بیماری های مقعد, توده های ناحیه مقعد

آیا بواسیر باعث سرطان می شود

آیا همورویید باعث سرطان میشود

هرزمان که دچارخونریزی مقعد می شوید یا احساس می کنید توده ای درآن ناحیه حس می شود سریعا باید به پزشک مراجعه کنید ومعاینه شوید تا ازسرطان پیش گیری کنید.

هموروئید در مقابل سرطان کولون

سرطان کولون (روده بزرگ) و هموروئید یا بواسیر بسیار متفاوت است، اما در هر دوآنها خون در مدفوع دیده می شود. دیدن خون در مدفوع می تواند هشدار دهنده باشد، به خصوص اگر قبلا آن را تجربه نکرده باشید. به احتمال زیاد، ممکن است هنگام تحریک روده و خونریزی ناشی از یک هموروئید، ممکن است روده دچار تنبلی شود. در موارد دیگر، خون در مدفوع می تواند نشانه ای ازچیزی جدی تر باشد.

کولیت زخمی

سرطان را با بواسیراشتباه نگیرید

جالب است بدانید امکان سرطانی شدن بواسیروجود ندارد اما سرطان هایی هستند که با همورویید اشتباه گرفته می شوند.این امر باعث می شود شما دچاراشتباه شوید و فکرکنید که چیزخاصی نیست و به پزشک مراجعه نکنید، در صورتی که این توده سرطانی است و خبرندارید. خونریزی می تواند یکی ازعلایم سرطان روده باشد .

خونریزی راست روده (رکتوم) یا خونریزی شدید رکتال، به ویژه درافراد بالای 40 سال، باید مورد ارزیابی قرار گیرد.

سرطان کولون وسرطان رکتوم : ” این سرطان ها می توانند درنزدیکی راست روده اتفاق بیفتند و موجب خونریزی و ناراحتی شود که این علایم شبیه علائم بواسیر است.” سرطان رکتوم و کولون قبل از 40 سالگی خیلی کم تراتفاق می افتد.

علائم سرطان کولون ممکن است تا زمانی که بیماری پیشرفت نکرده باشد قابل توجه نباشد. این علایم ممکن است شامل خونریزی مداوم، تغییردرعادت های روده مثلا یبوست یا اسهال، کمردرد، شکم و کاهش وزن غیرمنتظره باشد.

این وضعیت، شامل کولیت زخمی و بیماری التهابی روده است، که ناراحتی رکتوم را ایجاد میکند. (IBD) بیماری التهابی روده بیماری های طولانی مدتی است که معمولا در جوانان شروع می شود.

شکاف های مقعدی یا شقاق مقعد: “شکاف ها درکانال مقعد است که می تواند بسیار شبیه هموروئید عمل کند.” شکاف های مقعدی می تواند باعث درد، سوزش و خونریزی شود. آنها می توانند در هر سنی رخ دهند و معمولا توسط یبوست ایجاد می شوند. شکاف های مقعدی معمولا با درمان های خانگی شبیه به آنهایی است که برای هموروئید استفاده می شود.

آیا هموروئید به سرطان رکتوم یا کولون منجر می شود؟

هیچ دلیلی وجود ندارد که باورداشته باشیم که هموروئیدها منجربه سرطان کولورکتال (روده بزرگ و مقعد) می شوند. با این حال، علائم هموروئید اغلب مشابه سرطان کولورکتال یا سرطان مقعد است. برخی ازعلائم هموروئید می شود به خونریزی ازرکتوم و خونریزی در مدفوع اشاره کرد. در برخی موارد مشاهده شده که هموروئید درمان نشده و پس از سالها بیمار مبتلا به سرطان شده است اما نمی توان دقیقا گفت که هر همورئیدی که درمان نشود منجر به سرطان می شود. در برخی موارد نیز مشاهده شده که بیمار دچار بیماری های ناشناخته مقعد شده است بنابراین بهتر است با درد بواسیر مدارا نکنید و سریعا برای درمان اقدام کنید.

علل سرطان روده بزرگ شامل پولیپ های آدنوماتوز، اختلالات ژنتیکی، بیماری های التهابی روده، سرطان های گذشته یا حال (سینه، رحم یا تخمدان)، سابقه خانوادگی، سرطان روده بزرگ، چاقی، سیگار کشیدن، و احتمالا رژیم غذایی.

علل هموروئید عبارتند از: مواردی که با فشار به داخل باعث افزایش خونریزی می شود.(مثل فشار دادن به حرکت روده که باعث يبوست يا اسهال می شود)، نشستن طولاني مدت، عدم فعاليت، رژيم کم فيبر، چاقی، حاملگی، سرطان روده بزرگ، بيماری کبدی، بیماری التهابی روده (IBD)، مقاربت و آسیب نخاعی.

به همین ترتیب، مهم است که پزشک شما این علائم را ارزیابی کند. اگردرمورد هریک ازاین علائم نگران هستید، باید به متخصص جراحی عمومی مراجعه کنید.

بهترین روش جلوگیری از بروز سرطان

توصیه می کنم برای جلوگیری از بروز سرطان سبک زندگی سالمی را پیش بگیرید. اگر در ناحیه مقعد مورد مشکوکی را مشاهده کردید سریعا به پزشک مراجعه کنید و از خوددرمانی پزهیز کنید. داشتن یک رژیم غذایی سالم بسیار کمک کننده است و از بروز انواع بیماری ها و حتی انواع سرطان جلوگیری می کند. از مصرف فست فود و غذاهای آماده و نیمه آماده و کنسروی خودداری کنید. داشتن فعالیت فیزیکی منظم بسیار به حفظ سلامت کمک کننده است. یک برنامه منظم برای پیاده روی یا رفتن به باشگاه ورزشی داشته باشید. حتی اگر شغل شما طوری است که فعالیت فیزیکی زیادی دارید. اما یک ورزش اصولی و منظم بسیار به حفظ سلامت شما کمک می کند. از فشارهای عصبی و استرس دوری کنید و با انتخاب کارهای پرفشار و پراسترس سلامت خود را به مخاطره نیاندازید.

author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

2 دیدگاه برای “آیا بواسیر باعث سرطان می شود

  1. Avatar photoMary گفت:

    میشه در مورد سرطان ناشی از درمان نشدن شقاق و همورویید توضیح بدین؟

    1. سرطان های این ناحیه در موارد نادر بروز می کند و متخصص به محض مشاهده تغییرات غیر عادی ناحیه آزمایش و نمونه برداری از بافت را تجویز می نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *