بیماری های عفونی

واکسن زگیل تناسلی یا گارداسیل

واکسن زگیل تناسلی

خوشبختانه امروزه واکسن های مورد استفاده برای جلوگیری از انواع ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) که باعث ایجاد سرطان در ناحیه واژن، مقعد و دهانه رحم می شوند بسیار مؤثر عمل کرده و تزریق به موقع آن ها از ایجاد زگیل تناسلی در زنان و مردان جلوگیری خواهد کرد. واکسن زگیل تناسلی از بوجود آمدن این برجستگی های کوچک (زگیل تناسلی) در اطراف آلت های جنسی افراد جلوگیری می کند.

چرا واکسن زگیل تناسلی مهم است؟

HPV ویروسی است (ویروس زگیل تناسلی) به واسطه تماس مستقیم پوست به پوست در طول رابطه جنسی انتقال می یابد. اکثر افراد فعال از نظر جنسی در برخی از دوران های زندگی خود HPV را دریافت خواهند کرد، هر چند اغلب هرگز متوجه آن نمی شوند.

حدود 40 نوع HPV وجود دارد که می تواند نواحی تناسلی مردان و زنان را آلوده کند. اکثر انواع HPV هیچ نشانه ای ندارند و خودشان کم کم از بین می روند، اما برخی از انواع آن می تواند سرطان دهانه رحم و دیگر سرطان های رایج مانند سرطان های آلت تناسلی، واژن و … را در افراد بوجود آورند. انواع دیگر HPV می تواند باعث زگیل در ناحیه تناسلی مردان و زنان شود که زگیل تناسلی نامیده خواهد شد. زگیل تناسلی در صورتی که پیشرفت نکند تهدید کننده نیست، اما در صورت گسترش می تواند باعث استرس عاطفی شده و درمان آن بسیار ناراحت کننده باشد.

هر سال حدود 12000 زن به واسطه زگیل تناسلی مبتلا به سرطان دهانه رحم شده و 4000 زن از این بیماری در ایالات متحده می میرند. حدود 1٪ از بزرگسالان فعال جنسی در ایالات متحده، زگیل های تناسلی قابل مشاهده دارند.

کدام دختران / زنان باید واکسن زگیل تناسلی را دریافت کنند؟

واکسن زگیل تناسلی برای دختران 11 و 12 ساله و همچنین برای دختران و زنان سنین 13 تا 26 سال که هنوز این واکسن را نزده اند، توصیه خواهد شد. واکسن زگیل تناسلی همچنین می تواند به دختران از سن 9 سالگی نیز تزریق شود. مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها توصیه می کنند افراد 11 تا 12 ساله دو دوز واکسن زگیل تناسلی را برای محافظت در برابر سرطان های ناشی از HPV دریافت کنند.

واکسن زگیل تناسلی برای زنان

آیا زنانی که فعالیت جنسی دارند می توانند از واکسن زگیل تناسلی بهره مند شوند؟

بهتر است که زنان قبل از اینکه وارد فعالیت جنسی شوند و در معرض ابتلا به HPV باشند، واکسن زگیل تناسلی را دریافت کنند. زنانی که از نظر جنسی فعال هستند نیز می توانند از واکسیناسیون بهره مند شوند، اما ممکن است فایده کمتری برایشان داشته باشد. با این حال، زنان جوان فعال در رابطه جنسی و در معرض ابتلا به انواع HPV که از طریق واکسن پیشگیری می شوند، می توانند از طریق واکسیناسیون حمایت شوند. قبل از تزریق واکسن زگیل تناسلی برای این گروه آزمایش تشخیص زگیل تناسلی تجویز می شود.

آیا زنان باردار واکسن زگیل تناسلی را دریافت می کنند؟

واکسن برای زنان باردار توصیه نمی شود. پژوهش های انجام شده بیانگر اینست که واکسن زگیل تناسلی برای نوزادان متولد شده در زنانی که در دوران بارداری واکسینه شده است، مشکلی ایجاد نمی کند، اما تحقیقات بیشتری لازم است. یک زن باردار نباید هیچ دوزی از واکسن HPV را دریافت کند تا زمانی که فارغ شود.

واکسن زگیل تناسلی چقدر موثر است؟

واکسن زگیل تناسلی انواع HPV را هدف قرار داده که سبب بروز سرطان گردن رحم می شوند و می توانند برخی از سرطان های دیگر را ایجاد کنند، همچنین از انواع HPV که سبب زگیل های تناسلی می شوند، محافظت می کند.

واکسن در جلوگیری از بیماری های مرتبط با HPV در زنان جوان که قبلا در معرض یک یا چند نوع HPV قرار گرفته اند، کمتر موثر است، به این دلیل که واکسن قبل از اینکه فرد در معرض آن قرار گیرد باید تزریق شود. واکسن HPV عفونت های HPV موجود یا بیماری های مرتبط با HPV را درمان نمی کند.

ایمنی واکسن زگیل تناسلی

طبق تحقیقات صورت گرفته حفاظت واکسن زگیل تناسلی طولانی مدت است. در حال حاضر مطالعات واکسن به مدت 10 سال دنبال شده است و بیانگر اینست که هیچ مدرکی از ضعف این واکسن در طول زمان وجود ندارد.

این واکسن بر روی هزاران نفر در سراسر جهان مورد مطالعه قرار گرفته و به اثبات رسیده است که هیچگونه نگرانی از لحاظ ایمنی آن وجود ندارد. عوارض جانبی گزارش شده در این مطالعات خفیف بوده و شامل کمی درد، تب، سرگیجه و تهوع می باشد.

author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *