شقاق فیشر مقعد

تجربه عمل جراحی شقاق

تجربه عمل جراحی شقاق

جراحی شقاق زمانی صورت می گیرد که بیماری شقاق یا فیشر مقعد مزمن از طریق دارو درمان نشود. جراحی شقاق به روش های مختلفی انجام می شود، که از آن جمله می توان به جراحی به روش اتساع یا دیلاتاسیون دریچه‌ی مقعد، جراحی به روش اسفنکتروتومی داخلی جانبی مقعد، جراحی به روش فیشرکتومی و جراحی با لیزر اشاره کرد. دو روش اول به دلیل عوارض جانبی زیاد بعد از عمل کمتر مورد استفاده قرار می گیرند.

افراد مبتلا به شقاق مقعدی شرایط و درمان های مشابه یا متفاوتی را تجربه می کنند. آگاهی از این تجربه ها علاوه بر کاهش استرس به بیمار کمک می کند تا آسوده تر و مطمئن تر روش درمانی درست را انتخاب نماید. بر همین اساس در این مقاله سعی شده تا با بیان تجربیات افراد مختلف از دریچه ای دیگر به بیماران برای انتخاب بهترین روش درمانی کمک کرد.

عمل جراحی شقاق مقعدی

تجربه جراحی شقاق به روش فیشرکتومی

من یک روز صبح با کمی سوزش و گرم شدن ناحیه نزدیک مقعدم از خواب بیدار شدم . این سوزش در ابتدا کم بود، اما هر لحظه که زمان می گذشت، سوزش بیشتر و بیشتر می شد، تا جایی که اطراف ناحیه مقعد من چنان متورم و ملتهب شد که دیگر نمی توانستم به درستی بنشینم و بلند شوم. به همین دلیل سریع به متخصص جراحی عمومی مراجعه کردم. متخصص پس از معاینه و دیدن وخامت حالم، من را برای درمان سریع به اورژانس ارجاع داد.

نحوه درمان

متخصص جراحی بعد از دیدن شرایط من گفت شما باید هرچه سریعتر جراحی کنید. او درباره انواع جراحی شقاق توضیحاتی را به من داد و از من خواست تا آزمایشات قبل از عمل را انجام دهم. متخصص پس از مشاهده آزمایشات، گفت شما باید جراحی شقاق به روش فیشرکتومی انجام دهید. در ادامه توضیح داد، در این روش شکافی که در اثر فیشر مقعدی به وجود آمده، برش داده می شود و با برداشتن قسمتی از عضله ی دریچه ی داخلی مقعد به بهبود و ترمیم این عارضه کمک می شود.

مراقبت های بعد از جراحی شقاق

بعد از جراحی شقاق همچنان خونریزی داشتم، البته بعد از دو هفته این خونریزی ها تمام شد. من به دلیل موقعیت شغلی حساس خود مراقبت های بهداشتی را آنگونه که باید انجام ندادم. متخصص جراحی از من خواسته بود که با راه رفتن و پیاده روی خون رسانی را برای جلوگیری از یبوست انجام دهم. اما من متاسفانه نمی توانستم چون فرصت کافی برای انجام این کار را نداشتم، اما سعی کردم تا بیشتر از غذاهای پرفیبر و کم چرب برای جلوگیری از یبوست استفاده کنم. اکنون بعد از گذشت چند ماه عفونتم برطرف شده است.

تجربه جراحی شقاق با لیزر

به دلیل درد در ناحیه مقعد بعد از ۶ ماه به دکتر مراجعه کردم او تشخیص داد که من دچار شکاف مقعدی شده ام و به من دیلتیازم داده شد . متخصص جراحی و لیزر به من گفت که هر روز دو بار از آن استفاده کنم. من نمیدانستم شکاف مقعدی چیست و دارو چگونه آن را درمان می کند، بنابراین بعد از اجابت مزاج و قبل از آن دارو مصرف می کردم. سپس دوباره به متخصص جراحی و لیزر مراجعه کردم و نیتروگلیسیرین برای من تجویز شد و بعد از دفع مدفوع از آن استفاده می‌کردم، زیرا پزشکان به من گفتند که روزانه دو بار بعد از خوردن غذا آن را مصرف کنم، ولی مشکل من رفع نشد و همچنان از درد و یبوست رنج می بردم.

نحوه درمان با لیزر شقاق

در نهایت متخصص جراحی و لیزر به من گفت برای درمان مشکل به عمل جراحی شقاق نیاز دارم اما من به دلیل ترس از جراحی با تیغ جراحی راضی به جراحی نشدم و او جراحی با لیزر را به من پیشنهاد داد و گفت این جراحی نیازی به بیهوشی عمومی ندارد و بعد از عمل می توانم به خانه برگردم. در واقع جراحی شقاق با لیزر مشکلات و خونریزی جراحی سنتی را ندارد.

مراقبت های بعد از جراحی با لیزر شقاق

بعد از لیزر شقاق تا چند روز از انواع مسکن ها برای کاهش التهاب استفاده می کردم. طبق پیشنهاد متخصص جراحی برای کاهش یبوست از خوردن غذاهای سفت پرهیز نمودم و بیشتر وعده‌های غذایی من تا یک هفته سوپ و سالاد شده بود. اکنون خوشحالم که آن همه دردها و نگرانی ها برطرف شده است. یک هفته طول کشید تا کاملا خوب شدم. اما رژیم غذایی ام را همچنان رعایت می کنم و مراقب هستم که یبوست نگیرم. چون جراحم گفت اگر دوباره یبوست مزمن بگیرم بین دو تا پنج سال بعد دوباره شقاق می شوم.

author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

8 دیدگاه برای “تجربه عمل جراحی شقاق

  1. Avatar photoستاره گفت:

    میشه هزینه هاشو بگید؟!

    1. هزینه لیزر شقاق بعد از ویزیت بیمار مشخص می شود. حدود هزینه را می توانید تلفنی از مطب سوال بفرمایید.

  2. Avatar photoهایدا گفت:

    سلام آیا برای شقاق میشه از کرم های مخصوص ترمیم زخم ها استفاده کرد؟؟

    1. اگر تحت نظر پزشک باشد بلامانع است.

  3. Avatar photoآسیه گفت:

    سلام من هفته‌ی ۱۶ بارداری هستم و حدود دو سه هفته‌ای میشه که یک زائده‌ی گوشتی رو در مقعد حس می‌کنم و قبل و بعد اجابت مزاج خیلی درد و سوزش و کمی هم خارش دارم. پیش دکتر هم رفتم و گفتن بواسیر داری و بهم پماد و شیاف دادن. به نظر شما مبتلا به شقاق هم هستم یا خیر و در دوران بارداری می‌تونم عمل لیزر برای درمان انجام بدم؟

    1. اگر سوزش دارید احتمالا به زخم شقاق هم مبتلا شده اید. متاسفانه طی دوره بارداری جراحی و لیزر انجام نمی شود مگر در مواقع بسیار خاص تحت نظر پزشک زنان معالج در بیمارستان.

  4. Avatar photoعلی گفت:

    سلام من ۲ماه هست عمل جراحی همورئید و فیشر انجام دادم ولی خوب نشدم هنگام اجابت میمیرم بعد از اتمام اجابت از درد میمیرم رفتم دکتر فقط میگه قرص مسکن بنداز

    1. اگر یبوست دارید از شربت ملین استفاده کنید که دفع مدفوع نرم داشته باشید. حتما بعد از دفع مدفوع 10 دقیقه در لگن آب ولرم بنشینید. علاوه بر مسکن بهتر است پماد و دارو نیز مصرف کنید. اگر پزشک معالج پمادی برای ترمیم سریعتر زخم تجویز نکرده اند می توانید از عسل برای ترمیم سریعتر زخم استفاده کنید. همچنین رژیم غذایی سالم داشته باشید و از مصرف الکل، کافئین و سیگار خودداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *