کیست مویی

عمل کیست مویی با لیزر بهتر است یا جراحی سنتی

لیزر کیست مویی یا عمل جراحی

در برخی موارد که بیمار به متخصص جراحی عمومی و متخصص جراحی و لیزر دسترسی دارد این سوال برای بیمار پیش می آید که به کدام متخصص برای درمان کیست مویی مراجعه کند بهتر است. همچنین این سوال پیش می آید که عمل کیست مویی با لیزر بهتر است یا عمل جراحی با تیغ و کوتر. در تصویر بالا سمت چپ جراحی بسته کیست مویی با لیزر را مشاهده می کنید که چند ماه بعد از جراحی هیچ اثری از جراحی نیست.

در سمت راست نیز جراحی باز کیست مویی بدون لیزر را می بینید که چند هفته بعد از جراحی همچنان نیاز به مراقبت از زخم باز دارد. هرچند که ابزار جراحی در نتیجه جراحی کیست مویی تاثیرگذار است اما روش جراحی نیز در به انجام رساندن یک جراحی کیست مویی موفق تعیین کننده است. عمل جراحی کیست مویی ممکن است با لیزر یا تیغ و حتی کوتر انجام شود اما این نوع جراحی می تواند به روش باز و بسته نیز انجام شود. بنابراین مهم است که درباره تمام متدها و روش ها اطلاعات دقیقی داشته باشید تا بهترین تصمیم را در این مورد بگیرید.

مقایسه روش لیزر کیست مویی و جراحی با تیغ

در جراحی با لیزر پرتوان و با کمک لیزر کم توان علاوه بر این که بقایای کیست مویی جا نخواهد ماند و به طور کامل ریشه کن می شود به بافت سالم اطراف نیز آسیبی وارد نمی شود. نه تنها لیزر آسیب رسان نیست بلکه سر عروق و اعصاب بریده شده را ترمیم می کند. این در حالی است که تیغ جراحی این خواص را ندارد و متخصص جراحی عمومی لازم است برای کنترل خونریزی با تیغ جراحی تدابیری را بیاندیشد. با توجه به این که لیزر بسیار ظریف و نازک است برشی که ایجاد می کند نیز بسیار ظریف خواهد بود و ترمیم زخم بسیار سریعتر اتفاق می افتد.

مقایسه لیزر کیست مویی و جراحی با کوتر

برخی جراحان به منظور کنترل خونریزی حین عمل جراحی کیست مویی از کوتر برای سوزاندن سر عروق استفاده می کنند. همزمان با سوزاندن سر عروق به پوست و اعصاب ناحیه نیز صدمه وارد می شود و بیمار بعد از جراحی احساس سوختگی شدید می نماید. اما لیزر کاملا برعکس عمل می کند. لیزر پرتوان نه تنها خونریزی را با سرعت بیشتری قطع می کند بلکه بافت و اعصاب و عروق ناحیه را ترمیم می کند و التیام می بخشد. بنابراین اینجا هم لیزر بهتر است کوتر است.

مقایسه عمل جراحی باز و بسته کیست مویی

بعد از این که عمل جراحی کیست مویی با لیزر یا هر یک از ابزار جراحی که ذکر شد انجام شود لازم است جراح تصمیم بگیرد که زخم باز کیست مویی را با بخیه ببندد یا باز بگذارد. در مواقعی که جراح مهارت و تجربه کافی در جراحی بسته کیست مویی دارد بهتر است زخم بسته شود. زیرا با باز گذاشتن زخم بعد از عمل جراحی کیست مویی بیمار دوره نقاهت بسیار سخت و طولانی را تحمل می کند. به علاوه اگر بیمار فرصت کافی برای مراقبت و تعویض روزانه پانسمان نداشته باشد و یا بیمار به قدری جوان باشد که نسبت به اهمیت این موضوع بی تفاوت باشد توصیه می شود که حتما جراحی بسته کیست مویی انجام شود. زیرا اگر به زخم باز کیست مویی رسیدگی کافی نشود مسلما زخم کیست مویی عفونت می کند. این عفونت نیز معمولا منجر به عود کیست مویی و نیاز به جراحی مجدد و گرفتاری های فراوان می شود.

از طرفی در نظر داشته باشید که اگر در عمل جراحی کیست مویی به روش بسته کیست به طور کامل و به درستی تخلیه نشود احتمال عود کیست مویی وجود دارد. به همین دلیل بسیار مهم است که برای انجام جراحی بسته کیست مویی به یک متخصص جراحی باتجربه و ماهر مراجعه کنید و بهتر است این جراحی با لیزر انجام شود.

اسکار جراحی باز و بسته کیست مویی

در جراحی بسته کیست مویی به روش فلپ معمولا اسکار جراحی بسیار زیاد است. اما در روش نوینی که برای جراحی پلاستیک کیست مویی به کار گرفته می شود اثری از اسکار و بخیه بعد از جراحی کیست مویی باقی نخواهد ماند. در جراحی باز نیز اگر زخم به درستی مراقبت نشود ممکن است گوشت اضافه و اسکار جراحی باقی بماند. در مواقعی که به درستی و با دقت زخم باز کیست مویی را مراقبت می کنید اثری از اسکار جراحی باقی نخواهد ماند.

نتیجه گیر:

توصیه می شود برای درمان کیست مویی به یک متخصص جراحی عمومی و لیزر ماهر و باتجربه مراجعه کنید. سپس عمل جراحی و لیزر کیست مویی به روش بسته را انجام دهید. بدین ترتیب احتمال عود کیست مویی بسیار پایین تر خواهد بود و دوره نقاهت بسیار کوتاه تری را تجربه خواهید کرد. برای جلوگیری از کیست مویی انتخاب یک روش مناسب درمانی و مراقبت های بعد از جراحی بسیار تعیین کننده است. اگر هنوز سوالی در این مورد دارید در اینجا بپرسید تا دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر به شما پاسخ دهند.

author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *