شقاق فیشر مقعد

عمل جراحی شقاق

عمل جراحی شقاق

عمل جراحی شقاق مقعدی معمولا آخرین روش درمان شقاق است که توسط متخصص جراحی عمومی به بیمار پیشنهاد می شود. اگر بیمار به درمان های دارویی شقاق پاسخ مثبت ندهد و مراقبت های خانگی نیز تاثیرگذار بر درمان نباشد جراحی یا لیزر شقاق پیشنهاد خواهد شد. شقاق به شکاف ها یا پارگی های موجود در پوست ناحیه مقعد گفته می شود که عمدتا به دلیل یبوست شدید ایجاد می شود.

در صورتی که بیمار حرکت روده ای شدیدی داشته باشد، بیمار درد و سوزش عجیبی را تجربه می کند. این عارضه معمولا با روش های طبیعی و ساده مانند تغییر رژیم غذایی، حمام آب گرم و … درمان می شود اما در صورت عدم درمان از راهکار های پزشکی و عمل جراحی شقاق کمک گرفته می شود.

چه زمانی برای عمل جراحی شقاق مقعد مناسب است

بدون شک هنگامی که شما به شقاق مبتلا می شوید اولین راه درمان عمل نخواهد بود و این جراحی تنها در صورت پیشرفت بیماری و عدم پاسخگویی به سایر راهکار های درمانی به کار می رود. استفاده از مکمل های فیبر، افزایش مصرف آب، استعمال پماد نیتروگلیسیرین با تجویز متخصص جراحی و … همگی روش هایی می باشند که سبب کاهش اسپاسم عضله اسفنکتر خواهند شد. همچنین با تسهیل حرکات روده ای سطح درد را نیز به حداقل می رسانند.

بیماری شقاق در طی 1.5 ماه اول در فاز شقاق حاد قرار دارد اما بعد از آن به فاز شقاق مزمن وارد می شود. معمولا شقاق مزمن به درمان دارویی پاسخ نمی دهد و در این زمان برای عمل جراحی شقاق لازم است آماده شوید.

آناتومی عمل شقاق مقعد

آناتومی عمل شقاق مقعد

هنگامی که هیچکدام از اقدامات ذکر شده نتوانند شقاق مقعدی را بهبود نبخشند فرد نیازمند جراحی خواهد شد. بهترین نوع عمل جراحی شقاق اسفنکتروتومی داخلی جانبی می باشد که طی آن لایه های درونی اسفنکتر مقعدی تقسیم بندی می شوند تا بتوان درد و اسپاسم عضلات را متوقف نمود و منجر به بهبودی بیماری شد.

در شکاف های مقعدی بزرگ و مواردی که بهبودی حاصل نمی شود باید با استفاده از برش بافت های مجاور به درمان و پوشش دهی بافت آسیب دیده پرداخت. توصیه می شود برای جراحی شقاق از لیزر پرتوان استفاده شود تا ناحیه مقعد کمترین میزان آسیب را متحمل شود بدین ترتیب با لیزر شقاق بیمار دوره نقاهت کوتاهی را سپری می کند و احتمال عود و بازگشت شقاق به صفر نزدیک می شود.

آمادگی قبل از عمل جراحی شقاق

یکی از مهمترین آمادگی های قبل از عمل جراحی شقاق به این شکل است که با توجه به شرایط پزشکی بیمار ممکن است مصرف برخی از داروها برای بیمار ممنوع شود تا عمل جراحی شقاق به پایان برسد. این داروها شامل داروهای رقیق کننده خون مثل آسپرین و مکمل های غذایی مثل ویتامین ای می باشد.

معمولا دو روز قبل از عمل جراحی شقاق از بیمار درخواست می شود تا آماده سازی روده ای انجام شود. غذای سنگین و چرب میل نکند و حدالامکان سعی کند روده ها پر نباشند. شب قبل از عمل جراحی شقاق باید یک غذای سبک میل شود. معمولا یک روز قبل از عمل از شیاف بیزاکودیل برای تخلیه و پاکسازی روده ها کمک گرفته می شود.

هر چقدر که بیمار از مواد غذایی حاوی فیبر بیشتر استفاده کند حرکات روده ای او آسان تر خواهد بود. بدین ترتیب برای دفع مدفوع درد کمتری را احساس می کند و با از بین بردن عامل یبوست بیشترین کمک را به بهبودی خود می کند. همچنین افزایش فیبر غذایی منجر به حجیم شدن مدفوع می شود

ریکاوری بعد از عمل جراحی شقاق

نقاهت و بهبودی بعد از عمل جراحی شقاق

نقاهت و بهبودی بعد از عمل جراحی شقاق با توجه به شدت بیماری و نوع عمل می تواند متفاوت باشد. فعالیت های شخصی از مدتی کوتاه پس از عمل جراحی شقاق باید به تدریج آغاز شود. نشستن و پیاده روی طولانی یکی از محدودیت های انجام این جراحی است. هنگام نشستن حتما باید از بالش نرم یا بالشتک طبی استفاده کنید.

تا زمانی که متخصص جراحی عمومی اجازه ندهد نباید رانندگی کنید و نباید هیچگونه فشاری به مقعد وارد کنید. رانندگی های طولانی مدت پس از جراحی به شدت برای بیمار خطرناک و آسیب رسان می باشند. با توجه به شرایط بیمار داروهای ضد درد و ضد التهابی تجویز می شوند. از آنجایی که پس از جراحی با هر حرکت روده ای و دفع مدفوع بیمار درد زیادی را متحمل می شود لذا داروهای ضد درد مانند ایبوپروفن بسیار کمک کننده می باشند و سطح درد را کاهش می دهند.

نکته قابل توجه این است که بیمار نباید از مواد مخدر برای تسکین درد استفاده کند چرا که استعمال این مواد موجب بروز یبوست می شود. لذا باید استفاده از هر نوع مواد غذایی و یا دارویی طبق نظر متخصص جراحی معاللج باشد تا مشکلات جانبی و یبوست مجدد بیمار را دچار عود شقاق نکند.

زمان عمل جراحی شقاق

زمان عمل جراحی شقاق

رعایت بهداشت مهمترین مراقبت بعد از عمل جراحی شقاق

رعایت بهداشت و تمیز نگهداشتن ناحیه مقعد یک از مهمترین نکات مراقبت بعد از عمل جراحی شقاق می باشد. استفاده از حمام آب گرم روزانه سه بار کمک قابل توجهی به کاهش درد و افزایش روند بهبودی بیمار خواهد کرد. آب گرم یک تسکین دهنده و درمان کننده عالی برای بهبود شقاق در نظر گرفته شده است که تاثیرات آن بلافاصله مشاهده می شود. بیمار باید از لباس های نخی و آزاد استفاده کند چرا که لباس های چسبان و پلاستیکی میزان سوزش و ایجاد آلرژی را افزایش می دهند.

فیلم عمل جراحی شقاق

سوالات متداول عمل جراحی شقاق

1-آیا عمل جراحی شقاق و هموروئید را می توان همزمان انجام داد؟

در روش سنتی جراحی شقاق به دلیل التهاب و خونریزی زیاد این نوع جراحی معمولا نمی توان بخش وسیعی از مقعد را تحت جراحی قرار داد. اما اگر به یک متخصص جراحی عمومی و لیزر مراجعه کنید می توانید تحت جراحی شقاق و هموروئید با لیزر در یک جلسه و همزمان قرار بگیرید. با لیزر می توان انواع بیماری های مقعد را همزمان با انواع لیزر درمان کرد.

2-تجربه عمل جراحی شقاق چگونه است؟

قبل از جراحی شقاق متخصص جراحی برای شما ملین یا شیاف تجویز می کند تا روده ها تمیز باشند و تا 24 ساعت بعد از عمل نیازی به دفع مدفوع نداشته باشید. طی جراحی دردی احساس نمی کنید و بعد از جراحی هم باید مسکن مصرف کنید تا درد و التهاب کاهش یابد. در جراحی شقاق با لیزر دوره نقاهت بسیار کوتاه است. بسته به روش جراحی بین دو تا 20 روز طول می کشد که به محل کار بازگردید. هر روز باید در لگن آب گرم بنشینید و طبق دستورات پزشک جراح مراقبت های بعد از عمل شقاق را پیروی کنید.

3-آیا سوزش بعد از عمل جراحی شقاق طبیعی است؟

معمولا در جراحی سنتی شقاق بیمار تا چند روز احساس سوزش دارد به خصوص در جراحی با کوتر که با سوزاندن بافت انجام می شود. اما در جراحی شقاق با لیزر به دلیل ترمیم همزمان بافت همراه با برش بیمار احساس سوزش بعد از جراحی شقاق ندارد.

4-بهترین رژیم غذایی بعد از عمل جراحی شقاق چیست؟

بهترین رژیم غذایی تا 24 ساعت بعد از جراحی شقاق غذاهای آبکی و مقوی مثل سوپ سبک با عصاره گوشت و مرغ می باشد. بعد از آن برای این که دچار یبوست بعد از عمل جراحی شقاق نشوید مصرف غذاهای پرفیبر و آبمیوه و سبزیجات توصیه می شود. به علاوه مصرف 8 لیوان آب در روز و داشتن تحرک کافی برای جلوگیری از یبوست و عود جراحی شقاق بسیار کمک کننده است. بهتر است به جای برنج سیب زمینی آبپز را جایگزین کنید و از مصرف خوراکی های یبوست زا و فست فود خودداری کنید.

5-آیا بعد از جراحی شقاق نیاز به مصرف پماد شقاق است؟

در صورتی که عمل جراحی شقاق با لیزر انجام شود و بیمار مشکل خاصی نداشته باشد نیازی به مصرف دارو و پماد شقاق نیست. ممکن است برای جلوگیری از بروز یبوست جراح معالج شربت ملین و رژیم غذایی پرفیبر برای شما تجویز کند.

6-آیا عمل جراحی شقاق دردناک است؟

آنچه که واضح است در حین این عمل جراحی دردی احساس نمی کنید زیرا تحت بی هوشی یا بی حسی نخاعی خواهید بود. بعد از جراحی شقاق نیز دردی که متحمل می شوید از دوران بروز بیماری کمتر خواهد بود و با یک مسکن ساده قابل کنترل است. دقت کنید که اگر یبوست داشته باشید و یا ناحیه جراحی شقاق دچار عفونت شده باشد ممکن است دردی غیر طبیعی را احساس کنید. در این زمان حتما با جراح معالج خود تماس بگیرید.

7-تجربه عمل جراحی شقاق با لیزر چگونه است؟

آمادگی قبل از عمل جراحی شقاق با لیزر همانند جراحی شقاق به روش های معمول است. با این تفاوت که بیمار بعد از مرخصی از بیمارستان یا کلینیک می تواند به راحتی به منزل بازگردد و از فردای روز بعد از جراحی شقاق با لیزر به کارهای روزمره خود برسد. اگر بیماری کودک کوچک در منزل دارد و یا شغلی دارد که فشار زیاد فیزیکی به بیمار وارد می کند توصیه می شود تا 3 روز بعد از لیزر نسبت به انجام این امور خودداری کنید و از بلند کردن کودک و اجسام سنگین خودداری کند.

author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

28 دیدگاه برای “عمل جراحی شقاق

  1. Avatar photoپریناز گفت:

    خانم دکتر من یک ساله که درگیر شقاق مقعد هستم دیگه خسته شدم می خوام جراحی کنم ولی میگن که ممکنه اوضاعت بدتر بشه میشه راهنمایی کنید چی کار کنم من دیگه تحمل دارو و پماد مصرف کردن ندارم

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      اگر با لیزر پرتوان و نزد یک متخصص جراحی و لیزر باتجربه جراحی کنید احتمال درگیر شدن با عوارض جراحی شقاق نزدیک به صفر می شود.

  2. Avatar photoالناز حبیبی گفت:

    سلام من عمل جراحی فیشر انجام دادم ک ب روش سوزاندن بود. بعد ک الان اومدم منزل میبینم ک گوشت اضافه یا همون فیشر سرجاشه. ب مطب زنگ زدم گفتن ک اون قسمت سوزونده شده و خود اون گوشت اضافه ب مرور زمان میوفته از بین میره… میخواستم راهنمایی کنید ایا این درسته؟

    1. سلام بله درسته و این روش عوارض مربوط به خود را دارد که باید تحمل کنید.

  3. Avatar photoزهرا گفت:

    سلام. مامان من دوبار عمل هموروئید کرده اصلا راضی نبوده. الان حالش خوب نیست. میگه حس میکنم زخم باز شده خیلی میسوزه. باید چیکار کنیم. آیا با لیزر عمل کنیم خوب میشه؟ ما شهرستانیم دکتر خوب نمی‌شناسیم. راهنمایی کنید.

    1. سلام از مطب وقت ویزیت آنلاین بگیرید. بعد از ارسال عکس و شرح عمل و بیماری به شما اعلام می شود که لیزر هموروئید یا لیزر شقاق برای ایشان امکانپذیر است یا خیر.

      1. Avatar photosw گفت:

        سلام میشه لطف کنین اسم اون وسیله ی پلاستیکی که واسه باز موندن دهانه ی مقعد در هنگام عمل استفاده میشه رو بگید

        1. اسپکولوم به انگلیسی (speculum)

  4. Avatar photoطوطی گفت:

    سلام دکتر،مهر ماه جراحی فیشر و همورئید(قسمت پهلوی چپ و پشت مقعد) داشتم, با اینکه از پزشک خواستم لیرز انجام بده با اصرار جراحی رو انجام داد در حالی که مشکم زیاد نبود و درد خیلی جزئی داشتم،الان بعد از جراحی از قسمت جلویی مقعد انگار بیرون زدگی قرمز رنگه نمی دونم آخر روده ست یا…،از روز بعد از جراحی اینجوریه و شکل مقعد کلا عوض شده و طبیعی نیست، میشه راهنمایی کنین

    1. سلام معمولا نقاهت جراحی هموروئید و شقاق به روش سنتی تا دو ماه می باشد. تا بهبودی کامل با جراح معالج خود در تماس باشید و مراقبت های بعد از جراحی مثل نشستن در لگن آب گرم را هر روز انجام دهید.

  5. Avatar photoسارینا گفت:

    سلام خانم دکترمن رابطه ی مقعدی دارم بانامزدم والان اسفنکترهاپاره شدن وبی اختیاری دارم آیاباجراحی میشه حل کرد

    1. سلام لازم است معاینه شوید و میزان آسیب بررسی شود. ممکن است با جراحی و بخیه تا حدی مشکل شما رفع شود.

  6. Avatar photoMoghimi گفت:

    سلام دکتر جان ببخشید من حدود سه ماه عمل فیشر انجام دادم هنوز مایعات قهوه ای رنگ هنگام دفع دارم و همچنین عفونت زیر پوستی کنارمقعد باید چکارکنم

    1. احتمالا در ناحیه عمل دچار عفونت شده اید.

  7. Avatar photoMoghimi گفت:

    چند دوره مترونیدازول وسیپروفلوکساسین هم خوردم ولی تغییری نداشته

    1. مصرف آنتی بیوتیک ها منجر به از بین رفتن باکتری های مفید بدن و بروز یبوست می شود. برای جبران این خسارت توصیه می شود مکمل های غذایی پروبیوتیک مصرف کنید.

  8. Avatar photoفاطمه گفت:

    سلام
    جراحی شقاق با لیزر را در کلینیکتان در پاسداران انجام می دهید یا در بیمارستان و هزینه آن حدودا چقدر است ؟
    ممنون

    1. لیزر شقاق را به طور سرپایی در کلینیک تخصصی جراحی در همین محدوده پاسداران انجام می دهیم. در مطب ویزیت اولیه بیمار انجام می شود.

  9. Avatar photoمینا گفت:

    سلام وقت بخیر من ۳ ماه پیش جراحی با لیزر هموروئید و شقاق رو انجام دادم اما الان باز زخم شده احتمال داره که دوباره احتیاج به جراحی باشه؟

    1. سلام لازم است علت بروز زخم مشخص شود. مجدد به جراح معالج خود مراجعه کنید.

  10. Avatar photoعادل ناصری گفت:

    بیمار من به پزشک جراح عمومی هشدار داده که قادر به دمر خوابیدن نیست ولی پزشک متقاعد کرده که این کار لازمه و الان آثار عمل در خوابیدن به پهلو خودشو نشون داده ؟سوال اینه آیا پزشک جراح عمومی می توانسته بدون خواباندن بیمار به صورت دمر عمل شقاق را انجام بده ؟

    1. من برای عمل جراحی شقاق، بیمار را به طور طاق باز بر روی تخت مخصوص این جراحی می خوابانم و در مورد روش جراحی پزشکان دیگر نظری ندارم.

  11. Avatar photoرضا گفت:

    سالها مبتلا به شقاق و آی بی اس هستم. نفخ بسیار بالایی دارم. از طرفی داروهای ضد نفخ و آنتی بیوتیک خوراکی منجر به یبوست من می شود.با وجود تحمل چندین سال درد شقاق، نگرانم مشکلات نفخ و یبوست ناشی از آی بی اس بعد از عمل جراحی شقاق مشکل ساز شود. یعنی چندین بار نیاز به تخلیه گاز، جراحت عمل را تشدید کند یا یبوست داروهای ضد نفخ و آنتی بیوتیک بعد عمل باعث برگشت شقاق شود.آیا ریسک بی اختیاری دفع گاز بعد از عمل هم وجود دارد؟ لطفا راهنمایی کنید

    1. اگر مشکل یبوست و دفع مدفوع شما رفع نشود بعد از جراحی نیز مجدد بیماری شما عود می کند. بنابراین علاوه بر درمان شقاق به متخصص تغذیه نیز مراجعه کنید.

      1. Avatar photoزهره امیری گفت:

        سلام خانم دکتر
        ممنونم از پاسخگویی شما
        5 روز پیش عمل فیشر انجام دادم، خواستم ببینم روش نشستن من چطور باید باشه. از ترس همش دراز میکشم. به نظرتون چه موقع بعد از عمل میتونم برم سرکار. معلم هستم.

        1. برای نشستن از بالش یا رینگ طبی استفاده کنید. بیشتر سعی کنید وزن خود را بر روی ران ها بیاندازید. برای بازگشت به محل کار نیز از جراح معالج که از پرونده شما اطلاع دارند سوال بفرمایید. تا بهبودی کامل مراقبت های لازم را به طور کامل انجام دهید.

  12. Avatar photoعلی گفت:

    سلام دکتر .همسر من زایمان طبیعی داشته و الان چند روز بعد زایمان متوجه شده که یه چیزی از مقعدش زره بیرون.دکترش بهش گفته یکی از چین های سوراخ مقعد هست که اینجوری شدشده.چه بایر بکنیم؟

    1. اگر یک بیرون زدگی ساده باشد بعد از زایمان طبیعی 3 تا 4 ماه طول می کشد که بهبود پیدا کند و توده کاملا به داخل برگردد. همچنین این توده ممکن است منجر به بروز یبوست شود. حتما مراقبت کنند که یبوست نگیرند. اگر بعد از 4 ماه بهبودی حاصل نشد لیزر هموروئید به ایشان پیشنهاد می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *