بیماری های مقعد

سرطان مقعد یا رکتوم

سرطان مقعدی یا رکتوم

سرطان مقعد یا رکتوم به چند نوع تقسیم می شود و در این سرطان انواع تومورهای خوش خیم و بدخیم در مقعد به وجود می آید. برای اینکه در مورد سرطان مقعد یا رکتوم اطلاعات کافی داشته باشید باید در ابتدا در مورد تومورهای آن اطلاعاتی را به دست آوردید.

بنابراین برای اینکه با تومورهای سرطان مقعد یا رکتوم آشنایی داشته باشید در ادامه آنها را بیان می کنیم و سپس در مورد روش تشخیص و روش درمان سرطان مقعد یا رکتوم مطالبی را ارائه می دهیم.

تومور و سرطان مقعدی

انواع تومورهای سرطان مقعد یا رکتوم

همانطوری که بیان کردیم در سرطان مقعد یا رکتوم تومورهایی وجود دارد که انواع آنها با یکدیگر بسیار متفاوت می باشد که در ادامه آنها را معرفی می کنیم.

پولیب روده

پولیب در سرطان مقعد یا رکتوم یک توده ای کوچک می باشد که شکل آن مانند قارچ است و به مرور زمان رشد می کند. تومور پولیب را بر اساس عوامل به وجود آورنده و محلی که تشکیل می شود تقسیم بندی می کنند. تقسیم بندی آنها شامل:

  • پولیب های التهابی که دلیل به وجود آمدن آنها التهاب ناشی از عفونت و صدمه می باشد.
  • پولیب های لنفوئید که در بافت لنفی قرار دارند. بافت لنفی یکی از سیستم های ایمنی بدن می باشد.
  • زائده های پوستی که خوش خیم هستند و رشد آنها در ناحیه همبندی می باشد، همچنین آنها توسط لایه ای از اپیتلیوم پوشیده شده اند.

سرطان مقعد آناتومی و تصاویر

تومور آندکس

رشد تومور آندکس عموما به دلیل فولیکول های مو که در غدد پوستی وجود دارد شروع می شود. برخی از این تومورها خوش خیم هستند و به زودی بهبود پیدا می کنند، ولی برخی دیگر از آنها به سختی از بین می روند. تومور آندکس در سرطان مقعد یا رکتوم بر اساس خوش خیم و بد خیم بودن به چند دسته تقسیم می شود که عبارتند از :

  • تومور لیومیوم
  • تومورهای سلول های گرانولر
  • تومور همانژیوم
  • تومور لیپوما
  • تومور شوانوما

تومورهای بدخیم مقعد عامل سرطان مقعد

تمورهای بدخیم مقعد یکی از شایع ترین تومورهای علت بروز سرطان مقعد می باشند که بسیاری از افرادی که به سرطان مقعد یا رکتوم دچار می شوند دارای این تومور هستند. این تومورها از سلول هایی که در اطراف مقعد وجود دارد تشکیل می شوند و بیشتر کانال مقعد را می پوشانند و بسیار دردناک می باشند.

تومور آندو کارسینوم

تومور آندوکارسینوم از جمله تومورهای کوچک سرطان مقعد می باشد، ترشحات عفونی این تومور به درون کانال مقعد ریخته می شود، در واقع می توان گفت این تومور نوعی سرطان پوست به شمار می رود که در نواحی دیگر بدن هم شکل می گیرد.

ملانوم بدخیم

ملانوم بدخیم رنگدانه های قهوه ای رنگی را در مقعد تولید می کند و امکان دارد در ناحیه های دیگر بدن هم به وجود بیاید.

سرطان مقعدی

روش های تشخیص و درمان سرطان مقعد یا رکتوم

برای اینکه پزشکان سرطان مقعد یا رکتوم را تشخیص دهند روش های گوناگونی را برای بیمار تجویز می کنند. این روش ها عبارتند از :

  • پروکتوسکوپی که در این روش از ابزار نوری خاصی برای شناخت بیماری استفاده می کنند.
  • آندوسکوپی که وسیله خاصی می باشد و تومور را تشخیص می دهد.
  • مطالعات تصویر برداری زمانی انجام می شود که سرطان در افراد تشخیص داده شده باشد و برای میزان گسترش سرطان از این روش استفاده می کنند

بعد از اینکه متخصص جراحی سرطان مقعد یا رکتوم را در افراد تشخیص دادند راه هایی را برای درمان بیمار معرفی می کنند که عبارتند از :

  • جراحی
  • شیمی درمانی
  • اشعه درمانی

بیماری هایی که ممکن است با سرطان مقعد اشتباه گرفته شود

گاهی بیماران به سرطان مقعد مبتلا نمی باشند. این در حالی است که به یک شقاق مزمن مقعدی یا هموروئید و آبسه مقعدی درمان نشده مبتلا می باشند. یکی دیگر از بیماری های طاقت فرسا در ناحیه مقعد فیستول می باشد که بسیار عود کننده است و به سختی جراحی و درمان می شود. در مواقعی که بیمار به عفونت و فیستول مقعدی مبتلا می باشد و دوره درمان او طولانی می شود به بروز سرطان مقعد شک می کند. اگر بیماری های نشیمنگاه را در همان مراحل اولیه پی گیری و درمان نمایید در مراحل پیشرفته بیماری دچار سردرگمی و مشکلات درمان بیماری های مقعد نخواهید شد.

author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *