بیماری های مقعد, توده های ناحیه مقعد

هموروئید در بارداری

هموروئید در بارداری

التهاب رگ های مقعد را هموروئید گویند. که اگر این رگ های ملتهب و متورم باعث ایجاد ضایعه هایی از بیرون مقعد شوند، هموروئید خارجی و اگر این رگ ها از درون حفره مقعدی، ضایعه ایجاد کنند، هموروئید داخلی بوجود می آید.

هموروئید اغلب در اثر یبوست های طولانی مدت و شدید، جابجایی و بلند کردن اجسام سنگین مخصوصا بصورت ناگهانی و حتی بارداری بوجود می آید؛که دقیقا مورد آخر، موضوع مورد بحث ما در این مطلب است.

هموروئید در بارداری و علل آن

هموروئید در دوران بارداری، به دلایلی از جمله افزایش فشار ناشی از تحمل وزن جنین بویژه در ماه های آخر بارداری و فشار زیاد به کف لگن و همچنین افزایش هورمون پروژسترون که باعث گشاد شدن رگ های بدن و در تنیجه یکی از دلایل اصلی هموروئید در دوران بارداری میشود، بوجود می آید. علاوه بر موارد گفته شده باید توجه خاصی به یبوست در دوران بارداری شود؛ که اگر در مراحل ابتدایی و مخصوصا هنگام بارداری کنترل نشود باعث تضعیف عروق خونی در ناحیه مقعد و در نتیجه ایجاد هموروئید در بارداری می شود.

موارد جلوگیری از بروز هموروئید در دوران بارداری

جلوگیری از هموروئید در دوران بارداری با مصرف آب و فیبر و اجتناب از زور زدن هنگام دفع و اجتناب از بلند کردن اجسام سنگین

پیشگیری از هموروئید در دوران بارداری

قبل از دچار شدن به بیماری و یا حتی شبه بیماری، بهتر است راهکار های پیشگیری را مرور و اجرا کنید، از راهکار های پیشگیری از دچار شدن به هموروئید در دوران بارداری استفاده از بالشتک های بادی جهت نشستن های طولانی مدت، تغییر در حالت نشستن و جابجا شدن در حالت نشسته، تغییر وضعیت از حالت نشسته به ایستاده و راه رفتن، استفاده از لباس مناسب، که ترجیحا چسبان و جذب نباشد، اهمیت ویژه به نظافت شخصی و استحمام، استفاده از دستمال توالت های ترجیحا مرطوب و در نهایت داشتن رژیم غذایی سالم و مصرف مداوم آب و سبزیجات و انجام ورزش های ویژه دوران بارداری میتوان اشاره کرد که البته به بانوان عزیز پیشنهاد می شود حتی قبل از بارداری با انجام تمریناتی مخصوص عضلات عمقی لگن خود را تقویت نمایند.

علائم بواسیر در دوران بارداری

از علائم هموروئید در بارداری می توان به مواردی زیر اشاره کرد:

  • .سوزش هنگام دفع مدفوع
  • .درد های متناوب در ناحیه مقعد
  • .خارش و سوزش در ناحیه مقعد
  • .احساس وجود ضایعه و پوست اضافی در مقعد
  • .و خونریزی هایی حین دفع مدفوع

درمان هموروئید در بارداری

پماد‌های التیام دهنده، تزریق دارو توسط پزشک متخصص، و در حادترین شرایط از جراحی می توان برای بهبود هموروئید دوران بارداری استفاده کرد درواقع پادهای التیام دهنده هموروئید خاصیت جمع کنندگی عروق داشته و باعث ایجاد شرایط بهبودی می شوند، البته لازم به ذکر است که شما برای اطلاع از ابتلا به آن بهتر است حتما به پزشک متخصص جراحی عمومی مراجعه کرده و از او درباره درمان هموروئید مشورت بخواهید.

هموروئید بعد از بارداری

اگر پس از تولد نوزاد، هموروئید بارداری بهبود نیابد که البته خیلی شایع نیست، می توانید با راه های درمان که در چند سطر قبلی ذکر شد به بهبودی کامل دست یابید.

علاوه بر موارد ذکر شده نوشیدن مایعات، مصرف سبزیجات جهت جلوگیری از افزایش یبوست و در نتیجه بهبود هموروئید می تواند موثر باشد. فراموش نکنید یبوست شما ممکن است تا چندین روز پس از زایمان هم ادامه داشته باشد چراکه شما در حال حاضر بعنوان یک مادر باید فرزند خود را شیر دهید و این تولید شیر به مقدار نسبتا زیادی از آب بدن شما نیاز دارد. بنابراین مصرف آب و مایعات را فراموش نکنید. بعلاوه می توانید با شست و شوی آهسته و ملایم مقعدتان بصورت مداوم و با استفاده از آب ولرم و استفاده از دستمال های مرطوب بدون بو جهت خشک نگه داشتن آن استفاده نمایید. فراموش نکنید که هر چه کمتر از لوازم بهداشتی فاقد مواد شیمیایی استفاده نمایید یک قدم به بهبودی نزدیکتر شده اید ناگفته نماند برای افراد دارای هموروئید بارداری خفیف که توسط پزشک خفیف بودن آن تأیید شده است می توانید با رعایت موارد گفته شده به سلامت کامل دست یابید پس به یاد داشته باشید که جهت تشخیص وخامت هموروئید بارداری حتی پس از بارداری نیز به پزشک مراجعه کرده و از او مشورت بخواهید.

درمان هموروئید بارداری

سوالات متداول هموروئید در بارداری

1-آیا هموروئید در بارداری خطرناک است؟

بیماری هموروئید به خودی خود خطرناک نیست. به همین دلیل با اقدام به موقع برای درمان هموروئید جای نگرانی نیست. معمولا در دوران بارداری توصیه می شود که مادر از روش دارو درمانی و کنترل رژیم غذایی و مصرف آب و آبیموه هموروئید را کنترل کند. بعد از بارداری اگر مشکل مادر حل نشد می توان برای جراحی هموروئید و یا لیزر هموروئید اقدام کرد.

2-درمان هموروئید در بارداری چقدر طول می کشد؟

از زمانی که برای درمان هموروئید در بارداری اقدام می کنید تا بهبودی کامل ممکن است تا 6 ماه طول بکشد. اما با مصرف دارو و مراقبت های لازم در همان چند هفته اول التهاب ، قرمزی و درد تا حد زیادی فروکش می کند.

3-آیا می توان با وجود هموروئید باردار شد؟

توصیه می شود که قبل از اقدام به بارداری نسبت به درمان هموروئید اقدام فرمایید. زیرا طی دوران بارداری فشار بر روی ناحیه بیشتر می شود. به همین ترتیب خارش و خونریزی و بیرون زدگی هموروئید در بارداری تشدید خواهد شد. و منجر به سلب آسایش مادر خواهد شد.

4-آیا ماندن در رختخواب به درمان هموروئید در بارداری کمک می کند؟

معمولا برای بهبودی هموروئید ماندن در رختخواب توصیه نمی شود. اما می توانید برای برداشتن فشار از ناحیه روزانه حداقل 3 بار و به مدت نیم ساعت به سمت چپ دراز بکشید.

author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

44 دیدگاه برای “هموروئید در بارداری

  1. Avatar photoshirin گفت:

    سلام خانم دکتر من در دوره بارداری به دلیل بیماری هموروئید به شما مراجعه کردم و فرمودین بعد از دوره بارداری به شما مراجعه کنم آیا امکانش هست که هموروئید من لیزر بشه چون میترسم از دارو استفاده کنم و روی بچم تاثیر بذاره و آیا لیزر برای دوره شیردهی ضرر نداره؟

    1. دکتر زهرا سعادتیدکترزهرا سعادتی گفت:

      سلام لیزر برای بعد از بارداری هیچ ضرری ندارد

  2. Avatar photoمهسا گفت:

    سلام.بنده خانم 25 ساله هستم و چند سال هست که دچار بواسیر نوع 4 میباشم و خیلی وقتا اذیت میشم.چون قصد بارداری هم دارم میخواستم بپرسم قبل بارداری باید عمل کنم یا بعد بارداری؟واینکه زیاد یبوست میشم اگه عمل کنم در بارداری ممکنه دوباره برگرده؟
    ممنونم

  3. دکتر زهرا سعادتیدکترزهرا سعادتی گفت:

    سلام حتما قبل از بارداري عمل كنيد و تا يك ماه بعد مي توانيد تصميم به بارداري بگيريد. مسئله يبوست هم مربوط به تغذيه شما مي شود براي جلوگيري از يبوست از پزشك تغذيه كمك بگيريد

  4. Avatar photoزینب گفت:

    سلام من خانمی هستم ۲۵ساله تازه ۴روزه ک عمل همورویید قبل بارداری انجام دادم دکترم بهم گفت تا آخر بهار نمیشه باردار شی نظر شما چیست آیا من میتونم بعد ۱یا۲ماه اینده باردار شوم

    1. دکتر زهرا سعادتیدکترزهرا سعادتی گفت:

      سلام بستگی به سرعت بهبودی و ترمیم زخم دارد برخی بیماران بعد از یک هفته می توانند برای بارداری اقدام کنند و برخی یک ماه یا بیشتر به احتمال زیاد دوره نقاهت و ترمیم زخم شما طبق پیش بینی پزشک شما تا ۲ ماه طول می کشد لطفا طبق دستور پزشک معالج عمل کنید

  5. Avatar photoزینب گفت:

    سلام خانم دکتر من ۲هفته عمل همورویید خارجی انجام دادم بیشتر اوقات بی اختیاری از مقعد دارم ی چیزی ترشح مانند چیکارکنم یجورایی اذیت میشم مخصوصا واسه نماز خواندن

  6. Avatar photoبهروز گفت:

    سلام خانم دکتر. همسرم باردار هستند و قبل بارداری هم مشکل بواسیر داشتن اما زیاد نبود اما الان خیلی شدت گرفته و خونریزی داره و حتی بعد از دفع بسیار درد داره و حتی گریه میکنه و میگه دیگه نمیتونه تحمل کنه. آیا میتونیم الان عمل کنیم؟ 4 ماهه باردارن

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      ایشان باید قبل از بارداری نسبت به درمان هموروئید یا همان بواسیر اقدام می کردند. بله این امکان وجود دارد اما باید وضعیت ایشان بررسی شود تا بتوان تشخیص قطعی را اعلام کرد.

  7. Avatar photoمجید غفوری گفت:

    سلام خانوم دکتر همسر من باردار و مشکل همورئید دارد واز زایمان میترسد این بار دوم باردار شده و بعد از زایمان اولش از لحاظ همروئید درد کشید والانم خیلی میترسه ..چه راه حلی پیشنهاد میدین

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      به طور کل توصیه بر این است که قبل از اقدام به بارداری مشکل بیماری هموروئید به طور کامل درمان شود. زیرا بر اثر فشار و تغییرات هورمونی دوران بارداری هموورئید عود می کند. ایشان باید به یک متخصص جراحی عمومی و لیزر مراجعه کنند تا داروی مناسب دریافت کنند. بعد از بارداری می توانند برای لیزر هموروئید و درمان قطعی آن اقدام کنند.

  8. Avatar photoمهديه گفت:

    سلام ووقت بخير خانم دكتر.
    من ماه اخر باردارى هستم ،به دليل ويار شديدى ك تا ماه پنجم داشتم و چيزى ميلم نميبرد (با عرض معذرت )يبوست شديد گرفتم ،بعد از ماه ششم اين ماجراى احابت مزاجم بهبود پيدا كرد ولى از وسط هاى ماه هفتم دچار بواسير خارجى شدم با اينكه ديگه مشكل يبوست نداشتم و ابتدا به صورت يك تورم بود ولى الان ك اخر ماه نهم هستم و زايمانم نزديك هست اين التهابات به پنج و شش تا ميرسه .ميشه راهنمايي كنيد؟??

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام به یک متخصص جراحی مراجعه کنید تا برای شما دارو تجویز کنند. بعد از بارداری اگر بهبود پیدا نکردید برای لیزر هموروئید اقدام کنید.

  9. Avatar photoسمیه گفت:

    سلام خانم دکتر.من ماه هفتم بارداری هستم.همورویید خادجی دارم کا حاد است.یعنی همیشه بعد اجابت مزاج دردهای وحشتناک و غیر قابل تحملی دارم.اطراف مقعدم چندین ضایعه که بسار دردناک هست وجود داره.میخواستم بپرسم من تو این شرایط بارداری میتونم عمل کنم بدون اینکه اسیبی به جنین برسه؟

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام بله در شرایطی که وضعیت بیمار اورژانسی و غیر قابل تحمل باشد عمل جراحی هموروئید در بارداری امکانپذیر است اما تمام تلاش بر این است که برای سلامت مادر جراحی هموروئید به بعد از بارداری و برداشتن فشار و بار از ناحیه مقعد موکول شود.

  10. Avatar photoسمیه گفت:

    خانم دکتر در بارداری میشه از لیزر برای درمان همورویید استفاده کرد؟

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام بهتر است که در بارداری از لیزر استفاده نشود.

  11. Avatar photoسارا گفت:

    سلام
    وقت بخیر
    من سه ماهه ی اول بارداری رو سپری کردم و متاسفانه دچار همورویید بودم و الان عود کرده و دچار یک مرتبه خونریزی و الان تبدیل به همورویید خارجی شده
    دکتر برام رکتول گیاهی نسخه کرده
    آیا عوارضی داره استفاده از این دارو
    و اینکه گفت به جراح مراجعه کن چون این حجم از همورویید تو شش ماه باقی مونده خیلی خطرناکه

    آیا تو حاملگی هم عمل حراجی انجام میدن

    ممنون

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام استفاده از پماد رکتول برای هموروئید زنان باردار به صورت بیرونی است و داخل مقعد نباید برود. برای ویزیت با مطب تماس بگیرید تا وضعیت شما بررسی شود.

  12. Avatar photoزهرا ویسکرمی گفت:

    سلام خانم دکتر من سه ساله زایمان کردم بعد از زایمانم دچار همروید شدم هرچقدرم دوا دکتر بوده رفتم دکتر آخرم گفت هموروئیدت خیلی کوچیکه نیازی نیست برداریش باید باهاش زندگی کنی ولی اصلا غیر قابله تحمله زندگی برام الان من چیکار کنم؟ آدرس مطبتونم بیزحمت بدید

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام یک وقت ویزیت با مطب هماهنگ کنید. دارو درمانی باید طی 10 روز جواب بدهد در غیر این صورت لیزر هموروئید توصیه می شود. نباید هموروئید مزمن و طولانی شود. تلفن و آدرس را از قسمت تماس با ما یا انتهای همین صفحه بردارید.

  13. Avatar photoفاطمه گفت:

    سلام، من دو ماهه حاملم و یبوست شدید دارم، تقریبا ی سال میشه یبوست دارم و از ترسم نتونستم برم عمل کنم ، خون ریزی شدید، درد شدید هنگام اجابت مزاج دارم، تورم ها زیاد شدن، یبوست خارجی هست، الان باید چیکار کنم، شبا از دردم گریه میکنم و نمیتونم بشینم، نشستن واسه چند دیقه هم درد داره و گریم میگیره، نمیتونم تحمل کنم، باید چیکار کنم؟ ????

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام شما قبل از بارداری باید نسبت به درمان یبوست و درمان هموروئید اقدام می کردید و در حال حاضر می توان برای شما دارو تجویز کرد. برای دریافت دارو لطفا از مطب وقت ویزیت بگیرید.

  14. Avatar photoسعادتی گفت:

    سلام خانم دکتر وقت بخیر
    من هفته 25 بارداریمو میگذرونم وبه تازگی یه برجستگی کنار مقعدم ایجاد شده، و هیچ علائمی ندارم وتا 4 ماه اول بارداریم یبوست شدید داشتم اما به تازگی بهتر شدم، به نظر شما اگه از پماد رکتول استفاده کنم اشکال نداره و باعث تحریک شدن اون برجستگی نمیشه؟

    1. شما باید معاینه شوید و زائده بررسی شود. باتوجه به این که باردار هستید می توانید از مطب وقت ویزیت آنلاین بگیرید. متاسفانه بدون ویزیت بیمار و بررسی برجستگی ایجاد شده نمی توان دارویی تجویز کرد.

  15. Avatar photoNegin گفت:

    سلام خانم دکتراگ کسی عمل لیزر انجام بوده ولی ندونه ک بارداره ایا خطری برای جنین داره .

    1. سلام تا کنون تستی برای اثرات لیزر هموروئید بر روی زنان باردار و کودکان انجام نشده است و به همین دلیل برای درمان هموروئید زنان باردار از لیزر کم توان یا پرتوان استفاده نمی شود. وضعیت جنین را تحت کنترل داشته باشید و تحت نظر متخصص باشید.

  16. Avatar photoفاطمه گفت:

    با عرض سلام و خسته نباشید
    خانم دکتر من هفته 7ام بارداری هستم و شقاق و هموروئید ذرجه 4 دارم مرتب احساس اسهال بودن رو دارم ولی تخلیه انجام نمیشه
    وشقاق هم سوزش داره و کمی درد ممنون میشم راهنمایی کنید ک چیکار کنم از استان یزد هستم اگر ب صورت الکترونیک ویزیت کنید ممنون میشم

    1. سلام لطفا با مطب تماس بگیرید تا برای شما ویزیت آنلاین هماهنگ کنند. بعد از ارسال عکس از ناحیه و شرح علائم بیماری برای شما داروی مناسب تجویز می شود.

  17. Avatar photoفاطمه گفت:

    واین که پماد گیاهی رینا خوبه در بارداری استفاده کرد یانه

    1. بدون معاینه بیمار نمی توان دارویی را توصیه کرد.

  18. Avatar photoسمیه گفت:

    سلام خانوم دکتر ..من هفته 17بارداریم یبوست دارم و شدیدا دردوسوزش در ناحیه مقعدو دوتا گوشت کوچک ازم خارج شده اطراف و سمت باسنم جوش زدن بخاطر دردم کم شه روغن زیتون مالیدنی به داخل مقعدریختم و اطراف مقعد مالیدم آیا برای جنین ضرر داره؟یه بار هم پماد هموروئی داخل مقعد واردکردم..راهنماییم کنین لطفا

    1. سلام در این دوران بدون مشورت پزشک هیچ دارویی مصرف نکنید. در دوران بارداری پماد داخلی تجویز نمی شود.

      1. Avatar photozendegi گفت:

        سلام خانوم دکتر من در بارداری اول همورئید داشتم که حدود دو سال پیش لیزر کردم العان بارداری دومم هست ایا امکان داره که دوباره هموروئید بشم؟

        1. سلام قبل از اقدام به بارداری به یک متخصص مراجعه کنید. پاکه های هموروئید در ناحیه مقعد متعدد می باشند و اگر مراقبت های لازم را به عمل نیاورید مجدد در ناحیه دیگری از مقعد دچار هموورئید می شوید. ناحیه ای که لیزر شده است مجدد درگیر نمی شود.

  19. Avatar photoبتول گفت:

    سلام من بواسیر دارم ولی هیچ دردی ندارم فقط یکم میخاره همین الان تو هفته 38 بارداری هستم. ایا میتونم بچمو طبیعی به دنیا بیارم یا ن. لطفا راهنمایی کنید ممنون.

    1. سلام زایمان طبیعی وضعیت هموروئید شما را وخیم تر می کند. بهتر است طبیعی زایمان نکنید.

  20. Avatar photoمریم گفت:

    سلام خانم دکتر، من هفته 33 بارداری هستم، حدود 3 هفته س مقعدم بیرون زندگی دارد، همراه با سوزش و خارش زیاد.
    به متخصص زنان که نشون دادم گفت چین خورگی مقعد هست و 7 تا شیاف انتی هموروئید روزی یکی تجویز کرد. بعد از استفاده به طور کامل سوزش و خارش افتاد ولی بیرون زدگی تغییری نکرد. بعد از گذشت 2 روز از مصرف شیاف ها، مجدد سوزش و خارش دارم
    لطفا راهنمایی بفرمایید. با تشکر

    1. سلام بدون تجویز پزشک به هیچ عنوان داروها و شیاف را تکرار نکنید. اصولا بیرون زدگی با دارو درمان نمی شود و بعد از بارداری لازم است با عمل جراحی هموروئید یا لیزر هموروئید با لیزر پرتوان این پاکه برداشته شود.

  21. Avatar photoفاطمه گفت:

    سلام خسته نباشید من ۴۰روزه زایمان کردم و مشکل شقاق و بواسیر دارم از طرفی یبوست هم دارم و هر درمانی مقطعی روم جواب میده و من نمیدونم که روده هام مشکلی دارن یا نه و اینکه تا یبوست درمان نشه عمل گزینه مناسبی هست یا خیر؟
    و اینکه من دخترم شیر خودمو میخوره میتونم عمل کنمو دوره نقاهت چه مدته

    1. سلام بهتر است برای درمان یبوست و لیزر شقاق و بواسیر همزمان اقدام کنید. زیرا هموروئید و شقاق یبوست و دفع ناکامل را تشدید می کنند. اگر یبوست درمان نشود بعد از مدتی بیماری شما عود خواهد کرد. جراحی با لیزر در دوران شیردهی مشکلی ندارد. بعد از جراحی با لیزر فقط یک شب استراحت می کنید. تا یک هفته هم نباید کودک یا بار سنگین بلند کنید.

  22. Avatar photoزهرا گفت:

    خانم دکترمن ۱۲هفته ام بعددرمقعدیه گوشت دراومدچجوری درمانش کنم؟

    1. بعد از بارداری نسبت به لیزر یا جراحی این توده اقدام نمایید. در حال حاضر کنترل یبوست و برداشتن فشار از ناحیه به شما کمک خواهد کرد. استفاده از لگن آب گرم را هم فراموش نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *