آبسه

تفاوت لیزر آبسه مقعدی با جراحی سنتی

تفاوت لیزر آبسه مقعدی با عمل جراحی سنتی

جراحی آبسه مقعدی یک روش شایع و رایج برای درمان آبسه است. این روش با وجود اینکه روش اصولی درمان آبسه مقعدی است ولی مشکلاتی هم دارد. یکی از مشکلاتی که جراحی سنتی آبسه مقعدی دارد این است که نیاز به مدت طولانی تری برای بهبود محل جراحی و دردهای ناشی از آن دارد. همچنین ممکن است بعضی از مردم از جراحی سنتی بترسند و به همین دلیل به پزشک مراجعه نمی کنند و متاسفانه درمان آبسه مقعدی را جدی نمی گیرند. طبیعتا با جدی نگرفتن آبسه مقعدی این بیماری منجر به بروز عوارض و پیامدهای بدتری مثل فیستول مقعدی خواهد شد.

در ادامه برای اینکه بتوان انتخاب مناسب تری برای درمان آبسه مقعدی داشت و از میان دو روش لیزر و روش سنتی و جراحی با اطلاعاتی بیشتر گزینه مناسب تر را فهمید، مقایسه ای میان درمان به وسیله جراحی و لیزر قرار داده ایم.

تفاوت زمان عمل آبسه مقعدی و استراحت پس از آن در لیزر و جراحی

بعضی از آبسه های مقعدی که ساده و سطحی هستند نیاز به جراحی در اتاق عمل ندارند و به صورت یک عمل سرپایی در مطب دکتر با بی حسی موضعی انجام می شوند. وقتی این جراحی در مطب دکتر انجام شود مطمئنا زمان کمتری نسبت به عمل های جراحی در اتاق عمل و با استفاده از بیهوشی صرف می شود. با این وجود در نظر داشته باشید که این مقایسه در مورد زمان دو نمونه متفاوت از جراحی بود ولی زمان انجام لیزر از این دو مورد نیز کمتر وقت می گیرد.

در مورد استراحت پس از درمان نیز بدانید که مدت استراحت در هر دو صورت خیلی زیاد نیست ولی در روش لیزر زمان بسیار کمتری شاید یک روز بعد فرد می تواند سر کار خود برگردد ولی مدت زمان استراحت پس از درمان در جراحی بیشتر است و گاها تا ماه ها به طول می انجامد. همین دوره نقاهت طولانی جراحی سنتی احتمال بروز عفونت و عود آبسه مقعدی را افزایش می دهد.

شدت درد جراحی سنتی و لیزر آبسه مقعدی

ابتدا باید دقت داشته باشید که فرد در حین لیزر هیچ دردی حس نمی کند. همچنین گزارش شده است که درد بعد از عمل آبسه مقعدی با لیزر تا 70 درصد کمتر از جراحی سنتی با تیغ و یا کوتر است.

به نوعی می توان گفت درد پس از درمان در روش لیزر نسبت به روش جراحی به مقدار قابل توجهی کمتر می باشد. بیمارانی که تحت جراحی با لیزر قرار گرفته اند با یک مسکن ساده طی یک هفته از درد بعد از جراحی آبسه مقعدی گذر می کنند. اما بیماران تحت جراحی سنتی ممکن است تا ماه ها درگیر درد بعد از جراحی و حتی عود آبسه شوند. احتمال عود آبسه مقعدی بعد از جراحی با لیزر بسیار بسیار پایین تر از جراحی سنتی است.

به جا ماندن اثر درمان آبسه مقعدی (اسکار عمل)

هرچند در روش جراحی های درمانی به زیبایی هم اهمیت می دهند ولی در صورت لزوم درمان درست بر زیبایی ارجحیت دارد. بنابراین ممکن است در موارد خیلی کمی انتخاب روش بهتر برای جلوگیری از عدم ابتلای دوباره به آبسه مقعدی باعث شود جای کوچکی از بخیه، جراحی یا… باقی بماند. در این مورد باید توجه داشت که در روش لیزر این مسئله وجود ندارد و جای زخمی باقی نخواهد ماند. زیرا فیبر لیزر بسیار نازک و ظریف است و به اصطلاح سوپرتین است. همین مزیت لیزر جراحی باعث می شود که به بافت اطراف عمل آسیبی وارد نشود این در حالی است که در جراحی سنتی آسیب به بافت سالم اطراف آبسه امری اجتناب ناپذیر است.

همچنین لیزر آبسه مقعدی همزمان با برش و درناژ آبسه سر عروق و اعصاب بریده شده را ترمیم می کند. به همین دلیل اسکار عمل جراحی با لیزر آبسه مقعدی بسیار ناچیز است و طی مدت زمان کوتاهی کاملا محو می شود.

نتیجه گیری

درمان و عمل جراحی آبسه مقعدی به وسیله لیزر با نداشتن خونریزی، ضد باکتری بودن آن، بهبود سریع، تاثیر نگذاشتن بر بافت های اطراف، نداشتن عوارض بعد از عمل مزایای بهتری نسبت به جراحی سنتی با تیغ جراحی و حتی کوتر دارد؛ زیرا جراحی با عوارضی همچون درد بسیار زیاد و طولانی، احتمال عفونت زخم، خونریزی و گاهی بستری شدن در بیمارستان پس از جراحی، همراه است. در نتیجه در اغلب مواقع روش لیزر در مقایسه با جراحی معمولی ترجیح داده می شود.

سوالات متداول تفاوت جراحی با لیزر آبسه مقعدی با روش سنتی

1-آیا عوارض جراحی با لیزر آبسه مقعدی مشابه جراحی سنتی است؟

جواب این سوال خیر است. زیرا جراحی با لیزر بسیار با ظرافت انجام می شود و احتمال بروز عوارضی مثل تنگی مقعد یا بی اختیاری گاز و مدفوع بسیار بسیار پایین خواهد بود.

2-لیزر آبسه مقعدی چیست و چه تفاوتی با کوتر دارد؟

لیزری که برای انواع جراحی به خصوص جراحی آبسه مقعدی مورد استفاده قرار می گیرد از نوع پرتوان موسوم به لیزر دی اکسید کربن است. تفاوت آن با کوتر در این است که بر خلاف کوتر بافت را نمی سوزاند و بدون تماس مستقیم با پوست و بافت برش ظریف مورد نظر را ایجاد می کند.

3-هزینه جراحی آبسه مقعدی با لیزر بیشتر است یا به روش سنتی؟

معمولا هزینه جراحی آبسه مقعدی با لیزر بیشتر می باشد. همچنین اکثر بیمه ها هزینه های جراحی با لیزر را قبول نمی کنند. اما آنچه که بسیار مهم است هزینه های بعد از جراحی است که می توان گفت در جراحی با لیزر بیمار دیگر هزینه ای بابت جراحی های مجدد و اتلاف وقت برای دوره نقاهت طولانی ندارد. گاها هزینه جراحی های متعدد آبسه مقعدی و بیکار شدن از کار به حدی است که ضرر مالی بیمار چندین برابر هزینه جراحی با لیزر آبسه مقعدی می شود.

author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *