شقاق فیشر مقعد

تاثیر مواد مخدر بر روی شقاق

تاثیر مواد مخدر بر روی شقاق

آیا از تاثیر مواد مخدر بر روی شقاق و جنبه های بهبود یا عود آن خبر دارید؟ شقاق یا فیشر مقعدی (Anal Fissures) در پوست اطراف مقعد بوجود می آید. این بیماری معمولا با یبوست شدید و با دفع دشوار مدفوع همراه است. در مواردی که زخم سطحی درمان نشود، به بافت های عمیق تر وارد شده و در نهایت منجر به خونریزی نیز می شود.

عمدتا رژیم غذایی نادرست و تاثیر مواد مخدر بر روی شقاق و یبوست مکرر از جمله مواردی هستند، که بیمار را در وضعیت بحرانی قرار می دهد. شقاق می‌تواند بسیار دردناک باشد، و معمولا به همراه سوزش شدید و یا افزایش درد در هنگام حرکات روده توصیف می شود. این موضوع، در درجه اول درد ناشی از اسپاسم در ماهیچه اسفنکتر است.

شقاق مقعد و مواد مخدر

ارتباط تاثیر مواد مخدر بر روی شقاق و روند درمان زخم

تاثیر مواد مخدر بر روی شقاق یک اثر مستقیم و غیر قابل اجتناب است. بسیاری از شکاف‌های مقعدی با مدیریت صحیح، التیام پیدا خواهند کرد. رژیم غذایی با فیبر بالا، افزایش مصرف آب، و ملین های ضد یبوست، شما را از تحمل درد و عبور سخت مدفوع حفظ خواهد کرد؛ که این امر باعث می‌شود شکاف ایجاد شده، به مرور التیام پیدا کند.

اما مصرف مواد مخدر برای تسکین یا حتی فردی که آلوده به آن است این روند را دائما مختل می کند. چرا که عمدتا باعث کاهش آب بدن و ایجاد یبوست دائمی می شود. تاثیر مواد مخدر بر روی شقاق و روند بهبود آن مانند تازه کردن زخمی است، که به طور کامل بر سر جای خود باقی خواهد ماند. استفاده از مواد مخدر باعث افزایش درد بیمار نیز می شود، چرا که حرکات روده را سخت تر می‌کند و روند التیام بی نتیجه می ماند.

مواد مخدری مثل شیشه آب بدن را کاهش می دهند و علاوه بر یبوست منجر به اسپاسم یا گرفتگی عضلات نیز می شوند. مخدرهای دیگر مثل تریاک و مشتقات آن نیز عوارضی مشابه به جای می گذارد. هرچند که برخی افراد برای تسکین درد از تریاک استفاده می کنند اما دچار عوارضی می شوند که در مقابل خاصیت تسکین درد از اهمیت بالاتری برخوردار است. بنابراین استفاده از تریاک به منظور تسکین درد به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

تاثیر مواد مخدر بر روی شقاق

عوارض مصرف مواد مخدر بر بیماری شقاق مقعدی

بروز بیماری فیشر یا همان شقاق مقعدی دلایل مختلفی دارد. از جمله عوامل ایجاد کننده بیماری شقاق (فیشر) عبارتند از:

  • یبوست مکرر
  • عدم حرکت کافی بدن
  • زایمان سخت
  • سرطان روده
  • اضافه وزن
  • و غیره

بطور کلی هر عاملی که با فشار حداکثری و بیش از حد به عضله های مقعد در ارتباط باشند، در بروز آن بی تاثیر نخواهد بود. با توجه به جزئیات ذکر شده، مهمترین عامل مرتبط با تاثیر مواد مخدر بر روی شقاق و پدیدار شدن آن یبوست است؛ که در درجه اول تمامی موارد مذکور قرار می گیرد.

این مسئله به این نکته اشاره دارد، که سبک زندگی افراد و آنچه که مصرف می کنند، بر بروز علائم مربوط به شقاق موثر است. یبوست مزمن مهم ترین دلیل یاد شده در بروز این بیماری است، و تاثیر مواد مخدر بر شقاق مانند یک سرعت دهنده به توسعه‌ی آن است. نشستن های مکرر در توالت به علت وجود یبوست مهمترین دلیلی است که می توان از آن نام برد. چرا که باعث کشیدگی بیش از حد و شکل گیری زخم در اطراف مقعد می شود.

عوارض مواد مخدر بر روی شقاق مقعدی

تاثیر مواد مخدر بر روی تشدید بیماری شقاق

اکثر شکاف ‌های مقعدی نیاز به جراحی ندارند. رایج‌ترین درمان برای شقاق مزمن و شدید، شامل یک برنامه غذایی روزانه با فیبر بالا و یا استفاده از مکمل هایی با فیبر بالا (به طور کلی ۲۵ تا ۳۵ گرم فیبر در روز) است. افزایش مصرف آب می تواند برای ترویج حرکات نرم روده و کمک در فرآیند التیام مهم و مناسب باشد. داروهای دیگر (مانند لیدوکائین)، برای تسکین و تقویت استراحت ماهیچه‌ های مقعدی، و کمک به فرآیند التیام به کار می‌روند.

اما در میان پیشبرد درمان های مذکور، بکار بردن مواد مخدر یا مشابه آن برای شکاف مقعدی ( شقاق) توصیه نمی‌شود، چرا که به طور جدی یبوست را در بدن شخص مبتلا ترویج می‌کنند. این اقدام که به روش های غیر عملی مشهور است به تفکیک، درد و خونریزی و به طور بالقوه درمان بیشتر از نیمی از شکاف ‌های حاد که عملا هیچ اثر جانبی ندارد را توسعه می دهد. به همین سبب تاثیر مواد مخدر بر روی شقاق درمان های دیگر مذکور را بی اثر خواهد نمود.

author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *