آبسه, بیماری های مقعد, توده های ناحیه مقعد

تفاوت آبسه و هموروئید چیست؟

تفاوت آبسه مقعدی و هموروئید

تفاوت آبسه و هموروئید چیست؟ علائم هر یک از این مشکلات کدامند؟ برای درمان موثر آنها چه باید کرد؟ آبسه مقعد و هموروئید هر دو بیماری های نسبتا شایع مربوط به مقعد هستند. این دو بیماری علیرغم شباهت آنها در محل وقوع، اشتراک های کمی با هم دارند. با این حال، ممکن است در مورد اینکه علائم شما به هموروئید اشاره دارد یا آبسه دچار تردید شوید. آبسه مقعدی معمولا با درد و علائم طاقت فرسایی بروز می کند. اما اولین علامت هموروئید احساس توده در ناحیه مقعد است و اگر دردناک شود معمولا از نوع خارجی یا ترومبوزه است که درد آن با درد آبسه مقعدی برابری نمی کند. در این مقاله به بررسی تفاوت آبسه پری آنال و هموروئید مقعدی می پردازیم.

تفاوت آبسه و هموروئید چیست؟

هنگامی که افراد ناحیه برجسته ای را در نزدیکی مقعد پیدا می کنند، در نگاه اول به سختی می توان به طور کامل تشخیص داد که آیا این یک آبسه مقعدی است یا هموروئید. ساده ترین راه برای تشخیص تفاوت آبسه و هموروئید این است که بررسی کنید که آیا این توده دارای علائم است یا خیر، توده حاوی مایع است یا خیر، علائم مشکل بیشتر به آبسه اشاره می کند یا هموروئید؟ تفاوت دیگر این دو در نحوه درمان آنها می باشد. در اغلب اوقات آبسه مقعدی باید تخلیه شود، در حالی که هموروئید معمولاً خود به خود از بین می رود.

درک تفاوت آبسه و هموروئید- آبسه پری آنال چیست؟

به منظور بررسی جزئی تر تفاوت آبسه و هموروئید بهتر است از هر یک از این مشکلات تعریفی ارائه کنیم. همچنین ذکر علائم هر یک از این بیماری ها هم کمک زیادی به تشخیص درست مشکل می کند. آبسه پری آنال شایع ترین نوع آبسه مقعدی است. اصطلاح آنورکتال به مشکلاتی اطلاق می شود که در نزدیکی مقعد یا رکتوم ایجاد می شوند. آبسه های مقعدی، مجموعه های متورم و دردناکی از چرک هستند که در زیر پوست اطراف مقعد جمع می شوند. این آبسه ها در صورت عدم درمان می توانند منجر به ناراحتی قابل توجهی شوند و باعث عفونت گسترده گردند. اگر چرک باعث ترکیدن غده مقعدی شود، عفونت می تواند به فضاهای اطراف راست روده و مقعد گسترش یابد.

چه چیزی باعث آبسه پری آنال می شود؟

آبسه مقعدی ناشی از عفونت کوچکی است که از یک غده مقعدی بسیار کوچک شروع می شود. این غده عفونی کوچک به تدریج منبسط می شود و فضایی برای تجمع چرک در زیر پوست ایجاد می کند. اکثر آبسه های مقعدی در نزدیکی دهانه مقعد قرار دارند اما گاهی اوقات در داخل کانال مقعد نیز ایجاد می شوند.

علائم آبسه مقعدی عبارتند از:

  • یک توده سفت یا متورم در اطراف ناحیه مقعد که می تواند داغ، بزرگ و حساس باشد
  • گاهی تب، لرز و خستگی
  • درد در نزدیکی مقعد
  • حرکات روده دردناک

آبسه مقعد چگونه درمان می شود؟

در اغلب موارد، آبسه مقعدی باید از چرک عفونی تخلیه شود. این موضوع تضمین می کند که عفونت گسترش نمی یابد. تاخیر در درمان آبسه مقعدی منجر به افزایش احتمال عود آن می شود. عود مکرر آبسه مقعدی عوارض مختلفی دارد که یکی از آنها بروز فیستول مقعدی می باشد.

درک تفاوت آبسه و هموروئید- هموروئید چیست؟

حال که با تعریف، علائم و درمان آبسه مقعدی آشنا شدیم برای تشخیص تفاوت آبسه و هموروئید در اینجا مشکل هموروئید، علائم و درمان آن را معرفی می کنیم. هموروئید یک سیاهرگ متورم است که در زیر پوست نزدیک مقعد قرار دارد. این مشکل معمولاً علائم قابل توجهی از خود نشان نمی دهد و یا باعث درد یا ناراحتی نمی شود. بسیاری از اوقات، هموروئید خود به خود از بین می رود. گاهی اوقات، هموروئید ممکن است خونریزی کند. در این حالت ممکن است پس از شستشو و پاک کردن خود بعد از اجابت مزاج، خون قرمز روشنی را روی دستمال توالت مشاهده کنید. در مورد این مشکل به ندرت ممکن است لخته خون تشکیل شود. اما اگر لخته خون تشکیل شد، هموروئید ترومبوز شده ایجاد می گردد که سبب ایجاد درد می شود.

اگر هموروئید داخلی باشد بیمار با علامت احساس توده در ناحیه مقعد و کاملا بدون درد مراجعه می کند. اما اگر هموروئید خارجی باشد علاوه بر مشاهده توده درد را هم گزارش می کند. درد هموروئید در مقایسه با درد آبسه مقعدی ناچیز است. درد آبسه مقعدی معمولا غیرقابل تحمل است و نیاز به رسیدگی و درمان فوری دارد.

چه چیزی باعث هموروئید می شود؟

بواسیر یا هموروئید اغلب به دلیل زور زدن در حین اجابت مزاج ناشی از یبوست متناوب یا مزمن ایجاد می شود. همچنین اسهال و نشستن یا ایستادن بیش از اندازه نیز منجر به التهاب عروق و بروز هموروئید می شود.

تفاوت درمان هموروئید و آبسه مقعدی

اکثر بواسیر یا هموروئید ها با مصرف داروی به جا و اصلاح سبک زندگی قابل درمان است. هموروئید ترومبوز شده با ترومبکتومی درمان می شود. همچنین هموروئید داخلی بیرون زده نیز با عمل جراحی هموروئید و یا لیزر هموروئید در یک جلسه قابل درمان است. لیزر هموروئید با لیزر پرتوان یک روش امن و مدرن است که توسط متخصص جراحی و لیزر ماهر در این زمینه انجام می شود.

همانطور که می بینید، تفاوت آبسه و هموروئید کاملا قابل توجه است، اگرچه هر دوی این مشکلات در نواحی مشابهی از بدن ظاهر می شوند. چه از آبسه مقعدی رنج ببرید و چه از هموروئید، برای درمان باید با متخصص مشورت کنید. روش درمان آبسه مقعدی با برش و درناژ آبسه است. ممکن است عمل جراحی آبسه مقعدی با تیغ یا کوتر جراحی باشد و یا با لیزر پرتوان دی اکسید کربن. در درمان آبسه مقعدی بر خلاف درمان هموروئید، مصرف دارو و آنتی بیوتیک کافی نیست و حتما باید جراحی و درناژ آن انجام شود.

author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

8 دیدگاه برای “تفاوت آبسه و هموروئید چیست؟

  1. Avatar photoایوب گفت:

    سلام خانم دکتر من سه ماهه عمل کردم و الان باز درد شدید ناحیه مقعد دارم موقع دفع ناحیه مقعدم به زور باز میشه و سبب خونریزی و درد شدید دارم پیش متخصص هم رفتم فقط انتی بیوتک داد خوردم ولی یک مدت کوتاه بود باز شروع شد چه راهکاری توصیه می کنی ممنون

    1. اگر درد شما به دلیل بروز عفونت باشد حتما باید پیگیری و درمان شود. حتما مراقب باشید که یبوست نگیرید. عفونت مکرر ممکن است منجر به بروز آبسه مقعدی شود.

  2. Avatar photoممد گفت:

    سلام بواسیر باعث بی اختیاری نفخ میشه یاخیر

    1. بله یکی از عوارض هموروئید یا بواسیر همین بی اختیاری در کنترل گاز می باشد.

  3. Avatar photoعلی گفت:

    سلام خانم دکتر سعادتی من 49سالمه.وساکن سیستان و بلوچستان شهر زاهدان از ابتدای امسال یک سوزی وخارش بدون خونریزی وبدون بیرون زدگی درلبه خارجی مقعد داشتم که بعدش درلبه خارجی وزیر پوست یک آبسه ایجاد میشه که خیلی درد ناکه وباگذاشتن ضما. وتخلیه آبسه بلافاصله درد ازبین میره انگار وجود نداشته ودر محل آبسه هیچ اثری وبرآمدگی دیده ولمس نمیشه .واین اتفاق هرچند ماه یک بار تکرار میشه لطفاً راهنمایی کنید دارویی برای درمان وجود داره ویا بهترین راه درمان چیه .لطفا اگه راه درمانی وجود داره به همین شمارم ارسال کنید چونکه گشتن وپیداکردن جواب بین جوابها برام سخته

    1. به احتمال زیاد دچار آبسه مقعدی و حتی فیستول مقعدی شده اید. به هیچ عنوان توده را خودتان تخلیه و دستکاری نکنید و فورا به بیمارستان مراجعه کنید.

  4. Avatar photoمحسن گفت:

    ضمنا فراموش کردم که عرض کنم بطور متوسط هر نیمساعت در شب و روز باید برای تخلیه مثانه به سرویس بهداشتی برم که اگر شانس بیارم و موفق بشم بمحض خروج دوباره احساس ادرار دارم البته روزها تخلیه نسبت به شب راحتتر هست و بعضی اوقات هم بعد از ادرار لرز میگیرم و تعدادی هم قرص فنازوپریدین بدون تجویز برای سوزش میخوردم که شک کردم ضرر داشته باشد و قطع کردم این قرص برای سوزش موثر بود اما کمکی به تخلیه کامل نمیکرد با سپاس فراوان از شما و سایت بسیار عالیتان که پاسخگوی مردم هستید

    1. برای مشکل دفع ادرار لازم است به متخصص اورولوژی مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *