شقاق فیشر مقعد

دیلاتاسیون شقاق مقعدی چیست

دیلاتاسیون شقاق مقعد چیست

شقاق مقعدی یک بیماری است که در اثر پارگی و یا خراش در مقعد بروز می کند. دیلاتاسیون یا اتساع ناحیه مقعد به منظور درمان شقاق روشی قدیمی است. شقاق بنا به دلایل مختلفی می تواند به وجو بیاید ازجمله یبوست، زایمان، رابطه مقعدی و مدفوع خشک. همه این دلایل ممکن است موجب درد و خونریزی در ناحیه مقعد شود و در هر سنی ممکن است این بیماری شکل بگیرد. برای درمان این بیماری روش های مختلفی وجود دارد که یکی از روش های قدیمی درمان، درمان شقاق مقعدی به روش دیلاتاسیون است.

این روش به دلیل وجود عوارض جانبی چندان رایج نیست ولی هنوز برخی از جراحان برای درمان شقاق از آن استفاده می کنند. درمان شقاق مقعدی به روش دیلاتاسیون عوارض جانبی بسیاری برای بیماری دارد. امروزه لیزر شقاق یک روش مطمئن و مدرن جهت جایگزینی این روش می باشد.

درمان شقاق مقعدی به روش دیلاتاسیون، همان گونه که از نامش مشخص است با ایجاد کشش در ناحیه عضلات دریچه مقعد انجام می شود. این نوع از روش درمانی برای از بین بردن مشکل ناشی از شقاق مقعدی انجام می شود. در این روش فشار های وارده به عضلات مقعد کاهش می یابد و عضلات این ناحیه را شل می کند.

درمان شقاق مقعدی به روش دیلاتاسیون از جمله اولین روش های درمانی محسوب می شود که خطراتی نیز به همراه دارد. پس بهتر است بیمار قبل از انجام این روش از نحوه روش عمل و خطراتی که امکان دارد برای وی پیش بیاید آگاه شود.

دیلاتاسیون شقاق مقعد چگونه انجام می شود

برای انجام دیلاتاسیون شقاق مقعد، بیمار به صورت کامل بیهوش می شود و یا اینکه از بی حسی موضعی استفاده می کنند. در این مرحله جراح ناحیه مورد نظر را با دست کشش می دهد که بسیار خطرناک است و عوارض بسیاری دارد.

بر مبنای آمار بسیاری از بیماران بعد از انجام دیلاتاسیون دچار بی اختیاری مدفوع می شوند، به همین دلیل است که اغلب پزشکان درمان شقاق مقعدی به روش دیلاتاسیون را ترجیح نمی دهند. یکی از علت های بیماری شقاق مقعدی، تنگی کانال مقعد است که در این روش جراح با دست عضلات ناحیه مقعد را شل می کند تا مدفوع بتواند به راحتی دفع گردد.

جراح برای انجام این کار با ژل و مواد لغزنده ناحیه مورد نظر را می پوشاند و به آرامی با ماساژ دادن کشش را آغاز می کند. چنانچه فشار دست نرمال باشد، بافت عضله هر گز دچار آسیب نمی شود. ولی در ببشتر مواقع بر اثر کشش بیش از حد، فیبرهای عضلانی دریچه های مقعد دچار آسیب می شوند.

عوارض جانبی درمان شقاق مقعدی با دیلاتاسیون

درمان شقاق مقعدی به روش دیلاتاسیون از جمله روش های پر ریسکی است که این روزها جراحان از آن برای درمان استفاده نمی کنند. تنها در صورتی جراح از این روش برای درمان استفاده می کند که بیمار تمام عوارض جانبی این روش درمانی را پذیرفته باشد. از جمله عوارض جانبی درمان شقاق مقعدی به روش دیلاتاسیون می توان به این موارد اشاره کرد:

  • در درمان شقاق مقعدی به روش دیلاتاسیون امکان دارد فشار زیادی بر روی ناحیه مقعد وارد شود که در نهایت منجر به بی اختیاری مدفوع و یا خروج غیر ارادی گاز روده می شود.
  • با انجام درمان شقاق مقعدی به روش دیلاتاسیون، ممکن است بافت فیبری ناحیه مقعد دچار آسیب گردد.
  • احتمال پارگی بافت رکتال
  • احتمال تشکیل لخته خون
  • احتمال مبتلا شدن به نشست مقعد در درمان شقاق مقعدی به روش دیلاتاسیون وجود دارد، که بر اثر وارد شدن فشار بیش از حد به دریچه مقعد اتفاق می افتد.
  • عود مجدد بیماری شقاق و عدم نتیجه از این روش درمان شقاق مقعدی

به علت وجود عوارض جبران ناپذیری که درمان شقاق مقعدی به روش دیلاتاسیون برای بیمار دارد، اصلا توصیه نمی شود.پس بهتر است برای درمان شقاق مقعدی از دیگر روش های درمان استفاده شود که حداقل عوارض جانبی را به همراه داشته باشد.

این روزها بهترین روش درمان شقاق مقعدی استفاده از روش لیزر است که در کمترین زمان ممکن انجام می شود و از عوارض جانبی بسیار پایینی برخوردار است. این روش درمانی بسیار موثر بوده و درد و خونریزی ندارد. لیزر شقاق در زمان بسیار کوتاهی انجام می شود. برای انجام روش لیزر نیاز به دستگاه های پیشرفته ای است که بدون تیغ جراحی انجام می شود. این روش درمان به طور قطع به یقین بهترین درمان بوده و امکان بازگشت درمان نزدیک به صفر است.

author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

8 دیدگاه برای “دیلاتاسیون شقاق مقعدی چیست

  1. Avatar photoسعید گفت:

    با سلام و خسته نباشید
    خانم دکتر بنده دوسال پیش عمل بواسیر به صورت جراحی انجام دادم
    در حال حاضر خارش شدید که بعضی اوقات تبدیل به سوزش هم میشود دارم شیاف آنتی هموروئید استفاده کردم ولی نتیجه نگرفتم ولی به نظر میرسه که داخل روده متورم و مسیر تنگ تر شده است لطفا راهنمایی بفرمایید سپاسگذارم

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      حتما به یک متخصص جراحی عمومی و لیزر مراجعه کنید ممکن است مبتلا به شقاق شده باشید اما در هر صورت از مصرف پماد بدون تجویز پزشک خودداری کنید.

  2. Avatar photoصابر گفت:

    سلام . حتما باید به یک جراح عمومی و لیزر مراجعه کنند یا اینکه جراح عمومی بدون لیزر برای ویزیت اولیه کافیست ؟

    1. جراح عمومی ماهر در این زمینه هم می توانند در زمینه درمان دارویی و جراحی با تیغ و کوتر شما را کمک کنند. برای لیزر شقاق به متخصص جراحی و لیزر مراجعه کنید.

  3. Avatar photoرامین گفت:

    سلام آیا عمل دیلاتاسیون برای درمان تنگی ایجاد شده بعد از جراحی هموروئید وشقاق رو توصیه میکنید؟

    1. همانطور که در بالا توضیح داده شد این روش قدیمی را معمولا توصیه نمی کنیم. مقدار فیبر غذایی را افزایش دهید و به یک متخصص نیز مراجعه کنید.

  4. Avatar photoکوروش گفت:

    با درود به شما
    من مردی 50 ساله که به دلیل تنگی کانال مقعد ناشی از عمل قبلی که برای درمان هموروئید با لیزر انجام شد. مجبور شدم عمل دیلاتاسیون با روش قدیمی انجام دهم. که در حین عمل به دلیل پارگی بافت داخلی مقعد . بخیه زده بودند. . ولی اکنون پس از گذشت 42روز. از این عمل . هنگام اجابت مزاج با کوچکترین فشار هنگام دفع خونریزی میکند و سوزش ایجاد می شود. پزشک معالج پماد انتی هموروئید تجویز ِکرده که تاثیری نداشته است. لطفا به من بگوئید ایا درمان می شوم؟
    ممنون از پاسخگویتان

    1. از مطب وقت ویزیت بگیرید. مراقب باشید یبوست و اسهال نگیرید. غذای بدون ادویه و فلفل مصرف کنید و آب هم فراوان بنوشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *