کیست مویی

پیشگیری از کیست مویی

جلوگیری از کیست مویی

پیشگیری از کیست مویی با 3 روش اصولی ساده امکانپذیر است. بیمارانی که قبلا دچار کیست مویی شده اند و افرادی که دارای سابقه خانوادگی کیست مویی می باشند باید بیش از دیگران به این اصول توجه کنند. برخی دیگر افراد که دارای موهای ضخیم و یا اضافه وزن می باشند نیز باید مراقب ابتلا به کیست مویی باشند. همچنین افرادی که برای مدت طولانی می نشینند و فشار زیادی به ناحیه پایین کمر و دنبالچه وارد می کنند در معرض خطر ابتلا به کیست مویی پایین کمر می باشند. چهار روش اصلی جلوگیری از کیست مویی:

  1. لیزر موهای زائد و تمیز کردن کامل ناحیه از مو
  2. تمیز و خشک نگهداشتن ناحیه کیست
  3. کاهش وزن در صورت نیاز
  4. پرهیز از نشستن طولانی مدت

اصول جلوگیری از کیست مویی

پیشگیری از کیست مویی با تمیز نگهداشتن ناحیه

ممکن است بگویید که من هر روز حمام می کنم و محل بروز کیست مویی را تمیز و خشک نگهداری می کنم. اما این عمل به تنهایی کافی نیست و شما باید فکری به حال موهای زائد ناحیه کیست مویی کنید. موهای ضخیم این ناحیه را می توانید با لیزر موهای زائد یا تیغ و ماشین اصلاح و حتی کرم موبر از بین ببرید. اگر جراحی کیست مویی انجام داده اید توصیه می شود از کرم موبر استفاده نکنید تا به پوست ناحیه آسیب وارد نکنید. معمولا 40 روز بعد از جراحی بسته کیست مویی می توانید شروع کنید به لیزر موهای زائد ناحیه کیست مویی. استفاده از تیغ و دستگاه اصلاح مو هم معمولا توصیه نمی شود زیرا باید وقت زیادی را صرف این کار کنید و رفته رفته موهای زائد ناحیه نیز با استفاده از تیغ و ماشین اصلاح درشت تر و ضخیم تر می شود.

اگر عمل جراحی کیست مویی باز انجام داده اید و می خواهید موهای زائد ناحیه را با تیغ یا ماشین اصلاح مو از بین ببرید دقت کنید که مو به داخل زخم باز کیست مویی نرود. زیرا همزمان با ورود مو به زخم کیست مویی زخم شروع می کند به عفونی و آلوده شدن. اگر متوجه ورود مو و آلودگی به داخل زخم نشوید ممکن است دچار عود کیست مویی شوید. زیرا عفونت زخم کیست مویی از بهبود و بسته شدن زخم جلوگیری می کند. اگر متوجه شدید که مویی در داخل زخم کیست مویی رشد کرده است آن را با موچین ضدعفونی شده بردارید.

کاهش وزن به منظور پیشگیری از کیست مویی

شاید از خودتان بپرسید که چه ارتباطی بین چاقی و بروز کیست مویی پایین کمر وجود دارد. افرادی که دارای اضافه وزن می باشند در هنگام نشستن فشار زیادی به ناحیه انتهای کمر وارد می کنند. به علاوه این افراد توده چربی بالایی دارند و همین امر می تواند منجر به بروز کیست مویی شود. زمانی که غدد چربی ناحیه مسدود می شود و موهای زائد ناحیه در آن محبوس می شوند به سرعت کیست مویی شکل می گیرد و عفونی می شود.

از جا برخواستن برای جلوگیری از کیست مویی

کیست مویی در گذشته به نام سندرم رانندگان جیپ نیز مشهور بود. در زمان جنگ جهانی رانندگان ماشین جیپ که برای مدت طولانی روی صندلی سخت این ماشین می نشستند و رانندگی می کردند دچار کیست مویی پایین کمر می شدند. رانندگان به دلیل فشار زیادی که به ناحیه پایین کمر آنها وارد می شد و وجود موهای زائد در ناحیه به سرعت دچارکیست مویی عفونی می شدند.

امروزه نیز برخی افراد مدت طولانی بر روی صندلی سخت موتورسیکلت می نشینند و مدت زمان طولانی فشار را از روی ناحیه برنمیدارند. توصیه می شود که هر 30 دقیقه از جای خود برخیزید و فشار ممتد را از روی ناحیه کمر بردارید تا دچار کیست مویی نشوید.

جلوگیری از کیست مویی بعد از جراحی

تمام مواردی که در بالا گفته شد در راستای جلوگیری و پیشگیری از کیست مویی بعد از جراحی موثر است. بیماران توجه کنند علاوه بر رعایت سه اصل ذکر شده به این موارد نیز توجه کنند:

  • برای جراحی به یک متخصص جراحی و لیزر ماهر مراجعه کنید
  • تا حد امکان از لیزر پرتوان و جراحی بسته کیست مویی توسط جراح ماهر سود ببرید
  • اگر جراحی باز انجام داده اید در رسیدگی به زخم باز و تعویض منظم پانسمان کوشا باشید
  • حتما لیزر موهای زائد و تمیز کردن ناحیه از موهای زائد را فراموش نکنید.
author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

1 دیدگاه برای “پیشگیری از کیست مویی

  1. Avatar photoمعصومه حیدری گفت:

    ممنون از مقاله خوبتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *