بیماری های مقعد, توده های ناحیه مقعد

هموروئید در زنان

هموروئید در زنان

هموروئید در زنان و مردان به یک نسبت بسیار شایع است. تقریبا نیمی از افراد بعد از 50 سالگی دچار هموروئید می شوند. اوج ابتلا به بیماری هموروئید بین سنین 45 تا 65 بین هر دو جنس مرد و زن به یک نسبت شیوع دارد . در یک مطالعه که با هدف بررسی توزیع سنی و جنسی هموروئید انجام شده نشان داده که در مجموع تفاوت معناداری بین توزیع جنسیتی هموروئید بین زنان و مردان وجود نداشته است.

بواسیر در زنان

همورئید زنان در دوران بارداری

با این حال بسیاری از زنان در دوران بارداری و زایمان دچار هموروئید می شوند. فشارناشی از وزن نوزاد در شکم باعث تحمیل بار اضافی بر عروق خونی در ناحیه لگن زنان باردار می شود. همچنین اعمال فشار در حین زایمان برای خروج نوزاد آسیب بیشتری به عروق خونی محدوده آنال وارد می کند.

به طور کلی احتمال ابتلای زنان باردار به هموروئید زیاد است. فشار وارده به رگ ها و متورم شدن عروق مقعد و رکتوم به خصوص در سه ماهه سوم دوران بارداری وقتی رحم بزرگ شده زیاد است و بیشتر زنان در دوره های آخر، از دیدن خون در کاسه توالت وحشت زده می شوند.

هموروئید در بارداری

تا 35 درصد از زنان باردار از هموروئید رنج می برند. هموروئید خارجی به صورت توده های متورم و مایل به قرمز در قسمت بیرونی مقعد ظاهر می شود و دردناک است و همچنین ممکن است خارش، لک و خونریزی به خصوص در حین اجابت مزاج ایجاد شود.

نوسانات هورمونی در دوران بارداری امکان ابتلا به یبوست را افزایش می دهد بنابراین برای پیشگیری از هموروئید در زنان باید مراقب رژیم غذایی خود باشند و حتما غذاهایی سرشار از فیبر کافی، آب و پروبیوتیک مصرف کنند.

به هر صورت اگر خود را مشکوک به هموروئید می دانید و یا قبلا سابقه ابتلا به هموروئید را داشته اید از مطرح کردن آن با پزشک خود خجالت نکشید زیرا ممکن است علت های جدی دیگری برای خونریزی از مقعد وجود داشته باشد.

برای درمان هموروئید در زنان در دوران بارداری توصیه شده که در آب گرم بنشیند. وان را با آب گرم پر کنید و ناحیه آسیب دیده را خیس کنید. از نشستن طولانی مدت بر روی سطوح سفت خودداری کنید. نشستن طولانی فشار زیادی به رگها در مقعد و روده شما وارد می کند.

هموروئید در زنان بعد از تولد نوزاد نیز به خصوص بعد از زایمان واژینال طبیعی –در بسیاری از خانم ها شایع است. علائم آن شامل درد، خارش رکتال، خونریزی بعد از انجام حرکت روده یا ناحیه متورم در اطراف مقعد است.

هموروئید در زنان دوران یائسگی

یبوست در دوران یائسگی شایع است. به طور معمول یبوست عدم توانایی بیش از سه بار دفع مدفوع در طول یک هفته به عنوان یبوست تعبیر می شود و در صورتی که سه ماه یا بیشتر طول بکشد مزمن است.

به دلیل اینکه احتمال بروز یبوست در زنان یائسه به دلیل تغییرات هورمونی زیاد است بنابراین ابتلا به هموروئید در زنان به علت یبوست ناشی از یائسگی غیر معمول نیست. یائسگی زمانی اتفاق می افتد که چرخه قاعدگی زنان حداقل برای یک سال به پایان رسیده باشد. این حالت با افت هورمون های زنانه از جمله استروژن و پروژسترون بروز می کند. این هورمون ها بر بسیاری از اعضای بدن از جمله دستگاه گوارش تاثیر می گذارند. در نتیجه افت هورمون های زنانه، برخی از زنان یائسه یبوست را تجربه می کنند.

هموروئید و یائسگی

استروژن مسئول بسیاری از موارد از جمله پایین نگه داشتن سطح کورتیزول است. کورتیزول هورمونی است که همراه با استرس تولید می شود. وقتی استروژن کاهش می یابد، سطح کورتیزول بالا می رود که می تواند روند هضم را کندتر کند و مدت زمان لازم برای تجزیه مواد غذایی را طولانی تر کند. هنگامی که سطح استروژن و پروژسترون کم است، مدفوع خشک تر می شود. این مسئله عبور از مدفوع را دشوارتر می کند و می تواند منجر به بروز هموروئید در زنان شود.

همچنین در زنان مسن به دلیل ضعف عضلات کف لگن، دفع مدفوع برای آنها دشوار تر است به ویژه اگر مدفوع خشک و سخت باشد می تواند منجر به بروز هموروئید در زنان شود. مصرف بعضی از دارو ها که توسط زنان رایج است مانند برخی از داروهای فشار خون، مکمل های آهن، داروی تیروئید، داروهای ضد افسردگی، مسدود کننده های کانال کلسیم می توانند باعث بروز یبوست و متعاقبا افزایش ابتلا به هموروئید شوند. احتمال هموروئید در زنان دارای فرزند خردسال نیز بیشتر است زیرا به دلیل بلند کردن مکرر فرزند یا نوزادشان و فشار وارده به عروق مقعدی دچار هموروئید می شوند. به زنان توصیه می شود برای تقویت عضلات کف لگن و ناحیه تناسلی تمرینات کگل را روزانه انجام دهند.

author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *