بیماری های مقعد

مراقبت بعد زایمان بیماری های مقعد

مراقبت بعد زایمان بیماری های مقعد

در این مقاله مطلبی درباره ی مراقبت بعد از زایمان و اقدامات درمانی بیماری های مقعد برای شما دوستان ارائه کردیم. بعد از متولد شدن نوزاد مادر احساس سبکی می کند اما از طرفی وارد مرحله ای از زندگی می شود که نیاز به مراقبت بعد از زایمان و اقدامات درمانی بیماری های مقعد دارد. جبران خونریزی که در حین زایمان داشته، بیخوابی های شبانه مستمر، اندازه ی رحم، بروز غم بعد از زایمان، خونریزی و یبوست از جمله بیشترین موارد بعد زایمان است که باید پیگیری شود.

پرینه قسمتی است بین واژن و مقعد که بعد زایمان طبیعی حتی با وجود عدم برش ناحیه فرج به منظور خروج آسانتر جنین امکان دارد که قرمز و دردناک شود.که برای بهبودی و درمان تقریبا دو تا سه هفته زمان لازم است. برای مراقبت بعد از زایمان و اقدامات درمانی بیماری های مقعد جهت بهبودی سریعتر می توانید از لگنی حاوی آب ولرم و بتادین استفاده نمایید.

اگر ورم و التهاب ناحیه پرینه زیاد بود می توانید به آب لگن کمی سولفات منیزیم اضافه کنید و درون آن بنشینید. هفته های اول برای مراقبت بعد از زایمان و اقدامات درمانی بیماری های مقعد بهتر است مدت زیادی سرپا نیاستید و بعد نشستن پرینه را کاملا شل کنید.

برای مراقبت بعد از زایمان و اقدامات درمانی بیماری های مقعد افرادی که دچار بیماری هموروئید یا بیماری شقاق بعد زایمان می شوند اگر در قسمت پایین روده و مقعد احساس درد کنند و در مدفوع خون مشاهده کردند حتما با پزشک مشورت کنند.برای تسکین این درد از کیسه یخ پیچیده در پارچه و کرم و پمادهای مخصوص ضدالتهاب و درد استفاده کرد.نشستن در تشت آب گرم نیز کمک کننده است.

درمان مراقبت بعد زایمان بیماری های مقعد
مراقبت بعد زایمان و اقدامات درمانی بیماری های مقعد

پیشگیری از علائم ناخوشایند بعد زایمان

برخی بانوان در زمان بارداری به ماساژ قسمت پرینه می پردازند تا از درد زایمان و سایر مشکلات بعد از آن جلوگیری کنند. البته انجام اینکار به طور علمی ثبت نشده که بتواند قادر به پیشگیری از علائم ناخوشایند بعد زایمان باشد.

برای مراقبت بعد از زایمان بیماری های مقعد ناحیه پرینه باید مرتبا تمیز نگه داشته شود.برای اینکار پد بهداشتی را زود به زود تعویض نمایید.استفاده از تامپون نیز بعد زایمان سبب عفونت میشود که بهتر است استفاده نشود.روزانه استحمام کنید در لگن آب ولرم بنشینید.

در مراقبت بعد از زایمان بیماری های مقعد ادرار بعد زایمان ممکن است که دردناک باشد گذاشتن آب گرم روی ناحیه پرینه هنگام ادرار می تواند از درد بکاهد.وقتی عمل ادرار به پایان رسید به آرامی ناحیه پرینه را خشک کنید.انجام حرکات ورزشی کگل کمک شایانی در بهبودی عضلات نقاط پرینه و کاهش درد این منطقه دارد.

کگل در واقع حرکات ورزشی کوچکی است از عضلات واژن و شبیهه حرکتی که میخواهید از عمل ادرار کردن جلوگیری نمایید.از قرص استامینوفن و پروفن می توانید برای تسکین درد این نقاط استفاده نمایید.

از جمله مراقبت بعد از زایمان و اقدامات درمانی بیماری های مقعد پوشیدن لباس گشاد و پنبه ای راحت است تا هوا جریان داشته باشد و پوست تحریک نشود و بهبودی زودتر حاصل شود. نوشیدن آب زیاد ومصرف مواد غذایی فیبر بالا باعث میشود روده ها بهتر عمل کنند و دچار یبوست نشوند و فشار در ناحیه پرینه کاهش یابد.

بخاطر ترشحات واژن کمی سخت است که زخم را در معرض هوا قرار دهید اما زمانی که دراز کشیده اید از پد یا حوله یکبار مصرف استفاده کنید تا هوا به زخم بخورد.پدهای پنبه ای را سرد کنید در گیاه نارون کوهی بخیسانید و روی زخم جهت التیام قرار دهید.

مراقبت بعد از زایمان و درمان بیماری های مقعد

برای مراقبت بعد از زایمان و اقدامات درمانی بیماری های مقعد بعد از شش هفته از زایمان وقت ملاقات با پزشک خود داشته باشید و در صورتی که درد نقاط پرینه ادامه داشت پزشک اقدامات زیر را انجام دهد:

  • پزشک بخیه ها را از لحاظ وجود هر نوع عفونت بررسی کند و اگر عفونت وجود داشت بخیه را باز نماید تا عفونت از بین برود و زخم درمان شود.
  • در صورت وجود هموروئید در ناحیه مقعد برای تخلیه خون جمع شده بخیه ها را بر می دارند.
  • پزشک امکان دارد بعد معاینه بسته به شدت و نوع عفونت بخیه ناحیه پرنیوم آنتی بیوتیک تجویز نماید.
مراقبت بعد زایمان بیماری های مقعد و درمان

نحوه قرارگیری جنین در رحم و فشاری که به ناحیه مقعد وارد می کند.

در صورت ادامه داشتن درد و بروز تب و ترشحات بد بو با پزشک سریعا مشورت کنید ممکن است پزشک شما را به یک متخصص بیماری انگلی یا متخصص توانبخشی لگن معرفی کند.

اگر چه مراقبت بعد از زایمان بیماری های مقعد از مادری تا مادر دیگر فرق دارد اما روش مقابله با تسکین درد ناحیه پرینه بعد زایمان تا حدودی یکسان است. این مرحله را در خانه مدیریت کنید و بهبود بخشید این بخش بخشی موقتی و زودگذر از زندگی است بزودی از درد رها خواهید شد و به آرامش می رسید.

در مراقبت بعد از زایمان بیماری های مقعد در فعالیت های خانه داری نیز دقت نمایید و سعی کنید اجسام سنگین را بلند نکنید هر چند که در زایمان طبیعی نسبت به سزارین بهبودی سریعتر اتفاق می افتد اما لازم است مادران فرصتی را به بدن خود جهت بهبودی بدهند و استراحت کافی داشته باشند.

هنگام مراقبت بعد از زایمان و اقدامات درمانی بیماری های مقعد در صورت مشاهده علائمی همچون تب، کاهش نیافتن خونریزی، درد ناحیه پرنیه، درد در قفسه سینه، احساس تنگی نفس، ترشحات بدبو و… با پزشک در تماس باشید.

author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

1 دیدگاه برای “مراقبت بعد زایمان بیماری های مقعد

  1. Avatar photoFatemeh گفت:

    سلام من دوماهو نیمه که زایمان طبیعی داشتم وتا ۳۵ روزه خونریزی داشتم بعد از ۱۰روز پرید شدم و از مقعد هم خونریزی داشتم بعد از چندروز خونریزیم قطع شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *