بیماری های مقعد

زخم مقعدی چیست؟

زخم مقعدی چیست

زخم مقعدی یک نوع بیماری است که اغلب در حین و بعد از حرکات روده و همزمان با دفع مدفوع، دردناک بودن خود را نشان می دهد. بیماری دردآور زخم مقعدی، در همه رنج های سنی از جمله نوزادان و کودکان نیز دیده می شود. باید بدانید که موضوع خجالت آوری، در مورد این بیماری وجود ندارد. اگرچه رنج آور بودن این بیماری، تحمل درد و واهمه از اجابت مزاج، سرانجام افراد را وادار به پیدا کردن راه چاره ای خواهد انداخت. بنابراین به بیماری زخم مقعدی، از دریچه چشم هر بیماری جدی دیگر بنگرید و به درمان آن با استفاده علم معجزه آسای پزشکی، بیاندیشید.

علائم و نشانه های زخم مقعدی

این بیماری معمولا با نام های فیشر، فیسور آنال (Anal Fissure) و یا شقاق نیز شناخته می شود و با عبور مدفوع سخت و خشک یا خیلی شل، در صورت فشار و ضربه به کانال مقعد بوجود می آید. همچنین از علائم زخم مقعدی، می توانید به وجود برش یا پارگی های کوچک در سطح پوست مقعد، اشاره کنید.

درصورت ابتلا به بیماری زخم مقعدی، در حین و بعد از حرکات روده، از درد شدید و حتی خونریزی به صورت خون قرمز روشن، در هنگام و بعد از اجابت مزاج، رنج خواهید برد. همچنین این پارگی های سطحی، می تواند موجب انقباض یا اسپاسم اسفنکتر داخلی مخرج بشود.

آنگاه درد افزایش یافته و به مخرج خون کافی نمی رسد و زخم مقعدی، عمیق تر خواهد شد. حتی می تواند منجر به بالا رفتن درجه حرارت بدن و تب نیز شود. این بیماری در انواع، حاد و مزمن دیده می شود. با مراجعه به موقع به پزشک هرگز اجازه ندهید، زخم مقعدی حاد که اغلب در زمان بین 4 تا 6 هفته درمان می شود و به صورت یک پارگی کوچک یا اشک دیده می شود، به نوع مزمن آن با عوارضی مانند تورم، قرمزی و یا یک برجستگی تبدیل شود.

گاها بیمار بعد از اجابت مزاج و خشک کردن ناحیه با دستمال توالت خون قرمز روشنی را به مقدار کم روی دستمال مشاهده می کند. این زخم موجب اسپاسم و تنگ شدن مقعد نیز می شود و عمل دفع را با مشکل روبرو می کند.

روش های تشخیص زخم مقعدی

پزشک معالج با اطلاع از درد زیاد بیمار در هنگام دفع مدفوع، همینطور ذکر علائمی مبنی بر سوزش و یا خارش در ناحیه مقعد، احتمالاً به تشخیص زخم مقعدی می رسد. همچنین اعلام وجود لکه های خون، در اجابت مزاج و دیدن زائده در ناحیه ترک خوردگی از ساختار پوست، پزشک را بر تشخیص خود مطمئن می سازد. در این زمینه استفاده از روش معاینه انگشتی مقعدی توصیه نمی شود. بیمارانی که با زخم مقعدی و علائم درد و خونریزی مراجعه می کنند تحت معاینه انگشتی قرار نمی گیرند. زیرا ممکن است به ناحیه آسیب وارد شود و درد و زخم را تشدید کند.

عوامل ایجاد زخم مقعدی

باید بدانید که خوردن غذاهای کم فیبر می تواند، نقش مهمی در ایجاد یبوست داشته باشد. بنابراین باید با خوردن میوه و سبزیجات مختلف، به پیشگیری از بیماری زخم مقعدی کمک نمایید. اما عامل دیگر ایجاد زخم مقعدی، یبوست و زور زدن بسیار است که می تواند منجر به، بروز کشش روده بزرگ شود و در نهایت زخم مقعدی را بوجود بیاورد.

همچنین نداشتن تحرک و فعالیت، اسهال در دراز مدت، زایمان های فراوان طبیعی با توجه به فشار زیاد به لگن و مقعد، عدم رعایت بهداشت مقعد و داشتن رابطه جنسی از ناحیه مقعد نیز، به نوبه خود عواملی در ایجاد زخم مقعدی محسوب می شوند. البته ناهنجاری ها و عوامل روحی و روانی را نیز، در ایجاد این زخم بی ارتباط نمی دانند.

افرادی که مبتلا به دیابت می باشند بیشتر از دیگران در مواجه با خطر بروز زخم مقعدی می باشند. همچنین ترمیم زخم در این گروه از بیماران با تاخیر بیشتری انجام می شود. افرادی که دچار بیماری های نقص ایمنی می باشند نیز بیشتر از دیگران تحت تاثیر این بیماری قرار می گیرند.

درمان زخم مقعدی با رژیم غذایی
رژیم غذایی پرفیبر برای درمان زخم مقعدی و رفع یبوست مفید است

بیماری های مرتبط با زخم مقعدی

از اساسی ترین بیماری در رابطه با ناراحتی های مقعد می توانید، به سرطان مقعد اشاره کنید که خود ممکن است عامل بروز بیماری های دیگر باشد. آنگاه در این بیماری، شاهد رشد بی رویه سلول های اطراف مقعد هستید. همچنین خروج بدون اراده گاز و مدفوع، در شرایط وجود اختلالات در اسفنکتر مقعدی (Anal Sphincter ) ممکن است گریبانگیر افراد بشود.

از دیگر بیماری های ثانویه زخم مقعدی می توانید، به عفونت و وجود ترشحات ناشی از چرک نیز اشاره داشته باشید. همچنین این بیماری در نوزادان و کودکان نیز، به علت اسهال یا یبوست مزمن بوجود می آید. همچنین در صورت عدم درمان به موقع، کودکان ممکن است دچار عارضه کم خونی و بیماری های ناشی از آن بشود.

شقاق و هموروئید منجر به بروز زخم های مقعدی می شود. همچنین دقت کنید در هنگام شیو و موزدایی این ناحیه با تیغ پوست این ناحیه را نبرید. یک زخم سطحی در این ناحیه حساس می تواند منجر به ایجاد درد و اسپاسم مقعدی شدید شود.

زخم مقعدی در کودکان

روش های درمان بیماری زخم مقعدی

هرگاه درمان های دارویی و خانگی تأثیر مثبتی در بهبود بیماری نشان نداد، متخصص جراحی عمومی باید از روش جراحی و یا روش لیزر، برای درمان بیماری استفاده نماید. البته با پیشرفت علم پزشکی، بهترین درمان فوری در رابطه با زخم مقعدی، بکارگیری لیزر است.

روش استفاده از لیزر، شیوه ای بدون درد و با کاهش خونریزی می باشد که در آن خطری بیمار را تهدید نمی کند. همچنین در درمان شقاق بوسیله لیزر، نیازی به بستری شدن و عقب افتادن چند روزه از کار و زندگی به خاطر عمل جراحی وجود ندارد.

در لیزر شقاق که جایگزینی مناسب برای روش جراحی است، دریچه مقعدی شل می شود و ناحیه زخم به وسیله لیزر تمیز و برطرف می گردد. همچنین در درمان زخم مقعدی بر خلاف روش جراحی، نیازی به بیهوشی عمومی نبوده و این کار با بی حسی موضعی انجام می شود تا بتوانید اجابت مزاجی بدون درد، سوزش و یا خونریزی داشته باشید.

author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

32 دیدگاه برای “زخم مقعدی چیست؟

  1. Avatar photoیاصر جلیلی گفت:

    سلام وقت تون بخیر من یه مدتی دور مقعده ام جوش های ریز بوجود اومده بود که من فکر می کردم عرق سوز شدم با گذشته زمان بیشتر شد به حدی که از خارش زیادی زخم میشه درحال حاضرم حالت گوشت اضافه درکنار مقعد بوجود اومده به صورت خطی روی دستگاه تناسلی نزدیک میشه چیکار باید بکنم.

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام از مطب وقت ویزیت بگیرید. ابتدا برای شما دارو تجویز می شود. بعد از کنترل و درمان جوش های به وجود آمده که احتمالا زگیل تناسلی باشند می توان زوائد به وجود آمده را با لیزر برداشت.

  2. Avatar photoرویا گفت:

    سلام من چن سالی هس که موقع خودارضایی به مقعده ام انگار اسیب وارد شده و جوری که یه جاییش داخل رفته انگار دوداس و لی نیس ینی اسیب فک کنم دیده و باعث شده جاییش فرورفتگی ایجاد بشه

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام دیگر نباید این کار را انجام دهید و به یک متخصص جراحی و لیزر مراجعه کنید تا آسیب دیدگی ناحیه مقعد را بررسی و درمان نماید. ناحیه مقعد بسیار آلوده است و وجود زخم و آسیب در این ناحیه می تواند منجر به بروز آبسه مقعدی و فیستول و دیگر بیماری های نشیمنگاه گردد.

  3. Avatar photoسارا گفت:

    سلام من از پودر موبر استفاده کردم چند روزه میسوزه و حتی نمتونم بشینم ودورش دونه های قرمز زده چه اقدامی انجام بدم

    1. سلام ناحیه را با یک کرم مناسب که به آن حساسیت ندارید چرب کنید و مراقب باشید یبوست نگیرید. به دلیل حساس شدن ناحیه ممکن است دچار تنگی مقعد و در نهایت دفع ناقص شوید. اگر طی 3 روز بهبود نیافتید از مطب وقت ویزیت بگیرید تا برای شما پماد مناسب تجویز شود.

  4. Avatar photoسارا گفت:

    با سلام من یک مدتی قسمت بیرون معقدم تا کمی به سمت داخل پارگی داشتم یه مدتی کوتاهی یکی دو روز خون ریزی از همان ناحیه داشتم درد هم داشتم الان بعداز گذشت دو ماه اون پارگی دیگه وجود نداره یعنی از بین رفته و درد هم دیگه ندارم انگار معقدم عادی شده ، ایا بازهم باید مراجعه کنم به پزشک متخصص ؟ باتشکر

    1. اگر شکل ظاهری مقعد شما به حالت قبل بازگشته و درد و خونریزی ندارید و مشکلی در اجابت مزاج ندارید نیازی به مراجعه به پزشک نیست. اما اگر در اجابت مزاج مشکل دارید به یک متخصص جراحی مراجعه کنید تا برای شما دارو تجویز کنند.

  5. Avatar photoehsan گفت:

    سلام وقتون بخیر من یک ماه هستش که سوزش خیلی شدید دارم حتی موقعه مدفوع خیلی درد ناک هستش چیکار باید کرد

    1. سلام به یک متخصص جراحی و لیزر باتجربه مراجعه کنید تا برای شما داروی قوی تجویز کنند و اگر یبوست دارید از شربت ملین مناسب و آب فراوان استفاده کنید.

  6. Avatar photoحسن گفت:

    سلام من در دو سال اخیر دچار چندبار به مدت حدود دوماه دچار خارش مقعد شدم و بعد از اون چند ماه خوب شده و دوباره شروع شده . احساس می کنم بعد از شیو با تیغ این مساله پیش می اد . قبلا اینطور نشده بودم . به متخصص پوست مراجعه کردم و داروی ترکیبی داد که خیلی مفید نیست . هیچ علامتی بجز خارش مقعد ندارم ، نه خونریزی و نه یبوست و زخمی در این ناحیه . راهنمایی کنید چکار کنم . خارشش در طول روز و شب هست ولی دائم نیست. ممنون

    1. سلام به یک متخصص جراحی عمومی مراجعه کنید. در صورتی که زخم داخلی باشد و یا دچار هموروئید داخلی شده باشید برای شما داروی مناسب تجویز می کنند. اگر مشکل هموروئید و شقاق نباشد لازم است رژیم غذایی مناسبی داشته باشید و از غذاهای حساسیت زا و ادویه دار استفاده نکنید. اگر باز هم به نتیجه نرسیدید نمونه برداری از بافت انجام می شود. زگیل مقعدی یا زگیل تناسلی نیز می تواند منجر به بروز خارش شود.

  7. Avatar photoمبینا گفت:

    سلام من حدود 4 ماه دچار زخم مقعدی شدم به دکتر هم مراجعه کردم که با معاینه گفتن زخمه و برام یه قوطی کرم تجویز کرد که اسمی روش نبود بعد گفت تا دوماه از این استفاده میکنی بعد از اینکه خوب شدی تا دوماه دیگه هم استفاده میکنی ولی من اولا استفاده میکردم اما وقتی میدیدم نتیجه ای نداره هیچ بهبودی هم احساس نمیکنم خیلی دیگه ازش استفاده نکردم و از اون موقع از قرص های مسهل یا شیاف استفاده میکنم
    من هنگام اجابت اصلا خونریزی ندارم ولی درد خیلی شدیدی دارم تازگیا احساس میکنم یبوست گرفتم میشه راهنماییم کنیید🌸

    1. سلام مجدد به پزشک معالج مراجعه کنید و به ایشان اطلاع دهید که پماد تجویز شده برای شما موثر نبوده تا برای شما داروی مناسب و جدید تجویز کنند. به جای استفاده از قرص های مسهل و شیاف از شربت ملین به مقدار کافی استفاده کنید و سعی کنید با رژیم غذایی مناسب از یبوست جلوگیری کنید. زیرا استفاده زیاد از این داروها منجر به تنبل شدن روده می شود و ممکن است مجبور شوید تا آخر عمر از آنها استفاده کنید.

  8. Avatar photoنيلوفر گفت:

    سلام من امروز حين خشك كردن مقعد يك لكه خون خياي ريز توي دستمال ديدم ، يبوستم ندارم ، دليلش چي هست،؟ البته كمي سفت خشك ميكنم

    1. سلام ممکن است به پوست ناحیه مقعد آسیب وارد کرده باشید. اگر مشکل را جدی تر بگیریم ممکن است دچار شقاق شده باشید. اگر زخم ایجاد شده در این ناحیه درمان نشود در آینده دچار عوارضی مثل تنگی مقعد و در نهایت یبوست مزمن و هموروئید و .. خواهید شد. بنابراین در همین مراحل اولیه برای درمان اقدام کنید تا با دارو سریعا درمان شوید.

  9. Avatar photoمحسن گفت:

    سلام ممنون میشم که سوالمو جواب بدین من ۲۶ سال سن دارم هر از گاهی حین دفع مدفوع سفت وزور زدن ترک های ریزی اطراف مقعد به وجود میاد و رگه های روشن خون هم روی مدفوع دیده میشه بعد از دفع؛ این پارگی ها کمی سوزش ایجاد می‌کنه و قابل دیدنه انگار یه خراشیدگی سطحی هست و انگار کمتر از یک هفته خوب میشه ولی اگر دوباره مدفوع سفت باشد ترک هایی ایجاد میشود و باز هم خوب میشه میشه راهنمایی بفرمایین که این زخم ها شقاق محسوب میشه یا زخم سطحی هست و نباید نگران باشم؟ سوال دومم اینکه نیازی به مراجعه به پزشک و درمان دارویی هست ؟درپایان ممنون میشم با توضیحات جامعتون من رو راهنمایی بفرمایین

    1. سلام شما دچار شقاق مقعدی شده اید و حتما باید از یک متخصص داروی مناسب دریافت کنید. وضعیت یبوست را هم کنترل کنید تا بعد از درمان شقاق مجدد دچار عود این بیماری نشوید. با توجه به این که جوان هستید اگر به موقع اقدام کنید سریعا درمان می شوید. اما اگر برای درمان تخصصی اقدام نکنید ممکن است در آینده دچار عوارض شقاق شوید و حتی نیاز به جراحی و یا لیزر پیدا کنید.

  10. Avatar photoمحمود گفت:

    سلام ؛ من ۶ سال است که متادون مصرف دارم و همیشه یبوست دارم و دفع خیلی خشک و تیره دارم و حدود یکی دو ماه است که خارش داشتم و الان یک هفته است که ناحیه خیلی دردناک شده و احساس میکنم که خیلی منقبض شده به داخل و یک طرف هم تورم شدید کرده و آروم اشاره میکنم خیلی دردناکه ، انگار کورکه زده بیرون و چه کنم ؟

    1. سلام هم باید یبوست را کنترل کنید و هم به یک متخصص مراجعه کنید. احتمالا بر اثر یبوست مزمن دچار شقاق، هموروئید و حتی آبسه مقعدی شده باشید.

  11. Avatar photoمحمد گفت:

    سلام توی دشت اب نبود با کلوخ مقعدوپاک کردم ازهمون روز سوزش دید گرفتم پماد تتراماسینن مصر ف کردم الان کمترشده سوزش زائده گوشتی اطراف مقعد کوچکتر شده خانوم دکتر توصیه شما چیه

    1. سلام از یک متخصص داروی مناسب بگیرید. بعد از هر اجابت مزاج 10 دقیقه در لگن آب گرم بنشینید. حتما مراقب باشید که یبوست نگیرید.

  12. Avatar photoS گفت:

    سلام وقتتون بخیر من حدودا ۱ هفته هست که یه پارگی در ناحیه مقعدم دارم و خونریزی هم دارم واقعا نمیدونم چیکار کنم به طور عادی خونریزی ندارم

    1. سلام ناحیه را با مقدار بسیار کمی روغن زیتون یا نارگیل چرب کنید. یبوست را کنترل کنید و حتما از یک متخصص وقت بگیرید تا بعد از معاینه برای شما داروی مناسب تجویز کنند.

    2. Avatar photoفاطیما گفت:

      سلام وقت بخیر
      خانم دکتر من حدود یکی دوسال هست که میرم لیزر و از اون موقع یه دونه خیلی کوچیکی نزدیک مقعدم به وجود اومده درد نداره هیچ علائم بدی نداره فقط میترسم که چیز بدی باشه تو این مدتم اندازش بزرگ نشد ثابت هست اگه امکان داره در مورد این مشکل کمکم کنید راستش تو این مدتم خجالت میکشیدم و نمیدونستم اصلا باید پیش چه دکتری برم ممنون میشم راهنماییم کنید.

      1. سلام توصیه می کنم از پزشک متخصص کلینیک لیزری که مراجعه می کنید پماد مناسب دریافت کنید و دیگر روی زخم را اصلا لیزر نکنید. اگر این زخم درمان نشود در وضعیت اجابت مزاج مشکل ایجاد می کند و دچار تنگی مقعدی و شقاق می شوید. اگر دیر متوجه شده اید و در حال حاضر مبتلا به شقاق شده اید از مطب من وقت ویزیت بگیرید. ناحیه مقعد فعال و آلوده است و هرگونه زخم و ناهنجاری در این ناحیه را باید سریعا درمان کنید تا دچار عوارض نشوید.

  13. Avatar photoحسین گفت:

    سلام، من مشکل زخم مقعدی دارم به طوری که زخم متورم میشه و بعد از چند روز سوزش و درد زخم باز میشه و چرک خون آلود بیرون میاد فکر میکنم در ۴ ناحیه ثابت به اندازه های ریز و متوسط و بزرگ این زخم ها تکرار میشن. در نوجوانی زیاد دچار یبوست میشدم ولی الان که ۲۶ سالمه بیشتر دچار اسهال میشم. زمان تکرار این زخم ها با میزان مصرف قند و چربی سریعتر میشه. خیلی وقته این زخم ها رو تحمل میکنم و دنبال درمان نمیرم(شاید ۷ تا ۸ سال بشه).البته از دو نوع کرِم استفاده کردم ولی نتیجه ای نگرفتم. آیا با این حال روش لیزر جوابگو هست؟ و اگر میشه هزینه ها و راهکار ها رو به من بگید. خیلی ممنون از شکیباییتون

    1. سلام شما علاوه بر زخم مبتلا به آبسه مقعدی نیز می باشید. اگر آبسه مقعدی خود به خود تخلیه شود دائم عود می کند و در نهایت بیمار مبتلا به عارضه دیگری به نام فیستول مقعدی می شود. اگر فیستول پیچیده و عمقی نباشد می توان جراحی با لیزر را انجام داد. بعد از ویزیت بیمار روش درمان مناسب پیشنهاد خواهد شد.

  14. Avatar photoمحمد گفت:

    سلام و وقت بخیر
    من حدود دوماه هست مشکل دفع دارم. اوایل یبوست بود که درد خفیفی هم داشت. از قرص سیلاکس استفاده کردم تا رفع یبوست داشته باشم و موثر بود. یک هفته فرم مدفوع عادی بود، دردی و خارش ی نبود اما متاسفانه تقریبا دو هفته است مجدد خارش و سوزش خفیف دارم. برخی روزها یبوست دارم، برخی روزها هم دفع شُل هست، اما خارش ناحیه مقعد و در طول روز دارم.
    قسمت داخلی مقعد زخم های ریز مشاهده کردم، انگار پوست نازک،قرمز و ملتهب شده.
    متاسفانه وقت و فرصت مراجعه به پزشک و به هیچ وجه ندارم. از چه دارویی استفاده کنم تا بهبودی به دست بیاد.
    ممنون میشم راهنمائی کنید.

    1. از قرص سیلاکس به هیچ عنوان بدون تجویز پزشک استفاده نکنید. این دارو بسیار قوی است و در مواقع خاص تجویز می شود و برای مصرف مداوم مناسب نیست و روده ها را تنبل می کند. با توجه به این که شرایط مراجعه حضوری ندارید از مطب من یا هر متخصص دیگری یک وقت ویزیت آنلاین بگیرید برای دریافت داروی مناسب. بعد از هر اجابت مزاج 10 دقیقه در لگن آب گرم بنشینید و حتما غذای پرفیبر میل کنید. روزانه 10 لیوان آب بنوشید. ناحیه را با مقدار بسیار کمی روغن نارگیل چرب کنید. اما دقت کنید ناحیه کاملا تمیز و خشک باشد.

  15. Avatar photoیاسمن گفت:

    سلام من کنار مقعدم خراش های سطحی هست ولی درد و خون ریزی ندارم و فقط بعضی وقتا حین دستشویی سوزش دارم
    باید به متخصص زنان مراجعه کنم و آیا معاینه انجام میده؟؟

    1. این مورد به متخصص زنان مربوط نمی شود. به یک متخصص جراحی عمومی و لیزر مراجعه بفرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *