آبسه

لیزر آبسه مقعدی

لیزر آبسه مقعدی

تشخیص آبسه مقعدی در درمان درست آن تاثیر زیادی دارد. تشخیص اغلب از طریق معاینه جسمی انجام می شود. پزشک برای تشخیص ابتلای فرد به آبسه مقعدی گره های مشخص را در آن ناحیه بررسی می کند. همچنین قرمزی، ترشحات، تورم و درد را نیز در ناحیه مقعد مورد بررسی قرار می دهد.

در بعضی افراد امکان دارد علائمی که نشان دهنده وجود آبسه باشد در قسمت مقعدی و سطح پوست اطراف آن دیده نشود. در این موارد پزشک برای تشخیص درست از ابزاری به اسم آنوسکوپ استفاده می کند. آنوسکوپ در داخل کانال مقعد و راست روده قرار می گیرد و به تشخیص کمک می کند. در بعضی موارد هم آبسه عمیق تر از آن است که پزشک بتواند با معاینه فیزیکی و استفاده از آنوسکوپ آبسه را تشخیص دهد؛ در این صورت به توصیه پزشک، بیمار باید MRI یا سونوگرافی انجام دهد تا بتوان آبسه مقعدی را تشخیص داد. در مواقعی که بیمار زخم و یا درد دارد معاینه انگشتی و فیزیکی انجام نمی شود و تجویز سونوگرامی یا MRI انجام می شود.

شماتیک دسته بندی انواع آبسه مقعدی سطحی، بین عضلات، بالای مقعد و ایسیوآنال

شماتیک دسته بندی انواع آبسه مقعدی سطحی، بین عضلات، بالای مقعد و ایسیوآنال

گزینه های برای درمان آبسه مقعدی

آبسه مقعدی خودبخود درمان نمی شود. یه همین دلیل نیاز به انجام روش های درمانی و جراحی است که انواع مختلفی دارد. شایع ترین و ساده ترین روش درمان آبسه مقعدی این است که پزشک چرک و عفونت را از ناحیه آلوده تخلیه و خشک می کند. این کار بسته به نوع آبسه با شرایط مختلفی انجام می شود. مثلا اگر آبسه سطحی و ساده باشد می توان با بی حسی موضعی در مطب پزشک آن را انجام داد ولی در صورتی که آبسه پیچیده تر و عمقی باشد ممکن است نیاز به بیهوشی و کار در اتاق عمل داشته باشد.

گاهی برای اطمینان از تخلیه کامل آبسه از تیغ جراحی یا کوتر استفاده می شود. اما بهترین روش تخلیه آبسه مقعدی با لیزر پرتوان است. لیزر ناحیه عمل را در حین برش پاکسازی و میکروب زدایی می کند. آبسه هایی که درمان می شوند معمولا نیاز به بخیه ندارند و باز هستند. البته گاهی اوقات بخیه دارند که باید چند هفته پس از جراحی برای کارهای مربوط به بخیه و پانسمان و اطمینان از عدم عفونت دوباره، به پزشک مراجعه شود.

در صورتی که بیمار مبتلا به بیماری سیستم ایمنی یا دیابت باشد، ممکن است جراحی برای او خطر داشته باشد در این صورت پزشک توصیه می کند بیمار چند روز در بیمارستان بستری شود که مراقب هرگونه عفونت باشند.

عوارض عدم درمان آبسه مقعدی

اگر آبسه مقعدی درمان نشود به فیستول های دردناک مقعدی تبدیل می شوند که مطمئنا به درمان و جراحی گسترده تری نیاز دارد. حدود 50 درصد از افرادی که به آبسه مقعدی مبتلا هستند دچار فیستول مقعد می شوند که یک باز شدن غیرطبیعی در نزدیکی مقعد است و برای رفع مشکل به جراحی نیاز دارد.

درمان آبسه مقعدی با لیزر

با پیشرفت روز به روز تکنولوژی و اختراعات در حوزه های مختلف، لازم نیست حتما به روش های رایج و قدیمی اکتفا کرد. به خصوص در علم پزشکی سعی می شود روش های بهتر با عوارض کمتر، راحتی و فواید بیشتر به کار گرفته شود. درمان آبسه مقعدی با لیزر پرتوان دی اکسید کربن یکی از پیشرفته ترین و موفق ترین درمان های این بیماری محسوب می شود.

یکی از این راه ها که به دلیل فواید بیشتری که دارد، بسیار مورد استقبال است لیزر آبسه مقعدی است. بعضی افراد از جراحی و موارد مربوط به آن مثل بیهوشی، خونریزی و… ترس دارند و به دنبال درمان های جدیدتر با عوارض کمتر هستند که لیزر گزینه خوبی هم برای این افراد و هم سایر بیماران در این رابطه است.

در ادامه به چند مورد از فواید درمان آبسه مقعدی با لیزر اشاره کرده ایم:

  • این روش درمان تا 70 درصد درد بعد از تخلیه آبسه مقعدی را کاهش می دهد و نیازی به استفاده از مسکن های قوی بعد از جراحی نیست.
  • دوره بهبودی بعد از جراحی با لیزر آبسه مقعدی بسیار سریع تر است و می توان یک روز بعد از لیزر سلامتی را به دست آورد.
  • لیزر خونریزی ندارد که یک فاکتور مهم محسوب می شود که اکثر افراد را به انجام لیزر متمایل می کند.
  • لیزر در هنگام برش ناحیه را میکروب زدایی می کند.

عوارض عمل جراحی آبسه و لیزر

هر روش تهاجمی و جراحی مسلما عوارض و مشکلات خود را دارد. معمولا تمام بیماران بعد از عمل جراحی آبسه مقعدی خونریزی و درد و ترشح زیادی را تحمل می کنند. این در حالی است که اگر از لیزر آبسه مقعدی سود برده باشید خونریزی در حد چند قطره خواهد بود و تا حد قابل توجهی علائم و عوارض جراحی کاهش پیدا می کند. یکی دیگر از عوارض بسیار شایع جراحی آبسه مقعدی عود مجدد آن می باشد. اگر برای جراحی آبسه به موقع و به سرعت مراجعه کنید و جراحی با لیزر پرتوان انجام شود احتمال عود آبسه مقعدی بسیار کاهش می یابد.

لیزر آبسه مقعدی بهتر است یا عمل جراحی؟

درمان قطعی آبسه مقعدی تنها با جراحی و تخریب آن امکانپذیر است. اما متخصصین به روز و باتجربه جراحی توصیه می کنند که این جراحی با لیزر پرتوان انجام شود. زیرا لیزر پرتوان در هنگام برش عوارض و مشکلات جراحی با تیغ و کوتر را ایجاد نمی نماید. لیزر مثل کوتر بافت سالم را نمی سوزاند و بسیار ظریف برش را ایجاد می نماید. از همه مهمتر همزمان با برش سر اعصاب و عروق را نیز ترمیم می کند. به همین دلیل است که بیمار حتی در حین جراحی با لیزر نیز خونریزی شدید را متحمل نمی شود. اما در جراحی با تیغ یا همان چاقوی جراحی بیمار خونریزی شدیدی را تجربه می کند و همین امر باعث می شود دوره نقاهت بسیار طولانی تری را تجربه کند. بنابراین به 5 دلیل لیزر آبسه مقعدی بهتر از عمل جراحی است:

  1. لیزر بافت را نمی سوزاند و ترمیم کننده است
  2. لیزر برش ظریف ایجاد می نماید و به بافت سالم اطراف آسیب نمی رساند.
  3. لیزر با بافت تماس مستقیم ندارد و به همین دلیل انتقال بیماری های عفونی هنگام لیزر آبسه مقعدی امکان ندارد
  4. بعد از جراحی با لیزر آبسه مقعدی نیازی به بخیه نیست و بیمار نیاز به مراقبت های سخت جراحی باز ندارد.
  5. لیزر آبسه مقعدی دوره نقاهت بسیار کوتاهتری نسبت به جراحی با تیغ و کوتر دارد.

مراقبت بعد از لیزر آبسه مقعدی

از آنجایی که لیزر آبسه مقعدی کمترین عارضه را به همراه دارد مراقبت های سختی نیز ندارد. مهمترین مراقبت بعد از لیزر آبسه مقعدی نشستن در لگن آب گرم بعد از هر اجابت مزاج می باشد. زیرا دفع مدفوع به ناحیه عمل فشار وارد می کند و ممکن است ناحیه کمی ملتهب شود. با نشستن در لگن آب گرم و کمی باز و بسته کردن مقعد به آرامی هم التهاب ناشی از فشار مدفوع کم می شود و هم ناحیه تمیزتر می شود. شما می توانید چند قطره بتادین نیز در لگن آب گرم بریزید. در حدی که بتادین آب را کمی زرد کند.

یکی دیگر از مراقبت های بسیار مهم بعد از لیزر آبسه مقعدی و هرگونه جراحی در ناحیه نشیمنگاه کنترل اجابت مزاج و دفع مدفوع نرم و راحت است. ممکن است جراح برای شما شربت ملین تجویز کند که یبوست نگیرید. این دارو را در حدی استفاده کنید که اسهال نگیرید. همچنین نباید از این شربت برای مدت طولانی استفاده کنید و با اصلاح رژیم غذایی دفع مدفوع طبیعی را کنترل کنید.

بعد از لیزر آبسه مقعدی بهتر است تا یک هفته به پهلوها یا شکم بخوابید و به ناحیه عمل فشار نیاورید. بعد از جراحی با لیزر نیازی به آنتی بیوتیک ندارید. بخیه هم ندارید و بیمار تا یک سال مجاز به گرفتن روزه نمی باشد.

سوالات متداول لیزر آبسه مقعدی

1-آیا می توان آبسه مقعدی همراه با فیستول را با لیزر درمان کرد؟

با لیزر پرتوان می توان تمام انواع آبسه مقعدی همراه با دیگر بیماری های مقعد مثل فیستول و شقاق و هموروئید را درمان کرد. به خصوص در مواقعی که آبسه مقعدی با بیماری های متعددی همراه است و در یک جلسه نمی توان آن را جراحی و درمان کرد توصیه بر این است که از لیزر پرتوان برای درمان آبسه مقعدی و دیگر بیماری های همراه آن استفاده شود. زیرا با لیزر می توان بخش وسیعی را بدون آسیب رسیدن به بافت سالم اطراف آن تحت جراحی قرار داد.

2-آیا می توان در دوران شیردهی لیزر آبسه مقعدی را انجام داد؟

بله استفاده از لیزر هیچ عارضه ای ندارد. مادر کودک می تواند از فواید درمان آبسه مقعدی با لیزر در یک جلسه سود ببرد و سریعا به زندگی روزمره خود بازگردد. لیزر آبسه مقعدی اثری بر روی شیردهی و سلامت شیر مادر ندارد.

3-آیا لیزر آبسه مقعدی خونریزی دارد؟

لیزر آبسه مقعدی بدون خونریزی انجام می شود. ممکن است بعد از لیزر کمی ترشحات بی رنگ و بی بو مشاهده شود که کاملا طبیعی است. در صورت فشار به ناحیه ممکن است بیمار شاهد چند قطره خون در هنگام دفع باشد. برای جلوگیری از این اتفاق متخصص جراحی و لیزر برای بیمار ملین تجویز می کند تا بیمار بر اثر یبوست دچار خونریزی نشود.

4-تفاوت جراحی سنتی با لیزر آبسه مقعدی چیست؟

در جراحی سنتی بیمار خونریزی و درد زیادی را بر اثر جراحی با تیغ جراحی تجربه می کند. این در حالی است که لیزر در عین ظرافت برش را بر روی آبسه ایجاد کرده و همزمان با برش عروق و اعصاب را ترمیم می کند. همچنین بر خلاف ابزاری مثل کوتر بافت را نمی سوزاند و تماس مستقیم با بافت ندارد. به همین دلیل انتقال بیماری های میکروبی و عفونی نیز به صفر می رسد.

5-هزینه لیزر آبسه مقعدی چگونه است؟

هزینه لیزر آبسه مقعدی بسته به این که در چه نقاطی از مقعد باشد و این که در کلینیک انجام شود یا در بیمارستان متفاوت خواهد بود. به علاوه برخی بیماران نمی دانند که علاوه بر آبسه مقعدی به بیماری های دیگری نیز مبتلا می باشند. بنابراین متخصص جراحی و لیزر ابتدا بیمار را معاینه می کند و سپس هزینه دقیق لیزر را اعلام می کند.

author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

2 دیدگاه برای “لیزر آبسه مقعدی

  1. Avatar photoبهبود گفت:

    خانم دکتر امکان داره آبسه و فیستول مقعدی را همراه با هم تو بک جلسه لیزر کنید؟ هزینه جراحی و لیزر آبسه و فیستول چقدر میشه؟

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      بله معمولا با لیزر پرتوان امکانپذیر است. بعد از معاینه تشخیص نهایی و هزینه جراحی فیستول و آبسه مشخص خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *