بیماری های عفونی

درمان زگیل تناسلی با فریز یا کرایو

درمان زگیل تناسلی با فریز کردن

درمان زگیل تناسلی با فریز یا کرایو تراپی روشی برای برداشتن زگیل با نیتروژن مایع است. بیشتر زگیل های تناسلی بدون درد و یا ایجاد مشکل خاصی ظاهر می شوند و بعد از چند ماه یا سال هم از بین می روند. اما برخی از آن ها مشکل بیشتری ایجاد می کنند و یا زمان طولانی تری باقی می مانند. در این صورت درمان زگیل تناسلی با فریز توصیه می شود.

زگیل تناسلی انواع مختلفی دارد که برخی از انواع خطرناک آن عامل بروز سرطان است. بنابراین به محض اینکه به بروز زگیل تناسلی مشکوک شدید و علائم ظاهری آن را مشاهده کردید سریعا برای فریز کردن یا لیزر زگیل تناسلی اقدام کنید تا از انتشار و تشدید آن جلوگیری کنید.

فریز کردن زگیل تناسلی

فریز کردن زگیل تناسلی تا حد زیادی از انتشار ویروس به دیگر نقاط بدن جلوگیری می کند

اصول اصلی کار فریز کردن زگیل تناسلی این است که متخصص نیتروژن مایع را هم بر روی زگیل تناسلی و هم بر روی قسمت اطراف آن هدایت می کند؛ ابتدا بافت فریز می شود و سپس اجازه داده می شود تا گرم شود و فریز آن آب شود. سپس بار دیگر در صورت نیاز فریز می شود. پس از فریز شدن زگیل ظاهری شبیه به سوختگی در ناحیه ایجاد می شود که پس از چند روز سریعا بهبود می یابد و دیگر اثری از جای سوختگی و زگیل تناسلی نخواهد بود.

در چه شرایطی درمان زگیل تناسلی با فریز لازم است؟

همانطور که ذکر شد به محض مشاهده علائم ظاهری برای فریز کردن زگیل تناسلی اقدام کنید. تحت شرایط زیر نیز می توان زگیل تناسلی را با فریز کردن درمان نمود. با توجه به شدت علائم جلسات مورد نیاز متفاوت خواهد بود.

  • احساس درد یا ناراحتی
  • وجود زگیل ها بزرگ
  • فرد نتواند به خوبی راه برود و راحت نباشد.
  • زگیل در معرض فشار و اصطکاک باشد.
  • زگیل هایی که برای مدت طولانی مثل چند سال دوام داشته اند.

روش درمان زگیل تناسلی با فریز چگونه انجام می شود؟

درمان زگیل تناسلی با فریز معمولا در مطب پزشک یا کلینیک انجام می شود. برای انجام کرایوتراپی ممکن است از وسیله ای مثل ذره بین برای بزرگ نمایی بهتر زگیل ها استفاده شود تا پزشک دقیق تر بتواند عمل فریز را انجام دهد. پزشک با استفاده از یک تیغ یا اسکالپل روی زگیل را می تراشد تا پوست کنار برود و بافت عفونی زیرین در معرض نیتروژن مایع قرار بگیرد.

گاهی هم پزشک از بیمار می خواهد حدود یک الی دو هفته قبل از درمان زگیل تناسلی با فریز شب ها از ژل، کرم یا بانداژ salicylic acid استفاده کند. برخی پزشکان نیز به بیمار آموزش می دهند تا شب قبل از مراجعه به کلینیک خودش روی زگیل را بتراشد. در برخی موارد نیز تراشیدن روی زگیل نیاز نیست و این موضوع بستگی به تشخیص پزشک معالج شما دارد.

هر پزشکی متد خودش را برای درمان زگیل تناسلی با فریز دارد اما معمولا زمانی که بافت در معرض نیتروژن مایع قرار می گیرد در حدود 10 ثانیه است و نباید بیشتر از 30 ثانیه باشد. این دوره های چند ده ثانیه ای به فراخور نیاز بیمار تکرار می شوند. زمان کلی درمان زگیل تناسلی با فریز یا کرایوتراپی بستگی به اندازه زگیل تناسلی و نیز پزشکی دارد که از نیتروژن مایع استفاده می کند.

اندازه و ضخامت زگیل تناسلی مشخص می کند که چند مرتبه پروسه فریز کردن، گرم شدن و مجددا فریز کردن تکرار شود. گاهی برای درمان زگیل تناسلی به سه مرتبه فریز کردن نیاز می شود. در طی انجام فریز ممکن است فرد احساس سوزش خفیف تا متوسطی داشته باشد. درمان زگیل تناسلی که در پیشابراه و مقعد وجود دارد به تعداد دفعات بیشتر فریز نیاز دارد چون ممکن است زگیل ها در داخل مجرای ادراری یا مقعد قرار گرفته باشند.

نکاتی که برای بعد از درمان زگیل تناسلی با فریز لازم است بدانید

بهبود شما بستگی به مکانی دارد که زگیل ها وجود داشته اند و هم چنین تعداد زگیل هایی که به وسیله فریز برداشته شده اند در سیر بهبود شما موثر هستند. همچنین ابتلا به انواع بیماری های مقعد نیز می تواند در ابتلا و یا تشدید و روند بهبودی این بیماری تاثیرگذارباشد. بیماری های شایع مقعد مثل هموروئید، شقاق و انواع فیستول می باشد

درصد موفقیت درمان زگیل تناسلی با فریز چقدر است؟

برای بررسی درصد موفقیت درمان زگیل تناسلی با فریز ذکر این نکته ضروری است که فریز نمی تواند بیماری ویروسی زمینه ای را برطرف کند. بعد از برداشتن زگیل تناسلی ویروس های عامل ایجاد آن یعنی HPV ها می توانند دوباره رشد کنند؛ هر چند در این مرحله سیستم ایمنی وارد کار شده و علیه آن ایمنی ایجاد می کند.

دیده شده است که برای درمان زگیل تناسلی با فریز تکرار دوره های درمانی شانس بهبودی را ارتقا می دهند. برخی از پزشکان به طور تجربی اعلام می کنند که 3 بار فریز کردن زگیل تناسلی طی جلسات منظم علائم ظاهری آن را به طور کامل برطرف می کند. برای خواندن مطلب واکسن زگیل تناسلی کلیک کنید

author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *