کیست مویی

انواع کیست مویی

انواع کیست مویی

انواع کیست مویی نوعی بیماری های عفونی پوستی می باشند که معمولا به عنوان کیست و در نواحی مختلف بدن مثل انتهای کمر و نواحی پر مو قابل مشاهده می باشند. این نوع بیماری در مردان شایع تر از خانم ها می باشد و بیشتر در سنین جوانی و بلوغ قابل مشاهده می باشد.

چاقی و داشتن بدن پر مو از جمله فاکتورهایی هستند که احتمال ابتلا به انواع کیست مویی را افزایش می دهند.

انواع کیست مویی از لحاظ محل تشکیل:

  1. کیست مویی پایین کمر
  2. کیست مویی کشاله ران
  3. کیست مویی ناحیه تناسلی
  4. صورت
  5. زیر بغل
  6. و قسمت های دیگر پرموی پوست

برای درمان کیست مویی صورت به متخصص پوست و برای انواع دیگر آن به متخصص جراحی و لیزر مراجعه کنید.

انواع کیست مویی از لحاظ درجه شدت:

  1. کیست مویی به تنهایی
  2. کیست مویی همراه با آبسه و عفونت
  3. کیست مویی همراه با آبسه، عفونت و فیستول

بهترین روش درمان کیست مویی در هر درجه ای جراحی و تخلیه جدار کیست، آبسه و فیستول با لیزر پرتوان و به روش بسته است.

انواع کیست مویی

در تصویر بالا یکی از انواع کیست مویی پایین کمر را می بینید که همراه با آبسه و فیستول است

چه عواملی باعث ابتلا به انواع کیست مویی می شود

موهایی که در سطح بدن وجود دارد، در اثر عوامل مختلف ممکن است به جای رشد عمودی به سمت بیرون پوست، به داخل پوست رشد کنند که اگر به همراه عوامل عفونی و آبسه باشد، می تواند منجر به ایجاد چرک و ترشحات بد بو و درد در ناحیه کیست شود. در صورتی که کیست مویی عفونی نشود علامت خاصی به جز برآمدگی و وجود سوراخ های مشکوک ندارد. اما اگر به آن توجه نشود دیر یا زود دچار عوارض کیست مویی خواهید شد.

واژه کیست به این دلیل در انواع کیست مویی استفاده می شود که یک توده زیر پوستی گاها بزرگ و دارای زخم در نواحی مختلف بدن ایجاد می شود که می تواند عوارض شدیدی به همراه داشته باشد.

علائم انواع کیست مویی

علائم انواع کیست مویی در افراد مختلف متفاوت است. در برخی افراد این کیست ها ممکن است خفیف و بدون علائم باشند، و در برخی دیگر از افراد این علائم می توانند به قدری شدید باشند که فرد را از روند عادی زندگی خود باز بدارد.

اکثر علائم شدیدی که در انواع کیست مویی قابل مشاهده می باشد، در اثر وجود عفونت و عفونی شدن کیست ایجاد می شوند. برخی از این علائم عبارتند از:

  • ایجاد یک گودی کوچک در پوست
  • ایجاد یک جسم بزرگ دردناک و زیر پوستی
  • ترشح مایعات غیر شفاف و خونی
  • در صورت وجود عفونت، ترشح مایعات بد بو از ناحیه
  • در صورت وجود عفونت، ایجاد تب و لرز و علائم شبیه سرماخوردگی

الگوی بیماری انواع کیست مویی

تقریبا در همه انواع کیست مویی دارای بخش آبسه حاد و شدید می باشند. در این بخش، کیست موجود در زیر پوست به حالت متورم، قرمز و حساس و دردناک دیده می شود که در صورت وجود عفونت، ترشحات چرکی از آن خارج می شود.

پس از رفع آبسه، چه به وسیله درمان های پزشکی و چه در حالت درمان خود به خودی، در بسیاری از بیماران سینوس پیلونیدال ایجاد می شود. سینوس پیلونیدال به حالتی گفته می شود که کانال باریک پوستی ایجاد شده از طریق کانال های زیر پوستی مختلف به هم مرتبط شده اند. برخی از این سینوس ها به صورت خود به خود بهبود می یابند اما در برخی از بیماران به درمان های پزشکی مانند جراحی نیاز داریم.

تشخیص انواع کیست مویی

تشخیص انواع کیست مویی به وسیله پزشک و با بررسی علائم بالینی و عوارض ناشی از کیست می باشد. برای تشخیص سینوس مویی به غیر از صورت، شما باید به متخصص جراحی عمومی مراجعه نمایید. کیست پیلونیدال دارای علائم بالینی مخصوص به خود می باشد.

درمان انواع کیست مویی

درمان انواع کیست مویی به الگوی بیماری و اینکه در چه مرحله ای قرار دارد، وابسته می باشد. در صورتی که فرد دارای آبسه باشد، باید هر چه سریع تر و به صورت اورژانسی، آبسه او برطرف و درمان شود. آبسه بیمار به وسیله پزشک و یا ایجاد یک بریدگی کوچک تخلیه می گردد. پس از تخلیه آبسه و خشک شدن عفونت موجود در آن، التهاب و قرمزی موجود در ناحیه سینوس مویی به میزان زیاد بهبود می یابد. پس از انجام این مرحله، مراحل درمان خود کیست مویی آغاز می شود. درمان به وسیله جراحی و خارج کردن کیست و یا استفاده از روش هایی مانند لیزر کیست مویی می باشد.

درمان انواع کیست مویی به وسیله جراحی

بیماری های پیشرفته و عود کننده مثل انواع کیست مویی، باید به صورت جراحی درمان شوند. این کار به دو روش انجام می شود، یا با برداشت پوست موجود در اطراف ناحیه سینوس کیست پیلونیدال را درمان می کنند و یا اینکه به وسیله ایجاد برش و تخلیه کیست، یاعث درمان سینوس مویی می شوند.

به طور کلی هنگامی که از عمل های جراحی باز برای مناطق وسیع پوستی استفاده می شود، نتایج حاصل از عمل و میزان بهبودی بسیار مناسب تر است، اما مدت زمانی که برای بهبودی پس از جراحی مورد نیاز است، بیشتر خواهد بود.

در عمل جراحی انواع کیست مویی، خطر ایجاد عفونت و یا خون ریزی بسیار بالا می باشد پس نیازمند مراقبت های ویژه بعد از جراحی می باشد. همچنین استفاده از لیزر جراحی توسط یک متخصص جراحی و لیزر و جراحی کیست مویی با لیزر و به روش بسته میزان عود و عفونت کیست مویی را به صفر نزدیک می کند. درمان کیست مویی جز با درناژ و تخلیه کیست امکانپذیر نیست و بهتر است این عمل با لیزر پرتوان انجام شود.

کارهایی که باید بعد از عمل جراحی انواع کیست مویی انجام شود

بعد از انجام عمل جراحی کیست مویی، تمیز نگه داشتن و پانسمان منظم جای زخم از اهمیت بالایی برخوردار است تا ضمن تسریع روند بهبودی، از عفونت محل نیز جلوگیری شود. افرادی که تحت جراحی کیست مویی به روش بسته و با لیزر توسط متخصص جراحی ماهر و باتجربه قرار می گیرند لازم نیست نگران این موضوع باشند.

از آنجا که رویش مو بخش مهمی از انواع کیست مویی می باشد، شیو و اصلاح کردن پوست ناحیه مورد نظر به صورت منظم نیز مهم می باشد. بیماری سینوس مویی یک بیماری مزمن و عود کننده است و شما باید به منظور جلوگیری از عود آن موهای زائد ناحیه را از بین ببرید.

author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

53 دیدگاه برای “انواع کیست مویی

  1. Avatar photoزهرا گفت:

    سلام خانم دکتر آیا میشود وقتی کیست در مرحله ی خاموشی است لیزر موهای زائد انجام داد؟

    1. بله در هر مرحله ای از بیماری کیست مویی می توانید لیزر موهای زائد انجام دهید.

  2. Avatar photoAmirali گفت:

    سلام خانم دکتر وقت بخیر من مردی ۲۸ساله هستم و ۵روز میشه احساس درد ،درناحیه تحتانی ستون فقرات دارم
    اما هیچ علامتی از جوش و چرک مشاهده نکردم
    ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. سلام لازم است معاینه شوید. اگر برجستگی یا احساس توده در این ناحیه دارید احتمال کیست مویی وجود دارد. در غیر این صورت کمر درد ناشی از فشار بر ناحیه ستون فقرات را در نظر بگیرید.

  3. Avatar photoزهرا گفت:

    سلام خانم دکتر من یکسال بیشتر هست که دچار کیست مویی در ناحیه بخیه سزارین شدم
    دکتر هم تشخیص داد اندومتریوز نیست و کیست مویی هست و با مصرف انتی بیوتیک همچنان التهاب داره و به تازگی سرباز کرده و چرک و خون بیرون میاد انگار بافت زیر پوست تخریب شده دیگه درد هم حس نمیکنم بافت تخریب شده از سوراخ میاد بیرون درضمن کیست پیشرفت کرده وموهای اطراف رو هم کیست کرده تو شهرستان ما جراحی با لیزر نیست
    لطفا راهنماییم کنید من چیکار باید بکنم؟🥺

    1. سلام از مطب وقت ویزیت آنلاین بگیرید. لازم است جراحی شوید و به احتمال زیاد با دارو به نتیجه نمی رسید.

  4. Avatar photoتیام سنتی گفت:

    سلام وقت بخیر
    دخترم ۱۵ سال داردفکر می کنم دچار کیست مویی شده
    خونریزی دارد چه جوری میشه ویزیت کنید غیر حضوری چون ما از شهر دیگه مزاحم میشیم
    درد و خونریزی دارد قسمت پشتش می خواستم بدونم باید عمل بشه یا با دارو رفع میشه
    ممنون

    1. سلام لطفا با مطب تماس بگیرید و بفرمایید که شهرستان هستید و ویزیت آنلاین با واتساپ می خواهید. هماهنگی ها به طور تلفنی برای شما انجام خواهد شد.

      1. Avatar photoمحمد گفت:

        چه راه هایی برای پیشگیری توصیه میکنید؟

        1. از بین بردن موهای زائد و تمیز و خشک نگهداشتن ناحیه کیست مویی بهترین روش برای جلوگیری از کیست مویی می باشد. توصیه می شود بیمارانی که اضافه وزن دارند وزن خود را کاهش دهند.

    2. Avatar photoZahra گفت:

      سلام.من دیروز متوجه این شدم که کیست مویی دارم به اندازه خیلی کوچیک وخونریزی کمی داشت موقع نشستن هیچ دردی ندارم.من شهرستان هستم می تونم ازپمادروغن سیاه استفاده کنم به نظرتون بااین روش مو کارم راه میفته .تابعدا اگه خوب نشدم بیام بیشتوند

      1. روغن سیاه ممکن است به بافت ناحیه کیست مویی آسیب جبران ناپذیری وارد نماید. به یک جراح در شهر خود مراجعه کنید که تخلیه سطحی و اولیه آبسه کیست مویی را انجام دهند و برای انجام لیزر کیست مویی به تهران تشریف بیاورید. من برای بیماران راه دور ویزیت آنلاین هم انجام می دهم.

  5. Avatar photoاحمد گفت:

    سلام و خسته نباشیدخانم دکتر عزیز عرض به خدمتون که نزدیک دوسال پیش در اثر زیاد نشستن و اولین بار بود موهای پایین کمر را زده بودم که این بدبختی کییت مویی زد و یه دگ روز نتونستم از درد بشینم و اون دو روز را تو تشت آب گرم بودم بعد از یه مدت خوب شد و تخلیه شد ولی خانم دکتر بعد از اون دیگه نتونستم به پشت کمر بخوابم شبا یه فشاری بهش میاد که باورتون نمیشه چربی میزارم همون نقطه و میخابم ولی الان بیشتر شده دردش هر چقدر رفتم دکتر میگه نیست و توی سونوگرافی هم معلوم نشد و جای اون کیست انگار بگی مثل دوتا بند انگشت خالی و تو رفته، خانم دکتر خاهشا کمکم کنید چیکار کنم؟ چیکار کنم بتونم دیگه این درد را از بین ببرم و بتونم رو کمر بخابم ممنون میشم

    1. سلام اگر متخصص تشخیص داده اند که مبتلا به کیست مویی نمی باشید لازم است به یک ارتوپد مراجعه کنید تا وضعیت کمر و ستون فقرات شما را بررسی کنند.

  6. Avatar photoمحمد گفت:

    سلام خانم دکتر خوب هستید..من پسر هستم و هرچند وقت یک بار از نافم ترشحات بد بو و گاها خونی میاد…ولی باز خوب میشه…باز بعد چندین وقت میاد..کلوتریمازول و موپیروسین به دستور دکتر (به صورت دوره مختف) زدم ولی اصلا تاثیر نداشت….بنظرتون از چیه؟کلافم کرده دکترا نمیتونن تشخیص بدن….علایم مثل درد تب اصلا ندارم..بدنم پر مو هست ولی گودی یا برجستگی یا درد اطراف نافم اصلا ندارم

    1. سلام احتمالا دچار کیست مویی شده اید. برای تخلیه و تخریب جدار کیست لازم است به یک متخصص جراحی عمومی مراجعه کنید. اگر تشخیص کیست مویی در این ناحیه سخت باشد ممکن است جراح برای شما آزمایش یا تصویربرداری تجویز کنند.

  7. Avatar photoY گفت:

    سلام خانم مادرم دچار کسیت مویی سر شده و میگه فقط درد داره شما پیشنهادی برای درمان دارید

    1. سلام توصیه می شود کیست مویی سر چه درد داشته باشد و چه درد نداشته باشد با جراحی تخلیه و درناژ شود. احتمالا کیست ایشان عفونی هم شده است که علامت درد را هم بروز داده است.

    2. Avatar photoMohammadi گفت:

      سلام خانم دکتر وقتتون بخیر
      من تو ناحیه روی باسنم متورم شده و درد هم میکند سرش سیاه مانند و دورش قرمز و سفته این کیست؟ چیکار باید کنم؟

      1. از مطب وقت ویزیت بگیرید. در صورت امکان با لیزر تخلیه و خشک می شود.

  8. Avatar photoفاطمه فخر گفت:

    سلام خانم دکتر عزیز
    من دچار کیست مویی شده و ۲ ماه قبل جراحی کردم. دو هفته است که در محل جراحی حفره ای ایجاد شده که ترشح و خونابه دارد. دکتر جراح داروی ضد باکتری برام تجویز کردند ولیکن تاثیر خاصی نداشته. ممنون میشم راهنمایی کنید.

    1. تا بهبودی کامل تحت نظر ایشان باشید و حتما موهای زائد این ناحیه را به خوبی از بین ببرید. مالیدن عسل به ناحیه زخم کیست مویی به بسته شدن سریعتر زخم کمک می کند.

  9. Avatar photoنگار گفت:

    سلام وقتتون بخیر. من چند هفته ای هست که متوجه سفتی کوچک توده مانندی در انتهای ستون فقراتم شدم و درد و برجستگی یا علایم قابل توجهی نداره. ایا کیست مویی هست ؟ اگر هست بهتره چه زمانی اقدام کنم برای درمان ؟ چون کنکوری هستم .سپاس از لطفتون

    1. احتمالا کیست مویی است و بعد از معاینه تشخیص داده می شود. جراحی یا لیزر کیست مویی اورژانسی نیست اما توصیه می شود در اولین فرصت نسبت به تخلیه آن اقدام نمایید.

  10. Avatar photoاحمد گفت:

    سلام دکتر وقتتون بخیر
    آیا راهی هست که درد کیست مویی رو کاهش داد تا در یک فرصت مناسب عمل کنم؟

    1. بله با مصرف آنتی بیوتیک یا تخلیه سرپایی آبسه کیست مویی می توانید به طور موقت درد عفونت کیست مویی را کاهش دهید. استفاده از کمپرس گرم و از بین بردن موهای زائد ناحیه نیز کمک کننده است. درمان گیاهی کیست مویی نیز می تواند به طور موقت درد کیست مویی را کاهش دهد.

  11. Avatar photoگلی گفت:

    سلام وقت بخیر
    من چند هفته پیش درد شدید دنبالچه داشتم که بعد چند روز از بین رفت که من متوجه یک جوش چرکی روی دنبالچه شدم بعد 1 هفته جوش از بین رفته اما حفره ای بسیار کوچک بوجود اومده که ترشحات چرکی و خونی داره

    1. کیست مویی شما دچار آبسه شده است و خود به خود تخلیه شده است. اگر این اتفاق به طور مکرر بیافتد کیست مویی شما فیستوله می شود. بنابراین برای لیزر کیست مویی یا عمل جراحی کیست مویی اقدام نمایید که دچار عود و عوارض نشوید.

  12. Avatar photoنادیا گفت:

    سلام خانم دکتر من کشاله رانم مدان دچار کیست مویی میشد سر این دکتر پوست گفت فقط باید لیزر کنی ک دیگه نزنه رفتم لیزر هرجلسه که میرم رون پام کیست مویی میزنه که فقط قرمز و ملتهبه چرک و خون نمیاد باید چیکار کنم

    1. ابتدا کیست مویی را درمان و تخلیه کنید. لیزر موهای زائد جهت جلوگیری از عود کیست مویی توصیه می شود نه درمان کیست مویی.

  13. Avatar photoزینب گفت:

    سلام من از ۴،۵سال پیش دو سال پشت سرهم درد شدید و برامدگی در ناحیه خط باسنم داشتم که به نظرم به دنبال نشستن زیاد حین امتحانات اتفاق افتاده بود که با کرم و پماد در طول یک هفته رفع شدند ،که الان کاملا از بین رفته و هیچ غده و دردی هم ندارم.
    برادرم فردا عمل کیست مویی داره،من تو نت درموردش سرچ میکردم مشکوک شدم که آیا ممکنه من هم همین عارضه رو داشته باشم؟ سال ۹۷و ۹۸تو فصل بهاراتفاق افتاد و در عرض یه هفته رفع شدند و از اون موقع دیگه علائمی ندارم. ممنونم

    1. اگر درد و برجستگی در این ناحیه ندارید احتمال وجود کیست مویی کم است. برای تشخیص قطعی لازم است معاینه شوید یا تصویربرداری تجویز شود. از طرفی اگر در حال حاضر علائمی ندارید جای نگرانی نیست و مراقب باشید برای مدت طولانی ننشینید. به خصوص نشستن بر روی سطوح سخت منجر به بروز کیست مویی می شود.

  14. Avatar photoامین گفت:

    سلام خانم دکتر من مرد و۴۲ ساله هستم که یک برآمدگی در نزدیکی مقعد و روی یکی از باسن میباشد وقت سمتباسن راستم که قبلا کوچک وبدون درد بود اما الان تقریبا به اندازه یک تخم مرغ شده واحساس درد دارم لطفا راهنمایی کنید که چه چیزی ممکنه باشه وپیش چه نوع متخصصی باید بروم ؟؟ ممنون میشم پاسخ دهید

    1. ممکن است کیست مویی یا توده ای چربی باشد که عفونی شده است. از مطب من می توانید وقت ویزیت بگیرید. بهتر است به متخصص جراحی و لیزر مراجعه کنید.

  15. Avatar photoامین گفت:

    ببخشید خانم دکتر مطلب شما کجاست ؟ آیا بیمه هم قبول میکنید تامین اجتمایی ؟ بیمه تکمیلی هم داریم ؟ چطور نوبت بگیریم .لطف میکنید متخصص جراحی که با بیمه تامین اجتمایی قرار داد داشته باشد بهمون معرفی کنید .پدرم یه چربی روی دماغش بود که بعد درآوردن معلوم شد سرطانه و بعد شش ما عمرشو داد به شما . میترسم این چربی چیز بدی باشه .

  16. Avatar photoحمید جدی گفت:

    سلام خانم دکتر وقتتون بخیر چند روزی هست درد کمی در انتهای ستون فقراتم دارم و زخم شده حالت خشکی داره و از دیروز تب دارم.
    اما هیچ حفره ایی هم وجود ندارد.و متاسفانه داخل ایران نیستم خواستم بدونم ایا ای کیست هست یا خیر؟و اگر کیست هست چه باید کنم.

    1. بله به احتمال زیاد کیست مویی است و لازم است تخلیه و درناژ شود. برای تشخیص دقیق می توانید از مطب وقت ویزیت آنلاین بگیرید.

  17. Avatar photoعلی گفت:

    سلام وقت بخیر
    دکتر چند وقتی هست ک یه توده عین جوش زیر پوستی پایین
    ستون فقراتم در اومده و اصلا درد یا عفونت و علائمی ندارد
    احتمال هست کیست موی باشه؟!

    1. ممکن است کیست مویی یا لیپوم باشد. این توده ها در آینده عفونی و دردناک می شوند. از مطب وقت ویزیت بگیرید.

  18. Avatar photoمیلاد گفت:

    سلام.دکتر بغل کشاله رانم ی شکاف باندازه ۲سانت ایجاد شده بدون دلیل.آیا احتمال داره کیست مویی باشع یا چیز دیگ ای؟

    1. بله ممکن است کیست مویی باشد. از مطب وقت ویزیت بگیرید.

  19. Avatar photoزهرا گفت:

    سلام من یک ساله که دچار کیست مویی شدم و از عملش خیلی میترسم میخواستم بدونم خیلی درد داره عملش

    1. اگر لیزر کیست مویی به روش بسته و پلاستیک را انجام دهید درد و مشکلات و عوارض جراحی باز را تجربه نخواهید کرد. به متخصصی مراجعه کنید که این جراحی را با لیزر و تضمینی و به روش بسته انجام می دهند.

  20. Avatar photoحسن حح گفت:

    سلام وقت بخیر من الان حدود یک ماهه که زیر بیزهام یعنی بین بیزهام و مقعد یک چیز سفتی حس میکنم که با فشار دادن اون زیر دستم قلط میخوره و آب و خون تیره ترشح میکنه که هر سه یا چهار روز خودم با فشار دادنش تخلیش میکنم بدون بو هم هست هیچ دردی هم نداره از همون اول هم همین اندازه بوده و نه بزرگ شده و نه کوچک به نظر شما این کیسه مویی هستش و بدون عمل جراحی و فقط با دارو درمان میشه

    1. به یک متخصص ارولوژی مراجعه کنید. بعد از تشخیص دقیق نوع بیماری روش درمان مناسب پیشنهاد می شود. اگر کیست مویی باشد با دارو درمان نمی شود و دائم عود خواهد کرد.

  21. Avatar photoمریم گفت:

    سلام من تقریبا حدود یک سال هست کنار کشاله ران پام عفونت میکنه از داخلش مو میاد بیرون ک در میارم تقریبا چند وقت ی بار عود میکنه الان ب غیر از زخم قبلیم ی زخم دیگه هم ایجاد شده وقتی دست میزنم میسوزه و درد داره تشخیص شما چیه دکتر؟

    1. احتمالا به کیست مویی مبتلا شده اید و امیدوارم که زخم جدید بر اثر فیستوله شدن کیست قبلی نباشد. زیرا محدوده جراحی بسیار وسیع می شود و دوره نقاهت شما طولانی خواهد شد. از مطب وقت ویزیت بگیرید. تا زمانی که جدار کیست مویی توسط جراح تخریب و تخلیه اصولی نشود این کیست عود می کند و همواره وسیع تر خواهد شد.

  22. Avatar photoمحمد حسین گفت:

    سلام من دوسال پیش عمل باز کیست مویی کردم و الان موقع نشتستن درد شدیدی دارم و حفره باز شده و ازش چرک میاد کیست مویی عود کرده ؟
    و میشه اون رو با لیزر از بین برد

    1. حتما موهای زائد را با یک روش مناسب مثل لیزر موهای زائد از بین ببرید. احتمال عود وجود دارد. برای ویزیت لیزر کیست مویی می توانید مراجعه کنید. بعد از معاینه تشخیص و درمان مناسب اعلام می شود.

  23. Avatar photoمهسا عقیقی گفت:

    سلام دکتر وقت بخیر
    من یک ماه و نیم قبل ، کیست برگشت مویی که زیر بغلم بود را عمل کردم پیش جراح عمومی
    اما الان چند روزیه که مثل قبل از عمل شدم و کیست به همون شکل در همون قسمت از وسط بخیه هام رشد کرده ..

    به پزشک خودم مراجعه کردم و قرص ضد باکتری دادن
    اما هیچ نتیجه ای نداشته و خیلی درد شدیدی دارم

    چیکار کنم ؟

    1. لطفا از مطب وقت ویزیت بگیرید.

  24. Avatar photoشهاب گفت:

    سلام خسته نباشید
    آیا کشیده شدن پوست اطراف مقعد به همراه مو به داخل مقعد مثلا به عمق 1 سانت یک بیماری محسوب میشه یا طبیعی است ؟
    به طور کلی رفتن مو به داخل مقعد منظورم کیست مویی نیست طبیعی است

    1. اگر موهای ناحیه را با یک روش مناسب از بین نبرید مسلما آلودگی بیشتری در این ناحیه تجمع می کند. توصیه می کنم از کرم موبر یا لیزر موهای زائد برای از بین بردن موهای این قسمت استفاده کنید که بهداشت ناحیه مقعد حفظ شود. رویش مو بیماری نیست اما از بین بردن آن برای حفظ بهداشت ضروری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *