بیماری های مقعد, توده های ناحیه مقعد

تاثیر مواد مخدر بر روی هموروئید

تاثیر مواد مخدر بر روی هموروئید

شاید نام بیماری هموروئید به گوشتان خورده باشد. این بیماری که در میان مردم عامه به بواسیر مشهور است، به رگ های متورم شده در مقعد و رکتوم تحتانی گفته می شود. هموروئید می‌تواند در بالای خط دندانه ای مقعد (بواسیر داخلی) یا زیر خط دندانه ای مقعد یا اطراف مقعد (بواسیر خارجی) وجود داشته باشد. دلایل زیادی برای شکل گیری این بیماری وجود دارد. اما موضوع بحث ما به تاثیر مواد مخدر بر روی هموروئید نشانه رفته است. چرا که این مواد جنبه های مختلفی از این بیماری آزار دهنده را تحت تاثیر قرار می دهند؛ و بر خلاف باور عمومی این مواد یا مشتقات آن نمی توانند در درمان هموروئید موثر باشند. برای درک بهتر این جمله پیشنهاد می کنیم تا ادامه این مطلب را از دست ندهید.

عوارض مواد مخدر بر روی درمان هموروئید

نقش اساسی و تاثیر مواد مخدر بر روی هموروئید و بروز آن چیست؟

در گام اول بهتر است به این جنبه بپردازیم که تاثیر مواد مخدر بر روی هموروئید و شکل گیری آن در بدن یک فرد بیمار چگونه است. آیا می دانستید که چرا مواد افیونی باعث یبوست می‌شوند؟ پس از مصرف مشخصی از این مواد (مخصوصا هروئین و شیشه که سبب بروز هموروئید می شود) فرد ممکن است متوجه شود، که مدفوع او کم‌تر از حد معمول بوده، و دفع آن بسیار سخت و خشک صورت می گیرد.

آمار نشان می‌دهد که بین ۲۱ تا ۹۰ درصد از افرادی که از مواد مخدر استفاده می‌کنند، یبوست دارند. این مواد بر روی عملکرد سیستم گوارش، کبد و کلیه تاثیر مستقیم گذاشته و گردش خون را در آن کند می کند. یبوست و پس از آن تاثیر مواد مخدر بر روی هموروئید و شکل گیری آن، یکی از شایع‌ترین علائمی است، که مردم هنگام مصرف مواد مخدر تجربه می‌کنند؛ چه آن‌ها یک مصرف کننده دائمی باشند، و چه آن را برای درمان درد مقطعی بکار برند.

تاثیر مواد مخدر بر روی روند درمان هموروئید چیست؟

افزایش استفاده و تاثیر مواد مخدر بر هموروئید و بروز آن در طولانی مدت روند درمان را هم مختل می کند. همانطور که اشاره شد این مواد سبب بروز یبوست مکرر و تاثیر در اندام گوارشی و متورم شدن بالشتک های داخل معقد می شوند. بسیاری از افراد که به مصرف این مواد عادت پیدا می کنند، حتی بعد از درمان هم شاهد خونریزی های مکرر خواهند بود. البته تاثیر این نکته بر میزان اعتیاد فرد به مواد مذکور نیز وجود دارد. هر چه فرد بیمار میزان کمتری را مصرف نماید، کمترین تاثیر مواد مخدر بر روی هموروئید و روند درمان سریع تر را خواهد دید.

میزان تاثیر مواد مخدر بر روی هموروئید و درمان زخم

از بین رفتن تورم و خونریزی های مرتبط به هر اندازه که فرد از مصرف مواد مخدر پرهیز نماید، تاثیر مستقیمی در درمان او خواهد داشت. درک این واقعیت که برخلاف تاثیر مواد مخدر بر روی هموروئید و ایجاد نشانه های اولیه آن مثل تهوع، یبوست در گذر زمان با استفاده مداوم بهبود داده نمی شود. و به این دلیل که باعث یبوست دائمی در فرد می شود، پس از آن سفت شدن مدفوع و برخورد آن با این مویرگ های متورم شده دلیل شایع خونریزی های متعدد خواهد بود. به همین سبب، ممکن است فرد به طور دائم شاهد خونریزی و درد مکرر باشد. یکی از دلایلی که این مساله پایدار باقی می ماند، این است که سیستم دستگاه گوارش و روده با حضور مواد مخدر در بدن دچار اختلال و عدم پذیرش آن می شوند.

تاثیر مواد مخدر بر روی تشدید و عود هموروئید

از آن جایی که تاثیر مواد مخدر بر روی هموروئید و شکل گیری آن از نظر حرکت غذا در بدن و اختلال در سیستم دفع مدفوع ثابت شده است؛ یکی از مهم ترین تاثیرات آزار دهنده آن را می توان به تشدید بیماری و عملکرد ماهیچه های روده اشاره کرد. تاثیر مواد مخدر بر روی هموروئید و تشدید آن به زبان ساده به ایجاد بیماری های مرتبط با معده، کشش آب بیشتر توسط روده و خشک شدن کامل مدفوع به همراه تورم بیشتر می شود. تاثیر مستقیم این مواد بر دشوار کردن عملکرد معده یک امر ساده و ثابت شده است.

با کند شدن حرکات دودی روده عمل دفع به خوبی انجام نمی شود و بیمار مستعد ابتلا به بیماری های روده و هموروئید می شود.

author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *