شقاق فیشر مقعد

شقاق در کودکان و نوزادان

شقاق مقعد کودکان

علل بروز شقاق در کودکان ممکن است با شقاق بزرگسالان متقاوت باشد بیماری های مقعد در کودکان ممکن است مادرزادی باشد و یا بعد از تولد به طور اکتسابی بروز کند. بیماری شقاق در کودکان بسیار شایع است و از هر سه هزار کودک یک کودک دچار این بیماری می شود. این بیماری معمولا مادرزادی نیست و بر اثر یبوست و عمل دفع نامناسب بروز می کند. بنابراین شقاق در کودکان به عنوان یک بیماری اکتسابی شایع شناخته می شود.

اگر همراه با مدفوع کودک خود خون قرمز روشن مشاهده کردید و یا مخلوط با آن بود حتما مقعد او را مشاهده کنید که دچار زخم نباشد. معمولا کودکان به دلیل وجود زخم و احساس درد هنگام عمل دفع از اجابت مزاج خودداری می کنند. اگر مراقب کودک خود نباشید به دلیل نگهداشتن مدفوع می بینید که دچار یبوست مزمن شده است. بنابراین وضعیت اجابت مزاج فرزند خود را تحت نظر داشته باشید و مراقب باشید دچار شقاق و یبوست نشود.

درمان شقاق مقعد کودکان

عکس شقاق در کودکان

درمان با داروی آنتی فیشر کودکان

توجه کنید بدون مشورت پزشک به هیچ عنوان از داروهای آنتی فیشر و لیدوکائین برای کودکان استفاده نکنید. داروهای درمان شقاق اکثرا استروئیدی هستند و با نازک کردن پوست ناحیه ممکن است وضعیت را بدتر کنند. بنابراین استفاده صحیح از داروهای ضد شقاق را حتما از پزشک بپرسید تا در مورد فرزند شما بهترین روش استفاده از دارو به کار بسته بشود.

درمان شقاق اغلب در کودکان با دارو درمان پذیر است و در موارد کمی نیاز به جراحی پیدا می‌کنند. داروهایی که برای درمان شقاق در کودکان مورد استفاده قرار می گیرد معمولا داروهای بی حس کننده مانند لیدوکائین و یک آنتی بیوتیک است. ضمن اینکه قرار گرفتن برای دو تا سه بار در آب گرم به بهبود زخم کمک می‌کند اما درمان اساسی آن توجه و درمان یبوست است که مصرف غذاهای فیبردار می‌تواند کمک شایانی در این امر کند. مصرف آب و آبمیوه برای داشتن مدفوعی نرم و غیر اسیدی بسیار مفید است.

شقاق یا زخم مقعد از بیماریهای اکتسابی مقعد است، یبوست مهمترین علل ایجاد شقاق در بچه ها است.
علت اصلی بروز بیماری شقاق هنوز مشخص نشده است. به طور معمول به دنبال یک عمل دفع سخت و یا یبوست مزمن بروز می کند. میزان رطوبت و حجم مدفوع باید به اندازه ای باشد که در هنگام خروج از دهانه مقعد کودک خراش و زخم ایجاد نکند. هرگونه فشار و زخم در این ناحیه منجر به احساس درد و سوزش و تجربه بد دفع مدفوع در کودک می شود. همین امر موجب می شود کودک از دفع مدفوع خودداری کند و اوضاع بیماری او بدتر و بدتر شود.

جراحی شقاق در کودکان

همانطور که قبلا اشاره شد اغلب کودکان با روش های دارویی بهبودی می یابند و نیاز به درمان شقاق با جراحی به ندرت پیش می آید.

روش جراحی شقاق در کودکان شامل دیلاتاسیون یا همان متسع کردن ناحیه مقعد است. بدین ترتیب زخم شقاق از مقعد برداشته می شود و اسفنکتروتومی داخلی انجام می شود. در مورد جراحی شقاق بزرگسالان و کودکان روش اسفنکتروتومی شقاق بهترین روش جراحی شناخته شده است. توصیه می شود این جراحی با لیزر و توسط یک متخصص جراحی و لیزر با تجربه انجام شود. تا کودک کمترین میزان درد و نقاهت بعد از عمل را تجربه کند. توصیه می شود شربت ملین نیز تجویز شود تا عمل دفع مدفوع به راحتی انجام شود و یبوست منجر به عود شقاق در کودک نشود. همچنین از اتساع مقعد و زور زدن خودداری شود. معمولا تزریق بوتاکس برای درمان شقاق کودکان و بزرگسالان پیشنهاد نمی شود. زیرا روشی دردناک و در اکثر مواقع موقت محسوب می شود.

author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

16 دیدگاه برای “شقاق در کودکان و نوزادان

  1. Avatar photoفاطمه اردکانی گفت:

    خانم دکتر شقاق در کودک چگونه قابل تشخیصه در این شرایط کرونا که مطب اومدن یه ذره سخت شده

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام ما برای بیماران راه دور ویزیت آنلاین داریم. عکس شقاق را از طریق واتساپ ارسال می کنید و داروی مناسب و توصیه های لازم را دریافت می کنید.

  2. Avatar photoزهراحیدری گفت:

    سلام خانم دکتردخترم ۲سالشه موقعه ی مدفوع خیلی اذیت میشه یبوست داره الان متوجه شدم که دورمقعدش زخم میشه بنظرشمادچاربیماری شقاق شده؟

    1. سلام بله احتمال وجود شقاق است. حتما از یک متخصص برای ایشان داروی مناسب بگیرید و آب و میوه به ایشان زیاد بخورانید. در صورت عدم درمان یبوست با رژیم غذایی از شربت ملین استفاده کنید.

  3. Avatar photoابوالفضل جعفری گفت:

    خانم دکتر وقتتون بخیر
    پسرم ۳ سالشه از ناحیه مقعد درد میکشه در روز ۲ یا ۳ دفعه به حالتی که انگار دستشویی داره و نگه دوشته تو خونه میدوه و رنگش میپره از در که طوری که التماس میکنه کرم بزن خوب شه وقتی کرم می زنم بهتر میشه تو رو خدا جواب بدین من چه کار کنم دکتر هم نبردم ممنونم

    1. سلام حتما به یک متخصص مراجعه کنید. غذاهای یبوست زا به ایشان ندهید. مقعد را کمی با روغن نارگیل و زیتون چرب کنید و برای جلوگیری از یبوست به ایشان غذاهای ملین مثل آلو و انجیر بدهید. سعی کنید یبوست را با تغییر رژیم غذایی کنترل کنید و در حد امکان از شربت ملین برای کودک استفاده نکنید. اگر کودک بیش از 3 روز دفع مدفوع نداشته باشد باید توسط یک پرستار یا بهیار باتجربه تنقیه شود که با فشار دفع دچار زخم و شقاق نشود.

  4. Avatar photoمریم گفت:

    سلام خانم دکتر،دخترم بیست و یک روزشه،اطراف مقعدش قرمز شده و انگار بریده شده،آیا شقاق مقعد است؟ با وازلین چرب میکنم،یکم بهتر شده،درمان خاصی داره؟ لطفا راهنمایی کنید،خیلی ممنون

    1. از یک متخصص اطفال وقت ویزیت بگیرید تا بعد از معاینه برای ایشان داروی مناسب تجویز کنند. استفاده از وازلین یک تسکین موقت است و به درمان قطعی بیماری کمکی نمی کند.

  5. Avatar photoزهرا گفت:

    سلام خانم دکتر دختر من 6ساله هستش از حدود دو سالگی یبوست داشت الان شقاق داره و پیدرولاکس و شربت انجیر بهش میدم
    برای درمان شقاقش چه راهکاری میدین ؟؟؟میخوام که کاملا خوب بشه
    ممنون

    1. سلام برای درمان شقاق می توانید از مطب وقت ویزیت آنلاین بگیرید که نیازی به حضور کودک در مطب نباشد. به علاوه با یک متخصص تغذیه در ارتباط باشید که کم کم ملین های شیمیایی مثل پیدرولاکس را با غذاهای پرفیبر و ملین جایگزین کنید. مصرف طولانی مدت داروهای شیمیایی ملین منجر به تنبلی روده و یبوست مزمن می شود. استفاده از مکمل های غذایی مثل اکتیوپروبیوتیک ها نیز کمک کننده است.

  6. Avatar photoموسوی گفت:

    سلام وقتتون بخیر خانم دکتر دخترم یک سالو هشت ماعشه و الان مدت پنج شیش ماهه مه موقع دفع خیلی اذیت میشه و جیغ میزنه 5 تا دکتربردیمش همشون شربت پیگ دادن وپماد هدرو کورتیزول و اب درمانی ولی اثری نداشته و هرروز داره زجر میکشه تو مدفوعشم خون هست و اطراف مقعد قرمز و گاهی هم پوست بالای مقعدش شکاف میخخوره از بیرون و بادرد خیلی شدید دفع داره خواستم بدونم اگه شقاق باشه باید چطوری درمانش کرد دیگه عصبی شدیم

    1. لطفا از مطب وقت ویزیت آنلاین بگیرید تا بعد از ارسال عکس از ناحیه داروی مناسب تجویز شود. ناحیه مقعد کودک را با یک کرم آلوئه ورا یا نارگیل به مقدار کمی چرب کنید.

  7. Avatar photoMahnaz گفت:

    سلام خانوم دکتر،پسرم یک سال و نیم داره،مشکل یبوست داره چند روزه موقع دفع بدنش به لرزه میوفته و فقط گریه می‌کنه فیشر داره،توروخدا بگید چیکار کنم دیگه نمیتونم تحمل کنم

    1. از مطب وقت ویزیت آنلاین بگیرید بعد از ارسال عکس از ناحیه داروی مناسب تجویز خواهد شد. شیر و خوراکی هایی که مصرف می کنند را با دقت زیر نظر داشته باشید که یبوست زا نباشند. برای مثال برخی کودکان به شیر گاو حساس می باشند و دچار یبوست و شقاق می شوند. آب و مایعات نیز بیشتر از قبل به ایشان بخورانید. مراقب باشید که هر روز دفع مدفوع داشته باشند و روزی 2 بار در لگن آب گرم بنشینند.

  8. Avatar photoزهرا گفت:

    سلام خانم دکتر وقت بخیر..پسر من ۴ سالشه الان حدود ۶ ماهه که در هفته ۲ یا ۳ بار مقعدش خارش شدید و قرمزی داره..جوری که گریه میکنه.مجبور میشم با شوینده بدنش بشورم و پماد مگاکورت بزنم تا آروم بشه..علتش چی میتونه باشه؟؟

    1. احتمالا یبوست دارند. حتما وضعیت دفع مدفوع ایشان را زیر نظر داشته باشید. در حدی که نه اسهال شوند نه یبوست می توانید به ایشان شربت ملین بدهید. البته بهتر است ابتدا با خوراکی های ملین شروع کنید. اگر مشکل حل نشد شربت ملین و حتما مراجعه به پزشک توصیه می شود. حتما آب را بجوشانید و آب فراوان به ابشان بخورانید. آب تصفیه شده و آب نوشیدنی بهتر از آب معدنی می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *