بیماری های مقعد, توده های ناحیه مقعد

تفاوت هموروئید و بواسیر

تفاوت هموروئید و بواسیر

حتما شما هم نام هموروئید یا بواسیر را بسیار شنیده اید و یا ممکن است که در طول زندگی خود یکبار آن را تجربه کرده باشید. هموروئید یا بواسیر هر دو نام هایی متعلق به یک بیماری می باشند. در نتیجه با اطمینان می توان گفت که هیچ نکته قابل اهمیتی در بیان تفاوت هموروئید و بواسیر وجود ندارد چرا که هر دو به یک معنا می باشند. در ادامه به بیان انواع هموروئید (بواسیر) پرداخته می شود.

انواع بواسیر (انواع هموروئید)

در حالت کلی دو نوع هموروئید وجود دارد: هموروئید داخلی و هموروئید خارجی. این دو نوع، نام خود را از مجموعه رگ های هموروئیدی که در ناحیه مقعد تحت تأثیر برخی از شرایط قرار می گیرند، دریافت می کنند. علت بروز هموروئید فشار بیش از حد بر رگ های هموروئیدی داخلی یا خارجی است. فرد مبتلا به هموروئید داخلی با توجه به فشاری که بر رگ های هموروئید داخلی ایجاد می شود، نشانه های حضور آن را حس خواهد کرد. از طرفی هنگامی که بیمار مبتلا به هموروئید خارجی است، رگ های هموروئید خارجی، در اطراف ناحیه مقعد، تحت تاثیر قرار می گیرند.

تشخیص هموروئید یا بواسیر انواع بواسیر داخلی و بواسیر خارجی

نوع داخلی بواسیر (همورئید داخلی)

هموروئید داخلی هنگامی رخ می دهد که فشاری بیش از حد بر رگ های ناحیه وجود داشته باشد. اغلب تنها نشانه ای که سبب می شود فرد متوجه هموروئید داخلی شود وجود خونی است که در سطح مدفوع، در کاسه توالت یا کاغذ توالت ظاهر می شود. وجود درد در هموروئید داخلی معمول نیست، مگر اینکه یک لخته خون به نام ترومبوز تشکیل شود یا عفونت رخ دهد.

نوع خارجی بواسیر (هموروئید خارجی)

هنگامی که فشار و تورم هموروئید داخلی ادامه یابد، رگ های هموروئیدی ممکن است از ناحیه درون مقعد بیرون بیفتند و به خارج از آن نفوذ کنند که باعث ایجاد بواسیر خارجی شده و رگ های هموروئید خارجی در اطراف مقعد ظاهر می شوند. این رگ های متورم با کوچکترین فشار دادن، مالش و یا تحریک مخاط ممکن است به راحتی خونریزی کنند و باعث خارش در ناحیه مقعد شوند. اگر لخته های خون در این هموروئید ایجاد شود، درد بیمار بسیار شدید می شود.

معاینه پزشک و تشخیص بواسیر (هموروئید)

بیمارانی که هموروئید یا بواسیر را تجربه می کنند، ابتدا باید توسط پزشک متخصص جراحی معاینه شوند تا وی به طور کاملا واضح به این موضوع پی ببرد که فرد به کدام نوع از هموروئید دچار شده است. و یا به بیماری خطرکی در ناحیه مقعد دچار نشده باشد. تشخیص پزشک بسیار مهم است چرا که برخی از بیماران با مشاهده خون، سریعا به هموروئید مظنون می شوند در صورتیکه همه خونریزی های ناحیه مقعد نمی تواند دلیلی بر وجود بواسیر یا هموروئید باشد.

جراح عمومی هموروئید

بیماران با مشاهده برخی از نشانه های ظاهری و تورمات ناحیه مقعد تا حدودی توان تشخیص بواسیر نوع داخلی یا خارجی آن را دارند و می توانند حتی به پیشرفت هموروئید نیز پی ببرند. در صورتی که هموروئید (بواسیر) پیشرفت کرده و شدت یابد تمامی علائم حاصل از آن نیز تشدید خواهد شد.

درد و التهاب و خونریزی سه نشانه ای هستند که در صورت شدت یافتن بواسیر یا همورویید بیمار حتما آن ها را تجربه خواهد کرد. در نتیجه در زمان عود بیماری بهتر است سریعا از طریق مراجعه به دکتر جراح عمومی و بهره مندی از روش های نوین پزشکی به درمان هموروئید (بواسیر) پرداخت.

آیا می دانید بهترین راه درمان بواسیر (هموروئید) چیست؟

هموروئید های داخلی که اکثرا نشانه هایی بسیار خفیف دارند و در بیشتر مواقع ممکن است بیمار هرگز متوجه حضور آن ها نشود با شیوه های خانگی درمان می شود. راهکار های خانگی به سادگی بر روی هموروئید داخلی اثر گذار است و بدون اینکه باعث وخیم تر شدن علائم شود، آن ها را کاملا از بین می برد. در نظر داشته باشید که همیشه درمان خانگی اثربخش نیست و اگر طی یک هفته تا 10 روز به درمان خانگی بواسیر پاسخ مثبت ندادید حتما درمان خانگی را متوقف کنید و به متخصص جراحی عمومی مراجعه کنید.

جهت درمان هموروئید (بواسیر) خارجی پیشرفته جراح معمولا با کمک گرفتن از روش های پزشکی مدرن به درمان خواهد پرداخت. در عصر حاضر، نظر تمامی جراحان عمومی بر این است که لیزر هموروئید بهترین راه درمان این بیماری است. زیرا بیمار تنها یک شب استراحت می کند و از درد و خونریزی و بخیه جراحی سنتی خبری نیست.

در حقیقت راحت ترین شیوه ای که هم بیمار و هم جراح برای رسیدن به یک نتیجه قطعی و موفقیت آمیز می توانند در اختیار داشته باشند، لیزر درمانی هموروئید است. زائده های متورم و دردناک هموروئید با پرتو های لیزر خشک می شوند و هیچ اثری از آن ها باقی نخواهد ماند. لیزر هموروئید جهت درمان هموروئید خارجی ترومبوزه کارایی فوق العاده ای دارد و سریع ترین راه برای از بین بردن آن می باشد. همچنین برداشتن پاکه بواسیر یا هموروئید با لیزر پرتوان روش مطمئن و بدون بازگشتی است که بیماران زیادی را از درد و ناراحتی هموروئید یا بواسیر نجات داده است.

author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

16 دیدگاه برای “تفاوت هموروئید و بواسیر

  1. Avatar photoحمید گفت:

    سلام من چندروزه پشتم بیرون زده امروزدکتر گفت با انگشت به داخل فشارش بده که بازه میاد بیرون چیکار باید بکنم

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام احتمالا شما دچار همورئید داخلی درجه 3 شده اید. به یک متخصص جراحی و لیزر مراجعه کنید تا شما را معاینه کنند و در صورت نیاز پاکه هموروئید یا بواسیر بیرون زده با لیزر برداشته شود. رژیم غذایی هموروئید را رعایت فرمایید.

  2. Avatar photoNima گفت:

    سلام دکتر وقت بخیر . چند سال پیش زائده ای هنگام مدفوع خارج میشد که من خودسرانه بادست کندمش و ازون موقع دگ هیچ درد یا خونریزی نداشتم ولی همیشه یبوست شده یکی از مشکلاتم میخواستم بدونم که این بخاطر همون زائده هست یا رژیم غذایی یا علت دگ دارد ممنون

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام شما باید توسط یک متخصص جراحی عمومی و ترجیحا متخصص جراحی و لیزر معاینه شوید. علت یبوست ممکن است رژیم غذایی غلط یا مشکلات گوارشی باشد.

  3. Avatar photoشهرام گفت:

    سلام دکتر خسته نباشی . وقتی از حموم یا سرویس میام بیرون با اینکه از دستمال کاغذی استفاده میکنم احساس خارش می کنم ؟

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام دیگر علائم شما اعمم از وجود توده، درد یا خونریزی و ترشحات دیگر باید بررسی شود. با مطب تماس بگیرید و یک وقت ویزیت حضوری یا غیر حضوری هماهنگ کنید. شرایط ویزیت آنلاین را می توانید مطالعه بفرمایید.

  4. Avatar photoمحمد علی خانی گفت:

    سلام. وقت بخیر. حدود یک ساله که بواسیر داخلی خفیف دارم. درد و خونریزی ندارم .فقط هر روز داره متورم میشه و جلوی مدفوع رو می گیره و نمی تونم دفع کنم. نمی تونم دردمو به کسی بگم . از عمل جراهی هم می ترسم . خواهش می کنم راهنماییم کنید. ممنون …

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام به یک متخصص جراحی عمومی و لیزر با تجربه مراجعه کنید. لیزر هموروئید در زمانی که دارو درمانی هموروئید جوابگو نیست بسیار کاربردی است.

  5. Avatar photoمحمد گفت:

    سلام.وقت بخیر من هموریید دارم الان یه هفته بیرون زده موقع اجابت مزاج خون میاد.ظاهرا هموریید نوع ۳یا چهار هست.ایا میتونم با لیزر درمان کنم؟

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام بله با لیزر پرتوان می توان درمان هموروئید داخلی درجه چهار را بدون عود و بازگشت انجام داد.

  6. Avatar photoمحمد گفت:

    سلام.مجدد.شما ویزیت آنلاین ندارید.من شهرستانم میخوام بدونم آیا مشکل من با لیزر حل میشه؟امکان ارسال عکس از قسمت مشکل دار هست.ممنون میشم راهنمایی کنید.

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام بله ویزیت آنلاین برای بیماران راه دور فراهم است. با مطب تماس بگیرید تا هماهنگی های لازم برای شما انجام شود. به علاوه می توانید شرایط ویزیت آنلاین را هم در همین سایت مطالعه کنید.

  7. Avatar photoنیما گفت:

    سلام وقت بخیر من یک هفته هست اطرف مقعدم و کمی داخل بخاطر رابطه متاسفانه زخم شده
    موقع دفع مدفعوع بشدت درد دارم
    انگشت که میکنم داخل مقعدم احساس سوزش زیاد و فکر مینم یه چیزی اضافی هست و مشکل ادرار هم پیدا کردم
    باید چیکار کنم لطفا راهنماییم کنید

    1. احتمالا به هموروئید و شقاق مبتلا شده اید. قبل از مزمن شدن بیماری حتما از مطب وقت ویزیت بگیرید بعد از معاینه برای شما داروی قوی تجویز خواهد شد.

  8. Avatar photoحمد گفت:

    سلام ،الان چندماه متوجه شدم همورویید دارم و از نوع ساچمه ای ،اصلا توجه نمی‌کردم و ورزش سنگین هم انجام میدادم ,ولی هیچ گونه درد ،خونریزی و چیزی نبوده فقط توده ،میشه اینطور باشه بدون درد و ..

    1. حتما پیگیری کنید که دچار عوارض نشوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *