بیماری های مقعد, توده های ناحیه مقعد

مزایا و معایب لیزر در درمان هموروئید

مزایا و معایب لیزر هموروئید

هموروئید یا به زبان عامیانه بواسیر از جمله بیماری هایی است که به روده مربوط می شود. زمانی که سیاهرگ های مقعد گشاد شوند و در هم گره بخورند هر روش درمانی جدید مثل لیزر هموروئید می تواند دو روی سکه داشته باشد. مثل مزایای زیاد لیزر هموروئید و محدود معایب لیزر هموروئید. هموروئید ایجاد می شود. دلیل گره خوردن سیاهرگ ها این است که در مسیر بازگرداندن خون به قلب موانعی به وجود آمده است.

این موانع که به هر دلیلی می توانند به وجود آمده باشند باعث می شوند که با گذشت زمان فشاری که داخل سیاهرگ ها است افزایش یابد و سیاهرگ ها گشاد شوند و در هم گره بخورند. دامنه گستردگی این بیماری از 2.9% تا 27.9% است که بیش از 4% از مبتلایان دارای علائم ظهور بیماری هستند.

گزینه های درمان این بیماری دردناک در طول سالیان تغییرات قابل توجهی داشته است. روش های درمان هموروئید شامل درمان های غیر جراحی،کنترل بیماری و پیشگیری از وخیم شدن آن و همچنین استفاده از تکنیک های متعدد جراحی است. لیزر هموروئید در این میان موفقیت های چشمگیری در درمان این بیماری طی دهه های گذشته داشته است.

معایب لیزر هموروئید

مزایای لیزر هموروئید

در کنار شیوه های سنتی جراحی هموروئید که بسیار دردناک است و دوران نقاهت نسبتا طولانی هم دارند، استفاده از شیوه نوین لیزر هموروئید می تواند انتخابی مناسب باشد.

از مزایای استفاده از لیزر برای درمان هموروئید می توان به کوتاه بودن مدت زمانی اشاره کرد که بیمار تحت لیزر درمانی قرار می گیرد. در این نوع روش نیازی نیست که بیمار از یک یا دو روز قبل در بیمارستان بستری شود، زیرا متخصص جراحی و لیزر به طور سرپایی بیمار دارای هموروئید را لیزر می کند.

از آنجا که در روش لیزر درمانی از تیغ جراحی استفاده نمی شود، بیمار درد کمتری در دوران نقاهت خواهد داشت و خیلی سریعتر می تواند به کار و فعالیت روزانه بازگردد، یعنی دوران نقاهت لیزر هموروئید بسیار کوتاه تر از روش جراحی است. لیزر همچنین می تواند مشکل گره خوردگی سیاهرگ ها را حل کند.

معایب لیزر هموروئید

اگرچه روش لیزر هموروئید بسیار مفید است و مزیت هایی خاص دارد، اما نمی توان معایب لیزر هموروئید را نادیده گرفت. مثلا اگر بیمار در انتخاب پزشک اشتباه کند و به جای مراجعه به پزشکان متخصص و باتجربه به سایر پزشکان مراجعه کند، عواقب ناخوشایندی را تجربه خواهد کرد. متاسفانه تعداد جراحانی که مهارت جراحی با لیزر پرتوان جراحی را دارند محدود است و همه جراحان به طور دائم از این روش استفاده نمی کنند.

زیرا اگر پزشکی قادر به تشخیص درست نباشد و از تکنیک اشتباه استفاده کند، آن گاه احتمال از بین رفتن بافت های سالم مقعد و آسیب دیدن آن ها وجود دارد. بنابراین تجربه و توان پزشک نقشی بسیار مهم در لیزر هموروئید خواهد داشت. توجه ویژه به مزایا و معایب لیزر هموروئید یا بواسیر بسیار مهم است.

یکی دیگر از معایبی که به این روش توسط بیماران وارد می شود گران بودن هزینه لیزر هموروئید است. همچنین اکثر بیمه ها هزینه های جراحی با لیزر هموروئید را جز هزینه های درمانی محسوب نمی کنند. هرچند این موارد از معایب پوشش های بیمه ای محسوب می شود نه لیزر هموروئید.

با یک دور اندیشی ساده نیز در می یابید که اگر هزینه بالای لیزر هموروئید را بپردازید از احتمال عمل مجدد و اتلاف وقت و هزینه برای مراقبت های طولانی بعد از عمل سنتی هموروئید می توانید اجتناب کنید.

سوالات متداول در مورد مزایا و معایب لیزر هموروئید

از آن جا که لیزر هموروئید یک شیوه درمانی جدید است، افراد مختلف درمورد مزایا و معایب آن سوالاتی در ذهن دارند که در ادامه آن ها را مطرح می کنیم.

1.آیا لیزر می تواند هموروئید را به طور کامل و برای همیشه رفع کند؟

در واقع روش قطعی درمان هموروئید این است که جراح قسمت آسیب دیده را با لیزر پرتوان جراحی می کند. اما نیازی به بخیه ندارد زیرا لیزر سر عروق را همزمان با برش ترمیم می کند. حتی در روش استفاده از لیزر کم توان نیز که لخته خون های در رگ های خونرسان به هموروئید از بین می روند و جذب می شوند، احتمال درمان قطعی بیماری زیاد است.

2.دوران نقاهت لیزر هموروئید چند روز است؟

دوران نقاهت متغیر است، اما تحقیقات نشان داده است که بیشتر بیماران پس از یک هفته بهبود می یابند و می توانند زندگی عادی را دوباره شروع کنند. باید توجه کرد که دوران نقاهت عمل جراحی سنتی هموروئید سه هفته تا یک ماه طول می کشد. برخی بیماران یک روز بعد از لیزر هموروئید به حالت عادی بازمی گردند.

3.آیا پس از لیزر هموروئید کل علائم هموروئید برطرف می شود؟

بله. پس از لیزر کردن هموروئید دیگر علائمی مانند خونریزی و یا سوزش در ناحیه مقعد نخواهید داشت. درد نسبتا سریع رفع می شود و چون زخم عمیق جراحی سنتی وجود ندارد بیمار می تواند بدون عذاب کشیدن به زندگی عادی برگردد.

4.آیا اشعه لیزر باعث تغییر شکل ناحیه تحتانی می شود؟

خیر، اگر متخصص جراحی و لیزر ماهر باشد و تکنیک درست را انتخاب کند، لیزر در شکل طبیعی مقعد تغییری به وجود نمی آورد. منظور این است که چین های ناحیه تحتانی حالت طبیعی خود را حفظ می کنند.

5.آیا با لیزر مشکلاتی مانند بی اختیاری مقعد نخواهم داشت؟

خیر، لیزر درمانی باعث بدکارکردن کانال روده نخواهد شد. منظور این است که پس از انجام دادن لیزر هموروئید مشکلاتی مانند بی اختیاری در دفع مدفوع و همچنین کنترل گاز نخواهید داشت.

author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *