آبسه

درمان آبسه مقعد در بارداری

درمان آبسه مقعد در بارداری

آبسه مقعد از جمله بیماری­های دردناک بوده که همراه با عفونت و چرک در این ناحیه می­باشد. این بیماری ناشی از یک عفونت در قسمت بافت اپیتلیوم پوشش کانال مقعد بوده و در نتیجه باعث ایجاد عفونت غدد کوچک مقعدی خواهد شد. هر چند که ناحیه اطراف مقعد از باکتری­ها غنی بوده ولی در حالت کلی به علت جریان خون زیاد در روده، در آن عفونتی رخ نخواهد داد. معمولا در صورتی که عفونت ایجاد شود، این عفونت همراه با ترکیب انواع متفاوت باکتری­ها خواهد بود و آبسه مقعد ایجاد می شود.

در 50 درصد موارد معمولا آبسه به طرف فیستول پیشروی می­ کند و احتمال دارد در مدت طولانی بیمار شاهد خروج چرک و خون باشد. برای درمان این بیماری به عمل جراحی نیاز بوده و روش استاندارد درمان آن، جراحی با لیزر می­ باشد.

آبسه مقعد در حالت کلی به دو گروه اصلی عمقی و سطحی تقسیم می­شود که نوع عمقی این بیماری در مقایسه با نوع سطحی، دردسر بیشتری دارد. آبسه آسیب­های قابل توجهی را به بافتهای مجاور خود می­تواند وارد کند. رایج­ترین آبسه مقعد، نوعی بوده که در اطراف این ناحیه و در قسمت سطح آن ایجاد می­شود و معمولا مثل یک جوش، دردناک و متورم بوده که به رنگ قرمز و به صورت گرم در ناحیه نزدیک به مقعد ایجاد می­گردد. در صورتی که آبسه عمقی باشد، در بافت­های عمیق ناحیه اطراف مقعد، به صورت تجمع چرک خواهد بود که این نوع کمتر شایع است و در افراد بسیار کمی دیده شده؛ اما در صورت بروز این نوع آبسه باید هرچه سریع­تر به پزشک مراجعه کرد تا منجر به عفونت شدیدتر نشود. البته هر دو نوع آبسه مقعدی به توجه فوری پزشک نیاز دارند. عدم توجه و تاخیر در درمان بیماری می­تواند منجر به بدتر شدن شرایط بیمار و ایجاد عوارض خطرناکی شود.

عوارض آبسه در بارداری

علت بروز آبسه مقعد در بارداری

به طور کلی باردار شدن اثرات خاصی بر روی دستگاه گوارش خواهد داشت که یکی از این اثرات، یبوست ناشی از هورمون­های تولید شده در این دوران می­باشد. همچنین عواملی مانند کم­ تحرکی فرد به دلیل افزایش وزن به ویژه در ماه­های آخر بارداری، مصرف قرص آهن و تمایل فرد به غذاهای چرب و شیرین و استفاده کمتر از فیبر غذایی، باعث ایجاد یبوست می ­شود. همینطور با بزرگ شدن اندازه رحم به روده ها فشار بیشتری وارد خواهد شد که منجر به کم­ تحرکی روده و یبوست بیشتر می ­شود.

از این موارد به راحتی می­توان با رعایت رژیم غذایی صحیح ، دارای فیبر، آب فراوان و تحرک زیاد که موجب افزایش حرکات روده خواهد شد، جلوگیری کرد و در نهایت با کنترل میزان کالری مصرفی، از چاق شدن بیش از اندازه و کم ­تحرکی و یبوست ناشی از آن مقابله کرد.

تخلیه آبسه مقعد در بارداری

راه­های پیشگیری از آبسه مقعد در بارداری

  • مهم­ترین و اولین راه جلوگیری از یبوست، از طریق داشتن رژیم غذایی مناسب و پرفیبر، نوشیدن حداقل 8 الی 10 لیوان آب در روز و ورزش منظم حتی در حد پیاده­روی کوتاه، می­باشد.
  • زمانی که فرد احساس دفع دارد، نباید آن را به تاخیر بیندازد. اجابت مزاج نباید با فشار و زور همراه باشد؛ زیرا یکی از مهم­ترین عوامل ابتلا به بیماری­های نشیمنگاه، اجابت مزاج با فشار زیاد است. به همین دلیل در دوران بارداری باید از مواد غذایی حاوی فیبر تا مقدار زیادی استفاده کرد تا بتوان از بروز این عارضه جلوگیری کرد.
  • خودداری کردن از نشستن در جای سرد و مرطوب و خیس
  • نشستن و ایستادن برای مدت طولانی، می­تواند زمینه را برای ابتلا به آبسه مقعد فراهم کند.

عوارض آبسه مقعد در بارداری

  • ایجاد فیستول:

در 30 الی 60 درصد افراد مبتلا به آبسه مقعدی و با توجه به شدت و نوع آبسه و درمان­های صورت گرفته، فیستول ایجاد می­شود.

  • ایجاد عفونت و انتقال آن توسط جریان خون به نقاط دیگر بدن
  • بی­اختیاری مدفوع

اصول درمان آبسه مقعد در بارداری

زمانی که آبسه به مرور زمان و به طور خود به خود تخلیه نمی ­شود، تنها روشی که برای درمان می­توان استفاده کرد، عمل جراحی و برش دادن آن بوده که به این طریق چرک را می ­توان خارج کرد. با خارج شدن چرک که با بیهوشی عمومی و یا بی­حسی موضعی توسط پزشک انجام می­گیرد، درد کاهش خواهد یافت. معمولا پس از انجام جراحی، بیمار همان روز و یا روز بعد مرخص می­شود.

لازم است که بیمار بعد از تخلیه چرک، روزی سه الی چهار مرتبه به مدت 20 دقیقه در لگن آب گرم که حاوی چند قطره بتادین است، نشسته تا جای چرک ضدعفونی گردد و بعد از خشک شدن، آن را پانسمان نماید.

author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

18 دیدگاه برای “درمان آبسه مقعد در بارداری

  1. Avatar photoبیمار آبسه مقعد گفت:

    سلام من 3 سال است که درگیر آبسه مقعد هستم و در حال حاضر باردارم لطفا یک روش بی خطر و قطعی برای درمان آبسه مقعد معرفی کنید

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام بهترین روش برای درمان آبسه مقعد استفاده از لیزر است پیشنهاد می کنم برای تخلیه آبسه و بررسی وضعیت به یک متخصص جراحی عمومی و لیزر مراجعه کنید. اگر آبسه مقعد درمان نشود عوارض گوناگونی مثل فیستول را به دنبال خواهد داشت

  2. Avatar photoذوالقدر گفت:

    سلام ، من آبسه مقعدی داشتم جراحی کردم ، بعد باردار شدم، ولی الان تبدیل شده به فیستول ، ماه چهارم بارداری هستم ، میخواستم ببینم حتما باید جراحی کنم یا میتونم بزارم بعد بارداری؟
    اگه الان باید جراحی کنم برای بچه ضرر نداره؟ ممنونم

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      طی این دوران باید تحت نظر متخصص جراحی عمومی باشید. بعد از بارداری می توانید تحت عمل جراحی قرار بگیرید.

  3. Avatar photoمژده گفت:

    خسته نباشید .منماه چهارم بارداری هستم .یبوست وبیروز زدگی مقعد دارم احساس میکنم که مقعدم آبسه زده.درمانش چیه؟خیلی درد ناکه

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام در قدم اول باید یبوست را کنترل کنید و آب زیاد بنوشید. با مطب نیز تماس بگیرید و یک وقت ویزیت غیر حضوری بگیرید. بعد از ارسال عکس از ناحیه درمان مناسب پیشنهاد خواهد شد.

  4. Avatar photoسحر گفت:

    سلام آیا میشه دوران بارداری آبسه را جراحی کرد.

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام بله امکان تخلیه و درناژ آبسه مقعدی در این دوران امکانپذیر است.

  5. Avatar photoبیگدلی گفت:

    سلام ببخشید خانوم دکتر برای برطرف شدن آبس مقعدی در دوران بارداری قرص یا پماد میتونیم استفاده کنیم؟

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      با تجویز پزشک بله می توانید اما پماد داخلی نمی توانید استفاده کنید.

  6. Avatar photoالهام گفت:

    سلام خانم دکتر من ۸ هفته باردارم آبسه مقعدی دارم باید عمل کنم چند درصد برا جنین ضرر داره با بیحسی اگه باشه؟بعد ۶ سال حامله شدن اونم اینجوری شد خیلی نگرانم

    1. سلام بهتر است به طور سرپایی نسبت به تخلیه موقت آبسه اقدام کنید و بعد از بارداری عمل جراحی یا لیزر آبسه مقعدی را انجام دهید.

  7. Avatar photoزیتون گفت:

    سلام دکتر من دیروز عمل جراحی شدم بدلیل زگیل تناسلی امروز درب مقعدم ی جوش کاملا سفید دراومده کنار بخیه ام چیکار کنم باردارم هستم هفته هفتم هستم

    1. احتمالا دچار آبسه مقعدی شده اید و لازم است تخلیه و درناژ شود. مجدد به جراح معالج خود مراجعه کنید.

  8. Avatar photoفاطمه گفت:

    سلام خانوم دکتر
    من سه ماهه باردارم و بدلیل یبوست شدید دچار آبسه مقعدی شدم آیا امکان جراحی لیزری در دوران بارداری وجود داره؟

    1. خیر متاسفانه لیزر آبسه مقعدی یا جراحی انجام نمی شود. لطفا از مطب وقت ویزیت بگیرید. ممکن است یک درناژ سطحی برای شما انجام شود.

  9. Avatar photoمهدیه گفت:

    سلام خانم دکتر من ماه ۶ بارداری هستم و از دو سال پیش یک ابسه داشتم که خود به خود ترکید و تخلیه شد ولی بعد تبدیل به فیستول شد و هر دو سه ماه یبار خونریزی میکرد و چرک میامد ،الان وسط بارداری از فیستولم یک مقدار چرک میاد گلبول سفید تو ازمایش خونم یک مقدار کمی بالا بود خطرناکه برای جنین؟ آیا عفونت به خون زده؟ به نظرتون بهتره چیکار کنم؟

    1. بهتر بود قبل از اقدام به بارداری مشکل آبسه و فیستول مقعدی را حل می کردید. مسلما در زمان بارداری بیماری های مقعدی تشدید می شود و عفونت گسترده می تواند برای جنین نیز خطرناک باشد. تحت نظر یک متخصص باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *