کیست مویی

سوالات متداول درمان کیست مویی

سوالات متداول کیست مویی

1-آیا کیست مویی خود به خود درمان می شود؟

متاسفانه کیست مویی خود به خود درمان نمی شود و تا زمانی که جدار کیست از بین نرود و محتویات آن با یک روش مناسب تخلیه نشود درمان نخواهد شد. روش های دیگر درمان کیست مویی و یا ترکیدن خود به خودی کیست مویی منجر به عود مجدد کیست مویی می شود. به علاوه ممکن است عوارضی مثل آبسه و فیستول را نیز به جای بگذارد.

2-اگر کیست مویی بترکد چه می شود؟

در مواقعی که کیست مویی حاوی مقدار زیادی عفونت و آبسه باشد بر اثر فشاری کوچک کیست مویی می ترکد. در این مواقع درد شدید کیست مویی همزمان با خروج عفونت فروکش می کند و بیمار تصور می کند که دیگر نیازی به درمان کیست مویی ندارد. اما بعد از مدتی این نوع کیست مویی عود می کند. در برخی موارد نیز عود مجدد کیست مویی همراه با آبسه های متعدد بیشتر و حتی فیستوله شدن کیست مویی همراه است. بنابراین اگر کیست مویی شما ترکید و یا خود به خود پاره و تخلیه شد از مراجعه به متخصص جراحی عمومی و یا متخصص جراحی و لیزر غافل نشوید.

سوراخ کیست مویی

3-آیا می توان از عود کیست مویی جلوگیری کرد؟

بله اگر سه اصل مهم را رعایت کنید دیگر دچار عود کیست مویی نمی شوید. اولین اصل تمیز کردن موهای زائد ناحیه به طور منظم است. دوم از نشتن طولانی مدت و فشار به ناحیه خودداری کنید. سوم در صورت نیاز وزن کم کنید. ناگفته نماند انتخاب یک روش درمان مناسب مثل لیزر کیست مویی توسط متخصص جراحی و لیزر باتجربه نیز بسیار در کاهش ریسک عود کیست مویی موثر می باشد.

4-بروز کیست مویی چقدر شایع است؟

کیست مویی پایین کمر یکی از شایع ترین کیست های مویی است که سالانه 70 هزار نفر در آمریکا به آن مبتلا می شوند. کیست مویی بین زنان و مردان بروز می کند . بیماران مبتلا به کیست مویی معمولا دارای موهای ضخیم و اضافه وزن می باشند.

5-آیا کیست مویی بدون جراحی درمان می شود؟

کیست مویی با روش عمل جراحی یا لیزر کیست مویی با لیزر پرتوان درمان می شود. روش های درمانی دیگر از جمله درمان خانگی کیست مویی یا درمان دارویی کیست مویی صرفا جهت کاهش التهاب و عفونت ناحیه کاربرد دارد و در درمان دائم کیست مویی نقشی ندارند.

6-عمل سرپایی کیست مویی چگونه است؟

معمولا تمام جراحی های کیست مویی به طور سرپایی و بدون بستری انجام می شود. بیمارانی که توسط متخصص جراحی و لیزر و به روش بسته تحت درمان لیزر کیست مویی قرار می گیرند یک الی دو ساعت بعد از لیزر مرخص می شوند. این بیماران تنها یک شب در منزل استراحت می کنند. لیزر کیست مویی به طور سرپایی و بدون بیهوشی بدون درد انجام می شود.

کیست مویی فیستوله شده

7-کیست مویی پایین کمر به چه شکل است؟

کیست مویی پایین کمر در مراحل اولیه با کمی التهاب و برجستگی در ناحیه ساکروم مشاهده می شود. به مرور زمان بیمار درد و التهاب بیشتری در ناحیه احساس می کند. در مواقعی که کیست عفونی می شود و دچار آبسه می شود ترشحات چرکی و وجود یک یا چند سوراخ در انتهای کمر خبر از وجود کیست مویی عفونی می دهد. در مواقعی که بیمار دچار آبسه های مکرر می شود کیست مویی عارضه دار می شود و فیستول همراه با کیست مویی بروز می کند. به این وضعیت فیستوله شدن کیست مویی گفته می شود.

8-چطور می توان کیست مویی را تخلیه کرد؟

این مورد را در نظر داشته باشید که شما نمی توانید شخصا این کار را انجام دهید. زیرا منجر به آسیب شدید به بافت ناحیه و بروز اسکار می شود. به علاوه عوارضی مثل آبسه و فیستوله شدن کیست مویی همراه با عود مجدد آن وجود دارد. بنابراین برای تخلیه کیست مویی حتما باید به یک متخصص جراحی عمومی و یا متخصص جراحی و لیزر مراجعه کنید.

9-عمل جراحی کیست مویی چقدر طول می کشد؟

پروسه عمل جراحی کیست مویی بسته به عوامل گوناگونی بین 15 دقیقه تا 40 دقیقه خواهد بود. جراحی با لیزر معمولا کوتاهتر از جراحی با تیغ یا کوتر است. به علاوه عواملی مثل وسعت بیماری، مهارت متخصص جراحی و روش جراحی در مدت زمان عمل جراحی کیست مویی تاثیرگذار می باشند.

10-جراحی کیست مویی بهتر است یا لیزر کیست مویی؟

مسلما لیزر کیست مویی با لیزر پرتوان دی اکسید کربن بهتر از جراحی سنتی با تیغ و کوتر است. لیزر علاوه بر این که بافت بریده شده را ترمیم می کند به بافت سالم اطراف ناحیه عمل نیز صدمه نمی زند. به علاوه بقایایی از کیست به جا نمی گذارد. به همین دلیل لیزر کیست مویی بهتر و راحت تر از عمل جراحی کیست مویی با روش های قدیمی است.

11-آیا لیزر کیست مویی عود و بازگشت دارد؟

احتمال عود و بازگشت کیست مویی بعد از لیزر بسیار پایین تر از جراحی کیست مویی با روش های قدیمی است. لیزر کیست مویی با ظرافت و دقت بالاتری نسبت به جراحی با تیغ و کوتر انجام می شود. به علاوه مهارت متخصص جراحی در استفاده از لیزر پرتوان نیز در میزان موفقیت لیزر بسیار تاثیرگذار است. برای این منظور به جراحی مراجعه کنید که لیزر کیست مویی را تضمینی و بدون عود و بازگشت برای شما انجام دهند.

بازگشت کیست مویی

12-تفاوت جراحی کیست مویی باز با جراحی کیست مویی بسته در چیست؟

در عمل جراحی باز کیست مویی متخصص جراحی بعد از تخلیه و درناژ کیست زخم ناحیه عمل را باز می گذارد و با پانسمان فشاری داخل آن را پر می نماید. به مرور زخم باز جراحی گوشت می گیرد و ترمیم می شود. اما در جراحی بسته کیست مویی بلافاصله بعد از جراحی زخم با بخیه بسته می شود و خبری از پانسمان و نگهداری های سخت زخم باز نیست. جراحی بسته کیست مویی را با لیزر و توسط یک متخصص جراحی و لیزر با تجربه انجام دهید تا دچار عود کیست مویی نشوید.

13-جراحی کیست مویی باز بهتر است یا جراحی بسته؟

اگر جراحی کیست مویی بسته توسط متخصص جراحی و لیزر ماهر و با لیزر پرتوان انجام شود بهترین روش درمان این بیماری است و از جراحی باز کیست مویی بهتر است. زیرا جراحی بسته کیست مویی با لیزر نگهداری و نقاهت سخت بعد از جراحی باز را ندارد. به علاوه احتمال عفونت کیست مویی در این مواقع پایین است.

author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

8 دیدگاه برای “سوالات متداول درمان کیست مویی

  1. Avatar photoالهام گفت:

    سلام ببخشید، من چندین ساله کیست مویی دارم، فکر میکنم با توضیحاتی که شما نوشتید فیستول باشه، چون چند بار چرک کرده خشک شده اگر الان بخوام با لیزر جراحی بسته انجام بدم هزینه عمل تقریبی چقدر میشه؟ هزینه غدد چربی زیر پوست سر چقدره؟ ممنون میشم پاسخ بدید

    1. سلام باید معاینه شوید تا بتوان نظر قطعی داد. از مطب وقت ویزیت حضوری یا ویزیت آنلاین بگیرید.

  2. Avatar photoاسماعیل علی نژاد گفت:

    خانم دکتر میخواستم بدونم که غدد لنفاوی گردن من سال قبل عود بزرگ شده با آنتی بیوتیک رفع شد دوباره بزرگ شده ولف های متعدد دارند ۱٬۵ تا ۲ سانتیمتر و غدد لنفاوی کشاله ران برای اولین بار بزرگ شدن به تعداد زیاد و بعضی از آنها ۳تا۵ سانتیمتر است میرسند کیست مویی داشتم مدتی قبل آبسه کرده بود با فشار دست تخلیه کردم الان عمل کردم هنوز بخیه را نکشیدم امکان سرطان وجود دارد یا نه جواب بدهید و کمکم کنید تا بهبود یابم ممنون

    1. اگر کیست مویی سرطانی باشد بعد از ارسال به پاتولوژی مشخص می شود. علت بروز توده های عفونی و التهاب غدد لنفاوی را هم توسط یک متخصص بیماری های عفونی پی گیری و درمان نمایید.

  3. Avatar photoسعید گفت:

    سلام وقت بخیر من ده روزه عمل کیست مویی داشتم هنوز ک هنوزه ترشح میده زخمم.. و جایی که دکترم بازگذاشته برای بیرون زدن عفونت گوشت زده بیرون آیا این مورد طبیعیه؟؟

    1. بستگی به روش جراحی ایشان دارد. در برخی روش ها تا یک ماه این وضعیت ادامه دارد اما باید رو به بهبود باشد و بدتر از قبل نشود.

  4. Avatar photoمحمدجواد گفت:

    سلام وقتتون بخیر.
    یه سوال داشتم خدمت شما
    بنده 3 هفته می شود که لیزر کیست مویی(به صورت بخیه) انجام دادم، خواستم بدونم استفاده کردن از کف موبر(اسپری موبر) برای از بین بردن موهای زائد مشکلی ندارد؟ و برای ناحیه ای که عمل کردم این اسپری موبر هیچ ضرری ندارد؟

    1. مشکل دارد زیرا در حال حاضر پوست ناحیه عمل نازک و آسیب پذیر است و کرم موبر یک لایه از پوست را می برد و حتی ممکن است حساسیت پوستی ایجاد نماید. فقط ناحیه را با تیغ شیو کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *