کیست مویی

علائم کیست مویی و تشخیص آن

علائم کیست مویی و تشخیص

علائم کیست مویی شامل موارد به خصوصی می باشد که در برخی موارد ممکن است با دیگر بیماری های شبیه به کیست مویی اشتباه گرفته شود. یکی از مهم ترین علائمی که باعث تشخیص کیست مویی از سایر بیماری های شبیه و مرتبط می شود، تشخیص علائم کیست مویی توسط متخصص جراحی عمومی می باشد.

کیست مویی چیست

کیست مویی یا سینوس پیلونیدال ، به برآمدگی پوستی گفته می شود که حالت کیست مانند داشته و دارای مو می باشد. در این ضایعه پوستی، مو به جای رشد عمودی به سمت بیرون پوست، به داخل بافت پوست نفوذ می کند و ایجاد حالت کیست مانند می کند.

علائم و تشخیص کیست مویی

علائم اولیه کیست مویی و ویژگی ظاهری سینوس مویی

یکی دیگر از نام های کیست مویی، سینوس مویی یا سینوس پیلونیدال می باشد. به این دلیل به این نوع بیماری سینوس گفته می شود که دارای کانال باریک و عمیق پوستی می باشد. مسیر سینوس معمولا از مرکز عفونت که در بافت های عمیق تر پوست قرار دارد، به سمت سطح پوست می باشد، بدین معنی که چرک موجود در این نواحی از طریق این کانال هر از گاهی به پوست منتقل و تخلیه می شود. اما در صورتی که انتهای این سینوس ها در سطح پوست بسته باشند، ترشحات داخل حفره کیست مویی گیر کرده و تجمع پیدا می‌کنند و همین امر می تواند منجر به ایجاد آبسه ‌شود.

آبسه ها جزو موارد اورژانس پزشکی محسوب می شوند و باید هر چه سریع تر توسط متخصص جراحی عمومی تخلیه شوند. بهتر است تخلیه آبسه با لیزر پرتوان انجام شود. پس از تخلیه آبسه، روند اصلی درمان کیست مویی و از بین بردن علائم کیست مویی آغاز می شود.

آناتومی کیست مویی

شایع ترین علائم کیست مویی

شایع ترین علائم کیست مویی که می توان آن را تشخیص داد شامل محل قرار گرفتن کیست ، درد، عفونت و التهاب و برجستگی ناحیه است و در ادامه به اختصار توضیح داده خواهد شد:

  • محل قرار گرفتن کیست:

یکی از مشخص ترین علائم کیست مویی، رشد توده در ناحیه دنبالچه یا انتهای ستون فقرات می باشد. این کیست بیشتر دوست دارد در نواحی پر موی بدن که دارای موهای ضخیم می باشد، ایجاد شود و ناحیه انتهایی کمر یکی از مناسب ترین مناطق برای ایجاد کیست مویی یا سینوس مویی می باشد.

  • تمایل به عفونی شدن:

از دیگر موارد شایع علائم کیست مویی، می توان تمایل بالای کیست مویی به عفونی شدن را نام برد. این نوع کیست ها در اکثر موارد عفونی شده و ترشحات چرکی بد بویی را از خود ترشح می کنند که بیانگر عفونت در آن هاست. کیست مویی در اکثر موارد با ایجاد آبسه چرکی به صورت متورم دیده می شوند، اما در برخی دیگر موارد این آبسه ممکن است دارای یک سوراخ سطحی نیز باشد که محتوای چرکی آن به بیرون ترشح می شوند.

  • درد:

یکی دیگر از علائمی که می تواند در تشخیص کیست وجود داشته باشد، احساس درد است. این درد به صورت مداوم در ناحیه قرار گیری کیست احساس می شود و عدم درمان و رفع آن می تواند در کارهای روزمره فرد اختلال ایجاد نماید.

  • قرمزی و التهاب:

یکی دیگر از موارد عمومی علائم کیست مویی، وجود قرمزی و التهاب در ناحیه است. این نوع علائم بیشتر به دلیل قرار گیری مو در داخل بافت پوست و جا به جایی سلول های داخل پوست ایجاد می شود. سلول های ایمنی بدن در این حالت به مو به عنوان یک جسم خارجی نگاه کرده و به سمت آن حمله ور می شوند. در طول این حمله ترشح عوامل ایجاد کننده التهاب توسط گلبول های سفید می تواند باعث ایجاد التهاب و قرمزی در ناحیه شود.

البته عواملی مثل دست کاری یا حتی عفونت نیز زمینه ساز ایجاد التهاب و قرمزی می توانند باشند.

  • تب و لرز:

یکی از موارد نادر علائم کیست مویی، تب و لرز می باشد. اصولا تب و لرز بیشتر زمانی در بدن ایجاد می شوند که فرد مبتلا به عفونت باشد. در این کیست به دلیل وجود عوامل عفونی مختلف و امکان انتقال این عوامل به نواحی دیگر بدن، تب و لرز نیز ممکن است در فرد ایجاد شود.

  • ترشح چرک:

همان طور که گفته شد، سینوس مویی در بیشتر مواقع می تواند دارای ترشحات چرکی باشد. در این مواقع، سینوس ایجاد شده در سطح پوست باعث تخلیه عوامل چرکی به وجود آمده در بافت های عمقی پوست می شود.

  • بوی بد در هنگام خروج ترشح:

عوامل باکتریایی در صورت ایجاد عفونت پوستی می توانند باعث تولید بوی بد در ترشحات پوستی شوند. این بو در اثر مواد سمی و متابولیکی است که توسط باکتری ها در بافت های عمیق پوستی ایجاد می شود.

البته نکته حائز اهمیت در مورد علائم کیست مویی، این است که اکثر علائم بیماری در صورتی بروز می کنند که کیست دچار عفونت شده باشد.

author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *