بیماری های مقعد

وازلین برای درمان بواسیر و یبوست

استفاده از وازلین برای بواسیر

به منظور استفاده از وازلین برای بواسیر، کمی از آن را روی نوک انگشتان خود بردارید و مدتی وازلین را روی نوک انگشتان خود بمالید تا گرمی پوست به آن منتقل شود. با ماساژ ملایم آن را روی ناحیه مقعد و کمی داخل کانال مقعد بمالید. به این ترتیب با روغن کاری دهانه مقعد عبور محتویات روده شما از آن تسهیل می شود. وازلین برای درمان بواسیر و یبوست لازم است تصفیه شده باشد.

دقت کنید که برای درمان هموروئید یا بواسیر لازم است حتما از یک متخصص داروی مناسب و تشخیص دقیق را دریافت کنید. پیشنهادات زیر صرفا جنبه مراقبت های خانگی دارد و از خوددرمانی در منزل به شدت پرهیز کنید. زیرا ممکن است به بافت مقعد آسیب برسانید یا با تشخیص اشتباه منجر به تشدید بیماری های نشیمنگاه شوید.

چگونه می توانم از وازلین برای بواسیر استفاده کنم؟

برای استفاده از وازلین برای بواسیر، ابتدا باید کمی وازلین را در نوک انگشتان خود بردارید. قبل از مصرف حتما دست ها را بشویید و روکش انگشتی یا دستکش بپوشید. سپس آن را برای مدتی روی نوک انگشتان بمالید. سپس سعی کنید ناحیه مقعد را با نوک انگشتان مالیده شده با وازلین به آرامی ماساژ دهید. باید مطمئن شوید که ناحیه اطراف و دهانه مقعد توسط وازلین به طور کامل روغن کاری شده است.

سپس به اندازه یک بند انگشت وازلین را به داخل مقعد بمالید. پس از فرآیند روانکاری، ناحیه مقعد به اندازه کافی نرم خواهد بود تا مدفوع به راحتی از آن دفع شود. در این حالت دفع مدفوع به اندازه کافی بدون درد و روان خواهد بود که باعث خونریزی نشود.

وازلین برای بواسیر درمانی طبیعی است!

درمان طبیعی بواسیر چیز خوبی است زیرا هیچ عارضه جانبی یا ناراحتی بیشتر ناشی از داروهای شیمیایی نخواهید داشت. اما برای استفاده از آن وضعیت فعلی شما مهم است و باید قبل از اینکه هر نوع داروی طبیعی را امتحان کنید، از وضعیت مشکل خود آگاه باشید. از این رو، مشورت با پزشک ایده خوبی است تا بهترین تصمیم را برای رفع مشکل بگیرید.

آیا استفاده از ژله نفتی یا وازلین برای بواسیر مفید است؟

فقط افرادی که دارای مشکل بواسیر هستند می دانند که این مشکل با چه میزان از درد و ناراحتی همراه است. آنها هر روز صبح در توالت درد زیادی را متحمل می شوند و این تمام ماجرا نیست! بسیاری از راه های طبیعی می توانند تحریکات ناشی از هموروئید را تسکین دهند. بسیاری از متخصصان نکات زیادی را برای جلوگیری از بروز هموروئید پیشنهاد می کنند. اما نکته اصلی درمان هموروئید این است که ابتدا باید از یبوست جلوگیری کنید. چرا که یبوست طولانی مدت باعث ایجاد بواسیر، زخم شقاق مقعدی و تجربه دردناکی در دفع می شود.

وازلین درمان خانگی محبوب بواسیر

گاهی اوقات اگر بواسیر شرایط آزار دهنده ای داشته باشد، بهترین راه برای درمان بواسیر جراحی یا لیزر بواسیر است. اما اگر به دنبال درمان های طبیعی برای کاهش درد و ناراحتی بواسیر هستید، راه های زیادی را می توانید به کار ببندید. در میان تمامی این راه حل های خانگی، استفاده از وازلین یا ژله نفتی یکی از محبوب ترین روش هاست. از آنجایی که هموروئید می تواند باعث سوزش و خارش شود، وازلین می تواند به تسکین این احساس کمک کند.

راه حل درمانی وازلین برای بواسیر به روش بسیار ساده ای عمل می کند. این ماده می تواند خارش بیش از حد ناحیه را درمان کند و از خشکی آن جلوگیری نماید. همچنین می تواند به پوست بیرونی مقعد کمک کند تا پوسته پوسته شود. در این حالت پوسته بیرونی به راحتی عفونی نشده یا شرایط را بدتر نمی کند.

آیا واقعا وازلین برای هموروئید خوب است؟

اگر در هنگام تلاش برای دفع محتویات روده، مقعد بیش از حد تحت فشار قرار گیرد، می تواند باعث خونریزی شدید شود. این زور زدن به دلیل مسیر خشک مقعد اتفاق می افتد. خشکی مقعد می تواند باعث ناراحتی زیادی از جمله احساس سوزش و خارش شود. بهترین راه برای جلوگیری از این سوزش، جلوگیری از خشک شدن آن است. روغن کاری این ناحیه یک ایده عالی برای آسان کردن دفع محتویات روده است. استفاده از وازلین در اطراف مقعد یک راه عالی برای جلوگیری از خشکی مقعد محسوب می شود.

در حقیقت استفاده از ژل نفتی یا وازلین برای بواسیر می تواند به روده شما کمک کند تا راحت و با کمترین جراحت آزاد شود و از فشار بیش از حد به مقعد جلوگیری می کند. این روش ممکن است کمی عجیب به نظر برسد، اما در دراز مدت بسیار موثر است. این روش یک راه بسیار موثر برای جلوگیری از بدتر شدن مشکلات ناحیه مقعد اعم از بواسیر و خونریزی است. خونریزی بواسیر همیشه اوضاع را بدتر می کند که این یک واقعیت در مورد مشکل شماست.

هنگام استفاده از وازلین برای بواسیر چه نکات دیگری را باید رعایت کرد؟

فقط استفاده از وازلین برای درمان بواسیر کافی نیست، باید قوانین دیگری را هم رعایت کنید. اولین قانون برای جلوگیری از بواسیر، جلوگیری از خود یبوست است. پیشگیری از یبوست کمک زیادی به جلوگیری از ایجاد هموروئید خواهد کرد. این اولین و اصلی ترین دلیل ایجاد بواسیر است. بنابراین، باید توجه به رژیم غذایی خود را کمی جدی بگیرید. شما باید مقدار زیادی سبزیجات و غذا با میزان فیبر مناسب بخورید. همچنین توجه داشته باشید که هیچ جایگزینی برای نوشیدن آب زیاد جهت جلوگیری از یبوست وجود ندارد، پس در طول روز به اندازه کافی آب بخورید.

توجه کنید که مراقبت های خانگی بواسیر صرفا جهت تخفیف درد و علائم پیشنهاد می شوند. اگر طی 3 روز از درمان های خانگی نتیجه نگرفتید حتما از یک متخصص داروی مناسب دریافت کنید که کار شما به عمل جراحی بواسیر نرسد.

وازلین برای درمان یبوست

وازلین برای درمان یبوست معمولا در بیماران دارای زخم و شقاق مقعد استفاده می شود. لازم است بدانید که وازلین خوراکی نیست و به طور موضعی بر روی زخم شقاق یا بواسیر مالیده می شود. روغن وازلین از مشتقات نفتی است و حتی استفاده از وازلین تصفیه شده برای مدت طولانی بر روی زخم توصیه نمی شود.

اغلب بیماران مبتلا به شقاق به دلیل برخورد مدفوع با زخم شقاق در حین عمل دفع دچار اسپاسم عضلات مقعد می شوند. به این ترتیب عمل دفع به سختی انجام می شود. زخم شقاق و وجود توده بواسیر منجر به بروز تنگی مقعد و دفع سخت می گردد. زمانی که قبل از عمل دفع ناحیه را با وازلین چرب می کنید عمل دفع راحت تر انجام می شود و تصور می کنید که یبوست شما درمان شده است. این در حالی است که اگر دچار زخم شقاق باشید وازلین یک سطح و حفاظ موقت بر روی زخم ایجاد می کند که مانع تحریک آن در حین دفع و کاهش اسپاسم و تنگی مقعد می شود.

برای تنقیه و پاکسازی روده نیز معمولا از روغن های مخصوص استفاده می شود و ممکن است از وازلین فقط برای چرب کردن ابتدای ناحیه مقعد استفاده شود. توجه کنید که تنقیه و استفاده از وازلین برای درمان یبوست به طور دائم کافی نیست و باید علت یبوست توسط متخصص به طور دقیق شناسایی و درمان شود.

معایب استفاده از وازلین برای بواسیر

وازلین از پترولیوم تشکیل شده است که در دو نوع تصفیه شده و تصفیه نشده عرضه می شود. اگر از وازلین تصفیه نشده استفاده می کنید احتمال بروز سرطان پوست و اختلالات هورمونی وجود خواهد داشت. اگر از وازلین تصقفیه شده استفاده می کنید دقت کنید که بعد از استفاده دچار حساسیت پوستی نشوید. حتما مراقب باشید که بعد از استفاده از وازلین علائم سوزش و خارش شما کاهش یابد و به هیچ عنوان با تشدید علائم مدارا نکنید و به پزشک متخصص مراجعه کنید. یک متخصص جراحی عمومی و لیزر ماهر در زمینه درمان بیماری های نشیمنگاه می تواند شما را در انتخاب بهترین روش درمان بواسیر یاری نماید.

استفاده از وازلین برای بواسیر در کودکان و بزرگسالان مانعی ندارد اما بهتر است زنان باردار از وازلین برای خارج مقعد استفاده کنند. توصیه می شود که وازلین برای زنان باردار به طور داخل مقعد استفاده نشود. حتما قبل از استفاده از وازلین بخشی از آن را روی پوست دست تست کنید و مطمئن شوید که به آن حساسیت ندارید.

author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *