزمن و شرایط شغلی دچار درد شدید و سوزش هنگام اجابت مزاج و ساعت ها بعد از ان میشوم حتی تا یک روز که حتی منجر به ناتوانی در راه رفتن میشم.بعد از مراجعه به پزشک البته یکم دیر متوجه شدم که فیشر دارم.بعد از تجویز ملین و پماد دیلتیژل و حمام سیتز توسط دکتر.یبوستم رفع.اما همچنان درد و سوزش بعد از هر بار دستشویی متغیر میشود.احساس نمیکنم خوب شده باشم.حتی رژیم پر فیبر و سبزیجات و در پیش گرفتم.و خشکباری چون انجیر خشک و الو بخارا.احساس میکنم دچار تنگی روده شدم و گاهی تا سه چهار روز دستشویی نمیرم.بنظرتون پماد تری گلیسیرین رو امتحان کنم.راهنماییم کنید.درد منو کشته دکتر

    1. سلام معمولا بیماری شقاق مزمن طی چند دوره مصرف داروهای مختلف و مراقبت های خانگی که شما انجام می دهید درمان می شود. مجدد به پزشک معالج خود مراجعه کنید تا برای شما داروی جدید تجویز کنند. به هیچ عنوان داروهای تجویز شده را بدون مشورت متخصص معالج تجدید نکنید و از خوددرمانی پرهیز کنید.

  33. Avatar photoناشناس گفت:

    سلام خانم دکتر گرامی
    ۳ماه پیش بعد از یه دوره اسهال دچار هموروئید خارجی در قسمت پشتی مقعد و احتمالا شقاق در قسمت جلویی مقعد شدم کاملا بدون خونریزی علاوه بر اصلاح سبک زندگی و مصرف ملین و فیبر ،پمادهای رکتول ام جی و آنتی همورویید و شیاف رو طبق دستورش مصرف کردم که خوب میشدم ولی تا ملین رو قطع میکردم یه مشکلی ایجاد میشد، آخرین بار ۷ روز پیش بعد از مصرف قرص آهن از مقطع پشتی و جلویی دچار شقاق شدم که پشتی فقط ترک بود و جلویی پوست اضافه و برجستگی هم داشت و ۴ روز خونریزی خفیف که الان پیدرولاکس مصرف میکنم پشتی خوب شده ولی جلویی هست علاوه بر اون نزدیک به یک ماه است که یک حلقه سفت و برجسته دور مقعدم حس میکنم خصوصا در سرویس بهداشتی و درد متوسط همیشگی انگار داخل مقعدم همون سمت جلویی دارم شبی یک بار هم دیلتیژل فقط به بیرون مقعد میزنم خسته و عاجز شدم پزشک هم معاینه ظاهری کرده و فقط گفته شقاقه و ژایلوژل داده چیکار کنم شهرستان هستم میشه اینترنتی منو درمان کنید خواهشا یه راهی جلوی پام بذارید
    با تشکر فراوان

    1. سلام لطفا با مطب تماس بگیرید و وقت ویزیت آنلاین با واتساپ من بگیرید. بعد از ارسال عکس و شرح بیماری برای شما داروی مناسب تجویز می کنم.

  34. Avatar photoغلام گفت:

    سلام من از سال 1389 مبتلا به شقاق شده ام . به متخصص هم مراجعه کرده ام و کلونوسکوپی هم انجام داده ام . دکتر به من گفت نیازی به عمل جراحی نیست و این بیماری در تو مدتی خوب می شود و پس از مدتی دوباره عود می کند و واقعاً هم همین طور است و خیلی اذیتم نمی کند . تمام توصیه هایی که دکتر به من کرده انجام می دهم ولی این عود کردنها همچنان ادامه دارد . لطفا بفرمایید آیا توصیه خاصی برای من دارید ؟ چون حتی گاهی با مصرف مواد غذایی با فیبر بالا باز هم یبوست وجود دارد . خیلی ممنون

    1. سلام شما باید معاینه شوید. این عودها نباید 11 سال طول بکشد و اگر شقاق مقعدی به موقع درمان نشود ممکن است دچار عوارض دیگری مثل آبسه مقعدی شوید. از مطب وقت ویزیت بگیرید.

  35. Avatar photoرضا گفت:

    سلام خانم دکتر…ببخشید یه سوال داشتم ازتون… اگه شقاق خیلی داخلی باشه و نزدیک پاکه های همورویید باشه با جراحی لیزر خوب میشه؟

    1. سلام معمولا در مراحل اولیه دارو تجویز می شود و اگر دارو درمانی شقاق جواب ندهد لیزر شقاق انجام می شود. تمام جراحی های با لیزر من بدون عود و بازگشت انجام می شود.

  36. Avatar photoوحید گفت:

    سلام من دوساله دچار مشکل شدم فصل نیمه اول سال خوب میشم نیمه دوم سال حاد میشه حالا طوری لبه مقعد پاره شده با خون ریزی شدید روبرو میشم تا خونریزی بند نیاد نمیتونم از دستشویی بیرون بیام کلا یبوستی هستم ولی روان کننده استفاده میکنم
    من ساکن رشتم لطفا راهنمایی فرمایی

    1. سلام از مطب وقت ویزیت آنلاین بگیرید. بعد از ویزیت برای شما داروی مناسب تجویز می شود. هر روز حداقل 8 لیوان آب بنوشید و غذای پرفیبر مصرف کنید.

  37. Avatar photoمرتضی گفت:

    سلام خانم دکتر
    من من چند وقتی هست با این که مشکل یبوست ندارم ولی هنگام دفع مدفوع دچار درد و گاهی اوقات خونریزی میشم ایا مشکل من همورویید است یا شقاق؟

    1. سلام شما باید معاینه شوید. ممکن است هموروئید یا شقاق یا دیگر بیماری های مقعدی باشد.

  38. Avatar photoناشناس گفت:

    من خارج از ایران زندگی میکنم. متاسفانه در ایران دانش کافی در این مواردی که امروز خواندم نداشتم و کمبود اب و گرمای شدید ایران و یا شاید غذاهای ناسالم منجر به یبوست های شدید میشد در من ( این یبوست ها در حال حاضر خیلی خیلی کمتر شدن شاید هر 6 ماه یکبار در تابستان ) و در مواقع اسهال یا یبوست درد خیلی شدیدی در ناحیه مقعد حس میکنم گاهی سوزش هم دارم.
    قبل از خواندن متون شما نمیفهمیدم که این زایع هایی نزدیک به مقعد خطرناک و یا بیماری است . میتونم قبل از مراجعه به دکتر غیر زبان مادری، با شما مشورتی انلاین داشته باشم ؟

    1. سلام بله با مطب تماس بگیرید و یک وقت ویزیت آنلاین بیماران راه دور با واتساپ بگیرید. یبوست و اسهال هر دو منجر به بروز هموروئید و شقاق می شود. توصیه می کنم هر روز به مدت 10 دقیقه در لگن آب گرم بنشینید و از متخصص داروی مناسب دریافت کنید. تا بهبودی کامل پی گیر درمان باشید.

  39. Avatar photoروژینا گفت:

    سلام خانم دکتر
    من اول بخاطر یبوست مزمن دچار زخم های اطراف مقعدی شدم که چند هفته اذیتم میکرد اما با گذاشتن شیاف بیزاکودیل ودفع کامل چند هفتست که خوبم ولی موقع دفع احساس میکنم مدفوع قطور شده و مقعدم تنگه انگار نمیتونم به راحتی تخلیه بشم
    بنظرتون باید چیکار کنم؟
    ممنون از شما

    1. سلام به هیچ عنوان نباید از شیاف بیزاکودیل بدون تجویز پزشک استفاده کنید. این شیاف معمولا قبل از عمل جراحی تجویز می شود و برای درمان بیماری توصیه نمی شود. زیرا التهاب و زخم را تشدید می کند. احتمالا دچار شقاق و زخم داخل مقعد نیز می باشید. از یک متخصص وقت ویزیت بگیرید تا برای شما داروی مناسب تجویز کنند. توصیه می کنم هر روز به مدت 10 دقیقه در لگن آب گرم بنشینید و دفع مدفوع نرم داشته باشید. آب و فیبر هم زیاد مصرف کنید.

  40. Avatar photoپروین فدائی گفت:

    سلام وقت بخیر
    ایا فیشر و همورویید منجر به تشدید یبوست می شود؟ و اینکه ممکن است باعث خشک شدن مدفوع و عدم دفع راحت مدفوع شود؟

    1. سلام بله هموروئید و شقاق می توانند منجر به بروز دفع سخت و در نهایت دفع مدفوع ناقص شوند. اگر مدفوع به موقع تخلیه نشود خشک و سفت می شود.

  41. Avatar photoزهرا گفت:

    سلام خانم دکتر،ببخشید که متنم خیلی طولانیه ولی چون به بیش از ده متخصص گوارش مراجعه کردم ولی مشکل ضعفم حل نشده خواهش میکنم راهنماییم کنید. من خانم ۲۱ ساله هستم که ۷سال مشکل یبوست مزمن داشتم که منجر به شقاق خیلی شدید در حد عمل بود و در ضمن ۲ سانت بالاتر از اسفنگتر یعنی راست رودم از داخل به خاطر مصرف خودسرانه شیاف بیزاکودیل به شدت زخم شده بود و گوشت اضافه هم بیرون اومده اواخر دوره بیماریم که شدیدتر شده بود چهار متخصص پیشنهاد عمل جراحی دادند اما پنجمین متخصص با تجویز مسکن من رو درمان کردن چون فقط به خاطر درد زیاد نمیتونستم اجابت مزاج داشته باشم و به خاطر همین از ترسم غذا نمی‌خوردم و زخمم خوب نمیشد که بعد یه مدت بالاخره کاملا درمان شده بود و یک و نیم سال اصلا یبوست و شقاق نگرفتم اما همیشه ضعف دارم و خواب آلود و خسته هستم و کارهای روزمره رو نمیتونم انجام بدم،روزه هم نمیتونم بگیرم چون حال عمومیم خراب میشه و به خاطر ضعف شدید (گشنم نمیشه ضعف دارم) از حال میرم که نشون میده سالم نیستم.درواقع قبلا بعد زایمان دچار شقاق خفیف شدم و بعد درمان شدم تا اینکه با دیدن یه جراحت تو بدن یکی از نزدیکانم حالم خراب شد و یک ماه اسهال و استفراغ شدید گرفتم که به هیچ وجه با هیچ دارویی خوب نمیشد و چون قبلا یبوست مزمن داشتم با مصرف قرص لوپرامید اسهال قطع شد و یبوست خیلی شدید گرفتم که بالا گفتم بعد یک سال کاملا درمان شد
    سه هفته پیش هم به خاطر عفونت رحم همزمان چندتا قرص چرک رو با هم با تجویز پزشک زنان مصرف کردم که به خاطر ضعف شدید دچار غش شدم و بی دلیل همش یبوست خیلی شدیدی میگیرم که به صورت کلی مدفوعم سفته و فقط اولش نه کلا یبوستم که باعث شده دوباره دچار شقاق بشم زخمهای خییلی زیادی اطراف و بیرون مقعدم هست که عمیق نیستن ولی خیلی دردناکن و یه زخم عمیق که باعث شده حتی مدفوع نرم و حتی در حد آب رو نتونم دفع کنم
    چون به خاطر درد زیادش از حال میرم.دکتر متخصص مراجعه کردم و ایشون :ژل دیلتیازم ،قرص بیسموتان ،دایجسبس ،شربت منیزیم هیدروکساید و قرص امگا۳ تجویز کردند.به نظر شما قطره ی ام جی خوبه؟ و این که قرص دایجسبس رو که برای ۱۵ روز هست بازم ادامه بدم مثلا یک ماه؟ و اینکه مراجعه به دکتر مغز و اعصاب مشکلم رو حل می‌کنه یا مربوط به رودم هست؟و الان من چکار کنم که شقاقم بهتر شه چون عمل جراحی لازم نیست و فقط مشکل از حال رفتنم باعث میشه که راحت نتونم اجابت مزاج داشته باشم قرص کتورولاک مصرف کردم که دردم کم بشه تا از حال نرم و بتونم دفع داشته باشم که شقاقم خوب بشه آیا کار درستیه؟ و از همه مهم تر اینکه مشکل ضعفم و خستگی و حالت منگی دائم با مصرف مکمل ویتامین رفع میشه؟چون با مصرف ویتامین یکم بهتر از دفعه قبل شدم و علاوه بر ویتامین دیگه چی نیازه؟آیا طب سنتی هم موثره؟ تو رو خدا راهنماییم کنید

    1. سلام مصرف مداوم مسکن ها عوارض زیادی مثل گیجی و بی حالی و پوکی استخوان را به همراه دارد. از یک متخصص تغذیه و یک متخصص جراحی عمومی و لیزر وقت ویزیت بگیرید. اگر گوشت اضافه داشته باشید لازم است لیزر شقاق و گوشت اضافه با لیزر پرتوان انجام دهید.

  42. Avatar photoسحرناز گفت:

    سلام خانم دکتر
    من دوروز پیش عمل کوتر فیشر مزمن انجام دادم
    4روزه فقط سوپ و مواد فیبر دار مصرف میکنم
    بعداز عمل کوتر یه چرک و عوفنتی از مفعد میاد بیرون آیا این وضعیت عادیه؟
    اما مثل قبل درد زیادی دارم موقع دفع
    تاکی این درد ادامه داره آیا خوب میشم واین چرک تا کی از مقعد بیرون میاد؟

    1. سلام احتمالا علاوه بر شقاق به آبسه مقعدی یا فیستول مقعدی نیز مبتلا بوده اید. بدون معاینه بیمار و بررسی پرونده پزشکی بیمار نمی توان در این مورد نظر داد.

  43. Avatar photoف گفت:

    سلام خانم دکتر وقتتون بخیر
    من ۱۶ ساله هستم و حدود ۱ ماه هست احساس میکنم یبوست دارم ، از همون ۱ ماه پیش مدفوعم به سختی خارج میشد و تقریبا بعد از ۱ هفته ش متوجه زائده گوشتی خیلی کوچکی در ناحیه مقعد شدم. حالا بعد از حدود ۳ هفته الی ۱ ماه متوجه پارگی کوچکی در ناحیه مقعد شدم که با خونریزی خیلی کمی همراه بود اما درد شدید ندارم بیشتر سوزش هست . الان باید چکار کنم ؟ چه دارویی مصرف کنم ؟

    1. سلام احتمالا دچار هموروئید و شقاق شده اید و برای هر بیمار یک نوع خاصی از داروها بعد از ویزیت تجویز می شود. مصرف داروی اشتباهی می تواند منجر به مزمن شدن بیماری و حتی تشدید بیماری شود.

  44. Avatar photoYegane گفت:

    سلام خسته نباشید ۲۰ سالمه ، یک هفته ای میشه که سوزش در ناحیه مقعد دارم ، خونریزی ندارم ، فقط هنگام دفع سوزش دارم و تا چند ساعت بعد دفع ادامه داره ،میشه بگید مشکل چی می‌تونه باشه

    1. لازم است معاینه شوید ممکن است دچار هموروئید و شقاق شده باشید.

  45. Avatar photoرزا گفت:

    سلام وقتتون به خير. حدود ٧/٨ ماه پيش عمل فيشر مقعد انجام دادم و تا بهبودي كامل هم رسيدم.. ولي الان ٢ روزه كه درد در ناحيه دارم. ممكنه برگشته باشه ؟

    1. بله اگر یبوست مزمن داشته اید و به ناحیه عمل فشار وارد کرده اید امکان عود بیماری وجود دارد. سریعا مورد را پی گیری کنید و از جراح معالج خود دارو و رژیم غذایی مناسب دریافت کنید.

  46. Avatar photoدرسا گفت:

    سلام خانم دکتر بنده ۶ سال پیش عمل زایمان دوقلو داشتم بعد عمل متوجه برامدگی در مقعد شدم : بعدش تا چندماه بهتر شد ولی مجدد شروع شد در این شش سال بسیار رنج کشیدم چون موقع دفع بسیار درد تحمل کردم حتی وقتی یبوست نداشتم. و اینکه دارو مصرف کردم یه مدت خوب دوباره بعد از چندماه شروع شده الان حدودد یکسال پشت هم درد دارم

    1. سلام علت این که به متخصص مراجعه نکردید و این همه درد را طی سال ها تحمل کردید چیست؟ اگر برای درمان هموروئید و شقاق در همان مراحل اولیه داروی مناسب دریافت کنید و رژیم غذایی مناسب داشته باشید بیماری شما درمان می شود. اما در حال حاضر ممکن است دچار عوارض دیگری مثل آبسه مقعدی و حتی فیستول هم شده باشید. از مطب وقت ویزیت بگیرید. بعد از تشخیص دقیق بیماری روش درمان مناسب به شما پیشنهاد می شود.

  47. Avatar photoش گفت:

    سلام و درود
    من 36 سالمه. از وقتی یادم میاد با دفع مدفوع مشکل داشتم. زیاد دچار یوبوست میشم و کلا موقع دفع خیلی زور میزنم. به خاطر همین، همیشه بعد از اجابت مزاج احساس میکنم کوه کندم، و در ناحیه مقعد و گاهی شکم احساس بدی دارم. همیشه دستشویی رفتنم طولانیه.
    چند ماه پیش آزمایش دادم، (حتی آزمایش مدفوع) دکتر گفت که چیزی نیست احتمالا روده تحریک پذیر دارید.
    گاهی خونریزی دارم توی مدفوع، و بعضی اوقات هم به شدت دچار خارش میشم در ناحیه مقعد. به نظرتون دچار شقاق هستم؟ و اینکه خطرناکه؟
    آب زیاد میخورم، مصرف لبنیاتم خوبه، غذاهای فیبردار هم تا جایی که هزینه های اجازه بده میخورم (سیب و بادوم و از این دست)

    1. سلام احتمالا علاوه بر شقاق به هموروئید نیز مبتلا می باشد. از مطب وقت ویزیت بگیرید. توصیه می کنم چند دوره رژیم غذایی مناسب هم از متخصص دریافت کنید.

  48. Avatar photoشقاق گفت:

    سلام خانم دکترمن ۲۴سالمه ۲۰روزه به شقاق مبتلاشدم مشکل سندروم روده تحریک پذیر دارم رفتم دکترگوارش بهم داروداده اززمان استفاده اونا وضعیتم بهترشده و تواین ۲۰روز به جز اش اسفناج و سوپ جو غذای دیگه نخوردم صبح ناشتاخاکشیرمیخورم بازوغن زیتون زیاد سالاد ومیوه و اب زیاد روزای اولش ازدرد فقط گریه میکردم و ارزوی مرگ میکردم الان زخم بیرونیم خوب شده فقط یه لحظه موقع دفع دردم میگیره وتموم میشه میخاستم بپرسم ازچه زمانی میتونم غذاهای دیگه هم بخورم واقعاخسته شدم ممنونم

    1. حتما از یک متخصص تغذیه برنامه غذایی مناسب بگیرید. با پزشک معالج خود نیز در تماس باشید. سندرم روده تحریک پذیر طوری است که باید دائم رژیم غذایی را رعایت کنید.

  49. Avatar photoعلی آذری گفت:

    سلام خانوم دکتر خسته نباشید
    من فکر میکنم دچار شقاق شدم روی دستمال توالت یه چند نقطه خون دیدم اوایل ولی الان دیگ نیست بعد خارش شدید داشت که وقتی روغن زیتون میزدم بهتر میشه الان فقط یه گوشت اضافه اندازه عدس هست
    میخاستم بدونم الان رو به بهبودی هستم یا نه باید برم پیش متخصص
    ممنون میشم جواب بدید

    1. شما علاوه بر شقاق به هموروئید نیز مبتلا می باشید و لازم است حتما به متخصص مراجعه کنید تا دچار عوارض دیگری مثل آبسه مقعدی و اختلال در عمل دفع نشوید.

  50. Avatar photoمرتضی کاظمی گفت:

    سلام خانوم دکتر سعادتی
    من ۲۲سالمه و حدودا سه هفته پیش احساس خارش و سوزش داشتم و دیدم که یه گوشت اضافه خیلی کوچیکه پایین مقعد رو به جلو هست ولی خیلی کوچیکه مثل پوست میمونه بعد اینکه اصلا احساس درد نداشتم فقط سوزش و خارش بود
    الان با رعایت رژیم غذایی و آب خوردن زیاد خیلی بهترم
    فقط بعضی مواقع دو باره شروع می‌کنه مخصوصا بعد از دفع
    میخاستم بدونم به مطب مراجعه کنم یا نه ؟

    1. احتمالا به هموروئید داخلی مبتلا شده اید که احساس درد ندارید. هرگونه ناهنجاری در ناحیه مقعد را توسط متخصص پی گیری کنید تا در آینده دچار عوارض نشوید. زیرا این ناحیه از بدن بسیار فعال و آلوده است و مستعد بروز انواع بیماری ها می باشد.

  51. Avatar photoرضا گفت:

    سلام
    من مدت یک ماه است که به شقاق مبتلا شده ام. به دلیل شغل و کارم زیاد روی صندلی مینشینم، آیا نشستن طولانی مدت در ابتلا به شقاق موثر بوده است؟
    سپاس

    1. بله نشستن طولانی و مصرف نکردن آب و فیبر کافی از جمله موارد ابتلا به شقاق می باشد. برای نشستن از بالش طبی دونات شکل استفاده کنید و حتما از یک متخصص داروی مناسب دریافت کنید که دچار عوارض شقاق نشوید.

  52. Avatar photoحمید گفت:

    سلام خسته نباشید
    حدود یک سال مشکل شقاق دارم البته در قسمت خارجی و قابل رویت مقعد عارضه ای وجود ندارد بلکه داخلی است و بارها به پزشکان متعدد مراجعه کرده ام و داروهای مختلفی از جمله پماد دیلتیازم، آنتی بیوتیک و قرص دافلون تجویز شده ولی هیچکدام باعث درمان نشده و همچنان دچار خارش شدید همراه با درد در ناحیه مقعد و پرینه و سوزش شدید گاهی همراه با خونریزی در هنگام اجابت مزاج هستم. ضمناً اخیرا کولونوسکوپی انجام داده ام که مشکلی نشان نداد.لطفا راهنمایی کنید چه راه درمانی وجود دارد؟

    1. از مطب وقت ویزیت بگیرید. ممکن است نیاز به لیزر شقاق داشته باشید. حتما رژیم غذایی سالمی داشته باشید و آب و فیبر زیاد میل کنید.

  53. Avatar photoحمیدرضا گفت:

    با عرض سلام
    مدتی است به تشخصیص پزشکان دچار شقاق مقعد شده ام و با مراجعه به پزشک دارو گرفته ام و در حال حاضر خونریزی قطع شده ولی همچنان هنگام دفع احساس درد دارم ولی مشکل اصلی خارش بسیار شدید است که قابل تحمل نسیت لطفا راهنمایی کنید برای رفع خارش چه دارویی مصرف کنم؟

    1. این مورد را مجدد با پزشک معالج خود در میان بگذارید. ممکن است به داروها حساسیت داشته باشید. درمان شقاق لازم است همراه با مراقبت های خانگی باشد. یعنی نشستن در لگن آب گرم و داشتن رژیم غذایی سالم و پرفیبر و نوشیدن آب فراوان بسیار مهم است.

  54. Avatar photoHAMID گفت:

    باسلام خدمت خانم دکتر
    چندماهه که برای دفع دچاردرد و سوزش شدید هستم هیچکدام از شکلهایی که در وبسایتها دیدم(بیرون زدگی و شکاف ) رو ندارم داخل مقعدم به عمق حدودا 2 سانت دوتا حالت جوش زده که اصلا نمیتونم حتی بهشون دست بزنم ازشدت درد بنظر شما این مشکل چیه و ایا راه درمان لیزر و دائم داره؟
    باتشکر

    1. احتمالا به آبسه مقعدی مبتلا شده اید. فورا به یک متخصص مراجعه کنید.

  55. Avatar photoستایش گفت:

    سلام خانم دکتر
    وقت بخیر
    من بدلیل مصرف قرص های انتی بیوتیک برای میکروب معده،دچار یبوست شدم و بعدش شقاق.
    مشکل شقاق رو ۳ سال پیش هم داشتم که با دارویی که شما تجویز کردین برطرف شد.
    همزمان با مشکلات بالا،من بدلیل لنفوم، شیمی درمانیم شروع شد و بعد از جلسه دوم شیمی درمانی،مجبور شدم فوری عمل شقاق انجام دادم. درد شدید، سختی دفع ندفوع حتی نرم، و یک برجستگی بین مقعد و واژن ایجاد شد که خیلی اذیت بودم و عمل کردم.طی عمل جراحی،دکترم گفتن از دو طرف مقعد ۱/۳ اسفنکتر رو ازاد کردن.
    الان یک ماه گذشته و من ۴ جلسه هم تا الان شیمی درمانی شدم.اما یک روز خوبم دو روز بد.مدفوعم نرمه و زخم های داخلی خیلی بهتر شدن،فقط یکی دوتا زخم رو حس میکنم،اما چیزی که خیلی اذیتم میکنه اینکه با هر بار دفع مزاج‌که فشار خیلییی کمی بیارم در حدی که مدفوع نرم بیرون بیاد باز برجستگی و تورم بین مقعد و واژنم برمیگرده و متورم میشه ‌و اون روز همش درد دارم.
    دلیلش چیه خانم دکتر عزیز؟ این طبیعیه؟

    1. ممکن است دچار آبسه مقعدی شده باشید. معمولا زخم هایی که درمان نمی شوند این عارضه را بروز می دهند. از مطب وقت ویزیت بگیرید و درمان شقاق و زخم های ناحیه مقعد را با جدیت پی گیری نمایید.

  56. Avatar photoمحمد گفت:

    سلام خانم دکتر. ببخشید قصد دارم لیزر کنم فقط میخواستم ببینم برای مورد من، لیزر رو پیشنهاد میدید یا خیر؟ بنده اوایل سال 99 به دلیل یبوست شدید در طی یک ماه(هر 4 روز یکبار دفع داشتم) دچار شقاق شدم و این زخم هم درون کانال مقعد بود به طوری که یک خط خونی روی مدفوع می نشست. با پماد گیاهی ام جی خونریزی بند آمد ولی سوزش برطرف نشد. انواع پمادها مثل نیتروگلیسرین، رکتول آنتی فیشر و..امتحان کردم ولی سوزش بعد از دفع برطرف نشد. الان یکسال و نیم هست که فقط بعد از دفع سوزش دارم و شدید و دردناک نیست و نهایت نیم ساعت بعد از دفع خود به خود برطرف میشود ولی پوست مقعدم حساس و شکننده است به طوری اگر یبوست بگیریم دوباره خون روی مدفوع می نشیند. با این اوصاف عمل لیزر رو پیشنهاد میدهید یا خیر؟ با تشکر

    1. از مطب وقت ویزیت بگیرید تا وضعیت شما بررسی شود. به هیچ عنوان داروهای مختلف را روی ناحیه مقعد امتحان نکنید. زیرا یکی از عوارض استفاده غلط از این داروها همین آسیب به پوست و بافت ناحیه می باشد. ممکن است برای شما داروی جدیدی تجویز کنم و یا لیزر شقاق به شما پیشنهاد خواهد شد.

      1. Avatar photoمحمد گفت:

        سلام. خانم دکتر، ببخشید من ساکن خوزستانم و نمیتونستم تهران خدمت شما برسم. با این حال به جراح کورکتال در اهواز مراجعه کردم و ایشان تشیخص هموروئید خارجی دادند( که اصلا درد هم نداشت) و گفتند التهاب و پروکتیت دارید و گفتند پروکتیت مهم نیست. (اما من وقتی علایم پروکتیت رو در سایت شما و سایتهای دیگر مطالعه میکنم علایم آنرا حس نمیکنم). خلاصه که در حین عمل داروی بیهوشی استفاده کردند و بی حسی نزدند ولی خب از طریق لیزر درمان کردند. الان بیشتر از 5 هفته هست که هنوز سوزش بعد از دفع وجود دارد و اصلا انگار نه انگار درمانی صورت گرفته. خود به خود یا خودش برطرف میشود یا نشستن در آب گرم یا حتی وازلین زدن هم سوزش آنرا برطرف میکند. من سوزش رو در کل مقعد حس میکنم و احساس میکنم کل مقعدم التهاب دارد و انگار خوب بشو نیست. ممنون میشم راهنمایی کنید آیا باید این سوزش خفیف رو سالهای سال تحمل کرد یا واقعا راه درمانی دارد؟ با تشکر از پاسخگویی شما

        1. از مطب وقت ویزیت آنلاین بگیرید. بدون ویزیت بیمار نمی توان تشخیص نهایی را اعلام کرد.

  57. Avatar photoمحمد گفت:

    سلام خانم دکتر…من دو ساله دچار سوزش و احساس ناراحتی در ناحیه مقعد هستم که اوایل با خونریزی همراه بود…کلونوسکوپی هم انجام دادم گفتن دم مقعد زخمی هست…دارو درمانی هم انجام دادم (پماد ونوپلنت ،رکتوم،دیلتیژل،تشت آبگرم و …) بهتر شد یکم ولی در حال حاضر دچار سوزش و ناراحتی میشم و بعضا اذیتم میکنه ولی خونریزی نمیبینم…دکتر معاینه کردن گفتن زخمی دیده نمیشه…آیا زخم هایی هستن گه با معاینه معمولی چشمی دیده نشن؟ (البته یه مقدار هم داخلی هست) چکار باید کنم که کامل خوب بشه؟

    1. برای درمان شقاق نباید از هر دارویی استفاده کنید و حتما نیاز به ویزیت متخصص است. از مطب وقت ویزیت بگیرید. همیشه لازم نیست که داخل مقعد کاملا معاینه شود یا کولونوسکپی انجام شود. گاها با بررسی علائم بیمار و معاینه سطحی نیز می توان شقاق را تشخیص داد.

  58. Avatar photoمحمد گفت:

    سلام خانم دکتر…من دو سال پیش دچار شقاق شدم که با خونریزی و سوزش همراه بود و وقتی هم کلونوسکوپی رفتم بهم گفتن دم مقعد زخمی هست…طی این مدت با پماد های مختلف و تشت آب و پیاده روی و خوردن فیبر و کنترل یبوست بهتر شده و خونریزی دیگه نمیبینم ولی سوزش و خارش همچنان هست و گاهی خیلی اذیتم میکنه…در ضمن این ناراحتی کمی داخلی هست و الان که میرم دکتر با معاینه معمولی بصری میگن زخمی نیست ولی من دقیقا هنگام عبور مدفوع و برخی مواقع دیگه سوزش در ناحیه خلفی رو حس میکنم (البته نه شدیدخیلی معمولی و قابل تحمل ) ببخشید آیا لازمه من لیزر کنم چون این مشکل کامل خوب نمیشه و گاها اذیت و ناراحتم میکنه بعد از دوسال.

  59. Avatar photoفریبا گفت:

    سلام خانم دکتر خسته نباشید من دوساله کولیت روده گرفتم و شقاق ویبوست خیلی اذیتم میکنه یه ۸ماهیه شقاق گرفتم و التهاب زیادگرفته و این التهاب باعث شده آب از مقعدم بیادبیرون و حتی پمادبرای بهبودی زخمم نمتونم داخل مقعدبزنم چون تا بزنم تادوروز شروع میکنه اب میاد حالاچیکارکنم واقعا درمونده شدم

    1. از مطب وقت ویزیت بگیرید و به هیچ عنوان پماد و دارویی را بدون تجویز متخصص برای این ناحیه استفاده نکنید. توصیه می کنم از مکمل های غذایی پروبیوتیک استفاده کنید و درمان را توسط متخصص پی گیری کنید.

  60. Avatar photoمحمد گفت:

    با سلام و احترام خدمت خانم دکتر من از چند سال پیش دچار فیشر شدم و چندین بار کولونوسکوپی انجام دادم و پزشکان دارو تجویز کردند و من بعد از مصرف دارو تا یک الی دو ماه مشکل نداشتم ولی در حال حاضر ضمن اینکه دچار ضایعه گوشتی شبیه جوش بیرون مقعد شده ام گاهی اوقات حتی تا یک ماه خونریزی ندارم ولی گاهی حتی بدون اجابت مزاج دچار خونریزی می شوم شاید از ناحیه زایده باشد حال نمیدانم که آیا دلیل اصلی واقعا همان فیشر قبلی است یا مشکلی دیگر وجود دارد لطفا راهنمایی بفرمایید و اگر نیاز به جراحی لیزر دارد تا از مطب حضرتعالی نوبت گرفته و خدمت برسیم.

    1. احتمالا دچار عوارض درمان نشدن شقاق شده اید و لازم است اقدام جدی تری برای درمان شقاق انجام دهید. از مطب وقت ویزیت بگیرید.

  61. Avatar photoتینا گفت:

    سلام خانم دکتر عزیز.من میخواستم بدونم،چندوقته یه تیکه گوشت ب شکل بیرون زدگی درناحیه دارم.شکل ظاهریش تغییرکرده کمی.دردو خونریزی ندارم.میشه لطفا راهنماییم کنید؟ایا با دارو ازبین میره..؟

    1. معمولا گوشت اضافه مقعدی و یا هموروئید بیرون زده با دارو درمان نمی شود و قبل از عفونی شدن آن لازم است با جراحی یا با لیزر پرتوان برداشته شود.

  62. Avatar photoامیر محمد گفت:

    سلام خانم دکتر من کنار مقعدم ( بین باسن و مقعد ) زخم ایجاد شده می خواستم بدونم زخم ایجاد شده شقاق است ؟

    1. خیر ممکن است این زخم ناشی از یک آبسه، حساسیت پوستی یا حتی کیست مویی باشد. لازم است معاینه شوید.

  63. Avatar photoروژان گفت:

    سلام ببخشید من ۹ روز هست که عمل شقاق انجام دادم یه گوشت اضافه بودکه اون هم برداشته شده احساس میکنم هنوز هست یا زخمه نمیدونم …بعد اینکه من م قع دفع حتی اگر نرم هم باشه درد و سوزش دارم چکار کنم طبیعی هست ؟ یا زخم خوب نشده ؟

    1. سلام در عمل جراحی شقاق با تیغ جراحی و کوتر این علائم طبیعی است. تا دو ماه نشستن روزانه در لگن آب گرم و دفع مدفوع نرم را رعایت کنید.

  64. Avatar photoMar گفت:

    سلام خانوم دکتر ببخشید کسی که شقاق داره اگه ضربه محکمی بخوره مثلا با ناحیه تحتانی بخوره محکم زمین شقاقش بدتر یا خطرناک میشه ؟ ممنون میشم راهنماییم کنید

  65. Avatar photoعلی گفت:

    سلام و احترام… ورزش های مثل تنیس فوتبال یا بدنسازی و تمرینات کگل رو چند وقت بعد از لیزر شقاق میشه انجام داد؟

    1. بستگی به نظر جراح و روش ایشان دارد. بیماران من یک هفته بعد از لیزر شقاق می توانند ورزش کنند.

  66. Avatar photoمحمد محمودیان گفت:

    سلام خانم دکتر. ببخشید من نزیک 50 روزه که عمل لیزر را به خاطر التهاب مقعدی و سوزش خفیف و هموروئید خارجی که داشتم انجام دادم ولی از3 بخیه ای که دکتر برای من زده بخیه سمت چپ داخل مقعد، خیلی عمیق بوده ظاهرا، و احساس میکنم طول بخیه بین 1 الی 2 سانتی متری هم بود. دیروز هم به دکتر مراجعه کردم ولی گفتند که زخمی نیست ولی من حین دفع از همون قسمت احساس خشکی و تیزی میکنم ولی خونریزی آن بعد از 3 هفته از عمل بند آمده بود. دکتر به من گفتند فعلا پماد رکتوم استفاده کنم ولی من نمیدانم چه عللی هست که این بخیه خوب بشو نیست. امروز هم حین دفع از همون قسمت بعد از مدتها خون آمد. ممنونم راهنمایی کنید

    1. از مطب وقت ویزیت بگیرید. استفاده از میوه و سبزی و مینرال ها برای ترمیم سریعتر زخم موثر است. هر روز 10 دقیقه در لگن آب گرم نیز بنشینید.

  67. Avatar photoمریم گفت:

    سلام خانم دکتر ببخشید دکتر برای شقاق من پماد دیلتیژل رو تجویز کردن ک به صورت هم داخل مقعدی هم خارج مقعد روزی یه بار باید استفاده کنم و برای هموروییدم هم پماد داخل مقعدی روزی ۲ بار گفتن استفاده کنم با اپلیکاتور.میخ لستم بپرسم اینکه داخل مقعدی پماد ها استفاده میشه ضرر نداره؟

    1. من به بیماران توصیه می کنم که از اپلیکاتور برای پمادهای داخل مقعد استفاده نکنند زیرا ممکن است زخم شقاق را تشدید کند. دستکش دست کنید و با انگشت کوچک پماد را به داخل برانید. مدت زمان استفاده از پمادهای داخلی نیز بیشتر از 10 روز نییست و لازم است پس از اتمام داروها و پمادها مجدد به متخصص معالج خود مراجعه کنید.

  68. Avatar photoز.سادات.ر گفت:

    سلام خانم دکتر من سر بارداری اولم دچار شقاق مقعد شدم مدتی خوب شده بودم دوباره سر بارداری دوم عود کرد و فوق تخصص گوارش چون دوسه بار در عرض دوسه سال تکرار شده بود برام کولونوسکوپی تجویز کرده در صورتی که من خون در مدفوع ندارم فقط وقتی یبوست میگیرم جایش درد میگیره به نظرتون کولونوسکوپی لازم یا اینکه یک راست برای درمان شقاق اقدام کنم؟!

    1. اگر متخصص تشخیص داده اند که باید کولونوسکپی انجام دهید طبق دستور ایشان عمل کنید. اگر به دستور ایشان شک دارید می توانید به یک متخصص مورد اعتماد دیگر مراجعه بفرمایید. اگر شقاق کالملا درمان نشود یبوست تشدید می شود و بارداری نیز شقاق را تشدید خواهد کرد.

  69. Avatar photoوحید گفت:

    سلام خانم سعادتی من ب علت یبوست شدید شقاق گرفتم تقریبا یه دوماهی میشه الان درد یا سوزشی ندارم چون یبوستمو کنترل کردم اما اصراف مقعدم حالت پفکی شده از اون حالت استاندارد خارج شده ایا نیاز ب عمل هست و اینکه امکان داره دوباره اون ترک کوچولو ک قبلا ایجاد شده بود برگرده و خونریزی ادامه پیدا کنه یعنی زخم دوباره شکافته شه؟
    ممنون میشم راهنماییم کنین

    1. احتمالا شما علاوه بر شقاق به هموروئید خارجی نیز مبتلا می باشید. گاهی بر اثر مصرف داروی اشتباه یا درمان های خانگی شقاق غلط بیمار علائمی به این شکل را نشان می دهد. اگر سریعا از متخصص داروی مناسب دریافت کنید و همچنان رژیم غذایی سالم را رعایت کنید احتمال درمان بیماری شما بدون جراحی بسیار بالا خواهد بود. درضمن نشستن در لگن آب گرم 3 بار در روز و به مدت 10 دقیقه بسیار به روند درمان شما کمک خواهد کرد.

      1. Avatar photoوحید گفت:

        سلام
        ممنون خانوم دکتر لطف کردین
        من ساکن مشهدم دکتر خوب سراغ دارین معرفی کنین یا اینکه چه دارویی باید تهیه کنم؟

        1. لطفا از مطب وقت ویزیت آنلاین بیماران راه دور بگیرید.

          1. Avatar photoوحید گفت:

            سلام وقت بخیر خانوم دکتر
            هزینه ویزیت رو محبت میکنین تا واریز کنم براتون؟

          2. لطفا با مطب تماس بگیرید. هزینه ویزیت متخصص در سال 1401 مبلغ 110 هزار تومان می باشد.

  70. Avatar photoکاربر گفت:

    سلام
    میخواستم بدونم آیا بعد از بهبودی کامل از عمل جراحی شقاق امکان شروع مجدد رابطه مقعدی وجود داره؟ من شقاق مزمن دارم و چون نگران این موضوع هستم هنوز اقدام به عمل نکردم

    1. سلام یکی از عوارض رابطه مقعدی بروز شقاق است و مسلما بعد از جراحی و بهبودی کامل هم مجدد دچار عود بیماری خواهید شد. اگر این عمل را ترک نکنید و برای درمان شقاق نیز اقدام ننمایید دچار عوارض شقاق و بیماری های پیشرفته تر مقعد خواهید شد.

  71. Avatar photoM.K گفت:

    سلام وقتتون بخیر خانم دکتر
    ببخشید یک سوالی از خدمتتون داشتم
    من هر وقت یبوست میشم شقاق می گیرم و با کرم و رعایت خوب میشه
    اما یک برآمدگی هم دارم که فقط موقع اجابت مزاج خودش رو نشون میده و در غیر از اون حالت داخل هست که هروقت بهم فشار میاد برآمده میشه و وقتی خوب میشم کوچیک تر میشه ولی بازم داخل هست با توجه به مطالبی که از شما خوندم فکر کنم گرید 1 یا 2 هموروئید باشه

    سوالم اینه که برای زایمان طبیعی

    بهتره برم عمل کنم و خلاص شم
    یا میشه زایمان طبیعی داشت

    دکتر هم که مراجعه کردم گفتند مقعد من نسبت به سایر افراد کمی تنگ هست و نباید یبوست بشم به خصوص ابتدای اجابت مزاج

    1. قبل از بارداری و زایمان حتما نسبت به درمان هموروئید و شقاق اقدام نمایید. زیرا در دوران بارداری بسیار اذیت خواهید شد. روش درمان مناسب و قطعی بعد از ویزیت بیمار مشخص می شود.

  72. Avatar photoاحمدرضا گفت:

    سلام
    خسته نباشید
    من ۱۰ سال قبل عمل شقاق انجام دادم به روش برش با تیغ قسمت چپ مقعدم و ۶ سال قبل مجدد بیماری من برگشت و دو بار بوتاکس کردم ، ولی الان مجدد بیماری من برگشته و حالت مزمن پیدا کرده ، به نظر شما اگر با لیزر درمان کنم بی اختیاری نمیگیرم

    1. به جراحی مراجعه کنید که این عمل لیزر شقاق را تضمینی و بدون عود و عارضه برای شما انجام دهند.

  73. Avatar photoسحر گفت:

    سلام،
    من چندسالي هست هموروييد دارم و دكتر رفتم و تست هاي لازم رو انجام دادم. هر چند ماه يكبار حاد ميشه و با درمان و پمادهاي معمول دو روزه سريع خوب ميشه و دوباره بعد از دو سه ماه به محض اينكه چند روز رژيم غذايي نامناسب داشته باشم يا پياده روي نكنم برميگرده و خونريزي ميكنه. بنظرتون بهتره دنبال جراحي باشم يا همينطور مدارا كنم؟ در ضمن بنظر خودم و تجربه م، شكل فيزيكي و محل قرار گيري روده هام بعد از عمل سزارين خيلي بد و اورژانسي م علت اصلي اين هموروييد هست.

    1. لازم است معاینه شوید و علت بروز هموروئید نیز کاملا کنترل و برطرف شود. اگر دارو درمانی و مراقبت خانگی جواب ندهد معمولا لیزر هموروئید را پیشنهاد می کنیم.

  74. Avatar photoهادی بیات گفت:

    سلام خانم دکتر من 1سال و نیم پیش عمل شقاق کردم به علت بزرگی جراحی کردن و لیزر نشد تقریبا درمان شدم ولی بعد آنفولانزا ک گرفتم دوروز به 7دفع اسهال رفتم الان جای عمل میسوز به مدت 8 ساعت چیکار باید کنم یا درویی استفاده کنم

    1. لازم است معاینه شوید سپس برای شما داروی مناسب تجویز می شود. میوه و سبزی و نان سبوسدار رژیم غذایی خود را افزایش دهید.

  75. Avatar photoآوا گفت:

    سلام خانم دکتر بنده چند سال پیش عمل لیزر شقاق انجام دادم که از اون موقع دیگه هیچ مشکلی نداشتم تا الان که همورویید گرفتم رفتم دکتر دارو نوشتن شیاف آنتی همورویید. و پمادی تجویز کردن که اپلیکاتور داشت و من نمیدوستم نباید استفاده کنم از اپلیکاتورش.یک بار از اپلیکاتور استفاده کردم.الان یه فوبیا و ترسی گرفتم که نکنه اپلیکاتورش باعث شقاق بشه؟اصلا با یکبار استفاده همچین چیزی ممکنه؟
    بعدش دیگه با انگشت زدم.در ضمن هموروییدم موقع مراجعه به دکتر اصلا درد و خونریزی نداشت.بخاطر چکاپ رفتم.الان یک خورده انگار درد میکنه ممکنه زخم شده باشه

    1. ممکن است با یک بار استفاده از اپلیکاتور در ناحیه زخم ایجاد شود اما اگر مراقب باشید ترمیم می شود. برای چکاپ بعدی نیز زودتر به پزشک معالج خود مراجعه کنید.

  76. Avatar photoصاحبی گفت:

    سلام خانوم دکتر.من عمل فیشر دو ماه هست انجام دادم..اما دردم بطور کامل قط نشده. ی بارم دکتر جراحم رفتم و گفت عملت خوب بوده و الان شاید فقط ی زخم کوچیکه.و ب من پماد داد..و الان ک س هفته میگذرع.بازم خوب نشده و بعد اجابت مزاج میبنم ی سوزشی دارع و حتی ب مقدار خیلی کم عدم کنترل رو دارم و ممکنه ده دقیقه بعد یکم لباس زیرم کثیف شده باشع..بنظر شما چکار کنم .کمک کنین

    1. تمرین کگل را در لگن آب گرم با مقدار بسیار کمی بتادین انجام دهید. مراقب باشید یبوست و اسهال نگیرید. با جراح معالج خود نیز در ارتباط باشید.

  77. Avatar photoمهسا گفت:

    سلام وقت بخیر من متاسفانه دیر با مطب شما آشنا شدم و جای دیگری درمان کردم
    خانم دکتر من دو روز پیش لیزر شقاق و تنگی مقعد انجام دادم و هنوزم درد زیادی دارم مخصوصا که یه زایده ( از سه روز قبل از عمل)که به نظر عفونی بود چون هم بدن درد و تب مختصر داشتم و هم درد میکرد ، خارج مقعدم به وجود اومده بود که اونم برام لیزر کردن و گفتن که به خاطر همون شقاق هست . حالا اون زایده متورم تر از قبل شده و درد می‌کنه سفیکسیم و مسکن هم دارم استفاده میکنم .به نظر شما باید چی کار کنم ؟ عفونت کرده ؟! یا روند طبیعی درمان هست ؟
    ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. سلام با توجه به شرایطی که توضیح داده اید احتمالا علاوه بر شقاق به آبسه مقعدی و دیگر بیماری های مقعد نیز مبتلا بوده اید. در این مواقع بیمار باید مراقبت بیشتری انجام دهد و دوره نقاهت طولانی تری خواهد داشت تا بیماری که فقط یک شقاق ساده را لیزر می کند. لازم است که هر روز رو به بهبود باشید و اگر علائم عفونت و درد فزاینده مشاهده نمودید نشانه عود آبسه مقعدی و عفونت است. تا بهبودی کامل با جراح معالج خود در ارتباط باشید. حتما و حتما بعد از هر دفع مدفوع در لگن آب گرم با مقدار کمی بتادین بنشینید

      1. Avatar photoمهسا گفت:

        ممنون از راهنمایی شما

  78. Avatar photoمحمد گفت:

    سلام وقت شما بخیر خسته نباشید من چند وقته هنگام مدفوع سوزش دارم در ناحیه مقعدی و اینکه یه زاییده ریز حالت زگیل روی مقعدم ایجاد شده و درد میکنه میخواستم ببینم میشه نوبت آنلاین گرفت و مراجعه حضوری نداشت و دارو و ویزیت شد ممنون از شما .

    1. نوبت و ویزیت آنلاین برای بیماران راه دور و بیمارانی که توانایی مراجعه حضوری ندارند فراهم می باشد.

  79. Avatar photoمحمد گفت:

    ببخشید میشه راهنمایی کنید برای نوبت آنلاین

    1. لطفا مطلب وقت دهی بیماران راه دور را مطالعه کنید و یا با مطب تماس بگیرید که شما را راهنمایی کنند.

  80. Avatar photofatemeh گفت:

    سلام خانوم دکتر خسته نباشید من همسرم بعد از دفع مدفوع در ناحیه مقعد سوزش وخارش دارن واندازه یه قطره خون هم خونریزی دارن مشکل از چیست؟

    1. با توجه به این که خارش هم دارند احتمال هموروئید و شقاق مقعدی وجود دارد. لازم است معاینه شوند.

  81. Avatar photoروشنک گفت:

    سلام خانم دکتر خسته نباشین من پسری دارم ۵ ساله در ناحیه مقعد و خارج از مقعد یه پارگی قرمز رنگ وجود داره و اینکه پسرم معمولا یبوست هم هست و هنگام مدفوع کردن کامل مدفوع نمیکنه و مجدد بعد از ۱۰ دقیقه دوباره مدفوع میکنه میخواستم لطف کنید و راهنمایی کنید آیا پسرم هموروئید داره

    1. احتمالا به شقاق مقعدی مبتلا شده اند و حتما باید توسط متخصص ویزیت شوند. می توانید از مطب من وقت ویزیت آنلاین بگیرید.

  82. Avatar photoهانی گفت:

    سلام خانوم دکتر، خسته نباشید
    من دوماه پیش عمل لیزر شقاق و هموروئید انجام دادم
    هموروئید من درمان شد ولی زخم شقاق هنوز مونده چیکار کنم؟
    بهم گفتن که اسپاسم عضلانی دارم و سندروم روده ی تحریک پذیر

    1. حتما با دریافت دارو از متخصص گوارش مشکل سندرم روده تحریک پذیر را رفع کنید که دفع مدفوع طبیعی داشته باشید. در غیر این صورت زخم شقاق شما ترمیم نخواهد شد. یبوست و اسهال ناشی از بیماری های گوارشی مانع ترمیم زخم شقاق می شود.

  83. Avatar photoZahra گفت:

    سلام خسته نباشید خانم دکتر، بنده فکر میکنم که هموروئیدداخلی دارم چون حتی شیافم به زور استفاده میکنم وهم شقاق چون موقع دفع همیشه خون ریزی دارم الان یک هفته است دردم خیلی شدید شده زندگیم مختل شده از یه طرفم ۷هفته باردارم به نظر شما میشه لیزر انجام داد ؟؟چون دردش برام غیر قابل تحمله
    وقتی حس wcدارم از استرس درد میمیرم.
    و اینکه از زنجان می‌خوام بیام مطبتون اگه قابل لیزر درمانی باشه همون روز انجام میشه؟

    1. متاسفانه در دوران بارداری عمل جراحی یا لیزر شقاق انجام نمی شود. با مطب تماس بگیرید که برای شما ویزیت آنلاین با واتساپ هماهنگ کنند. همین شرح حال و عکس از ناحیه را بر روی واتساپ ارسال کنید که برای شما داروی قوی تجویز شود. حتما روزی چند بار در لگن آب ولرم بنشینید و یا در وان آب گرم دوش بگیرید که درد شما تا حدی تسکین پیدا کند. شقاق در بارداری و مطلب هموروئید در بارداری را مطالعه بفرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *