بیماری های مقعد, توده های ناحیه مقعد

درمان خانگی هموروئید با 8 روش کارآمد

درمان خانگی هموروئید با 8 روش کارآمد

8 روش کارآمد درمان خانگی هموروئید به شما پیشنهاد می شود که در تمام عمر به شما کمک می کند که از بروز هموروئید جلوگیری کنید و علائم آن را به سرعت کاهش دهید. درمان خانگی هموروئید تنها برای یک هفته پیشنهاد می شود! سپس مراجعه به متخصص ضرری می باشد. هموروئید، گاهی اوقات به نام بواسیر نیز خوانده می شود، درواقع رگ های متورم در رکتوم و مقعد است. علائم رایج هموروئید می تواند شامل درد، خارش، و خونریزی رکتوم باشد. آنها می توانند درون یا بیرون مقعد و حفره راست روده ایجاد شوند. که به ترتیب هموروئید داخلی و خارجی نامیده می شوند. به همین دلیل درمان های خانگی هموروئید شامل کنترل درد و اقدامات لازم جهت کاهش التهاب و حساسیت می باشد.

درمان خانگی بواسیر یا هموروئید چگونه است

همورویید ها یک مشکل بسیار رایج هستند. حدود 75 درصد از آمریکایی ها بواسیر را در برخی موارد تجربه می کنند. در حالی که معمولا طی یک هفته به طور خود به خود و با مراقبت های خانگی از بین می روند، و می توانند ناراحتی خفیف تا شدید ایجاد کنند. برای تحمل بیشتر هموروئید ها می توانید از مراقبت های خانگی برای بهبود آنها استفاده کنید. توجه کنید درمان های خانگی تنها برای یک هفته معتبر هستند. در صورت عدم بهبودی سریع به پزشک مراجعه کنید و داروی مناسب دریافت کنید.

در صورتی که به درمان های خانگی هموروئید پاسخ مثبت دادید. نسبت به روش های پیشگیرانه اقدام کنید تا دوباره علائم بیماری ظاهر نشود

۱. ویچ هازل یا عنبر سائل

ویچ هازل را می توانید به طور مایع خریداری کنید. اما این گیاه بیشتر در کشورهای آمریکای شمالی , چین و ژاپن کشت می شود و ممکن است پیدا کردن آن در ایران مشکل باشد. بنابراین از محصولاتی مثل صابون و دستمال مرطوب ضد عفونی که حاوی عنبر سائل یا همان ویچ هازل است استفاده کنید.

این گیاه هم درد را تسکین می دهد و هم خارش مقعد را بهبود می دهد. ویچ هازل را می توانید به طور مستقیم بر روی ناحیه قرار دهید.

۲. آلوئه ورا معجزه راحت شدن از هموروئید

شما می تواندی ژل آلوئه ورا را در محصولات خریداری شده در داروخانه ها پیدا کنید. همچنین می توانید به طور مستقیم از داخل برگ گیاه آلوئه ورا ژل آن را برداشت کنید. به گفته کلینیک کلیولند، ژل آلوئه ورا دارای خواص ضد التهابی است که در درمان بیماری های التهابی پوست موثر است.

به محض جدا شدن برگ آلوئه ورا از ریشه آن فعالیت های آنزیماتیک آن شروع می شود. به همین دلیل در کارخانه ها برای حفظ خواص آلوئین موجود در این گیاه ژل آلوئه ورا را با برخی مواد شیمیایی ترکیب می کنند که خواص آن را بین 4 ماه تا 2 سال حفظ می کند. شما می توانید ژل آلوئه ورا را بعد از جدا شدن از ریشه به سرعت فریز کنید که خواص آن را تا حد زیادی حفظ کنید.

طرز تهیه شیاف آلوورا در منزل

روش تهیه شیاف آلوئه ورا در منزل با فریز کردن فیله های برگ آلوئه ورا

طرز تهیه شیاف آلوئه ورا در منزل

بعد از جدا کردن برگ آلوئه ورا از ریشه گیاه به سرعت فیله داخل برگ را خارج کنید. سپس به قطعه های بسیار کوچک و باریک مثل شیاف تقسیم کنید. سپس قطعات کوچک را داخل یک فویل آلومینیومی بپیچید و در فریزر بگذارید. شما می توانید هر شب قبل از خواب یک عدد از این شیاف های آلوئه ورا استفاده کنید.

۳. حمام گرم سیتز

حمام گرم می تواند باعث التیام تحریک هموروئید شود. شما می توانید از یک حمام سیتز استفاده کنید حمام سیتز (sitz bath) که یک وان پلاستیکی کوچک است بر روی صندلی توالت قرار می گیرد همچنین می توانید با یک وان حمام کامل در وان حمام کنید. به گفته بخش سلامت هاروارد، گرفتن حمام گرم برای 20 دقیقه پس از هر حرکت روده ای تاثیر مثبتی بر حرکات دودی روده خواهد گذاشت و برای کاهش درد موثرتر خواهد بود. اضافه کردن نمک اپسیم به حمام می تواند باعث کاهش درد شود.

حمام ستز برای درمان خانگی هموروئید

درمان خانگی هموروئید بواسیر با استفاده از حمام سیتز یا حمام آب گرم که منجر به کاهش التهاب هموروئید به خصوص بعد از عمل دفع می شود.

۴. روغن ها و پمادهای در دسترس

می توانید از پمادها و روغن هایی که در داروخانه بدون نسخه به فروش می رسد استفاده کنید. برخی از این پمادها تورم و درد را هم زمان تسکین می دهند و همین امر منجر به درمان و بهبودی بواسیر در مراحل اولیه می شود. دقت کنید پمادهایی که هیدروکورتیزول دارند نباید بیشتر از یک هفته استفاده شود .

برخی از مسکن ها مثل بروفن یا ژلوفن نیز علاوه بر خاصیت ضد درد خاصیت ضد التهاب نیز دارند.

۵. استفاده از دستمال مرطوب

استفاده از کاغذ توالت پس از عمل دفع می تواند هموروئید موجود را تحریک و تشدید کند. در عوض، استفاده از دستمال مرطوب می تواند شما را بدون تحریک هموروئید ناحیه را تمیزتر نگه دارد. برای سرعت بخشیدن به بهبودی می توانید از دستمال مرطوب مخصوص هموروئید یا دستمال های حاوی آلوورا استفاده کنید تا نتیجه بهتری بگیرید.

اطمینان حاصل کنید دستمالی که استفاده می کنید حاوی مواد حساسیت زا و آلرژیک مثل عطر نباشد. همچنین از دستمال های بدون الکل استفاده کنید. دستمال های حاوی الکل و عطر و مواد آلرژیک نه تنها وضعیت را بهبود نمی دهند بلکه علائم را تشدید هم می کنند.

خشک کردن مقعد با استفاده از دستمال نرم

خشک کردن ناحیه مقعد با استفاده از دستمال نرم و یا تمیز کردن آن با استفاده از دستمال مرطوب به کاهش التهاب و خارش ناشی از هموروئید کمک می کند.

۶. استفاده از کمپرس سرد

می توانید به مدت ۱۵ دقیقه یک پک یخ یا کمپرس یخ را بر روی مقعد بگذارید تا قرمزی و التهاب را کم کند. برای هموروئید های بسیار برجسته و بزرگ و ملتهب این روش بسیار کارآمد است. همیشه یخ یا کپرس سرد را در یک پارچه تمیز کتانی و یا حوله سفید تمیز بپیچید و هرگز یخ را مستقیم بر روی پوست نگذارید.

با گذاشتن مستقیم کمپرس سرد بر روی ناحیه، هم آلودگی را به ناحیه منتقل می کنید، و هم ممکن است کمپرس به پوست مقعد بچسبد و به بافت آسیب بیشتری وارد کند.

۷. استفاده از ملین و نرم کننده مدفوع

به گفته انجمن بین الملل دیابت و بیماری های گوارش و کلیوی ، نرم کننده های مدفوع یا مکمل های فیبر مانند psyllium می تواند به کاهش یبوست، ایجاد مدفوع نرم تر و ایجاد حرکت آسان و بی دردسر روده کمک کند. بسیاری از این مکملها، شامل داروهای پسیلیوم، به شکلهایی مانند پودرها، کپسولها و مایعات هستند که به صورت خوراکی بین یک تا سه بار در روز مصرف میشوند توجه کنید مصرف بیش از اندازه این داروها منجر به تنبل شدن روده ها می شود به حدی که بیمار بدون مصرف این داروها قادر به دفع مدفوع نیست بنابراین از ملین کننده های طبیعی یا همان فیبر و میوه و سبزی به وفور استفاده کنید تا حدالامکان از مصرف دارو پرهیز کنید.

۸.لباس گشاد و پنبه ای

لباس های تنگ و پلاستیکی و بافته شده با پلی استر را با لباسهای پنبه ای جایگزین کنید. لباس های پنبه ای فوق العاده به تنفس بدن کمک می کند (به ویژه لباس زیر پنبه ای) و می تواند به حفظ پاکیزگی ناحیه و خشک نگه داشتن آن کمک کند.

این تغییر به طور بالقوه می تواند علائم هموروئید را کاهش دهد. همچنین برای شستن البسه از شوینده های عطری و نرم کننده های عطری استفاده نکنید زیرا ممکن است منجر به ایجاد حالات آلرژیک شوند

پوشیدن لباس های تنگ و پلاستیکی ممنوع

به منظور جلوگیری از بروز هموروئید و مراقبت از هموروئید پوشیدن لباس های تنگ و پلاستیکی ممنوع

جلوگیری از هموروئید در منزل با اصلاح سبک زندگی

اصلاح سبک زندگی و تغذیه بهترین راه برای جلوگیری از هموروئید است. زیرا همین سبک غلط زندگی و روش خورد و خوراک شماست که دستگاه گوارش را تحت فشار قرار می دهد و منجر به بروز علائم هموورئید می شود. خوردن مقدار زیادی فیبر غذایی (به خصوص از گیاهان) و نوشیدن مقدار زیادی آب برای جلوگیری از آن ضروری است، زیرا سیستم گوارشی را به درستی به حرکت وا می دارد و از یبوست جلوگیری می کند. ورزش منظم و جلوگیری از نشستن برای مدت زمان طولانی نیز می تواند به جلوگیری از هموروئید کمک کند. موثرترین راه برای جلوگیری از یبوست، استفاده از دستشویی درست در زمانی که فکر می کنید به دستشویی رفتن و اجابت مزاج احتیاج دارید.

زمانی که شما احتیاج به اجابت مزاج دارید و آن را به تاخیر می اندازید این کار باعث می شود مدفوع مدت زمان بیشتری در روده ها باقی بماند و آب بیشتری از روده جذب شود بنابراین هرچه زمان اجابت مزاج را به تعویق بیاندازید مدفوع خشک تر خواهد شد و در نهایت منجر به بروز یبوست می شود.

author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

14 دیدگاه برای “درمان خانگی هموروئید با 8 روش کارآمد

  1. Avatar photoیک خواننده گفت:

    راهنمایی های شما خیلی خوب و کارساز بود. سپاس

    1. از قدردانی شما سپاسگزارم. سلامت باشید.

  2. Avatar photoصابری گفت:

    سلام و عرض ادب خانوم دکتر
    ببخشید ، من یک هفته هست که دچار یبوست شدید شده ام
    امروز متوجه شده ام که موقع زور زدن ، یک زائده گوشتی از مقعد من بیرون میاید ، البته کوچک است ، دردی ندارم ، ولی اگر دستم به آن بخورد کمی سوزش دارم
    آیا این باعث یبوست شده یا یبوست باعث بوجود آمدن این شده؟! و اینکه اگر جراحی کنم مشکل یبوست حل میشه)!

    1. سلام احتمالا دچار هموروئید و شقاق شده اید. یبوست منجر به بروز این مشکل شده است و این بیماری یبوست را تشدید می کند. از یک متخصص داروی مناسب و قوی دریافت کنید و درمان های خانگی مثل تغییر رژیم غذایی و نشستن در لگن آب گرم را پی گیری کنید. اگر طی یک هفته بهبودی حاصل نشد لازم است عمل جراحی هموروئید یا لیزر هموروئید را انجام دهید. اگر یبوست شما ناشی از مشکلات گوارشی است حتما باید پی گیری و درمان شود تا در آینده دچار عود بیماری های مقعد نشوید.

    2. Avatar photoجهان رزمی گفت:

      سلام وقتتون به خیر و نیکی میشه گیاه الورا رو به داخل مقعد استفاده کرد

      1. از زمانی که گیاه آلوئه ورا از ریشه جدا می شود تا زمانی که قابل استفاده است تقریبا 30 دقیقه می باشد و طبق مقالات علمی، بلافاصله بعد از جدا شدن از ریشه فعالیت های آنزیماتیک آن شروع می شود. شما می توانید ژل تازه آلوئه ورا را فریز کنید و به طور شیاف داخل مقعد استفاده کنید.

  3. Avatar photoامید گفت:

    باسلام
    درمورد هموروئید داخلی وقدیمی. آیا درمان خانگی مؤثر هست؟
    مثلا با آلوورا

    1. سلام باید توسط متخصص معاینه شوید. درمان های خانگی در کنار درمان های تخصصی و پزشکی توصیه می شود.

  4. Avatar photoسمن.ح گفت:

    حدود ده سال پیش عمل هموروئید انجام دادنم و دکتر گفت دهانه مقعدم تنگه. کلا هم بسختی اجابت مزاج میکنم. گاهی احساس میکنم مدفوع نزدیک خروج به دیواره انتهای روده کشیده میشه و احساس سوزش در دیواره روده پیدا میکنم . امروز موقع مالیدن پماد احساس کردم یک زائده کوچک درون مقعدم هست. شما چه راهنمایی داردید؟ آیا این هم هموروئید است؟

    1. سلام ممکن است به شقاق یا عود هموروئید مبتلا شده باشید. توصیه می کنم در صورت نیاز به جراحی مجدد به یک متخصص جراحی و لیزر ماهر در این زمینه مراجعه کنید تا با لیزر پرتوان تحت جراحی قرار بگیرید. درضمن مقدار فیبر غذایی را افزایش دهید تا مدفوع شما حجم کافی داشته باشد تا بعد از جراحی مجدد دچار تنگی مقعد نشوید. جراحی با لیزر امکان بروز عوارض
      عمل جراحی هموروئید مثل تنگی مقعد را کاهش می دهد.

  5. Avatar photoمهدی گفت:

    سلام و وقتون بخیر و شادی..دکتر این شیافت آلو اورا که در فیلم توضیح دادین اگه واقعا این اندازه هم براحتی وارد مقعد بنده نمیشه راه دیگه ای هست

    1. از یک فروشگاه معتبر کرم آلوئه ورا آماده بگیرید و در این مورد با پزشک معالج خود نیز مشورت کنید.

  6. Avatar photoمیثم گفت:

    سلام و عرض ادب من الان10روز هست به هموروئید خارجی مبتلا شدم پماد ،شیاف ،قرص مسهل،همه چیز استفاده کردم ولی بهبود پیدا نکردم در ضمن خونریزی ندارم فقط موقع دفع درد دارم،چیکار کنم،در ضمن شنیدم عمل لیزر عروق را مسوزونه و بخدا عوارض داره

    1. کوتر سر عروق و اعصاب را می سوزاند و لیزر کاملا برعکس است و بعد از برش سر عروق و اعصاب را ترمیم می کند. به همین دلیل بیمارانی که با لیزر جراحی می شوند احساس سوزشی که بیماران جراحی با کوتر دارند را تجربه نمی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *