کیست مویی

جراحی کیست مویی با بخیه

جراحی کیست مویی با بخیه به دو روش پلاستیک و فلپ و تصویر کیست مویی قبل از عمل

جراحی کیست مویی با بخیه یا عمل جراحی کیست مویی به روش بسته می باشد. دراین روش برخلاف جراحی باز که زخم باز گذاشته می شود تا به مرور پر شود از همان ابتدا متخصص جراحی زخم را با بخیه می بندد. بهتر است این جراحی با لیزر پرتوان دی اکسید کربن و لیزر IRC به طور همزمان انجام شود تا از عود کیست مویی جلوگیری شود. معمولا جراحی کیست مویی با بخیه یا به روش بسته در روش سنتی به روش فلپ انجام می شود که اسکار و احتمال عود بسیار بالایی دارد. در جراحی با لیزر و بخیه به روش پلاستیک جای زخم جراحی یا همان اسکار جراحی بسیار ناچیز است و بعد از مدتی اثری از جراحی باقی نخواهد ماند.

قبل و بعد جراحی کیست مویی به روش پلاستیک و با لیزر توسط دکتر زهرا سعادتی

قبل و بعد جراحی کیست مویی به روش پلاستیک و با لیزر توسط دکتر زهرا سعادتی

آمادگی قبل از جراحی کیست مویی با بخیه

اگر بیمار همزمان با کیست مویی دچار آبسه و حتی فیستول باشد جراح توصیه می کند که قبل از جراحی کیست مویی با بخیه آبسه و عفونت در یک جلسه سرپایی ابتدایی تخلیه شود. سپس متخصص جراحی معالج برای بیمار یک دوره آنتی بیوتیک تجویز می کند و در پایان دوره اقدام به جراحی کیست مویی می نماید. در مورد جراحی بسته با لیزر اگر آبسه کیست مویی قابل توجه نباشد و متخصص جراحی و لیزر مهارت و تجربه کافی در جراحی این نوع کیست با لیزر داشته باشد ممکن است تشخیص بدهد که جراحی کیست مویی و آبسه را با لیزر و در یک جلسه انجام دهد.

قبل از مراجعه به کلینیک یا بیمارستان موهای زائد ناحیه و اطراف آن را کاملا تمیز کنید. یک لباس آزاد و راحت بپوشید که پوشیدن مجدد آن برای شما راحت باشد. یک همراه با خود داشته باشید که در صورت نیاز به تهیه دارو و انجام امور ترخیص با شما باشد. یک وسیله نقلیه مناسب هماهنگ کنید که برای برگشت به منزل بتوانید روی صندلی عقب آن دراز بکشید.

اگر با بی حسی نخاعی یا بیهوشی جراحی می شوید لازم است که 6 ساعت قبل از لیزر ناشتا باشید. قبل از رفتن به اتاق عمل اجابت مزاج را انجام دهید و قبل از ناشتایی هم یک غذای سبک و مقوی میل کنید که بعد از جراحی تا 24 ساعت درگیر استفاده از سرویس دستشویی نباشید. هرچند که بعد از جراحی کیست مویی با بخیه مانعی برای استفاده از سرویس بهداشتی وجود ندارد. اما بهتر است که بعد از مرخصی مستقیم به منزل بروید و بدون حرکت اضافه بخوابید و استراحت کنید.

جراحی کیست مویی با بخیه با روش فلپ جای زخم این جراحی ناخوشایند است

جراحی کیست مویی با بخیه با روش فلپ جای زخم این جراحی ناخوشایند است

بعد از جراحی کیست مویی با بخیه

خوشبختانه بعد از جراحی کیست مویی با بخیه مراقبت سختی نیاز ندارید. به علاوه دوره نقاهت بیمار بسیار کوتاه خواهد بود. شب اول بعد از جراحی در منزل استراحت می کنید. هر روز ناحیه را با سرم شستشو تمیز می کنید و اگر ترشح دارید یک گاز استریل بر روی زخم بگذارید. معمولا جراح به شما می گوید که 10 روز بعد از عمل برای کشیدن بخیه کیست مویی به مطب مراجعه کنید.

تا زمان کشیدن بخیه ها مراقب باشید که جسم سنگینی را بلند نکنید. اگر شغل نشسته دارید حداقل 3 روز بعد از عمل استراحت کنید و سپس به محل کار خود بازگردید. همچنین از نشستن طولانی خودداری کنید. بهتر است هر نیم ساعت از جای خود بلند شوید تا خونرسانی به ناحیه به درستی انجام شود و به محل بخیه فشار متدد وارد نشود. اگر جراحی شما با لیزر کیست مویی و به روش پلاستیک انجام شده است بین 3 تا 7 روز بسته به وسعت جراحی و نوع شغل شما طول می کشد که به محل کار خود باز گردید. کارهای روزمره خود را می توانید 1 روز بعد از جراحی کیست مویی با بخیه انجام دهید.

سوالات متداول جراحی کیست مویی با بخیه

1-آیا می توان کیست مویی با آبسه و فیستول را با بخیه جراحی کرد؟

معمولا این امکان وجود دارد مگر در مواقعی که جراح تشخیص بدهد که بخشی یا تمام زخم را باز بگذارد. بعد از ویزیت می توانید این مورد را از جراح معالج خود سوال کنید. اگر جراحی با لیزر انجام شود شانس بستن کامل زخم با بخیه و به طور کامل بالا می رود.

2-آیا در جراحی کیست مویی با بخیه تمام زخم بسته می شود؟

این مورد بستگی به نوع کیست مویی، مهارت جراح، و ابزار مورد استفاده در جراحی کیست مویی دارد. اگر کیست مویی عفونت زیادی داشته باشد و وسیع باشد ممکن است نیاز باشد بخشی از زخم باز گذاشته شود یا برای بیمار درن گذاشته شود. این مورد را متخصص جراحی معالج قبل از جراحی و در همان ویزیت اولیه مشخص می نماید.

3-امکان عود کیست مویی بعد از جراحی با بخیه بیشتر است یا با جراحی باز؟

اگر جراحی کیست مویی با بخیه به روش پلاستیک و با لیزر انجام شود، احتمال عود کیست مویی از تمام روش ها و به خصوص روش جراحی باز کمتر است. جراحی پلاستیک کیست مویی پایین ترین میزان عود را دارد و تقریبا نزدیک به صفر است. برای این منظور به یک متخصص جراحی و لیزر ماهر و باتجربه مراجعه کنید.

4-آیا جراحی کیست مویی با بخیه سرپایی انجام می شود؟

بله جراحی کیست مویی با بخیه به طور سرپایی در کلینیک یا بیمارستان انجام می شود. این جراحی نیازی به بستری ندارد و چند ساعت بعد از جراحی برای استراحت در منزل مرخص می شوید.

5-انواع جراحی کیست مویی با بخیه چیست؟

این جراحی یا به روش پلاستیک و با لیزر انجام می شود و یا به روش فلپ که با تیغ جراحی و کوتر انجام می شود. جای زخم جراحی پلاستیک کیست مویی بعد از مدتی از بین می رود و بزرگ نیست. اما در جراحی فلپ بخش وسیعی از بافت برش می خورد و معمولا اسکار جراحی بزرگ و ناخوشایند است.

author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

49 دیدگاه برای “جراحی کیست مویی با بخیه

  1. Avatar photoامیرحسین گفت:

    سلام وقت بخیر خانم دکتر
    من ده روزه پیش عمل جراحی فلپ کردم پریروز نصف بخیه هامو دکتر کشید و باقیشو چند روزه دیگه‌ میخاستم بپرسم الان چقدر میتونم بشینم؟؟میترسم‌ از نشستن از این که بخیه هام باز بشن لطفا راهنمایی کنید ممنون

    1. تا زمان بسته شدن کامل زخم نباید به ناحیه فشار بیاورید. با جراح معالج خود در ارتباط باشید.

    2. Avatar photoرامین گفت:

      سلام داداش جراحیش درد داشت یانه

      1. جراحی کیست مویی به روش فلپ درد زیادی ندارد و با مسکن قابل کنترل است اما ایرادی که به این روش وارد می شود اسکار جراحی بزرگی است که بر روی بدن بیمار باقی می گذارد.

  2. Avatar photoفریبا گفت:

    سلام خانم دکترحدوددوهفتس ک عمل جراحی کیست مویی ب روش بسته انجام دادم وبعد۱۰روزرفتم برای کشیدن بخیه ک دکترگف خوب شدی وبخیه هاروکشیدولی متاسفانه چندتاپله ک رفتم پایین کاملا زخمم بازشدوخونریزی کردومجبودشدم دباره برم پیش یه دکتروبرام بخیه کردحالا بشدت درددارم بایدچکارکنم

    1. مراقبت های بعد از جراحی کیست مویی را جدی بگیرید. برای ترمیم سریعتر زخم از عسل خالص یا کرم آلوئه ورا استفاده کنید. به ناحیه فشار نیاورید و موهای زائد را کاملا از بین ببرید.

  3. Avatar photoجای بخیه کیست مویی گفت:

    سلام من عمل کیست مویی انجام دادم جای بخیه رو چکار کنم؟ گوشت اضافه آورده

    1. اگر جراحی به روش پلاستیک انجام شود گوشت اضافه نمی آورد. از یک متخصص پوست وقت ویزیت بگیرید.

  4. Avatar photoمهدی گفت:

    سلام خانم دکتر
    من سه ماهه عمل بسته کیست مویی انجام دادم از از اون موقع ترشح بدون بو میاد تا الان امروزم نگاه کردم قسمت پایین بخیه انگار باز شده مثل سوراخ مانند ازش خونابه میاد این چی میتونه باشه یعنی باز کیست عود کرده

    1. بله احتمالا کیست مویی شما عود کرده است و هنوز زخم شما ترمیم نشده است. برای درناژ مجدد به جراح معالج خود مراجعه بفرمایید.

  5. Avatar photoمحنا گفت:

    سلام دخترم ۹ سال داره چند ماه پیش بی دلیل یبوست گرفت بعد با درد اجابت مزاج میکرد متوجه شدیم در مقعدش هم دو زائده گوشتی در آمده بیمارستان اطفال بردیم شیاف و پماد انتی هموروئید داد از داخل مقعد کنار زائده دو مو هم رشد کرده نگرانم اما زائده ها کوچکتر شده ولی اجابت مزاج اول کمی با درد همراه است مرا راهنمایی کنید ممنونم

    1. به یک جراح کودکان مراجعه کنید. رشد مو در این ناحیه مشکوک است. تغذیه کودک را هم کاملا کنترل کنید که روزی 12 واحد میوه میل کنند و آب فراوان بنوشند. مصرف خوراکی های یبوست زا را نیز محدود کنید.

  6. Avatar photoمریم شادمان حجتی گفت:

    لطفا برادست منم بگید چکارکنم غده چربی 4سانتی ردمچ دستم دارم چجوری برطرف میشه

    1. به یک جراح عمومی یا متخصص جراحی دست مراجعه کنید تا غده چربی را جراحی و خارج کنند. این جراحی به طور سرپایی انجام می شود.

  7. Avatar photoمحمدمهدی دهقان گفت:

    سلام من یه هفته س عمل کیست مویی بسته انجام دادم ولی دوروز پیش رفتم پیش پزشکم معاینه ش کنه گفته روزی ۳ بار هر سری ۱۰ دقیقه تو لگن اب گرم بشینم بخیه هام مشکلی پیدا نکرده ولی الان دو روزه میشنیم یکم دردش موقع راه رفتن بیشتر شده طبیعی اینطوری شده؟

    1. خیر طبیعی نیست. احتمالا زخم شما عفونت کرده است. بهتر است ناحیه با سرم شستوشو تمیز شود. مجدد به جراح معالج مراجعه کنید. استفاده از بتادین نیز کمک کننده است.

  8. Avatar photoMEYSAM گفت:

    باعرض سلام و خداقوت
    خانم دکتر من الان نردیک ۴روزه عمل به روش بسته و با لیزر انجام دادم متاسفانه امروز متوجه شدم یکی از بخیه های وسط کنده شده الان باید مجدد بخیه کنم یا نیازی نیست.
    اگر بخیه نکنم امکان عفونت مثل جراحی باز وجود دارد؟

    1. این مورد را جراح معالج شما تشخیص می دهند حتما به ایشان مراجعه کنید.

  9. Avatar photoحسین گفت:

    سلام خانم دکتر. من 17آذر بخیمو کشیدم ولی حس میکنم یکم خشکه جای بخیه ها و یکم ترس دارم. میخواستم ببینم باید چیکار کنم؟ و اینکه بعد از کشیدن بخیه تا چند روز دیگه میتونم عادی راه برم و راحت بشینم؟ و اینکه تا چند روز دیگه میتونم با استفاده از پودر موبر، موهای اون ناحیه رو بزنم؟ عملم با ليزر بوده. خیلی ممنون میشم راهنماییم کنید.

    1. از یک کرم ترمیم کننده مناسب استفاده کنید. از کرم موبر استفاده نکنید چون به پوست ناحیه آسیب می رساند. یا شیو کنید یا لیزر موهای زائد.

  10. Avatar photoمحسن گفت:

    سلام خانم دکتر،من عمل کیست مویی ب روش بسته انجام دادم حدود 21 روز گذشت و بعد بخیه کشیدم،الان یک ماهی میشه از بخیه کشیدنم میگذره تو راه رفتن و ورزش اصلا درد نمیکنه ولی ب محض اینکه میشینم بعدها 15 20 دقیقه اون ناحیه بخیه درد میگیره،،،،ولی نه خونریزی دارم نه بنظر کیستی در آمده،بنظرتون گوشت اضافه هستش یا مشکل چی هستش ک درد میگیره؟؟

    1. برای نشستن از بالش طبی استفاده کنید و به ناحیه عمل فشار نیاورید.

  11. Avatar photomohammad گفت:

    درود بر شما.
    آیا در برداشتن کیست مویی چه با لیزر و چه عمل جراحی، بخیه زدن با نخ بخیه جذبی امکان پذیر هست؟

    1. بستگی به نوع کیست مویی و روش جراحی دارد. معمولا امکانپذیر است.

  12. Avatar photoسارا گفت:

    سلام خانم دکتر مهربان میشه بگید چرا هی تاکید میکنید به ناحیه عمل فشار نیارید؟ من بخیه هام خیلی خوب گرفته یک ماهه عمل کردم. ولی فقط ناحیه ای که کیستم بیرون زده بود و ترشح داشت همون ناحیه فقط میشینم خیلی درد میگیره با این حال که عمل کیست مویی سنتی به روش بسته انجام دادم انگار درد داخلی دارم بهیه هام هیج درد و ترشحی نداره. ممنون میشم سوال اولمم جواب بدید.

    1. اگر به ناحیه فشار بیاورید پوست این ناحیه نازک و حساس است و ممکن است محل زخم باز شود. در عین حال استخوان ناحیه دنبالچه نیز به پوست فشار می آورد و ناحیه دردناک می شود. برای نشستن از رینگ یا بالش طبی استفاده کنید.

  13. Avatar photoامیر غلامی گفت:

    سلام
    من ۴۰روزی میشه عمل کیست مویی انجام دادم به روش بسته الان فقط قسمت پایینی زخمم بعضی وقت ها دو قطر ترشح میاد بنظرتون این عادیه یا خیره فقط قسمت پایینی وقتی زیاد میشینم اینجوری میشه بخاطر نشستنه یا نه

    1. این وضعیت طبیعی نیست فشار را از روی ناحیه بردارید. موهای زائد را کاملا تمیز کنید و از جراح خود کرم ترمیم کننده مناسب دریافت کنید.

  14. Avatar photoمهدی دقیق گفت:

    سلام .خسته نباشید من ده روز هست عمل کیست مویی به صورت لیزر انجام دادم بعد عمل بخیه نزدن و سوراخ باز مونده هر روز پانسمان انجام میدیم و شستشو میدیم این باز موندن سوراخ اذیت کننده هست و ترشحات زرد رنگ می یاد می خواستم بدونم می تونیم از چسب بخیه زیپی یا پروانه ای استفاده کنیم و سوراخ رو ببندیم چون هیچ تغییری در بسته شدن سوراخ نیست مثل روز اول عمل باز هست .

    1. سلام این مورد را با جراح معالج خود درمیان بگذارید که یک کرم ترمیم کننده مناسب برای شما تجویز کنند.

  15. Avatar photoیاسی گفت:

    سلام من ۸ روز کیست مویی با بخیه جراحی کردم هنوز بخیه هامو نکشیدم هرروز شست وشو انجام میدم اما بشدت درد دارم و سوزش فراوان بنظرتون چیکار کنم ؟ یه پمادی چیزی تجویز میکنید ک سوزششو کم کنه؟
    ممنونم

    1. به پزشک معالج خود مراجعه کنید و مطمئن شوید که علت سوزش زخم شما به دلیل عفونت نیست. متاسفانه بدون ویزیت بیمار نمی توانم دارو تجویز کنم.

      1. Avatar photoوانیا گفت:

        سلام خسته نباشید من ۱۶ روز پیش عمل کیست مویی انجام دادم که طبق گفته دکتر از روش تلفیقی لیزر و فلپ هستش . دکتر گفت برای خروج ترشحات یک مقدار از ناحیه رو باز میزاره و من بعد دو هفته برم بخیه ها رو بکشم تقریبا ۸ تا بخیه زده بودن و ترشحات روزانه کم میشد ولی وقتی برای کشیدن بخیه رفتم اون قسمت که باز گذاشته بودن اندازه یه سکه بصورت سطحی باز شده بود و بخیه ها خوب نگرفته بود بعد بخیه ها رو درآوردن و دوباره بخیه زدن و گفتن که کیست مویی از بین رفته من همون روز احساس سوزش شدید در ناحیه داشتم که روز دوم خیلی کمتر شد و ترشحات هم تقریبا کم شد فقط گاهی که بین تعویض‌ پانسمان فاصله میفته یکم ترشح داره و دکتر برای بخیه دوم که ۷ بخیه زدن اندازه یه ۰ باز گذاشته شده که همون قسمت سوزش داره
        گفتن که هفته بعد برا کشیدن بخیه ها برم خواستم ببینم این سوزش و ترشح کم بی بو طبیعیه و اینکه دقیقا از چه روشی برای جراحی استفاده شده و بعد از کشیدن بخیه ها چند وقت طول می کشه که به زندگی روزمره برگردم

        1. متاسفانه در عمل جراحی کیست مویی به روش فلپ اسکار جراحی بسیار وسیع است. پزشک معالج شما به جای برش با تیغ جراحی از لیزر پرتوان استفاده کرده اند. اما زخم را به روش جراحی پلاستیک نبسته اند و به روش فلپ زخم را بسته اند. ممکن است دو ماه طول بکشد که بهبود پیدا کنید. توصیه می کنم از جراح معالج خود حتما یک کرم ترمیم کننده مناسب بگیرید که اسکار جراحی بزرگی روی بدن شما باقی نماند.

  16. Avatar photoامیر گفت:

    سلام وقتتون بخیر.من یک سالی میشه که جراحی کیست به روش بخیه انجام دادم. متاسفانه بعد از گذشت یک سال هنوز جای زخم به اندازه یه نقطه سوراخ وجود داره و عفونت خارج میشه.به دکتر جراح هم سرزدم چیزی نگفت فقط انتی بیوتیک نوشت برام. میخواستم بدونم چقدر طول میکشه که خوب بشه و چکاری باید انجام بدم.

    1. اگر موهای زائد ناحیه را به درستی تمیز کنید زخم شما بسته نخواهد شد. به بهداشت ناحیه اهمیت بیشتری بدهید. مصرف میوه و سبزی و مینرال ها به بهبود سریعتر زخم کمک می کند. از جراح خود یک کرم ترمیم کننده مناسب دریافت کنید.

  17. Avatar photoمهدی گفت:

    سلام دکتر ببخشید من الان حدود ۷روز هست که عمل پلاستیک با لیزر کیست مویی انجام دادم وروزانه پانسمانش رو عوض میکنم ولی هنوز هم مقداری خون ابه و ترشح از کنار بخیه که اندکی باز هست خارج میشه این طبیعیه؟

    1. بله در برخی موارد طبیعی است. این مورد بستگی به روش جراح نیز دارد.

  18. Avatar photoعلیرضا رئوفی گفت:

    سلام خانم دکتر ممنون بابت وقتی که میزارید
    من ۱۰ مرداد کیست مویی با لیزر انجام دادم ۷ بخیه خورد
    بعد ۱۴ روز بخیه ها کشیدم
    و بعد ۲۸ روز جهت معاینه به دکتر‌م مراجعه کردم که گفتن همه چیز عالیه و زخمت خوب بسته شده خدایی هم خوب مراقبت کردم
    گفتن قرص هاتو دیگه نخور
    توالت ایرانی میتونی استفاده کنی
    باشگاه میتونی برگردی
    واسه لیزر موهای زائدم از ۲‌ماه دیگه برو
    میخواستم ببینم نظراتشون مرود تایید شما هست؟

    1. نظر پزشکی که شما را جراحی کرده اند و شما را ویزیت کرده اند به نظر من که اصلا از پرونده پزشکی شما اطلاعی ندارم ارجح است. ورزش و فعالیت بدنی شدید را به آرامی و با احتیاط انجام دهید و همچنان مراقب محل عمل جراحی کیست مویی باشید که فشار زیادی به آن وارد نشود.

  19. Avatar photoامیر گفت:

    سلام من چهار روز پیش عمل باز انجام دادم و اطلاع نداشتم از شرایط میخواستم بدونم آیا بعد از عمل باز امکان بستن زخم با بخیه وجود دارد آخه شرایط کاری داره اذیت می‌کنه و هرچه سریع تر من باید به کارم برسم

    1. معمولا این امکان وجود ندارد. به همین دلیل است که بیماران پیشنهاد می شود این جراحی را نزد جراحی انجام بدهند که لیزر کیست مویی را به روش بسته و پلاستیک انجام دهند.

  20. Avatar photoیکتا گفت:

    سلام وقت بخیر
    خانم دکتر من ۱۷ روز هست که عمل لیزر کیست مویی انجام دادم و ۲ تا بخیه خوردم و تا چند روز پیش خون آب از زخمم خارج میشد اما الان خون آب نمیاد اما یسری مایع زرد رنگ میاد عادیه؟
    البته اینم بگم که دیروز متوجه شدم یک چیزی مثل جوش کنار بخیه ام زده اما امروز خالی شده بود ولی هنوز یکم قرمزه ایا این عفونته؟

    1. ممکن است عفونت باشد به جراح معالج خود مراجعه کنید که در صورت نیاز برای شما دارو تجویز کنند. حتما موهای زائد را کاملا از بین ببرید و مراقب باشید مو به داخل زخم نرود.

  21. Avatar photoرامین گفت:

    خسته نباشید دکتر من ۵ روزه کیست مویی دراوردم امروز رفتم پیش دکتر برام عفونتش خالی کرد و دارو داد گفت ۷ روز دیگه بیا جراحی کنم بعد جراحیش درد داره
    ممنونم🌹

    1. بستگی به روش جراحی دارد اما عموما عمل جراحی کیست مویی درد غیر قابل تحملی ندارد. فقط مراقبت های بعد از جراحی باز کمی وقت گیر و گاها دردناک است.

  22. Avatar photoرامین گفت:

    سلام دکتر وقت بخیر
    دکتر من امروز عمل باز کیست مویی کردم ، خیلی خیلی ممنون میشم بگید کع چه وقت باید شست و پانسمان کرد و راهکاری بگید عفونت نکند زود تر خوب بشم مرسی خسته نباشین🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🙏🙏🙏🙏🙏🙏

    1. لطفا مطلب روش پانسمان کیست مویی را بخوانید و هر روز پانسمان فشاری را به درستی تعویض کنید و ناحیه را با سرم شستوشو کامل تمیز کنید. اگر در انجام این کار مشکل دارید از یک پرستار یا بهیار کمک بگیرید. زیرا تمیز نگهداشتن محل عمل به اندازه عمل در موفقیت درمان سهم دارد.

      1. Avatar photoرامین گفت:

        چند روز باید پانسمان کنیم من ۷ روزه پانسمان میکنم ولی زخمم کوچک هست بعد دکتر مشکلی نداره راه برم آرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *