اطلاعات عمومی پزشکی

از داروی کتورولاک چه می دانید؟

کتورولاک از داروهایی است که در زمان بروز دردهای شدید و التهابات شدید مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از این دارو با توجه به تاثیرات و برخی از مضرات آن، باید حتما به توصیه پزشک متخصص انجام بپذیرد. این دارو هم به صورت تزریقی و هم به صورت خوراکی قابل استفاده خواهد بود.

کتورولاک چیست و در چه زمانی تجویز می شود؟

داروی کتورولاک در بین داروهایی که ضد التهاب غیر استروئیدی بوده و همچنین ضد درد هستند، طبقه بندی می شود. این دارو برای دردهای معمولی رو به شدید مورد استفاده قرار می ‌گیرد. در صورتی که درد فراتر از حد تحمل بیمار باشد، استفاده از داروهای مسکن قوی مانند مورفین، لازم و ضروری خواهد بود.

کتورولاک ضد درد و آمپول مسکن قوی

کتورولاک ضد درد و آمپول مسکن قوی

همانطور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم استفاده از این دارو باید به توصیه پزشک و تحت نظر وی انجام بپذیرد. چرا که این دارو از عوارض جانبی خاص برخوردار است. همچنین استفاده از آن برای مدت طولانی هرگز پیشنهاد نمی‌ شود. از این دارو با عناوین مختلفی مانند:

  • توراپین
  • کتورین
  • کتورکس
  • پین لاک
  • پمرولاک
  • تورادولاک

و غیره نیز یاد می شود. مهمترین عنوان تجاری این دارو نام تورادول است. استفاده از این دارو برای زمانی مناسب و مفید خواهد بود که درمان به صورت کوتاه مدت اتفاق می ‌افتد. مهمترین زمان استفاده از کتورولاک قبل و یا پس از انجام جراحی ‌های پزشکی، است.

کتورولاک سبب می ‌شود که بیمار پس از انجام جراحی، از ریکاوری ساده ‌تری برخوردار گردد. اگر بخواهیم به داروهای مشابه در این زمینه اشاره کنیم می ‌توان از ناپروکسن و ایبوپروفن نیز یاد کرد. استفاده از این دارو برای دردهای مزمن و جزئی هرگز پیشنهاد نمی‌ شود.

تاثیرگذاری کتورولاک

داروی کتورولاک از تاثیر فوق العاده ‌ای بر روی بیماران برخوردار است. این دارو هم به صورت آمپول و هم به صورت قرص مورد استفاده قرار می‌ گیرد. استفاده از فرایند تزریقی این دارو رایج‌ تر است.

اگر بخواهیم به روش تاثیرگذاری کتورولاک اشاره کنیم می ‌توان از انسداد تولید مواد شیمیایی توسط بدن یاد کرد. به نحوی که سیستم ایمنی بدن را برای تولید برخی از مواد طبیعی شیمیایی که سبب بروز قرمزی، التهاب و درد می ‌شوند را مسدود می ‌کند.

بنابراین بیمار می ‌تواند با سهولت بیشتری فرایند بیماری را طی کرده و کارهای روزمره خود را انجام دهد. با توجه به تاثیرگذاری فوق العاده ی این دارو، استفاده از آن در مراحل پس از جراحی بسیار رایج می ‌باشد.

عوارض استفاده از کتورولاک

عوارض استفاده از کتورولاک بی شمار است و در اینجا به برخی از مهمترین این موارد اشاره می کنیم:

  • فشار و حتی آسیب به کلیه
  • بروز فشار خون بالا
  • رقیق شدن خون در حدی که امکان سکته وجود خواهد داشت
  • بروز مشکلات گوارشی مثل اسهال یا یبوست
  • بروز سر درد، سرگیجه و یا احساس وز وز گوش
  • بروز التهاب و راش های پوستی

موارد استفاده از کتورولاک

با توجه به توضیحات ارائه شده، استفاده از آمپول و قرص کتورولاک در موارد خاصی انجام می‌ پذیرد. این داروی ضد التهابی اغلب برای دردهای متوسط رو به شدید مورد استفاده قرار می ‌گیرد. این دارو با کاهش التهاب و درد می ‌تواند فرایند بهبود و طی کردن پروسه پس از جراحی را سهولت ببخشد. از جمله موارد استفاده از این دارو عبارتند از:

  • درمان سنگ کلیه
  • درمان دردهای نقرس
  • دردهای قاعدگی
  • درمان درد هموروئید و بیماری های مقعدی

این دارو در کمتر از 30 دقیقه عملکرد بدن را تحت تاثیر قرار داده و می ‌تواند به مدت 6 ساعت درد را کاهش دهد. بنابراین استفاده از کتورولاک فقط برای کاهش درد به صورت کوتاه مدت مورد استفاده قرار می ‌گیرد. لازم به ذکر است که استفاده از این دارو برای مدت زمان طولانی می ‌تواند عوارض جانبی خطرناکی را به همراه داشته باشد.

روش تزریق کتورولاک

تزریق کتورولاک عضلانی است اما می توانید به صورت محلول در سرم نیز تزریق نمایید. در این شکل تزریق دارو سریعتر اثر می کند. همچنین تزریق کتورولاک بیش از 5 روز عوارض مختلفی به دنبال دارد و اصلا توصیه نمی شود.

از آنجایی که کتورولاک از طریق کلیه دفع می شود می تواند فشار مضاعفی بر روی کلیه ها وارد نماید. تزریق کتورولاک با دگزامتازون تداخل دارد و پزشک این دو دارو را با هم تجویز نمی کند.

author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *