بیماری های مقعد, توده های ناحیه مقعد

هموروئید در بچه ها

هموروئید در بچه ها

مقالات متعددی احتمال بروز هموروئید در بچه ها را بسیار پایین اعلام کرده اند و معمولا در طیف کمی از کودکان ممکن است بر اثر فشار و استرس به خصوص فشار ناشی از یبوست درجات ضعیفی از هموروئید کودکان بروز می کند. بالاترین گزارش در مورد ابتلا به هموروئید در سنین بالای 45 سال گزارش شده است.

باید توجه داشته باشیم که بچه ها ممکن است از گفتن علائم و مشکلات اجابت مزاج خود به والدین خجالت بکشند. شایع ترین علت هموروئید در بچه ها یبوست است و شایع ترین علامت نیز شکایت از ناتوانی در دفع یا احساس داشتن مدفوع بعد از عمل دفع می باشد. علامت دیگر وجود خون در مدفوع یا کاغذ توالت است. در اولین نگاه ممکن است همورئید با شقاق نیز اشتباه گرفته شود. برای خواندن مطلب شقاق در کودکان کلیک کنید.

بنابراین به محض مشاهده هر یک از این علائم در کودک خود سریعا به متخصص کودکان و یا متخصص جراحی مراجعه کنید تا تشخیص نهایی اعلام شود. درمان همورئید در کودکان معمولا خانگی است اما قبل از هر اقدامی به پزشک مراجعه کنید تا دستورات لازم را به شما بدهند و وضعیت کودک شما را از هر لحاظ بررسی کند. دقت کنید اگر همورئید در کودکان مزمن شود دیگر درمان های خانگی جواب نمی دهد و ممکن است مجبور شوید کودک را برای عمل جراحی آماده کنید. بنابراین با اولین علامتی که مشاهده می کنید سهل انگاری نکنید و اقدام مناسبی برای درمان همورئید کودک خود انجام دهید.

علائم هموروئید در بچه ها و کودکان

مراجعه به متخصص برای درمان هموروئید

در ابتدای مراجعه شما به متخصص موارد زیر بررسی خواهد شد:

  1. سن کودک و بررسی پرونده و سابقه پزشکی کودک
  2. مدت زمان ظهور علائم
  3. تحمل کودک در مقابل داروها و دوره های درمانی در چه حد است
  4. اظهارات خانواده کودک درباره خلق و خو و عادات کودک

پزشک متخصص این موارد را بررسی می کند و کودک را ویزیت می کند و در نهایت نظر قطعی درباره درمان هموروئید کودک شما را اعلام می کند.

درمان های خانگی هموروئید در بچه ها

بعد از مراجعه به پزشک متخصص و اطمینان از وضعیت عمومی کودک ممکن است پزشک شما یکی یا همه 5 مورد زیر را برای درمان خانگی کودک شما توصیه کند:

  1. با توجه به این که داروی خاصی برای درمان هموروئید در بچه توصیه نمی شود ممکن مصرف ایبوبروفن برای تسکین درد در مواقع ضروری توصیه شود
  2. نشتن در لگن آب گرم به مدت 20 الی 30 دقیقه برای چند نوبت در روز
  3. استفاده از جو دوسر که به لگن آب گرم اضافه می شود و خاصیت تسکین دهنده دارد
  4. استفاده از نشاسته ذرت برای کاهش خارش مقعد در کودکان
  5. استفاده از کیسه یخ که با یک حوله تمیز و مناسب پوشیده شده است برای مدت 5 دقیقه در مواقع بروز درد

درمان هموروئید کودکان

رژیم غذایی در کودکانی که هموروئید دارند

یک رژیم پر فیبر مهم ترین راه درمان هموروئید است. رژیم پرفیبر شامل سبزی ؛ میوه تازه ؛ حبوبات ؛ نان ؛ برنج قهوه ای ؛ آجیل؛ دانه ها ؛ و عدس است. بچه ها باید از خوراکی هایی که باعث یبوست می شوند اجتناب کنند شامل شیر ؛ پنیر ؛ بستنی ؛ کیک ؛ موز و غذا های پردازش شده و فست فود و غذاهای آماده. بچه هایی که هموروئید دارند باید روزانه آب میوه فراوان بنوشند و نوشیدنی های کافئینه و چای مصرف نکنند زیرا آن ها ادرار آور بوده و آب را از بدن کودک خارج می کند و در نهایت کم آبی منجر به بروز یبوست و بیماری های وابسته به یبوست می شود.

شرايط اورژانس هموروئيد در بچه ها

گاهي کودک مبتلا به هموروئيدهاي خيلي دردناك است كه ممكن است اين درد زياد بعلت ترومبوز باشد. احتقان شديد هموروئيد منجر به این درد اورژانسی می شود. حالت هموروئید ترومبوزه زمانی است که لخته خونی در ناحیه محبوس شده و درد و نبض دارد و حتی ممکن است کمی گرم تر از دیگر نقاط باشد.
طبق اخرين كتابهاي مرجع توصيه شده اگر بيمار در اين مرحله مراجعه كند بهتر است در همان ٢٤ ساعت اول تحت عمل قرار بگيرد زيرا درمانهاي ديگر سبب طولاني شدن مرحله ي درمان مي شود و کودک درد زیادی متحمل می شود. هموروئید ترومبوزه در صورتی که تحت جراحی قرار نگیرد پس از جذب شدن لخته خون به صورت یک گوشت اضافه باقی خواهد ماند.

چه مواردی منجر به تشدید هموروئید در کودکان می شود

یک اصل در مورد جلوگیری از عود هموروئید در کودکان وجود دارد و آن این است که از بروز هرگونه فشار و استرس در این ناحیه جلوگیری کنید و عادات غلط کودک خود را تصیحح کنید بنابراین توجه به نکات زیر ضروری است:

  • جلوگیری از یبوست
  • رژیم غذایی پر فیبر و سرشار از مایعات و میوه ها
  • نپوشیدن لباس های تنگ و پلاستیکی
  • جلوگیری از کم تحرکی و تنبلی کودک
  • اجتناب از غذاهای فست فود غذاهای آماده و غذاهایی که ارزش غذایی پایینی دارند و جایگزین کردن آنها با غذاهای تازه و سالم و میوه و آبمیوه و سبزیجات

یبوست بچه ها

تحقیقات مربوط به همورئید در کودکان

تحقیقات کمی درباره همورویید در کودکان انجام شده و شاید به این علت باشد که بروز این بیماری در کودکان بسیار نادر است و با یک تغییر کوچک در سبک زندگی قابل درمان است. در یکی از تحقیقات که در سال 2007 انجام شده است عنوان شده ابتلای کودکان به هموروئید بسیار نادر است و بر اثر یک فشار و استرس ناگهانی بروز می کند که علامت خاصی ندارد.این وضعیت ممکن است تا بزرگسالی ادامه داشته باشد و در سنین بالاتر به طور شدید و علامت دار بروز کند.

همچنین در یک تحقیق که در سال 2013 بر روی تعدادی از بیمه شدگان یک شرکت بیمه انجام شده بود عنوان شده افرادی که از کودکی دارای ضایعات خوش خیم مقعد هستند 15 درصد بیشتر از افراد دیگر در خطر ابتلا به بیماری ها و سرطان های مربوط به ناحیه مقعد می شوند.

سوالات متداول هموروئید در بچه ها

1-آیا کودکان هم به هموروئید مبتلا می شوند؟

بله در صورتی که کودک دچار کم آبی شود می تواند دچار هموروئید شود. به دنبال کم آبی و خشکی مزاج دیواره مقعد آسیب می بنید و عمل دفع برای کودک مشکل می شود. کودک به دلیل ترس از دفع مدفوع دردناک از اجابت مزاج امتناع می کند و بروز هموروئید و حتی شقاق کودک تشدید می شود.

2-پماد درمان هموروئید برای کودکان چیست؟

به طور معمول متخصص جراحی پس از معاینه و بررسی وضعیت کودک شما پماد آنتی هموروئید به همراه یک شربت ملین مناسب تجویز می کند. اما مصرف دارو و پماد به تنهایی توصیه نمی شود. والدین کودک باید او را به مصرف میوه و آبمیوه تشویق کنند. اگر کودک شما به مدرسه می رود حتما یک بطری 1 لیتری آب را در کیف او بگذارید و فرزند خود را مجاب کنید تا این بطری آب را تا پایان روز مصرف کند. همچنین آماده کردن یک ظرف میوه پوست کنده و خرد شده نیز به تشویق کودک در مصرف میوه بسیار کمک کننده است. دقت کنید استفاده بی رویه از پماد هموروئید و بدون تجویز پزشک ممکن است منجر به خونریزی و نازک شدن دیواره مقعد شود.

3-بواسیر در کودکان زیر دو سال چگونه بروز می کند؟

در برخی موارد مادران شکایت می کنند که کودک آنها بعد از مصرف شیر خشک دچار یبوست می شوند و مشکوک به بروز هموروئید در کودک می باشند. دقت کنید که آب کافی همراه شیر خشک مخلوط کنید. حتی برای رفع خشکی مزاج کودک آب به او بنوشانید تا مدفوع او نرم شود. اگر مشکل کودک شما رفع نشد با مشورت پزشک از شربت ملین استفاده کنید.

4-از کجا بدانیم که کودک هموروئید دارد؟

اجابت مزاج کودک خود را کنترل کنید. معمولا کودکانی که دچار یبوست و هموروئید می شوند از دفع مدفوع خودداری می کنند. در صورتی که بعد از اجابت مزاج خون در مدفوع کودک مشاهده کردید و یا متوجه التهاب و برجستگی در اطراف دهانه مقعد شدید به بروز هموروئید در کودک خود مشکوک شوید .

author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

92 دیدگاه برای “هموروئید در بچه ها

  1. Avatar photoپیمان گفت:

    با عرض سلام وخسته نباشید خدمت خانم دکتر سعادتی دختر سه ساله ای دارم که هنگام مدفوع کردن درد زیادی میکشد به همین خاطر از مدفوع کردن میترسه و تا اونجايي که ميتونه دستشویی را نگه میداره و وقتی مدفوع میکنه با جیغ و گریه انجامش ميده و يه زایده گوشتی از معقد ش ميزنه بیرون که بعد از انجام کارش دوباره اون زایده ميره داخل لطفا راهنمایی کنید با تشکر فراوان

    1. دکتر زهرا سعادتیدکترزهرا سعادتی گفت:

      سلام حتما آب و آبمیوه فراوان را در رژیم غذایی کودک قرار دهید. نگه داشتن مدفوع منجر به تشدید یبوست خواهد شد. حتما حتما به پزشک مراجعه کنید تا برای ایشان پماد تجویز کنند. به علاوه اگر آشنایی کامل با درمان یبوست و رژیم غذایی پر فیبر ندارید به متخصص تغذیه مراجعه کنید تا توصیه های لازم را به شما آموزش دهند. به هیچ عنوان اجازه ندهید که کودک دچار یبوست شود. هر روز راس ساعت مشخصی کودک را به دستشویی ببرید و مطمئن شوید که هر روز شکمش کار می کند. در غیر این صورت از خوراکی های ملین مثل آلو و زیتون استفاده کنید. آب و آبمیوه فراوان فراموش نشود به خصوص که فصل گرما در زاه است

  2. Avatar photoمینا گفت:

    سلام شما هموروئید کودکان را هم پذیرش و درمان می کنید؟

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام بله به کودکان نیز برای درمان هموروئید وقت داده می شود

  3. Avatar photoمرضیه بخشی گفت:

    سلام خسته نباشید حدود 4 ماهه که عمل هموروئید و شقاق با لیزر کردم وهنوز بعد از دفع درد و سوزش آزار دهنده دارم دکترم میگه زخمم هنوز خوب نشده در ضمن موقع دفع ، اولش کمی با فشار میاد ولی بعدش نرم و شله و همین آزارم میده
    لطفا راهنماییم کنید

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام اگر مشکل گوارشی خاصی دارید حتما به یک متخصص گوارش مراجعه کنید تا مشکل شما رفع شود بعد از جراحی هموروئید حتما وضعیت اجابت مزاج خود را کنترل کنید و از بروز یبوست و یا اسهال جلوگیری کنید تا هموروئید عود نکند

  4. Avatar photoپروین گفت:

    سلام خانم دکتر دختر من ۲سالو ۴ماه دارم دیشب متوجه یه چیزی مثل جوش سیاه در باسنش شدم که خیلی ترسیدم روز قبلشم بهم گفت که میسوزه حالا خیلی نگرانم نمیدونم چیه کامل زیر پوستشه ولی به چشم من مثل لخته خون اومد میشه راهنماییم کنید

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام اگر اخیرا دچار یبوست شدید شده اند ممکن است مبتلا به هموروئید ترومبوزه شده باشند. لطفا سریعا به یک متخصص مراجعه کنید. در ضمن مراقب باشید که یبوست نگیرند. ممکن است به دلیل احساس ترس از درد و عمل دفع از اجابت مزاج امتناع کنند که همین امر می تواند منجر به بروز یبوست شدید شود.

  5. Avatar photoسعیدی گفت:

    سلام پسر بچه ۴ ساله دارم که دارای بیماری فیستول مقعد می باشد امکان جراحی لیزر برای این پسر ما هست یا خیر.
    آیا شما انجام میدهید؟

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      بله امکان جراحی لیزر فیستول مقعدی برای کودکان وجود دارد.من هم انجام میدهم.

  6. Avatar photoزینب بیدار گفت:

    سلام خانم دکتر دختر دارم ۹ماه یه کوچولوازمقعدش زده بیرون چه دارویی بهش بدم که خوب شه شیرخشک استفاده میکنم

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام با مطب تماس بگیرید و برای ارسال عکس همورئید هماهنگی های لازم را انجام دهید. بعد از ویزیت غیر حضوری برای کودک شما دارو تجویز خواهم کرد.

  7. Avatar photoزینب بیدار گفت:

    دختری دارم ۹ماهشه یه کوچولوازمقعدش زده بیرون شیرخشک ببلاگ استفاده میکنم بعضی اوقات شکمش خشک کارمیکنه چه دارویی تجویزمیکنید

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      آب بیشتری را باید با شیر خشک مخلوط کنید. مراقب باشید که کودک شما به اندازه کافی بنوشد تا دچاری کم آبی و خشکی مزاج نشود.

  8. Avatar photoمامان رایان گفت:

    سلام خسته نباشیدپسرم ۲ماه و ۳ روزشه کنار مقعدش التهاب داره خیلی زیاد،از اول شیر خشک دادم و همیشه یبس بود و برای دفع مدفوعش گریه میکرد الانم که این وضعیت براش پیش اومده خیلی نگرانم بردیم دکتر اطفال فقط لیدوکائین داده،میشه راهنمایی کنین که چیکار کنیم تا التهابش و ورمش ازبین بره راهی داره؟

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام شیر خشک فرزند خود را رقیق و با آب بیشتری درست کنید. آب به اندازه کافی به او بنوشانید و مراقب باشید مدفوع سخت و یبوست و یا اسهال نداشته باشد. اگر وضعیت اجابت مزاج فرزند خود را کنترل کنید مشکل ایشان رفع خواهد شد.

  9. Avatar photoلیلا گفت:

    سلام خانم دکتر دختر من ۱سال و۱۰ ماهشه . چند روزی میشه یه جوش اندازه نخود کنار مقعدش زده چکارش کنم خیلی نگرانم

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام به یک متخصص مراجعه کنید تا برای ایشان پماد تجویز کنند. آب و آبمیوه زیاد به ایشان بدهید و مراقب باشید یبوست یا اسهال نگیرد. دقت کنید خوراکی های آلرژی زا به کودک خود نخورانید. بعد از هر اجابت مزاج او را به خوبی تمیز و خشک کنید و اجازه ندهید که عرق سوز شود به خصوص در حال حاضر که هوا رو به گرمی می رود.

  10. Avatar photoسیما گفت:

    سلام خانم دکتر دور حلقه مقعد کودک من ملتهب شده است اما بیرون زدگی و یبوست ندارد. ممکنه هموروئید باشه؟

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام ابتدا باید کودک شما معاینه شوند. اگر یبوست ندارند احتمالا به لباس زیر و یا خوراکی خاصی حساسیت دارند. اگر این وضعیت ادامه پیدا کند می تواند منجر به بروز هموروئید و حتی شقاق شود.

  11. Avatar photoسمیرا گفت:

    با احترام
    کودک دو سال و نیمه من در قسمت کمی بالاتر از معقد دچار گوشت اضافه کوچکی شده است
    میخواستم علت و درمان را بدانم
    سپاس از بذل توجه شما

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام با مطب تماس بگیرید و یک وقت ویزیت آنلاین بگیرید. بعد از ارسال عکس تشخیص نهایی اعلام خواهد شد.

  12. Avatar photoمارسامعتمدی گفت:

    سلام خانم دکتر.ازتون سوال داشتم.من خواهرزادم الان نزدیک شش سالشه وازشش ماهگی مدفوعش سفت وتیکه تیکه مثله سنگه.چندین باردکتربردیم امافایده ای نداشته.یبوست نداره وهرروزمدفوع میکنه اماهمراه بادردوخارشه زیاده ویه تیکه گوشت ازمقعدبیرون زده.متاسفانه من خودم ومادرکودک ویه خواهردیگم هموروئیدداشتیم وعمل کردیم.چکارکنیم تامشکل برطرف بشه ومثله ماجراحی نکنه.

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام احتمال زیاد کودک شما دچار کم آبی است. آب و آبمیوه به طور روزانه و مظم مصرف کنند. همیشه میوه پوست کنده و آماده در دسترس کودک باشد که تشویق به مصرف میوه شود. به یک متخصص جراحی نیز مراجعه کنید تا داروی مناسب برای هموروئید کودک شما تجویز شود.

  13. Avatar photoبهاره گفت:

    سلام خانم دکتر
    دخترم ۶ سالشه یه مدت شقاق داشت و با فاصله از مقعدش یک زائده داشت دکتر کودکان بردمش و با دارو خوب شد و الان با رژیم غذایی مناسب دیگه یبوست نداره ولی اون اضافه انگار اذیتش میکنه سوزش داره و موقع دفع انگار درد داره میتونین راهنمایی کنین چه کاری باید بکنم

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      به پزشک معالج مراجعه کنید تا داروی جدید برای ایشان تجویز کنند. دفع مدفوع ایشان را روزانه حتما کنترل کنید ممکن است به دلیل اذیت شدن هنگام دفع از عمل دفع کامل خودداری کنند و دچار یبوست شوند.

  14. Avatar photoرحیمی گفت:

    سلام
    کودک حدود دو ساله ام چند وقتی است یبوست دارد. با ملین ها یبوست تقریبا رفع شده اما یک زائده گوشتی موقعی که شکمش کار میکند بیرون می آید و کودک با جیغ و گریه کار میکند. دکتر داروساز گفتند پماد آنتی هموروئید مالبده شود. هنوز استفاده نکردیم. این پماد برای این مشکل کودک میتوان استفاده کرد؟

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام شما باید به یک متخصص جراحی عمومی یا جراح کودکان مراجعه کنید. از خوددرمانی و تست داروهای مختلف بر روی کودک خود پرهیز کنید. آب و آبمیوه فراوان فراموش نشود به کودک خورانده شود.

  15. Avatar photoاحمدی گفت:

    سلام دختر من 2سالش چند روز هست که موقع اجابت مزاج گریه میکنه و درد میکشه وبه زور بعد ساعتها کارشو انجام میده. چند روزه که پماد آنتی هموروئید داخل مقعدش زدیم وبهتر شده و درد نداره میخواستم ببینم آیا عوارض داره. ممنون

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام بله بدون تجویز پزشک نباید از این پماد استفاده کنید. می توانید از مطب وقت ویزیت آنلاین بگیرید. آب و آبمیوه به کودک زیاد بخورانید تا یبوست نگیرد.

    2. Avatar photoفاطمه گفت:

      سلام دختر من دو ساله هست به علت یوبست دکتر شیاف هموروئید تجویز کرد بعد از استفاده دوبار مشکلات بیشتر شد پیش 4 تا دکتر دیگه رفتیم ولی همچنان مشکل داریم البته هچکدام دکترهای دیگه شیاف هموروید تجویز نکردن میشه داخل مقعد زخم شده باشه بچه ای من خیلی
      بیتابی میکنه راهنمایی کنید

      1. سلام از مطب وقت ویزیت آنلاین بگیرید. بعد از ارسال عکس از ناحیه برای ایشان داروی مناسب تجویز می شود. مطمئن شوید که فرزند شما به ازای هر 2.5 کیلو وزن خود یک فنجان آب در روز بنوشند. و میوه و فیبر فراوان به ایشان بخورانید. به هیچ عنوان غذاهای یبوست زا به کودک ندهید و مطمئن شوید هر روز فعالیت فیزیکی کافی داشته باشند و هر روز نیم ساعت قبل از وعده های غذایی به دستشویی بروند که روده ها به دفع مدفوع در ساعت معینی عادت کنند.

  16. Avatar photoحسین گفت:

    با سلام و خسته نباشید
    پسرم 5 سال و نیم داره فقط در ناحیه مقعد احساس خارش داره بطوری که کلافه میشه بعضی وقتها برای نشتن رو صندلی یه طرفه میشنه آزمایش انگل دادیم چیزی نبود با شستن آروم میشه دفع تقریبا نرمالی داره آب بهش زیاد میدیم

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام به یک متخصص جراحی عمومی مراجعه کنید تا معاینه انجام شود.

  17. Avatar photoارشیا گفت:

    سلام خانم دکتر وقتتون بخیر
    من یه پسر ۸ ساله دارم که توی این هفته دوبار وقتی برای مدفوع کردن رفت دستشویی درد خیلی زیادی داشت و نتونست مدفوع کنه ،میگه داخل مقعدش تیر میکشه حتی از شدت درد شب از خواب بیدار شد
    هیچ وقتم یبوست نداشته و هر روز شکمش کار میکنه .

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      به یک متخصص جراحی عمومی مراجعه کنید تا برای ایشان داروی مناسب تجویز کنند.

  18. Avatar photoساناز گفت:

    سلام خانم دکتر دختر من ۴سال و نیم هست و الان حدود ۲ یا ۳ ماه که هنگام دفع درد زیاد داره
    دکتر بردمش بهش داروی آنتی فیشر داد و شربت انجیر و اصلا خوب نشده و به خاطر شرایط کرونا ماندم چی کارش کنم و کجا ببرمش یه تیکه گوشت اضافه کنار مقعدش هست و جدا بر آن حالت چاک هم در اطراف مقعد وجود داره شما نظرتون چیه میشه راهنماییم کنید و اینکه شما این روزها مطب هستین ؟

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام با مطب تماس بگیرید و وقت ویزیت آنلاین بگیرید. وقت حضوری برای ساکنین تهران هم داریم. بسیار مراقب تغذیه کودک خود باشید و میزان مصرف آب و آبمیوه کودک را کنترل کنید و آجیل و تخمه و غذاهای یبوست زا به هیچ عنوان به کودک ندهید. بعد از ویزیت داروی مناسب برای ایشان تجویز خواهد شد.

  19. Avatar photoحدیث گفت:

    سلام.دختر دو و نیم ساله ای دارم که از شش ماهگی دچار یبوست شده و از همان شش ماهگی دارو مصرف میکنه.خدمت دکترهای متعددی بردم البته با دستور خود پزشکان.طبق عکسبرداری که چند ماه پیش انجام شد دکتر فرمودند که تنبلی روده داره و الان همچنان پودر پیدرولاکس مصرف میکنم.ناگفته نماند که گوشت اضافه بین واژن و مقعد هم به وجود آمده.بسیااااااار نگرانم.لطفا راهنمایی بفرمایید.با تشکر

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام روده ایشان بر اثر مصرف داروی ملین بیش از اندازه تنبل شده است. به یک متخصص تغذیه مراجعه کنید تا با کنترل تغذیه کودک کمک به درمان یبوست ایشان نماید تا بتوانید کم کم داروی ملین را کنار بگذارید. برای برداشتن گوشت اضافه به وجود آمده و دریافت داروی مناسب از مطب وقت ویزیت بگیرید و یا به یک متخصص جراحی باتجربه مراجعه کنید.

  20. Avatar photoآرسام گفت:

    سلام.پسرم4ماهش بود متوجه شدم شقاق داره.پمادآنتی همورویید استفاده کردم براش و تلاشم بر لینه ک مدفوعش سفت نشه ولی الان 14ماهشه شقاق اصلا بهبود نیافته و حدود9ماهه فیستول کنار مقعدش مشاهده کردم .کلا افسرده شدم ،آخه چطوری اینطور شده 😳😳😳😳😳

    1. سلام به یک متخصص جراحی عمومی و لیزر و یا متخصص اطفال مراجعه کنید. از خود درمانی پرهیز کنید زیرا مصرف نا به جای داروهای هموروئید و شقاق منجر به بروز عوارض و تشدید بیماری می شود.

      1. Avatar photoآرشام گفت:

        سلام.خانم دکتر ممنونم از اینک وقتتونو در اختیار ما میگذارین
        کودکم رو پیش فوق تخصص گوارش بردم
        گفتن ک بخاطر اینک نزدیک ب 10ماهه شقاق کودکتون اصلا بهبود نیافته و بعد ب دنبالش فیستول ایجاد شده باید کولونوسکوپی انحام بدین و آزمایش سیستم ایمنی بدین برا کودکتون.
        خانم دکتر کودکم14ماهشه .انجام کولونوسکوپی براش ضرر نداره؟؟
        و اینک نظر شما راجب ب بیماری کرون چیه؟؟
        کودکم کلا شب بیداری داره ،و معمولا بشدت دماغشو میماله و بعدبیدارمیشه،و اکثر مواقه باصدای قارقور شکمش جیق میزنه و گریه میکنه
        ولی روز ک بیداره ،حال عمومی خوبی داره
        فقط شبا بیقرار
        موقه مدفوع درد نداره ،بجز وقتایی ک سفته شکمش
        خون همراه مدفوعش هم تاحالا مشاهده نکردم
        تاحالا هم اسهال نشده اصلا موفوعش،بیشتر اوقات سفته .براهمین دکترpEGبراش تجویز کرده
        خانم دکتر شما تاحالا بیمار با این سن کم و این شرایط داشتین؟؟
        بتظرتون خوب میشه؟؟

        1. سلام کودک شما باید معاینه شوند. طبق دستور متخصص اطفال اقدامات لازم را انجام دهید.

  21. Avatar photoنگین گفت:

    باسلام.پسرم 14ماهشه ،شب تا صبح حدود 10.12 بار از خواب با گریه بیدار میشه و با شیر خوردن آروم میگیره باصدای قارقور شکم بیدار میشه و دماغشو میماله بعد بیدار میشه.حدود 10ماهه شقاق مقعد داره ک زیرنظر دکتر گوارش همه راه حل ها را طی کردم ولی اصلا بهبود نیافته .و حدود 8ماهه ک ی فیستول خیلی کوچکی بین بیضه و مقعدش بوحود آمده .ک بعضی اوقات ترشح سفید رنگ مشاهده میکنم .دکتر دستور کولونوسکوپی برا تشخیص کرون و آزمایش سیستم ایمنی برای عدم بهبود شقاق داده .ولی اصلا تاحالا اسهال نشده،معمولاشکمش سفته ودکتر شربتpEG تجویز کرده .و تاحالا خون همراه مدفوعش مشاهده نکردم .موقه مدفوع هم بیقراری نداره .فقط گهگاهی ک خیلی سفته ی کم درد داره.
    خانم دکتر بنظرتون ،این شرایطی ک پسر من داره مشکوک ب بیماری کرون هست یا ن؟
    متشکرم

    1. سلام دقت کنید که تمام روش های رفع یبوست را به درستی رعایت کرده اید. اگر تمامی روش ها را به درستی انجام داده اید و داروی مناسب نیز استفاده کرده اید ممکن است علت بیماری کرون باشد. در هر صورت بدون معاینه بیمار نمی توان نظر قطعی داد.

  22. Avatar photoمینا گفت:

    سلام خانم دکتر خسته نباشین من دخترم ۲۳ ماهه هست و یبوست مزمن دارد و اینکه یک گوشت اضافی از مقعد زده بیرون و در حین دستشویی کردن خیلی گریه میکنه جیغ میکشه اونموقع هایی که یبوست داره اون همورویید از فشار زیاد باد میکنه التهاب داره چیکار باید بکنم به متخصص نشون بدم یا رژیم غذایی باید داشته باشه خیلی نگرانم آزمایش خون هم گرفته شد ازش ولی مشکلی نداشت بعضی موقع ها خیلی راحت یه چند روز راحت دستشویی شو میکنه بعد یه چند روز دوباره نمیکنه واقعا دیگه کلافه کنندس
    داروهایی مثل پودر پیدرولاکس شربت انجیر سناگل دایمیتکون استفاده کردم ولی تاثیری نداشت

    1. سلام حتما به متخصص اطفال یا یک متخصص جراحی عمومی ماهر مراجعه کنید. رژیم غذایی را هم رعایت کنند و آب زیاد میل کنند. از مطب هم می توانید وقت ویزیت آنلاین بگیرید.

  23. Avatar photoتعلیمی گفت:

    سلام دختر ۱۲ ساله ای دارم که گوشته های اضافه در ناحیه مقعد خود داره و خون هم از دست میده رو دستمال کاغدی دیدم و اینکه به من نگفته و درد هم نداره چطوری تو خونه درمانش بکنم ؟؟؟

    1. سلام علاوه بر درمان خانگی لازم است به یک متخصص جراحی عمومی یا متخصص جراحی و لیزر مراجعه کنید تا برای ایشان دارو تجویز کنند. اگر تهران تشریف ندارید می توانید از مطب من هم وقت ویزیت بیماران راه دور بگیرید تا از طریق ارسال عکس روی واتساپ ویزیت شوند. مراقب باشید فرزند شما یبوست نگیرد. روزانه 8 لیوان آب بنوشند و از مصرف غذاهای یبوست زا خودداری کنند.

  24. Avatar photoآنیتا گفت:

    سلام سرکارخانم دکتر
    پسر 1ساله ای دارم.
    8ماهه دو شقاق کنار هم روی لبه مقعد و بطرف داخل داره
    قسمت بیرون مقعد سالمه
    رژیم غذاییشو رعایت میکنم،شربت ملین استفاده میکنه.و تا بحال هیچ خونی دیده نشده در مدفوعش
    ولی ب محضی شربت قط میکنم باز شکمش سفت میشه
    در طول این 8ماه با این همه رعایتی ک کردم و زیر نظر دکتر اطفال گوارش .هییییچ بهبودی در شقاق ایحاد نشده
    راه کار چیه بنظر شما؟؟؟؟؟
    ممنونم از شما♡

    1. سلام شما باید درمان یبوست و مصرف داروهای تجویز شده توسط متخصص را همزمان انجام دهید. از مطب وقت ویزیت حضوری یا آنلاین بگیرید تا بعد از بررسی عکس شقاق داروی مناسب برای ایشان تجویز شود. مصرف آب کودک را افزایش دهید و ناحیه را چرب نگهدارید تا بر اثر وجود زخم شقاق کمتر دچار اسپاسم و تنگی مقعد شوند.

  25. Avatar photoفرحابادی گفت:

    با عرض سلام
    دخترم 2.5 سالشه که پس از قطع شیر مادر دچار کمی یبوست شد و به مدت نزدیک 7 ماه است که با آنکه احساس بسیار شدید دفع مدفوع دارد ولی از دفع ان خودداری میکند. از انواع روش ها نظیر بازی، فیلم، نقاشی برای مجاب کردن کودک برای انجام مدفوع استفاده شده و در رژیم عذایی او از انواع ملین های طبیعی نظیر اب میوه و غلات و … و ملین های دارویی نظیر شربت انجیر و شربت لاکتولوز شده استفاده شده ولی همچنان مدفوع خود را نگه داشته و درد شکم بچه بسیار آزاد دهنده شده است.

    1. سلام احتمالا کودک دچار زخم شقاق شده است و به دلیل احساس درد مدفوع خود را نگه می دارد. از مطب وقت ویزیت آنلاین بگیرید. بعد از ارسال عکس از ناحیه و شرح بیماری برای کودک شما داروی مناسب تجویز می شود. سعی کنید با خوراندن آب و شیر و خوراکی های ملین مدفوع را نرم کنید و کمتر از شربت و داروی ملین استفاده کنید.

  26. Avatar photoاخترافروز حیدریان گفت:

    سلام خانوم دکتر نوزاد من یک هفته س ب دنیا اومده موقع زایمان گفتن ک دچار بسته شدن مقعد هست نوزاد دختر هستش و فورا ب بیمارستان تهران منتقل کردن و جراحی شد بعد چند روز امروز ب بخش منتقل شده متاسفانه از ناحیه ی مجرای ادراری هم مدفوع میکنه و نمیدونم چیکار کنم

    1. بابت مشکل پیش آمده متاسفم. احتمالا دستگاه دفع ادرار و دفع مدفوع فرزند شما دچار آسیب شده است و متخصص جراحی اطفال لازم است که جراحی و درمان ایشان را انجام دهند.

  27. Avatar photoفاطمه گفت:

    سلام خانوم دکتر
    دختری دارم که ۷ سالشه و تیروئید داره و زیر نظر پزشکه.
    از ۲ سالگی یوبوست ضعیفی داشت و در ۴ سالگی یوبوستش به اوج خود رسید و سعی به درمانش به وسیله شیاف داشتیم که در نهایت از پودر پیدرولاکس استفاده کردیم. درحال حاضر مدفوع سفت تر از حد معمول داره ولی وقتی مدفوعش روان تر میشه بسیار چسبنده و بد بو میشه و با زحمت دسشویی میکنه با اینکه داخل دسشویی نمیتونه دفع رو انجام بده ولی گاهی اوقات بدون اراده خودشو کثیف میکنه و دلدر یا مشکل دیگه ای نداره. ایا بیماری خاصی داره یا طبیعیه؟
    ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. شما نباید بدون تجویز پزشک متخصص به کودک دارو بدهید و برای مدت طولانی از داروی ملین استفاده کنید. حتما از یک متخصص وقت ویزیت بگیرید. وضعیت ایشان طبیعی نیست. سعی کنید با تغذیه مناسب وضعیت یبوست کودک را بهبود دهید. در صورت نیاز به یک متخصص تغذیه هم مراجعه کنید.

  28. Avatar photoمحمود حسنوند گفت:

    سلام.وقت بخیر خانم دکتر دختر من ۱۱ساله است و الان حدود یک هفته است که درد شکمی و درد در ناحیه ناف دارد و همچنین یک ضایعه از مقعد خارج شده و برای مدفوع کردن خیلی اذیت هست.میشه راهنمای کنید امکانش هست غیر حضوری ویزیت بشه خیلی ممنون میشم.

    1. سلام با مطب تماس بگیرید. امکان ویزیت آنلاین برای بیماران راه دور و ناتوان فراهم می باشد.

  29. Avatar photoرویا گفت:

    سلام خانوم دکتر از معقد خواهرم یه زایده گوشتی زده بیرون وقتی هم میخواد مدفوع کنه کلی درد میکشه گریه می‌کنه یبوست هم هست وقتی شیاف می‌زنیم یکم خوب میشه بعد دو ساعت بازم شروع میشه چند تا دکتر رفتیم ولی فقط ایبوپروفن دادن

    1. سلام حتما به یک متخصص جراحی عمومی ماهر در این زمینه یا متخصص جراحی و لیزر مراجعه کنید. غذاهای یبوست زا به ایشان ندهید. آب زیاد بنوشند و بعد از هر اجابت مزاج 10 دقیقه در لگن آب گرم بنشینند.

  30. Avatar photoSara گفت:

    سلام دختر من یک سال و نیم داره، بین مقعد و واژنش متورم و قرمز شده بود..هنوزم برجستگی داره تورمش یکم کمتر شده…به صورت طول متورم شده بود…نمیدونم چرا اینجوری شده…با هموروئید فرق داره…چون هموروئید پشت مقعد ایجاد میشه ولی برای این قسمت جلوش بود…به نظرتون چیه؟؟ مشکل جدی هستش؟؟ قابل درمان یا جراحی هستش؟؟ اصلا تا به حال همچین چیزی دیدین؟؟ لطفا کمک کنید …

    1. سلام به متخصص اطفال مراجعه کنید. این مورد در برخی بزرگسالان پیش می آید.

  31. Avatar photoMahsa گفت:

    سلام وقت بخیر خانم دکتر دختر ۴ ساله من یه چند وقت یبوست بود البته دستشویی میرفت ولی خشک بود اذیت شده حالا همش میگه پشتم درد میکنه و یه چند وقت هست میگه جلومم درد میکنه البته الان رفع شده یبوست ولی باز میگه درد میکنه تقریبا ۳ هفته ای میشه

    1. سلام از مطب وقت ویزیت بگیرید. اگر امکان مراجعه حضوری ندارید ویزیت آنلاین بگیرید. بعد از ویزیت برای ایشان داروی مناسب تجویز می شود. به ایشان آب زیاد بخورانید و آجیل و تخمه و خوراکی های یبوست زا به ایشان ندهید. ممکن است دچار شقاق شده باشند.

  32. Avatar photoسمیرا بقایی گفت:

    سلام پسرم سه ونه ماهش دو روز موقع مدفوع خون میاد از مقعدش خون زیادی هم میاد قطره قطره خیلی نگرانم تقریبا هر روز مدفوع مبکنه بردم دکتر یه پماد داد ولی تاثیر نداشته چیکار کنم

    1. سلام مراقب باشید غذای یبوست زا به ایشان ندهید. حتما به متخصص مراجعه کنید و مراقب باشید هر روز اجابت مزاج نرم و بدون یبوست و اسهال داشته باشند. حمام آب گرم یا نشستن در لگن آب گرم نیز به بهبودی سریعتر ایشان کمک می کند.

  33. Avatar photoارمیتا گفت:

    سللم دخترمن چهارساله است واز بچگی یبوست داشت .قبلا چن قطره خون میومد بعلت یبوست .ولی امشب گفت دردندارم ولی خون فراااون اومد بعدازمدفوع… بایدعمل سود؟؟واقعامیتریم ببرمش پزشک

    1. سلام عجیب است که از وضعیت کودک خود نمی ترسید اما بابت مراجعه به پرشک می ترسید. حتما به متخصص جراح اطفال مراجعه کنید. مایعات زیاد به ایشان بدهید و مراقب باشید غذاهای یبوست زا مصرف نکنند. حتما دقت کنید که کودک هر روز اجابت مزاج نرم داشته باشد و تا بهبودی کامل تحت نظر متخصص باشند. داروهایی که پزشک تجویز می کنند را با دقت و به موقع استفاده کنید و از خوددرمانی پرهیز کنید.

  34. Avatar photoAbolfazl گفت:

    سلام خانم دکتر خسته نباشید یک پسر 6 ساله دارم که مدتی است که مدفوع خودش را نگه میدارد و امشب متوجه شدم که یک دانه بیرون مقعدش شده است و چند وقت پیش هم لکه ی خون همراه مدفوعش بود که بعد از آن اجازه نداد که ببینم آیا این لکه خون باز هم ادامه دارد یا نه و بسیار هم کم اشتها شده است من بسیار نگران و استرس دارم خواهش میکنم از شما که راه درمانی برای پسرم بگویید
    ممنون از زحماتتان

    1. سلام برای گرفتن دارو حتما به یک متخصص مراجعه کنید. آب و میوه به طور فراوان به ایشان بخورانید. غذاهای یبوست زا، انار، آجیل و پسته و تخمه به کودک ندهید. هر روز نیم ساعت قبل از هر وعده غذایی از کودک بخواهید که به دستشویی مراجعه کنند تا روده ها عادت به کار کردن منظم کنند. همراه با غذا فیبر کافی به کودک بدهید که حجم مدفوع کم نباشد.

  35. Avatar photoزهرا رباطي گفت:

    سلام خانم دکتر
    دخترم ۷سالشه بیشتر از سه سالشه که بی اختیاری مدفوع داره معمولا روزی سه بار بی ختیاری براش پیش میاد پیش چند متخصص بردیم داروهای ملین براش تجویز می کن ولی مشکلش حل نمیشه اخرین بار براش یه قرص گیاهی با پماد همورید نوشت که بعد از استفاده یکماه خوب شد فقط تو یه ماه دوبار مشکل داشت ولی دوباره مشکلش برگشته لطفا راهنمایی کنید ممنون

    1. سلام لطفا از مطب وقت ویزیت بگیرید. به جز دارو ممکن است نیاز باشد که رژیم غذایی کودک شما نیز تغییر کند.

  36. Avatar photoنرگس گفت:

    سلام دخترم ۲سال و ۳ماهشه چندروزه یبوستش شدید شده خیلی دردمیکنه وانگارمقعدش خیلی سفته وورقه ورقه دفع میکنه وبه شکل گردنیست هرچی میدم تاثیری هم نداره چکارکنم لطفا راهنماییم کنیین

    1. مقدار آب مصرفی ایشان را افزایش دهید و از یک متخصص وقت ویزیت بگیرید تا برای ایشان داروی مناسب تجویز کنید. دهانه مقعد را با مقدار کمی روغن زیتون یا نارگیل چرب کنید.

  37. Avatar photoزهرا ناصری گفت:

    سلام خانوم دکتر.دخترم 10ماهشه.توی دوران شش ماهگی یبوست شدید داشت اون موقع اصلا غذای کمکی میوه و آب نمی خورد.و هنگام مدفوع خیلی گریه میکرد.الان تازه دو ماهه که با مولتی ویتامین اشتهاش خوب شده.و من همیشه سعی میکنم سوپ ها (ملین )و غذا ها و همینطور آب بهش میدم.اما باز ماهی چندبار یبوست میگیره که با گریه همراهه.دو هفته پیش دکتر بردم پماد آنتی همورویید نوشت واسش الان جدیدا مدفوعش سفت میشه ی کم خون روشن هم داره .چیکار کنم؟؟

    1. لازم است داروی جدید دریافت کنند. به علاوه مقدار آب مصرفی ایشان را افزایش دهید.

  38. Avatar photoسوده گفت:

    سلام وقت بخیر
    دختر من 6 سالشه
    از دوسالگی یبوست شدید داشت پودر پیدرولاکس بهش میدم
    الان اندازه یه عدس بیرون زدگی کنار مقعدش هست لطفا راهنمایی کنید و درمانش رو بگین ممنون

    1. از مطب وقت ویزیت بگیرید. مصرف بی رویه داروهای شیمیایی ملین و بدون نسخه پزشک احتمال بروز تنبلی روده را به دنبال دارد. احتمالا به هموروئید نیز مبتلا شده اند. با توجه به این که سن کمی دارند می توانید از مطب وقت ویزیت آنلاین هم بگیرید. بعد از ارسال عکس از ناحیه و شرح بیماری روش درمان مناسب به شما پیشنهاد خواهد شد.

  39. Avatar photoجلیزی گفت:

    سلام خانم دکتر وقت بخیر یه دختر دارم ۵سالشه یه چیزی مثل انگور قرمز ازمقعدش میاد بیرون بچه همیشه بیحال غذا هم کم میخوره اصلا خیلی کم خوره یه راهنمای کنید میشه عمل لیزری یا هرچیزدیگه باشه انجام بدیم براش

    1. از مطب وقت ویزیت بگیرید. لازم است وضعیت ایشان بررسی شود.

  40. Avatar photoمحمد علی گفت:

    سلام خسته نباشید پسرم 3 وسال ونیم سن دارد.چند وقت هست تعداد دفعات مدفوعش زیاد شده.بعد متوجه شدم گاهی اوقات به لکه خون در مدفوع پسرم هست اما همیشگی نیست.بعد متوجه شدم یه ضایعه گوشتی موقع مدفوع میاد از بدنم فرزندم بیرون و بعد با دستکش یه بار مصرف اون ضایعه رو به داخل آروم میدم تو تا برود بالا.درضمن بعضی وقت ها مدفوع باریک دارد.میخواستم راهنماییم کنید چیکار کنم.بهم گفتن یبوست داره

    1. برای درمان تخصصی ایشان حتما به یک متخصص مراجعه کنید و به درمان های خانگی اکتفا نکنید. لازم است علت بیرون زدگی توسط یک متخصص مشخص شود. لازم است رژیم غذایی اصولی نیز داشته باشند.

  41. Avatar photobahar گفت:

    سلام وقتتون بخیر، چند وقت پیش پسر سه سالم یمقدار یبوست داشت موقع دستشویی فشار اورد بخودش، اونموقع درد نداشت ولی شبش میگفت درد داره و گریه میکرد روز بعدش بردم پیش دکترش برای یبوستش دارو داد که کلا حل شد برای دردشم پماد مقعدی داد ولی همچنان بعضی وقتا بهم میگه یکم درد داره ، البته هیچ علایمی رو مقعدش نداره ، امکانش هست داخلش زخم باشه ، لطفا راهنماییم کنید، ممنونم

    1. بله احتمالا دچار شقاق شده اند. تا بهبودی کامل تحت نظر پزشک باشند و آجیل و غذاهای یبوست زا به ایشان ندهید. میوه و سبزی و آب فراوان مصرف کنند.

  42. Avatar photoسمیرا گفت:

    سلام خسته نباشین
    خانم دکتر دختر من 2 سال و یک ماهشه کنار مقعدش اندازه یه جوش دراومده قبلا یبوست داشت بردیم دکتر برطرف شده ولی بیرون زدگی مقعدش هنوزم هس خیلی نگرانم لطفا راهنماییم کنید

    1. علاوه بر رعایت رژیم غذایی لازم است داروی قوی برای ایشان تجویز شود. تا بهبودی کامل تحت نظر پزشک باشند. از مطب من هم می توانید وقت ویزیت بگیرید.

  43. Avatar photoستاره گفت:

    سلام خانم دکتر، منم دخترم ۲ و سال نیم هست ۱ ماه میشه یه زائد گوشتی کنار مقعدش داره، دکتر پماد داده تا الان دارم استفاده می کنم و خیلی مواظب بیشتر آب و میوه و سبزیجات بخور، سوالم اینه آیا این زائدگی گوشتی امکان داره برطرف بشه ؟ یا همیشه همراهش هست

    1. معمولا در بزرگسالان امکانپذیر نیست. اما در کودکان وضعیت متفاوت است و در مواقع خاص توسط جراح اطفال تحت جراحی قرار می گیرند.

  44. Avatar photoعطفه گفت:

    سلام وقت بخیر
    دختر یک سالو س ماهه دارم ک کنار معقدش یچیزی شبیه گوشت اضافه داره از چن ماهگی کنار معقدش بود ولی شبیه ی پوست بود کم کم بزرگ شد چنتا متخصص بردم ولی میگن بواسیر نیس اما خودم حس میکنم هست
    البته تا زمانی ک یبوست نشه هیچ مشکلی تو مدفوع کردن نداره ولی وقتی یبوس میشه اون بزرگتر میشه و اگه بهش دست بزنم دردش میگیره ولی تو روزای عادی وقت بهش دست میزنم واکنش نشون نمیده

    1. لطفا از مطب وقت ویزیت حضوری یا آنلاین بگیرید. بعد از ارسال عکس از ناحیه یا معاینه توده تشخیص قطعی اعلام می شود. اگر هموروئید باشد برای ایشان دارو تجویز می شود. حتما به اندازه کافی به ایشان آب بدهید تا مدفوع خشک نداشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *