بیماری های مقعد, توده های ناحیه مقعد

جلوگیری از هموروئید یا بواسیر

جلوگیری از هموروئید

پیشگیری بهتر از درمان است جلوگیری از بروز هموروئید یا بواسیر در بارداری و به خصوص بعد از عمل جراحی هموروئید بسیار حائز اهمیت است. حتی برخی افراد با توجه به سابفه بیماری هموروئید در خانواده و اطرافیان ممکن است نگران ابتلا به بیماری هموروئید یا بواسیر باشند.

قبل از اینکه به جلوگیری از هموروئید بپردازیم باید بدانیم که این بیماری چیست؟ در واقع به متورم شدن رگ های خونی پایین مقعد هموروئید می گویند. این بیماری یک بیماری رایج در بین مردمان جهان است به گونه ای که از بین هر چهار نفر به احتمال فراوان سه نفر هموروئید دارند. این بیماری در بعضی افراد بدون علائم و در بعضی دیگر همراه با علائمی همچون، خارش، خونریزی است .

این بیماری علت مشخصی ندارد ولی بعضی پزشکان، فشارهای ناشی از حرکات روده و یا فشارهای مربوط به بارداری را علت ایجاد هموروئید می دانند.

خوشبختانه این بیماری خطرناک نیست و با درمان های مختلف برطرف می گردد اما آنچه این بیماری را مهم کرده در واقع درد آور بودن آن می باشد. این بیماری درد وحشتناکی در مقعد به وجود می آورد .

جلوگیری از هموروئید با رژیم پر فیبر

نشانه های مربوط به بیماری هموروئید عبارت اند از:

  1. در حرکات روده خونریزی رخ می دهد و شما می توانید آن خون را در مدفوع خود مشاهده نمایید
  2. در ناحیه مقعد سوزش زیاد به همراه خارش ایجاد می گردد.
  3. اطراف ناحیه مقعد قرمز و متورم می گردد .
  4. برآمدگی ها درد آور در اطراف مقعد یا داخل مقعد که برآمدگی های خارجی بسیار حساس اند.

راه های ساده پیشگیری از هموروئید یا بواسیر

همانطور که گفتیم هموروئید بیماری دردآوری می باشد اما اگر به موقع اقدام کنید درمان آن ساده است. از قدیم گفته اند پیشگیری بهتر از درمان است، پس به جای تحمل دردهای شدید بواسیر سعی کنید از آن پیشگیری کنید. با انجام چند کار ساده می توان پیشگیری یا جلوگیری از هموروئید یا بواسیر را انجام داد.

جهت جلوگیری از هموروئید، سعی کنید تغذیه مناسبی داشته باشید تا مدفوع و اجابت مزاج نرم باشد و دیواره مقعد را زخمی نکند.

سعی کنید در منوی غذای روزانه خود غذاهای فیبردار زیادی قرار دهید. میوه و سبزیجات مدفوع شما را نرم و حجیم می کند به طوری که شما بتوانید عمل دفع را به راحتی انجام دهید. البته توجه داشته باشید که ناگهانی به مقدار زیاد از فیبر استفاده نکنید زیرا با مشکلات باد معده رو به رو خواهید شد پس به آرامی و به مرور زمان فیبر را به غذاهای خود بیافزایید.

اگر نمی توانید از میوه و یا سبزیجات استفاده کنید مشکلی نیست شما می توانید به جای آنها، جهت جلوگیری از هموروئید، مکمل های فیبردارد استفاده کنید اما به یاد داشته باشید که در صورت استفاده از این مکمل ها باید مقدار زیادی آب مصرف کنید زیرا در غیر این صورت مکمل های مصرف شده شما را به یبوست دچار می کنند.

مصرف زیاد مایعات، جهت جلوگیری از هموروئید را در دستور کار خود قرار دهید: سعی کنید روزانه حداقل هشت عدد لیوان پر از آب یا مایعات دیگر مانند آبمیوه و … ، میل بفرمایید. این کار حرکات مواد غذایی در سیستم گوارش شما را راحت و سریع می کند و فشار به شما وارد نمی کند.

پله توالت فرنگی برای جلوگیری از هموروئید یا بواسیر

در گذشته استفاده از توالت ایرانی بیشتر مرسوم بود و عمل دفع در ین حالت به طور کامل انجام می شد. اما به دلیل مشکلاتی که در استفاده از توالت ایرانی وجود دارد مردم تمایل کمتری نسبت به استفاده از این توالت دارند. اکثر بیمارانی که مشکلات زانو دارند و یا ناتوان در استفاده از توالت ایرانی هستند در طولانی مدت به دلیل دفع ناقص دچار مشکلاتی مثل هموروئید و یبوست می شوند.

با استفاده از یک پله توالت فرنگی می توانید زانوها را بالاتر قرار دهید و موقعیت لگن را در هنگام دفع شبیه به نشستن بر روی توالت فرنگی کنید. در تصویر زیر استفاده صحیح از پله توالت فرنگی را مشاهده می کنید.

جلوگیری از هموروئید با نشستن اسکات

مدفوع کردن در زمان مناسب برای جلوگیری از هموروئید

اگر شما مدفوع خود را نگه دارید و در زمان مناسبش آن را تخلیه نکنید مدفوع شما علاوه بر فشاری که به بدنتان وارد می کند، خشک می شود و به سختی خارج می گردد و احتمالا بروز هموروئید و حتی شقاق را افزایش می دهد. هنگام مدفوع کردن نفس خود را حبس نکنید زیرا این کار موجب افزایش فشار بر رگ های ناحیه مقعدی می شود.

جهت جلوگیری از هموروئید، ورزش کنید، تنبلی و کم تحرکی موجب می شود که شما مدام بنشینید. بی توجهی به این امر شما را به هموروئید مبتلا می کند.

در صورت وخیم شدن اوضاع حتما به یک پزشک متخصص جراحی عمومی و لیزر مراجعه کنید. به یاد داشته باشید جراحی گزینه آخر درمان هموروئید می باشد و سعی کنید تمامی درمان ها را انجام دهید و اگر به نتیجه نرسیدید بهتر است لیزر هموروئید را انتخاب کنید.

جلوگیری از هموروئید در بارداری

به دلیل تغییرات هورمونی زنان باردار بسیار مستعد ابتلا به هموروئید و یبوست مزمن می باشند. بنابراین روش هایی که برای جلوگیری از یبوست و هموروئید در بالا گفته شد می تواند بسیار به کنترل و جلوگیری از هموروئید در بارداری کمک کند. اما برخی مادران به دلیل فشار زیادی که به ناحیه مقعد وارد می شود دچار هموروئید می شوند.

توصیه می شود که ساعاتی در روز را دراز بکشید و فشار را از ناحیه مقعد کاهش دهید. می توانید به پهلو بخوابید و یک بالش در بین زانوها قرار دهید. در عین حال داشتن یک فعالیت بدنی سبک و روزانه به حرکات دودی روده کمک می کند و مانع یبوست و در نهایت بروز هموروئید در زنان باردار می شود.

سوالات متداول جلوگیری از هموروئید یا بواسیر

1-هنگام مدفوع کردن خونریزی میکنم آیا باید جراحی کنم؟

خیر ، جراحی گزینه ی آخر شماست. ابتدا به سراغ پزشک بروید و با توجه به تشخیص متخصص جراحی عمومی معالج خود اقدام به درمان کنید.

2-جلوگیری از هموروئید بعد از عمل جراحی هموروئید چگونه است؟

مراقب باشید که یبوست نگیرید و اگر بعد از اجابت مزاج دچار درد و التهاب می شوید سریعا در لگن آب گرم بنشینید. به ناحیه عمل فشار نیاورید و رژیم غذایی سالمی داشته باشید.

3-آیا برای درمان هموروئید زالو درمانی مناسب است؟

خیر. علاوه بر اینکه هموروئید را درمان نمی کند بلکه موجب وخیم شدن هموروئید می شود.

4-خانم های باردار برای درمان هموروئید وخیم می توانند عمل کنند؟

بله، خانم های باردار در صورتی که به درمان دارویی هموروئید جواب ندهند می توانند نسبت به عمل جراحی هموروئید اقدام کنند.

5-آیا ورزش کگل برای جلوگیری از هموروئید مناسب است؟

بله در مواقعی که بیمار مبتلا به اسپاسم و زخم شقاق نباشد ورزش کگل می تواند به جلوگیری از هموروئید کمک کند.

author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

3 دیدگاه برای “جلوگیری از هموروئید یا بواسیر

  1. Avatar photoهایما گفت:

    با سلام خدمت شما دکتر محترم و گرامی
    با تشکر از مطالب بسیار مفید شما
    سوال اول آیا توالت ایرانی در مواقع بروز هموروئید بهتر نیست من شخصا درد بیشتری در توالت فرنگی دارم.
    سوال دوم آیا نشستن در آب ولرم امکان عفونت زنانه ندارد
    و در زمان پریودی چه چیزی می شود جایگزین ستیز بث نمود
    سپاس مجدد

    1. سلام توالت ایرانی به طور کل بهتر است. اما برای افرادی که نمی توانند از توالت ایرانی استفاده کنند استفاده از پله توالت فرنگی توصیه می شود که حالت اسکات توالت ایرانی را ایجاد کند. اگر لگن تمیز باشد و بهداشت را به خوبی رعایت کنید استفاده از آب ولرم وحمام ستز مشکلی ایجاد نمی کند.

  2. Avatar photoArsam گفت:

    درود خسته نباشید من همروئید گرید ۳داشتم اما درد نداشتم بیشتر ب خاطر بویی که حین نشستن میومد البته روی کنترل گاز و مدفوع مشکلی ندارم و ب خاطر بویی که میومد عمل کردم اما هنوز بعد ۶ماه حین نشستن اون بو میاد و باعث شده اجتماع گریز بشم حتی رفتم اندوسکوپی و کولونسکوپی هیچ مشکلی نداشتم ب جز ی کوچول شقاق ک اونم دکتر در موردش هیچ نظری نداد بعد عملم احساس تنگی مقعد دارم اما حین دفع درد ندارم فقط مشکل همون بو هست لطفن بفرمایید چیکار کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *