فیستول

راه های تشخیص فیستول

تشخیص فیستول

پزشک متخصص شما معمولا با معاینه ای که در اطراف مقعد انجام می شود می تواند نوع بیماری شما را تشخیص دهد. یکی از مهمترین راه های تشخیص فیستول این است که پزشک به دنبال پارگی، سوراخ و یا زخم بر روی پوست مقعد می گردد تا بتواند بیماری فیستول را تشخیص دهد. در صورتی که پزشک بتواند به وسیله راه های تشخیص فیستول بیماری را مشاهده کند، عمق و جهت آن را مشخص می نماید. گاها با مشاهده و معاینه ناحیه نمی توان وسعت فیستول را حدس زد و برای اقدام به جراحی و لیزر فیستول متخصص جراحی و لیزر دستور ام آر آی و یا عکس از ناحیه را می دهد.

چطور فیستول را تشخیص دهیم

یکی از راه های تشخیص فیستول برای شما این است که در ابتدا به پزشک متخصص جراحی عمومی مراجعه کنید، اگر شما علائم مداومی از فیستول را در مقعد خود داشته باشید پزشک از شما در مورد آن علائم از شما سوال هایی می پرسد، چرا که می خواهد مطمئن شود شما از شرایط روده ای مناسبی برخوردار هستید یا نیستید.

چطور فیستول را تشخیص دهیم

همچنین یکی دیگر از راه های تشخیص فیستول که پزشک آن را انجام می دهد این است که مقعد را مورد بررسی قرار می دهد. اگر پزشک متخصص با راه های تشخیص فیستول که بر روی شما انجام می دهد متوجه شود که دچار فیستول شده اید برای شما آزمایش های لازم و عکس و یا ام آر ای لازم را تجویز می کند.

در ادامه برخی از راه های تشخیص فیستول را بیان می کنیم تا آشنایی بیشتری را در این مطالب به دست آورید.

راه های تشخیص فیستول

معرفی برخی از راه های تشخیص فیستول

همانطوری که بیان کردیم باید برای تشخیص بیماری فیستول به متخصص جراحی عمومی و لیزر مراجعه کنید تا بهترین روش درمانی را به شما معرفی کند. در ادامه برخی از راه های تشخیص فیستول که توسط پزشک انجام می شود را معرفی می کنیم.

  1. معاینه فیزیکی و رکتوم

برخی از فیستول هایی که در بدن به وجود می آیند امکان دارد که نتوانید آنها را مشاهده کنید. در این صورت پزشک شما درخواست آزمایش های اضافی می کند. یکی از روش هایی که پزشک از شما می خواهد آن را انجام دهید آندوسکوپی می باشد. در این روش از وسیله ای خاص استفاده می شود تا درون مقعد را مشاهده کنند.

بعد از اینکه فیستول تشخیص داده شود، پزشک امکان دارد که آزمایش های بیشتری را بر روی بیماری انجام دهد تا متوجه نوع بیماری شود که آیا کرون است و یا مربوط به التهاب روده می باشد. در واقع باید بدانید بیست و پنج درصد افراد بر اثر بیماری کرون روده به فیستول بیماری مبتلا می باشند.

  1. مطالعات تشخیصی

یکی از راه های تشخیص فیستول این است که آن را از طریق یافته های بالینی کنترل و شناسایی می کنند. در اصل باید بدانید بیشتر آبسه های مقعدی و فیستول هایی که بروز می کنند از این طریق شناسایی می شوند.

راه های تشخیص فیستول

  1. سونوگرافی

امروزه دو نوع سونوگرافی وجود دارد، یکی از آنها دو بعدی و دیگری سه بعدی می باشد. هر دو نوع سونوگرافی از جمله راه های تشخیص فیستول می باشد که بسیاری از متخصصین جراحی برای اینکه از فیستول به وجود آمده مطمئن شوند سونوگرافی را برای بیماران تجویز می کنند. شناسایی نمودن نوع فیستول و اندازه آن از این طریق بسیار موثر می باشد.

  1. سی تی اسکن

بسیاری از بیمارانی که عفونت های پیچیده ای در بدن دارند از این روش برای تشخیص فیستول آنها استفاده می شود. بسیاری از بیمارانی که متخصص جراحی سی تی اسکن را برای آنها تجویز می کند به بیماری کرون مبتلا می باشند.

  1. ام آر آی

برای اینکه از وجود فیستول و نوع آن مطمئن شوید یکی از بهترین روش هایی که وجود دارد ام آر آی می باشد. در تصویر و گزارش ام آر آی اطلاعات دقیقی برای جراحی فیستول وجود دارد که بدین ترتیب متخصص جراحی و لیزر می تواند به راحتی جدار فیستول را تخریب کند و بقایایی از آن باقی نماند.

author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

2 دیدگاه برای “راه های تشخیص فیستول

  1. Avatar photoامیر گفت:

    سلام وقت بخیر، آیا برای تشخصی نوع و شدت فیستول از طریق MRI از لگن نیاز به تزریق ماده حاجب هست یا خیر؟

    1. سلام معمولا ام آر آی فیستول مقعد را با و بدون تزریق تجویز می کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *