کیست مویی

روش پانسمان کیست مویی

ر وش پانسمان کیست مویی

یکی از بیماری های پوستی عفونتی که می توان به آن اشاره نمود، کیست مویی است که در قسمت فوقانی خط باسن ایجاد شده و به جهت برگشت مو به درون پوست رخ می دهد. این عارضه می تواند حفره هایی پر از مواد زائد و چرک را زیر پوست پدید آورد. جراحی کیست مو به دو شیوه باز و بسته قابل انجام است. در این جراحی به منظور تخلیه چرک و عفونت در ناحیه کیست مویی برشی ایجاد می گردد. یکی از مراقبت های لازم پس از این عمل، پانسمان کیست مویی است که از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در این مقاله قصد داریم به شرح نحوه پانسمان کیست مویی به روش باز بپردازیم. توجه داشته باشید که تمام جراحی های دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی و لیزر به روش بسته و پلاستیک انجام می شود و این مطلب صرفا به درخواست خوانندگان این سایت نوشته شده است. برای انجام پانسمان اصولی کیست مویی باز در منزل نیز می توانید به تلفن واتساپ مطب پیغام دهید 09120052674.

پانسمان کیست مویی در منزل

جراحی باز کیست مویی

در روش عمل جراحی کیست مویی به روش باز، تخلیه کامل آبسه و بخشی از بافت پیرامون زخم توسط پزشک انجام می شود. بعد از این عمل، محل جراحی بخیه زده نمی شود و به شکل باز رها می گردد. این حفره به مرور از داخل ترمیم خواهد شد و می تواند با توجه به کیست اندازه متفاوتی داشته باشد. تقریباً 1 هفته بعد از این جراحی، ترشحاتی از ناحیه مورد نظر خارج شده که در نتیجه به تعویض پانسمان روزانه احتیاج دارد. هر چند در این جراحی بخش های آلوده و زائد به طور کامل برداشته می شود و احتمال عفونت خیلی کم است. ولی به علت باز بودن زخم، نیاز به مراقبت زیادی داشته و احتمال عفونتی شدن آن بسیار زیاد خواهد بود. به زمانی حدود 8-4 هفته جهت ترمیم و بهبودی کامل زخم نیاز است و در طول این مدت بایستی کلیه مراقبت های پس از عمل به خوبی انجام گیرد.

پانسمان کیست مویی به روش باز چگونه انجام می شود؟

یکی از جراحی های کیست مویی، روش باز است که در مقایسه با سایر روش های جراحی، نحوه تعویض پانسمان آن سخت تر است. پزشک پس از جراحی کیست مویی به روش باز، اقدام به تخلیه کامل موهای زائد و عفونت از ناحیه مورد نظر خواهد کرد. سپس به منظور جلوگیری از نشت ترشح به بیرون از زخم، محل جراحی را با گاز استریل ضد عفونی می پوشاند. پانسمان این زخم باید با گذشت یک روز از جراحی کیست مویی انجام شود و از آنجا که شخص بیمار خودش قادر به انجام این کار نیست، بهتر است از فرد دیگری کمک بگیرد یا اینکه به درمانگاه یا کلینیک مراجعه کند. همچنین از آنجا که در نخستین روزهای بعد از جراحی کیست مویی، ممکن است رفتن به درمانگاه و سوار شدن در اتومبیل برای شما سخت باشد، پیشنهاد ما به شما کمک گرفتن از یک پرستار در منزل یا شخص دیگر است.

در ادامه می خواهیم نحوه انجام مراحل پانسمان فشاری کیست مویی را شرح دهیم:

  1. نخست باید دست ها به خوبی ضد عفونی شود و حتی الامکان سعی کنید به منظور پیشگیری از ایجاد عفونت، تعویض پانسمان کیست مویی را در مکانی عاری از آلودگی و عفونت انجام دهید.
  2. یک محلول سرم شستشو 500 سی سی را بردارید و 5 سی سی بتادین به آن اضافه کنید.
  3. سپس باید شستشوی زخم باز با استفاده از سرم به خوبی انجام شود. در این مرحله ممکن است کمی احساس درد داشته باشید که البته طبیعی بوده و از این بابت نگران نباشید.
  4. سپس پانسمان یا گاز استریل ضد عفونی و مرطوب را درون زخم جای دهید. دقت کنید که لازم است گاز استریل با سرم شستشو مرطوب شود.
  5. این کار باید هر روز و به مدت 2 ماه و تا زمان بهبودی و ترمیم کامل زخم تکرار شود.

به خاطر داشته باشید که در صورت عدم رعایت موارد ذکر شده در پانسمان کیست مویی و نکات مراقبتی بعد از عمل، احتمال بروز عوارض پس از جراحی از جمله خارج شدن چرک، عفونت ناحیه مورد نظر و یا حتی عود کردن کیست و خونریزی زخم وجود دارد. در صورت مشاهده این علائم، حتماً به پزشک مراجعه نمایید. شایان ذکر است که امکان ظاهر شدن این عوارض در روش جراحی باز کیست مویی وجود دارد، در حالی که در روش بسته این مشکلات مشاهده نمی شود.

جمع بندی

در این مطلب در مورد کیست مویی و نحوه پانسمان آن صحبت کردیم. سعی کنید به منظور ترمیم این زخم به دقت مراحل انجام پانسمان فشاری برای کیست مویی را انجام دهید. از دیگر اقدامات مراقبتی جهت بهبود سریعتر زخم می توان به پرهیز از زیاد نشستن، عدم انجام فعالیت های سنگین و بلند کردن اجسام با وزن زیاد و همچنین همواره خشک و ضدعفونی نگه داشتن محل زخم اشاره کرد. همچنین از بین بردن موهای زائد و جلوگیری از ورود مو به داخل زخم بسیار مهم است. برای این که نیاز به پانسمان کیست مویی نداشته باشید توصیه می کنیم که به یک متخصص جراحی و لیزر ماهر در این زمینه مراجعه بفرمایید و لیزر کیست مویی به روش بسته و پلاستیک را انجام دهید. این روش جراحی کیست مویی نیازی به پانسمان فشاری دوره نقاهت طولانی ندارد و زخم از همان ابتدا بسته می شود. این جراحی را نزد متخصص انجام دهید که زخم را تضمینی و بدون عود و بازگشت می بندد.

author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

10 دیدگاه برای “روش پانسمان کیست مویی

  1. Avatar photoیاسمین گفت:

    سلام دکتر وقت بخیر من تقریبا یک ماهی میشه که عمل کیست مویی به روش بسته انجام دادم و بخیه کردن. منتها با گذشت این مدت همچنان زخمم ماملا بسته نشده و پانسمان نوین هم انجام دادم و کوچکتر شده اما کاملا بسته نیست. من دانشجو هستم میتونم کلاسهام رو شرکت کنم با این وجود؟ نشستن باعث باز شدن زخم نمیشه؟

    1. لازم است این مورد را با جراح معالج خود در میان بگذارید. برای نشستن از بالش طبی استفاده کنید و برای ترمیم سریعتر زخم می توانید از عسل استفاده کنید. مطمئن باشید که زخم شما عفونت و مو نداشته باشد.

  2. Avatar photoبیات گفت:

    سلام.وقت بخیر حدود ۳روز هست که انتهای کمرم چندتا جوش پشت سر هم به اندازه ۵ سانتیمتر زده ودرد خلیلی شدید دارم.ولی هیچ ترشحی ندارم به دکتر مراجعه کردم گفت مشکوک به سینوس هست .سونوگرافی کردم جواب گفت فقط جوش هست .حالا جوشها تبدیل شدند به تاول سیاه شده .و همانطور دردشدید دارم که نمتونم بشینم مثل اینکه ۱۰ ساعت روی صندلی نشسته باشم.تمام باستنم درد می کند .می خواستم ببینم نظرتون چیه چکار کنم.ممنونم

    1. از مطب وقت ویزیت بگیرید ممکن است امکان تخلیه آبسه ها و تاول ها با لیزر امکانپذیر باشد. در غیر این صورت به متخصص پوست ارجاع داده می شوید.

  3. Avatar photoسینا گفت:

    سلام خسته نباشید . حدود ۶ یا ۷ روز هست عمل باز انجام دادم زمان تعویض پانسمان خیلی درد دارم و چند ساعت بعد از پانسمان هم گاز ها خیس میشن انگار ترشح داره و اینکه روز چند بار شست و شو باید کرد

    1. ممکن است این وضعیت تا دو هفته طول بکشد. حداقل یک بار در روز لازم است پانسمان تعویض شود. اگر ترشحات زیاد است به دفعات بیشتری پانسمان را تعویض کنید و ناحیه را تمیز و خشک نگهدارید.

  4. Avatar photoامیر گفت:

    سلام ببخشید من یک ماه هست عمل کیست مویی باز انجام دادم یک مقدار کوچک از بسته شدنش مانده لازم هست بازم پانسمان کنم ؟

    1. خیر نیازی نیست پانسمان فشاری استفاده کنید و اگر پانسمان دیگر داخل زخم نمی رود برای این کار تلاش نکنید. بهتر است از کرم ترمیم کننده استفاده کنید. روی زخم را بپوشانید که آلوده و عفونی نشود.

  5. Avatar photoJavad گفت:

    سلام و درود ، خسته نباشید
    من به روش لیزر کیست مویی رو درمان کردم ، دکتر گفت هر روز تا دوهفته گاز استریل بزارم جای زخم

    اگه به روش لیزری بوده پس چرا باید پانسمان کنم و عوض کنم هرروز ؟

    1. به احتمال زیاد جراحی شما به روش باز بوده است. ممکن است برش جراحی با لیزر زده شده باشد و بعد از تخلیه کیست محل جراحی بخیه و بسته نشده است. روشی که زخم بسته می شود و جای جراحی باقی نمی ماند روش لیزر کیست مویی به روش بسته و پلاستیک می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *