بیماری های عفونی, بیماری های مقعد

دانستنی های زگیل مقعدی

زگیل مقعدی

زگیل مقعدی که به آن کوندیلوما آکومیناتا نیز گفته می شود، زگیل کوچکی است که در داخل و اطراف مقعد ایجاد می شود. همچنین این زگیل ممکن است باعث آسیب پوست ناحیه تناسلی شود. در ابتدا این زگیل ها به صورت لکه های کوچک ظاهر می شوند، به مرور بزرگتر شده و کل ناحیه مقعد را می پوشانند. زگیل مقعدی معمولا به صورت گوشتی با رنگ قهوه ای دیده می شود.

زگیل مقعدی درد و ناراحتی ندارد و بیمار ممکن است، حتی از وجود زگیل اطلاع نداشته باشد. اما برخی از بیماران علائمی مانند خارش، خونریزی، ترشحات مخاطی را در ناحیه مقعد را تجربه می کنند. زگیل های مقعدی ممکن است فقط در یک نقطه ایجاد شوند، اما با گذشت زمان به قسمت های مختلف دستگاه تناسلی و مقعد گسترش پیدا می کنند. زگیل مقعدی در زنان ممکن است در مجرای ادرار، واژن یا دهانه رحم و در مردان روی آلت تناسلی، بیضه، ران ها یا کشاله ران ایجاد شود.

علت ایجاد زگیل مقعدی

زگیل های تناسلی، از جمله زگیل مقعدی، توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شوند. HPV یک بیماری عفونی مقاربتی است. در جوانان، HPV ممکن است به خودی خود برطرف شود و هیچ علائم و نشانه ای نداشته باشد. با این حال، این ویروس می تواند در بدن ماندگار شود و باعث ایجاد زگیل های تناسلی و مقعدی شود. برخی از انواع HPV نیز منجر به سرطان می شوند، اما نوع HPV که باعث زگیل های تناسلی و مقعدی می شود، منجر به سرطان نمی شود. HPV به طور کلی از طریق تماس مستقیم با دهان، مقعد، آلت تناسلی یا واژن فرد مبتلا به HPV از فردی به فرد دیگر منتقل شده و معمولاً از طریق رابطه جنسی مقعدی و واژن منتشر می شود.

زگیل مقعدی چگونه درمان می شود؟

انتخاب روش درمانی به تعداد و محل زگیل، ترجیح بیمار و نظر پزشک معالج بستگی دارد، اما در کل از روش های زیر برای درمان زگیل مقعدی استفاده می شود.

تشخیص زگیل مقعدی

پماد موضعی برای درمان زگیل مقعدی

درمان با داروی موضعی، برای زگیل مقعدی بسیار کوچک و محدود به ناحیه خارجی مقعد، توصیه می شود. در این صورت باید از داروی تجویز شده برای بهبود زگیل استفاده کنید. از داروهای بدون نسخه پزشک برای استفاده در ناحیه مقعد و دستگاه تناسلی به هیچ وجه استفاده نکنید.

داروهای موضعی برای درمان زگیل مقعدی عبارتند از:

  • پودوفیلین
  • تری کلرواستیک اسید
  • اسید بیکلرواستیک

سرما درمانی یا کرایوتراپی زگیل مقعدی

در این روش از نیتروژن مایع برای فریز کردن زگیل مقعدی و از بین بردن آنها استفاده می شود. ممکن است سرما درمانی یا کرایوتراپی زگیل مقعدی بیشتر از یک جلسه نیاز داشته باشد. این جلسات در فواصل یک هفته تا یک ماه و به مدت سه ماه قابل تکرار است.

الکتروکوتر زگیل مقعدی

در این روش پزشکان با استفاده از جریان الکتریکی زگیل ها را می سوزانند. معمولا این روش توصیه نمی شود زیرا اسکار کوتر بر روی پوست باقی می ماند. ممکن است اسکار و سوختگی کوتر تا مدت طولانی از بین نرود.

لیزر زگیل مقعد

نحوه درمان با لیزر زگیل مقعدی، فقط در شرایط دشوار و حاد بیماری توصیه می شود. برای این کار لازم است به یک متخصص جراحی و لیزر مجهز و باتجربه مراجعه کنید. در هنگام لیزر زگیل مقعدی وجود یک تهویه مناسب برای جلوگیری از پخش بخارات ناشی از لیزر زگیل مقعدی ضروری می باشد.

جراحی زگیل مقعدی

اگر زگیل مقعدی زیاد باشد، درمان ممکن است به صورت مرحله ای انجام شود و در بعضی موارد، نیز ممکن است جراحی لازم باشد. در حین عمل، جراح از ابزار ویژه ای برای قطع و برداشتن زگیل مقعدی استفاده خواهد کرد. احتمالاً این جراحی تحت بی حسی انجام می شود. اگر تعداد و محل زگیل زیاد باشد، ممکن است به بیهوشی عمومی یا نخاعی نیاز باشد.

سوالات متداول درباره زگیل مقعدی

1-چگونه می توان از زگیل مقعدی پیشگیری کرد؟

برای پیشگیری از ازگیل مقعدی قبل از 45 سالگی واکسن HPV بزنید. از تماس جنسی پرخطر پرهیز کنید. در صورت اضطرار از کاندوم استفاده نمایید و تعداد شرکای جنسی خود را محدود کنید.

2-آیا بعد از جراحی زگیل مقعدی بیمار بستری می شود؟

درمان جراحی زگیل مقعدی معمولاً به صورت سرپایی انجام می شود. این بدان معنی است که می توانید همان روز پس از جراحی به خانه بروید.

3-اگر زگیل های مقعدی درمان نشوند چه اتفاقی می افتد؟

زگیل مقعدی بدون درمان و خود به خود از بین نمی رود، حتی اگر برای مدت کوتاهی بهبود یابند، باز هم ممکن است، فرد آلوده به ویروس باشد. در صورت عدم درمان، زگیل مقعدی می تواند بسیار بزرگ و به صورت خوشه ای رشد کند.

4-آیا زگیل مقعدی از علائم ایدز است؟

پاسخ منفی است. نوع ویروس ایدز با ویروس زگیل مقعدی متفاوت می باشد. اما ابتلا به هر دو این بیماری ها در اثر روابط جنسی پر خطر زیاد است. با این تفاوت که سرعت انتقال زگیل مقعدی بسیار بالاتر است.

5-آیا زگیل مقعدی مانع بارداری می شود؟

زگیل مقعدی مانع بارداری نمی شود، ولی عملکرد سیستم دفاعی بدن را کم می کند و سطح وسیعی از ناحیه تناسلی را در بر می گیرد، بنابراین قبل از حاملگی حتما باید درمان شود. حتی ممکن است در حین زایمان طبیعی از مادر به کودک منتقل شود.

6-زگیل مقعدی چگونه تشخیص داده می شود؟

در موارد مشکوک معاینه از طریق اسید استیک ۵% انجام می شود. همچنین پزشک ممکن است همراه تست پاپ اسمیر از ترشحات واژینال نمونه برداری کند. تشخیص قطعی زگیل مقعدی با نمونه برداری از بافت و ارسال آن به آزمایشگاه انجام می شود.

author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *