فیستول

عمل جراحی فیستول مقعد

عمل جراحی فیستول مقعد

عمل جراحی فیستول مقعدی یکی از قطعی ترین روش های درمان این بیماری می باشد. اما روش ها و متدهای مختلفی برای عمل جراحی فیستول مقعدی وجود دارد که یکی از بهترین انواع آن فیستولوتومی با لیزر پرتوان توسط یک متخصص جراحی و لیزر ماهر و باتجربه در این زمینه می باشد. به طور معمول فیستول مقعدی درمان دارویی ندارد و باید کانال های فیستول تخریب و درناژ شوند.

فواید جراحی فیستول مقعد چیست؟

با جراحی فیستول مقعدی درد و عفونت در این منطقه از بین می رود. همچنین به عوارض بیماری فیستول مقعد دچار نخواهید شد. روش جایگزینی برای عمل جراحی فیستول مقعدی وجود ندارد . برای بیمارانی که دچار بیماری های زمینه ای دیگر مثل ایدز و نقص ایمنی می باشند روش های جایگزینی وجود دارد که درمان قطعی بیماری محسوب نمی شود.

تصویر خروج چرک از مقعد که نشانه فیستول است و نیاز به جراحی دارد

تشخیص فیستول مقعدی با مشاهده ترشحات چرکی

جراحی فیستول مقعدی چگونه انجام می شود؟

معمولا برای جراحی فیستول مقعدی از بیهوشی عمومی استفاده می شود. اما بسته به تصمیم جراح و متخصص بیهوشی ممکن است بی حسی موضعی و بی حسی از نخاع و از کمر به پایین نیز انجام بگیرد. طول مدت جراحی فیستول مقعدی حدود 15 تا 20 دقیقه می باشد. برای کاهش ریسک بی اختیاری مدفوع ممکن است در طی چند ماه تکرار عمل جراحی لازم باشد. هرچند که در جراحی فیستول با لیزر پرتوان به ندرت این اتفاق می افتد و جراح این امکان را دارد که با لیزر طی یک جلسه جدار تمام انواع فیستول ها را از بین ببرد، نوع جراحی فیستول بستگی به این دارد که فیستول در کجای مجرای مقعد واقع شده باشد.

اگر فیستول در پایین اسفنکتر واقع شده یا از قسمت پایینی اسفنکترهای مقعد عبور کرده باشد جراح پس از از بین بردن جدار فیستول، مسیر فیستول را به سمت پوست باز می کند و آن را در همان حالت قرار می دهد تا بافت سالم بدن آن را ترمیم کند.

اگر فیستول در قسمت بالایی اسفنکترهای مقعد واقع شده باشد جراح وسیله ای به نام ستون را در مسیر فیستول قرار می دهد تا چرک به راحتی از آن خارج شود.

ممکن است جراح از یک بافت درپوش مانند که معمولا از بافت روده حیوانات تهیه می شوند استفاده کند؛ در این صورت لازم نیست برشی در اسفنکترهای مقعد ایجاد کند.

اگر فیستول به بالاتر از اسفنکترهای مقعد هم راه پیدا کند در این صورت لازم است اقدامی صورت بگیرد که به آن کولستومی می گویند؛ یعنی مسیر روده بزرگ به سطح پوست باز می شود. البته امکان این که این اتفاق بیفتد بسیار کم است.

گزارش عکس ام آر آی فیستول مقعدی

متخصص جراحی قبل از اقدام به جراحی فیستول اقدام به تجویز ام آر ای می نماید. در تصویر بالا نمونه گزارش و تصویر ام آر آی را می بینید که قبل از جراحی با لیزر بیمار تهیه شده است.

بهترین روش جراحی فیستول مقعد کدام است؟

فیستولوتومی با لیزر پرتوان بهترین و کارآمد ترین روش جراحی فیستول مقعدی می باشد. این جراحی در 90 درصد مواقع استفاده می شود. در این روش یک برش در سراسر فیستول از ابتدای فیستول تا انتهای آن زده می شود. بر اساس موقعیت ممکن است بخشی از اسفنکتر مقعد بریده شود تا راه دسترسی به قسمت داخلی فیستول امکان پذیر شود. بعد از این که مسیر فیستول باز شد محتویات آن خارج می شود و همان طور باز رها می شود تا ترمیم شود. در بیشتر افراد 4 تا 8 هفته طول می کشد تا جای زخم فیستول بهبود یابد. اگر این جراحی با لیزر پرتوان انجام شود در حین عمل به بافت سالم آسیبی وارد نمی شود و به علاوه زخم با سرعت بسیار بالاتری بهبود می یابد.

در مواردی که فیستول مقعدی پیچیده تر باشد یا مریض در ریسک بیشتری برای بی اختیاری مدفوع باشد جراح می تواند از روش فلپ استفاده کند. برای انجام این روش از پوست یا بافت اطراف مقعد استفاده می شود و روی فیستول کار گذاشته می شود تا بهبود پیدا کند.

تصویر شماتیک موقعیت فیستول مقعد

تصویر شماتیک موقعیت فیستول مقعد

عوارض جراحی فیستول مقعدی چیست؟

با مراجعه به یک متخصص جراحی و لیزر با تجربه و با استفاده از لیزر می توان عوارض جراحی فیستول مقعدی را به صفر نزدیک کرد.

عوارض عمومی جراحی فیستول

  • درد
  • خونریزی
  • به جا ماندن اسکار

عوارض اختصاصی جراحی فیستول

  • دشواری در عبور ادرار
  • دفع غیر ارادی گاز یا مدفوع
  • بی اختیاری روده

بهبودی پس از عمل جراحی فیستول مقعدی

در جراحی فیستول مقعدی با لیزر می توانید همان روز یا روز بعد به خانه بروید. برای چند روز استراحت کنید و در کمترین حد ممکن پیاده روی کنید. زخم برای ترمیم کامل به چند هفته زمان نیاز دارد و تا آن زمان به بستن زخم نیاز می باشد. ورزش منظم می تواند به شما کمک کند تا به حجم فعالیت معمول خود باز گردید. البته پیش از آن که ورزش را شروع کنید باید با پزشک خود صحبت کنید.

در برخی از بیماران فیستول مقعدی می تواند بازگردد. به طور خلاصه فیستول های آنال می توانند باعث درد و عفونت شوند و برای درمان به جراحی فیستول نیاز می باشد. اما استفاده از لیزر فیستول مقعدی ریسک عوارض فیستول بعد از جراحی را به مقدار قابل توجهی کاهش می دهد.

فیلم عمل جراحی فیستول با لیزر

در اینجا دو روش عمل جراحی فیستول را مشاهده می کنید. قبل از انجام این عمل آبسه و عفونت ناحیه تخلیه می شود و یکی از روش های ستون گذاری یا لیزر انجام می شود. لازم به توضیح است که دکتر زهرا سعادتی فقط از روش عمل جراحی فیستول با لیزر سود می برند و از روش ستون گذاری استفاده نمی شود. در مواقعی که عمل جراحی فیستول با لیزر امکانپذیر است نیازی به ستون گذاری نیست.

سوالات متداول عمل جراحی فیستول مقعد

1-بعد از عمل جراحی فیستول مقعدی چه بخوریم؟

بلافاصله بعد از این جراحی باید یک سوپ سبک و در عین حال مقوی میل کنید. از روز دوم آب و آبمیوه میل کنید تا علاوه بر نرم شدن مدفوع و جلوگیری از یبوست ویتامین های لازم را از آبمیوه ها دریافت کنید. دریافت مقادیر کافی ویتامین ها مینرال ها و اسیدهای چرب به ترمیم سریعتر زخم کمک می کند.

2-ترشح بعد از عمل جراحی فیستول چگونه است؟

در عمل جراحی فیستول متخصص جراحی نخ و یا درن استفاده می کند. این نخ و یا درن ها به خارج شدن ترشحات بعد از عمل کمک می کند. ممکن است روند خارج شدن ترشحات بین 2 هفته تا 2 ماه طول بکشد.

3-آیا می توان عمل جراحی فیستول مقعد با فیستول واژن را همزمان انجام داد؟

بهتر است این جراحی حساس با لیزر پرتوان دی اکسید کربن انجام شود. می توان عمل جراحی فیستول مقعد و فیستول واژن را در یک جلسه با لیزر پرتوان جراحی کرد.

4-آمادگی قبل از عمل جراحی فیستول مقعدی چگونه است؟

ممکن است متخصص جراحی قبل از عمل برای شما شیاف تجویز کند تا روده ها تمیز شود. در این صورت تا 24 ساعت بعد از عمل بیمار نیازی به اجابت مزاج ندارد. قبل از مراجعه به کلینیک یا بیمارستان لباسی نرم و راحت بپوشید. از مصرف رقیق کننده های خون مثل آسپرین و ویتامین ای تا یک هفته قبل از عمل پرهیز کنید. سیگار و دخانیات نیز مصرف نکنید.

5-ریکاوری بعد از عمل جراحی فیستول مقعدی چگونه است؟

اگر جراحی با لیزر و روش های نوین انجام شده باشد 3 الی 4 روز بعد از عمل می توانید به کارهای روزمره خود برسید. اما نمی توانید برای مدت طولانی بنشینید. با توجه به فیزیولوژی بدن افراد مختلف و روش جراحی ممکن است این دوره تا 2 ماه نیز افزایش یابد.

author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

42 دیدگاه برای “عمل جراحی فیستول مقعد

  1. Avatar photoمحمود گفت:

    خانم دکتر من تعریف شما را خیلی شنیدم از اهواز می خوام بیام برای جراحی لیزری فیستول مقعد می خواستم بدونم چند روز باید بیام تهران بمونم و تو کرونا هم جراحی دارین؟ عمل لیزری را کجا انجام میدین؟

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام توصیه می کنم قبل از تشریف فرمایید شرایط ویزیت آنلاین مطب را هم مطالعه بفرمایید. بعد از ویزیت یک روز برای لیزر فیستول مقعدی تعیین می شود و تنها یک شب نیاز به استراحت دارید. تمام جراحی های با لیزر در کلینیک تخصصی و مجهز انجام می شو. نوبت دهی های کلینیک در زمان کرونا نیز بر قرار است.

    2. Avatar photoمحمدی گفت:

      باسلام، وقتتون بخیر.
      من دو بار عمل جراحی آبسه داشتم، یک بار به روش سنتی و یک بار با لیزر که بعد از عمل همچنان خروج مدفوع و ترشح در زخم دیده میشد و بعد از یک ماه مجدد عمل فیستول با لیزر رو انجام دادم، در حال حاضر بعد از گذشت ۱۵ روز همچنان مدفوع موقع شستشوی فیستول میبینم، آیا ممکنه بعد از بسته شدن باز بشه و آیا نیاز به ویزیت وجود داره؟

      1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

        سلام بعد از لیزر جدار فیستول از بین می رود. ممکن است دچار یک فیستول جدید شده باشید یا قبلا یک فیستول دیگر داشته اید که لیزر نشده است. اگر قبل از انجام هر گونه جراحی یا لیزر فیستول توصیه بر این است که یک عکس رنگی یا ام آر آی از ناحیه تهیه شود تا هیچ گونه فیستولی جا نماند.

  2. Avatar photoمحمدی گفت:

    سلام خانم دکتر
    بنده جراحی فیستول انحام دادم بعد از چند روز از جای زخم فیستول ترشحات خارج میشود و الان میبینم سوراخ فیستول کاملا باز و ب صورت غیر ارادی چرک بیرون می اید…جراحی عمل باز…فیستول بالا مقعد و طح دیواره مقعد را فیستول تخریب کرده
    زخم رو بهبودی است ولی فیستول کاملا مشهود است.
    باید چکار کنیم؟

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام من از روش جراحی فیستول شما خبر ندارم. با جراح معالج خود در ارتباط باشید و طبق دستورات ایشان عمل کنید.

  3. Avatar photoندادریکوند گفت:

    سلام خانم دکترمیخواستم براعمل فیستول بیام خدمتتون چطوربایداقدام کنم

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام از مطب وقت ویزیت بگیرید بعد از معاینه هماهنگی های لازم انجام می شود.

  4. Avatar photoحسینی گفت:

    سلام.خسته نباشید .ایابعداز عمل فیستول با لیزر احتمال برگشت بیماری چند درصد میباشد.متشکرم

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      احتمال عود نزدیک به صفر است. تمام بیمارانی که توسط من لیزر فیستول را انجام داده اند از سال 86 تا کنون عود و بازگشتی نداشته اند.

  5. Avatar photoفرشاد گفت:

    هزینه عمل فیستول چه قدر است چندی سال است با فیستول مقعدی درگیر هستم ولی تازگی تصمیم به جراحی گرفته ام ودارا چندین فیستول هم هستم بعد ازعمل به چه مدت استراحت نیاز هست

    1. سلام هزینه عمل جراحی فیستول بعد از معاینه مشخص می شود. اگر جراحی شما لیزر پرتوان انجام شود فقط یک شب نیاز به استراحت دارید و بین یک الی دو هفته به بهبودی کامل میرسید.

      1. Avatar photoساناز گفت:

        سلام وقتتون بخیر. من دو ماه قبل عمل لیزر شقاق و همورویید خارجی انجام دادم. بعد از یک ماه از عمل برای چکاپ پیش دکتر رفته بودم که گفت عفونت کرده! انتی بیوتیک داد. ولی هنوز ترشحات هست با وجود اینکه هنوز انتی بیوتیک مصرف میکنم. دکترمو عوض کردم. دکتر دوم بعد از معاینه کامل گفت من چیزی از فیستول و ابسه نمیبینم ولی شاید فیستول باشه. و گفت فیستول و آبسه از عوارض لیزر هست.
        دکتر دوم هم باز انتی بیوتیک داد و گفت باید ببرمت اتاق عمل و بیهوشی بدم تا ببینم داخل چجوریه
        میشه لطف کنین نظرتونو بفرمایید. خیلی نگرانم. ممنونم

        1. سلام فیستول و آبسه از عوارض لیزر نمی باشد. نیازی نیست بیمار را بدون تشخیص درست به اتاق جراحی ببرند. ابتدا یک ام آر آی از ناحیه تجویز می شود سپس بر اساس جواب ام آر آی و دیگر علائم بیمار تشخیص نهایی در مورد فیستول اعلام می شود و بهترین روش درمان پیشنهاد می گردد.

  6. Avatar photoعلی گفت:

    دکتر سلام، من متاسفانه ایران نیستم و به کمک شما احتیاج دارم
    من در آلمان عمل لیزر فیستول انجام دادم ولی با لیزر قسمت بیرونی همون جایی که سوراخ فیستول هست دچار سوختگی شده و بعد از 3 هفته همچنان خوب نشده. بهتر شده ولی من هنوزم نمیتونم درست راه برم و واقعا نمیدونم این دردی که شبیه به تیر کشیدن هستش از این زخم هستش یا از داخل مقعد!
    خسته شدم از بس رفتم پیش این دکتر و اصلا نمیدونم باید شکایت کنم که پوست رو سوزونده یا این ممکن بوده پیش بیاد؟!
    لطفا منو راهنمایی کنید که این درد میتونه از این زخم باشه یا اینکه داخل اتفاقی افتاده؟ بعد از دستشویی کردن هم 2 هفته اول گریه منو در میاورد از سوزش و درد که الان خیلی بهتر شده. ممنونم از شما

    1. سلام لیزر نمی سوزاند و معمولا کوتر باعث سوختگی می شود. از مطب وقت ویزیت آنلاین بگیرید. بعد از ارسال عکس تشخیص نهایی به شما اعلام خواهد شد.

  7. Avatar photoCj گفت:

    سلام خانم دکتر من بیماری کرون دارم و یبار عمل سنتی فیستول انجام دادم باز عود کرده ولی زیر پوست بع دکترم گفتم گفت رگه فیستوله نیازی به عمل نیست ولی گاعی اوقات درد دارم و از مقعدم ترشح دارم می‌خواستم بدونم میتونم عمل کنم

    1. سلام شما باید دائما تحت نظر فوق تخصص گوارش باشید. درباره عمل مجدد بعد از معاینه می توان نظر داد.

  8. Avatar photoامیر گفت:

    سلام. من چند سالی هست که دچار فیستول پری آنال هستم و پیش یکی از دکترهای جراح کلو رکتال برای معاینه رفتم و نظر ایشون جراحی با چاقو الکتریکی است. واقعیت خیلی از درد عمل و شرایط بعد عمل میترسم و بین جراحی با چاقو و لیزر سردرگم هستم ممنون میشم راهنمایی کنید.

    1. سلام از مطب وقت ویزیت بگیرید. اگر بتوانید لیزر فیستول با لیزر پرتوان جراحی را انجام دهید دوره نقاهت بسیار کوتاهتری خواهید داشت. مهارت متخصص جراحی و لیزر در این نوع جراحی نیز بسیار مهم است.

  9. Avatar photoعلی اکبری گفت:

    سلام .خانم دکتر من به فاصله دو سال سه با جراحهی ابسه انجام دادم.الان بعد از 13 سال هنوز درگیر این مشکل هستم دایما ترشح دارم ایا شما راهکاری برای درمان کامل دارید .لطفا راهنمایی کنید ممنون

    1. معمولا جراحی با لیزر پرتوان پایین ترین میزان عود را دارد. مهارت متخصص جراحی و لیزر نیز در انجام لیزر آبسه مقعدی موثر است.

  10. Avatar photoمانی گفت:

    سلام و خسته نباشید
    دو سوال داشتم
    اول اینکه خروج ترشحات تا چه مدت پس از جراحی فیستول طبیعی هستش ؟؟؟ خونریزی حین اجابت مزاج تا چه مدت پس از عمل جراحی طبیعی هست؟!
    دوم اینکه در صورتیکه بعد از عمل جراحی، فیستول مجدداً عود کند آیا امکان درمان با لیزر وجود دارد یا الزام به تکرار روش جراحی ایجاد می‌شود؟!!! در صورت امکان لیزر پس از جراحی ناموفق ، احتمال عود بعدی چند درصد است؟؟؟
    متشکرم

    1. سلام تا دو ماه بعد از عمل جراحی فیستول مشاهده ترشح و خون در حد چند قطره طبیعی است و نباید این ترشحات رو به افزایش باشد. در برخی موارد جراحی مجدد با لیزر امکانپذیر نیست و بیمار باید معاینه شود. من لیزر فیستول مقعدی را بدون عود و بازگشت انجام می دهم.

      1. Avatar photoمانی گفت:

        واسه کسی که جراحی اولیه رو به روش فیستولوتمی انجام داده در صورت عود انجام لیزر امکان پذیر هستش؟!
        و اینکه آیا اگر خروج ترشحات فزاینده باشه یا بیش از دو ماه طول بکشه نشونه ی عود بیماری هست؟

        1. ابتدا برای بیمار ام آر آی فیستول تجویز می شود. بعد از بررسی مسیرهای فیستول به شما اعلام خواهد شد که لیزر فیستول برای شما امکانپذیر است یا خیر.

  11. Avatar photoزینب گفت:

    سلام من عمل فیستول با لیزر انجام دادم و نخ کار گذاشتند،چه کار کنم زودتر این نخ رو خارج کنم ؟سه ماه هست هنوز نتونستم خارج کنم

    1. شما نباید به نخ دست بزنید. به جراح معالج خود مراجعه کنید. اگر ایشان صلاح بدانند نخ را خارج می کنند.

  12. Avatar photoصمد گفت:

    سلام بعضی از دکترها میگن که لیزر برای فیستول ها در مراحل ابتدایی کاربرد داره و در صورت پیشرفت نمیتوان از لیزر استفاده کرد .میخواستم نظر شما رو هم بدونم

    1. اگر فیستول پیچیده و عمقی باشد امکان استفاده از لیزر پرتوان برای جراحی این نوع فیستول سخت و گاها غیر ممکن خواهد بود. به همین دلیل من قبل از پذیرش بیمار برای لیزر فیستول مقعدی حتما ام آر آی فیستول تجویز می کنم و بعد از بررسی تمامی مسیرهای فیستول در جواب ام آر آی به بیمار اطلاع داده می شود که جراحی با لیزر برای ایشان انجام می شود یا خیر.

  13. Avatar photoاشکان۱۲ گفت:

    سلام
    اگه فیستول عمل نشه اتفاق بدی میوفته

    من بعد یک آبسه دردناک ۲ ماهه دچار فیستول شدم و الان بالای ۱۰ سال همینجور چرک خفیفی مثل جوش خارج میشه و دردناک نیست

    1. بله اگر به عفونت و فیستول ایجاد شده توجه نکنید در آینده درمان شما بسیار سخت می شود و ممکن است عفونت به دیگر نقاط بدن شما سرایت کند. انتشار عفونت در بدن می تواند منجر به تب، شوک و در نهایت مرگ بیمار شود.

  14. Avatar photoافسون گفت:

    سلام خانم دکترخسته نباشین من فیستول پرینال دارم و۴۲mm هستش ازخوزستان میخام بیام میشه بگین هزینه ش چحوریه ممنون میشم ازراه دوری میخام بیام ازقبل خبرداشته باشم بهتره بازم ممنونم

    1. سلام لازم است یک ام آر آی فیستول که تمام مسیرهای فیستول را نشان می دهد انجام دهید. سپس از مطب ویزیت آنلاین بگیرید و نتایج و عکس ها را ارسال فرمایید. بعد از بررسی نتایج امکان انجام لیزر فیستول مقعدی و هزینه آن به شما اعلام خواهد شد. من جراحی فیستول با تیغ جراحی را انجام نمی دهم و تمام جراحی ها را با لیزر پرتوان انجام می دهم.

  15. Avatar photoناصر گفت:

    سلام خانم دکتر من جراحی فیستول بالیزر انجام دادم الا 20 روز از عمل میگذره دکتر گفت از داخل لیزرش کردم بقیه فیستول خودش بسته میشه الان بسته نشده که هیچ ترشح و مدفوع ازش خارج میشه که کاملا احساس میشه، عذرخواهی میکنم حتی گاز معده ام ازش خارج میشه که کاملا متوجه میشم مثل اینکه دوتا مقعد داشته باشم . چکارکنم.

    1. وضعیت شما طبیعی نیست. به جراح معالج خود مراجعه کنید.

  16. Avatar photoحسین گفت:

    سلام. من برای فیشر به یک جراح کولورکتال مراجعه کردم اما ایشان تشخیص فیستول و فیشر دادن. پرونده بستری و شرح عمل من فقط فیستول نوشته شده و اینکه ایشان فقط از کوتر استفاده کردن(خودم از کادر درمان هستم). همچین روشی برای جراحی فیستول وجود داره؟! و اینکه بعد از یک هفته هنگام دفع درد شدیدی دارم که خیلی بیشتر از درد قبل از عمل هست. عادیه؟!

    1. همانطور که خودتان می دانید در گذشته که لیزر پرتوان جراحی نبود از کوتر به جای تیغ جراحی استفاده می شد که مانع خونریزی شود. کوتر با برق کار می کند و با سوزاندن سر عروق و اعصاب منجر به کاهش خونریزی می شود. اما اشکالی که دارد درد و سوزش بعد از جراحی است. عمل جراحی فیستول مقعدی با روش های گوناگون و ابزارهای مختلف انجام می شود. مراقبت های بعد از این عمل بسیار مهم و تعین کننده است. بنابراین مراقبت ها را با دقت و حساسیت انجام دهید و تا بهبودی کامل تحت نظر پزشک معالج خود باشید.

  17. Avatar photoحسین گفت:

    باسلام
    خانوم دکتر من سال گذشته عمل فیستول با لیزر انجام دادم و بر اساس نظر پزشک با توجه به عمق فیستول ایشان ستون گذاری کردن که الان بعد از گذشت هفده ماه فیستول خارج نشده . الان دکتر گفتن ام آر آی بگیر تا اگر عمق آن کم شده نسبت به تخلیه کامل آن اقدام کنم . جواب ام آر آی گفته طول آن چهل میلی متر و قطر آن شش می لی متر و در ناحیه بیست میلی متری بالای مقعد است . آیا با این شرایط امکان عمل و برداشتن کامل فیستول هست یا هنوز خطر داره

    1. اگر فیستول اینتراسفنکتریک نباشد می توانید با لیزر فیستول مقعدی با لیزر پرتوان به درمان قطعی برسید. مسلما مشکلات جراحی با تیغ و کوتر را نخواهید داشت.

  18. Avatar photoجواد گفت:

    سلام وقت بخیر .اگه فیستول ترشح قطع شود باز نیاز به جراحی هست .فیستول ۱۷میلی متری داخلی

    1. بله این وضعیت موقتی است و حتی ممکن است فیستول به بخش دیگری از بافت راه پیدا کرده باشد. جراحی فیستول را به تاخیر نیاندازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *