فیستول

علائم فیستول مقعدی

علائم فیستول مقعدی

به طور کلی باید بدانید که فیستول مقعدی یک اتصال غیر نرمالی می باشد که بین دو ارگان و یا دو بافت بدن به وجود می آید که علائم فیستول مقعدی را شما می توانید در بدن مشاهده نمایید. این امر بسیار طبیعی می باشد که طی به وجود آمدن فیستول مقعدی که در بدن ایجاد می شود علائم فیستول مقعدی هم وجود دارد. علائم فیستول مقعدی بر حسب مدت زمانی که فیستول ایجاد شده است و محل آن می تواند شکلی متفاوت داشته باشد.

علائم فیستول مقعدی

علائم فیستول مقعدی با توجه به نوع فیستول در شدت های مختلف بروز می کند.

معرفی علائم فیستول مقعدی

همانطوری که بیان کردیم هر بیماری علائمی دارد، بنابراین باید با علائم آن آشنایی کافی به دست آورید. علائم فیستول مقعدی هم بسیار مهم می باشد که باید به آن بسیار اهمیت دهید تا هرچه زودتر برای بهبودی خود تلاش کنید. برای اینکه با علائم فیستول مقعدی آشنایی بیشتری به دست آورید در ادامه آنها را معرفی می کنیم.

  1. التهاب پوست اطراف مقعد :

یکی از علائم فیستول مقعدی التهابی می باشد که در اطراف پوست مقعد به وجود می آید. عفونت و تخریب بافت هایی که در کف عضلات لگن به وجود می آید می تواند به صورت ملتهب در اطراف مقعد به وجود بیاید. خارشی که در این ناحیه به وجود می آید به دلیل ترشحاتی می باشد که در این قسمت بسیار شایع است. تشخیص نهایی فیستول مقعد توسط متخصص جراحی با تجربه انجام می شود.

  1. درد :

احساس درد در قسمت مقعد به صورت ضربان دار و ثابت می باشد که در برخی از مواقع این درد بیشتر می شود. مواقعی مانند نشستن، سرفه کردن، اجابت مزاج و … درد آن بسیار بیشتر می شود که گاهی اوقات این درد غیر قابل تحمل است. دردهایی که در این بیماری به وجود می آید همراه با سوزش و بریدگی می باشد. در اصل می توان گفت یکی از مهمترین علائم فیستول مقعدی درد آن می باشد که افراد بیشتر از این طریق متوجه این بیماری می شوند.

  1. خروج ترشحات چرکی و خون آلود از اطراف مقعد :

خون آب و چرکی که در قسمت مقعد بر اثر این بیماری تولید می شود از قسمتی که فیستول سر باز کرده است خارج می شود. بوی این چرک و خون آبه بسیار بد می باشد و انسان را آزار می دهد. اگر زخم شما سر باز کند و این خون آب و چرک از فیستول خارج شوند درد شما کاهش پیدا می کند. ولی باید دقت داشته باشید که بعد از آن حتما به پزشک مراجعه کنید تا بیماری خود را به طور کامل بهبود ببخشید.

پس در نظر داشته باشید که خروج چرک و خون آبه یکی از علائم فیستول مقعدی می باشد که اگر آن را مشاهده کردید حتما به متخصص جراحی عمومی مراجعه کنید تا زخم شما را درمان کند.

  1. آبسه مقعدی مکرر :

همانطوری که بیان کردیم شما باید بعد از اینکه خون آب و چرک را در قسمت مقعد خود مشاهده کردید به پزشک مراجعه کنید چرا که آن یکی از علائم فیستول مقعدی می باشد. اگر آبسه های شما تکرار شونده باشند نشانه ای از وجود دائمی آن می باشد که باید به طور کامل درمان شود.

  1. تورم و قرمزی اطراف مقعد :

یکی دیگر از علائم فیستول مقعدی این است که اگر التهاب آن بیشتر شود عفونت آن هم بیشتر می شود که بعد از آن کل بدن را درگیر می کند و احساس تب و لرز و خستگی به سراغ شما می آید. پی در نتیجه باید بسیار به علائم فیستول مقعدی دقت داشته باشید تا هرچه سریعتر آن را بهبود ببخشید.

از جمله عوارض فیستول مقعدی می توان به تشدید علائم بالا و در موارد شدیدتر بروز سرطان و رشد غیر طبیعی بافت این ناحیه اشاره کرد.

بهترین روش درمان فیستول مقعدی

با توجه به این که این ناحیه بافت ظریف و حساسی دارد بهترین روش درمان این نوع از فیستول جراحی با لیزر است. لیزر فیستول توسط متخصص جراحی و لیزر با تجربه در این زمینه انجام می شود. فیبر لیزر بسیار نازک است و همین مزیت لیزر منجر به عدم آسیب به بافت سالم اطراف عمل می شود و متخصصین جراحی حرفه ای در جراحی های حساس و ظریف از لیزر استفاده می کنند. مزیت دیگر لیزر در درمان فیستول خاصیت ترمیم کنندگی لیزر همزمان با برش است. این وضعیت کمک می کند که بیمار دوره نقاهت بسیار کوتاه را بعد از عمل جراحی فیستول با لیزر بگذراند و درد و خونریزی به حداقل و نزدیک به صفر می کند.

author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

6 دیدگاه برای “علائم فیستول مقعدی

  1. Avatar photoث گفت:

    با سلام؛
    بهمن ماه ۱۳۹۸ جراحی آبسه ی پری آنال با لیزر انجام دادم، هنوز پوست ناحیه ی جراحی شده حالت عادی نداره و گاهی ترشح، سوزش و خونریزی از همون ناحیه داره. آیا با گذشت این مدت عادیه یا خیر؟ چقدر زمان میبره کاملا گوشت بدن به حالت عادی برگرده؟

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام من از روش جراحی آبسه مقعدی شما اطلاعاتی ندارم. بعد از لیزر آبسه مقعدی نباید وضعیت شما اینطور باشد. به یک متخصص جراحی و لیزر مراجعه فرمایید.

  2. Avatar photoامیر گفت:

    سلام‌.
    من ۸ ماه پیشه آپسمو با لیزر عمل کردم الان دوباره اپسه دقیقا همون جای قبلی…
    میخواستم ببینم خودم میتونم همون ناحیرو برش بدم تا چرک خارج بشه.؟?‍♂️

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام خیر مجدد به متخصص جراحی معالج خود مراجعه کنید و از دستکاری ناحیه خودداری کنید. ممکن است التهاب بعد از عمل جراحی آبسه مقعدی باشد و نیازی به مداخله جدید نداشته باشد.

  3. Avatar photoرسول گفت:

    سلام خانم دکتر ..من درد در قسمت رکتوم داشته و یکدفعه اتفاق افتاده است ..وکمی درد در زیر شکم. با چرب کردن دهانه مقعد درد کم میشود و درد ثابتی داشته و کم و زیاد میشود.لطف میفر مایید توضیح بفرمایید چه کاری باید انجام دهم

    1. سلام ممکن است دچار یکی از بیماری های مقعدی مثل هموروئید، شقاق یا آبسه مقعدی شده باشید. اگر یبوست دارید حتما یبوست را کنترل کنید و برای ویزیت از مطب وقت بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *