بیماری های مقعد

سندرم دفع سخت بیماری خاموش

سندرم دفع سخت بیماری خاموش

سندروم دفع سخت یک اختلالات بسیار نادر و ناشناخته درمیان بیماران است و حتی بسیاری از پزشکان نیز از علائم و درمان آن بی‌ اطلاع هستند. دفع سخت (Obstructed defecation) دشوار بودن در اجابت مزاج یا همان خالی کردن محتویات راست‌ روده است که گاهی مدفوع به شکل سخت و یا حتی نرم خارج می‌گردد؛ پس می‌ توان گفت دفع سخت می‌ تواند با یبوست و یا بدون یبوست رخ ‌دهد.

درحالی که در یبوست، بیمار در طی 1 و یا حداکثر 3 روز به ‌علت سفتی مدفوع، توانایی اجابت مزاج را ندارد و یا دفعِ خیلی دشواری دارد. اگر دفع مدفوع با درد و فشار همراه باشد و یا تخلیه کامل صورت نگیرد، می‌ توان گفت که این بیمار دچار یبوست شده ‌است.

در بسیاری از بیماران مشاهده شده‌ است که در هنگام مواجهه با مشکلات دفع مدفوع، شروع به مصرف خودسرانه ‌ی ملین ‌ها می‌ کنند که با این عمل، بیش از پیش به دستگاه گوارش خود آسیب می‌ زنند؛ حتی گاهی مشاهده شده ‌است که بیماران، چه درمورد یبوست و چه سندروم دفع سخت‌، اقدام به تخلیه‌ راست روده با کمک‌ گرفتن از دست و یا انگشت خود می کنند.

خانمی که مبتلا به سندرم دفع سخت است و دستمال توالت را استفاده می کند

بیماران مبتلا به سندرم دفع سخت از نشستن طولانی در توالت و زور زدن زیاد خودداری کنند.

علائم سندرم دفع سخت چیست

در سندروم دفع سخت مجموعه علائمی بروز پیدا‌ می کند که در مجموع به آنها اختلالات اجابت مزاج نیز می‌ گویند و تنیسموس یا زورپیچی یکی از شایع ‌ترین آنها می ‌باشد. زورپیچ حالتی است که پس از اجابت مزاج احساس می کنید که دفع مدفوع کامل صورت‌ نگرفته‌ است و حتی با وجود تلاش برای دفع نیز اتفاقی رخ‌ نمی ‌دهد.

گاهی متخصصین، دفع دشوار را برابر با اختلال آنیسموس می‌دانند. اختلال آنیسموس، اختلالیست که در آن شل شدن عضلات لگن در هنگام دفع رخ ‌می‌ دهد و عضلات اطراف راست ‌روده نمی‌ توانند به‌ هنگام دفع مدفوع شل ‌شوند تا مدفوع بتواند به سادگی خارج ‌گردد. اما باید توجه داشت که آنیسموس با سندروم دفع سخت متفاوت است.

درمان سندرم دفع سخت

توجه داشته ‌باشید که یکی از اساسی ‌ترین نکاتی که می‌ تواند به درمان سندروم دفع سخت کمک کند ورزش و رژیم غذایی می ‌باشد. سعی کنید در طول روز در ساعات مشخصی به دستشویی بروید، در هنگام دفع از زور زدن اجتناب‌ کنید زیرا که دفع مدفوع عملی روده ‌ای است و تنها با ریلکس کردن و زمان دادن به روده می‌ توانید دفع راحت و بدون مشکلی داشته‌ باشید، به اندازه‌ی کافی فیبر مصرف کنید که به این منظور می توانید از سبزیجات و صیفی جات حاوی فیبر زیاد استفاده کنید، به اندازه‌ کافی آب بنوشید و در نهایت نیز ورزش را فراموش نکنید زیرا که کم تحرکی خود سبب بروز یبوست می‌ شود. انجام تمرینات ورزشی مثل یوگا نیز بسیار کمک کننده است.

حل مشکل دفع مدفوع ملزم به مراجعه به یک متخصص است. ابتدا دهانه مقعد توسط متخصص بررسی می شود و اگر مشکلی در این ناحیه وجود نداشته باشد برای شما کولونوسکپی برای بررسی تمام طول روده تجویز می شود. اگر می خواهید دفع راحتی داشته باشید قبل و بعد از دفع مدفوع 10 دقیقه در لگن آب گرم بنشینید. از زور زدن و کمک گرفتن از دست برای دفع مدفوع جدا خودداری کنید.

سوالات رایج سندرم دفع سخت

1-آیا یبوست سندرم دفع سخت است؟

در 90% مواقع در افرادی که دچار مشکل یبوست هستند، مشکل آنها علت خطرناکی ندارد و تنها در 10% موارد است که یبوست به علت عواملی همچون سندرم دفع سخت، انسداد یا پیچ ‌خوردگی روده، وجود ضایعه داخل شکم و غیره رخ ‌می‌دهد.

2-دلایل بروز سندروم دفع سخت چیست؟

عواملی همچون بارداری و زایمان، اختلال در مسیر پیام رسانی عصبی-مغزی-روده‌ای، مشکلات عملکردی عضلات کف لگن، آنیسموس، بیماری رکتوسل، افتادگی راست روده، تنگی دریچه‌ مقعد، سرطان راست ‌روده و یا مقعد، سندروم افتادگی پرینوم، کم ‌تحرکی و غیره سبب بروز این بیماری می ‌شود.

3-آیا درمان اختصاصی برای سندروم دفع سخت وجود دارد؟

بسته به علت پیدایش این سندروم، پزشک می‌ تواند از درمان مناسبی بهره ‌جوید. به‌ عنوان مثال، در افتادگی راست‌ روده یا رکتوسل، نیاز به عمل جراحی می‌ باشد؛ درآنیسموس یا مشکلات کف لگن، تمرینات بیوفیدبک یا فیزیوتراپی کف لگن توصیه می‌ شود.

4-درمان سنتی سندرم دفع سخت چیست؟

یک قاشق چای‌ خوری رازیانه را در یک لیوان آب گرم ریخته و میل نمایید. تعدادی انجیر را به همراه 1 قاشق غذاخوری گلاب در مقداری آب از شب بخیسانید و قبل از هر وعده‌ی غذایی 2 عدد را میل ‌نمایید. 2 عدد خرما و 3 سرشاخه کوچک نعناع را در میانه‌ هر وعده‌ غذایی میل‌ نمایید.

5-آیا استفاده از دست برای کمک به عمل دفع در سندرم دفع سخت مجاز است؟

یکی از آسیب ‌های جدی که در پی استفاده از دست یا انگشت برای کمک به عمل دفع رخ ‌می‌دهد این است که می‌ تواند سبب ایجاد زخم شقاق یا همان فیشر، خونریزی مقعد، بی ‌اختیاری مقعد و در موارد شدیدتر سبب آسیب به دستگاه دفع ادرار ‌شود که در طولانی مدت عضلات لگن ضعیف خواهند ‌شد.

6-آیا استفاده از داروی ملین برای دفع سخت کمک کننده است؟

هموروئید (یبوست)، فیستول (انسداد غده‌ های درون مقعد)، شقاق (پارگی در قسمت داخلی راست‌روده)، خونریزی از مقعد، بی‌ اختیاری در مدفوع و افزایش خطر بدخیمی روده ازجمله آسیب‌ هایی است که ممکن است در پی مصرف خودسرانه‌ برخی داروها و ملین ‌ها گریبان‌ گیر بیمار شود.

author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

126 دیدگاه برای “سندرم دفع سخت بیماری خاموش

  1. Avatar photoمیر فخرالدین موسوی- شهر رشت گفت:

    با درود و سپاس از مقالات بسیار ارزشمند شما

    1. از قدردانی شما بسیار سپاسگزارم

  2. Avatar photoM گفت:

    سلام خانم دکتر ، خیلی ممنون بابت مقاله مفیدتون
    من یه مشکلی دارم الان یک هفته هست که دچار یبوست شدم و مشکل دفع دارم و اصلا سابقه یبوست رو داشتم از قبل …امروز دوبار از این شیاف استفاده کردم یکم تاثیر داشت ولی هنوز احساس سنگینی در اطراف نافم میکنم میشه لطفا راهنماییم کنید🙏🏻

    1. سلام از خوددرمانی پرهیز کنید و اگر بیش از 3 روز است که دفع مدفوع نداشته اید و با نشستن در لگن آب گرم هم نتوانسته اید دفع مدفوع بدون زور زدن داشته باشید از یک پرستار یا بهیار با تجربه جهت انجام عمل تنقیه یا انما کمک بگیرید. به هیچ عنوان این کار را خودتان انجام ندهید زیرا احتمال آسیب رسیدن به بافت مقعد و روده بسیار بالاست. برای درمان اصولی این بیماری نیز حتما به یک متخصص مراجعه کنید تا مجدد بروز نکند.

    2. Avatar photoعبدالله گفت:

      سلام خانم دکتر. من مردی 35 ساله و مجرّد هستم. مدّت مدیدی است (بالای 15 سال) که به علایمی دچار هستم که آگاهی کافی درباره اش نداشتم و موفق به درمانش نشدم. با دیدن مطلب «سندرم دفع سخت» شما متوجّه شدم ظاهراً مبتلا به همین مشکل هستم. نکته وار علایم خودم را عرض می کنم:
      1. عدم توانایی دفع مدفوع در بالای 90 درصد موارد، حتی هنگامی که مطلقاً یبوست ندارم.
      2. نیاز مبرم به کمک دست برای دفع مدفوع (به شکلی که با انگشتم عضلات انتهایی روده را تحریک می کنم و تکان می دهم تا عمل دفع انجام شود)
      3. به رغم کمک گرفتن از دست، عدم توانایی در دفع مدفوع به صورت کامل و رفتن برای قضای حاجت معمولاً 2 یا 3 بار در روز و تبعاً احساس مجدد مدفوع دقایقی بعد از قضای حاجت
      4. تورّم، سوزش و التهاب دهانه مقعد و گاه خونریزی آن (خصوصاً مواقعی که فشار بیشتری توسّط دست به مقعد می‌آید و دفعات رفتن به توالت برای قضای حاجت بیشتر می شود)
      5. نفخ و درد زیاد و تقریباً همیشگی در سمت چپ شکم در مجاورت ناف (که ظاهراً محلّ معده است) و نیز دردی آزاردهنده در پایین ناف که با فشار دادن همان ناحیه شدیدتر می شود. گاهی این درد اخیر با نبض زدن همراه است؛ خصوصاً بعد از اجابت مزاج سخت و طولانی که با تقلّای زیاد برای تحریک روده با دست همراه بوده است.
      لطفاً راهنمایی بفرمایید برای درمان چه پروسه‌ای را پی بگیرم. با تشکّر

      1. سلام احتمالا بر اثر یک بیماری گوارشی، شقاق یا هموروئید قادر به دفع کامل مدفوع نبوده اید و از دست برای دفع مدفوع کمک گرفته اید. همین امر باعث می شود که در طولانی مدت عضلات مقعد ضعیف و حتی آسیب دیده شوند. توصیه می کنم از مطب وقت ویزیت بگیرید تا ابتدا وضعیت مقعد بررسی شود. سپس ممکن است دارو درمانی، رژیم غذایی همراه با فیزیوتراپی و بیوفیدبک برای شما تجویز شود. اگر آسیب به بافت مقعد شدید باشد ممکن است جراحی با لیزر پرتوان نیز به شما توصیه شود.

      2. Avatar photoطناز گفت:

        سلام خانم دکتر. بنده تقریبا یک کودک یازده ساله دارم که بعضی شب ها دستشویی پر میگیره و بعضی شبا نداره . موقع هایی که دستشوییش میگیره و میره دستشویی میگه با اینکه دستشویی دارم اما اصلا مدفوع خارج نمیشه و اگرم خارج بشه اونم به زور مدفوعش خیلی کم و خیلی سفته زیاد هم زور میزنه اما مدفوع اصلا خارج نمیشه.‌ نمیدونم باید چیکار کنم تشخیص شما چیه ممنون میشم بگید

        1. از مطب وقت ویزیت آنلاین بگیرید. رژیم غذایی ایشان را با نظر یک متخصص تغذیه اصلاح نمایید. حتما روزی 8 لیوان آب ولرم میل کنند. حتما روزی دو بار در لگن آب گرم بنشینند و هر روز راس ساعت مشخصی به سرویس مراجعه کنند که روده ها جهت دفع مدفوع منظم تنظیم شوند.

      3. Avatar photoریحانه گفت:

        سلام خانم دکتر خسته نباشید من بیماری میلو مننگستل دارم ۳۹ سالمه مثانه عصبی از ۱۰ سال میش مسکلات روده من شروع شد کم کم بیشتر احساس دفع نواشتم با فشار دفع داشتم الان از پارسال همش احساس پری مقعددارم وست وپام گز گز میکنه سرده حالت تهوه دارم مقعدم درد میکنه مسهلم که میخورم درد کشنده دارم مدفوع خارج نمیشه دارم میمیرم خانم دکتر چه کار کنم تو خدا کمکم کنیدو

  3. سلام از یک پرستار یا بهیار باتجربه برای انجام عمل تنقیه یا همان انما کمک بگیرید. به هیچ عنوان زور نزنید و برای دفع مدفوع از دست استفاده نکنید و به ناحیه فشار نیاورید. معمولا هموروئید داخلی درد ندارد اما باید درمان شود و به حال خود رها نشود. زیرا بیمار دچار عوارضی مثل خونریزی و آبسه مقعدی و شقاق خواهد شد.

    1. Avatar photoM گفت:

      ببخشید اگه زور نزنیم یا از دست کمک نگیریم پس چیکار کنیم ؟ ممکنه با ملیم مشکل حل بشه ؟!

      1. رژیم غذایی پرفیبر داشته باشید و قبل و بعد از دفع مدفوع 10 دقیقه در لگن آب گرم بنشینید

        1. Avatar photoریحانه گفت:

          سلام خانم دکتر خسته نباشید من بیماری میلو مننگستل دارم ۳۹ سالمه مثانه عصبی از ۱۰ سال میش مسکلات روده من شروع شد کم کم بیشتر احساس دفع نواشتم با فشار دفع داشتم الان از پارسال همش احساس پری مقعددارم وست وپام گز گز میکنه سرده حالت تهوه دارم مقعدم درد میکنه مسهلم که میخورم درد کشنده دارم مدفوع خارج نمیشه دارم میمیرم خانم دکتر چه کار کنم تو خدا کمکم کنیدوک

  4. Avatar photoذبیح الله گفت:

    سلام خانم دکتر من چند ماهی میشه میکروبی معده دارم معده ام باد میکنه هرچیز بخورم و مشکل مدفوع هم دارم گاهی بصورت سخت و گاهی نرم .مدفوع خارج میشه خیلی با فشار
    نمیدونم چکار کنم تا خوب بشه راهنمایی کنین ممنون میشم

    1. سلام تحت نظر متخصص تغذیه و گوارش باشید.

  5. Avatar photoگلی گفت:

    سلام وقتتون بخیرببخشیدبنده حدودچندوقتیه دچاراین مشکل هستم که باعرض پوزش مدفوع نرم وبادفع سخت دارم البته گهگداری خوبم ولی گاهی اوقات این عارضه سراغم میادبنظرشمادرمانش چیه ازچع دارویی استفاده کنم که روان باشم همیشه البته ناگفته نماندهمیشه ورزش میکنم

    1. سلام اگر از داخل مقعد زخم شقاق داشته باشید هرچه هم مدفوع نرم باشد مجدد دچار دفع سخت خواهید شد. علت اسپاسم و دفع سخت بعد از معاینه مشخص می شود.

  6. Avatar photoاحمد گفت:

    با درود و وقت بخیر
    حوالی یه ماه پیش کلونوسکوپی کردم.گفتند هموروئید داخلی گرید وان دارید.درمان این گرید هموروئید چیه؟و یا اصلا نیازی به درمان ندارد.
    با سپاس

    1. سلام لازم است به متخصص مراجعه کنید و داروی مناسب دریافت کنید. از یک متخصص تغذیه نیز رژیم غذایی پرفیبر دریافت کنید. هموروئید خود به خود درمان نمی شود و اگر در همین مراحل اولیه به آن رسیدگی نکنید هموروئید عارضه دار خواهد شد.

      1. Avatar photoفاطمه گفت:

        سلام خانم دکتر وقت بخیر
        همسرمن سرطان خون دارن و وایتش ۱۰۰۰ خیلی پایین
        دچارابه سه مقعدی شدن حدود۱۳میلی متر و جراحی شدن
        خواستم ببینم چجوری ازش مراقبت کنم که عفونت نکنه با این شرایط سیستم ایمنی الان بستری هستن ولی خواستم بازم از شما بپرسم که هرچه زودتر این زخم ببنده،خیلی نگران عفونت هستیم و این عمل رو با ریسک انجام دادن

        1. بهتر است بستری شوند. با یک متخصص عفونی نیز مشورت فرمایید.

  7. Avatar photofatemeh گفت:

    سلام وقتتون بخیر ببخشید‌ بنده‌ حدود دوسالی هست‌ که‌ یبوست‌ شدید‌ دارم پیش‌ دکترم‌ رفتم‌ برام‌ دارو نوشتن‌ در طول‌ مصرف‌ حالم‌ خوب‌ بود‌ اما‌ تا مصرف‌ داروم تموم‌ شد‌ دوباره‌ یبوستم‌ شروع‌ شد‌‌ و مدفوعم‌ به‌ سختی‌ دفع‌‌ میشد الان با روشهای‌ خانگی‌ یبوستم‌ را کنترل‌ کردم‌ ولی‌ بازم‌ مدفوعم نمیاد چند‌ باری‌ مجبور‌ شدم‌ با‌ دست‌ مدفوع‌ را‌ خارج‌ کنم‌ که‌ متوجه‌‌ ی‌ توده‌ بزرگ‌ متورم‌ در‌ داخل‌ مقعدم‌ شدم و نمیزاره‌ مدفوعم‌ دفع‌ شود‌.لطفا‌ راهنمایی‌ ام‌ کنید

    1. در مواقعی که بیمار دچار هموروئید و دیگر بیماری های مقعد است حتی اگر یبوست هم نداشته باشد عمل دفع به سختی انجام می شود. از مطب وقت ویزیت بگرید و از دفع مدفوع با کمک دست خودداری کنید. نشستن در لگن آب گرم به مدت 20 دقیقه به دفع راحت تر و کاهش التهاب ناحیه مقعد کمک می کند.

  8. Avatar photoویرجینیا گفت:

    سلام خانم دکتر
    من هنگام دفع، گاهی مجبور میشم از انگشت استفاده کنم؛ مدفوعم همیشه سخت نیست و حدودا سه ساله که این مشکل رو دارم و گاهی دچار اسپاسم شدید روده میشم. اخیرا احساس کردم یک تکه گوشت جلوی مدفوع رو برای خروج میگیره‌. آیا من دچار بواسیر هستم؟ لطفا اگر شیراز دکتری برای این بیماری میشناسید معرفی کنید. ممنونم

    1. به احتمال زیاد دچار هموروئید و حتی شقاق شده اید. متاسفانه در شیراز همکاری را نمی شناسم.

  9. Avatar photoشمیم گفت:

    سلام خانم دکتر عزیز ببخشید ی سوال داشتم دفع نرم و ضعیف مدفوع بخاطر چی هست البته اشتهام بد نیست و ورزش هم میکنم و گاهی قسمت پشت تا کمرم ی درد خفیف دارم ؟؟ ممنون

    1. ممکن است در مسیر دستگاه دفع مدفوع زخمی وجود داشته باشد. به یک متخصص مراجعه کنید و رژیم غذایی پرفیبر داشته باشید. مصرف سیب و پرتقال به طور روزانه برای شما عالی است.

      1. Avatar photoامین گفت:

        سلام خانم دکتر بنده دچار سفت شدن مدفوع در مقعد شدم هرچی زور میزنم مدفوع بیرون نمیاد از شیاف و قرص و غذا های ابکیم استفاده کردم و فایده ایی نداشته حتی چندین بار هم با دست به کندن مدفوع زدم فایده نداره مقدار خیلی کمی کنده میشه لطفاً بگید چیکار کنم دارم؟ممنون

        1. سلام به یک بیمارستان مراجعه کنید که عمل تنقیه اصولی را برای شما انجام دهند. از پرستاران یا بهیارانی که تجربه انجام این عمل در منزل را دارند نیز می توانید کمک بگیرید. هر روز 10 لیوان آب بنوشید و 12 عدد میوه میل کنید. به هیچ عنوان خوراکی های یبوست زا مصرف نکنید و به داخل مقعد دست نزنید. روزی 2 بار به مدت 15 دقیقه در لگن آب گرم بنشینید.

  10. Avatar photoمحمدرضا گفت:

    سلام خانم دکتر خسته نباشین
    من ی چند وقتیه تخلیه مدفوع ام درس انجام نمیشه
    ب جای اینکه ی بار کامل تخلیه بشه تو چندمرحله تخلیه میشه که با فشاری که میارم انجام میشه ..۷ ۸دقیقه ای طول میکشه سرویسم ..ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. لازم است معاینه شوید. اغلب این مشکل به دلیل هموروئید بروز می کند. از زور زدن زیاد اجتناب کنید و مصرف میوه و سبزی را افزایش دهید.

  11. Avatar photoحمید گفت:

    سلام خانم دکتر ،من ۴۳ سالمه از وقتی ک بچه بودم مشکل دفع داشتم و البته تا نوجوانی فک میکردم همه ادما اینجوری هستن
    تمام راها. و رفتم نتیجه مشهود نگرفتم
    الان ده ساله سرخ کردنی نمیخورم روغن فقط کنجد یا زیتون مگر در رستوران یامهمونی
    نان فقط سبوس دار
    روزی حداقل ده لیوان اب ک باعث شده مرتب دستشویی برم واسه ادرار ورزش هم میکنم اما چ قبل از این رژیم چ بعدش نتیجه خاصی نگرفتم
    روزی دو بار حداقل دفع دارم ولی ب سختی ک چند ساله مجبور شدم تنقیقه کنم ک بازم سه چهار بار میخام بیام بیرون از دستشویی دوباره احساس دفع دارم ،ملینم کم خوردم تا حالا، اما اونم همین بوده و باز احساس دفع ناقص داشتم،نفخ ندارم اصلا ،یبوست هم ب شکلی ک شما میگید ندارم چون حداقل روزی ی بار رو دفع دارم ،دفعم بسیار سخت و احساس میکنم هیچ گونه حرکت روده ایی ندارم چ مدفوع نرم باشه چ سفت
    یک نکته چند وقتی فهمیدم هر زمان ک مشکل و یا استرس شدید داشته باشم با کمال تعجب دفع کامل نرمال و عادی دارم
    ببخشید طولانی شد باسپاس ازشما

    1. از مطب وقت ویزیت بگیرید. احتمالا به شقاق و هموروئید مبتلا می باشید. همچنین همزمان با درمان بیماری های مقعد لازم است تحت نظر متخصص تغذیه نیز باشید تا به وضعیت عادی برسید.

  12. Avatar photoمریم گفت:

    سلام خانم من در المان زندگی میکنم ودچار فستول شدم یکبار عمل کردم ونخ گذاشتن و بعد از ۸ هفته عمل دوم شدم یکماه ماه از عمل دوم گذشته بود که دوباره ورم کرد ورفتم بیمارستان من را عمل کردن ودوباره نخ گذاشتن الان چهار روز است که بمشکل سپری میکنم .ودکتورم گفت که بخیه باز شده بود .کدام فستول جدید پیدا نشده .لطف نموده بگوید که بار چهارم که عمل کنم بهتر میشوم یانه .ویا درین موقوع امکان لیزر را دارد یانه بسیار خسته شدم ام خیلی ممنون

    1. لطفا از مطب وقت ویزیت آنلاین بگیرید. برای لیزر فیستول مقعدی لازم است یک ام آر آی کامل ارسال نمایید که تمام مسیرهای فیستول در آن مشخص شده باشد. بعد از بررسی نتایج تشخیص نهایی به شما اعلام می شود.

  13. Avatar photoسمیرا گفت:

    سلام . من خانومی ۳۲ساله هستم مدت زیادی هست که در دفع مشکل دارم دائما دارم سبزیجات مصرف میکنم و ورزش هم میکنم با این حال توانایی دفع ندارم و خیلی باید فشار بیارم و به علت همین فشار ها دچار همورویید هم شدم . باید پیش چه متخصصی برم آیا داروی خاصی داره ؟حتی زمانهایی که شکمم شل هست هم باید فشار بیارم تا خارج بشه و خیلی اذیت میشم

    1. از مطب من وقت ویزیت بگیرید. ممکن است در ناحیه مقعد دچار شقاق همراه با هموروئید شده باشید که لازم است دارو مصرف کنید.

  14. Avatar photoمهدی گفت:

    البته لازم به ذکر است که دفع معمولا روزانه صورت میگیرد(با گریه و بعضی مواقع طی چند مرحله) ولی کودک در طول روز دچار یک اضطراب بوده و ظاهرا از عمل دفع جلوگیری میکند.و خون مشاهده نشده است. بانشکر

    1. به احتمال زیاد دچار زخم شقاق در ناحیه مقعد شده اند.

  15. Avatar photoمهدی گفت:

    سلام.خانم دکتر خسته نباشید. کودک پسر ۲ سال و ۷ ماهه من حدود ۱۴ روز است دچار دفع سخت شده(قبلا بصورت دوره ای و چند روزه پیش آمده بود) که مدفوع شل است ولی دفع همراه با گریه و سختی صورت میگیرد. متخصصان نظرهای مختلفی داده اند.(یبوست مزمن)البته لازم به ذکر است که دفع معمولا روزانه صورت میگیرد(با گریه و بعضی مواقع طی چند مرحله) ولی کودک در طول روز دچار یک اضطراب بوده و ظاهرا از عمل دفع جلوگیری میکند.و خون مشاهده نشده است. حال نظر شما چیست و آیا نیازی به سی تی اسکن می باشد؟ باتشکر
    پاسخ

    1. لطفا از مطب وقت ویزیت بگیرید. اگر علاوه بر مشکل گوارش دچار شقاق و دیگر بیماری های مقعد نیز شده باشند مشکل یبوست تشدید خواهد شد. بنابراین لازم است سلامت مقعد کودک و رژیم غذایی کودک به طور همزمان کنترل شود.

  16. Avatar photoالهام گفت:

    سلام وقت شما به خیر من علامتی شبیه همورویید خارجی و بیرون زدگی مقعد دارم ولس درد و.. ندارد و وقتی مدفوع سفت می کنم باریکه ای از خون روی مدفوغ ایجاد می شود ، انگار که خراش می دهد و بعدش هم خون می چکه شبیه همورورئید مرحله دو هست دکتر داخلی رفتم، معاینه کردن چند تا شیاف و قرص و شربت نوشتند آیا نیاز به عمل دارد؟

    1. اگر داروهای تجویز شده منجر به درمان نشود بهتر است لیزر هموروئید و شقاق را انجام دهید.

    2. Avatar photoBanafshe گفت:

      ⁸سلام وقت بخیر خانم دکتر من خانمی ۶۷ ساله هستم مشکلی که دارم اینه که چندین ساله با اینکه مدفوع سفتی ندارم ولی دفع خیلی سختی دارم و گاهی اوقات ضعف وسرگیجه هم البته خیلی کم وبا فاصله زیاد دارم ومواقعی که آنتی بیوتیک(مترونیدازول) میخورم خیلی اجابت مزاج راحتی دارم و وقتی تموم میشه بعد از چند وقت لاز هم همکن مشکلات رو دارم و بواسیر هم دارم به خاطر اینکه تخلیه راحتی ندارم وزور زدن مکرر باعث ایجاد بواسیر شده

      1. علاوه بر دریافت دارو برای درمان بواسیر لازم است آندوسکوپی، کولونوسکوپی و آزمایش هم برای شما تجویز شود. ممکن است نیاز به درمان بیماری های گوارشی داشته باشید.

  17. Avatar photoرها گفت:

    سلام وقت بخیر
    من حدود یک ماه هست که قرص بیزوپرولول و فلوکستین مصرف میکنم که دکتر قلب بهم دادن..الان حدود یک هفته هست که یبوست و مشکل دفع دارم..احساس دفع دارم ولی هرچی تلاش میکنم مدفوع خارج نمیشه..
    میخواستم بدونم ممکنه به خاطر قرص هایی که مصرف میکنم باشه چون من قبلا همچین مشکلی به این صورت نداشتم..یبوست داشتم ولی مشکل دفع هرگژ
    نیاز هست به پزشک مراجعه کنم یا با درمان های خانگی حل میشه؟

    1. می تواند مربوط به داروهایی که مصرف می کنید باشد. توصیه می کنم از یک متخصص تغذیه رژیم غذایی مناسب بگیرید. اگر طی یک هفته با درمان های خانگی بهبود پیدا نکردید مراجعه به متخصص ضروری است.

  18. Avatar photoM.K گفت:

    سلام خانم دکتر وقتتون بخیر
    ببخشید من یک سوالی داشتم
    در مرداد ۹۹ من در پی مصرف آنتی بیوتیک و مواجهه با زمان کرونا و هم چنین هم زمان شدن سفر
    مبتلا به یبوست شدم
    البته من هر وقت مسافرت می رفتم ببوست میشدم
    ولی بعد از یک باز اجابت مزاج سخت راحت میشدم
    اما بعد اون اتفاق من راحت نشدم و تا یک یا دوماه این مشکل‌ با من بود و من هر دفعه صبح ها ابتدای اجابت مزاج و مشکل داشتم
    به دکتر مراجعه کردم ملین دادن
    اما باز هم برخی اوقات به مشکل برمی‌خوردم
    تا این که دچار شقاق و بواسیر شدم و در شهریور ۱۴۰۰
    عمل لیزر انجام دادم

    اما حتی بعد از عمل در نقاط دیگر مقعد باز هم دچار زخم و مشکل‌ میشدم
    به هر حال یبوست حداقل ماهی یک‌بار عادی هست

    اما من حتی یبوست شدید نمیشدم و فقط کمی مدفوع سخت بود که شاید برای باقی افراد چیز‌ عادی باشد

    مجدد به هموروئید داخلی مبتلا شدم از نوع درجه ۱ و یا ۲
    دارو گرفتم و خوب شدم

    ولی همین که کمی ،فقط کمی مدفوع سفت می شود من مجدد زخم می شوم که با پماد زدن برای چند روز متوالی خوب میشوم

    تا زمانی که مجدد در اجابت مزاج به مشکل می خورم

    متاسفانه اجابت مزاج من این گونه نیست بگم یبوست میشم
    فقط کمی منسجم تر است و شل نیست
    من حتما باید در روز دوبار اجابت مزاج داشته باشم وگرنه صبح فردا به مشکل بر میخورم

    ولی مشکل اینجاست که می‌دونم این عادی نیست
    در حالت عادی افراد حتی اگر یبوست سخت داشته باشن و کمی بهشون فشار بیاد روز بعد مشکلی ندارن

    اما من 🙁

    واقعا خسته شدم از این سیر بیماری

    احساس میکنم پوست ناحیه ی مقعدم به قدری نازک شده که با کوچیک تریم فشاری که حتی خود اجابت مزاج وارد میکنه برای خروج من زخم میشم:(

    من تا قبل از سال ۹۹
    یبوست های بدتر از این داشتم اما با رفع یبوست مشکل هم رفع میشد

    اما الان 🙁

    نمی‌دونم چیکار کنم

    فکر میکنم لبنیات برام خوب نیست
    از اون ور گرمی شدید هم خوب نیست

    مشکل اصلیم اینه که این اجابت مزاج من رو اصلا نمیشه اسمش رو گذاشت یبوست قبل از سال ۹۹ این نوع دفع برای من عادی بود
    ولی الان حتی اگر فقط کمی اجابت مزاجم و فقط حتی اولش سفت باشه فاتحه ی‌ من برای چند روز خوندس ‌:(

    و مشکل اینه که هر کسی بالاخره یک بار در ماه رو که ممکنه دچار کمی سفتی مدفوع بشه

    و نمیشه همیشه جلوش رو گرفت 🙁

    کمکم کنید خسته شدم

    1. یبوست حتی ماهی یک بار هم طبیعی نیست و لازم است برای درمان یبوست رژیم غذایی سالم داشته باشید و به فکر درمان جدی و قطعی باشید. در غیر این صورت بیماری شما بعد از لیزر نیز عود خواهد کرد. هرچه سن بیمار بالاتر می رود احتمال بروز عوارض یبوست بیشتر می شود.

    2. Avatar photoYasy گفت:

      سلام من هم همچین مشکلی دارم میشه بگید شما برای درمان چ کار کردید خواهش میکنم بگید منم خسته شدم تا کمی مدفوعم سفت میشه احساس میکنم اون ناحیه زخم میشه و خونریزی میکنم کلی وزن کم کردم هر چقد تلاش کردم خوب نمیشم

      1. حتما از یک متخصص داروی مناسب دریافت کنید و رژیم غذایی سالم داشته باشید و به درمان خانگی اکتفا نکنید.

  19. Avatar photoفاطمه گفت:

    سلام خانم دکتر عزیز روز بخیر بنده چندین سال است که به یبوست مبتلا هستم شقاق و همورویید هم دارم در حال حاضر قصد بارداری دارم و چون یبوستم شدیده میترسم یبوست بارداری بیشتر ازارم بده و تحمل نکنم ایا با درمان همورویید یبوستم برطرف میشه

    1. بروز هموروئید و شقاق یبوست را تشدید می کند علاوه بر این که لازم است قبل از بارداری نسبت به درمان بیماری های مقعدی اقدام نمایید لازم است رژیم غذایی سالم نیز داشته باشید و وضعیت دستگاه گوارش را کاملا کنترل کنید. اگر این مشکل را برطرف نکنید در طی دوران بارداری هموروئید و شقاق شما به شدت عود می کند و تا پایان بارداری نیز نمی توانید درمان تخصصی مناسبی انجام دهید.

  20. Avatar photoرضا گفت:

    سلام خانم دکتر ببخشید ون مشکل دفع سخت مدفوع دارم ینی هردفه مدت زمان زیادی رو تو سرویس میمونم و تلاش میکنم همیشه هم حس میکنم کامل نتونستم دفع کنم باید چیکار کنم مشکل چیه

    1. علاوه بر این که باید رژیم غذایی سالم داشته باشید توصیه می کنم از یک متخصص وقت ویزیت بگیرید تا وضعیت سلامت مقعد را بررسی کنند ممکن است به هموروئید و شقاق نیز مبتلا باشید. این بیماری ها یبوست را تشدید می کند.

  21. Avatar photoزهرا گفت:

    سلام خانم دکتر دختری ۲۱ ساله هستم از ۱۰ ۱۱ سالگی برای عمل دفع از انگشت استفاده کردم آیا با رژیم و تمرینات بیوفیدبک امکان درمان هست یا نیاز به عمل هست؟

    1. لازم است معاینه شوید. از آنجایی که جوان هستید احتمال درمان بدون جراحی وجود دارد.

  22. Avatar photoمهدی گفت:

    سلام خانم دکتر، من تقریبا یک ماهی میشه که بدون کمک انگشت موفق به دفع نشدم، باید حتما با انگشت عضله های داخل مقعد رو تحریک کنم تا موفق به دفع بشم. احساس می کنم یه چیزی مانع خروج مدفوع میشه و باید حتما اون دریچه رو با انگشت جا به جا کنم و البته باز هم مدفوع کامل خارج نمیشه و توی مقعد می مونه
    تقریبا هر شب این کار رو انجام میدم و هر دفعه حداقل بيست دقیقه تا نیم ساعت طول می کشه

    1. ممکن است بر اثر زخم شقاق دچار اسپاسم عضلات مقعد شده باشید و یا مبتلا به دیگر بیماری های مقعد باشید. فشار دست به ناحیه بیماری شما را تشدید می کند. برای دفع راحت تر از لگن آب گرم استفاده کنید و حتما از یک متخصص داروی مناسب دریافت کنید. رژیم غذایی پرفیبر نیز داشته باشید.

  23. Avatar photoناشناس ۰۲۵ گفت:

    سلام من با دوس پسرم رابطه معقدی داشتیم ۲ روز بعدش دردهای من شروع شده و الان به سختی مدفوع میکنم. باید چیکار کنم؟

    1. از مطب وقت ویزیت بگیرید. اگر تهران تشریف ندارید می توانید ویزیت آنلاین بگیرید. بعد از تشخیص دقیق برای شما دارو تجویز خواهد شد. از عوارض رابطه مقعدی بروز شقاق و آبسه مقعدی می باشد.

  24. Avatar photoعارف گفت:

    دکتر من 2ساله که یبوست دارم.

    وقتی میخوام اجابت مزاج کنم یهو یکی از عضله ها منقبض میشه و مقعد کوچیک میشه و نمیتونم اجابت مزاج دا‌شته باشم.

    به نظرتون مشکل چیه و راه حل چیه؟

    1. احتمالا به دلیل بروز زخم شقاق در هنگام دفع مدفوع دچار اسپاسم عضلات مقعد می شوید. از مطب وقت ویزیت بگیرید تا بعد از معاینه و تشخیص دقیق بیماری برای شما دارو تجویز کنم. قبل و بعد از اجابت مزاج نیز 10 دقیقه در لگن آب گرم بنشینید.

  25. Avatar photoعارف گفت:

    پیرو کامنت قبلی:

    من احساس زمان اجابت مزاج هم از دست دادم، یعنی متوجه نمیشم چه زمانی نیاز به دستشویی رفتن دارم. وقتی دل درد میگیرم تازه متوجه میشم دستشویی دارم

    1. علاوه بر بررسی سلامت مقعد لازم است کولونوسکوپی برای بررسی وضعیت روده ها نیز انجام شود.

  26. Avatar photoYasy گفت:

    سلام خانم دکتر من ۱۸سال سن دارم ومشکل یبوست و شقاق همورویید داشتم ۴تا۵ماه هست که دکتر میرم به خاطر این مشکل داروهای زیادی بهم دادن و مصرف کردم الان بعد از این مدت که دارو ها تموم شده همورویید از بین رفته اما باز هم هنگام دفع احساس میکنم که از داخل مقعد ناخن میگیرندبهش واحساس درد میکنم و خارش و دوباره خونریزی داشتم سر ساعت دفع میکنم و اب زیاد میخورم و روزش میکنم اما باز هم خوب نشدم دکترم برام دارو مینویسه و لیزر نمیکنه کلا اشتهامو از دست دادم و با کمی خونریزی از مقعد کلا به هم میریزم تو این چند ماه شش کیلو وزن کم کردم

    1. لطفا از مطب وقت ویزیت بگیرید. لازم است داروهایی که طی این مدت مصرف کرده اید را بررسی کنیم و رژیم غذایی سالم نیز داشته باشید. سپس برای لیزر شقاق و هموروئید تصمیم گرفته می شود.

  27. Avatar photoF.F گفت:

    سلام وقتتون بخیر ،بنده خانم ۱۹ ساله خانه دار و متهل هستم ،نزدیک یک ماه هست ک دقع سخت دارم اول فکر کردم که دچار یبوست شدم و شروع به خوراکی های مفید کردم و به پزش‌ ک مراجعه داشتم یه قرص بهم داد ،و اون باعث شد ک مدوفع من کامل تبدیل به اسهال بشه ، ولی مشکل من هنوز هم رفع نشده ،چنان دلپیچه سختی میگرم از اسهال در سردیس بهداشتی ولی همانم به سختی دفع میشود ، بنظرتم لازمه ک به پزشک مراجعه کنم؟

    1. قرصی که پزشک برای شما تجویز کرده اند را قطع کنید و مجدد به ایشان مراجعه کنید. مقدار مصرف سبزیجات و فیبر غذایی را افزایش دهید. نوشیدن آب فراوان هم فراموش نشود.

  28. Avatar photoمحسن گفت:

    سلام خانم دکتر، من چند سالی میشه که مشکل دفع دارم، مدفوعم همیشه نرم بوده ولی خارج نمیشه، انگار خروجی مقعدم قفله و بسته ست و باید کمی داخل مقعدم را با انگشت تحریک کنم تا کمی باز شود و کمی از مدفوعم خارج شود، و اینکه همیشه ناقص مدفوع میکنم، و روزی مجبورم 2 الی 3بار برای دفع دستشویی برم. اینم بگم اصلا احساس سوزش یا درد یا خونریزی ندارم، فقط مقعدم انگار قفل و کیپ است، ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

    1. احتمالا در ناحیه مقعد دچار زخم شقاق شده اید یا به دیگر بیماری های ناحیه مقعد مبتلا می باشید. از مطب وقت ویزیت بگیرید.

  29. Avatar photoM گفت:

    سلام وقت بخیر ، ۱۸ ساله هستم . مشکل دفع دارم و دقیق نمیدونم چه مدته .. فکر میکنم بیشتر از یکی دو ساله . تا جایی که یادمه از دست کمک میگرفتم … الان اصلا نمیتونم برام سخته … نمیدونستم این کار اشتباهه
    در حال حاضر اصلا نمیتونم به پزشک مراجعه کنم یا با خانواده در میون بذارم . شما چه توصیه ای میکنید . من خیلی نگرانم .

    1. از مطب وقت ویزیت آنلاین بگیرید. احتمالا به دلیل دفع با کمک دست به بافت ناحیه مقعد آسیب وارد شده است.

  30. Avatar photoسیمین گفت:

    سلام خانم دکتر .
    من هر روز صبح اجابت مزاج دارم فقط مشکلم اینه که تو یه مرحله رودم تخلیه نمیشه. اولش که یا معمولیه و یا بعضی وقتا هم سفت. اما مراحل بعدیش که حدود 1 ساعت بعدش میشه کلا شل هست یا بعضی وقتا هم یهو اسهال میشم.
    قبلا دکتر هم رفتم. کلیدینیوم و زیگات و لاکتول بهم دادن. اولش که قرصا رو استفاده میکردم خوب بودم اما الان بازم به همون مشکل دچار شدم.
    میشه منو راهنمایی کنید.

    1. لطفا از مطب وقت ویزیت بگیرید. لازم است وضعیت سلامت مقعد بررسی شود. اگر مشکلی در ناحیه مقعد وجود نداشته باشد به متخصص تغذیه و گوارش ارجاع داده می شوید.

  31. Avatar photoفازی گفت:

    سلام خانوم دکتر من مشکل دفع مدفوع دارم با اینک نرم هستش ولی هرچی تلاش می‌کنم بیرون نمیاد و توی رودم (انتهای روده) می مونه مجبورم از انگشتام برای بیرون آوردنش استفاده کنم.. ی تیک گوشت اونجا هست ک نمیزاره مدفوع بیرون بیاد.. لطفاجواب بدید حدود سه ماهه ک اینطور شدم.. من ایران نیستم اگ راهی برای درمانش هست لطفا بهم توضیح بدید.. ممنون

    1. لازم است از یک متخصص داروی مناسب دریافت کنید. از مطب من هم می توانید ویزیت آنلاین با واتساپ بگیرید. قبل و بعد از دفع مدفوع نیز می توانید در لگن آب گرم بنشینید.

  32. Avatar photoعلیرضا گفت:

    سلام خانم دکتر
    وقتتون بخیر
    من ی آقای 30 ساله مجرد هستم که الان حدود 10 سال میشه در ناحیه صنعتی شرکت نفت مشغول بکار هستم و با خوندن این مطلب متوجه شدم دچار سندروم دفع سخت میباشم و تا از دست استفاده نکنم نمیتونم دفع داشته باشم و کامل هم دفع ندارم و یبوستی هم نیست .تهران هم نیستم در شهر بوشهر اگر همکاری معرفی کنید یا با ویزیت آنلاین شما مشکل حل بشه
    ممنون میشم راهنمایی کنید

  33. Avatar photoGol گفت:

    سلام
    من اصولا دچار یبوست می‌شم و لاکسی ژل در هفته یکبار و استفاده میکنم
    چند روزی هست که احساس کشیدی اطراف مقعد م دارم چکار میتونم بکنم

    1. از مطب وقت ویزیت بگیرید و اصلاح رژیم غذایی اساسی نیز انجام شود.

  34. Avatar photoسارا گفت:

    سلام من ۱۹سالمه، هرروز ورزش و پیاده روی دارم
    و مصرف آب و میوه زیادی دارم
    اما حدودا۵ماهه که با مشکل یبوست دارم سر و کله میزنم. ولی حس میکنم بیشتر دفع سخته. چون مدفوع سفت یا تیره نیست. نرمه اما خیلیییی سخت دفع میشه و تو بازه هایی که شدید میشه( ده روز درماه) حد المکان از داروی شیمیایی استفاده نمیکنم(رازیانه انجیر آلو و…) اما امروز مجبور به مصرف شیاف شدم. دوتا شیاف ۵(بزرگسال نداشتیم تو خونه) و با وجود دلپیچه و احساس به دفع، بازم دفع دردناک و نازک و نرمه و همه پشتم درد میکنه
    با وجود این حالت، شکمم ورم نمیکنه و بی اشتها نمیشم. ولی دیگه دارم از شدت یبوست مقطعی و دفع سخت دائم خسته میشم. دکتر هم رفتم بهم یه سری چیزایی رو گفت که نخورم/بخورم. اونارم رعایت میکنم اما نمیدونم دیگه چیکارکنم
    در خانواده سابقه بواسیر و IBS داریم

    1. علاوه بر این که لازم است وضعیت سلامت مقعد بررسی شود توصیه می کنم رژیم غذایی بدون گوشت را هم تحت نظر یک متخصص تغذیه امتحان کنید. اگر مقعد سالم باشد و مشکلی وجود نداشته باشد می توان به عوامل دیگری مثل مشکلات تغذیه ای و استرس و بیماری های گوارشی اشاره کرد.

  35. Avatar photoعظیم گفت:

    با سلام، من یکبار چندین سلام پیش عمل شقاق انجام دادم، حدود ۳۰روز کشید تا درست شود ، به دکتر دیگر رفتم گفت که عمل بسیار خوب انجام نگرفته، حالابعضی وقتها احساس درد و تورم در ان نا حیه احساس میکنم ولی بعد از سه چهار روز رعایت ومراقبت ونکات مربوط به همورویید درست میشود،
    ولی تازگیها ظاهرا پوست مقعدم کمی تورم کرده و موقع دستشویی کمی احساس درد میکنم واین تورم سی روز است که درست نمی شود،
    با تشکر : عظیم

    1. ممکن است دچار عفونت و حتی هموروئید خارجی شده باشید. لطفا از مطب من یا یک متخصص دیگر وقت ویزیت بگیرید و زمان را برای درمان از دست ندهید. از خوددرمانی و مصرف داروی بدون تجویز پزشک جدا خودداری کنید. هر روز 3 بار به مدت 10 دقیقه نیز در لگن آب گرم بنشینید.

  36. Avatar photoبهزاد گفت:

    سلام و وقت بخیر
    خانم دکتر من مدتی هست که بیرون روی اصلا ندارم و درد معده و شکم هم دارم با عرض معذرت گاهی اوقات با دست مجبور به دفع کمی از مدفوع هستم و همچنین ترشحاتی درون مدفوع خودم میبینم و باد زیادی داخل پهلوهام میپیچه
    هرچقدر مقدار خیلی کمی از مدفوع که بیرون میاد رو بررسی میکنم تکه هایی تیره داخلش میبینم درد زیرشکم و دلپیچه ام گاهی اوقات میگیرم..ممنون میشم راهنمایی کنید.

    1. احتمالا علاوه بر مشکلات گوارشی دچار هموروئید و شقاق یا دیگر بیماری های مقعد نیز می باشید. از یک متخصص وقت ویزیت بگیرید. ممکن است دچار عوارض شدیدتری مثل فیستول مقعد شوید.

    2. Avatar photoریحانه گفت:

      سلام خانم دکتر خسته نباشید من بیماری میلو مننگستل دارم ۳۹ سالمه مثانه عصبی از ۱۰ سال میش مسکلات روده من شروع شد کم کم بیشتر احساس دفع نواشتم با فشار دفع داشتم الان از پارسال همش احساس پری مقعددارم وست وپام گز گز میکنه سرده حالت تهوه دارم مقعدم درد میکنه مسهلم که میخورم درد کشنده دارم مدفوع خارج نمیشه دارم میمیرم خانم دکتر چه کار کنم تو خدا کمکم کنید

  37. Avatar photoم . س ‌. ف گفت:

    سلام
    یبوست نیستم.
    از گذشته ۵ سال پیش تا اکنون بعضی مواقع برای دفع کامل مدفوع در توالت باید با پاچش آب گرم از شیلنگ و دست زدن به دهانه مقعد انجام می‌دادم تا دفع کامل انجام می‌شد با توجه به اینکه یبوست هم نبودم. و دفع کامل با احساس خالی شدن کامل داشتم.

    اکنون با توجه به اینکه :حجم غذایی که میخورم مثل همیشه است ( ۲ بشقاب غذا می خورم ) ولی دفع مدفوع خیلی کم شده‌ ‌و یبوست هم ندارم.
    به نظرم شکم من از قبل ، کمی بزرگتر شده ‌.
    نفق شدید دارم‌.
    سه و نیم لیوان شیر یکجا خوردم . باید اسهال میشدم . ولی هیچ اتفاقی رخ نداد ‌و فقط یک و نیم الی دو روز بعد دفع نسبتا خوبی داشتم‌.
    CT Scan شکم انجام دادم و همه چیز نرمال بود و فقط گفته یک فتق ۲۲ میلیمتری دارم‌ . که برای اون هم هیچ احساس درد یا ناراحتی ندارم.
    لطفا راهنماییم بفرمایید‌ که چه کنم دفع مدفوع مثل سابق شود.
    آیا نیاز به کلونسکپی است؟ یا همان CT Scan کافی است؟

    در ضمن به علت ریفلاکس معده ۱۵ الی ۲۰ سال است که اوایل امپرازول ۲۰ و سال‌های بعد امپرازول ۴۰ و اکنون ۷ سال اوزونیم ۴۰ – اس امپرازول استفاده میکنم.
    لطفا راهنمایی بفرمایید.
    سپاس

    1. لازم است که تحت نظر متخصص تغذیه و گوارش باشید. توصیه می کنم برای بررسی سلامت مقعد نیز به یک متخصص مراجعه کنید. استفاده از میوه و سبزی و مکمل های غذایی پروبیوتیک به شما توصیه می شود.

  38. Avatar photoمحمد گفت:

    سلام خانم دکتر وقت شما بخیر
    بنده مرد هستم و 37 سال سن دارم ( بدون انگشت اصلاااا توان تخلیه ندارم ، ادرار کامل تخلیه نمیشود )
    از 20 سالگی دیگه نتونستم راحت خودمو تخلیه کنم کم کم مشکل تخلیه ادرار هم شروع شد
    پس از مراجعه به پزشک و خوردن رژیم غذایی مناسب و ملین مشکل من بیشتر تشدید شد تا جایی از انگشت کمک میگرفتم
    در سن 26 بنا به تشخیص پزشکان جراحی پرولاپس رکتوم با دستگاه استپلرpph داشتم ولی باز هم مشکل اصلی من حل نشد
    و در نهایت در سن 37 عمل جراحی پرولاپس رکتوم از طریق باز نمودن شکم انجام دادم ( دوخته شدن رکتوم سر جای اصلی و بریدن قسمتی از روده که دچار التهاب بوده است)
    پس از عمل جراحی حدوداً 30 روز خیلی راحت بدون کمک انگشت و زور تخلیه میشد و همچنین مشکل ادرار حل شد …..
    اما پس از گذشت دو هفته از بهبودی دو مرتبه تمام مشکلات این چند ساله شروع شد .
    نمیدونم باید واقعا چکار کنم یعنی عمل جراحی فقط 30 روز جواب داده . لطفا راهنمایی کنید تشکر

    1. شما به دلیل بیماری پرولاپس روده و یبوست و دفع غیر طبیعی دچار مشکلاتی در ناحیه مقعد هم شده اید. به همین دلیل علاوه بر این جراحی که انجام داده اید لازم است داروی قوی برای درمان هموروئید و شقاق نیز دریافت کنید. برای تشخیص دقیق تر می توانید از مطب من وقت ویزیت بگیرید.

    2. Avatar photoمعصومه گفت:

      سلام،وقتتون بخیر،ببخشید خانم دکتر من کلونسکوپی و رادیولوژی انجام دادم ی زخم بزرگ بزرگ داخل رکتوم روده ام هست که متاسفانه خودم ایجاد کردم چند سالی هست که به کمک دست دفع انجام میدم همین کار یک زخم در رکتوم روده ام ایجاد کرده و عضلات مقعد هم ضعیف شده ،دکتر شیاف مزالازین نوشتن انواع ملین ها تجویز کردن ،هفت جلسه بیوفیدبک و فیزیوتراپی رفتم ولی متاسفانه هنوز خوب نشد ،خواهش میکنم راهنماییم کنید واقعا دیگه خسته شدم

  39. Avatar photoغزل گفت:

    سلام وقتتون بخیر
    من همیشه مشکل دفع سخت دارم حتی زمانی که اسهال میشم باید زور بزنم برای دفع گاهی احساس میکنم لبه‌ی مقعدم ورم میکنه و زمانیکه دفع طولانی میشه حس سوزش دارم، و تقریبا همیشه‌ی مواقع مجبورم از دست و آب (تنقیه) برای دفع کمک بگیرم وگرنه لبه‌ی مقعدم زخم میشه
    میشه لطفاً راهنماییم کنید؟

    1. لطفا مطب وقت ویزیت بگیرید. لازم است وضعیت شما پی گیری و درمان شود.

  40. Avatar photoمعصومه گفت:

    سلام،وقتتون بخیر،ببخشید خانم دکتر من کلونسکوپی و رادیولوژی انجام دادم ی زخم بزرگ بزرگ داخل رکتوم روده ام هست که متاسفانه خودم ایجاد کردم چند سالی هست که به کمک دست دفع انجام میدم همین کار یک زخم در رکتوم روده ام ایجاد کرده و عضلات مقعد هم ضعیف شده ،دکتر شیاف مزالازین نوشتن انواع ملین ها تجویز کردن ،هفت جلسه بیوفیدبک و فیزیوتراپی رفتم ولی متاسفانه هنوز خوب نشد ،خواهش میکنم راهنماییم کنید واقعا دیگه خسته شدم

  41. Avatar photoپارسا گفت:

    سلام خانم دکتر
    من 21 سالمه و تقریبا 3 هفته هستش که به علت وسواس فکری قرص آسنترا و کلومیپرامین مصرف می کنم. از 5 روز پیش علائم یوبوست پیدا کردم به طوری که اول مدفوع به شکل تیکه های به هم چسبیده و سفت بودن ولی بعدش به صورت تیکه تیکه میشدن و این اواخر هم به سختی و با فشار آب گرم و دست خارج میشن و اندازه و قطر کمی دارن. به نظرتون مشکل از دارو هستش یا چیز دیگه ایه؟

    1. مقدار فیبر غذایی و مصرف آب را افزایش دهید و مصرف قهوه و چای را محدود کنید. اگر مشکل شما طی چند روز برطرف نشد به یک متخصص گوارش مراجعه بفرمایید.

  42. Avatar photoحسن گفت:

    سلام من۱۵ ساله دچاراین بیماری هستم حداقل ۱۵دقیقه تخلیه روده هاطول میکشه بیشتراوقاتم دفع به طورکامل صورت نمیگیره ومجبورمیشم روزی دوسه باربرای تخلیه روده سرویس برم احساس میکنم ازداخل یه چیزی جلویش میگیره ونمیگذاره مدفوع ازروده هاخارج شه ازبس توسرویس میشینم زانوهام دردمیکنه ورزش میکنم میوه جات وسبزیجاتم میخوروم ولی فایده نداره ببخشیدطولانی شدمیشه راهنماییم کنیدچیکارکنم

    1. به احتمال زیاد به هموروئید داخلی مبتلا شده اید و علاوه بر دریافت داروی قوی از یک متخصص لازم است اصلاح رژیم غذایی را هم همچنان ادامه دهید.

  43. Avatar photoهوراد گفت:

    سلام خسته نباشید مادر من سالهاست دچار همچین مشکلی هست و احساس میکنه چیزی جلوی مدفوعشو میگیره و همچنین احساس پیچ خوردگی روده یا احساس اینکه چیزی روی شکمشو‌گرفته داره و همچنین گاهی دچار ورم معده هم میشه خواستم بپرسم برای سندروم دفع سخت پیش چه متخصصی مراجعه کنیم متخصص داخلی با چی؟

    1. ابتدا می توانند به یک متخصص جراحی و لیزر مراجعه کنند که اگر مبتلا به هموروئید باشند با درمان هموروئید مشکلات ایشان حل می شود. اگر مشکل از ناحیه مقعد نباشد به فوق تخصص ارجاع داده خواهند شد.

  44. Avatar photoسید گفت:

    باعرض سلام و احترام خدمت شما خانم دکتر عزیز : خانم دکتر بنده 43 سال دارم متاهل هستم که بیش از 15 سال است نفخ شدید دارم روده هام صدا میدن مخصوصا سمت چپ و نزدیک مقعدم و در زمان مدفوع کردن معمولا مدفوعم شل است و با باد شدید خارج میشود بعضی مواقع مدفوعم معمولیست ولی بریده بریده خارج میشه همیشه باید از انگشت و آب گرم کمک بگیرم خیلی دنبال درمان بودم ولی نه متخصص و نه فوق تخصص موفق نشدن درمانم کنند هر کدام نظری داشتن و برام دارو تجویز کردن که افاقه نکردن اندوسکوپی و انواع آزمایش های خون ادرار مدفوع را انجام دادم بعضی ها گفتن روده هات تحریک پذیر هستند فقط یه نفر از متخصصین گفتن سلیاک داری خفیف که متخصص دیگه با اندوسکوپی و بیوسپی گفتن سلیاک نداری . نفخ زیاد و باد زیاد شکم را همیشه دارم صدا دادن روده را همیشه دارم . انواع درست غذا خوردن را رعایت کردم رژیم سلیاک را گرفتم و کلا تاثیری نداشتن لطفا اگه میشه کمک کنین چون واقعا داغون شدم . ممنون

    1. علاوه بر درمان روده تحریک پذیر لازم است وضعیت سلامت مقعد نیز بررسی شود. لطفا از مطب وقت ویزیت بگیرید.

      1. Avatar photoسید گفت:

        سلام خانم دکتر سعادتی تشکر و سپاس فراوان بابت وقتی که برای بنده گذاشتین . خانم دکتر بنده شهرستان زندگی میکنم خوزستان انشاالله هوا که بهتر شد و اگر عمر باقی بود مزاحم شما میشم . تشکر و سیپاس فراوان

        1. می توانید قبل از تشریف فرمایی از مطب وقت ویزیت آنلاین بیماران راه دور بگیرید.

  45. Avatar photoمحمدرضا. گفت:

    سلام وقت بخیر
    من مدت زیادی دچار یبوست بودم و باهاش کتار میومدم
    الان مدتیه دفع کامل مدفوع ندارم و همیشه احساس نیاز به دفع مدفوع دارم ولی دفع انجام نمیشه در ضمن زمان دفع یه ضایعه گوشتی از مقعد خارج میشه و بعد از بلند شدن با داخل برمیگرده
    در کل زندگیم و تحت تاثیر قرار داده در بذخی اوقات تا نیم ساعت مجبورم داخل توالت بمونم تا دفع مدفوع انجام بشه ولی تابحال از دست استفاده نکردم

    1. احتمال زیاد به هموروئید داخلی درجه 3 مبتلا شده اید. از مطب وقت ویزیت بگیرید. بعد از ویزیت برای شما داروی قوی و مراقبت خانگی تجویز می شود. درضمن برای درمان یبوست نیز نیاز به اصلاح رژیم غذایی دارید. اگر درمان هموروئید شما طی یک دوره مصرف دارو امکانپذیر نبود لیزر هموروئید به شما پیشنهاد می شود.

  46. Avatar photoامیر گفت:

    با عرض ادب خدمت خانم دکتر ۳۲ سالمه و مدتی پیش نفخ و دلپیچه و استفراغ و ترشحات مقعدی داشتم به پزشک مراجعه کردم هلیکو باکتری تشخیص دادن بعد ۱ هفته مصرف داروها ۹۰ درصد احساس بهبودی میکنم ولی گاهی اسهال و گاهی یبوست میشم تخلیه کامل صورت نمیگیره و غذا تو معدم احساس سنگینی بهم میده میخواستم بدونم لازمه اقدامات تخصصی تر انجام بدم یا با کامل کردن دوره دارو خوب میشم
    البته سطح اضطرابم هم بالاس میتونه تاثیر اون باشه آیا؟ با سپاس

    1. اکثر بیمارانی که دچار مشکلات گوارشی می شوند بعد از مدتی اسهال و یبوست مزمن دچار عوارضی مثل شقاق مقعدی و حتی هموروئید می شوند. بنابراین بهتر است وضعیت سلامت مقعد نیز توسط یک متخصص بررسی شود.

  47. Avatar photoرقیه گفت:

    سلام وقت بخیر ممنون از مقاله مفیدتون خانم دکتر عزیز بنده خانمی ۳۶ ساله هستم که چندین ساله دچار هموروئید خارجی هستم و بعد از زایمانم یه مدتیه گاهی اوقات موقع دستشویی انگار مدفوع از روده خارج میشه و در فضای پشت مقعد میمونه هر چه قدر زور میزنم دفع نمیشه آخر سر مجبور میشم با دستم محتویات اون فضا رو تخلیه کنم هموروئیدم هم انگار دو تیکه گوشت بهم چسبیده است که موقع دستشویی میزنه بیرون و خودش داخل نمیره اونو هم با دست میدم داخل حالا سوالم اینه اگه هموروئید من جراحی بشه اون دفع سختم خوب میشه یا نه؟
    ازتون خواهش میکنم راهنماییم کنید ممنون از وقتی که میذارید

    1. دفع ناقص می تواند نشانه شقاق، هموروئید و حتی فیستول مقعدی باشد. به محض درمان این بیماری ها مشکل دفع ناقص نیز حل خواهد شد.

  48. Avatar photoامیر حمزه گفت:

    سلام خانم دکتر،من اعتیاد دارم مدفوع ام خیلی خشک بود وگاهی هم با انگشتم بیرون می آوردمش الان دم در مقعدم یک چیز گوشتی هست به اندازه نخود به نظرتون چیه وباید چکار کنم

    1. احتمالا به دلیل زخم و شقاق مقعدی دچار تنگی مقعد و مشکل در دفع هستید. زمانی که شقاق مزمن می شود زائده گوشتی یا اسکین تگ نیز بروز می کند.

  49. Avatar photoمحمد گفت:

    سلام ، بنده آقا 37 ساله، از مدت چهار سال پیش ، دچار این مشکل شدم ، و یبوست ندارم اما دفع بسیار سخت دارم ، در اکثر موارد مجبورا برای دفع از انگشت دست کمک‌ میگیرم ، که در این سالها باعث شده بیرون زدگی نیز پیدا کنم ، و تقریبا هر سه ماه یه خونریزی کوچک میبینم، نمی‌دونم به چه متخصصی مراجعه کنم، و آیا درمان قطعی دارد یا… ممنون اگر راهنمایی کنید

    1. برای معاینه ناحیه مقعد و تجویز آزمایش های تشخیصی می توانید به مطب من مراجعه کنید.

  50. Avatar photoزهره گفت:

    سلام من از نوجوانی تا الان که ۲۰ ساله هستم یبوست مزمن دارم فقط شدتش کم و زیاد میشه و گاهی از بین می‌ره اما دوباره برمیگرده دچار شقاق و هموروئید هم شدم اما خوب شدن ولی متاسفانه اصلا نمیتونم درست دستشویی کنم و خیلی سخت دفع انجام میشه و فقط میتونم با آب گرم دستشویی کنم و مقعدم رو باید با دست تحریک کنم
    تا بتونم درست دفع رو انجام بدم وگرنه بدون آب گرم و تحریک دست محاله دفع داشته باشم حتی روز هایی که یبوستم هم ندارم همینجوری هستم و گاهی اوقات هم مایع سفید و کشتداری دفع میکنم که دکتر بهم گفت بلغمت زیاده :/ دیگ نمی‌دونم واقعا چیکار کنم خیلی سخته به خصوص اگه مسافرت باشیم و آب گرم نباشه لطفاً بگید چیکار کنم

    1. از مطب وقت ویزیت بگیرید. به علاوه تحت نظر متخصص تغذیه و گوارش نیز باشید.

  51. Avatar photoReza گفت:

    با سلام و عرض ادب خدمت شما خانم دکتر وقت شما بخیر، خانم دکتر، چندین سال هست که دفع ناقص دارم،یعنی دستشویی که میرم احساس دفع دارم یا مدفوع پشت مقعد هست ولی باید زور بزنم تا دفع بشه(به هیچ عنوان یبوست یا اسهال ندارم اما تفخ کمی تا متوسط) با اینکه مدفوع نرم هست یا باید بشینم داخل دستشویی مدت زیاد تا دفع بشه مدفوع یا چندسال پیش که متاسفانه از شلنگ دستشویی استفاده میکردم اما این عمل را دیگه انجام ندادم، دو سال پیش هم به پزشک حاذق استانمون(یزد) مراجعه کردم، ایشون هم آندوسکوپی هم کلونوسکوپی همزمان انجام دادن که نتیجه ای که مشخص شد برا معده گاستریت تشخیص دادند و برای روده هم هیچ بیماری داخل کلونو مشخص نشد( اما تشخیص ایشون سندروم روده تحریک پذیر بود) غیر از فیشر مقعدی که کلونو تشخیص داده بود
    برای معده امپرازول ۴۰ تجویز کردند و برای روده هم گفتن سندروم روده تحریک پذیر دارم کپسول مبورین ۲۰۰ و شیاف اساکول ۵۰۰ هم برای فیشر تجویز کردند، بنده از نظر معده و فیشر درمان شدم اما هنوز مشکل دفع مدفوع را دارم، مجددا چند وقت پیش به ایشون مراجعه کردم بازم گفتن روده تحریک پذیر است و اینبار قرص زیگات ۵۵۰ و قرص بایو فلورا تجویز کردند، خانم دکتر سوالی که از شما دارم ممکن هست این بیماری مرنبط با لگن بنده باشد یعنی آنیسموس یا ضعف عضلات لگن مطرح باشد، چون بنده به پزشک فوق تخصصم که میگم شاید مشکل لگنی باشد ایشون هنوزم میگن مشکل از لگن نیست و روده تحریک پذیر است، لطفا بنده را راهنمایی بفرمایید.
    ممنون میشم از پاسخگویی شما خانم دکتر

    1. احتمالا علاوه بر روده تحریک پذیر شقاق مقعدی شما نیز درمان نشده است. از آنجایی که راه دور هستید از مطب وقت ویزیت آنلاین با واتساپ بگیرید. بعد از ارسال عکس و جواب آزمایش ها تشخیص نهایی به شما اعلام خواهد شد.

      1. Avatar photoریحانه گفت:

        سلام خانم دکتر خسته نباشید من بیماری میلو مننگستل دارم ۳۹ سالمه مثانه عصبی از ۱۰ سال میش مسکلات روده من شروع شد کم کم بیشتر احساس دفع نواشتم با فشار دفع داشتم الان از پارسال همش احساس پری مقعددارم وست وپام گز گز میکنه سرده حالت تهوه دارم مقعدم درد میکنه مسهلم که میخورم درد کشنده دارم مدفوع خارج نمیشه دارم میمیرم خانم دکتر چه کار کنم تو خدا کمکم کنیدوک

  52. Avatar photoاکرم گفت:

    سلام من مدفوعم از روده گذشته اما نمیاد خیلی درد داره لطفاً کمک کنید

    1. با مطب تماس بگیرید. ممکن است نیاز به تنقیه توسط پرستار یا بهیار داشته باشید.

  53. Avatar photoراستین گفت:

    سلام خانم دکتر سوال دارم لطفا جواب بدین. پسرم و ۱۸ سالمه و پشت کنکور هستم برای همین تحرک اصلا ندارم و عادت غذایی و خواب بدی دارم . نزدیک ۸ ماه پیش بعد از عمل بینی چون اصلا تحرک نداشتم و از قرص بعد از عمل استفاده می‌کردم یبوست گرفتم و بعد از اینکه زیاد برای دفع زور زدم حدود ۲ قطره خون بعد از دفع ریخت و شوکه شدم ولی با اعضای خانوادم که صحبت کردن گفتن که واس خودشون هم این اتفاق افتاده و بخاطر زور بیش از حده. بعدش تحرک رو یکم بیشتر کردم و از قرص سالیکس استفاده کردم و روغن زیتون خوردم و بالاخره تونستم دفع کنم . دوباره حدود یک هفته پیش بعد از دفع دوباره همون اتفاق افتاد و الان یبوست دارم . مشکل دیگه ای هم که دارم اینه که موقع دفع بیش از حد زور میزنم و این عادت شده برام درست شبیه اینکه کسی فراموش کنه اگه به دیوار محکم مشت بزنه دستش ممکنه بشکنه. الان میخواستم بدونم باید دکتر برم ؟ داخل اینترنت تحقیق کردم نوشته ممکنه سرطان روده باشه . میخواستم بدونم الان دقیقه باید چیکار کنم. چون قبل عمل بینی ازم کلی آزمایش گرفتن سونوگرافی و چند بار آزمایش خون و نوار قلب و …..گرفتن .دیگه مگه باید چه آزمایشی بدیم تا بفهمیم مریضیم ؟!واقعیتش حوصله آزمایش دادن دوباره رو ندارم بخاطر یه آزمایش مدفوع تا نوبت بگیریم و تا برم و تا جوابش بیاد یک ماه معطلی نیازه. ممکنه مشکل خاصی باشه؟؟ لطفا جواب بدین .. این هم بگم حدود ۳ ماه پیش کنار مقعد متوجه یه چیزی شبیه تبخال شدم که چند روز اول وقتی لمس می‌کردم با سوزش همراه بود و بعد از چند روز و کمتر از یه هفته کلا از بین رفت . گفتم اینم شاید به موضوع مرتبط باشه. الان مشکلم یبوسته که این برطرف میشه ولی اون قضیه چند قطره خون خیلی بهم استرس داده.

    1. احتمالا به هموروئید و شقاق مبتلا شده اید. برای درمان هم لازم است که از متخصص دارو بگیرید و هم لازم است با افزایش فیبر غذایی و آب یبوست را کنترل کنید. از سی لاکس استفاده نکنید ممکن است دچار تنبلی روده شوید. این قرص بیش از اندازه برای مشکل شما قوی است. توصیه می کنم از یک متخصص تغذیه نیز برنامه غذایی پرفیبر بگیرید.

  54. Avatar photoامیر گفت:

    سلام خانم دکتر خسته نباشید
    بنده مدت طولانی هست ک مشکل مدفوع دارم. قبلا یهو دل پیچه میشدم و سریع باید میرفتم دستشویی و با عمل دفع دل پیچه من هم رفع میشد، ولی الان دیگ دل پیچه نمیشم ولی خیلی دیر ب دیر عمل دفع دارم ک اونم خیلی مقدار کمی دفع دارم و گاهی اوقات به صورت یبوست هست و گاهی هم آبکی بعضی وقتا هم بعد اینکه مدفوع سخت خارج میشه پشت بندش حالت اسهالی مدفوع خارج میشه نمیدونم چیکار کنم واقعا ممنون میشم اگر راهنماییم کنید

    1. به یک فوق تخصص گوارش مراجعه کنید که برای شما آزمایش های تشخیصی ضروری و داروی مناسب تجویز کنند. اگر به دلیل بروز یبوست و اسهال مزمن در ناحیه مقعد دچار هموروئید و شقاق خفیف شده باشید با دارو درمان می شوید. اما اگر مشکل جدی بود و نیاز به جراحی هموروئید و شقاق داشتید توصیه می کنم جراحی با لیزر نزد یک متخصص جراحی و لیزر را انجام دهید. اما قبل از انجام هرکاری تشخیص و درمان مشکل گوارشی شما در اولویت قرار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *