اطلاعات عمومی پزشکی, بیماری های مقعد

تبخال تناسلی چیست؟ و روش درمان

تبخال تناسلی

تبخال تناسلی به عنوان یکی از مهم ترین و اصلی ترین بیماری های منتقله از طریق جنسی شناخته می شود. این بیماری باعث ایجاد تبخال در ناحیه ی آلت جنسی مردان و زنان می شود. در هنگام برقراری رابطه جنسی بین مردان و زنان، در صورتی که هر کدام از طرفین رابطه، دارای تبخال تناسلی باشند، این بیماری به طرف مقابل نیز منتقل می شود. لذا پیشنهاد می شود افراد پیش از برقراری رابطه جنسی، از عدم وجود تبخال تناسلی روی آلت طرف مقابل خود مطمئن شوند. در این مقاله سعی خواهیم کرد تا شما را با بیماری تبخال تناسلی آشنا کرده و درباره ی علائم این نوع بیماری و درمان آن، توضیحاتی را خدمت شما عزیزان عرض کنیم. با ما همراه باشید.

تبخال تناسلی در مردان

تبخال تناسلی در مردان

آشنایی با عامل بیماری تبخال تناسلی

بیماری تبخال تناسلی، یکی از بیماری هایی است که از راه رابطه جنسی بین افراد منتقل می شود. عامل ایجاد این بیماری، نوعی ویروس تحت عنوان ویروس هرپس می باشد. هرپس سیمپلکس ویروس دو گونه دارد که یکی از این گونه ها باعث ایجاد بیماری در دهان افراد می شود. این گونه بیماری زای هرپس سیمپلکس، تحت عنوان HSV 1 شناخته می شود. گونه دیگر ویروس هرپس، HSV 2 می باشد. این ویروس در ناحیه ی آلت تناسلی افراد باعث زخم و تبخال می شود. این ویروس از طریق غشای مخاطی قسمت های مختلف بدن از جمله غشای مخاطی درون دهان، لایه داخلی واژن و … وارد بدن انسان می شود و باعث بیماری می شود.

به علاوه ممکن است زگیل تناسلی نیز با تبخال تناسلی اشتباه گرفته شود. زیرا این بیماری ویروسی نیز با زگیل ها و زائده هایی که در ناحیه تناسلی ایجاد می شوند شناخته می شوند. روش تشخیص دقیق زگیل تناسلی با نمونه برداری و تست اچ پی وی می باشد.

تشخیص بیماری تبخال تناسلی

تشخیص این بیماری در مراحل اولیه ی این بیماری به سختی ممکن است. همه ی ویروس هایی که انسان را آلوده می کنند و به نوعی پاتوژن به حساب می آیند، یک دوره ی کمون دارند. به عنوان مثال در مورد ویروس کرونا که یکی از ویروس هایی است که جان چندین میلیون نفر در دنیا را گرفت، دوره کمون 14 روز می باشد. پس از این دوره کمون است که ویروس خود را در بدن انسان نشان می دهد و علائم بیماری آشکار می شود. آزمایش خون برای تعیین سطح سرمی HSV انجام می شود. این آزمایش میزان آنتی ژن این ویروس را در بدن انسان نشان می دهد.

بعلاوه تشخیص ویروس هرپس، از طریق آزمایش مایعات اسپرم، ترشحات واژن و بزاق فرد نیز صورت می گیرد. این ویروس پس از گسترش در این مایعات، به راحتی قابل تشخیص می باشد.

تشخیص تبخال تناسلی

علائم تبخال تناسلی

تبخال تناسلی دارای یکسری علائم می باشد. علائمی که بیمار با مشاهده ی آن ها به وجود این ویروس در بدن خود شک می کند. از جمله ی این علائم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خارش یا سوزش در ناحیه ی مقعد، یکی از مهم ترین و اصلی ترین علائم این بیماری منتقله از راه جنسی می باشد.
  • تبخال های تناسلی پس از ایجاد در نواحی تناسلی بدن، معمولا و در بیشتر موارد سر باز می کنند. مایعی که در درون این تبخال ها وجود دارد و معمولا حاوی ویروس هرپس می باشد، پس از باز شدن سر این تبخال ها، از آن ها خارج می شود.
  • سر درد، بدن درد و در بسیاری از موارد تب، از جمله دیگر نشانه های این بیماری می باشد.

درمان تبخال تناسلی

با توجه به این که بیماری تبخال تناسلی، یک بیماری با منشا ویروسی می باشد، لذا دارو هایی که برای درمان بیماری های ویروسی مورد استفاده قرار می گیرند، می توانند برای درمان و کاهش عوارض این بیماری موثر واقع شوند. همچنین استفاده از انواع پماد هایی که از گسترش بیماری های پوستی ویروسی جلوگیری به عمل می آورند، می تواند موثر باشد. بعلاوه درمان های خانگی و سنتی نیز در مقابله با این بیماری موثر هستند. تقویت سیستم ایمنی بدن نیز در جهت درمان و پیشگیری از این بیماری نیز بسیار موثر است.

به طور کل داروهای ضد ویروس و ضد التهاب برای درمان هرپس یا تبخال تناسلی موثر و ضروری است. در نظر داشته باشید که بیماران دارای زخم های ناحیه تناسلی و مقعدی و بیماران مبتلا به شقاق و هموروئید بیشتر از دیگر افراد در معرض خطر ابتلا به این بیماری می باشند. همچنین درمان این گروه از بیماران نیز طولانی تر از افراد دیگر است.

سوالات متداول تبخال تناسلی

1-آیا تبخال تناسلی برای مادران باردار خطرناک می باشد؟

بله. تبخال تناسلی یکی از بیماری هایی است که برای مادران باردار از میزان خطر بالایی برخوردار است. لذا مادران باردار بایستی این بیماری را جدی بگیرند تا هیچ گونه آسیبی به جنین آن ها وارد نشود.

2-آیا لیزر درمانی می تواند برای درمان این بیماری موثر باشد؟

بله. در مواردی که استفاده از دارو ها، پماد ها و روش های درمان خانگی و سنتی جوابگو نباشند، درمان با لیزر می تواند جوابگو باشد. استفاده از روش لیزر درمانی بسیار می تواند موثر باشد.

3-آیا تبخال تناسلی همان زگیل تناسلی است؟

خیر. تبخال های تناسلی با زگیل تناسلی تفاوت هایی اساسی دارند. درمان تبخال تناسلی بسیار راحت تر از زگیل تناسلی می باشد. زگیل تناسلی از جمله ویروس های پاپیلوم انسانی می باشد که همانند ویروس HIV، DNA دار است.

4-آیا تبخال تناسلی از طریق رابطه مقعدی نیز منتقل می شود؟

بله. این عامل ویروسی تنبخال تناسلی علاوه بر انتقال از طریق رابطه واژینال، از طریق رابطه مقعدی نیز بین شریک های جنسی منتقل می شود. لذا برقراری رابطه جنسی به هر نحوی بین افراد می تواند این بیماری را منتقل کند.

5-راه حل ساده برای جلوگیری از انتقال تبخال تناسلی؟

یکی از راه حل ها برای جلوگیری از انتقال این ویروس تبخال تناسلی، استفاده از کاندوم می باشد. کاندوم پوششی است که از ارتباط مستقیم آلت های تناسلی با یکدیگر جلوگیری به عمل می آورد و احتمال انتقال را کاهش می دهد.

author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *