بیماری های عفونی

لیزر زگیل تناسلی

لیزر زگیل تناسلی

زگیل تناسلی از بیماری های شایعی است که در نواحی تناسلی زنان و مردان ایجاد می شود. عامل بروز این بیماری ویروس HPV می باشد. شاید برایتان جالب باشد بدانید که این ویروس از بدن انسان خارج نمی شود پس نحوه درمان آن بسیار مهم می باشد، زیرا امکان برگشت مجدد زگیل ها وجود دارد.

لیزر زگیل تناسلی یکی از راه های قطعی درمان این زگیل می باشد. البته روش های دیگری برای درمان این بیماری وجود دارد، اما استفاده از لیزر پرتوان یک روش کم خطر با دوره نقاهت کوتاه است.

درمان زگیل تناسلی به وسیله لیزر

بهترین نوع درمان زگیل به وسیله لیزر پرتوان می باشد به این وسیله درمان زگیل تناسلی تسریع پیدا می کند. لیزر زگیل تناسلی برای زگیل هایی با اندازه های بزرگ کاربرد بیشتری دارد اما به دلیل سهولت و کاربردی بودن این روش بیماران علاقه بیشتری به برداشتن زائده های زگیل تناسلی از طریق لیزر دارند. به علاوه لیزر زگیل تناسلی در یک جلسه انجام می شود و نیاز به تکرار جلسات نمی باشد.

تشخیص زگیل تناسلی

10 مزیت لیزر زگیل تناسلی

درمان به وسیله لیزر زگیل یکی از روش های کارآمد و عمقی برای درمان زگیل تناسلی می باشد. به دلایلی که در زیر اشاره می کنیم توصیه می شود که لیزر زگیل تناسلی را انجام دهید و از مزایای آن سود ببرید.

  1. لیزر زگیل تناسلی مناسب افرادی است که سیستم ایمنی ضعیفی دارند.
  2. با لیزر تمامی زگیل های ایجاد شده در نواحی دستگاه تناسلی در یک جلسه از بین می روند.
  3. استفاده از دستگاه لیزرCO2 به مراتب تاثیر بیشتری از دستگاه کرایوتراپی دارد.
  4. استفاده از لیزر زگیل منجر به کاهش احتمال عود و بازگشت زگیل ها می شود.
  5. لیزر زگیل تناسلی سرپایی است و نیاز به بستری شدن در بیمارستان وجود ندارد در نتیجه بیهوشی هم به دنبال نخواهد داشت.
  6. درمان زگیل تناسلی به وسیله لیزر نیازی به پانسمان و نگهداری طولانی مدت ندارد.
  7. لیزر زگیل تناسلی به صورت سرپایی انجام می شود و نیازی به طی کردن دوران نقاهت طولانی بعد از آن وجود نخواهد داشت. بیمار بعد از لیزر زگیل می تواند به منزل یا به محل کار خود برگشته و با خیالی آسوده به انجام امور خود بپردازد.
  8. لیزر زگیل تناسلی اثرات موضعی و قابل کنترلی دارد.
  9. بعد از لیزر زگیل جای زخم آن باقی نمی ماند.
  10. طبق آمار های گرفته شده لیزر زگیل تناسلی بیشترین آمار رضایت را داشته است. حدود 90 درصد بیمارانی که عمل لیزر را انجام داده اند از این روش رضایت صد درصدی داشته اند.

مراقبت بعد از لیزر زگیل تناسلی

ممکن است بعد از لیزر زگیل تناسلی مقداری در ناحیه لیزر شده احساس سوزش یا درد نمایید. همچنین احساس کمی خستگی و بیماری و یا گرفتگی طبیعی است. برخی از بیماران ممکن است مقدار بسیار کمی خون یا ترشح را در روز اول مشاهده کنند. بنابراین توصیه می شود برای کاهش عوارض بعد از لیزر زگیل تناسلی، مراقبت های زیر را انجام دهید:

  • بلافاصله بعد از لیزر به منزل بروید و تا دو روز فعالیت بدنی سنگینی را انجام ندهید.
  • داروهایی که پزشک برای شما تجویز کرده است را تهیه و طبق دستور به طور منظم مصرف کنید.
  • استفاده از کرم های ترمیم کننده یا اسپری آلوئه ورا می تواند به ترمیم سریعتر زخم بعد از لیزر زگیل تناسلی کمک کند.
  • تا چهار ساعت بعد از لیزر مراقب باشید که ناحیه را مرطوب نکنید و به سرویس مراجعه نکنید.
  • طی 12 تا 24 ساعت اولیه ناحیه را با کمپرس سرد یا پک یخ سرد کنید.
  • برای تمیز کردن ناحیه از سرم شستشو استفاده کنید و بعد از تمیز کردن ناحیه داروهای تجویز شده را بر روی موضع بمالید.

پس از این که مراقبت های بعد از لیزر زگیل تناسلی را انجام دادید بعد از 3 الی 7 روز تمام عوارض به وجود آمده از بین می رود. اما اگر تب داشتید یا بعد از 6 ساعت قادر به اجابت مزاج نبودید به جراح معالج خود اطلاع دهید.

دقت کنید که زنان مبتلا به زگیل تناسلی لازم است که هر سال تست پاپ اسمیر را انجام دهند و مردان نیز تحت معاینه قرار بگیرند. تا در صورت بروز علائم سرطان دهانه رحم و ناحیه تناسلی اقدامات پیشگیرانه را انجام دهند.

مقایسه روش لیزر زگیل تناسلی و کرایو

برای درمان زگیل تناسلی و برداشتن زائده های آن راه کارهای متفاوتی وجود دارد. در یک تحقیق 106 بیمار مبتلا به زگیل تناسلی خارجی انتخاب شدند. آنها به دو گروه درمانی لیزر زگیل تناسلی و کرایو زگیل تناسلی تقسیم شدند.

پس از پایان درمان نتیجه درمان و جراحی با لیزر پرتوان دی اکسید کربن اثربخشی و موفقیت بالاتری را نشان داد. پاکسازی کامل زائده های زگیل با لیزر 95 درصد بیماران و با کرایو در 37 درصد بیماران مشاهده شد. پاکسازی ضایعات زگیل تناسلی با لیزر فقط به یک جلسه نیاز داشت اما پاکسازی زگیل ها با کرایوتراپی دو یا حتی سه جلسه تکرار شد.

زدن واکسن زگیل تناسلی بعد از لیزر و درمان

تزریق واکسن زگیل تناسلی بعد از لیزر

هرچند که توصیه می شود تمام افراد واکسن زگیل تناسلی را تزریق نمایند اما بیماران می توانند تزریق واکسن زگیل تناسلی بعد از لیزر را انجام دهند.

بعد از این که زائده های زگیل تناسلی برداشته شد نمونه برداشته شده زگیل به پاتولوژی ارسال می شود. آزمایشگاه پس از بررسی نمونه اعلام می کند که بیمار مبتلا به چه نوعی از زگیل تناسلی می باشد. حتی برخی بیماران قبل از لیزر زگیل تناسلی اقدام به نمونه برداری و انجام این آزمایش می نمایند.

در حال حاضر واکسن گارداسیل موجود در ایران 4 نوع از زگیل تناسلی با شماره های 16، 6، 11 و 18 را تحت پوشش قرار می دهد. حتی اگر بیمار مبتلا به یک یا چند نوع از این زگیل ها باشد می تواند واکسن را تزریق کند که در مقابل دیگر انواع زگیل تناسلی واکسینه شود.

همچنین اخیرا گارداسیل 9 در دیگر کشورها موجود است که 9 ژنوم خطرناک و نیمه خطرناک این بیماری را تحت پوشش قرار می دهد.

هزینه لیزر زگیل تناسلی

میزان هزینه ای که لیزر زگیل تناسلی احتیاج دارد به عوامل مختلفی وابسته است که به چند مورد از آن اشاره می کنیم:

  • حجم زائده های زگیل تناسلی در میزان هزینه موثر است.
  • تعداد زگیل های تناسلی موجود در ناحیه مورد نظر در میزان هزینه موثر خواهد بود.
  • نوع ناحیه درگیر و گستردگی زگیل تناسلی هم در هزینه ها تاثیر دارد.
  • نوع دستگاه و محل انجام زگیل تناسلی نیز تاثیر بسزایی در هزینه لیزر زگیل تناسلی دارد.

ممکن است لیزر زگیل تناسلی هزینه بیشتر و اما نتیجه ی بهتری از عمل های جراحی دارد. در نتیجه برای انجام لیزر زگیل تناسلی حتما به مراکز معتبر مراجعه کنید و حتما زیر نظر پزشک متخصص عمل لیزر را انجام دهید. حتما قبل از لیزر با پزشک متخصص در این امر مشورت کنید تا نتیجه مطلوب را کسب کنید.

سوالات متداول لیزر زگیل تناسلی

1-آیا لیزر زگیل تناسلی موجب پخش شدن زگیل می شود؟

خیر به هیچ عنوان بعد از لیزر، زگیل تناسلی پخش نمی شود و حتی درصد بازگشت آن بسیار بسیار پایین می باشد. به موجب دستگاه های مکش و تهویه که دستگاه های لیزر موجود دارند به محض برداشتن ناحیه لیزر شده دود حاصل از آن به سرعت جذب دستگاه مکش می شود و اجازه پخش شدن به آن را نمی دهد.

2-آیا لیزر زگیل تناسلی را درمان می کند؟

مزیت جراحی لیزر این است که بافت مجاور و عمقی در طول لیزر آسیب نمی بیند. درمان زگیل تناسلی ممکن است عفونت ویروس پاپیلومای انسانی را درمان نکند. ویروس ممکن است پس از برداشتن زگیل در بدن در حالت غیر فعال باقی بماند.

3-آیا زگیل تناسلی بعد از لیزر عود می کند؟

لیزر زگیل تناسلی یکی از بهترین و مطمئن ترین روش های درمان این بیماری است. اما لیزر و دیگر روش های درمان زگیل نمی توانند ویروس را به طور کامل از بدن پاک کنند و احتمال عود زائده ها بعد از لیزر نیز وجود دارد.

4-زگیل تناسلی چند بار عود می کند؟

در مطالعه ای که در میان زنان انجام شد حدود 44 درصد از زنان در عرض 12 هفته عود زگیل تناسلی بعد از درمان را تجربه کردند. 69 درصد بعد از 6 ماه و حدود 2 درصد بعد از 3 سال عود مجدد علائم بیماری را تجربه کردند.

5-آیا هر زگیلی زگیل تناسلی است؟

خیر، زگیل های معمولی با زگیل تناسلی یکی نیستند. اگرچه هر دو نوع زگیل توسط ویروس‌های گروه HPV ایجاد می‌شوند، سویه‌هایی که باعث هر نوع می‌شوند و روش‌های انتقال نیز متفاوت است.

author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *