بیماری های مقعد

علت بوی بد مقعدی چیست؟

علت بوی بد مقعدی چیست؟

یکی از مسائل ناراحت کننده ای که ممکن است برای بسیاری از افراد پیش بیاید، بوی بد مقعدی است. اما علت بوی بد مقعدی چیست و چطور می توان از آن جلوگیری کرد؟ در صورتی که از این مشکل غیر طبیعی رنج می برید، باید با دلایل احتمالی آن آشنا شوید. سپس در صورت وجود مشکل جدی، باید حتما با پزشک متخصص در این باره مشورت کنید. اگر علت بوی بد مقعدی به موقع شناسایی شود، می توان جلوی مشکلات بعدی را گرفت. بوی بد مقعدی می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. برخی بیماری های شایع در ناحیه مقعدی می تواند باعث ایجاد بوی بد مقعدی شود.

بیماری هایی که منجر به بوی بد مقعدی می شوند

یکی از نواحی بدن که لازم است بسیار مورد توجه قرار گیرد، ناحیه مقعدی است. از آنجا که این ناحیه دارای مو و رطوبت زیاد است، باید همواره تمیز نگه داشته شود. در صورتی که بهداشت ناحیه مقعدی به خوبی رعایت نشود،

بیماری های مقعدی که منجر به بوی بد مقعد می شوند

انواع بیماری هایی که منجر به بوی بد مقعد می شوند

می تواند باعث ایجاد برخی بیماری ها شود. از جمله بیماری هایی که باعث به وجود آمدن بوی بد مقعدی می شود، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

هموروئید (بواسیر): می توان گفت یکی از رایج ترین بیماری های ناحیه مقعدی، بواسیر است. به وجود آمدن یک توده در مقعد یا نزدیک خط دندانه مقعدی، می تواند نشان دهنده بیماری هموروئید باشد. یبوست های متوالی و شدید یا رابطه جنسی مقعدی می تواند زمینه ابتلا به بواسیر را فراهم کند. هموروئید دو نوع داخلی و خارجی دارد. اگر هموروئید داخلی باشد، توده تیره رنگ در داخل کانال مقعد به وجود می آید. در صورتی که بواسیرخارجی باشد، این توده در نواحی اطراف کانال مقعد به وجود می آید. معمولا هر دو نوع هموروئید داخلی و خارجی، باعث به وجود آمدن بوی بد مقعدی می شود.

فیستول مقعد: یکی دیگر از بیماری هایی که در ناحیه مقعد به وجود می آید و باعث ایجاد بوی بد مقعدی می شود، فیستول مقعدی است. منشا فیستول، عفونت می باشد. فیستول در واقع نوعی آبسه چرکین است. از علائم فیستول می توان به درد داشتن هنگام مدفوع و وجود توده در نواحی اطراف مقعد اشاره کرد.

آبسه مقعد: از دیگر بیماری های رایج در ناحیه مقعدی، می توان به آبسه اشاره کرد. آبسه مقعدی به شدن دردناک است و باعث بوی بد مقعدی می شود. در واقع وقتی مقدار زیادی چرک در قسمت زیرین پوست جمع شود، آبسه به وجود می آید. در صورتی که این بیماری به سرعت درمان نشود، می تواند باعث به وجود آمدن عوارض خطرناکی شود.

کیست مویی: یکی دیگر از بیماری های نسبتا شایع در ناحیه اطراف مقعد، کیست مویی یا سینوس پیلونیدال می باشد. کیست مویی در واقع یک کیسه و جدار در زیر پوست می باشد که از عفونت و چرک پر شده است. این عارضه می تواند علت بوی بد مقعدی، درد زیاد و حتی خونریزی در این ناحیه شود.

سندرم روده تحریک پذیر: این عارضه باعث ایجاد یبوست یا اسهال می شود که می تواند باعث به وجود آمدن بوی بد مقعدی شود. سندرم روده تحریک پذیر یا IBS نشانه هایی از قبیل نفخ، درد، یبوست یا اسهال دارد.

دیگر علت های بوی بد مقعدی

علاوه بر بیماری هایی که در بالا ذکر شد، عوامل دیگری هم وجود دارد که باعث بوی بد مقعدی می شود. در ادامه این نوشتار، به بررسی این عوامل می پردازیم:

رعایت نکردن بهداشت: همانطور که قبلا هم گفتیم، ناحیه مقعدی به دلیل رطوبت زیاد و وجود موهای زائد، ناحیه بسیار حساسی است. رعایت نکردن بهداشت این ناحیه از دیگر عواملی است که می تواند علت بوی بد مقعدی باشد. پس باید در رعایت نظافت و بهداشت این ناحیه بسیار دقت کرد.

به تن کردن لباس های چسبان: پوشیدن لباس های تنگ به خصوص در فصل تابستان، باعث عرق کردن بدن و ناحیه مقعدی می شود. علت بوی بد مقعدی می تواند عرق کردن این ناحیه در نتیجه به تن کردن لباس های تنگ باشد.

کنترل نداشتن بر دفع: یکی دیگر از دلایل بوی بد مقعدی، بی اختیاری مدفوع است. کنترل نداشتن بر دفع مدفوع، ممکن است به دلایل مختلفی مانند اسهال یا نفخ پیش بیاید. اما این ها فقط دو نمونه از دلایل این عارضه می باشند.

درمان بوی بد مقعدی

بعد از این که به یک متخصص مراجعه نمودید و علت این علائم را دریافتید می توانید برای درمان بوی بد مقعدی اقدام اصولی را انجام دهید. اگر علت بوی بد مقعد شما هموروئید و شقاق است در همان مراحل اولیه می توانید با مصرف دارو و درمان های خانگی به سلامتی کامل دست یابید. در نظر داشته باشید که تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی به یک سبک و رژیم غذایی سالم بسیار مهم است. فشار بر روی ناحیه مقعد را بردارید و همواره لباس های نخی و راحت بپوشید. اگر این بو ناشی از عفونت آبسه و فیستول مقعدی باشد لازم است که جراحی و درناژ آن توسط یک جراح انجام شود. دقت کنید که زمان بسیار مهم است و هرچه سریعتر اقدام نمایید احتمال عود بیماری شما کمتر خواهد شد. برعکس این امر نیز صادق است. هر عفونت و آبسه ناحیه مقعد دیرتر درمان و درناژ شود احتما عود بیماری بالاتر می رود و بروز آبسه های مکرر منجر به بروز فیستول می شود.

بهتر است جراحی های ناحیه مقعد با لیزر پرتوان انجام شود که هم سرعت ترمیم سریعتری دارد و هم به بافت سالم اطراف ناحیه آسیبی وارد نمی کند. برای لیزر فیستول و آبسه مقعدی به یک متخصص جراحی و لیزر ماهر در این زمینه مراجعه بفرمایید

author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

10 دیدگاه برای “علت بوی بد مقعدی چیست؟

  1. Avatar photoFafa گفت:

    سلام خانم دکتر تو رو خدا کمکم کن .من یک سالی میشه ک وقتی شوهرم توی شهر دیگه بود بعد چندماه باهاش رابطه داشتم از همون موقع خارش شدید تناسلی گرفتم هرچی هم میرم دکتر هیچی خوبم نمیکنه چ قرص واس عفونت باکتریایی ویروسی یا قارچی. وضعیتم خیلی بدتر شده خیلی ..خارش شدید بیرون رحم گرفتم .بعد اینکه برگشت و رابطه داشتم سریع خارش رحمم شروع شد

    1. هم شما و هم همسر شما باید به طور همزمان دارو مصرف کنید. برای دریافت دارو به یک متخصص زنان مراجعه کنید. قبل و بعد از رابطه جنسی نیز حتما با یک شوینده مناسب خود را بشویید و دوش بگیرید. سیستم ایمنی بدن خود را هم تقویت کنید.

  2. Avatar photoعلیرضا گفت:

    با اینکه بهداشت رو خیلی رعایت میکنم ولی وقتی جایی نشسته ام بوی بدی مثل بوی باد شکم ازم میاد با اینکه باد شکم ندارم و خارج نشده و این باعث ناراحتی من شده. به دکتر مراجعه کردم میگه سالمی. نمیدونم چیکار کنم

  3. Avatar photoTakavar گفت:

    سلام خانم دکتر وقتتون بخیر من میزان نفخ زیاد و سر و صدای زیاد شکم موقع هضم غذا دارم همچنین جدیدا باسنم فضای داخلیش لزج شده و بوی خیلی بدی هم میده اون مایع لزج پیشنهادتون چیه؟

    1. لطفا از مطب وقت ویزیت بگیرید. بعد از تجویز آزمایش های تشخیصی روش درمان مناسب به شما پیشنهاد خواهد شد.

  4. Avatar photoسحر گفت:

    خانم دکتر من خانم هستم و تا به حال توسط دو مرد بهم گفته شده مقعدم بو ناخوشایندی داره و هر کاری میکنم باز هم این مشکل هست چه کنم

    1. بعد از هر دفع مدفوع دقت کنید که ناحیه را کاملا تمیز کنید. اگر موی زائد دارید نسبت به از بین بردن آن یا لیزر موهای زائد اقدام نمایید. مطمئن شوید که دچار بی اختیاری گاز نیستید. حتما به یک متخصص نیز مراجعه کنید.

  5. Avatar photoمرجان گفت:

    درود
    بنده بعد از لیزر شقاق و آنال،دچار این عارضه شدم(مایع ترشح صورتی بی بود و الان زرد و بد بود!)
    میبایست چه کنم؟

    1. حتما به جراح خود مراجعه کنید که در صورت نیاز برای شما پماد و آنتی بیوتیک تجویز کنند. حتما بعد از هر دفع مدفوع از لگن آب ولرم و چند قطره بتادین استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *