فیستول

فیستول مقعدی چیست؟

فیستول مقعدی چیست؟

در واقع فیستول مقعدی به حفره ی عفونی اطراف مقعد گفته می شود که از طریق مجاری باریکی به مقعد مرتبط است. تعداد آنها بین یک یا چند حفره براساس میزان عفونت متفاوت است. در مواقع پیشرفته فیستول مقعدی در زنان ممکن است راه به ناحیه تناسلی واژن نیز پیدا کند. انواع فیستول مقعدی بر اساس طول و عمق مجرای فیستول تعیین می گردد. فیستول مقعدی معمولا در بالا و در محل غدد مقعد بروز می کند. به دنبال مسدودی این غدد آبسه پری آنال و سپس عارضه فیستول مقعدی بروز می کند.

از ساده ترین فیستول تا نوعی فیستول پیچیده اینتراسفنکتریک بر اثر عفونت ها و آبسه های مقعدی بروز می کنند. به همین دلیل ممکن است فیستول خطرناک شود و عفونت آن به بقیه نقاط بدن منتشر شود. برخی بیماران سوال می کنند که آیا فیستول تبدیل به سرطان می شود؟ در مواردی نادر این اتفاق روی می دهد اما قبل از بروز هر نوع توده سرطانی این عفونت و درد فیستول مقعدی است که بیمار را از پا در می آورد.

تشخیص فیستول مقعدی در سه درجه مختلف

تشخیص فیستول مقعدی در سه درجه مختلف

انواع فیستول مقعدی

همانطور که میدانیم مقعد دارای دو اسفنکتر داخلی و خارجی است و در دیواره مقعد آنهم درست در فضای بین این دو اسفنکتر جایگاه قرارگیری غدد مقعدی است. اگر این فضا برای غدد مقعدی برای مدت زیادی مسدود باشد،آبسه و عفونت بوجود می آید. در صورت عدم رسیدگی و درمان آبسه مقعدی می تواند از این فضا تا سطح پوست گسترش یابد و در نتیجه فیستول مقعدی را سبب شود. شروع این نوع فیستول، با ایجاد آبسه هایی در اطراف و حتی مجاور مقعد خواهد بود. انواع فیستول مقعدی عبارتند از:

  1. فیستول اکسترا اسفنکتریک : شروع این نوع از فیستول از ناحیه رکتوم یا کولون می باشد. سپس از مسیر عضله به سمت پایین پیش می رود. در نهایت خارج از خط دندانه ای مقعد و در اطراف سوراخ مقعد باز می شود. و به سمت پایین، از طریق عضله بالابرنده آنی پیش می روند و به داخل پوست اطراف مقعد باز می شود.
  2. فیستول سوپراسفنکتریک: این نوع فیستول از بین عضلات داخلی و خارجی مقعد آغاز می شود و به سمت بالای آنال کشیده می شود. سپس از عضله پوپورکتالیس عبور می کند، بین عضلات پوپورکتالیس و بالابرنده آنی به سمت پایین می رود. این نوع فیستول بیشتر از 2.5 سانت از دهانه مقعد سر باز می کند.
  3. فیستول ترانس اسفنکتریک: این فیستول مقعدی از میان عضلات داخلی و خارجی مقعد عبور می کند و بیشتر از دو سانتی متر از دهانه مقعد فاصله دارد. به دلیل شکل U مانند آن فیستول نعل اسبی نیز خوانده می شود.
  4. فیستول اینتراسفنکتریک: این فیستول نیز از میان عضلات داخلی و خارجی مقعد شروع می شود. سپس از اسفنکتر داخلی مقعد عبور می کند و بسیار نزدیک به دهانه مقعد باز می شود.
  5. فیستول زیر مخاطی: خوشبختانه این فیستول ساب موکوزال از هیچ یک از عضله های مقعد عبور نمی کند. به طور سطحی از زیر مخاط کانال مقعد شروع می شود و به خارج مقعد سر باز می کند. مسیرهای سطحی بدون باز شدن داخلی یا ارتباط با کانال مقعدی به عنوان مجاری سینوسی طبقه بندی می شوند.

عوارض اختصاصی و عمومی فیستول مقعدی

توجه کنید که در بیماران مبتلا به دیابت و بیماری های خاص احتمال تشدید عوارض فیستول مقعدی بسیار بالاتر است. اگر فیستول مقعدی درمان نشود تمام یا برخی از عوارض زیر را تجربه خواهید کرد:

  1. بلندتر شدن و عمقی تر شدن فیستول در ناحیه مقعد. به این ترتیب هرچه فیستول پیچیده تر شود جراحی و درمان فیستول دشوارتر خواهد بود و به دنبال آن نقاهت و عوارض جراحی نیز بیشتر می شود.
  2. یکی از بدترین عوارض فیستول مقعدی انتشار عفونت در نواحی دیگر بدن و به خصوص به خون است. با بروز عارضه سپسیس یا عفونت خون بیمار دچار شوک سپتیک و حتی مرگ می شود.
  3. ترشح، درد، خارش و گاها سوزش .
  4. این بیماران دائما خسته می باشند.
  5. بروز تب و لرز ناشی از عفونت فیستول مقعدی نیز از دیگر عوارض درمان نکردن فیستول مقعدی در برخی از بیماران می باشد.
  6. اگر فیستول مقعدی درمان نشود بیمار دچار عارضه سوء تغذیه و کم آبی نیز می شود.
  7. سرطان مقعد و بیماری های ناشناخته مقعدی نیز بر اثر درمان نکردن طولانی مدت فیستول بروز می کنند.
تصویر سمت چپ فیستول مقعدی به مدت طولانی درمان نشده و در نهایت بیمار به سرطان مبتلا شده است.

تصویر سمت چپ فیستول مقعدی به مدت طولانی درمان نشده و در نهایت بیمار به سرطان مبتلا شده است.

علائم فیستول مقعدی

از علائم نسبتا رایج فیستول مقعدی می توان به یبوست، درد و خارش در ناحیه ی درگیر، ایجاد توده هایی قابل لمس و اغلب بسیار دردناک در اطراف مقعد اشاره کرد. در موارد شدید تر فیستول مقعدی ممکن است به خونریزی و تورم مقعدی ختم شود. البته همیشه این علائم در تمامی فیستول های مشابه ظاهر نمی شوند. اما وجه مشترک فیستول های مقعدی ترشح ماده ای بد بو از مقعد است همچنین نیاز به تخلیه عفونت های موجود در فیستول ها یکی از موارد ضروریست که بهتر است در مراحل ابتدایی درمان شود.

3 علامت شایع فیستول مقعدی:

  1. درد: اغلب شدید و ضربان دار که معمولا طی نشستن یا سرفه کردن تشدید می شود. ممکن است باسن به لمس هم حساس باشد.
  2. تورم و قرمزی (التهاب) در داخل یا اطراف مقعد شما. اینها علائم عفونت فعال زیر پوست (سلولیت) هستند.
  3. تخلیه مایعات از نقطه ای در اطراف مقعد: این ترشحات ممکن است شامل چرک، مدفوع یا خون (خونریزی مقعدی) باشد. ممکن است بو نیز داشته باشد.

3 علامتی که در تمام بیماران بروز نمی کند:

  1. درد شدید حین دفع
  2. عدم کنترل گاز و بی اختیاری مدفوع
  3. تب

علت فیستول مقعدی

با توجه به آنچه گفته شد می توانیم یکی از مهم ترین دلایل و علت بروز فیستول مقعدی را آبسه عفونی مقعد مطرح کنیم. 70 درصد بیمارانی که دچار آبسه پری آنال می شوند به عارضه فیستول نیز مبتلا می شوند. از دیگر دلایل ایجاد فیستول مقعدی می توان به یبوست مزمن، بسیاری از عفونت های معده و به ویژه روده بزرگ، کولیت، دیورتیکولیت اشاره کرد. موارد دیگری که در درجات بعدی علل بروز فیستول مقعدی می باشند به شرح زیر می باشد:

  • عفونت های مزمن روده و معده
  • جنسیت: در مردان دو برابر زنان بروز می کند.
  • نوزادان ذکور در بدو تولد AMAB
  • برقراری رابطه های جنسی مقعدی پی در پی
  • سرطان روده و یا معده
  • بیماری های پوستی بخصوص بیماری های پوستی تناسلی مانند: قارچ و یا زگیل تناسلی
  • Hidradenitis suppurativa، یک بیماری التهابی مزمن پوستی است که باعث ایجاد آبسه در غدد عرق می شود، گاهی اوقات در ناحیه پری مقعد.
  • STI مقعدی (عفونت های مقاربتی).
  • آسیب تروماتیک یا جراحی قبلی در مقعد.
  • پرتو درمانی ناحیه لگن که برای سرطان انجام می شود.
  • اکتینومایکوز، یک عفونت باکتریایی نادر که باعث ایجاد آبسه، گاهی اوقات در ناحیه پری آنال می شود.

از آنجایی که شروع فیستول های مقعدی، با ایجاد آبسه هایی در اطراف و حتی مجاور مقعد خواهد بود. بنابراین به سادگی می توان با تشخیص به موقع، و پرهیز از موارد تشدید کننده ای (علل ایجاد فیستول های مقعدی) که ممکن است باعث تبدیل این آبسه ها به فیستول های مقعدی شوند، جلوگیری نمود.

یکی دیگر از ریسک فاکتورهای ابتلا به آبسه و در نهایت فیستول مقعدی بیماری های زمینه ی مثل IBD و IBS می باشد که لازم است نسبت به درمان و پیشگیری از این بیماری ها نیز اقدام نمایید.

فیستول مقعد با فاصله طولانی از مقعد

فیستول مقعد که با فاصله طولانی از مقعد تشکیل شده است.

روش تشخیص فیستول مقعدی

می توان از معاینه بالینی توسط پزشک متخصص به عنوان یکی از ابتدایی ترین و در عین حال کاربردی ترین روش های تشخیص فیستول مقعدی نام برد. پس از آن استفاده از سونوگرافی، آنوسکوپی، کونولوسکوپی، پروکتوسکوپی و همچنین MRI می تواند بسیاری از شک و شبه ها را پیرامون تشخیص پزشک از بین ببرد و او را جهت انتخاب راهکار مناسب کمک کند.

ممکن است برای یافتن منبع داخلی فیستول آنوسکوپ یا پروکتوسکوپ (محدوده طولانی‌ تری که می‌ تواند رکتوم شما را نشان دهد) استفاده شود. گاهی اوقات، متخصص پراکسید هیدروژن را به دهانه خارجی تزریق می کنند تا عفونت را در منبع فیستول پیدا کند. پراکسید با عفونت تعامل می کند و حباب یا کف در محل ایجاد می کند. یافتن منبع داخلی می تواند فیستول را تایید کند.

توصیه می شود قبل از اقدام به لیزر فیستول مقعدی یا هرگونه عمل جراحی فیستول مقعدی یک تصویربرداری از ناحیه انجام شود تا مسیرهای فیستول کاملا مشخص شود. دکتر زهرا سعادتی معمولا ام آر آی تجویز می کنند که مشکلات دیگر روش های تشخیصی را ندارد.

نحوه درمان فیستول مقعدی

درمان فیستول مقعدی معمولا با یکی از روش های جراحی انجام می شود. زیرا عفونت های این فیستول ها بسیار عود کننده می باشند و با درمان دارویی به طور دائم متوقف نمی شوند. اگر دچار بیماری های التهابی روده می باشید لازم است ابتدا برای درمان بیماری روده اقدام کنید و یا همزمان با جراحی نسبت به درمان مشکلات روده اقدام نمایید.

ممکن است پزشک متخصص قبل از توصیه به جراحی برای شما داروهای تنظیم کننده سیستم ایمنی بدن مثل اینفلیکسیماب تجویز نمایند.

استفاده از میله های بسیار باریک پروپ به همراه لیزرهای مخصوص می تواند راه موثر در عین حال کم خطری در مقابل جراحی های پر ریسک و خطر گذشته باشد. در روش استفاده از پروپ با کمک لیزر، نیاز به جراحی های نسبتا باز و ایجاد شکاف های بزرگ و یا متعدد نخواهد بود و در نتیجه شما به بخیه های دردناک و زیاد نیاز نخواهید داشت. با این روش شما در کمترین زمان بهترین نتیجه و کمترین درد را به کمک تکنولوژی های روز تجربه خواهید کرد.

البته فراموش نکنید که استفاده از آنتی بیوتیک های تجویز شده توسط پزشک باید به موازات استفاده از لیزر و پروپ، و طبق دستور مصرف پیشنهادی متخصص باشد. در برخی موارد نیز متخصص جراحی و لیزر آنتی بیوتیک تجویز نمی کند و تنها مسکن ها و داروهای ضد التهابی کفایت می کند.

عمل جراحی فیستول مقعدی چیست و چگونه انجام می شود؟

عمل جراحی فیستول مقعدی با بیهوشی، خواب عمیق یا بی حسی از کمر انجام می شود که بسته به روش جراحی و تشخیص جراح متفاوت است. فیستول مقعدی خود به خود درمان نمی شود و نیار به یکی یا چند مورد از روش های درمان و جراحی دارد.

انواع روش جراحی فیستول مقعدی به شرح زیر است:

  1. فیستولوتومی: رایج ترین روش جراحی فیستول که ممکن است با تیغ جراحی، کوتر و یا لیزر دی اکسید کربن انجام شود.
  2. جراحی فلپ پیشرفته فیستول: برای فیستول اینتراسفنکتریک و سوپر اینتراسفنکتریک استفاده می شود که شامل برداشتن عضله و پر کردن آن با قسمتی از بافت رکتوم می باشد. این جراحی خطر بی اختیاری بالا دارد و معمولا با لیزر انجام نمی شود.
  3. روش LIFT یا روش بستن دو طرف مجرای فیستول: که هنوز مورد استفاده تمام جراحان نیست و نتایج متوسطی را نشان داده است. به همین دلیل اگر انجام روش های دیگر جراحی فیستول مقعدی خطرناک باشد از این روش استفاده می شود.
  4. ابلیشن یا کات کردن فیستول با روش آندوسکوپیک: یک لوله باریک آندوسکوپ به داخل فیستول وارد می شود و یک الکترود به داخل آن می رود.
  5. پلاگین بیوپروتز: با استفاده از یک پلاگین مخروطی شکل که از بافت حیوانات ساخته شده است انجام می شود.

در نظر داشته باشید که درمان فیستول مقعدی در ایران معمولا با عمل جراحی فیستولوتومی یا جراحی با لیزر پرتوان انجام می شود. در واقع استفاده از دارو و آنتی بیوتیک ها در دوره های مشخصی و به منظور کنترل عفونت ناشی از فیستول تجویز می شوند و جنبه درمان قطعی ندارند.

برای درمان این بیماری به جراحی مراجعه کنید که تجربه و مهارت زیادی در زمینه جراحی و لیزر فیستول مقعدی داشته باشد. زیرا فیستول مقعدی بسیار عود کننده است و در منطقه فعال و حساسی قرار دارد. حتما قبل از اقدام به جراحی یا لیزر فیستول مقعدی آزمایش و عکسی تهیه کنید که مسیرهای فیستول کاملا مشخص شود و بعد از جراحی مسیری جا نماند.

فیستول مقعدی و آبسه

آبسه مقعدی که منجر به بروز فیستول مقعدی شده است.

پیشگیری از فیستول مقعدی بهتر از درمان است

شاید کلیشه ای بنظر بیاید اما اغلب در دل کلیشه ها گنج های بزرگی مخفی شده است. یکی از بهترین روش های پیشگیری از فیستول مقعد و آبسه مقعد، رعایت نکات ابتدایی و پایه ای بهداشت است. این موارد شامل:

  • رعایت بهداشت فردی و پاکیزه نگهداشتن مقعد و البته خشک نگهداشتن آن پس از شست و شو است. چرا که رطوبت عامل حیات بسیاری از ویروس ها،باکتری ها و قارچ هاست.
  • استفاده از کاندوم هنگام مقاربت و روابط جنسی و پرهیز از رابطه مقعدی.
  • درمان به موقع عفونت های تناسلی.
  • درمان به موقع بیماری های ناحیه مقعدی مثل هموروئید و شقاق
  • درمان و پی گیری بیماری های روده مثل IBD
  • تغذیه مناسب جهت جلوگیری از یبوست و یا اسهال های شدید و مداوم.
  • استفاده از لباس هایی با حداقل میزان ایجاد حساسیت.
  • در نهایت چکاپ سالیانه می تواند به عدم و یا کاهش ابتلا به بیماری فیستول مقعدی موثر باشد.
انواع فیستول مقعدی در 4 درجه مختلف

انواع فیستول مقعدی در 4 درجه مختلف با توجه به محل تشکیل فیستول

آيا می توان عمل فيستول و آبسه را همزمان انجام داد؟

در برخی مواقع متخصص جراحی ترجیح می دهد که ابتدا آبسه مقعدی را تخلیه و درناژ کند و سپس نسبت به جراحی و یا لیزر فیستول مقعدی اقدام کند. اما در شرایط خاصی می توان آبسه و فیستول را همزمان و با لیزر پرتوان دی اکسید کربن تحت جراحی و درمان قرار داد. اگر سوراخ داخلی فیستول قابل تشخیص و مشخص باشد می توان آبسه و فیستول مقعدی را همزمان جراحی و لیزر کرد. اما در مواقعی که آبسه بزرگ و گسترده است و سوراخ داخلی مشخص نباشد یا بالا باشد بهتر است دستکاری نشود تا بیمار دچار عارضه بی اختیاری مدفوع بعد از جراحی آبسه و فیستول مقعدی نشود.

فیستول مقعدی در مردان

شیوع فیستول مقعدی در مردان و زنان یکسان نیست. معمولا علت بروز فیستول مقعدی در آقایان و خانم ها مربوط به بیماری های زمینه ای دیگر مثل شقاق و آبسه مقعدی می باشد.

یک مطالعه بر روی بیماران ام آر آی شده در شهر هلسینکی با جمعیت 510000 نفر انجام شد. بروز و اپیدمیولوژی فیستول مقعدی بین ساکنان این شهر طی 10 سال بررسی شد. میانگین بروز فیستول مقعدی در هر 100 هزار نفر 8.6 بود.

میانگین بروز در هر 100000 نفر جمعیت 8.6 برای غیراختصاصی و 253 برای فیستول، 6، 1 بود. برای زنان از مجموع 458 فیستول مقعدی تشخیص داده شده در طول دوره مورد مطالعه، فیستول های غیراختصاصی 90.4٪، فیستول سلی 0.2٪، فیستول های بعد از عمل و تروماتیک برای 3.3٪ و فیستول های منشاء از شقاق مقعدی 3.3٪ را تشکیل می دهند.

فیستول مقعدی مرتبط با کولیت اولسراتیو 1.5 درصد از کل سری ها و فیستول های مرتبط با بیماری کرون 1.3 درصد را تشکیل می دهند. در زمان تشخیص فیستول مقعدی غیراختصاصی، میانگین سنی بیماران 3/38 سال بود.

نسبت مرد به زن 1.8 به 1 بود. تمام بیماران زیر 15 سال مرد بودند. 35 درصد از آبسه های مقعدی با منشاء غیر اختصاصی مقعدی به فیستول تبدیل می شوند. مشاغل کم تحرک هیچ گونه اهمیتی در تشکیل فیستول مقعدی نشان نداد.

سوالات متداول فیستول

1-آیا فیستول خود به خود درمان می شود؟

فیستول بر اثر انتشار عفونت در ناحیه ایجاد می شود. این کانال های عفونی که به یکدیگر راه دارند نباید بدون درمان رها شوند. اگر فیستول درمان نشود عفونت و کانال های فیستول می توانند در کل بدن منتشر شوند. بنابراین فیستول خود به خود درمان نمی شود.

2-آیا فیستول نشانه ای از سرطان است؟

فیستول معمولا در ناحیه لگن ایجاد می شود. در مواقع بسیار نادر می توان وجود فیستول را به سرطان یا درمان های مربوط به سرطان نسبت داد. همچنین بروز فیستول در نواحی دیگر بدن به جز لگن بسیار کم تر است و علت بروز آن باید به طور دقیق بررسی شود.

3-آیا می توان فیستول را احساس کرد؟

اولین علامت فیستول مقعدی قرمزی و التهاب است. به طوری که ناحیه مقعد مثل یک لامپ داغ دردناک و متورم می شود. همچنین در هنگام نشستن بیمار احساس درد بیشتری دارد و نشستن برای او سخت می شود. همچنین با حرکات روده و سرفه نیز بیمار دردی را در ناحیه مقعد احساس می کند. زمانی که فیستول سر باز می کند ترشح چرک، خون و مدفوع از ناحیه مقعد را شاهد هستیم.

4-آیا از فیستول گاز متصاعد می شود؟

محتویات روده و رکتوم از جمله گاز و مدفوع می تواند از فیستول به بیرون خارج شود. اگر فیستول به واژن راه پیدا کند محتویات روده و گاز به واژن وارد می شود.

5-آیا فیستول با آنتی بیوتیک درمان می شود؟

آنتی بیوتیک ها برای از بین بردن موقت عفونت کاربرد دارند. متخصص جراحی بعد از تجویز آنتی بیوتیک و کاهش التهاب و عفونت ناحیه اقدام به جراحی فیستول می کند. این جراحی بسیار ظریف است و بهتر است جراحی با لیزر انجام شود تا به بافت سالم اطراف مقعد آسیب نرسد.

6-آنتی بیوتیک برای فیستول مقعدی چیست؟

ممکن است متخصص جراحی قبل از اقدام به جراحی یا لیزر فیستول مقعدی برای بیمار آنتی بیوتیک مترونیدازول یا سیپرو تجویز کند. توصیه می شود بعد از مصرف آنتی بیوتیک ها یک دوره مکمل غذایی اکتیو پروبیوتیک مصرف کنید که به دلیل از بین رفتن باکتری های مفید بدن و روده دچار یبوست نشوید.

7-عوارض بعد از جراحی فیستول مقعدی چیست؟

در مواقعی که جراحی بدون لیزر و با تیغ و کوتر انجام می شود احتمال بی اختیاری مقعد و حتی بروز تنگی مقعد وجود دارد. از دیگر عوارض شایع جراحی فیستول مقعدی تحمل ترشحات خونی و چرکی و درد و التهاب می باشد. توصیه می شود برای به حداقل رساندن عوارض جراحی فیستول مقعدی این جراحی را نزد یک متخصص جراحی و لیزر ماهر و با لیزر پرتوان دی اکسید کربن انجام دهید.

8-فیستول مقعدی چه شکلی است؟

فیستول مقعدی از داخل مقعد به یک منبع آبسه و چرکی متصل است که شما آن را نمی بینید و فقط درد آن را احساس می کند. از خارج نیز در ناحیه نزدیکی به مقعد یک سوراخ را مشاهده می کنید که از آن چرک و ترشح خارج می شود. این سوراخ گاهی بسته می شود و کانال فیستول مملو از عفونت می شود که درد زیادی را حادث می شود. اما مجدد در همان نقطه یا نقطه دیگری مجدد سر باز می کند و عفونت از سوراخ خارج می شود. به محض خارج شدن عفونت بیمار احساس درد کمتری دارد و تصور می کند که خود به خود درمان شده است. که این تصور اشتباه است.

9-تفاوت فیستول مقعدی با شقاق مقعدی در چیست؟

شقاق مقعدی یک پارگی و زخم است که در دهانه مقعد یا زیر خط دندانه ای مقعد بروز می کند. این زخم سطحی است و مثل فیستول به عمق بافت نفوذ و تونل نمی کند. با این حال یک شقاق مقعد می تواند عفونی و در نهایت منجر به بروز آبسه و فیستول مقعدی شود.

author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

104 دیدگاه برای “فیستول مقعدی چیست؟

  1. Avatar photoپرویز گفت:

    سلام خانم دکتر بنده جراحی هموریید به روش سنتی انجام دادم که متاسفانه 6 روز پس از عمل در فاصله حدود یک سانتی محل عمل یک برآمدی بوجود آمد و از محل آن عفونت ترشح کرد که دکترم گفتند فیستول هست و باید برای برداشتن فیستول چند ماه صبر کنم الان حدود45 روز از انجام عمل گذشته میخواستم ببینم بهترین زمان و بهترین روش برای جراحی فیستول کی هست و چطور میتونم برای درمان از شما نوبت بگیرم. با تشکر

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام اگر راه دور هستین می توانید با مطب تماس بگیرید که وقت ویزیت آنلاین برای شما هماهنگ کنند. اگر از ابتدا جراحی هموروئید را با لیزر انجام میدادید هر دو عارضه فیستول و هموروئید در یک جلسه و به طور همزمان درمان و جراحی میشد. حالا باید تا کم شدن ورم ناحیه جراحی سنتی هموروئید صبر کنید. به علاوه اگر فیستول همراه با آبسه و عفونت باشد باید برای شما دارو تجویز شود و در صورت نیاز آبسه تخلیه شود و سپس برای جراحی فیستول اقدام کنید. معمولا در جراحی فیستول با لیزر همزمان می توان آبسه را نیز تخلیه کرد. تمام این موارد ملزم به این است که من یک بار شما را چه حضوری و چه به صورت آنلاین ویزیت کنم تا بتوانم نظر و تشخیص قطعی را اعلام کنم

    2. Avatar photoشایان گفت:

      سلام خانم دکتر
      من سه ماهه پیش عمل ابسه مقعدی داشتم.
      و الان یک ماهه هست که عمل فیستول انجام دادم.
      میخواستم بدونم دوه نقاهت چه مدته؟
      و اینکه مقدار کمی سوزش و گاهی خارش دارم .
      و حالت ذوق ذوق داره.
      علتش چی میتونه باشه؟
      سپاس

      1. سلام من از روش جراحی شما اطلاع ندارم و این مورد را باید با جراح معالج خود درمیان بگذارید. دقت کنید که عمل جراحی فیستول مقعدی بسیار جراحی سختی است و تا زمان بهبودی کامل باید با جراح خود در تماس باشید. در جراحی سنتی معمولا بیمار تا دو ماه نیاز به مراقبت شدید و ویزیت با جراح معالج دارد.

  2. Avatar photoعلی گفت:

    سلام خانم دکتر من دوبار فیستول انال عمل کردم هردو به روش سنتی الان بعد از دوسال دوباره به دکترم مراجعه کردم میگه دوباره فیستول داری مگه این بیماری چیه که دست برنمیداره ازما آیا راهی هست که یکبار به طور کامل از شر این بیماری خلاص بشم. 33سالمه کارم هم توی دریا هست.

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام متاسفانه فیستول انال ممکن است چندین بار تحت جراحی سنتی قرار بگیرد بیماران متعددی قبلا به من مراجعه کرده اند که سال ها درگیر فیستول انال بوده اند و به دلیل جراحی های متعدد لطمه زیادی دیده اند. خوشبختانه هرکدام از این افراد که تحت جراحی فیستول با لیزر قرار گرفتند یک بار برای همیشه درمان شده اند. درصد موفقیت درمان فیستول با لیزر بسیار بالاتر از روش های سنتی است و از همه مهمتر دوره نقاهت بسیار کوتاهتری دارد. برای مقایسه روش سنتی و لیزر فیستول آنال به بخش مصاحبه با بیماران مراجعه کنید و اطلاعات خوبی بدست آورید. اگر راه دور هستید با مطب تماس بگیرید و یک وقت ویزیت آنلاین بگیرید تا تشخیص قطعی را به شما اعلام کنم.

  3. Avatar photoنقوی گفت:

    باسلام و خسته نباشید جناب دکتر
    بنده با تشخیص دکتر فیستول دارم وطبق فرمایش دکتر معالج باید عمل جراحی داشته باشم به نظرجنابعالی جز عمل راه درمان وجود دارد؟؟
    از پاسخ جنابعالی ممنون میشم.با تشکر نقوی

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام متاسفانه به جز از بین بردن جدار فیستول روش درمانی قطعی تری وجود ندارد. توصیه می کنم جراحی فیستول را با لیزر پرتوان انجام دهید تا کمتر دچار عوارض جراحی فیستول شوید.

  4. Avatar photoنقوی گفت:

    باسلام وخسته نباشید جناب دکتر
    از پاسخ دادن گذارش بنده تقدیر وتشکر می نمایم
    ضمنا خواهش میکنم در شهر قم دکتری ماهر در این زمینه معرفی بفرمایید تا این مشکل بنده رفع بشه .از خداوند متعال توفیق خیر جنابعالی مسئلت مینمایم ممنون

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام از قدردانی شما سپاسگزارم. متاسفانه در قم متخصص جراحی که با لیزر فیستول را جراحی کنند نمی شناسم. برای ویزیت آنلاین می توانید با مطب تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنند.

  5. Avatar photoفرهاد گفت:

    با سلام من آبسه مقعدی داشتم عمل جراحی کردم بعد از مدتی چند ماه دوباره عفونت کرده وقتی پیش دکتر رفتم گفتند فیستول است و باید دوباره عمل شوید میخواهم نظر شما را بدانم چه باید بکنم؟

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام معمولا فیستول به دنبال عفونت و آبسه درمان نشده بروز می کند. توصیه می کنم حتما جراحی فیستول را نزد متخصص جراحی عمومی و لیزر که تجربه کافی در زمینه جراحی با لیزر فیستول دارد انجام دهید. زیرا فیستول مقعد در ناحیه حساس و فعالی بروز می کند و دوره نقاهت کوتاه و ظرافت عمل برای یک نتیجه مطلوب بسیار حائز اهمیت است.

  6. Avatar photoپیمان گفت:

    سلام خانم دکتر.
    وقت شما بخیر.
    من سال ۹۴ هموروئید داشتم و خدمت خودتان لیزر کردم و بشدت از زحنات شنا و عملم راضی ام.
    مدتی است که احساس میکنم در فاصله حدودا ۳-۴سانتی داخل مقعد و در انتهای روده بزرگ، چیزی شبیه عدس غذه شده و یکبار که زیاد انرا لمس و فشار دادم منجر به خونریزی شد. آیا مجددا هموروئد است و باید عمل کنم؟
    اون ناحیه با معاینه ساده قابل شناستیی است؟

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام شما باید روزانه چند بار در لگن آب گرم بنشینید. شربت ملین میل کنید و پماد دیلتیژل 2 درصد مصرف کنید. اگر بهتر نشدید تشریف بیارید مطب که ویزیت شوید.

  7. Avatar photoسوده رحماني گفت:

    سلام من لندن زندگي ميكنم همسر من پارسال عمل فيستول انجام داد البته بعد از شش ماه كه متوجه بيماري شدن ايشون رو عمل كردن بعد از عمل كمي بالاتر از ناحيه عمل دقيقا روي نشيمنگاه يه غده به اندازه پرتقال درست شد كه بعد از مدتي خود بخود سر باز كرد و الان از هر دو جا عفونت بيرون ميزنه هم جاي عمل كه نخ از ان خارج شده هم اون يكي دكتر ها هم گفتن كه بايد دوباره عمل بشه و عفونت مثل چنگك وارد عضله شده حالا من از شما ميخواهم بپرسم چكار بايد بكنم چون هم درد زياد داره و هم عفونت خارج ميشه و اون عضله نشيمنگاه كه عفونت داره بزرگتر شده اينجا هم به سختي وقت عمل ميدن و فقط مسكن تجويز ميكنن ممنون ميشم راهنمايي كنيد اگر لازمه همسرم بياد ايران و عمل كنه

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام پیشنهاد می کنم برای عمل جراحی فیستول پیشرفته حتما جراحی با لیزر انجام شود. با مطب تماس بگیرید و یک وقت ویزیت آنلاین بگیرید. بعد از ویزیت و بررسی پرونده بیمار هماهگی های لازم برای انجام جراحی ایشان انجام می شود.

  8. Avatar photoزهرا گفت:

    سلم خانم دکتر ببخشید فیستول تبدیل به سرطان نمیشه؟نگرانم.و اینکه در شیراز پزشکی به خوبی خودتون میشناسید لطفا معرفی بفرمایید ممنون میشم

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام اما عفونت فیستول ممکن است بیمار را از پا دربیاورد و باید فیستول درمان شود. متاسفانه متخصص جراحی و لیزر باتجربه در شیراز نمی شناسم. با مطب تماس بگیرید و وقت ویزیت آنلاین بگیرید تا شما را بیشتر راهنمایی کنند.

  9. Avatar photoحمید رضا گفت:

    با سلام خدمت شما دکتر گرامی من یه عمل جراحی ابسه کردم و بعد از ۲ سال مبتلا به فیستول شدم الان عمل با لیزر به روش کیست مویی انجام دادم ایا این روش خوب است و امکان بازگشت ندارد. ممنون از همراهی شما.

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام سوال شما واضح نیست لیزر فیستول به روش کیست مویی نداریم. اگر جراحی شما توسط متخصص جراحی و لیزر و با لیزر پرتوان انجام شده باشد می توان گفت که بهترین روش درمان برای کیست مویی و بیماری های مقعدی محسوب می شود.

  10. Avatar photosaman گفت:

    سلام خانوم دکتر … من چند هفته بود احساس درد شدید و سوزش از مقعد داشتم که متوجه تورم بالاتر از مقعد شدم که رفته رفته تا نزدیک مقعد اومد … بعد خود به خود عفونت تخلیه شد اومدم دکتر گفت باید اورژانسی چند ساعت دیگه عمل کنی عفونت همه جات و گرفته … عمل کرد دیروز امروز مرخص شدم الان باز عفونت میاد ازم

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام اگر درن دارید طبیعیه که ترشح دارید. با جراح معالج خود در ارتباط باشید و در صورت نیاز از مطب من هم می توانید وقت ویزیت بگیرید.

  11. Avatar photoعلی فلاطونی گفت:

    باسلام
    من نزدیک به 1 ساله که درگیر بیماری کرون ( طبق گزارش کولونوسکوپی دکتر ) هستم ، بعد از یک ساله که هنوز درد شکم می شم و اکنون نیز دوباره درگیر شقاق معقدی شدم و با لیزر درمانی و خوردن قرص های آنتی بیوتیک در حال کاهش التهاب مقعد هستم. میخواسم بدونم دوره درمان این بیماری چقدر طول میکشه؟! البته باید بگم که 2هفته یکبار آمپول سینورا میزنم و قرص هایی از قبیل سولفاسالازین و آزارام50 و اسید فولیک مصرف میکنم …

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام درباره بیماری کرون باید همیشه تحت نظر پزشک خود باشید. لیزر درمانی شقاق با عمل جراحی شقاق با لیزر متفاوت است. اگر عمل جراحی شقاق با لیزر را انجام بدهید یک شب استراحت نیاز دارید و طی یک هفته بهبودی کامل می یابید.

  12. سلام خدمت خانم دکتر گرامی.
    دکتر عزیز بنده خانمی ۴۶ ساله ام.۱۵ سال پیش در اثر بارداری وزایمان دچار یبوست شدید شدم.که بعد از ان شاهد متورم شدن مقعد بودم
    در طول این سالها گاها با یبوست دچا رخونریزی شفاف نسبتا کم بودم.دقیقا نمیدانم از چه زمانی،ولی اکنون به تنگی مقعد دچارم بطوریکه اگر کمی مدفوع سفت باشد اجابت مزاج به سختی وبه کمک اگشتان دست با فشار به طرفین راست روده صورت میگیرد.ولی خونریزی وسوزش ندارم.اما زمان شستشوی مقعدمتوجه زبری عرضی از مقعد به داخل نشیمن میشوم.خواهش میکنم مرا راهنمایی کنید گه ایا به فیشر مبتلا هستم.واگر هستم نیاز به جراحی دارد یا با دارو قابل درمان میباشد.از لطف شما بسیار

    1. از مطب وقت ویزیت بگیرید تا وضعیت شما بررسی شود. حتما برای درمان یبوست اقدام کنید. استفاده از شربت ملین تا زمان ویزیت توصیه می شود.

  13. Avatar photoمنا گفت:

    سلام خانوم دکتر
    من تقریبا ۸ سال پیش عمل هموروئید با لیزر انجام دادم، که سایز آن به اندازه حتی یک نخودم نبود
    ولی چند سال اخیر دوباره همورئیدم برگشت و خیلی بزرگتر، چندین برابر قبلی که باهاش کنار اومدم تا امروز
    از چند ماه پیش متوجه شدم در راستای افقی مقعد به فاصله دو تا سه سانتیمتر یک برامدگی که با لمس فقط احساس میشود وجود دارد ، دایره ایی به اندازه ۲/۳ سانتیمتر که فقط فشارش میدم درد میگیره یا وقتی زیاد میشینم ، ولی خونریزی یا چرکی وجود ندارد !
    به علت راه دوری که دارم خواهشا نظر خودتونو بگید که مشکلم چیه و چطور میتونم حلش کنم
    ممنونم

    1. سلام با مطب تماس بگیرید و یک وقت ویزیت با واتساپ هماهنگ کنید. بعد از ارسال عکس از ناحیه نظر قطعی و روش درمان مناسب به شما اعلام خواهد شد. ممکن است برای شما ام آر آی یا عکس نیز تجویز شود.

  14. Avatar photoزهرا گفت:

    سلام خانم دکتر خسته نباشید
    من آبسه مقعدی داشت که ی مدت خون ترشح می شد و قطع شد دکتر گفت باید حتما عمل کنید و ستون گذاشتند و بعد از یک ماه بدتر شد و دیگه ترشح به میزان زیاد و از نوع ترشحات مدفوع شده و نمی دونم چه کنم گفتن نمیشه کاری کرد امکان بی اختیاری هست لطفا راهنمایی کنید ممنون از پاسخگویی تون

    1. سلام شما باید معاینه شوید. بعد از معاینه در صورت امکان لیزر فیستول مقعدی به شما پیشنهاد خواهد شد.

  15. Avatar photoمهدي اكبري گفت:

    سلام خانم دكتر من حدودا ٧ ماه پيش در ژاپن فيستول مقعدي رو ٥ بار تا الان عمل جراحي انجام دادم به روش سنتي و روش ليزر تو ژاپن استفاده نميشه الان هم در ناحيه عمل جراحي شده لوله گذاشتن تا اب و عفونت خارج شود خواستم نظر شمارو بپرسم ايا ادامه روند درمان صلاح أست يا بيام ايران عمل ليزر كنم بعد من شماره تلفن همراه نياز دارم تا از طريق واتساپ تماس بگيرم ممنون منتظر جواب شما هستم تا از طريق تماس توضيحات بيشتري عرض كنم ممنون

    1. سلام لطفا با مطب تماس بگیرید و وقت ویزیت آنلاین با واتساپ بگیرید. بعد از ارسال مدارک و عکس های مورد نیاز تشخیص قطعی به شما اعلام خواهد شد.

  16. Avatar photomin گفت:

    سلام خانم دکتر من چندین سال پیش اندوسکوپی دادم و دکتر گفت که یه مشکلی در روده ام هست و دقیقا یادم نیست بعد به دلیل یبوست شدید فکر میکنم شقاق گرفتم که پیش دکتر هم نرفتم بخاطر خجالت ماه های اول درد داشتم ولی الان فقط یه کوچولو خیلی کوچولو گوشت اضافه در مقعد دارم که خیلی درد نداره در حالت عادی ولی چندین ساله که موقع مدفوع کردن درد دارم. این مشکل رو تقریبا پنج سالی هست که دارم ولی مشکل بزرگترم اینه که دوسه ساله تقریبا هر چند وقتی یهو یک بی اختیاری بهم دست میده و مقداری مدفوع توی واژنم وارد نمیشه به طوری که حتی نمیفهمم از داخل بدنم هست یا از مقعد و اینکه خیلی باد داخل واژنم هست خواهش میکنم راهنماییم کنین

    1. حتما به یک متخصص مراجعه کنید. لازم است به طور اصولی بیماری یبوست را تحت نظر متخصص رفع کنید و به احتمال قوی به جراحی نیر نیاز دارید. اگر مشکل یبوست مزمن حل نشود پس از چند سال مجدد دچار عود می شوید.

      1. Avatar photomin گفت:

        نیاز هست که به کلینیک خودتون مراجعه کنم؟ دقیقا باید پیش چه متخصصی برم؟

        1. به یک متخصص جراحی عمومی مراجعه کنید.

  17. Avatar photoعلی گفت:

    با درود.بنده ۳۸ سال سن دارم حدود ۱۰ سال هست بیماری کولیت روده دارم دارو مزالازین و سل سپت مصرف میکنم .اواسط برج ۵ واکسن آستارازنکا زدم و بعد از حدود ۳ هفته احساس لرز و تب خفیف داشتم تا ۱ ماه بعد که احساس سوزش شدید و ۲۴ ساعت بعد ورم و درد شدید حدود ۵ میلی متری مقعد پیدا کردم.به دکتر جراح مراجعه کردم .ایشان بنده رو معاینه کردن و گفتن آپسه هست و باید جراحی سرپای شوم و با بی حسی موضعی عفونت رو با پاره کردن بیرون کشیدن.دارو تجویز کردن و تا ۱ هفته بنده زخم رو باز گذاشتم تا چرک کاملا خشک شد و خوب شد تا حدود ۵ هفته خوب بود که به محض تمام شدن دارو ها دوبار احساس درد خفیف و برآمدگی کوچک دارم لطفا راهنمایی بفرمائید.ضمنا پزشک بنده مسن و فکر کنم به درمان های مدرن آشنایی نداشته باشند.متشکرم.

    1. سلام احتمال عود آبسه مقعدی وجود دارد. متاسفانه آبسه بسیار عود کننده است و مراقبت های لازم را باید به خوبی پیگیری کنید. مجدد به جراح معالج خود یا یک متخصص جراحی و لیزر مراجعه کنید و تا بهبودی کامل پیگیر درمان باشید.

      1. Avatar photoابوالفضل گفت:

        سلام من پارسال آبسه مقعدی داشتم و دکترم آبسه را شکافت و منجر به فیستول مقعدی شده دکتر گفته باید عمل بشم سوزش و خارش و گاهی منجر به خونریزی می‌شود 15 سالم هس بنظر شما سنتی عمل کنم؟ چون دکتر گفته میخام سنتی عملت کنم شما متخصص لیزر در ورامین سراغ ندارید؟ ممنون میشم جواب بدید

        1. بهتر است به یک متخصص جراحی و لیزر ماهر مراجعه کنید که این جراحی را تضمینی و بدون عود و بازگشت برای شما انجام دهند. اطلاعی از متخصصین ورامین ندارم.

  18. Avatar photoیاس گفت:

    سلام خانم دکتر عزیز خانمی ۳۸ ساله هستم حدود ۱سال ونیم زایمان کردم از قبل از زمان بارداری بعد دفع خارش مقعد داشتم که با پماد آنتی همورویید رفع میشد بعد زایمان که طبیعی بود دچارخونریزی حین مدفوع وخارش بودم که متخصص جراح عمومی مراجعه کردم فرمودن در ظاهر چیزی مشاهده نمیشه وداروی خاصی تجویز نکردن به متخصص گوارش مراجعه کردم که شیاف آنتی همورویید تا دوهفته تجویز کردن والان مجدد که ۱ سال ونیم از زازمان میگذره خارش شدید در مقعد دارم که متوجه توده و برجستگی در مقعد شدم که تشخیص شقاق دادن همه نوع دارویی اعم از ام جی وآنتی فیشر وشیاف آنتی همورویید استفاده کردم که تاثیر چندانی نداشت فقط اینکه خارش شدید دارم ولینکه این توده گاهی کوچک و بعد دفع گاهی بزرگ میشه ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. سلام زنانی که مبتلا به هموروئید و شقاق و دیگر بیماری های مقعدی می باشند نباید زایمان طبیعی را انجام دهند. از مطب وقت ویزیت بگیرید. احتمالا به درمان دارویی جواب نمی دهید. بعد از ویزیت لیزر هموروئید یا لیزر شقاق به شما پیشنهاد خواهد شد.

  19. Avatar photoباران گفت:

    سلام خانم دکتر وقت بخیر، بنده خیلی وقته شقاق داشتم، چند وقتیه هر موقع دفع دردناکی دارم، درست از پشت همان قسمت شقاق انگار خون و ترشح میاد ولی سوراخ نيست، انگار اونجا هم شقاق هست، میخواستم بدونم آیا از قسمت شقاق هم ممکنه عفونت بیاد؟ در ضمن هر بار رعایت میکنم یا راحت دفع میکنم هیچ علامت و ترشحی ندارم، ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

    1. سلام احتمالا بر اثر عفونت زخم شقاق دچار فیستول مقعدی نیز شده اید یا فعلا زخم شقاق در مرحله عفونی قرار دارد و هنوز فیستول ایجاد نشده است. سریعا از یک متخصص وقت ویزیت بگیرید تا دچار عوارض شدیدتری نشوید. یبوست و اسهال را نیز کنترل و درمان کنید.

  20. Avatar photoمحمدی گفت:

    سلام خانم دکتر من حدود ۲ هفتس مقعدم یدونه قلمبه رشد کرده اولش احساس سوزش کمی داشت که فکر میکردم ممکنه سوخته باشه اما متوجه یه برجسنگی شدم بعد از یکی دوروز سوزش ازبین رفت الان کلا هیچ دردو سوزش و حس خاصی نداره قرمز هم نیست رنگش با همون قسمت یکیه نمیدونم واقعا چیه باید چکارش کنم؟ اینم بگم که من حدود ۵ ۶ ماه اسهال مزمن داشتم که دقیقا ۱ هفته قبل از بوجود اومدن این برجستگی خوب شده نمیدونم ربط داشته باشه یانه

    1. سلام احتمالا به هموروئید و شقاق مبتلا شده اید. از مطب وقت ویزیت بگیرید.

  21. Avatar photoحسین ماندنی علی آبادی گفت:

    سلام خانم دکتر من حدود چند سال است که عمل فیستشول یا همون همورید انجام دادم . مدنی خوب بود دوباره ترشحات زرد رنگ دارم. کلافه شدم اعصابم خورد شد.دیگه خسته شدم چکار کنم.ممنون میشم راهنمایی کنید.از استان فارس حومه مرودشت بخش رامجرد روستای زرگران

    1. سلام هموروئید و فیستول مقعدی با هم متفاوت می باشند. هموروئید همان بواسیر می باشد. مجدد باید به جراح معالج خود مراجعه کنید. ناحیه عمل شما عفونت کرده است و ممکن است دچار عوارض دیگری نیز شوید. برای تخلیه و خشک کردن عفونت حتما به جراح معالج خود مراجعه کنید. مراقب باشید که یبوست و اسهال هم نداشته باشید.

  22. Avatar photoاکبری گفت:

    با سلام. بنده حدود یکسال است که دچار عارضه ای نزدیک مقعد هستم که به پزشک مراجعه کردم، تشخیص فیستول دادند. از آنجایی که هیچ مشکل درد، سوزش، خارش و … ندارم، ایا اگر به حال خود رها شود مشکلی پیش می آید؟ (فقط حدود 4، 5 ماهی یکبار کمی خون بیرون می آید که پس از آن تمام میشود)

    1. سلام ممکن است بزرگ تر شود یا حتی دچار عفونت شوید. حتما به یک متخصص مراجعه کنید.

    2. Avatar photoمحمد گفت:

      اکبری اگه فیستول داری زودتر برو درمان کن نگاه به این نکن ک خودش بعد از چند روز از بین می‌ره این در واقع از داخل دیواره مقعدو داره از بین می‌بره مثل من ک دیر اقدام کردم

  23. Avatar photoستاره گفت:

    وقتی مقعدمو انگشت میکنم بو میکنم بوی ماهی و میگو سرخ شده میده برای همین جلوی پرشیا کرمکی و تلویزیون کرمکی دمر خوابیدم و مقعدمو انگشت کردم و بو کردم و گفتم پیف پیف پرشیا کرمکی و تلویزیون کرمکی بوی کوتوله میده اصلا همه ی ماشینها کرمکین و بوی کوتوله میدن باید سیگارت کپسولی توی مقعد ترکوند چون بوی کوتوله میده

  24. Avatar photoدینا گفت:

    سلام خانم دکتر خیلی ممنونم که مشکلات ما رو پاسخگو هستین
    من امروز جراحی آبسه مقعدی انجام دادم و خیلی زیاد چرک اومد بیرون چون آبسه خیلی بزرگ شده بود. دکتر گفتن ۵۰٪ ممکنه بعد سه هفته جای زخم چرک بزنه که حتما فسیتول هست و باید جراحی بشه
    ایا امکانش هست فیستول بوجود بیاد؟
    اگر عمل فیستول رو با لیرز انجام بدم در مشهد دکتری معرفی میکنید؟

    1. سلام اگر آبسه به طور مکرر عود کند و یا مزمن باشد احتمال بروز فیستول مقعدی بسیار بالا خواهد بود. متاسفانه برای لیزر فیستول مقعدی همکاری را در مشهد نمی شناسم. برای درمان و لیزر فیستول به یک متخصص جراحی عمومی و لیزر ماهر مراجعه کنید که این جراحی را با لیزر پرتوان و بدون عود بازگشت انجام می دهند.

  25. Avatar photoنسرین گفت:

    سلام، خانم دکتر ۸ روز پیش عمل داشتم، هموروئید و فیشر، درد قابل تحمل داشتم ولی الان ۳ روزه دردم بیشتر شده، هنگام تکان خوردن، نشستن بلند شدن انگار برق میگیرتم، بعد از دفع هم سوزش دارم، انگار گوشت اونجارو له کردن،
    نظرتون چیه؟؟؟ اگر طبیعی هستش هیچ، اگر نه که میخوام بیام شما معاینه ام کنید

    1. سلام احتمالا ناحیه عمل عفونت کرده است. مراقبت های بعد از عمل را به درستی انجام دهید و به جراح معالج خود مراجعه کنید.

  26. Avatar photoامیر گفت:

    سلام و خسته نباشید خدمت خانوم دکتر /خواهر من دچار فیستول مقعدی شده . // دکتر گفته باید جراحی بشن در تهران /آیا جراحی تنها راه هستش یا با لیزر هم میتوان ان را درمان کرد /در ضمن میخاستم بدون چون ما در شهرستان هستیم برای لیزر توسط شما چجوری وقت بگیریم و چند روز طول خواهد کشید

    1. سلام من عمل جراحی فیستول را با لیزر پرتوان انجام می دهم. بهتر است قبل از تشریف فرمایی یک وقت ویزیت آنلاین از مطب بگیرید. نوبت ویزیت در کمتر از یک هفته هماهنگ می شود.فیستول درمان دارویی ندارد و حتما باید جدار فیستول تخریب و درناژ شود.

      1. Avatar photoامیر گفت:

        بله ممنون/ خانوم دکتر از روز ویزیت حضوری شما تا انجام عمل لیزر فیستول مقعدی چند روز طول خواهد کشید . چون ما از شهرستان میخاهیم بیایم خدمتتون

  27. Avatar photoآیت گفت:

    باسلام
    خانم دکتر من حدودا ۳هفته عمل تخلیه آبسه انجام دادم، قبل از عمل درد غیرقابل تحمل و شدیدی داشتم که بعد از تخلیه بلافاصله رفع گردید، مشکلی برام ایجاد شده بعد از عمل دچار اسهال و گاها مدفوع شل شدم و حدودا ۳هفته میشه که تداوم پیدا کرده و ضمنا بعد از عمل ناحیه تخلیه رو دوبار فشار دادم و عفونت و خون تخلیه شد، خواستم ببینم مشکل خاطی دارم الان؟ ضمنا هیچگونه درد و خارش در ناحیه مقعد ندارم، ممنون

    1. اگر متخصص برای شما شربت ملین تجویز کرده اند مقدار مصرف آن را کاهش دهید تا اسهال برطرف شود. مقدار ترشح و عفونتی که خارج می شود را به جراح خود اطلاع دهید. ممکن است نیاز به درناژ و یا جراحی مجدد داشته باشید.

  28. Avatar photoمحمد گفت:

    عرض سلام خدمت خانم دکتر
    بنده مشکل فیستول دارم و جهت درمان در شهر اصفهان به یک پزشک جراح متخصص مراجعه داشتم و ایشون گفتند جراحی با کوتر انجام میشه.
    میخواستم نظر جنابعالی را در رابطه با کوتر و تفاوتش با لیزر جویا بشم و اینکه در اصفهان پزشکی که با لیزر پرتوان جراحی کنند میشناسید؟

    1. سلام کوتر بافت را می سوزاند و تکنولوژی آن قدیمی تر از لیزر است. لیزر همزمان با برش سر عروق و اعصاب را ترمیم می کند و به نسبت عوارض بعد از جراحی با لیزر کمتر است. متاسفانه در اصفهان متخصص جراحی و لیزر نمی شناسم.

  29. Avatar photoمجید معتمدی گفت:

    سلام.خسته نباشین. من ۴ ماه پیش عمل آبسه مقعدی کردم. الان روی محل عمل ی تورم تقریبا سیاه رنگ و خیلی نرم هست. و نه درد دارم نه سوزش و نه خارش و نه ترشح. میخواستم بدونم این تورم شروع فیستول هست؟

    1. بله متاسفانه ممکن است عود آبسه یا بروز فیستول باشد.

  30. Avatar photoمسعود گفت:

    سلام . خسته نباشین . من ۱۷ روز هست عمل فیستول با لیزر انجام دادم . بعد از یک هفته که دکتر رفتم گفتند که شرایط خوبه و از اون به بعد مقدار کم ترشحات خون بی رنگ و در کنار آن چرک دارم ‌با اینکه هر روز داره بهتر میشه اما این چرک هنوز وجود داره . آیا این موضوع رفع می شود یا باید مجدد به پزشک مراجعه کنم . طول درمان این عمل چند روز می باشد . با تشکر

    1. بله این شرایط طبیعی است و بسته به نظر جراح ممکن است تا دو ماه بعد از عمل ادامه داشته باشد. تا بهبودی کامل مراقبت ها را به خوبی انجام دهید.

  31. Avatar photoسینا گفت:

    سلام خانم دکتر
    بنده یک سال پیش احساس تورم به اندازه‌ی لوبیا در قسمت داخلی باسن کردم ، به دلایلی به پزشک مراجعه نکردم و فکر میکردم چیز مهمی نیست و درمان میشود، ۲ماه بعد از این که این تورم رو احساس کردم ، این تورم پاره شد و عفونت و کمی خون خارج شد ، بعد از سر باز کردن هرچند مدت این اتفاق میفته یعنی پاره میشه اما ترشح عفونت از زخم توقف نداره ،
    اگر آبسه‌ی مقعدی همراه با فیستول باشه زمانی که برای جراحی لیزری و دوره‌ی نقاهتش لازم هست چقدر هست؟
    و راه‌های معاینه قبل از جراحی چه چیزهایی است؟ یعنی نیاز به کلونوسکوپی و … دارد؟

    1. احتمال زیاد مبتلا به فیستول مقعدی می باشید. دوره نقاهت بسته به وسعت بیماری و روش جراحی متفاوت است و از یک هفته تا دو ماه ممکن است باشد. بعد از بررسی ام آر آی فیستول و بررسی مسیرهای فیستول روش درمان و دوره نقاهت شما تعیین می گردد.

  32. Avatar photoمحمد گفت:

    سلام خسته نباشید ۱۰روز عمل فیستول مقعد انجام دادم نخ بخیه بیرون چطوری بکشیم ک کنده بده اگه کنده نشه مشکل داره؟؟؟زخم داره کم کم پر میشه ک بسته بشه

    1. سلام نخ بخیه را به هیچ عنوان خودتان دست نزنید. با جراح خود مشورت کنید. احتمالا باید منتظر بمانید تا نخ خودش جدا شود.

  33. Avatar photoپیام گفت:

    سلام و عرض ادب دکتر. بنده ۱۰ روز پیش جراحی لیزر فیستول ترانس اسفنکترین در فرانسه داشتم. ترشحات و خون آبه کمتر و کمتر شده ولی گاهی یه بخش کوچک از گاز معده از فیستول لیزر شده خارج میشه ( مقدار کم ولی کاملا واضح حس می‌کنم ). مزاحم شدم ببینم آیا خروج گاز از مجرای فیستول طبیعیه یا نه. اگه طبیعیه، چقدر طول میکشه که رفع بشه. ممنون از راهنماییتون.

    1. این جراحی با روش های مختلفی انجام می شود. اما در تمام روش ها تخریب جدار فیستول انجام می شود و این مورد را باید از جراح معالج خود سوال کنید. درضمن شما جراحی بسیار سخت و پیچیده ای را انجام داده اید. دقیقا طبق دستور پزشک معالج مراقبت های لازم را انجام دهید و تا بهبودی کامل با ایشان در ارتباط باشید.

  34. Avatar photoفرزاد گفت:

    سلام و وقت به خیر
    سال 98 بعد از 5 روز تحمل درد بسیار شدید و تشخیص آبسه پری آنال، جراحی شدم و بنا به گفته پزشک تبدیل به فیستول شد.
    زمستان 99 عمل فیستول را انجام دادم و بعد از 20 روز که در حال بسته شدن بود گوشت اضافه آورد و پزشک سرپایی برطرف کرد ولی حین برداشتن گوشت اضافه گفت یک ترشح ریز دارد ببینیم چه میشود شاید بسته شد که متاسفانه نشد.
    سال 1400 بعد از MRI مشخص شد یک مجرا بدون کانال اطرافش وجود دارد که حدود 2 ماه پیش عمل کردم و جای زخم کامل بسته شد ولی ترشحات پس از دفع از مقعد هنوز دارم.
    جراح تمرینات کگل را پیشنهاد دادند آیا برطرف میشود؟
    ممنون

    1. من لیزر فیستول مقعدی را بعد از بررسی ام آر آی مسیرهای فیستول در یک جلسه و بدون عود و بازگشت انجام می دهم. بعد از ویزیت بیمار می توان در این مورد نظر داد.

  35. Avatar photoIran گفت:

    سلام خانوم دکتر
    والا در پایین مقعده بنده یک برآمدگی هست به داخل.
    بنده نه دردی دارم ن هیچی
    ولی استرس دارم ک فیستول باشه

    1. برجستگی و برآمدگی های بدون درد در این ناحیه می تواند مربوط به هموروئید باشد. از مطب وقت ویزیت بگیرید.

  36. Avatar photoسیداسدالله هاشمی گفت:

    سلام خانم دکتر
    من 45 سن دارم مدت بیشتر از 18 سال قبل دوبار عمل آنال فیستول را در یک بیمارستان در افغانستان توسط دکتر آمریکایی و کوریایی انجام دادند. اما بدبختانه نتیجه خوب نگرفتم.
    سه ماه بعد از عمل جراحی به بمنظور تداوی به یک بیمارستان بزرگ در کشور هندوستان مراجعه نمودم که آنها از اینکه دو بار عمل کرده بودم مداخله نکردند و به به مصرف بعضی دارو ها دستور دارند و در این مدت خوب بودم صرف بعضی اوقات یعنی دو یا سه ماه در میان زمانیکه ضعیف بدنم میشد یعنی خودم را غذای تقویت نمی کردم خونریزی و خارش پیدا میکرد.
    حالا مدت سه یا چهار ماه میشود با معذرت بیرون شدند مدفوع را با کمی مشکلات احساس میکنم و ناحیه مقعد خارش هم زیاد دارد.
    لطفأ شما رهنمایی فرمایید.
    قابل یادآوریست که مدت دو ماه میشود در استان مرکزی – اراک اقامت دارم

    1. سلام توصیه می کنم از مطب وقت ویزیت آنلاین بگیرید. برای شما ام آر آی فیستول تجویز می نمایم. بعد از مشخص شدن مسیرهای فیستول به شما اطلاع می دهم که امکان لیزر فیستول بدون عود و بازگشت برای شما امکانپذیر است یا خیر. سلامت باشید.

  37. Avatar photoحسینی گفت:

    سلام خانوم دکتر وقت بخیر
    بنده عمل جراحی فیستول انجام دادم تو کرج ولی متاسفانه هنوزم همون ترشحات از اون قسمت داره میاد

    1. سلام ممکن است جراح به شما گفته باشد که بین 10 تا 30 روز ترشح خواهید داشت. البته این مورد به روش جراحی و وسعت بیماری نیز بستگی دارد. با این حال می توانید از جراح دیگری نیز وقت ویزیت بگیرید تا مطمئن شوید. بدون معاینه بیمار نمی توان نظر داد.

  38. Avatar photoحمید گفت:

    سلام خانوم دکتر
    در پایینه مقعدم یک فرو رفتگی هست که حس میکنم فیستوله
    ولی هیج درد اصلا ندارم اصلا
    بنظرتون به دکتر مراجعه کنم؟
    خیلی تو اعصابمه!!!!

    1. معمولا فیستول با درد و ترشحات چرکی بروز می کند. احتمالا مبتلا به شقاق می باشید. به هر حال لازم است به متخصص مراجعه کنید و تا دردناک شدن و عارضه دار شدن آن منتظر نمانید.

  39. Avatar photoZ گفت:

    خانم دکتر من پیش شما مراجعه کردم گفتید هموروئید و شقاق دارم . گاهی مقعدم داغ میشه و سمت بالی نقعدم دقیقا کنارش فرورفتگی کوچیک هست که وقتی پوستمو بکشم این فرورفتگی با کشبدن پوست بدنم دیگ سوراخی نیست و حتی زخمم نیست ممکنه فیستول باشه؟ ،بهتر از این نمیتونستم توصیف کنم

  40. Avatar photoZ گفت:

    خانم دکتر من پیش شما مراجعه کردم گفتید هموروئید و شقاق دارم . گاهی مقعدم داغ میشه و بالای مقعدم نزدیک بهش ،فرورفتگی کوچیک هست که وقتی پوستمو بکشم این فرورفتگی با کشبدن پوست بدنم دیگ سوراخی نیست و حتی زخمم نیست ممکنه فیستول باشه؟ ،بهتر از این نمیتونستم توصیف کنم

    1. Avatar photoZ گفت:

      خانم دکتر میشه پاسخ من رو هم بدید🙏🏻

  41. Avatar photoعلی گفت:

    سلام خانم دکتر خسته نباشد من مدت نزدیک به دوسال هست که چند تایی برامدگی کوچیک شبیه جوش اطراف مقعد بودجود اومده وفقط خارش دارم نه چرک و خونریزی نداره فقط خارش اذیتم میکنه یک ماه پیش دکتر رفتم گفتن شقاق هست ودارو ژل وپماد داده به نظر شما باید عمل کنم یا خوب میشه درد هم ندارم فقط خارش ممنون میشم جواب بدید

    1. شقاق و هموروئید با این علائم بروز می کند. اگر بیماری در مراحل اولیه باشد درمان با دارو و رژیم غذایی سالم امکانپذیر است. اما اگر بعد از مصرف داروی قوی و تخصصی بهبودی حاصل نشد با نظر متخصص می توانید جراحی یا لیزر شقاق و هموروئید را انجام دهید.

  42. Avatar photoMeshki گفت:

    سلام خسته نباشید
    من تقریبا ده روز پیش عمل فیستول انجام دادم.
    زخم رو به بهبودیه ولی چند روزیه چرک زرد رنگ روی زخم ایجاد میشه
    مترنیدازول و چرک خشک کن هم مرتب میخورم میخواستم ببینم طبیعیه؟

  43. Avatar photoآرش گفت:

    سلام خانم دکتر وقت بخیرحدود یک سال ونیم است یک توده به اندازه لوله خودکار متصل به داخل مقعد(زیرانگشت مشخص می شود) حدود دوسانت وادامه دارد تا کنارمقعد هرچند وقت یک خارش می گیرد بعداز خاراندن سربازمی کند وخونریزی می کند و چند قطره خون می آید بدون هیچ دردی و باز بند می آید وپروسه تکرار می شود می شودعلت را بفرمایید .ممنون

    1. ممکن است مبتلا به کیست مویی شده باشید. از مطب وقت ویزیت بگیرید. در هر صورت باید جدار آن تخریب و تخلیه شود و درناژ اصولی عفونت انجام شود که مجدد عود نکند.

  44. Avatar photoHaami گفت:

    سلام

    قیمت حدودی عمل فیستول معقدی چقدر است؟؟

    1. برای اطلاع از حدود عمل لیزر فیستول مقعد با مطب تماس بگیرید. اگر تهران تشریف ندارید می توانید بعد از ویزیت آنلاین هزینه دقیق لیزر فیستول خود را بدانید.

  45. Avatar photoپریسا گفت:

    ببخشید میخواستم بدونم من قبلا فیستول داشتم و عمل کردم الان باردارم و پشتم دچار بیرون زدگی شده اون قسمتی هم که عمل کردم باز شده و با مقعد یکی شده
    خطر نداره زایمان طبیعی کنم مشکلی پیش نمیاد یا سزارین بهتر هست

    1. زایمان طبیعی برای شما خطرناک است و مشکل شما را تشدید می کند.

      1. Avatar photoپریسا گفت:

        الان پزشک زنان قبول نمیکنه میگه طبیعی میتونی چیکار باید بکنم سزارین قبول نمیکنه

        1. از یک متخصص جراحی نامه بگیرید و برای ایشان ببرید.

  46. Avatar photoامین گفت:

    سلام خسته نباشید خانم دکتر من دوبار جراحی شقاق کردم ولی هیچ تغییری نکردم و الان گفتن فیستول داری یعنی ممکنه فیستول باعث‌شده ک من زخمم خوب نشه ؟

    1. اگر بیمار رژیم غذایی مناسب نداشته باشد بعد از جراحی زخم شقاق به درستی ترمیم نمی شود. همین مورد منجر به بروز عفونت و در نهایت فیستول هم می شود. بدون معاینه بیمار نمی توان نظر قطعی داد. دقت کنید که اگر قرار بود جراحی فیستول را انجام دهید حتما قبل از جراحی یک ام آر آی فیستول انجام دهید که مسیرهای فیستول را کاملا در آن مشخص کند.

  47. Avatar photoMoh3en گفت:

    سلام خانم دکتر من 23 آذر عمل فیستول به روش فیستولکتومی انجام دادم. دوتا فیستول 4 سانتی در سمت چپ و راست مقعد، الان مقداری کمی ترشح مدفوع دارم و درد و ترشحات از ناحیه زخم ها دارم. می خواستم بدونم این مشکل بی اختیاری خفیف با بهبود زخم به مرور خوب میشه؟ و همچنین اینکه در دوران نقاهت برای اینکه دوباره فیستول عود نکنه چه کارهایی باید انجام بدم؟(با تشکر)

    1. بله روند درمان فیستول بعد از عمل جراحی ممکن است تا چند ماه طول بکشد. بسیار مهم است که طی این مدت با جراح خود در ارتباط باشید و برای ویزیت ها به موقع مراجعه کنید. همچنین نشستن در لگن آب گرم بسیار بسیار مهم است و رژیم غذایی سالم و پرفیبر داشته باشید.

  48. Avatar photoفرهاد گفت:

    سلام.
    من مرم ۴۵ ساله و ساکن خارج از ایران هستم و مدت چندین سال میشه که هنگام مدفوع، ترشحاتی (مثل شیره گوارشی) از مقعدم خارج میشه. بعضی وقتا هم لباس زیرم کثیف میشه. پیش متخصص رفتم گفت که فیستول نداری. تنها مشکلی که دارم به نظر خودم علایم IBS هست یعنی مشکل گوارشی دارم. در ضمن مدفوعم هم باریک شده و پزشک متخصص تشخیص داده که بخاطر استرس دچار اسپاسم مقعدی شدم. سوابق بیماری:
    قبلا هلیکوباکتریا داشتم و درمان شدم و در آزمایش کلونوسکوپی بعدی نشون داد که دیگه وجود نداره. این آزمایش را یکسال قبل انجام دادم و هیچ چیز دیگه ای نشون داده نشد. گفتند که سالم هستی. چند ماه بعد بخاطر استفاده از داروی ضد اضطراب به یبوست شدید و متعاقبا به شقاق مقعد دچار شده بودم که چون اینجا لیزر نمیکردند، بوتاکس تزریق شد (چون شقاق اندازش سطحی بود).
    مشکلی که الان دارم این هست:
    ۱. که باید زور بزنم دفع بشه.
    ۲. مدفوعم باریک هست.
    ۳. ترشحات لزج رنگ از مقعدم هنگامی که زور میزنم خارج میشه

    شما تشخیصتون چی هست؟
    خیلی ممنون

    1. از مطب من وقت ویزیت آنلاین بگیرید. احتمالا با تغییر رژیم غذایی و مصرف داروی قوی درمان خواهید شد. علت ترشحات نیز لازم است با کولونوسکپی و آزمایش های تشخیصی مرتبط توسط متخصص مشخص شود. این ترشحات عادی نیست و تا درمان قطعی نیاز به پیگیری و درمان دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *