بیماری های گوارشی

تشخیص خونریزی گوارشی

تشخیص خونریزی گوارشی

تشخیص دقیق خون ریزی گوارشی بسیارمهم است. اولین موردی که پزشکان درتشخیص خونریزی گوارشی مد نظرقرارمی دهند این است که این خونریزی ازدستگاه گوارش فوقانی یا تحتانی است. گاها هموروئید و شقاق منجر به بروز خونریزی در این نقطه می شود

دراینجا به روش های تشخیص می پردازیم.

پزشکان چگونه خونریزی گوارشی را تشخیص می دهند

برای تشخیص منشا خونریزی گوارشی، پزشک ابتدا محل خونریزی را براساس سابقه ی پزشکی بیمار، داروهایی که مصرف می کند و با انجام آزمایشات روتین پیدا می کند.

معاینه فیزیکی بیمار

درطول یک معاینه فیزیکی، پزشک بدن شما را بررسی و مشاهده می کند.

با استفاده از گوشی یا Stethoscope به صداهای داخل شکم شما گوش می دهد.

باتوجه به علائمی که دارید، برای تایید خونریزی گوارشی باید یک سری آزمایش انجام دهید.

برای تشخیص خونریزی گوارشی از چه آزمایشاتی استفاده می شود

کشت مدفوع

تجزیه وتحلیل نمونه مدفوع و تست مدفوع می تواند خونریزی مخفی و پنهان را نشان دهد.

کولونوسکوپی

اندوسکوپی

آندوسکوپی داخل بدن شما را بررسی می کند. این روش به پزشک شما کمک می کند که تشخیص دهد آیا خونریزی گوارشی وجود دارد یا خیر. پزشکان اغلب برای خونریزی حاد ازآندوسکوپی بالینی و کولونوسکوپی استفاده می کنند.

در آندوسکوپی یک اسپری بی حس کننده به گلوشما اسپری می شود تا چیزی حس نکنید و دکتر روده ی کوچک را با آندوسکوپ ویژه بررسی می کند.

کولونوسکوپی

این روش ممکن است به دلایل مختلفی انجام شود که یکی ازاین دلایل خونریزی گوارشی است. کولونوسکوپی روشی است که این امکان را می دهد که داخل روده ی بزرگ بررسی شود.

آزمایشات تصویربرداری

برای کمک به پیدا کردن علت خونریزی گوارشی خود، پزشک شما می تواند یک یا چند تست تصویربرداری زیر را تجویز کند. شما برای این آزمایشها نیاز به بیهوشی ندارید.

CT اسکن شکم ( توموگرافی کامپیوتری شکم)

ترکیبی ازاشعه ایکس وتکنولوژی کامپیوتراست، که برای تصویربرداری ازدستگاه گوارش استفاده می شود. خوبی این تست این است که بدون درد انجام می شود.

آنژیوگرافی: یک نوع خاص ازاشعه ایکس است که در آن رادیولوژ با استفاده از یک وسیله خاص که به آن کاتترگفته می شود وارد شریان های بزرگ ران شما یا کشاله ران می شود وآنژیوگرافی انجام می شود. رادیولوژیست این روش را انجام می دهد و تصاویر را تفسیر می کند. ممکن است یک آرامبخش برای کمک به آرامش و راحتی شما در طی این روش به شما تزریق شود.

اسکن رادیونوکلئید :این روش بدین منظور انجام می شود تا پزشک منطقه خونریزی را دربدن شما پیدا کند. دراین روش دوز مواد شیمیایی رادیواکتیو کوچک است، بنابراین احتمال آسیب رساندن به سلول های شما کم است. توجه کنید اکثر خونریزی های گوارشی با همان معاینه اولیه و آزمایشان روتین قابل تشخیص است و الزاما برای تشخیص تمامی خونریزی های گوارشی از این روش استفاده نمی شود.

روش های دیگربرای بررسی دستگاه گوارش

اگر پزشک با استفاده ازآزمایش های بالا نتواند علت خونریزی را پیدا کند یک متخصص جراحی عمومی ممکن است یکی از عملیات زیررا برای بررسی دستگاه گوارشی انجام می دهد.

لاپاراتومی: درطول یک لاپاراتومی لازم است که بیماربیهوش شود و جراح یک برش بزرگ در دیواره شکم ایجاد می کند، در طول عمل، جراح می تواند مشکلات را که موجب خونریزی می شود، درمان کند.

لاپاراسکوپی :در طی یک لاپاراسکوپی با ایجاد یک شکاف شکمی کوچک، جراح با استفاده ازیک لوله ی نازک چراغ دار برای یافتن و درمان منبع خونریزی تلاش می کند.در طی این جراحی همانند لاپاراتومی لازم است بیمار بیهوش شود، ولی در بسیاری از موارد لاپاراسکوپی را به لاپاراتومی ترجیح می دهند زیرا از برش کوچک تری استفاده می شود و مشکلات و استرس کمتری دارد.

author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *